ChristianMatch

Forum

Berichten van ANNETTE050
Ga naar pagina Vorige 1 ... 36 37 38 39 40 41 42 ... 45 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van ANNETTE050
Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:41
BerichtOnderwerp: Calvijn

HENK710 schreef:
Niet elke vrijgemaakte heeft gedacht dat alleen de vrijgemaakte kerk zalig zou maken.

Nu niet meer denk ik, maar dat was toch wel zo, nog niet zo heel lang geleden.
Als je je onttrok, ook al was dat naar een andere gereformeerde keerk, werd je naam 3 x van de kansel gelezen, kreeg je een half jaar tot een jaar ouderlingen op bezoek, elke week, daarna de dominee die aangaf dat als je je keuze door zou zetten je verloren was....en daaarna werd je in de ban gedaan vanaf de kansel.

Het is nog maar sinds kort dat de vrijgemaakte kerken bij evangelisatiecampagnes mee willen werken met de NGK en CGK

Het is nog maar sinds kort dat de vrijgemaakte kerken bij evangelisatiecampagnes mee willen werken met de NGK en CGK

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 3 april 2011, 15:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 20:12
BerichtOnderwerp: Lente

Wat een dag met een gouden randje he....nog steeds licht...straks lekker schemeren buiten met een glaasje fris of wijn.....of nog even de hei op....heerlijk

http://www.youtube.com/watch?v=QaFgU0C2Rtw
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 18:47

BASTIAAN161 schreef:
Tuurlijk :) .Maar ook kritische vragen zijn welkom. Ik hoop aanspreekbaar te zijn op Gods Woord; en met dat als basis mag je (voor wat mij betreft) zo kritisch tegen me zijn als je je maar kunt bedenken, omdat ik daarin het principe herken om Gods wil te zoeken en te doen, en om elkaar daarin op te bouwen en tot steun te zijn. Ik struikel vaak; we hebben allemaal elkaar nodig.

Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren;
En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden.
Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt. Een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.”
De kern, is hier ook dus weer, niet een magische zalving, nee: verwacht het van God!

......

Allereerst bedankt voor je reactie, één en ander vond ik wat moeilijk te volgen, maar wil je toch nog even wat voorleggen, reageren.
Er is m.i. niets magisch aan het zalven, heb het wel zien gebeuren...gewoon een flesje met olie, werd gebruikt tijdens het gelovig gebed, wat jij hier benoemd, geen genezingsdienst, gewoon onderdeel van het gebed. Ik zie niet in waarom een oudste of dominee, die dat gebruikt het niet zou verwachten van God Zelf....en dat is dan ook mijn vraag aan jou....
Waarom dan wel het avondmaal, waarom dan de doop...op zich allemaal niet zaligmakend, ook niets magisch aan....

Maar goed, betreft die jongen die in de afgrond viel. Ik geloof dat we mogen vasthouden aan de troost van onze Vader die ons voorhoudt in Zijn Woord dat Hij ons zal bewaren en dat zonder de wil van de Hemelse Vader geen haar van onze hoofd kan vallen, maar dat alle ding moet dienen tot onze zaligheid. (zie Matt 10:29-31).

Hier kan veel meer over gezegd worden, maar om dit voorbeeld te extrapoleren op grote groepen en daar conclusies uit te trekken, lijkt me niet juist.

Nee, lijkt me ook niet, was gewoon een illustratie...het kwam alleen liefdeloos, gevoelloos over.

Tsja, waarom is echtscheiden zo een ‘hot’ item, dat het en-masse wordt gedaan. Ik bedoel: als bijvoorbeeld puppies doodknuppelen populair wordt, vanzelfsprekend dat ook het geluid van “gij zult geen puppies doodslaan” luider doorkomt. Bovendien het zijn typische voorbeelden van wereldse gezindheid die ook de kerk niet onberoerd laat.

Het punt wat ik hiermee aan de orde wilde stellen is, dat er een regel tot wet verheven is...de rode draad in dit topic.
Je ontwijkt helaas mijn vraag over het leven van Calvijn....waaom mag hij, als groot voorloper van het calvinisme, wel mensen martelen en doden....
Het woord genade en barmhartigheid ben ik in je reactie niet tegen gekomen
Natuurlijk mag scheiden geen structurele gebeurtenis zijn/worden in de gemeente, maar om het als een rigide, koude wet te hanteren???

