ChristianMatch

Forum

Berichten van MARISKA601
Ga naar pagina Vorige 1 ... 36 37 38 39 40 41 42 ... 158 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van MARISKA601
Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 12:19
BerichtOnderwerp: Het weer

Het regent zweetdruppeltjes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 12:13
BerichtOnderwerp: Misleiding door satan

CHATULIEM619 schreef:
Maar als je weet dat de wet vervangen is door een nieuwe wet, nl. de wet in ons hart, vind je het dan niet vreemd, dat de oude wet zo'n prominente plaats in de dienst heeft? Ontken je dan juist niet daarmee dat er een nieuwe wet voor in de plaats gekomen is? Ontken je daarmee niet in feite het verlossingswerk van Christus? Want waar draait het dan om, de oude wet die veroordeling gaf of de nieuwe wet, die verlossing geeft?

Hierbij geef je aan dat de 10 geboden overbodig zijn geworden.

God gaf Mozes de 10 geboden.

Daar bij kwamen ook andere Joodse wetten erbij.
Die wetten waren in feite voor hun redding.

God zond Jezus op aarde om de mensen te redden.
Dus de Joden hoefden zich niet meer aan die wetten te houden, die voor hun een redding was.

Ieder nadenkend mens, weet dat hij zich niet aan die 10 geboden kan houden.

Omdat geen mens zich er niet aan kan houden dan maar weg met die 10 geboden?

Omdat geen mens zich kan houden aan de verkeersregels, daaro maar weg er mee?
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 08:48
BerichtOnderwerp: Vergeven

Wat mij zo opvalt op het forum is, is dat wij ongeacht de toestand ten allen tijde onze naaste moeten vergeven.

Maar we hoeven God niet meer om vergeving te vragen.

Is het niet veel belangrijker in ons leven ,
voor onze relatie met God, dat wij Hem om vergeving vragen?
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 17:02
BerichtOnderwerp: Het weer

Mooi weer hier de hele dag.
Dus wat eten we vanaaf?

Juist frietjes...
Maar eerst een dutje...
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 11:49
BerichtOnderwerp: Niet het perfecte plaatje

CHATULIEM619 schreef:
goed idee Mariska. Wie zijn wij om een oordeel te geven over andermans voorkeuren?

Over voorkeuren gesproken...
Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren...
Ook wat kledingstijl betreft...

Ik gaf alleen naar tips wat iemand in zijn profiel kan zetten.

(het zijn zomaar wat voorbeelden die ik opsomde)
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 11:42

Of ik mail niet met mannen die witte sokken in sandalen dragen.

Of ik mail niet met vrouwen die leggings dragen.

verzin die dingen maar....
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 11:36

Mensen die overal over zeuren, daar knap ik op af.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 11:31

En wie niet wilt dat er mails binnenkomen met taalfouten kan het in zijn profiel zetten.

Zoiets: mails met taalfouten beantwoord ik niet.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 11:28

Geplaatst: donderdag 14 april 2011, 13:03

Ik denk dat je je punt gemaakt hebt en dat hier dus genoeg over gezegd is. De een typt foutloos en de ander had geen 9 voor Nederlands op zijn rapport.
Je kunt niet eisen dat iedereen foutloos typt. Wat jij belangrijk vindt, interesseert een ander soms totaal niet.

Minder kwetsend en misschien interessanter was een topic geweest met daarin bijvoorbeeld de vraag of er mensen zijn die afknappen op slecht taalgebruik o.i.d.

Bij deze dus een slotje op dit topic.

Een reactie van de CM redactie.

Laatst aangepast door
MARISKA601
op woensdag 28 september 2011, 11:29
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 11:19
BerichtOnderwerp: Kerkgeschiedenis

Ik laat gewoon een stuk kerkgeschiedenis zien.
Niks meer en niks minder.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 09:46

CHATULIEM619 schreef:
Toch vreemd hoor, je mag zeggen: ik hou niet van blond, maar als je zegt ik hou niet van mensen die slecht schrijven, dan is het opeens zielig. Het ene kan je veranderen met verf, het andere door eerst na te denken voordat je schrijft.

Er is een groot verschil tussen blond zijn en dyslexie hebben.

