Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 10 april 2011, 08:26
Onderwerp: Calvijn
|
|
|
BASTIAAN161 schreef: | De vraag hierin is, voordat we dit projecteren op het H.C: Wat doet eigenlijk de Heilige Geest, en wat zijn de gaven.
[u][b]Wat doet de Heilige Geest We zien in de Schrift dat de Geest vaak ‘de Geest van het leven’ wordt genoemd. Hij is Degene die leven brengt daar waar de dood is. Dat begin al in het Oude Testament. We horen van het werk van de Geest bij de schepping (Gen.1:2) en in de natuur (Psalm 104:24,30). De richters doen hun werk in de kracht van de Geest (Richt.14:6,19; 15:14) Priesters worden vaak voor hun taak met de ‘heilige zalfolie’ gezalfd (Ex.30:22-33), wat een teken is van het ontvangen van de Heilige Geest. Koningen ontvangen bij hun zalving de Heilige Geest (1 Sam.10:9 e.v.; 16:13,14) Ook bij de oprichting van tabernakel en tempel is de Geest betrokken (ex.31:3; 35:30-32). Profeten kunnen alléén het Woord van God spreken als ze geleid worden door de Geest van God (Mich.3:8; 2Petr.1:21). Zoals genoemd, de Geest brengt leven daar waar dood is. We zien dat in Ez. 36:26, waar de Here belooft om door de Geest een nieuw hart en een nieuwe Geest te geven, “En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u”.` Datzelfde motief keert terug in Ez. 37, over de herrijzenis van Israel: door de Geest mag een volk opstaan uit de dood! Daarmee bedoelt de profeet de terugkeer uit de ballingschap, de geestelijke herleving van Israel. “En gij zult weten dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven zal hebben geopend en als Ik u uit uw graven zal hebben doen opkomen, o Mijn volk. En Ik zal Mijn Geest in u geven, en gij zult leven” In de boeken van de Bijbel – ook die van het oude Testament – is de Heilige Geest aan het woord ( 2 Sam. 23:2; Hebr.3:7; 9:8; 10:15).
Het werk van de Geest is dus geweldig breed en wereldwijd. De Geest is volop betrokken bij het werk van God in de wereld. Hij is ook volop betrokken bij het verlossingswerk. Vandaar dat Hij al “de geest van Christus” genoemd wordt, om zijn werk aan te duiden onder de profeten van het ‘oude’ verbond; de predikers van het evangelie in het ‘nieuwe’ verbond worden diezélfde geest Geest geleid (1 Petr.1:10-12). Opnieuw blijkt hoezeer het oude en het nieuwe verbond een éénheid vormen. In het Nieuwe Testament zien de Geest volop betrokken bij de komst en het werk van Christus in de wereld: de ontvangenis uit de Heilige Geest (Luk.1:35) en de doop in de Jordaan, waarbij Jezus de Geest ontvangt (Mar.1:10-12). De Geest gaat na Christus’ hemelvaart zijn werk op aarde ook voortzetten. Vandaar dat de Here Jezus over de Geest spreekt als “de andere Trooster” (Joh.14:16). Jezus is de eerste Trooster. De Here Jezus zal de Geest zenden van de Vader en deze zal dan van Hèm (Christus) getuigen (15:26,27). De Geest heeft niet een eigen nieuwe boodschap, Hij zal niet uit Zichzelf spreken (16:13), maar zegt Christus: “Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.” (16:14) De Geest zet dus niet Zichzelf, maar Christus in het middelpunt. Als Jezus van de Geest zegt: Hij zal u de weg wijzen tot de volle waarheid (16:13), dan heeft dat dus betrekking op de waarheid van Christus. Dat zien we ook op de pinksterdag: er gebeuren tekenen en wonderen, maar het gáát uiteindelijk om (de boodschap van) Christus en om het geloof in Hèm. Het nieuwe van de komst van de Geest is niet dat Hij er in het Oude Testament nog niet was of nog niet werkte, maar de intensiteit (“uitgestort”, Hand.2:33) en de omvang (“op alle vlees”, 2:17), waarmee hij gaat werken in de tijd van het nieuwe verbond. De Geest gaat werken over heel de aarde, in de weg van de verkondiging van het evangelie, nóóit los daarvan. Zoals Christus en de Geest niet te scheiden zijn, zo gaan ook Geest en Woord samen op. Het zendingswerk van Paulus is daarvan een prachtig illustratie (Hand. 13:2 e.v.). Waar is het de Geest om begonnen? – om het geloof in Jezus Christus. Niemand kan zeggen: Jezus is Heer, dan door de Heilige Geest ( 1 Kor.12:3). Als je met je mond belijdt en met je hart gelooft dat Jezus Heer is, zul je behouden worden (Rom.10:9). Dat is geen minimum, dat is álles. Want de Here Jezus en het Woord van de Here Jezus trekt de grens tussen leven en dood: wie naar zijn Woord hoort en gelooft is overgegaan uit de dood in het leven (Joh.5:24).
Hier ben ik het helemaal mee eens en heb er ook wat van geleerd, mooi! De vraag is of er veel nadruk zou moeten liggen op de ‘bijzondere’ uitingen van de Geest, vooral als het gaat om ‘nieuwe openbaringen’. Want het gevaar is dan snel aanwezig dat het werk van de Geest een apárte, zelfstandige aandacht krijgt en dat de ‘spontane’ uitingen van de Geest belangrijker worden gevonden dan het ‘gewone’ Woord. We mogen niet vergeten dat de Geest in de eerste plaats de Geest van Christus is en de Geest van het Wóórd van Christus.