Maar bovenal, weet ik niet waarom we die discussie zouden moeten aangaan. Wat is de relevantie daarvan? Calvijn is geen partij:...... Een ware calvinist wordt zonder pardon Katholiek als dat in lijn ligt met de Bijbel. Sola Scriptura.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 3 april 2011, 04:23
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 08:41

BASTIAAN161 schreef:
Een calvinist is niet iemand die gezag toekent aan Calvijn, maar iemand die, Gods Woord op de eerste plaatst stelt. Want dat was wat Calvijn voorstond. Calvijn wenste geen Calvijn-aanhangers, maar broeders en zusters in Christus, samen de Vader volgend naar Zijn Woord als richtsnoer voor ons leven, zonder dat de een over de ander heerst..

En of Calvijn nu precies in zijn leven goed of slecht gedaan zou hebben is verder niet relevant.
We zijn niet van Apollos, Luther, Paulus, Calvijn, Petrus of Marcus.

De enige oplossing is alles te toetsen aan Gods Woord alleen ( en dat was ook wat Calvijn propageerde).

Dus bijvoorbeeld alle nadruk leggen op het oordeel miskent het trekken op grond van Gods liefde:
“Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.”

Maar de andere kant menen dat elke spreken over oordeel, zonde of hel, verbannen zou moeten worden, doet net zo min recht aan de bijbelse boodschap, want al een paar versen later staat:
"Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.”

Of een ander voorbeeld, de praktijk van echtscheiding, bijvoorbeeld omdat er veel ruzie is. In de wereld is dit vrijwel geaccepteerd. In de kerken vindt dit helaas ook zijn opgang.
Wie durft nog Gods Woord te herhalen: “Gij zul niet echtbreken”, zonder als liefdeloos te worden weggezet?

Wie wijsheid wil wensen die vrage erom, maar niet bij de mensen maar bij de Bron:
Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven, gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb en blijf in Zijn liefde. (Joh. 15:10)

Dankjewel voor deze bijdrage, maar het roept bij mij wat vragen op, die niet kritisch bedoeld zijn, mag ik ze aan je voorleggen?

In de bijbel staat o.a. duidelijk aangegeven dat de oudsten de zieken moeten zalven ........waarom leggen dominees uit gereformeerde kerken meestal geen handen op en zalven ze niet?
Nog een vraag:
Een leerling viel tijdens de vakantie, in het bijzijn van de vader, in een afgrond, de vader heeft niet gehuild, maar het gelijk geaccepteert als de wil van God (kwam uit een gemeente die de calvinistische leer aanhangt).
Edoch....als Paulus preekt, blijft hij op één keer zolang preken, dat een jongen, door slaap overmandt, uit het raam naar beneden valt.
Paulus accepteerde dat niet als de wil van God, maar de jongen werd de handen opgelegd en hij werd weer levend....daar staat de Bijbel vól van.......Toets ik dit dan niet aan Gods woord?

En wat ik al helemaal niet begrijp....waarom deed het daadwerkelijke leven van Calvijn zelf er niet toe, terwijl je zelf zegt dat echtscheiden niet mag....is dat niet meten met twee maten? Als Calvijn mensen gruwelijk ter dood mocht brengen ( gij zult niet doden, heb uw vijanden lief)...waarom mag een ander dan niet echtscheiden?

Als je aan Gods woord toets, dan is toch de enige toets die alles doorstaat, welke vruchten een persoon voortbrengt? ( en hierin ben ik zelf ook absoluut nog hard aan het werk met mezelf hoor Knipoog smiley )

Dit is niet kritisch bedoeld, maar ik kan het ene niet met het andere rijmen...maar absoluut niet kritisch bedoeld, gewoon een discussievraag....ok?

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 3 april 2011, 04:22
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 april 2011, 16:28

GRIFFIN748 schreef:
dat hebben mijn zus en zwager ook gedaan, en ik vraag me nog steeds af waarom. ik bedoel: wat voegt het toe aan je geloofsleven? maar dat is een andere discussie, die in dit topic niet thuishoort.

Net zoals het avondmaal een 'teken' is, zo is de doop door onderdompeling ook een teken, gewoon doen wat de Here aangeeft en niet beredeneren.
Zo zijn de doop door onderdompeling en het avondmaal als het ware een teken dat je eigendom bent van Jezus.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zaterdag 2 april 2011, 19:25
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 april 2011, 15:48

MIEKE364 schreef:
Wat een vreselijk dramatisch gevolg kan zo'n angstgeloofsbeleving dan hebben, Annette. Wat moedig van je om dit hier te delen waardoor je en zeker ook door je geloof niet verloren te hebben een levend bewijs bent dat God niet verloren laat gaan wat Zijn Hand begon. Ik wens je van harte toe dat je ouders dat ook nog zullen inzien en dat het contact kan worden hersteld.