Wat is dyslexie?
Dyslexie betekent letterlijk: niet kunnen lezen. De term komt uit het latijn, want dys = niet goed functioneren, lexis = taal of woorden.
Bij dyslexie gaat lezen, spellen en ook zelf schrijven, gezien de leeftijd en het onderwijsniveau, veel te moeizaam, terwijl iemand wel een gemiddelde intelligentie heeft. Er is alleen sprake van dyslexie als er geen andere oorzaken zijn die de leesproblemen kunnen verklaren. Bij dyslexie kunnen zowel lees- als spellingsproblemen voorkomen, maar deze komen ook los van elkaar voor. Officieel wordt dyslexie in Nederland aangeduid als:

"Een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau."

Hardnekkigheid is een belangrijk kenmerk van dyslexie, niet alleen bij het leren lezen en spellen, maar ook bij het snel en vlot kunnen lezen.
Het Protocol Leesproblemen en dyslexie geeft adviezen over hoe de school kinderen met leesproblemen kan begeleiden en ondersteunen. Ruim de helft van de kinderen gaat met deze hulp snel en goed vooruit. Is er ondanks extra hulp toch geen vooruitgang aan het eind van groep 3 dan kan er sprake zijn van dyslexie en is het raadzaam een dyslexie onderzoek te laten verrichten door school (als dat mogelijk is) of een extern deskundige te raadplegen. Lees verder bij vergoeding van dyslexiezorg om te zien of uw kind in aanmerking komt voor vergoeding vanuit de basiszorgverzekering.

Laatst aangepast door
MARISKA601
op woensdag 28 september 2011, 09:48
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 08:51

De reformatie

De Reformatie (ook wel Hervorming genoemd) is een religieuze opleving in de 16e eeuw (volgens sommigen ook al in de 15e eeuw onder Johannes Hus). Eerdere aanzetten tot verandering waren er al voor de 15e eeuw, gezien onder andere de opkomst van de Moderne devotie van Geert Grote. Belangrijke vertegenwoordigers van de Reformatie waren Maarten Luther (Duitsland), Huldrych Zwingli (Zwitserland) en Johannes Calvijn (Frankrijk). Ze hadden de bedoeling om de katholieke Kerk van binnenuit te hervormen. Door de paus en andere leiders binnen de Rooms-katholieke Kerk werd de Reformatie echter afgewezen en bestreden, hierbij gesteund door Rooms-katholieke vorsten onder leiding van de jonge keizer Karel V. Hierdoor kwam het tot een breuk tussen de gereformeerden en de rooms-katholieken.
Ondanks het verzet groeide de aanhang van de hervormingsgezinden snel, onder meer dankzij de verbreiding van de boekdrukkunst; ook voedde de Reformatie de politieke tegenstellingen tussen Europese vorsten en edelen, met als gevolg verschillende godsdienstoorlogen en opstanden. De invloed van de Reformatie strekt(e) zich uit over vele landen en is tot op de dag van vandaag merkbaar in kerk en samenleving over een groot deel van de wereld. De zestiende-eeuwse Reformatie wordt door protestanten gezien als een grote en diep ingrijpende opwekking in de kerk.
Op het Concilie van Trente (1545-1563) werd 126 keer een vervloeking (Anathema sit) uitgesproken over de aanhangers van de Reformatie. Met dit concilie werd een contrareformatie ingezet, die zich onder meer richtte op verbetering van priesteropleidingen, herstel van misstanden, invloed op het onderwijs, geloofspropaganda en bestrijding van de protestantse 'ketterij'. Vooral de jezuïeten en de inquisitie waren actief in het bestrijden van de Reformatie.

Men neemt vaak aan dat de Reformatie met Maarten Luther begonnen is. Eigenlijk was zij al in de middeleeuwen begonnen. Aanleiding was dat de priesters dronken, gokten en dobbelden op kerkelijke feestdagen. Mensen als Geert Grote uit Deventer en Erasmus van Rotterdam waren daar bijzonder verontwaardigd over, de laatste schreef er een veel verspreid boek over: "Lof der zotheid". Erasmus en Grote hadden vooral kritiek op de geestelijkheid, niet op de Katholieke Kerk of het katholieke geloof zelf.
Luther verzette zich echter tegen het idee dat de mens zelf zijn redding moet bewerkstelligen. Hij greep terug op de teksten van de apostel Paulus, waarin deze uitlegt dat redding voortkomt uit de genade van God, niet uit werken van de mens. Luther verzette zich daarom sterk tegen de handel in aflaten. Het grootste verschil tussen Luther en Erasmus was dat Luther de leer van de vrije wil tot het goede afwees, terwijl Erasmus deze juist verdedigde.

