Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 30 april 2010, 01:41
Onderwerp: Hokjes
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Dat zou dus betekenen dat als je leeft naar 'een wet' die God in je hart gelegd heeft, je daardoor beoordeeld wordt. Daardoor dus behoudenis mogelijk is? Geldt dit dan ook voor moslims, die ergens in een land, waar Jezus Evangelie verboden is, maar waar diegene, een bijna gelijke wet naleeft? Geld dit ook voor een Boedhist , een Hindoe, mensen die nooit met het evanglie bereikt zijn? Die vraag stel ik me dan dus. En als dat antwoord ja zou zijn, dan geldt dat ook voor iemand die nauw de 10 geboden naleeft, maar geen zonde belijdt en geen vergeving vraagt. |
Ik denk dat je hier in de kern de tekst uit de Romeinenbrief raakt. God meet blijkbaar op een andere manier dan wij wellicht verwachten. Hoe Hij dat precies doet, blijft ergens een vraag. Of we dit moeten gaan uitspitten of het gewoon bij Hem moeten laten is dan voor ons de vraag. Ik denk daarbij dat het goed is het bij God te laten hoe of wat. Daarbij heb ik zelf wel een gedachte over de manier waarop God de door jou genoemde mensen toch Zijn Weg (Jezus) voor weet te leggen ter keuze. Dat zou wel eens kunnen zijn op het moment dat we voor Hem staan. Keuzeruimte tot het allerlaatste moment...wat een genade!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 30 april 2010, 01:37
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | En dat is dus onjuist. Je kunt Zijn wetten kennen, maar dat wil niet zeggen dat je JHWH de God van Abram Isaak en Jakob kunt leren kennen. Daarvoor is het nodig dat je mensen over hem vertelt. |
Ik zeg nergens dat de wet alleen genoeg is...er staat in deze tekst gewoon te lezen dat God wel anders werkt dan wij wellicht zouden denken... Dat doet Hij dus ondermeer ook door het schrijven van Zijn leefregels in de harten van de mens. Niets meer, niets minder!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 30 april 2010, 01:34
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Griff, denk je nu echt dat er mensen zijn die samenwonen en geen seks hebben???? |
Die mensen zijn er zeker, Chatuliem! Waarom altijd ervan uitgaan dat dat niet mogelijk zou zijn?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 10:32
Onderwerp: Kinderdoop
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Henk,
Ik ben het in theorie wel met je eens, je kan natuurlijk ook 2 of drie keer in een kerk trouwen..... Maar gevoelsmatig heb ik er moeite mee als ik zie dat mensen weer opnieuw gedoopt worden....kan je je dat ook voorstellen?
Willemijn |
Willemijn,
Ik vind het vooral jammer dat mensen steeds weer discussiëren over de twee dopen, veronderstellend dat het om hetzelfde gaat, terwijl het dus twee verschillende dingen zijn. Zodoende vind ik het niet correct om overdopen als term te hanteren! Dat is meer mijn punt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 09:30
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik ben het met je eens Arjan, de doop is toch een sacrament, dat hoef je niet over te doen......je kan het misschien op een andere manier belijden als je volwassen bent maar eenmaal gedoopt is gedoopt...... Als je het weer overnieuw doet ga je mijn inziens voorbij aan de heiligheid van de doop.....