Ik heb me laten 'overdopen' en dat kan niet in het calvinisme.
Ook daar zijn weer wetten voor. Het woordje wat in het NT. voor dopen gebruikt wordt is baptizo.
Baptizo betekent onderdompelen, zoals een wit lapje katoen, dat ondergedompeld wordt in inkt en er helemaal blauw uitkomt....
Het was onbeschrijvelijk, wat er in me gebeurde op het moment dat ik uit het water getild werd en de strakblauwe lucht boven me zag...

Dit lied geeft misschien een beetje aan, hoe ik me voelde...
Bovenal dat God Zelf me uit het calvinistische denken getrokken heeft.
In eigen kracht had ik deze keuzes nooit kunnen maken.

http://www.youtube.com/watch?v=E0csqHxM0dY

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 3 april 2011, 15:57
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 april 2011, 12:14
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied

gewoon mooi, zuiver

http://www.youtube.com/watch?v=HDP33T0ffq0

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op vrijdag 1 april 2011, 12:16
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: donderdag 31 maart 2011, 23:33

Om nog maar 'es een koe maar bij de horens te vatten....er is een stelling die, althans in de strengere gereformeerde kerken, een geheel eigen leven is gaan leiden, een starre wet is geworden.
Ben je gescheiden, dan mag je volgens deze wet niet hertrouwen, tenzij de andere partij hertrouwd, dan ben je zelf ook weer vrij om te hertrouwen.

Het lijkt bijna op tikkertje met verlos.

M.i. zou elke scheiding op zich bekeken moeten worden en moeten diegenen die willen scheiden/hertrouwen, dit zelf in gebed brengen en beslissen.

Ik ben geen voorstander van scheidingen, maar alles heeft een keerzijde.
Het gaat mij hier dus niet op het item scheiding op zich, maar dat er een starre wet is ontstaan...rigide. En God is niet rigide, de ene keer reageerde Jezus zus, de andere keer zo....Zijn enige leidraad was dat Hij niets uit Zichzelf deed, maar Zich in alles door de Vader liet leiden. (Vaak staat er dat Hij zich in gebed afzonderde, of dat Hij Zijn ogen ten hemel sloeg...) Dat is m.i. wat God graag wil, afhankelijkheid van Hem Zelf, als levende God, die zich als Liefdevolle Vader laat kennen.
Niet afhankelijkheid van starre wetten. En daar heeft Calvijn m.i. de boot volledig gemist. (Zoek eerst het Koninkrijk van God.... ....en de Here Jezus heeft vaak aangegeven dat Hij Koning was van een heel andere bedeling).

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op vrijdag 1 april 2011, 11:51
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: donderdag 31 maart 2011, 22:37

WILLEMIJN232 schreef:
Dus Annette, ik begrijp je juist heel goed maar ik laat het geen invloed meer op mijn leven hebben........Het is zoals het is.....en gelukkig heb ik dat ook over kunnen brengen op mijn zoon.......

Dat is een mooi getuigenis, vooral als je het goede Godsbeeld over kunt dragen op je zoon.
Maar ik vind het wel erg jammer, dat er nog wel veel mensen zijn, die nog wel gevangen zitten in een star angstgeloof, omdat ik, net als jij, weet wat het is. Je noemde het woord traumatisch en dat was het ook.

M.i. is daarom dit topic met het desbetreffende artikel geopend, om meer inzicht te geven over wie Calvijn werkelijk was. Om daar met elkaar over van gedachten te wisselen. En, zoals Hannah al aangaf....het angstgeloof en het Godsbeeld van God als een kille, koude God bestaat nog wel.
Misschien zijn er wel meer die uit een streng calvinistische familie komen...en die graag de mensen uit hun eigen kerk willen bereiken met de bevrijdende waarheid over wie Calvijn werkelijk was.
Je kunt je eenzaam voelen in zo een gemeente en toch niet weg willen gaan om de hierboven genoemde reden.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op donderdag 31 maart 2011, 23:11
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 23:31

MIEKE364 schreef:
Wat een vreselijk dramatisch gevolg kan zo'n angstgeloofsbeleving dan hebben, Annette. Wat moedig van je om dit hier te delen waardoor je en zeker ook door je geloof niet verloren te hebben een levend bewijs bent dat God niet verloren laat gaan wat Zijn Hand begon. Ik wens je van harte toe dat je ouders dat ook nog zullen inzien en dat het contact kan worden hersteld.