Het nieuws over Luthers reformatorische ideeën verspreidde zich door de drukpers snel over de rest van Europa. In Engeland scheurde de Kerk zich onder Hendrik VIII af van Rome en werden de kloosters gesloten. In Denemarken slaagde Christiaan III er met de hulp van de Hanzesteden in om het Lutheranisme op te leggen aan Denemarken en Noorwegen. In Zweden benoemde koning Gustaaf I Wasa zichzelf tot hoofd van de Zweedse kerk en dwong zijn onderdanen om de Lutherse hervorming te aanvaarden. Ook Frankrijk, Schotland en Zwitserland waren ontvankelijk voor de nieuwe ideeën. De man die zich zou ontpoppen als de belangrijkste protestantse hervormer van Europa was een Fransman die luisterde naar de naam Calvijn.
Het calvinisme van Johannes Calvijn zorgde voor 'de tweede reformatorische golf', nadat aanhangers van het lutheranisme van Maarten Luther de eerste vervolgingen door de Rooms-katholieke Kerk hadden ondervonden.
De Gereformeerde Kerk in de Nederlanden kende een samenvatting van haar geloofsleer in de Nederlandse Geloofsbelijdenis, opgesteld door Guido de Bres, in het jaar 1561. Voor het onderwijs in de kerken maakte men gebruik van de door Petrus Datheen vertaalde Heidelbergse Catechismus, opgesteld in 1563.

Als onderdeel van de beweging van de Reformatie ontstond in de zestiende eeuw de revolutionaire stroming van de Wederdopers. Zij werden, mede vanwege hun kritische houding ten opzichte van kerk en overheid, zwaar vervolgd, niet alleen van Rooms-Katholieke zijde, maar ook door hun mede-protestanten. In later tijd kregen zij de naam van Doopsgezinden. Een van hun leiders was de Fries Menno Simons; doopsgezinden werden naar hem wel Mennonieten genoemd.

In Nederland is er in de Gereformeerde Kerk in het begin van de zeventiende eeuw een strijd ontstaan over de leer van de predestinatie. Gomarus vertolkte het Calvinistische gevoelen, dat door Arminius werd aangevochten. Op de nationale synode van Dordrecht (1618-1619) werden de afwijkende standpunten streng veroordeeld, en de Remonstranten werden afgezet. Om de Calvinistische leer te verdedigen werden de Dordtse Leerregels (ook wel de Vijf Artikelen tegen de Remonstranten), opgesteld. Om de kerkelijke gemeenten in hun verband te bewaren en te regeren werd een Kerkenordening aangenomen, die de naam draagt van Dordtse Kerkorde.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 22:45

CHATULIEM619 schreef:
Ik knap af op die spelfouten...

heb je haar het ook terug gemaild?
is wel eerlijk om te zeggen dat je daarop afknapt.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 22:39

CHATULIEM619 schreef:
Het gaat er toch om waar je op afknapt, nou dit is voor mij een goede afknapper...

http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=2004&start=60
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 22:34

CHATULIEM619 schreef:
Leg me nu eens uit waarom ik dat wel zou moeten accepteren? Een dikke neus of andere dikke lichaamsdelen, dan is het geen probleem dat je daar niet van houdt, maar als mensen onbenullige schrijffouten maken mag je daar niet van afknappen dan? Als een vrouw iets met me wil, moet ze behoorlijk kunnen schrijven...

Voor mensen met dyslexie zijn het geen onbenullige fouten.
Niemand kan perfect nederlands schrijven.
En er staat mij iets bij dat Judith( redactie) op[ het forum er ooit iets over gezegd heeft.

NEGEER SPELFOUTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 22:28

CHATULIEM619 schreef:
Ik knap af op die spelfouten...

Wel eens gehoord van dyslectie?
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 20:18
BerichtOnderwerp: slapeloosheid

COOTJE711 schreef:
ik lach met een traan... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Vanmiddag voelde ik me rond de 80 bij het opstaan........ Gefrustreerde smiley Knipoog smiley

dat heb ik nou smorgens...
en dan tussenmidag een bejaardendutje doen...
en promt na het avondeten weer een bejaardendutje...
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 19:43
BerichtOnderwerp: slapeloosheid

Wat kan een mens doen als ie last heeft van slapen?
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 17:37

CHATULIEM619 schreef:
Wat bedoel je eigenlijk met onbijbelse ideëen? Of waren het ideeën die ze zelf als ketters gezien hadden?