De Géést is volop bij het levend-makende werk betrokken. Hij brengt leven, daar waar de dood is. Hij brengt leven door het Woord van de Christus. Hij brengt leven door het geloof in Christus. Hij doet dat las de Geest van de wedergeboorte (Joh.3:5 en 8), waardoor de Here je een nieuw hart geeft: de vervulling van Ez.36:26. Dit wonder is te vergelijken met de schepping en de opstanding uit de doden (zie 2 Kor.4:17 en Ef.5:14). Het werk van de Geest is buitengewoon veelkleurig. Maar steeds rond het éne centrum: Jezus Christus. Door de Geest leren Gods kinderen het geheim van de verlossing kennen (I Kor.2:6-16); Hij is de Geest die het geloof geeft (2 Kor.4:13). De Geest is de gever en Bewerker van het nieuwe leven, de levensheiliging (Rom.8; Gal.5). De Heilige Geest geeft de zekerheid dat we kinderen van God mogen zijn (Rom.8:16). De Geest leert bidden (Rom8:26). De Geest bewerkt de eenheid in de gemeente: door één Geest zijn we allen tot één lichaam gedoopt ( 1 Kor.12:13; vergelijk Ef.4:3,4). De Geest geeft allerlei gaven ten behoeve van de opbouw van de gemeente ( I kor.12:4 e.v.). Daarnaast leven we ook over de vrucht van de Geest (Gal5:22). De gemeente wordt daarom opgeroepen de Geest niet te bedroeven (Ef.4:30) of uit te doven (I Tess.5:19), maar om juist vervuld te worden met de Geest (Ef.5:18). De Geest onderricht de gemeente met het oog op de toekomst (Op.2:7,11, etc.). Door de Geest leren we uitzien naar de komst van Christus (Op.22:17).
Helemaal mee eens, mooi onder woorden gebracht
Gewone en bijzondere gaven De kerken die de ‘bijzondere’ gaven van de Geest niet of weinig hebben zoals tongentaal en gaven van genezing; zijn die kerken arm? Zondigen die kerken daarmee ? Allereerst betreft het onderscheid tussen de ‘gewoon’ en ‘buitengewoon’; het wekt de indruk dat ‘buitengewone’ gaven veel hoger gewaardeerd moeten worden. Het is zeer de vraag of dat terecht is. Misschien schuilt daar juist wel een gevaar in: dat door het accentueren van ‘buitengewone’ gaven, het werk van de Geest versmald wordt. Juist de ‘gewone’ gaven van de Geest zijn heel bijzonder! In feite nog veel belangrijker dan de gaven die doorgaans ‘bijzonder’ worden genoemd. Dat blijkt bijvoorbeeld uit 1 Kor.12:31: “Doch ijvert naar de beste gaven”. Welke gaven zijn dat ? Het zijn de gaven die de opbouw van de gemeente dienen ( I Kor.14). Maar de apostel zegt ó ók in 12:31: “en ik wijs u een weg die nog uitnemender is”. Welke weg is dat? Het is de weg van de gaven die blijven: geloof. Hoop en liefde (vergelijk I Kor.13:8-10 en 13). Het werk van de Geest, toen en nu, is véél breder dan alleen het gebied van het ‘bijzondere’ en spectaculaire: - de Geest bewerkt de wedergeboorte; Hij maakt levend wie dood was; een wonder dat vergeleken kan worden met schepping en opstanding! - de Geest brengt ons tot het belijden van Jezus Christus ( 1 Joh.4:2) - door het werk van de Geest komt de gemeente bijeen in samenkomsten en is er onderlinge gemeenschap (Hand.2:42) - de Geest zorgt voor onderlinge bramhartigheid (Hand.4:42) - de Geest geeft vrijmoedigheid om het woord te spreken en gesterkt te worden in het geloof (Hand.4:8,31; 9:31) - de Geest bewerkt gemeenschap met Christus en met elkaar (Fil.2:1; 3:10) - de Geest doet getuigen van Christus (Joh.15:26 e.a. ) en overtuigt de wereld van ongelijk (16:8-11) - de Geest bewerkt het geloof in de harten ( I Kor.2:5; Ef.1:19,20) en verzekert de gelovige van hun kindschap (Rom. 8:15,16) - de Geest bewerkt heiliging, zodat de gelovigen niet meer voor zichzelf, maar voor Christus gaan leven (2 Kor.5:15) - in en door de Geest komt Christus zelf tot de zijnen (Joh.14:18) - niet alleen de gemeente als geheel mag een tempel zijn van de Geest ( I Kor.3:16), maar ook de gelovigen zelf (6:19) - de Geest deelt de gaven uit die Christus verdiend heeft: wijsheid ( I Kor.2:6-10), kennis (12:8), gerechtigheid, heiliging (6:11), verlossing van zonde en dood (Rom.8:2).
Kan ik me helemaal in vinden
Hoe zit het met de ‘buitengewone’ gaven ? kunnen die vandaag niet meer voorkomen? Dat zouden we niet durven zeggen. Maar mogen we de Geest voorschrijven dat de gaven altijd en overal ‘moeten’ voorkomen? Kunnen en mogen we ze afdwingen? Waar staat in het Nieuwe Testament dat heel specifiek en heel gericht om deze bijzondere gaven gebeden wordt? Staat iemand met een ‘bijzondere’ gave boven een ander die zo’n gave niet heeft? – dat wil Paulus de Korinthiers nu juist afleren in I Kor.12-14. Hij wijst erop dat de gemeente een lichaam is, waarin je elkaar nodig hebt en de een niet belangrijker is dan de andere (12:12-31). Wat is de hoogste gave? – de gave die de opbouw van de gemeente dient (14:12). Daarom is de liefde de gave die boven alle andere uitgaat (12:31). In een gemeente die in geen enkele genadegave te kort komt (1:7), kunnen toch allerlei wantoestanden voorkomen; kijk maar naar de gemeente in Korinthe. Daar komt nog bij, zoals in m’n vorige bijdrage genoemd, dat de Schrift op verschillende plaatsen waarschuwt dat tekenen en wonderen ook misbruikt kunnen worden en dus niet per definitie legitimatie van de Geest zijn: ze kunnen ook gedaan worden door valse christussen en valse profeten (Mat.24:24), door satan (Op.13:13,14). Over spectaculaire verschijnselen hoor je ook in de wereld van het paranormale, het occulte en in andere religies.