Het gaat hier niet om mij, dit was ook maar het topje van de ijsberg, om zo maar 'es te zeggen, maar k wil graag aan de hand van een persoonlijk voorbeeld duidelijk maken, dat angstgeloof niet gelukkig maakt....maar een hel is.
Het is op het sterfbed helemaal goed gekomen tussen mijn vader en mij, meer wil ik er niet over delen, maar voor diegenen die een angstgeloof bagataliseren....verkijk je niet op het calvinisme.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 30 maart 2011, 23:32
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 23:17

THOMAS968 schreef:
Als mensen echt gelukkig zijn in een angstgeloof, wat ik me overigens afvraag, dan kun je zeggen dat het geen punt is. Maar Annette kaart juist aan dat het voor haar wel van belang is om te herkennen dat veel in wetten gevangen was. De opvattingen over passieve euthanasie waren een illustratie. Wat hier aangekaart wordt is dat er in sommige calvinistische kerken toch veel angst en niet altijd te doorziene wetten en regeltjes waren. En daar hebben en hadden mensen last van. Om in jouw termen te blijven: dat mag dan toch ook? Als je weet wat orthodoxe opvattingen aan (vaak onnodig) persoonlijk leed hebben gebracht, mag dat best genoemd worden, lijkt me. De Nederlandse literatuur in de vorige eeuw heeft dat ook wel blootgelegd. In een eerlijke discussie mogen de schaduwzijden die het calvinisme heeft gehad voor veel mensen best aan de orde komen. Er zijn er hierdoor al zoveel vertrokken tenslotte.

Thomas, die vindt dat dit een groot verlies was.

Toen ik uit een zeer calvinistisch georienteerde gemeente stapte, omdat de wetten te verstikkend voor me waren, ben ik het inhoudelijke contact met mijn ouders kwijtgeraakt.
Op grond van de tekst: 'want wie ....of dochter meer liefheeft dan Mij is Mij niet waardig' dacht dat hij moest kiezen tussen mij en God.
Dat is de ellende, die een tekst kan aanrichten, die meteen tot wet wordt gebombardeerd...en dat gebeurt nog steeds.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op vrijdag 1 april 2011, 16:20
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 22:04

MARIAN519 schreef:
Ik bedoel te zeggen dat veel jongeren in de kerkenraad komen en zo hun stempel mee opdrukken en dat er door hen veel veranderingen ten goede ontstaan.
Wie weet maken zij het verschil Knipoog smiley Lachende smiley

Dat is fijn, als dat bij jullie zo gaat.
In de kerken waar ik kom zijn amper jongeren te bekennen.
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:41

MARIAN519 schreef:
Het is niet vanzelfsprekend dat er in elke kerk waar de calvinistische leer wordt aangehangen angstgeloof heerst.
Vaak is dit angstgeloof een gevolg van bepaalde personen in die gemeente die hun eigen stempel op iets wilden zetten en hun eigen interpretatie aan de Bijbel gaven ( en aan de vele "geschriften "van onze zgn.kerkvaders..)

Het is intriest en doet God grote oneer aan.

Nee het is idd niet vanzelfsprekend, de jongere generatie komt er meer en meer los van. Maar de meeste jongeren gaan dan richting bedieningen, en komen in een tegenreactie terecht

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 30 maart 2011, 22:35
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:26

WILLEMIJN232 schreef:
Je doe nu wel erg negatief over mensen die de calvinistische leer aanhangen.
Er zijn mensen die daar gewoon in geloven en het ook niet willen zien zonder angst
Maar dat is hun overtuiging en als je daarin opgroeit en je denkt zelf anders is dat moeilijk en geeft veel leed, dat weet ik ook uit eigen ervaring......Maar hoe jij even makkelijk stelt dat ze tegen passieve euthasie zijn????? Dat is wel een ethische kwestie die je niet zo maar even neer kan zetten vind ik, dat is wat ongenuanceerd......
En als die mensen dat nu toch als de ware leer zien? Dan is dat toch goed?
Je moet niet de fout begaan om dit soort dingen te bekijken vanuit je eigen normen denk ik.........en dan gaat het niet om jouw angst maar om hun angst en daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor.......

In mijn stukje heb ik het over passieve euthenasie in de context, dat het niet toegestaan werd, met de reden dat God het hele stervensproces tot op de laatste minuut zou willen inzetten voor loutering.
Ik stel helemaal niet de passieve euthenasie ter discussie, maar alleen het Godsbeeld vanwaaruit deze gedachte voortkwam.