Willemijn |
Maar is het werkelijk overnieuw doen. Of is het zoals je zelf ervoor al als optie geeft "misschien op een andere manier belijden als je volwassen bent"? De beide dopen die hier besproken worden zijn niet direct met elkaar te vergelijken. Als je vergelijkingen wilt trekken, zul je opdragen en verbondsdoop naast elkaar moeten zetten en belijdenis doen en geloofsdoop. Dan kun je werkelijk vergelijken, anders niet. Dus voorbijgaan aan de heiligheid van de doop doe je in mijn ogen niet als je vanuit het opgroeien in de verbondsdoop later kiest voor geloofsdoop. Je doet op zo'n moment belijdenis, net als de anderen die wel bij de verbondsdoop blijven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 09:25
|
|
|
RENSKE067 schreef: | doe mij er maar eentje met ohh we hadden het niet over eten hier sorry |
Kom die shoarma MET maar halen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 09:18
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Als je Gods wetten kent, omdat die universeel in onze harten gelegd zijn, betekent dat nog niet dat je JHWH kent. God is meer dan Zijn wetten. En de tekst gaat nog steeds niet over het kennen van God maar over de beoordeling die God geeft aan hen die Hem niet kennen. Dus je interpretatie dat iedereen God kent is gewoon onjuist. |
Door de werking van Zijn leefregels in de harten van alle mensen KAN ieder God kennen (dit is wat ik tot nu toe steeds gezegd heb). Mensen KUNNEN in elk geval Zijn leefregels houden, ook zonder zich direct bewust te zijn van Zijn bestaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 09:14
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | samenwonen is toch het openlijk er voor uit komen dat je aan sex doet (voor het huwelijk) ? |
Is dat zo Jonathan? Samenwonen kan toch ook zonder????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 21:24
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Zegt Gods Woord je dan zo weinig meer Mariska? Dat je daar geen uitspraak meer over durft te doen? |
Misschien wijst Mariska gewoon op de eigen verantwoordelijkheid die ieder mens hierin heeft. Verantwoordelijkheid die God aan ieder mens gegeven heeft. En vanuit de wijze van reageren hier op het forum bij tijd en wijle kan ik me voorstellen dat ze er verder niet inhoudelijk op in wil gaan...er wordt maar al te snel een redelijk veroordelende reactie gegeven als je even anders denkt dan anderen, zo blijkt zelfs bij deze korte reactie van haar...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 21:19
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Henk, ik begrijp niet goed waarom je nu niet gewoon zegt, he, daar heb ik overheen gelezen. Nu probeer je je er weer uit te draaien en dat vind ik jammer. Er is een verschil tussen het kennen van God en het kennen van Gods wet. En daar wou ik je op attenderen. |
Ik heb nergens overheen gelezen. God kennen kun je ondermeer via de wet. Dat is wat in die tekst duidelijk wordt gemaakt. Dus Chatuliem, ik begrijp niet goed waarom je niet gewoon zegt, he, daar heb ik overheen gelezen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 21:13
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd valt het me op dat je vaker deze tekst op een verkeerde manier gebruikt. Daarom wil ik je erop attenderen wat er feitelijk staat. Er staat nl. niet dat ze God kennen, maar dat ze Gods wet kennen en dat ze daarop beoordeeld kunnen worden. In dit gedeelte gaat het om oordeel van God niet om het kennen van God. |
God ken je ook door Zijn leefregels die in ons hart geschreven staan. Dat is wat in de tekst gezegd wordt. En het oordeel van God is zeker wel gerelateerd aan het kennen van God. God kennen betekent weten hoe je Hem in je leven toe kunt laten en hoe je Zijn vruchten kunt dragen in dit leven. En dat is waar God ons op zal 'afrekenen'...immers "aan de vrucht herkent men de boom" en we zijn allen geënt op Zijn stam als we Hem aannemen in ons leven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 20:34