Dit is een heel belangrijk item. We leven bijna of al in de eindtijd, dus het is bijzonder goed om eerst alles te toetsen en te onderzoeken, ook de gaven en uitingen van de Heilige Geest mogen getoets worden. Daartoe is bijvoorbeeld specifiek de gave van onderscheid gegeven, het kunnen onderscheiden door de Kracht van de Heilige Geest uit welke bron iets komt. En als het van Hém is zal de Heilige Geest getuigenis daarvan geven in onze geest. Maar dit is inderdaad een zeer moeilijk punt. Alles staat of valt met het feit, zoals hier al benoemd wordt of Jezus Christus op de eerste plaats komt! Zo niet, dan is er een andere geest aan het werk. Marc. 16 met name vanaf vers 15-20...en dan vooral de laatste zin, dat de Here meewerkte en het woord (Christus dood en opstanding werden gepredikt) bevestigde door de tekenen, die erop volgden. Lucas 24 : 49 Johannes begint dan prachtig met de uitleg over Het Woord'. Dan de verdere uitleg en invulling in Handelingen 1 en 2 Daarna begint de vervolging, en in Handelingen 4 vers 24-31 volgt dan een gebed dat mij ontroert. Hand. 5: 12-16. Al eerder werd benoemd, in de voorafgaande hoodfdstukken dat petrus, bevlogen, de opstanding van De Here Jezus verkondigde....en dan vólgen wonderen en tekenen. De mensen kwamen af op de prediking van de opgestane Jezus. Nu draait de satan veel om, de tegenstander wil graag mensen verleiden om achter de wonderen en tekenen aan te lopen, het gaat hen dan niet om Jezus Christus, maar zijzelf staan centraal....en dat is dé grote valstrik!!!!
Wat betreft tongentaal: die heeft in de Schrift maar een heel ondergeschikte plaats en wordt door de apostel in de gemeente van Korinthe zelfs heel duidelijk teruggedrongen (in heel 12-14). En er magin de gemeente alléén in tongen worden gesproken als er ook een uitlegger is, anders moet degen die in tongen spreekt dat in stilte doen en dus zwijgen (14:28). Over Gebedsgenezing is al het een en ander genoemd.
Samengevat: Waaraan (her)ken je de Geest? Het is in de eerste plaats in de vrucht van de Geest: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing (Gal.5:22). Het is een vrucht die niet in één keer volgroeid is, maar die wel groeien mag in het leven van Gods kinderen. Niet in het ‘bijzondere’, maar het ‘gewone’ is het kenmerk van het ware. Juist het ‘gewone’ werk is bijzonder: leven uit de dood! Het leven uit de dood; het evangelie van en over Christus; Het kennen van onze ellende, onze verlossing, en leven in dankbaarheid. Het is de kern van de Heidelbergse Catchechismus. De Heidelbergse Catchechismus wemelt van zaken met betrekking tot de Geest! ( bron: “Verbond en bekering”, ds F.H. Folkerts, ds. B. Luiten, ds. D.J. Zandbergen) |
[quote] helemaal mee eens
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 10 april 2011, 09:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 april 2011, 12:38
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Je hebt gelijk, wat zullen we nog eens niet over Calvijn zeggen? want zijn naam moet wel genoemd anders gaan we off-topic en dan worden we opgeschoond.. |
Ja, denk het ook...eh...zou Calvijn genoten hebben van deze zonnige morgen...!?!..... .
denk van niet, he....maar we hebben het wel over hém, dus zijn we on-topic...toch???
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 9 april 2011, 12:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 april 2011, 12:14
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Het was echt mooi, en ik las het zoals je bedoelde meen ik, en toch..ik kan het niet laten om altijd weer een associatie te leggen...wat of dat toch is? |
te lang in het onderwijs....haha....
denk van wel...echt errug.....
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 9 april 2011, 12:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 april 2011, 11:34
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Lachen is gezond...al lach ik weer om jouw reactie...jij geloofde echt dat ik het hoe.....geloofde? de palm van Zijn hand? ... |
lachen hoort bij een morgen zoals deze he...als we met elkaar kunnen lachen...leuk toch.... k Zie in erg veel dingen de humor.....
Dus...hou me aanbevolen voor meer...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 april 2011, 11:21
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Haha, en al wakker? |
Neu, niet helemaal....haha, .wie het laatst lacht... maar prachtig buiten...he...echt genieten van het moment....
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 9 april 2011, 11:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 april 2011, 11:03
|
|
|
Heerlijk....weekend....in het zonnetje koffie drinken, warm broodje erbij, vogels zingen, over alle bomen ligt nu een waas van fris groen.....wat een jaargetijde, de lente, elk jaar weer......
ayayay......verkeerde topic...sorry....
dus maar een liedje...
http://youtu.be/GpIC0d_3bWo
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 9 april 2011, 11:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 april 2011, 10:57
Onderwerp: Jezus: God en mens tegelijk?
|
|
|
LISA610 schreef: | Mee eens Thomas. De drie-eenheid is inderdaad een constructie om aan te geven dat God (de Vader), Jezus en de Heilige Geest gezamenlijk een eenheid vormen. Ik vind het voorbeeld van de drie lucifers wat je geeft een prachtige illustratie van die drie-eenheid.
