ChristianMatch

Forum

Berichten van HENK710
Ga naar pagina Vorige 1 ... 35 36 37 38 39 40 41 ... 71 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van HENK710
Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:18
BerichtOnderwerp: Kinderdoop

CHATULIEM619 schreef:
Er zijn meerdere mensen die er zo over denken, onder andere het merendeel van de katholieken.

Het blijft 1 mogelijke invulling van het verhaal. Is daarmee het verhaal meteen onjuist? Nee dus!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:17

CHATULIEM619 schreef:
De koppeling met de besnijdenis staat rechtover eind. En de koppeling met de besnijdenis is de koppeling van het Oude Verbond.

Koppeling met het Oude Verbond is er altijd. Het Nieuwe Verbond is namelijk, zoals al eerder uitgelegd, niet een totaal ander verbond, maar een vernieuwing. Dan is het logisch dat er wel een koppeling is. Alleen het is niet een koppeling die, zoals jij veronderstelt, voorbijgaat aan de vernieuwing...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:15

CHATULIEM619 schreef:
Als je iets al ontvangen hebt hoef je er toch niet meer naar te zoeken? En ook jou wil ik dezelfde vraag stellen: Hoe beleef je dat eigenlijk? Niet hoe is het je geleerd, maar hoe beleef je dat? Ik heb duidelijk gemaakt dat mijn doop mijn leven veranderd heeft, hoe zit dat dan als je als kind gedoopt bent?

Als jij zegt God gevonden te hebben, blijf je toch ook zoeken naar het vasthouden van God? Jij gelooft toch ook dat God jou Zijn Geest schenkt. Jij moet toch ook nog wel zoeken naar wat van Gods Geest is en wat niet bij jezelf? Dus je opmerking over al ontvangen hebben en niet meer hoeven zoeken gaat in mijn ogen mank. Een cadeau kun je al ontvangen hebben, maar als je het niet uitpakt, wat heeft het dan voor waarde?

Wat betreft je andere punt heb ik in de diverse reacties mijnerzijds al voldoende door laten schemeren dat het weten dat God als eerste naar mij toegekomen is voor mij bepalend is in mijn huidige leven. Het is juist de kracht geworden waardoor ik in het leven sta, zoals ik erin sta, dwars door alles heen. Zie ook mijn profieltekst...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:10

CHATULIEM619 schreef:
hier ben ik het fundamenteel mee oneens, de leer is belangrijk, maar de gevolgen van de leer zegt heel veel over die leer. En die moet je bij de beoordeling van de leer ook in ogenschouw nemen.

Je hoeft een leer dan niet meteen af te vallen als er maar enkele mensen zijn die vanuit die leer die consequenties zouden trekken. Want daarmee negeer je een overgrote meerderheid van mensen die vanuit diezelfde leer iets anders leren.

CHATULIEM619 schreef:
Ik zeg, dat gemeentes waar de geloofsdoop gepredikt wordt ook gemeentes zijn die groeien. En dat met het wegvallen van de geloofsdoop ook de boodschap van bekering weggevallen is.

Nu zeg je dat die gemeenten OOK groeien. Eerder pretendeerde je dat ENKEL deze gemeenten zouden groeien.
Daarnaast blijf je zeggen dat er geen boodschap van bekering is binnen de verbondsdoop. Dat is dus pertinent onjuist! Ook binnen de verbondsdoop kennen we met zijn allen de boodschap van bekering! Het is nog steeds een centrale boodschap, aangezien verbondsdopers zich bewust zijn dat het aangaan van een Genadeverbond door God wel een antwoord verdient!
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:02

HANNAH810 schreef:
even een vraag aan de volwassen-dopende-christenen;
wat houd het precies in, het opdragen?
hoe is het ritueel, en wat is de preciese betekenis?
in wezen is dat toch ook dat je je kindje toe mag wijden aan de hemelse Vader?
dus qua gevoelswaarde komt het dan toch in de buurt van de kinder-doop?