Onderwerp: De rooie balk deel 2
|
|
|
DANIEL777 schreef: | Goh sinds wanneer ben jij 24/7 op cm ingelogd |
Ben ik de server dan Ik ben nog niet overwerkt Heb zelfs betaalde vakantie momenteel
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 20:25
Onderwerp: Buddha beeld
|
|
|
NISHA834 schreef: | Wakker worden Henk, we leven ná Pinksteren... dus Hij is geen mens meer... Zijn vernedering is tot verhoging gemaakt met Pasen, Hemelvaart en Pinksteren... |
Ik denk toch dat je je vergist, Nisha, want Jezus is als mens opgestaan en ten hemel opgevaren.(Zie ook reactie Hannah)
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op woensdag 28 april 2010, 20:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 20:20
|
|
|
NISHA834 schreef: | Je moet Hem al leren kennen in dit leven. Een goed leven is niet genoeg! Anders zegt Hij, ga weg van mij, Ik heb u niet gekend... |
Of een goed leven niet genoeg is valt te betwijfelen. Het gaat tenslotte juist om het vruchtdragen. Ik vind de woorden uit Romeinen 2 daarin altijd heel interessant:
Quote: | Welnu, wanneer de heidenen, die de Wet niet bezitten, natuurlijkerwijze de voorschriften der Wet onderhouden, dan zijn ze zonder de Wet zichzelf tot wet. Ze tonen dan, dat de voorschriften der Wet in hun hart staan geschreven, en hun geweten legt dezelfde getuigenis af; zo ook hun gedachten, die beurtelings hen zullen aanklagen of vrijpleiten op de Dag, dat God de verborgen daden der mensen door Christus Jesus zal oordelen, naar mijn Evangelie. Bron: Romeinen 2:14-16, Petrus Canisiusvertaling |
Schijnbaar kun je God al kennen zonder je het bewust te zijn. God heeft Zijn Woord in de harten van alle mensen willen neerzetten. Zodoende zegt Hij elders ook:
Quote: | Zie, Ik sta aan de deur en klop; wanneer iemand luistert naar mijn stem en de deur zal ontsluiten, dan zal Ik bij hem binnenkomen, de maaltijd met hem houden, en hij met Mij. Bron: Openbaring 3:20, Petrus Canisiusvertaling | God is op zoek naar iedereen!
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op woensdag 28 april 2010, 20:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 21:45
Onderwerp: Buddha beeld
|
|
|
NISHA834 schreef: | Hoe kun jij je een beeld vormen van Jezus? |
Omdat Hij ook gewoon mens is! En nee, geen 1/3e God, maar 1 God, net als de Vader en de Geest!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:55
Onderwerp: Knuffelhoekje...
|
|
|
RENSKE067 schreef: | dat ik voor bull ga wil niet zeggen dat ik geen knuffel van een andere kerel mag hebben toch
of is een doodgewone knuffel ook al niet meer veroorloofd dan??? |
Je bent hier op CM toch
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:47
Onderwerp: Knuffelhoekje...
|
|
|
RENSKE067 schreef: | jawel he ik denk dat ik het maar bij bull hou he het is wel een schatje hij is echt goed |
Heeft Rel het dus toch goed gedaan door hem die knuf aan jou te laten geven
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:06
Onderwerp: verbeter punten op cm
|
|
|
[offtopic]
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op vrijdag 7 mei 2010, 16:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:02
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Als ik kijk naar kerken zie ik refo's en pinkster, baptist en Leger des Heils, PKN. Allemaal hun eigen identiteit en hun eigen mensen. Wat is er op tegen dat je zegt dat je ergens bij hoort? |
Wat is er op tegen dat je de saamhorigheid ondanks de muurtjes wilt benadrukken, aangezien God de door mensen gemaakte grenzen doorbreekt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 20:00
Onderwerp: Ik vraag me wel eens af
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Mee eens Henk.Toeval bestaat niet,de contacten die je opdoet hebben nut,of je het nut daar ooit van zal/mag inzien is de vraag
Een relatie vergt 100% inzet,dat hoef je niet direkt volop te geven maar je moet er (heel cliché)wel klaar voor zijn.Tevredenheid en dankbaarheid spelen daarin een grote rol,en vooral........geduld!