Jij zelf vind toch dat de reformatorische kerken onbijbels handelen?

Wat is er nu in die 500 jaar veranderd?
Meer kerken erbij, allemaal andere stromingen en geloofsopvattingen.
En de beschuldigingen blijven doorgaan dat er onbijbels word gehandeld.

De ene kerk tegen de anderen, vroeger werden de wapens gegerepen, nu pen en papier.

En ik geloof dat tot op de laatste dag, dat er verschillen zullen blijven bestaan in geloofsopvattingen.

Waarom zoeken we niet naar de overeenkomsten die de kerken hebben?
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 17:03

CHATULIEM619 schreef:
Ten eerste, ik spreek vanuit mezelf, ik vertegenwoordig niet de charismatischen. En waar jij de term ketters ziet, weet ik niet. Ik ben me er niet van bewust dat ik een kerk ketters genoemd heb. Ik heb laten zien hoe gemakkelijk ze bij Dordt andere gelovigen verketterden en dat dat in mijn ogen niet kan.
Ten tweede vind ik, wat je pretendeert moet je waarmaken. Anders moet je je er niet zo op voorstaan. En hoeveel mensen vinden niet dat zij de juiste of de ware leer aanhangen. Hoeveel mensen zijn überhaupt al verbaasd dat er anderen zijn, die hun erop wijzen dat zij net zo goed een theologische bril hebben. De ware absolute leer bestaat dus niet, en de ware christen bestaat eigenlijk ook niet. We zijn hier op het forum van gedachten aan het wisselen over de Bijbel de eindtijd en de werking van de Geest. Je kunt alleen een goede discussie bereiken als je ook bereid bent je eigen zwaktes te erkennen en te onderkennen...

Over het hele forum, zijn wel dingen te vinden die tegen de reformatischen gericht zijn.
De DL werden geplaats omdat het als een vorm van onbijbels werd gezien.

De Dl was hoofdzakelijk gericht tegen duidelijk onbijbelse ideeen.

Als men nu de DL zou gaan opstellen word het stukje enige/ene ware kerk wel geschrapt.

De Dordtse Leerregels zijn opgesteld op de Synode van Dordrecht, een landelijke vergadering van gereformeerde kerken in 1618 en 1619 in Dordrecht die ook bijgewoond werd door vertegenwoordigers van buitenlandse gereformeerde kerken. De Dordtse Leerregels zijn een weerlegging van de Vijf artikelen van de remonstranten, de Dordtse Leerregels worden daarom ook wel de Vijf artikelen tegen de remonstranten genoemd.
De Dordtse Synode was een landelijke synode die bijeengeroepen was door de Staten-Generaal van de Verenigde Nederlanden om uitspraak te doen over de opvattingen van de remonstranten. De remonstranten werden op de Synode van Dordrecht unaniem veroordeeld door de contraremonstranten. Hun leer was, volgens de overige deelnemers aan de Synode, niet in overeenstemming met de bijbel. In de leerregels is de veroordeling schriftelijk vastgelegd. De Dordtse Leerregels werden als één van de Drie Formulieren van Enigheid onderdeel van de belijdenis van de gereformeerde kerk in Nederland en daarmee ook van alle kerken die zich als voortzetting van deze kerk beschouwen.

De leer van de remonstranten.