Dat klopt, Hannah. Zoals al eerder aangegeven, kun je verbondsdoop en opdragen goed met elkaar vergelijken en geloofsdoop en belijdenis. Daarom is het ook lastig communiceren als de beide dopen wel steeds naast elkaar gelegd worden.

Bewust kies ik trouwens voor andere termen als die jij gebruikt, omdat bij verbondsdoop ook volwassendoop voorkomt. De termen volwassendoop en kinderdoop dekken dus de lading niet geheel.

Laatst aangepast door
HENK710
op woensdag 5 mei 2010, 11:03
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 10:55
BerichtOnderwerp: dankbaar!

"Dank U, o God ik wil U danken dat ik danken kan."
Dankbaarheid mogen tonen is toch een groot goed!
Dankbaar voor het leven. Dankbaar voor allerlei mooie dingen, die soms door allerlei oorzaken niet altijd meer even goed zichtbaar zijn, maar wel degelijk aanwezig zijn. Dankbaar ook voor die andere dingen, die wel mogen helpen mij als mens te vormen. Dankbaar voor mensen om mij heen...en dan vooral voor mijn Doeshi en onze jongens, wat we binnenkort mogen bezegelen in een huwelijk. Dankbaarheid alom!

En ja, deze dankbaarheid mag ook ervaren worden in de kleine dingen. De dingen waar we eigenlijk nooit zo bij stil staan misschien. Elke nieuwe dag, de natuur in al haar schoonheid, ons eten etc etc. Er is genoeg om dankbaar voor te zijn, want we ontvangen het zomaar...uit genade!
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 10:47
BerichtOnderwerp: Rekkelijken en preciezen

LIESBETH326 schreef:
Haha... wie weet... Knipoog smiley

Ik heb er nog 'ns over nagedacht waarom m'n score lager was dan ik had verwacht. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk teveel aan het relativeren ben gegaan...

Wat is er erg aan die lagere score? Diverse onderzoekers hebben al geroepen dat zelfs Calvijn zeer slecht uit de Calvijntest zou komen en dus absoluut niet calvinistisch zou zijn Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 10:46
BerichtOnderwerp: Buddha beeld

LIESBETH326 schreef:
Ik heb ook altijd gedacht dat katholieken de beelden zouden aanbidden, totdat ik een paar jaar geleden in contact kwam met iemand die van harte zijn geloof beleefde binnen de katholieke kerk. We raakten in gesprek, lazen samen stukken uit de Bijbel en kwamen tot de ontdekking dat we in het in heel wat punten best wel met elkaar eens waren.
Als ik dat vergelijk met het verhaal van Grace begrijp ik dat er ook binnen de katholieke kerk dus grote verschillen zijn...

Inderdaad, Liesbeth. Daarom is het denk ik ook vooral belangrijk om ons vooral te richten op open gedachtenwisselingen zonder allerlei vooroordelen over bepaalde stromingen etc. Want die vooroordelen zijn niet altijd op iedereen binnen een bepaalde groepering van toepassing. We moeten daar heel zorgvuldig in zijn.

WILLEMIJN232 schreef:
Ik lees dan ook met verbazing in jou stuk dat jij bij anderen die kaarsjes uitblaast......Als je dat bij mijn kaarsje zou doen had je een probleem denk ik.....
Waarom is het zoveel moeite om een andere religie te respecteren ook al is het niet de jouwe?
Jij hebt jouw ervaringen daar maar daarom hoeft de katholieke kerk nog niet slecht te zijn en aan afgoderij te doen?
Het is niet jouw kerk dat is me wel duidelijk maar respecteer het in ieder geval!