K Wil liever niet dat je mijn reacties uit de context haalt... Engeltje smiley

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 30 maart 2011, 21:19
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:56

Het gaat me niet om goed of slecht.
Het gaat erom dat in gemeentes waar de calvinistische leer wordt aangehangen, veel is vastgelegd in een wet, terwijl de optie om over elke situatie apart in gebed te gaan en aan God voor te leggen in gebed en Hem daarin te erkennen een betere weg is...die juist door het angstgeloof geblokkeerd wordt.

Ik wil alleen als voorbeeld nog een verhaal toevoegen van en lieve, warme vrouw, dat ik onlangs hoorde.
Haar laatste woorden waren gevat in de vraag (smekend huilen) aan Jezus om haar niet te verlaten. Deze diepgelovige vrouw heeft tot in de laatste seconde van haar ziekbed angst gekent dat Jezus haar zou kunnen verlaten, naast alle andere ellende, terwijl ze de bemoedigende, troostende steun van de Here helemaal gemist heeft. Gewoon een voorbeeld, meer niet, wat voor een ellende er kan ontstaan in deze gemeentes.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 30 maart 2011, 22:33
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: woensdag 30 maart 2011, 17:41

LISA610 schreef:
[/b]Nou sorry hoor, maar volgens mij kun je dit moeilijk een leerstellige uitspraak noemen, want het staat dus wel degelijk in de Bijbel. Of heb jij een andere Bijbel? Verder gaat dit topic over Calvijn, dus dan is het logisch dat de discussie zich ook daarop toespitst.

Het is natuurlijk wel zo, dat de leerstellingen van Calvijn een tegenreactie hebben opgeroepen. De sfeer in de kerken en gemeenten, die star de dogma's van Calvijn aan hangen, kan heel erg koud en kil zijn.
Al in mijn tienertijd verbaasde ik me enorm over het feit dat passieve euthenasie geen optie was. Het leven van de ernstig zieke patient werd zo lang mogelijk gerekt en dit werd gezien als een proces van loutering van God. Voor zo een God kruip je toch weg? Laat staan blindelings vertrouwen en met je problemen bij Hem komen.
Er zijn, in de loop der jaren, veel christenen om o.a. die reden (de kille, emotieloze sfeer) overgestapt naar een evangelische gemeente. Soms zijn deze christenen daardoor in grote problemen gekomen met familie en vrienden.
Dan kunnen dingen uit balans raken. En er zijn m.i. idd ook wel uitwassen in evangelische gemeentes die niet goed zijn.
Nogmaals, jammer dat het een openbaar forum is, want ik zou hier graag dieper op willen doorgaan.

Soms denk ik wel eens dat het jammer is, dat zoveel christenen overgestapt zijn.
Er zitten nog zoveel christenen 'gevangen' in een angstgeloof. Gewoon opgegroeid in calvinistische families...
Ik was erg blij met het openingsartikel van dit topic, een echte eye-opener. Het gaf me eindelijk het laatste puzzlestukje als oplossing op de vraag, hoe er toch zo een rigide denkwijze heeft kunnen ontstaan in zoveel gereformeerde kerken (uitgesloten de goede natuurlijk).
Alles is eigenlijk in een wet gevangen; scheiding, passieve euthenasie, de doop enz.enz.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 30 maart 2011, 20:32
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 23:20

eerste boom in bloei gezien!!!!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=7ESHjYat9rk
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 22:57

dit was het eerste klassieke muziekstuk voor mij, door de leraar muziek behandeld....zal k nooit vergeten....zo mooi

http://www.youtube.com/watch?v=bJJfEfP9JVk

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op maandag 28 maart 2011, 22:58
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 22:46

dit is ook een erg mooie melodielijn....

morgenstimmung...

http://www.youtube.com/watch?v=gH1JMdWpJ54

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op maandag 28 maart 2011, 22:47
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: zondag 27 maart 2011, 12:03
BerichtOnderwerp: Japan

SUSANNAH475 schreef:
Wat is er toch altijd mis met een "waarom" vraag ?
Was het niet Jezus zelf die zei: "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten ?"
(En ik geloof dat Jezus hier op aarde was zonder enige zonde)

Ik zie niet in wat er mis is met een "waarom" vraag en die mag je m.i. gewoon stellen...
Als je maar beseft dat je het antwoord niet altijd krijgt... dat is aan God !!

Ps. 22:2 Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten...

Matt. 27:46 Omstreeks het negende uur riep Jezus met luider stem, zeggende: Eli, Eli, lama sabachtani? Dat is: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?