In januari 1610 formuleerden in Gouda 44 hervormde predikanten bezwaren tegen de leer van hun Nederduits Gereformeerde Kerk, de heersende kerk in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Deze bezwaren golden de leerstellingen in de Heidelbergse Catechismus en de Nederlandse Geloofsbelijdenis over met name de vrije wil van de mens en zijn of haar voorbeschikking tot heil of verdoemenis door God, de predestinatie. Zij verzetten zich tegen bepaalde opvattingen van Calvijn. Onder hen waren Episcopius, Corvinus, Herbertz, Poppius, Grevinchoven en de hofpredikant Johannes Wtenbogaert. Deze opvattingen werden in 1610 vastgelegd in een 'verweerschrift' of 'remonstrantie'. Dit verweerschrift is ook bekend als de Vijf artikelen van de remonstranten.
De remonstranten waren (en zijn) tegen bindende belijdenisgeschriften, waarin wordt vastgelegd hoe je de Bijbel moet interpreteren. Daarmee kregen deze door mensen opgestelde belijdenisgeschriften een status vergelijkbaar met de Bijbel, het Woord van God. Dit was voor de in de Erasmiaanse traditie geschoolde predikanten niet aanvaardbaar. Ook stelden zij de predestinatieleer ter discussie. De meest strenge variant van deze leer gaat er vanuit dat alleen díe zielen eeuwig zalig worden (in de hemel komen) die door God al vóór de zondeval daartoe uitverkoren zijn (supralapsarisme).
Een belangrijk theoloog aan het eind van de 16de en het begin van de 17de eeuw die deze opvattingen van een tolerant christendom verkondigde was Jacobus Arminius (1560-1609). Hij studeerde bij Beza in Genève, was predikant in Amsterdam en van 1603 tot zijn dood in 1609 hoogleraar godgeleerdheid aan de Rijksuniversiteit Leiden. De volgelingen van Arminius werden Arminianen genoemd, ook wel de rekkelijken of remonstranten).

Contra-Remonstranten
De opponenten van de remonstranten, contra-remonstranten genoemd, vonden dat de mens geen invloed heeft op zijn of haar eeuwige bestemming. De remonstranten daarentegen stelden dat een strikte interpretatie van de leer van de predestinatie God tot auteur van de zonde zou maken. God heeft echter Jezus Christus aangesteld als Redder en Verlosser van zonde. Gelovigen zijn uitsluitend voorbestemd tot verlossing in Christus. Gods eerste en absolute decreet heeft daarom Christus alleen als object. Predestinatie mag alleen in de context van een leer over Christus (een christologie) besproken worden. De mens had bij de remonstranten dus een zekere invloed op zijn eeuwige bestemming, in die zin dat de mens voor zijn of haar redding toch ten minste de bereidheid moet hebben om deze redding te aanvaarden. Dit rook volgens de tegenstanders naar de ketterij van het pelagianisme. Franciscus Gomarus werd de leider van de contra-remonstranten, de gomaristen ofwel preciezen.
Tussen de remonstranten en hun tegenstanders ontstonden al snel felle discussies. De remonstranten vonden hun medestanders met name onder de regentenklasse, de contra-remonstranten vooral onder het gewone volk, de 'kleyne luyden'. Omdat het geschil de prille Republiek in tweeën dreigde te splitsen, organiseerde van Oldenbarnevelt in 1611 een conferentie in Den Haag. Deze werd bijgewoond door zes predikanten van remonstrantse en contra-remonstrantse zijde. Op deze conferentie formuleerden de contra-remonstranten in zeven stellingen hun verweer tegen de remonstrantie.
Stadhouder Maurits van Oranje, zelf voorheen eerder rekkelijk, koos om politieke redenen voor de contraremonstranten. In augustus 1617 werd door de Staten van Holland de Scherpe Resolutie aangenomen, welke de steden in Holland de mogelijkheid gaf om eigenhandig waardgelders aan te nemen om onlusten te voorkomen. In de praktijk was de resolutie gericht tegen de contraremonstranten, die een opstandige aanhang onder de bevolking van de steden hadden. Hiermee ondermijnde men echter het gezag van Maurits als opperbevelhebber van het leger. Mede hierdoor escaleerde zijn conflict met Van Oldenbarnevelt, met uiteindelijk gevolg dat de raadpensionaris op 13 mei 1619 op beschuldiging van landverraad werd onthoofd.
In 1618 werd een algemene kerkvergadering gehouden, de Synode van Dordrecht. De Synode steunde in grote lijnen de contra-remonstranten, al werd de leer van de dubbele predestinatie (tot heil èn verdoemenis), zoals geleerd door Gomarus, verworpen. Op 14 januari 1619 werden de remonstranten uitgesloten van de beraadslagingen van de Synode. De standpunten tegen de remonstranten werden weergegeven in vijf punten, welke bekend staan onder de naam Dordtse Leerregels.
Remonstrantse predikanten werden uit hun ambt gezet en moesten een preekverbod, de zogenaamde 'Acte van Stilstand' ondertekenen. Zeker tachtig predikanten weigerden en gingen in ballingschap. In 1619 stichtte een groep van 38 remonstrantse predikanten in ballingschap, onder leiding van Uytenbogaert, in Antwerpen de Remonstrantse Broederschap.
In 1621 werden o.a. de pro-remonstrantse Jacob Dircksz de Graeff en Rombout Hogerbeets op instigatie van Maurits uit de regering van Amsterdam verwijderd.
Hertog Frederik III van Sleeswijk-Holstein-Gottorp nodigde de remonstrantse vluchtelingen uit zich aan de Eider te vestigen, waar zij in 1621 Frederikstad stichtten. in 1625 bouwden ze hun eerste kerk, welke tijdens de Sleeswijk-Holsteinse Oorlog in 1850 volledig werd verwoest. Vier jaar later werd ze herbouwd.
Hugo de Groot heeft zich tijdens zijn ballingschap nooit met zoveel woorden tot de ene of andere richting bekend. Hij werd desondanks door de gomaristen tot arminiaan gerekend en ook door de arminianen tot de hunnen. Er waren er overigens ook die Hugo de Groot voor een rooms-katholiek hielden, maar de publicaties van Hugo de Groot ademen zeer de sfeer van de remonstranten.