Willemijn

Daarom is het denk ik goed, Willemijn, om jouw beleving en die van Grace wel los van elkaar te zien, aangezien ze een totaal andere grondslag hebben. Bij jou is het een ritueel ter herdenking, bij Grace was het een ritueel ter aanbidding...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 10:39
BerichtOnderwerp: Buddha beeld

RELLOK036 schreef:
buiten de symboliek thomas, vroeger heb dan het over de middeleeuwen kon men niet lezen of schrijven.... dus met beelden enschilderijen en glas-in-lood kon men toch weten wat het christelijk geloof betekende....

Inderdaad, het hele beeldende in de katholieke kerk heeft vooral een historische achtergrond ivm analfabetisme. Daarnaast hebben bepaalde beelden en dergelijk ook een symbolische betekenis gekregen, maar dat is niet iets specifiek vanuit katholieke kring. Denk aan het ichtusvisje waar de 'mensen van de weg' elkaar aan herkenden en het kruis als symbool voor ons geloof.

Laatst aangepast door
HENK710
op woensdag 5 mei 2010, 10:40
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:54
BerichtOnderwerp: sja soort traditie he...

Hey Swaag

We zien elkaar nog wel buiten CM Knipoog smiley
Er is tenslotte leven mogelijk zonder Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:52

CHATULIEM619 schreef:
Dus als kind wordt je opgenomen in het verbond wat God met Zijn volk afgesloten heeft, als kind ontvang je al de verzoening door Christus bloed en als kind ontvang je de Heilige Geest. Als je ervan uit gaat dat je dit al ontvangen hebt als kind, waar is dan de ruimte om zelf te ontdekken wat Gods genade betekent? Is die ruimte er wel als je ervan uit gaat dat je die genade al ontvangen hebt?

Waarom is die ruimte er niet? God schenkt redding en vraagt ons het met beide handen aan te grijpen! En dat doe je door te leren verstaan wat God betekent voor mensen, wat je door de ouders (en anderen) onderwezen wordt, zoals dat ook gedurende de geschiedenis van het volk Israël al gebeurde: vragenderwijs leren verstaan en toegroeien naar (geestelijke) volwassenheid.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:49

CHATULIEM619 schreef:
Ik speur daar een beetje cynische ondertoon, maar laat ik het eens dan persoonlijk maken. De vraag die mij bezig houdt is: werkt dit voor jou of is dit een geestelijk aanvaarden van? Er worden een heleboel geestelijke principes vastgesteld en uitgesproken zonder dat je daar iets van weet.....een heleboel wordt toegeëigend in geloof, maar wat kun je er zelf mee?

Aanvaarden in geloof, dat is wat je er zelf mee kunt!
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:46

CHATULIEM619 schreef:
Het lijkt me nogal logisch toe dat als je lid van een baptistengemeente wilt zijn, je ook achter de doelstellingen van die kerk staat. En daar hoort de geloofsdoop nu eenmaal bij. En natuurlijk gaat niet elke belijdenis gepaard met twijfel, maar voldoende gelovigen ervaren die twijfel wel....

Er is al eerder opgemerkt dat deze twijfel net zo goed aanwezig is bij mensen die geloofsdoop aanhangen. Geen argument dus om te doen alsof twijfel hoort bij verbondsdoop!
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:44

CHATULIEM619 schreef:
Hier zie je weer een klassiek argument, dat in mijn ogen onbijbels is. Een kind is niet behouden als het niet gedoopt is....

Dit is niet een argument dat ten grondslag ligt aan de verbondsdoop. Het is enkel een punt dat voor een aantal mensen is gaan meespelen in hun invulling... En Arjan lijkt een van die mensen... Is daarmee meteen de verbondsdoop een misvatting omdat enkele mensen, waaronder Arjan, behoudenis en doop wat nauwer aan elkaar koppelen?

Laatst aangepast door
HENK710
op dinsdag 4 mei 2010, 13:47
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:43

CHATULIEM619 schreef:
Henk. waar heb ik gezegd dat het Oude Verbond verkeerd is? Ik heb alleen maar aangegeven dat het niet voldoende was voor de verlossing van de mens.