Wat betreft dat doorredeneren, deel ik jouw mening. Ik meen echter ook dat het niet goed is om op die manier te gaan doorredeneren, want dan ga je voorbij aan de letterlijke tekst die in de Bijbel staat. Sterker nog wat David en Jan beweren wordt feitelijk tegengesproken door wat wat in de Bijbel staat. Dus vraag ik me af waar ze hun beweringen nu eigenlijk op baseren.... |
Ja, ben hier ook helemaal mee eens, en het voorbeeld is erg mooi!!!!Thanx
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 april 2011, 10:29
Onderwerp: Jezus: God en mens tegelijk?
|
|
|
In de statenvertaling staat in alle evangelien, dat de Here Jezus is opgewekt.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 9 april 2011, 11:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 8 april 2011, 22:15
Onderwerp: Taize liederen
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op vrijdag 8 april 2011, 22:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 8 april 2011, 21:09
Onderwerp: Taize liederen
|
|
|
MIEKE364 schreef: | je snapt wel meer niet, David en dat is niet erg, hoor. |
je brand anderen af david, op eeen openbaar forum?
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op vrijdag 8 april 2011, 22:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 8 april 2011, 12:25
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 7 mei 2011, 03:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 8 april 2011, 11:08
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Allereerst wil ik zeggen dat ik ook uit het onderwijs kom.. Ik geloof wat je aanhaalt uit wikipedia…God is een soeverein God.
Je geeft een praktisch voorbeeld dat ik als een sprookje vind klinken in deze tijd en dan ook onwaarschijnlijk vind.hoop dat je het niet aan de kinderen vertelt?
Ik ben eens aangevallen door een hond en toen heb ik niet in eerste instantie aan God gedacht maar wel hoe ik die hond weg moest krijgen…. En daar bedoel ik mee te zeggen dat ik het voorbeeld zeker wél geloof, maar dan geloof ik meer dat het in evangelisatie/zending situaties van toepassing is en dat het in onze westerse wereld bijna niet meer voorkomt
Al is het voorbeeld op zich best mooi.. |
Het was bedoeld als metafoor.... ....nee, maar lag wel dubbel van het lachen om je reactie, hoop dat jij dát niet erg vindt...
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op vrijdag 8 april 2011, 11:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 7 april 2011, 23:10
|
|
|
hoi alle topiclezers, Dit lied wil ik graag toevoegen aan dit topic over 'calvijn', dogma's wetten enz. De opname ziet er allemaal wat raar uit maar waarschijnlijk is het buiten opgenomen. Ik ken zijn liederen al meer dan 30 jaar. Het punt is dat God veel méér is dan dogma's en zo, dat het gaat om het persoonlijke van een relatie met Hem....
http://youtu.be/FVdGEPA-Nxc
p.s en wat hij zegt over laptops onderschrijf ik ook met mijn hele hart...
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op donderdag 7 april 2011, 23:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 7 april 2011, 19:50
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
verkeerde topic sorry
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op donderdag 7 april 2011, 22:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 6 april 2011, 10:56
|
|
|
LISA610 schreef: | Dat je in je autoriteit mag gaan staan, vanuit je geloof in Jezus Christus betekent niet dat je gelijk bent aan God Marian. God is almachtig en dat zijn wij niet. Waar het om gaat is dat je de van God de macht hebt gekregen om bepaalde handelingen te verrichten in Jezus naam. Denk bijvoorbeeld aan het uitdrijven van demonen, zoals je ook in de Bijbel ziet gebeuren. Zodra het gaat om het wegsturen c.q. uitdrijven van iets wat van het kwaad afkomstig is, moet je dat doen met autoriteit. Dat wil niet zeggen dat dit schreeuwend moet gebeuren, het kan inderdaad zelfs fluisterend gebeuren. Waar het om gaat is dat je aangeeft dat je datgene weg stuurt in Jezus naam omdat jij (of de persoon waar je voor bid) is gekocht en betaald door het bloed van Jezus Christus. Een dergelijk gebed heeft een hele krachtige uitwerking richting de vorst der duisternis. Want uiteindelijk is die verslagen doordat Jezus voor onze zonden aan het kruis is gegaan. Er woedt echter nog wel degelijk een strijd in de hemelse gewesten en juist daar wordt over gesproken in Efeziërs. Lees desnoods het boek "de duisternis aanwezig" van Frank Perreti een keer. Dat leest vrij makkelijk weg, maar geeft wel een goed inzicht in die strijd en ook in de kracht van het gebed waarbij je als christen in je autoriteit gaat staan.
Lees bijvoorbeeld ook 1 Korintiërs 12, waarin staat dat christenen een uitzonderlijke kracht is toebedeeld, door de gaven van de Heilige Geest. Er zijn verschillende gaven, maar er is één God die ze allemaal teweeg brengt. Als God iemand zo'n gave geeft is het ook de bedoeling dat iemand die benut, zodat Gods plan ten uitvoering gebracht kan worden. Ik weet niet hoe jij het begrip” in je autoriteit gaan staan” uitlegt. Waar het echter om gaat is dat je gebruik maakt van de macht en kracht die jou als christen gegeven is, juist omdat dit onderdeel uit maakt van Gods allesomvattende plan wat voor mensen onmogelijk te bevatten en te begrijpen is.