Ja, dat is zo, maar er is een gevaar, dat je in die 'waarom' vraag kunt blijven hangen en dan heb je de kans vast te lopen en hierin verstrikt te raken.
Jezus uitte zijn pijn, maar daarna gaf Hij Zich over aan de Vader en beval Zijn Geest in de Handen van God. Hij bleef er niet in hangen.
Soms kunnen er ook situaties zijn, persoonlijk of zoals in dit geval met Japan, waar je m.i. beter de feiten kunt accepteren en actief aan de gang kunt gaan met de vraag of je ergens wat aan kunt veranderen, herstellen of hulp aanbieden ( in ons geval zal dat gebed moeten zijn).
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: zondag 27 maart 2011, 07:24

CHATULIEM619 schreef:
tja, het blijven mensen nietwaar. Maarten Luther was bv een antisemiet...

Ja, dat heb ik ook ontdekt. Jammer dat het forum openbaar is, want ik was hier graag dieper op ingegegaan.
Martin Luther King schijnt zelfs gezegd te hebben, dat daar, bij Luther, de wortel heeft gelegen voor de jodenhaat en de holocaust.
Maar wat ik maar wil zeggen met mijn opmerking, hierboven door Chat aangehaald, is, dat we niet klakkeloos aan moeten nemen wat er gezegd wordt en welke bijbeluitleg/interpretatie er gegeven wordt over een situatie/probleem/voorval.
Dat is m.i. wat Thomas bedoeld met zijn opmerking, dat we nu gelukkig naar eigen inzicht kunnen kiezen en keuzes kunnen maken. We mogen toetsen wat ons verkondigd wordt vanaf de preekstoel en hoeven niet blindelings te vertrouwen op het inzicht van de predikant (met alle respect voor de betrouwbare dominee's!)
Dit heeft m.i. niets te maken met de tekst, eerder aangehaald 'Vertrouw op eigen inzicht niet...enz. (zie aanhaling David)
We hoeven niet meer zomaar aan te nemen wat er van een kansel gepreekt wordt, al houd ik heel erg van een goed onderbouwde, bemoedigende preek, die er gelukkig ook heel veel zijn.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 27 maart 2011, 07:27
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 23:17

THOMAS968 schreef:
Jan, met alle respect: in dit stukje geef je nu precies aan waar de schoen wringt. Ds. Kersten beriep zich op een Bijbeltekst dat we de overheid moesten gehoorzamen. Wat was echter de consequentie? Dat Joden werden aangegeven dan wel niet werden geholpen. Ds. Kersten wist toen niet van de vergassing maar wel dat ze naar het oosten zouden worden verbannen. Er zou zeker sprake zijn van ballingschap. Hij trok echter de conclusie op Bijbelse gronden dat de Joden dus niet beschermd hoefden te worden en we weten wat de gevolgen hiervan waren.

Er waren ook calvinisten, die niet zo buitengewoon begaafd waren als ds. Kersten en die vonden dat je God meer gehoorzaam moest zijn dan de mensen. Die namen Joden in huis.

Jij kijkt naar deze dominee als iemand die ook fouten maakte en het is een christelijke gedachte dat te doen. Maar op basis van zijn weergave van een Bijbeltekst, moet dit haast wel levens gekost hebben.

Je kunt dus zelfs als erudiet mens, want dat was hij, op grond van een Bijbeltekst, mensen laten omkomen. En hij had niet alleen beter moeten weten maar vooral ook beter kunnen weten. Hij was in zijn tijd leidend en buitengewoon gezaghebbend in de bevindelijke kring. Als hij niet star calvinistisch had geïnterpreteerd en de keuze had gemaakt God meer te gehoorzamen dan de mensen, waren er ongetwijfeld levens gered. In de gereformeerd synodale hoek waren zeer veel moedigen met Godsvertrouwen die de Joden wel onderdak gaven.

In de Gouden Eeuw was de slavenhandel het zwarte goud in Nederland. Fout? Welnee, er stond toch geschreven dat slaven hun meesters moesten gehoorzamen? En had God niet gesproken over Cham? En als het zoveel geld binnenbracht, moest het toch een zegen zijn voor zijn calvinistische volgelingen? De Amerikaanse gedachte dat welvaart een zegen van God was, leefde toen ook al. Op basis van een Bijbeltekst werd de slavenhandel goedgekeurd. God had dit toch voorbeschikt? Ondanks dat deze teksten in de Bijbel staan is slavenhandel verwerpelijk en in strijd met het christendom.

Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen, daar sprak ik al eerder over. Het staat letterlijk in de Bijbel. Maar het is in strijd met het het christelijk geloof om Joden te vervolgen en zeker middels de grootste misdaad die de mensheid ooit kende, de Holocaust. Deze tekst is hiervoor misbruikt, want het staat er toch letterlijk?

Het probleem zit hem niet in de Bijbel. Het probleem zit hem in een foute interpretatie van Gods Woord. Ds. Kersten had, erudiet als hij was, beter moeten weten. Mensen moeten nadenken wanneer ze een Bijbeltekst letterlijk aanhalen en daarmee vaak fout gebruiken. Het gaf al zoveel leed. En het denken van Calvijn over het moeten doden van de tovenares op grond van een Bijbeltekst was een gevolg van dezelfde denktrant.

Thomas

Komen 'herders' zoals Calvijn en ds. kersten dan zomaar weg met zulke foute interpretaties?
Eén tekst verkeerd interpreteren....met zúlke gevolgen...ds. Kersten moet toch wel geweten hebben wat er met de joden gebeurde? Ik bedoel maar...een dominee!!
Was dat niet een houding van Kain? Als God hem vraagt waar zijn broeder is is, antwoord hij: 'Ben ik mijn broeders hoeder?'
Gelukkig maar dat er onder de eenvoudige gelovigen een heel andere hartsgesteldheid was...zoals hierboven wordt weergegeven.
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 23:01
BerichtOnderwerp: collecte

THOMAS968 schreef:
Nou weet ik waarom ik een rol meekreeg....Engeltje smiley

Thomas, toch nog fris van geest.

m'n zusje, broertje en ik kregen drie permuntjes per kerkdienst, uitgedeeld om de 15 minuten....volgens mij leefde de fabrikant van KING van de gereformeerde kerkdiensten.....of kregen jullie andere pepermunten....
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 23:42

CHATULIEM619 schreef:
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. God wil geen rampen, maar af en toe laat Hij dat toe. Ik denk dat dat gebeurt om ons duidelijk te maken, dat we in een gebroken schepping leven. Vertel maar eens aan een misbruikt kind dat God dat gewild heeft, of als een overspelige vrouw/man, is dat dan ook Gods wil? Als je zegt dat God die dingen wil, dan wil God ons dus bewust pijn doen..wat is dan nog de verantwoordelijkheid van de duivel?

k weet het niet, maar is de 'waarom' vraag wel een goede vraag?
is het niet beter te vragen waartoe, wat kunnen wij doen?
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 23:13

THOMAS968 schreef:
Inclusief denken, Suzan, prima. Het is de titel van een boekje van de theoloog Boerwinkel, een calvinist die liet zien dat het dus ook anders kan.

Samengevat:

Inclusief denken gaat ervan uit dat welzijn, succes en resultaten niet kunnen verkregen worden ten koste van de ander of zonder de ander. Dit is geen idealistische of semi-religieuze uitspraak, die een bepaalde moraliteit wil promoten, maar een heel realistische vaststelling die ook het eigenbelang centraal plaatst. Boerwinkel zegt het als volgt : “…het is niet onedel en laag om alleen voor eigen welzijn te werken, maar dwaas !”

Feitze Boerwinkel

“Sinds onheuglijke tijden hebben mensen geleefd
volgens het beginsel dat ‘zelfbehoud de eerste levenswet is’.
Maar dit in een onjuist uitgangspunt.
Ik zou zeggen dat andermans-behoud de eerste levenswet is.
Alle leven is met elkaar verbonden. Het lijden van de arme
verarmt de rijke, de vooruitgang van de arme verrijkt de rijke.”

Martin Luther King in ‘Waar gaan wij heen ?’

Thomas, maak van welzijn in deze discussie standpunt en je bent er.

Ja, prachtige quote van Martin luther King... een erg mooie levenshouding....uit m'n hart gegrepen

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op vrijdag 25 maart 2011, 23:16
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:47

@anette, ik denk dat je nog eens mijn reactie moet lezen, want je hebt de bel wel gehoord maar weet niet waar de klepel hangt.[/quote]

Vertel, David......je bent toch geen christen om de dogma's die je aanhangt???????????
Ik heb nergens in de Bijbel gelezen dat Petrus mensen achtervolgde en doodde/ martelde ....Saulus wel...en deze was zelfs een schriftgeleerde,net als Calvijn was (theoloog)...