Niet voldoende geeft wel een implicatie van verkeerd als je vervolgens de verbondsdoop koppelt aan dat Oude Verbond. Hierbij geldt overigens dat hopelijk ondertussen door de diverse mensen voldoende is aangetoond dat die koppeling niet opgaat.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:41

CHATULIEM619 schreef:
De introductie van de kinderdoop is duidelijk ten koste gegaan van de oproep tot bekering. De nadruk werd verlegd naar het horen bij het verbond. Je ziet nog steeds dat evangelisatie in deze kerken niet de prioriteit heeft die het zou moeten hebben. De evangelisatieboodschap bij kerken die de (geloofs)doop hanteren is veel sterker aanwezig. En het zijn de kerken die groeien.

Dit is duidelijk jouw beleving. Dat er een zeer beperkt aantal mensen is dat welhaast uitgaat van het verbondsautomatisme, betekent niet dat dit standaard bij de verbondsdoop hoort. Behoren bij het verbond vraagt echt nog wel om een antwoord van de mens: gehoor geven aan de oproep tot bekering en vernieuwing. Ga aub bij je beoordeling wel uit van wat er werkelijk geleerd wordt in de leer en niet de invulling van enkelingen...

En dan het evangelisatiedeel. Ik ken voldoende kerken die leven vanuit de verbondsdoop en veel bezig zijn met evangelisatie. Dat ze het wellicht op een andere manier doen dan jij van ze verwacht, betekent niet dat er geen evangelisatie plaatsvindt! En ja, ook die andere kerken buiten jouw zichtsveld groeien wel, en niet enkel van binnenuit...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:36

CHATULIEM619 schreef:
God geeft Zelf in het Oude Testament aan dat het tijd is voor een nieuw verbond. Het echte antwoord op verlossing en bevrijding van zonden wordt gevonden in de kruisiging en de opstanding van Christus.

Verlossing en bevrijding is al sinds den beginne de centrale boodschap van Gods Verbond met Zijn schepping. Nieuw verbond betekent in deze niet een totaal ander, maar een vérnieuwd Verbond!

Blijft het punt staan dat volgens jou blijkbaar het niet goed invullen van iets meteen maakt dat het niet goed is...Een niet geheel correcte redenatie die tot verkeerde conclusies leidt...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:30
BerichtOnderwerp: Knuffelhoekje...

PEACEDOVE820 schreef:
Hey ,

Even een knuffel aan iedereen die me afgelope week gemist heeft Lachende smiley
Internet lag der uit en kon ook niet bellen, dus effe beetje afgsloten van alles Knipoog smiley

Greets,
Peacedove

Welkom terug dan Peacedove Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 08:26

CHATULIEM619 schreef:
Draai nu eens de zaak. Als je ziet wat voor krachtig getuigenis de doop is, waarom is hij dan door de kerk zolang afgeschaft??? Er is in mijn ogen meer weggehaald nl. dan alleen maar de doop, maar ook de verkondiging van bekering en wedergeboorte. Als de kerk dat evangelie weer gaat verkondigen, met als teken de doop, zul je zien dat de kerk in NL gaat groeien, omdat het evangelie meer tot zijn recht zal komen.

Je zegt hier nogal wat, Chatuliem. De kerk (wel een aardige, want wat versta je hier nu onder) zou het evangelie niet meer verkondigen??? En de doop zou niet meer als teken van dat evangelie gebruikt worden???

Waarom direct weer veronderstellen dat alleen jij de juiste invulling geeft aan Gods Woord? Want je zet je nu zelfs boven de kerk (nogmaals: wat versta je hier nu onder) door te veronderstellen dat nergens meer het evangelie tot zijn recht komt...
...behalve blijkbaar bij jou Verraste, verbaasde smiley Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 08:20
BerichtOnderwerp: Rekkelijken en preciezen

RENSKE067 schreef:
ik pas niet in een hokje Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Er zijn vast ook wel rekbare pashokjes Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Laatst aangepast door
HENK710
op dinsdag 4 mei 2010, 08:27
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: maandag 3 mei 2010, 22:34
BerichtOnderwerp: Knuffelhoekje...