Jij zegt dat het in je autoriteit gaan staan op jou over komt alsof we in plaats van Jezus willen gaan staan en vergelijkt dit met de Paus die zich plaatsvervanger van Petrus noemt. Nou staat volgens mij nergens in de Bijbel dat er een Paus benoemd moet worden als plaatsvervanger van een discipel, dus op dat specifieke punt deel ik jouw twijfel. Het is echter niet zo dat je als plaatsvervanger van Jezus optreedt, als je als christen in je autoriteit gaat staan en machten der duisternis weg stuurt in Jezus naam. Je voert veel eerder Gods wil uit, conform het voorbeeld dat Jezus zelf heeft voorgeleefd en de opdracht die Hij aan de discipelen heeft gegeven. Kijk nog eens naar het leven van Jezus in de tijd dat Hij hier op aarde was. Jezus heeft zich van het begin tot het einde volledig overgegeven aan Gods wil. Dat betekende niet dat Hij zich altijd op een nederige manier opstelde, integendeel.
Jij schrijft dat jij vindt dat Jezus wel een nederige houding had, maar er zijn tal van Bijbelteksten waaruit blijkt dat Hij zich niet nederig opstelde als het ging om het uitdrijven van demonen of het terecht wijzen van schriftgeleerden. Ik denk dat je daar niet zomaar even overheen moet lezen, maar juist ook dat ter harte moet nemen. Het voorbeeld van Jezus willen volgen impliceert dan ook niet dat je altijd nederig moet zijn. Die opvatting komt volgens mij veel eerder van bepaalde theologen, die hun eigen uitleg geven van wat er in de Bijbel staat, wellicht door bepaalde teksten uit het verband te trekken en andere gedeeltes weg te laten. Voordat ik nu weer alle Calvinisten over me heen krijg: ik zeg niet dat Calvijn dat deed.
Ook staat er nergens in de Bijbel dat het alleen de geestelijke leiders mogen zijn die in hun autoriteit mogen gaan staan. De twaalf discipelen waren per slot van rekening ook maar hele gewone mensen tot het moment dat zij Jezus gingen volgen. Juist daaruit leid ik af dat een ieder die besluit om Jezus te gaan volgen wel degelijk in zijn of haar autoriteit moet gaan staan op het moment dat de situatie daarom vraagt.
Jezus gaf zijn discipelen immers ook niet de opdracht om zich altijd nederig op te stellen. Hij zei hen juist om in Zijn naam wonderen te doen, zieken te genezen, demonen uit te drijven en doden op te wekken.. en om alle volken tot zijn discipelen te maken. Een discipel van Jezus is dus iemand die het evangelie verkondigt, maar juist ook in Zijn naam handelt, met autoriteit als het gaat om het wegsturen van het kwaad, maar juist ook met een nederige en dankbare houding jegens onze Vader.
Om misverstanden te voorkomen: ik stel niet dat ziekte per definitie te genezen zou zijn doordat mensen rondom de zieke of de zieke zelf in hun/zijn/haar autoriteit gaan/gaat staan. Ik stel zeker niet dat iemand die niet geneest, niet gelovig genoeg zou zijn of niet goed genoeg zou bidden. Er is nu eenmaal ziekte in de wereld. Soms genezen mensen door gebed, soms ook niet. Waarom dat soms niet gebeurd weet ik niet, maar het wil absoluut niet zeggen dat die mensen geen goede christenen zijn. Per slot van rekening heeft het overlijden van een meisje van 21, wat een heel sterk geloof had, een rotsvast vertrouwen in God had en een hele bijzondere relatie met God had… ertoe geleid dat ik in een kerk ben beland waar ik een dienst heb mee gemaakt die mij zo diep heeft geraakt dat ik opnieuw ben gaan zoeken naar de persoonlijke relatie die ik als kind met God heb gehad. Ik heb dat meisje nooit persoonlijk gekend, maar ik weet wel naast wie zij nu zit…. En ja.. als ik daaraan denk ben ik heel nederig en dankbaar. |
Ja, mooi.
In de autoriteit van God gaan staan kan wellicht verduidelijkt worden met het volgende simpele metaforische voorbeeld . Je staat op de grond en jou nadert een briesende brullende leeuw (metaforisch bedoeld) , je bent verlamt van angst. Dan komt er een Machtige Persoon aan (de Here)...Hij tilt je op tot aan Zijn Hart, je bent verlamt van angst en Hij bergt je in de Palm van Zijn Hand. Je bent daar veilig en na een poosje kijk je over de rand van Zijn Hand, daar staat de brullende leeuw nog. De Here zegt nu, dat je die leeuw zelf weg moet sturen, dat Hij wil dat jíj dat doet....vanuit de Palm van Zijn Hand, over de rand van Zijn duim, bestraf je de leeuw en hij gaat weg. Gaat de leeuw weg omdat Hij bang is voor jou? Nee de leeuw hoorde alleen een zachte stem, komende uit de Hand van een Machtige Persoon...maar nu vlucht de leeuw weg, bevend voor de Almachtige Persoon in wiens Hand zijn prooi nu veilig is en hij niet meer.
Waarom God ervoor gekozen heeft om die autoriteit aan ons te geven is denk ik, omdat Hij een volwaardige Liefdesrelatie wil...alles samen doen.
Voorbeeld overigens METAFORISCH bedoeld...
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op vrijdag 8 april 2011, 11:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 6 april 2011, 06:12
|
|
|
Hoi Bastiaan, bedankt voor je reactie, die van mij kwam voort uit je vraag die ik hieronder maar even weergeef:
Er zitten een aantal stappen tussen calvijn en jouw verhaal ( ik zeg niet dat je niet sommige delen al gedeeltelijk beantwoord hebt, maar voor de volledigheid noem ik ze allen) - Ten eerste, welke onderwerp (denkbeeld of voorbeeld) ging tegen de bijbel in. - Ten tweede, is dit onderwerp typerend voor de heel de plaatselijke gemeente en heel die kerk. -Ten derde is dit onderwerp typerend voor de meeste of alle Calvinistische kerken?