Bron wikipedia.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 15:23

Is gewoon een stukje kerkgeschiedenis, niks meer en niks minder.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 11:50

Een eerste begin van het protestantisme is te zien in de ideeën van de Engelsman John Wyclif, die in de 14e eeuw aan de eerste Engelse vertaling van de Bijbel begon en zich verzette tegen de macht en rijkdom van de rooms-katholieke Kerk. Ook de Tsjechische hoogleraar Jan Hus wees aan het begin van de 15e eeuw op de organisatie van de kerk en het gezag van de paus. Beiden wilden de kerk zuiveren van on-Bijbelse invloeden en terugbrengen naar haar Bijbelse oorsprong. Kenmerkend voor veel reformatoren (Wyclif, Hus, later ook Luther) is de morele verdediging van de vorst en lokale adel tegenover de paus en de geestelijkheid.
Een belangrijke omwenteling vond plaats in 1517 met de publicatie van de 95 stellingen van Luther. Hierin verzette hij zich met name tegen de handel in aflaten waarmee de rooms-katholieke Kerk zich bezighield, mede om de bouw van de Sint-Pieter in Rome te bekostigen. Rond dezelfde tijd bracht Zwingli in Zwitserland een soortgelijke beweging op gang. Hun ideeën verspreidden zich snel door Europa, geholpen door de in de 15e eeuw uitgevonden boekdrukkunst, en waren een belangrijke aanzet voor de Reformatie.
Bij de Rijksdag van Speyer (1526), waar de leiders van het Heilige Roomse Rijk bijeenkwamen, was besloten dat de vorstendommen die de Reformatie hadden doorgevoerd rechtszekerheid werd verschaft en dat alle vorstendommen een vrije geloofskeuze hadden. Toen dit besluit op de Rijksdag van Speyer van 1529 werd teruggedraaid, protesteerden de lutherse deelnemers. De 'protestanten' beriepen zich op de individuele geloofsvrijheid.
Enkele eeuwen waren de protestanten slachtoffer van politieke en religieuze vervolging in gebieden waar zij niet de overhand kregen. Waar dat wel het geval was, in het noorden en westen van Europa, werden de katholieken tot tweederangsburgers gereduceerd, al werden zij in het algemeen niet gedood louter op grond van hun geloofsovertuiging. Vanwege de vermenging van kerk en staat liepen godsdienstige en machtspolitieke kwesties altijd door elkaar.
In de 16e en 17e eeuw woedde er in West- en Centraal-Europa een reeks van oorlogen waarin de strijd tussen Rome en diverse soorten protestantisme een rol speelde, waaronder de hugenotenoorlogen in Frankrijk en de Dertigjarige Oorlog, in Duitsland. Ook in de Nederlandse Opstand, die zou uitlopen op de Tachtigjarige Oorlog, speelde de protestantse Reformatie een grote rol.
Bij de Godsdienstvrede van Augsburg in 1555 en bij de Vrede van Westfalen in 1648 kwam het tot een territoriale afbakening, waarbij Duitse vorsten hun lutherse, calvinistische of katholieke geloof aan hun onderdanen konden voorschrijven.
In Frankrijk kende Hendrik IV in 1598 met het Edict van Nantes beperkte godsdienstvrijheid toe aan de hugenoten; dit edict werd in 1685 herroepen door Lodewijk XIV. Pas in de 19e eeuw zou individuele godsdienstvrijheid gemeengoed worden in West-Europa.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 11:41