Het spreekwoord is...by the way....'de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt'.... Engeltje smiley

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op donderdag 24 maart 2011, 22:56
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 21:47

DAVID923 schreef:
!anette, waarom? het ging om het feit dat er soms uit de mond van een mens goede en foute dingen kunnen komen, en de bijbel de toetssteen moet zijn. dus ookal zou calvijn verkeerde dingen hebben gedaan en gezegd als elk mens, dat niet zijn goede theologische verhandelingen teniet zal doen.

k Vind gewoon de vergelijking met Petrus niet opgaan.
Hij heeft Zijn geliefde Meester willen verdedigen tegen soldaten (incidenteel). Saulus zijn theologie zal ongetwijfeld helemaal geklopt hebben, maar zijn daden niet (structureel).
En de gevolgen van de leer van Calvijn, soms mensen verstrikt in een angstgeloof...

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 20 april 2011, 09:43
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 18:30

DAVID923 schreef:
EN DIT. ookal zou het waar zijn, meent dat niks weg van de leerzame dingen die hij heeft geschreven. Petrus, in mat 16, sprak eerst het goede door de Geest en vlak erna werd hij door satan misleid om wat verkeerds te zeggen. alles toetsen dus. Calvijn zelf is maar een mens...

Denk je niet, dat eerder de vergelijking met Saulus opgaat, die door ingrijpen van God later Paulus wordt?

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op donderdag 24 maart 2011, 18:51
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 17:21

THOMAS968 schreef:
Voor alle duidelijkheid: ik hoor bij een kerk die uit het Calvinisme is voortgekomen. Al vind ik de opvattingen van een aantal mensen hier extreem, ik heb er wel begrip voor. Maar historisch gezien zijn er toch wel wat kanttekeningen te maken bij Calvijn. Ik wil in ieder geval wel aangeven over wat voor man we het hier hebben. Ook als je zijn gedrag in de tijd plaatst waarin hij leefde, is zijn opstelling nog bar en boos. Het gedrag wat hij had, moet toch met zijn opvattingen te maken hebben. En al is het geen biografie, het geeft wel te denken.

http://www.hetkoninkrijkderhemelen.info/?page_id=6669

Thomas, wie volgen we eigenlijk...

Dankjewel voor dit stuk, Thomas.
Ik kon soms niet plaatsen, waar de koude sfeer in de dogma's van de Gereformeerde Kerken vandaan kwam en ik worselde zelf ook wel eens met een ongrijpbare angst voor God, vooral om een fout/zonde te begaan.
Als je angst hebt voor iemand durf je je fouten niet te laten zien en sluit je je een beetje af.
Als je angst hebt voor God durf je niet echt met je problemen bij Hem te komen en dat is nu net wat de Here Jezus wil, komen zoals je bent.
Dan krijgt schijnheiligheid en huichelarij kans. En daar had de Here nu net zo een hekel aan.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 20 april 2011, 09:42
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050 (65)

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 13:23

CROSSROAD317 schreef:
Dat satan macht heeft/ heerser is over de aarde is staat o.a. in Lukas 4:5 En daarna bracht de duivel Hem op een hoge berg en liet Hem in een ogenblik tijd al de koninkrijken van de wereld zien.
6 En de duivel zei tegen Hem: Ik zal U al deze macht en de heerlijkheid van deze koninkrijken geven, want die is aan mij overgegeven en ik geef die aan wie ik maar wil.....

Mag k hier even wat aan toevoegen? Vergeet niet dat de verzoekingen in de woestijn plaatsvonden vóór de dood en opstanding van Jezus Christus.
Daarná is het zendingsbevel, de uitstorting van de Heilige Geest, gekomen.
Wij zijn nu gezeten, in Jezus Christus, aan de recherhand van God de Vader (en wie is een voetbank onder onze voeten...)
We hebben een volmacht gekregen waar je soms kippenvel van kunt krijgen...want... waar twee of meer vergaderd zijn in Zijn Naam, wat we maar vragen, Hij zal het voor ons doen.
Door ons gebed, soms uitgelegd als een spoorrail waar een trein over kan rijden, kan God werken.
Hij heeft Zich in al Zijn Almacht in die zin als het ware afhankelijk gemaakt van ons....al is het natuurlijk ook weer de Heilige Geest die dat uitwerkt. Een mysterie, maar niet voor niets wordt vaak de beeldspraak gebruikt dat de gelovigen als geheel de Bruid zijn van de Here Jezus.
To the point....welke plaats heeft ons gebed in deze discussie...............

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op donderdag 24 maart 2011, 17:47
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van ANNETTE050
Ga naar pagina Vorige 1 ... 36 37 38 39 40 41 42 ... 45 Volgende
Pagina 39 van 45