(nu krijg ik vast weer commentaar dat ik de dingen te serieus aanpak ,maar wie dat niet van mij verwacht kent mij niet ) |
Mooi beschreven, Leanne. En ach dat commentaar...komt er hoe dan ook wel, dus moet je niet teveel op richten
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:49
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het is meer dan alleen ja zeggen. Het betekent het afleggen van je oude leven in het watergraf. En dat gaat veel verder. | Ja zeggen tegen God en dan vooral tegen Jezus impliceert dit afleggen van je oude leven! Dus nog steeds niet echt verschil.
CHATULIEM619 schreef: | en dat is een oud testamentisch principe, niet het nieuw testamentisch principe, die de doop op basis van keuze van de mens centraal stelt, niet de keuze van de ouders. | De verbondsdoop behelst niet eens zozeer de keus van de ouders, maar juist de keus van God om ieder mens bij voorbaat al te willen zeggen dat hij bij Hem hoort. Dat is wat de ouders het kind dat ten doop gebracht wordt meegeven.
CHATULIEM619 schreef: | Niet de doop vormt de scheidslijn, maar het geloof... ander principe dus. | Neen! De doop is namelijk niet de scheidslijn in de verbondsgedachte, maar het geloof, het toevertrouwen van je leven aan God als teken van dankbaarheid voor het inlijven in Zijn Verbond.
CHATULIEM619 schreef: | Als het niet zo verschillend was, waarom denk je dat Jezus de doop instelde? Anders was de besnijdenis toch ook al voldoende geweest? | Neen! Want daar was bloed mee gemoeid. En juist dat is door de bloedstorting op golgotha opgeheven als noodzaak. Zodoende werd er een nieuw teken ingesteld voor hetzelfde verbond, dat God al vanaf den beginne met de mens gesloten heeft!
Nogmaals wordt duidelijk dat het tegenover elkaar zetten van beide dopen geen zin heeft. Het is en blijft appels en peren vergelijken. Laten we ons daarom eens richten op waar het werkelijk om gaat, namelijk relatie met God en met elkaar...ongeacht welke doop we hebben ontvangen!
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op dinsdag 27 april 2010, 19:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:42
Onderwerp: onaardig gedoe in chat en forum deel 3
|
|
|
ARJAN007 schreef: | En ik kan me zooooooooo goed voorstellen dat degenen die zich bezorgd maken over verdwijnende leden, voortaan een buitengewoon actieve rol spelen om conflicten en ruzies tot een goed einde te brengen. Dáár hebben we tenminste iets aan!
Iets constateren is één ding, en er vervolgens daadwerkelijk voor zorgen dat de sfeer verbetert is een noodzakelijke tweede..... |
Daar is een groot gedeelte van de actieve leden bijna continu mee bezig, Ar.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:34
Onderwerp: De rooie balk deel 2
|
|
|
IMRE695 schreef: | Een rooie balk op zondag? |
Tja de server kent het christelijke verhaal niet he Evenmin als het joodse en islamitische verhaal Een server kent enkel het verhaal van de 24-uurseconomie
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:18
|
|
|
RENSKE067 schreef: | welke shoarma |
Die uut Grunn. Maar je mag het ook elders halen. Zal vast ook goed smaken...als je de knoflook maar niet vergeet!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:13
Onderwerp: Té tolerant?
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het thema van dit topic is immers te tolerant? Is het dan niet logisch dat je de link legt naar de praktijk. Ik merk op dat de moeite om voor je geloof uit te komen zelfs in een christelijke setting moeilijk voor mensen is. Ik heb geen enkel oordeel over hun geloof, meer valt het me op dat het probleem geschilderd in dit topic zelfs hier op de site aanwezig is. |
Waarom zou het hier niet aanwezig zijn? Er zitten hier ook gewoon mensen. Mensen die moeilijk dingen onder woorden brengen. Mensen die graag eerst nadenken voor ze iets plaatsen. Mensen die schrikken van bepaalde reacties van anderen. Allemaal mogelijke redenen voor terughoudendheid, ook hier op CM.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:11
|
|