Een groot deel van Europa stond in de zestiende eeuw onder de macht van de Spaanse koning. rond de jaren 1660 begon de Nederlandse opstand tegen Spanje. Al snel was het zo dat het niet meer een oorlog tussen twee delen was. Maar een oorlog tussen twee geloven. Het ging nu tussen de protestanten en de katholieken. Volgens de Spaanse koning moest iedereen katholiek zijn en daar waren een aantal mensen het niet mee eens. Nadat de 'oorlog' over was.
Waren er in Nederland twee geloven te vinden. Het waren wel allebei christelijke geloven. Maar je had de katholieken en de gereformeerden, dus de protestanten.
Het protestantse geloof was ontstaan doordat die mensen die het niet eens waren met het feit hoe de mensen volgens de katholieken moesten leven. Er waren dus twee groepen in Nederland. Als je nu nog een beetje in Nederland kijkt kun je nog iets van die tweedeling zien. In het zuiden zie je veel meer katholieke kerken en hoe verder je naar het noorden gaat, hoe meer protestantse kerken je tegenkomt.
Maar in deze tijd was het zo dat je wel moest uitkijken als je zei dat je katholiek was. In 1795 kregen de katholieken weer vrijheid van godsdienst. Ze mochten dus hun geloof weer in het openbaar belijden. We noemen deze jaren hiervoor de reformatie. De jaren hiervoor zaten ze veel in zogenaamde schuilkerken.
Je kon van de buitenkant niet zien dat het een kerk was, en de katholieken kwamen op bepaalde tijdstippen stiekem bij elkaar en luisterden dan naar hun pastor. Nu hoefde dat dus niet meer.Er kwamen nu katholieke scholen, katholieke ziekenhuizen, katholieke bibliotheken en ga zo maar door. Er was een echte tweedeling. De protestanten hadden hun eigen scholen, bibliotheken etc. En de katholieken hadden hun eigen scholen etc. We spreken dan van zuilen. Je had de katholieke zuil en je had de protestantse zuil.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 11:30

Waarom word er kritiek gegeven op dat de reformatorischen op zondag dienst houden, terwijl veel charismatischen dit ook doen.

Waarom worden de reformatorischen beschuldigd van ketterijen, terwijl de charismatischen de reformatorischen beschuldigen van ketterijen.

Kijk eerst eens naar het onstaan van christendom in nederland.
Hoe overheersend was de RK-kerk wel niet.
De RK-kerk was overheersend in half europa.
Op politiek gebied beslistte de RK-kerk alle dingen.
Het werd een staatsgodsdienst.

Door allerlei verwikkeling op politiek gebied en religieus gebied gingen kerken regels opstellen.
Die regels waren voor toen heel belangrijk.

De dordtseleerregels laten een stukje kerkgeschiedenis zien.
Maar tegenwoordig gebruiken ze de dordsteleerregels nog amper.

Het laat alleen maar zien hoe de kerkstrijd toen was.
En ja de reformatorischen en de rk-kerk hebben elkaar afgeslacht.
Is niet goed te praten.

Maar ik zie het nu zo, de charismatischen voeren een geestelijke oorlogsvoering met de reformatischen.

Is dat wel goed te praten?
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 20:32

CROSSROAD317 schreef:
Dan mijn vraag, waarom schreef je dan dat wanneer je de geboden niet zou houden je naar de hel zou gaan ... Want dat staat haaks op wat je hierboven schrijft ... Smiley die vol vragen zit

Ik probeer steeds uit te leggen dat we zonder de kennis van de 10 geboden nergens komen.

En ik probeer ook steeds uit te leggen, wat we moeten doen om behouden te blijven.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 20:09

Het zijn 2 stellingen die ik noemde voor behoud van leven.

Als ik behouden wil worden, moet ik erkennen dat in zondig,
en de zonden zijn de 10 leefregels.. de 10 geboden.

Als ik niet op het kerkhof wil belandden, heb ik mij aan de 1001 verkeerregels te houden.

Ik kan wel voor 1000% op God vertrouwen dat ik mijn leven behoud als ik over een gesloten spoorweg fiets.