Iedereen een knuf van Doeshi

en van mij natuurlijk ook Kussende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: maandag 3 mei 2010, 22:30
BerichtOnderwerp: De rooie balk deel 2

Heb je Rellok wel om toestemming gevraagd om zijn foto te plaatsen hier Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: maandag 3 mei 2010, 22:29
BerichtOnderwerp: Met wie kun je de beste relatie krijgen ?

THOMAS968 schreef:
We kennen allemaal de woorden uit Genesis. Na elke dag staat er: "En God zag dat het goed was". Dat wordt ook steeds na elke dag herhaald en dat heeft een betekenis. Maar wat was nu het eerste dat niet goed was? Je denkt misschien de eerste ongehoorzaamheid maar nee hoor: En God sprak: "Het is NIET goed dat de mens alleen is."

Thomas, die dit bijzonder vindt.

Da's inderdaad een bijzonder mooie!
God heeft de mens duidelijk als sociaal, relationeel wezen neergezet...
...ongeacht of dit nu in een man/vrouw-relatie is of anderszins.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: maandag 3 mei 2010, 22:23

MARISKA601 schreef:

Limbodansen met sterren? Clown smiley Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: maandag 3 mei 2010, 22:19

MARIO216 schreef:
Weer twee keer een rooie balk achter elkaar zo net. Krijg ook telkens of ik via de beveiligde verbinding in wil schakelen. ?????

O jee, moet je ook nog beveiligingsbedrijf in gaan schakelen. CM wordt dure hobby zo Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: maandag 3 mei 2010, 22:16
BerichtOnderwerp: Met wie kun je de beste relatie krijgen ?

NISHA834 schreef:
Zeer herkenbaar Chat voor mezelf...Ik hoop dat je ooit weer kunt gaan voor een vrouw...moed houden hoor!

Zie daar de vrouw Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: maandag 3 mei 2010, 21:56
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

MARISKA601 schreef:
Hoe kan je in gebarentaal typen?

De juiste plaatjes zoeken Maris Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: maandag 3 mei 2010, 21:41
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

IMRE695 schreef:
M'n geluid doet het niet.... Zieke smiley

Heerlijke sound is dat toch? Knipoog smiley

Laatst aangepast door
HENK710
op maandag 3 mei 2010, 21:41
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: maandag 3 mei 2010, 21:36
BerichtOnderwerp: God/je Vader

Ik denk dat hetzelfde gezegd wordt, Susannah, alleen dan vanuit een ander gezichtspunt. Je zou het denk ik kunnen vergelijken met de termen verzoeking en beproeving. Verzoeking komt van de duivel en beproeving van God, zo wordt dan gezegd, terwijl het wel over 1 en dezelfde situatie kan gaan. Neem Job, bij wie over beide termen wordt gesproken. Zo is het ook met dit gedicht en jouw zienswijze in mijn ogen. God is niet de oorzaak van de problemen, maar gebruikt ze wel als ze er zijn om je te vormen en naar Hem te keren.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710 (54)

BerichtGeplaatst: maandag 3 mei 2010, 21:14
BerichtOnderwerp: Voetbalpraat

CHATULIEM619 schreef:
Laten we het eens over die junks of gabbers hebben die zich supporter noemen van een club.

Hoor ik hier een bekentenis? Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Maar ik zou wel graag de term 'junk' willen vervangen door druggebruiker/verslaafde. De term 'junk' is niet bepaald een respectvolle benaming van deze mensen. Mensen zijn geen afval!
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van HENK710
Ga naar pagina Vorige 1 ... 35 36 37 38 39 40 41 ... 71 Volgende
Pagina 38 van 71