Je opmerking dat alles gedragen moet worden door gebed is helemaal waar.
Ik ben opgegroeid in de vrijg. kerk en vanaf mijn 12de heb ik elke week catechismus vragen moet leren, die de week daarop weren overhoord. (Calvijn heeft de cathechismus opgesteld) Ik klaag daar niet over, want het heeft een enorme bijbelkennis opgelevert.
Veel vragen komen bij jou voort uit de bezorgdheid of iets wel met nederigheid gebeurd. Even weer een definitie: Nederigheid is bij mensen een houding of eigenschap die zich kenmerkt door weinig voor zichzelf te eisen en zichzelf niet op de voorgrond te plaatsen en afkeer van gebruik van macht of aanvaarden laat staan opeisen van eer. Nederigheid is niet te combineren met egoïsme of egocentriciteit.
Verder heb ik al eerder aangegeven dat er in het calcinistisch denken aangegeven werd dat ziekte, lijden voort zou komen uit de idee dat God dat goed zou vinden voor de loutering van de mens in zijn laatste uren. Dáár zie ik ook duidelijk Calvinistische trekken...
Je vroeg aan mij of er iets is wat in álle vrijg. gereformeerde kerken ontbrak. Mijn reactie was een antwoord op die vraag, ik wil je daar niet persoonlijk voor verantwoordelijk stellen, maar gewoon iets ter discussie stellen.
Je vraag of bestraffen in nederigheid gebeurd is wel terecht. Het is niet de bedoeling dat het al schreeuwend, hossebossend rondom een vuurtje met veel tamtam gebeurd, zoals in zuidelijker continenten..... Het bestraffen kan zelfs fluisterend gebeuren, want het gaat niet om wie en hoe het gebeurd maar in wiens opdracht (autoriteit, volmacht).
Zelf heb ik het calvinisme achter me gelaten. Fungeerden de charismatische gaven in de eerste paar eeuwen van het christendom volop, langzamerhand zwakte het gebruik ervan af en vanaf ongeveer de 4e eeuw begon de Katholieke Kerk te leren dat alleen geestelijken over deze Geestesgaven zouden kunnen beschikken. Dit was mede te weten aan het feit dat de kerk een instituut werd.
De protestantse Reformatie uit de 16e eeuw bracht hier geen verandering in maar drong integendeel deze gaven nog verder naar de achtergrond. Zo leerde de reformator Johannes Calvijn dat deze geestelijke gaven nadat de Bijbel en de kerkelijke organisatie waren voltooid (eind 1e eeuw) hun nut zouden hebben verloren en daarom zouden hebben opgehouden te functioneren. (Zie wikepedia). Veel van alles wat het calvinisme betreft kan ik me vaag herinneren en daar ben ik maar blij mee, in de praktijk een wedergeboren christen zijn is voor mij van meer belang. Wellicht zijn er anderen, die beter onderlegd zijn hierin en die een verdere reactie kunnen overnemen of onderbouwen.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 6 april 2011, 10:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 5 april 2011, 23:31
|
|
|
God is soeverin en Hij geeft ons in Jezus door de werking an de Heilige Geest autoriteit: Hier volgt een defenitie uit wikepedia (zo te vinden op google, erg interessant):
'Soevereiniteit en autoriteit lijken synoniemen van elkaar. Het verschil zit in het feit dat een autoriteit de hoogste macht heeft bij een bepaald vlak, zoals bij de rechterlijke macht waar de rechter autoriteit geniet. Bij een autoriteit kan de macht bij één of meerdere personen liggen. Bij soevereiniteit heeft de macht betrekking op een staat dan wel de gehele samenleving. De soevereine macht staat boven de autoriteiten.'
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 4 april 2011, 22:37
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op dinsdag 5 april 2011, 19:53
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 4 april 2011, 13:51
Onderwerp: Lente
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Naarmate je zuidelijker woont, is de natuur toch verder. Bij Linschoten en omgeving was er al voorzichtig bloesem,volgens een kennis. Hier nog niet of ik moet beter opletten, wat kan. Heerlijk dat de goede tijd er weer is, nu al tot na achten licht en dat is aan het eind van de maand al rond negen uur. Heerlijk.
Thomas, weg met de winter. |
Hier is ook al witte en roze bloesem aan de bomen te zien.....mooi!
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 4 april 2011, 13:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 4 april 2011, 00:19
|
|
|
BASTIAAN161 schreef: | Beste Annette, Ik meen nergens geschreven te hebben dat ik aan je intenties twijfel! Maar hoe het ook zij, een forum is een gebrekkig communicatie medium, laat ik daarom duidelijk stellen: Ik twijfel en twijfelde niet aan je intenties!
Ik schreef zelfs al in een andere context aan je, dat ik jouw situatie niet ken en daarom terughoudend wil betrachten daarin. Ik wil bij deze toevoegen, dat ik het waardeer dat je zo’n persoonlijk verhaal met ons deelt! Als er een klimaat bestaat die compleet de bijbelse balans tussen liefde en straf uit evenwicht brengt, door disproportioneel het accent alleen te leggen op een straffende God. Dan is dat verschrikkelijk dat daar mensen onder moet lijden. Dat is onrecht niet alleen naar mensen maar naar God. Als in dat proces slachtoffers vallen die eruit gebonjourd worden, dan geeft dat plaatsvervangende schaamte.
Maar hoe hier in deze draad in het algemeen over het calvinsme wordt gesproken is buitengewoon. Ik kies er nu voor om er geen verdere bijvoeglijke naamwoord aan te hangen.