Ik kan in mijn dagelijks leven ook God wel voor 1000% vertrouwen.
terwijl ik alle 10 geboden overtreed.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 19:57

CROSSROAD317 schreef:
Het zou m.i. veel belangrijker zijn dat je weet wat het is om uit Genade te leven en niet zo krampachtig vast te houden aan de 10 geboden, maar te weten wat het is om Vrijgekocht te zijn door het Volmaakte werk van Jezus Christus ...

We kunnen pas begrijpen wat genade Gods inhoud, als we
erkennen dat we zonder die genade verloren zijn.

Waarvan zijn we verlost: van de straf op onze zonden.
Waaruit weten wij dat we zondig zijn: uit de 10 geboden.

Hoe ziet Gods genade eruit: Hij zond Zijn Zoon op de wereld.
Die Zoon moest onze straf dragen.

Wat moeten wij er voor doen?
Wij moeten erkennen dat wij zonder Jezus verloren zijn, maar door Zijn
bloed is onze straf vergeven.

Johannes 3:
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 16:55

Ik concludeerde uit een eerder stuk van jouw, dat het Onze Vader wel geschrapt kon worden.
Omdat we niet meer om vergeving hoeven te vragen.

Ik liet daarop zien welke regel.

Ik probeer duidelijk te maken, dat we dagelijks zondigen.
We weten dat we zondigen door de 10 leefregels.
We weten ook dat er verlossing is.
We hoeven dus aleen nog maar vergeving te vragen om onze zonden.
En we weten dat ze vergeven zijn.

Wat is belangrijk om te weten voor mij:

De 10 geboden, en het Onze Vader.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 16:23

JOSINA022 schreef:
Maar wat wanneer je idd zegt dat je Jezus als je Verlosser aanvaard hebt, maar er ondertussen maar op los leeft, dingen doet waar God verdriet van heeft?

Ok, je kunt dan om vergeving vragen en dankzij de genade krijg je die ook, maar dat betekent toch niet dat je daarna weer op de oude voet verder kunt gaan?

Ik denk dat het wel degelijk meespeelt hoe jij je leven geleefd hebt, of jouw leven tot eer en glorie van God geweest is.

Op de dag des oordeels zal God niet kijken naar wie wij waren, maar naar wat wij gedaan hebben.
We zullen geoordeeld worden naar onze daden.

Het laatste oordeel: Openbaring 20:

11 En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden.
12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.

vs 12 laat duidelijk zien dat wij geoordeeld worden naar onze daden/werken.

Laatst aangepast door
MARISKA601
op maandag 26 september 2011, 16:29
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601 (64)

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 15:48

CHATULIEM619 schreef:
Hier zit al een verschil in denken. In mijn beleving staat God centraal, en Hem geven wij de eer door Hem te aanbidden en te luisteren naar Zijn Woord.

Dus je geeft me niet helemaal ongelijk...

Waar staat dat dan?

Ten eerste hebben we dat niet nodig, want de wet is immers in onze harten geschreven. We hoeven ze niet te horen om te weten wat goed of fout is. En vooral omdat het uit kan lopen op schuldgevoel, ongerechtvaardigd trouwens, en veroordeling.
Maar waarom kan men daar niet los van komen? Het lijkt wel alsof de bevrijding aangeboden wordt, maar verboden wordt om er uit te leven. Net zoiets als dat je een bot voor de hond houdt, maar hij mag er niet aankomen.....Wordt verlossing niet zo aan mensen voorgespiegeld: je bent weliswaar verlost, maar je zonden zijn wel erg hoor.... Voor veel mensen vormt die wet een belemmering om in vrijheid te leven. Paulus noemt het een bedekking, ik noem het een belemmering.

De 10 leefregels, de verkeerrsregels... iedere dag hebben we ons er aan te houden.
Ook al weten we wat de gevolgen zijn als we niet aan die regels houden.
De verkeersregels staan op en aan de weg.

Als ik mij niet aan de 10 leefregels hou, beland ik in de hel.
Als ik mij niet aan de verkeersregels hou, beland ik op het kerkhof.

De bijbel verteld mij hoe ik voorkom om in de hel te komen.
Het verkeersboek verteld mij hoe ik voorkom om op het kerkhof te belandden.

En ik moet zeggen, ik leef heus niet angstig hoor.
Bij het oversteken van de straat kijk ik goed uit.
Bij het dagelijks leven kijk uit of ik wel het pad van Jezus volg.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van MARISKA601
Ga naar pagina Vorige 1 ... 36 37 38 39 40 41 42 ... 158 Volgende
Pagina 39 van 158