Laat ik met het volgende beginnen, Ik heb wel eens bezoeken gehad van een Jehovah Getuige. Hij deed zijn relaas over het feit dat in zijn optiek er geen hel bestond. En dat daarom in alle Christelijke kerken de mensen een angstgeloof aangepraat worden. Snap je dat ondanks zijn getuigenis, ik meen dat met zijn verhaal niet is aangetoond dat in alle Christelijke kerken een angstgeloof zou heersen? Verder, De bijbel kent zeker wel een God die ook straft, die toornt over zonde. En ook een God die wil dat wij ons aan Zijn geboden houden. Het gaat er om, om de bijbel na te spreken; en geen accenten te benadrukken die de bijbel niet legt. Dus de bijbel als uitgangspunt en toetsteen.
Nu terug naar je getuigenis, Er zitten een aantal stappen tussen calvijn en jouw verhaal ( ik zeg niet dat je niet sommige delen al gedeeltelijk beantwoord hebt, maar voor de volledigheid noem ik ze allen) - Ten eerste, welke onderwerp (denkbeeld of voorbeeld) ging tegen de bijbel in. - Ten tweede, is dit onderwerp typerend voor de heel de plaatselijke gemeente en heel die kerk. -Ten derde is dit onderwerp typerend voor de meeste of alle Calvinistische kerken?
Ben je met me eens dat dit Calvijn-draadje: vele zeer ernstige beschuldigingen bevat aan het calvinsime als geheel. Mag ik je als mijn getuigenis meegeven dat ik uit een calvinistische kerk kom maar het beeld totaal niet herken als geldend voor de calvinistische stroming? Mag ik je vragen of die ernstige beschuldigingen in zorgvuldigheid zijn gedaan, zie bijvoorbeeld m’n 3 genoemde stappen? Je weet uit eigen ervaring hoe uiterst verderfelijk het is als lichtzinnig oordelen worden geveld, oordelen buiten of boven Gods Woord. Laten we waken voor zo’n klimaat.
Ik twijfel er niet over dat bepaalde denkbeelden onbijbels zijn, althans gezien vanuit het perspectief vanuit bijvoorbeeld de evangelische hoek. En omgekeerd zal dat ook zo zijn. Dan zou het bijvoorbeeld niet constructief zijn om te verwijten (ik zeg niet dat jij dat doet), dat die denkbeelden niet bijbels zijn omdat ze gewoon van Calvijn overgenomen zijn. Terwijl ik duidelijk stelde dat ik als Calvinist het principe van Sola Scripture aanhang, dus terug naar Gods Woord, ook als dat ten koste gaat van welk heilig huisje dan ook, ook als dat ten koste gaat van leerstellingen die derden als calvinstisch typeren.
Wij allen erkennen onze verlosser Jezus Christus; De liefde van God die zijn kinderen wou vergaderen zoals een hen haar kuikens. Dat is onze gemeenschappelijke basis. Het vlees geworden Woord, verwees naar het Schriftgeworden Woord: Gods Woord, onze Bijbel. Daarop zijn we onderling aanspreekbaar. Je had het voorbeeld genoemd over ziektezalving, die heb ik beantwoord. Ik weet niet of ik nog iets vergeten heb.
Ik hoop niet dat ik je ergens onnodig aanstoot gegeven heb. Vriendelijke groeten, B.
( p.s. Ik ben me bewust van stromingen die mijn inziens niet het anker werpen op de vaste rots van Gods Woord, op Zijn beloften die we mogen aannemen in vol vertrouwen. Maar die het anker werpen op het gevoel, en op uiterlijke kenmerken of je wel echt een zondig hartje hebt. En daarmee twijfel wekken, en ontmoedigen zij dit willen aangaan tot de maaltijd van onze Here Jezus Christus. Dit is m.i. niet naar de Schrift. Maar ik zie niet in waarom dit Calvinistsich genoemd zou moeten worden. ) |
Dankjewel voor je reactie. Daar ik veel benaderd wordt over mijn persoonlijke inbreng, deze is alleen bedoeld als illustratie/getuigenis. Er is ook nergens een klacht over mijn lippen gekomen naar de Here God. en voel me ook geen slachtoffer ofzo. Ik heb een fantastische tijd gehad bij de zendelingen en later in India-Bombay.
Je stelt veel vragen.... Veel heb ik m.i. al beantwoord. Eén ding steekt voor mij boven alles uit en dat is dat de uitstorting van de Heilige Geest in de Vrijgemaakte kerken een m.i. niet bijbelse invulling heeft gekregen. Het boek Handelingen staat er vol van hoe de Heilige Geest steeds werkt. God heeft ervoor gekozen, om samen met Zijn Kinderen te werken. Jezus is bruidegom, de kerk zijn Bruid...samen alles doen....geestelijke éénwording. Hij, in al Zijn Glorie, heeft ervoor gekozen om ons actief in te zetten in dienstbaarheid door de Kracht van de Heilige Geest. In het beginstuk werd de ziekenzalving aangehaald, m.i. is de olie van de zalving een teken dat het lichaam van de zieke gevuld is door de Heilige Geest, meer niet...tenzij je de werking toe wilt schrijven aan magische machten....ik in ieder geval niet. Dat Jezus dit niet deed is erg makkelijk te verklaren...de Heilige Geest was nog niet uitgestort. Waarom is er in vrijwel geen enkele vrijgemaaakt gereformeerde kerk ruimte voor de werking van de Heilige Geest, waarom worden de gaven die Hij geeft aan de kant geschoven? Wie zijn wij, om Hem in een box te stoppen en te bepalen welke van Zijn Gaven wel en welke niet kunnen. Er wordt dan wel gezegd dat de Heilige Geest niet meer werkt nadat de Bijbel door één of ander concilie is vastgesteld.....
Ik had het eerder over het bestraffen van de koorts (zie eedere bijdrages)...jij vroeg of het wel in nederigheid gebeurd was enz. Ik wil het andersom stellen...was dit niet juist een daad van gehoorzaamheid, nederigheid? En is het geen vorm van hoogmoed om de Heilige Geest zo te beknotten, in een box te zetten en alle Zijn gaven maar te negeren, om wat voor redenen dan ook maar? De Heilige Geest is volgens de Bijbel een Persoon en ik denk dat het in de wil van God past de Heilige Geest te erkennen als een Persoon, deeluitmakende van de Drie-enige God. (P.s. ik heb het hier niet over het uitnodigen, welkom heten van de Heilige Geest, want Hij nodigt ons juist uit).
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 4 april 2011, 11:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 3 april 2011, 16:02
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Jammer dat je een gedeelte weggehaald hebt, vond het juist erg dapper om er mee te komen en de discussie hierover te openen zodat een ander ook eens kan lezen over het onrecht wat mensen aangedaan is. Je weet, ik kijk er zelf wat anders tegenaan maar dat is het mooie van een forum he? Je kan van elkaar leren, juist om eens andere versies en meningen te horen......En wat goed of fout is daar gaat het dan niet om. Een ieder past het in zijn eigen leven in op ziijn/haar manier...... | .
k heb meer verzoeken gehad om m'n stukjes terug te plaatsen en dat heb k gedaan. het is prima om van gedachten te wisselen hierover, het was enkel de reden hierboven aangegeven, waarom ik één en ander verwijjderde. Maar ik sta voor wat ik zeg en ga dat niet anders invullen omdat Bastiaan aan mijn intenties om het te plaatsen leek te 'twijfelen'.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 3 april 2011, 12:20
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Ja , e3cht wel he? al onze herinneringen..en mijn vader die op het orgel speelde en wij als kinderen erachter en allemaal meezingen...mooi.
Tel uw zegeningen..nog altijd het beste advies.. |
Hier een engelse versie:
http://www.youtube.com/watch?v=efa7U-DGZ5s
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 3 april 2011, 10:38
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het is heel jammer, dat je bijdragen van anderen, die het zelf hebben meegemaakt aan de kant schuift. Er valt op deze manier niet goed met je te praten. Vermeende feiten: ontken je dan dat de dingen die mensen vertellen niet echt gebeurd zijn? Of nog erger, sta jij erachter hoe mensen hebben geleden onder deze leer? Je zegt de bijbel is de basis, maar mijn antwoord daarop is, dat er een bepaalde kijk op de bijbel je basis is. En die wordt door een groot deel gevormd door het calvinisme. En dat heeft zijn voors en zijn tegens. |
k Wil erg graag verder gaan met deze discussie. Bastiaan, een gedeelte van mijn reacties heb ik weggehaald. ik heb het niet neergeschreven om sympathie of zo iets op te wekken, en ik griezel ervan als je dat zou bedoelen met 'vermeende intenties'. Ik sta voor wat ik geschreven heb en het is nog maar de top van de ijsberg. Mijn enige motivatie is, dat vrijgemaakten echt vrij mogen zijn. ik gun het hun omdat ik weet wat ik gevonden heb.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 3 april 2011, 11:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 2 april 2011, 23:17
|
|
|
HENK710 schreef: | Angst kan zeker een rol spelen, maar dat is absoluut niet het enige. Er kan ook echt sprake zijn van herstelgevoelens en dus meer samenbinding trachten te zoeken. |
Kan het ook zijn, dat, wat je weleens hoort, dat ze een zeer heldere terugblik hebben op hun leven en opeens boven zaken uitgetild worden en andere/scherpere inzichten krijgen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 2 april 2011, 23:05
|
|
|
HENK710 schreef: | Die school ken ik Maar dat was meer een teken van verzuiling en niet zozeer een teken van de ware-kerkgedachte. Nogmaals is het ook goed om te benoemen dat de verzuilingsgedachte vooral bij Greijdanus weg kwam en niet bij de uiteindelijke voorman van de Vrijmaking, Klaas Schilder. Die heeft zelfs altijd wel gegruwd bij die gedachte...Voor Klaas Schilder gold veel meer de gedachte aan het wel in de wereld staan, maar niet van de wereld zijn, om zo niet teveel te vervreemden van de wereld, wat door de verzuiling wel wat meer gegroeid is... |
k Weet het niet, misschien een domme opmerking van mij...maar de verzuiling kwam toch voort uit de ware kerk gedachte?
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 2 april 2011, 23:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:56
|
|
|
HENK710 schreef: | Ook in het verleden heeft niet elke vrijgemaakte zo gedacht, zo weet ik uit eigen ervaring. Ja, er zijn altijd wel wat rotte appels in de fruitmand, maar die maken nog niet direct al het fruit rot, al is er natuurlijk altijd kans op besmetting. |
k weet niet uit welke streek je komt, maar in 't noorden was het heftig! Eigen MAVO, eigen Lyceum, eigen Pedagogische Academie, kunstacademie, School voor Verpleegkunde, eigen opleiding tot Maatschappelijk werk, eigen maatschappelijke vereninging enz.enz., vrijgemaakte studentenvereniging. De kinderen, allemaal, moesten , langs het Lyceum uit hun geboortestad, naar het vrijgemaakte Lyceum, drie kwartier met de bus, half uur lopen naar school en vice versa ....alle kinderen uit de vrijgemaakte kerk.....van 12 tot ....daarna bijv. vrijgemaakte Pedagogische Academie, werken/lesgeven op een vrijgemaakte basisschool......... Alle vrijgemaakte leerlingen uit de drie Noordelijke provincies kwamen naar dit Lyceum....en zover ik weet is dat nog zo. Drie maal raden hoe dat Lyceum heet....
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 2 april 2011, 23:02
|
|
Naar boven |
|
|
|
|