Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 16:27
Onderwerp: Waarom een kruisje dragen?
|
|
|
Het is niet de trots dat iemand meegewerkt heeft, maar de blijdschap dat door dat offer van Jezus aan die paal met dwarsligger zijn/haar leven verzekerd is, wat het kruis tot symbool van geloof heeft gemaakt. En ja, het is juist de tegenstelling tussen eigenlijke doel van het instrument en de positieve doorwerking ervan die het tot geloofssymbool maakt. Immers, je zoekt niet standaard redding in een martelwerktuig....dan ben je of niet goed wijs, of er is echt iets bijzonders aan de hand
Maar als jij geen kruis wilt dragen...prima! Maar laat de ander die wel dit symbool draagt gewoon in zijn/haar waarde.
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op donderdag 6 mei 2010, 16:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 16:22
Onderwerp: Hokjes
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het dreigt weer een kant op te gaan die ik niet bedoel. Het gaat me niet om wederzijds respect voor elkaars geloof, het gaat me om een partner zoeken. En vaak begint dat bij het profiel. En voordat je eraan begint wil je natuurlijk wel weten waar de ander voor staat. En dan is het ook goed om te weten in welke kerk hij/zij komt. En dan geeft de term: niet in hokjes denken, in mijn ogen in veel gevallen niet de werkelijkheid weer. Want (onbewust) hebben we die hokjes, zoals ook bij de discussie van de doop naar voren komt. En waarom zou je daar niet gewoon eerlijk voor uit willen komen. |
Hoezo kan ruimdenkendheid geen werkelijkheid zijn? Ook als je naar 1 bepaalde kerk gaat, kun je ervan uitgaan dat God verder kijkt dan je eigen kerkmuren! Dat is wat je aangeeft in de profieloptie. Daarnaast kun je in verdere gesprekken toch aangeven dat je naar 1 bepaalde kerk gaat? Ik zie echt het probleem niet, Chatuliem. Door de optie "denk niet in hokjes" zegt niemand dat er geen hokjes ZIJN, maar enkel dat hij/zij probeert om niet die hokjes op de voorgrond te plaatsen...want God staat immers op de voorgrond van ons allen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 12:02
Onderwerp: rells hoekie
|
|
|
CARIEN982 schreef: | Kreeg een leuke aanbieding van Chris, die kon mij ook al niet missen haha |
Ben jij nu de waakster van dit hoekje dan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 12:00
Onderwerp: De jarige van vandaag...
|
|
|
Maris, namens Does en mij van harte gefeliciteerd met je halve eeuw!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 11:55
Onderwerp: Bijna dood ervaring
|
|
|
Gewoon van genieten Het kan zeker een bepaald houvast bieden als je zo'n ervaring hebt gehad, omdat je weet dat er hierna uitbundig licht en voortreffelijke liefde op je wacht.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 11:50
Onderwerp: Het woordje eerlijkheid in een profiel...
|
|
|
MARIEKE897 schreef: | ik heb zo het vermoeden dat we het over verschillende dingen hebben mbt opengooien... alles wat in mijn profiel staat is waar, maar er zijn ook dingen in mijn leven bepalend geweest voor wie ik nu ben en hoe ik in dingen sta. Omdat een aantal van die zaken zo persoonlijk zijn , zet ik ze niet in mijn profiel, niet omdat ik me ervoor schaam of het verborgen wil houden...maar omdat die dingen zo intiem zijn dat alleen degene bij wie ik het juiste gevoel heb dat mag weten..snap je? of snap ik jou niet? |
Dat bedoel ik dus inderdaad, Marieke. Je kunt eerlijk zijn zonder direct alle registers open te hoeven gooien. Ik denk dat je een heel gezond evenwicht beschrijft in jouw manier van omgaan hiermee, al is dat direct wel een persoonlijk evenwicht dat voor anderen (ook voor mij) weer anders zal zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 22:33
Onderwerp: picknick-with-music
|
|
|
Een picknick met verhoogde noten als maal ...je moet er maar opkomen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 22:24
Onderwerp: Kinderdoop
|
|
|
DIKKIE717 schreef: | hannah, hoe verklaar jij je godzalige leven, ( als ik zo vrijmoedig mag zij, om het zo te interpreteren) met CM.? |
Waarom zou haar leven met God niet te verenigen zijn met CM Dikkie?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 22:22
|
|
|
MAR907 schreef: | Hoe wil je dan dat je iemand vinden die past bij hetgeen, dat niet door jezelf opengooid wordt? |
Dat is ergens het geheim van relatiegroei... Want wanneer ken je nu werkelijk je partner ten volle? En hoe goed kent een mens zichzelf eigenlijk?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 21:39
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | het is duidelijk dat je niet goed doorhebt wat voor feest een doopdienst is. Het gebeurt wel in de gemeente, de gemeente viert samen met de dopeling het feest. | Harald geeft geen beoordeling van het feest van een doopdienst. Hij geeft enkel aan dat de doop meer een samenspel is met God als initiatiefnemer, waar hij bij de geloofsdoop het idee heeft dat daar die eerste stap van God naar de achtergrond verdwijnt, waar deze bij de verbondsdoop meer op de voorgrond staat.
CHATULIEM619 schreef: | Waarom nemen de ouders dan de taak van geloof over van het kind? | Waar wordt dat beweerd? De ouders nemen niets van het kind over. De ouders willen het kind een teken meegeven dat het kind mag weten dat God ook zijn/haar God wil zijn!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 20:37
Onderwerp: Buddha beeld
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ik zie het branden van een kaarsje, puur als vervanging van datgene wat in Leviticus staat, | Dit is in mijn ogen nonsens. Het branden van een kaarsje kun je eerder scharen bij andere rituelen zoals wierook branden etc wat ook in de tempel gebeurde.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 19:45
|
|
|
GRACE585 schreef: | niet enkel een persoonlijke beleving maar ook juist dat men Gods woord niet wil accepteren als een duidelijk gegeven en dat heeft niets te maken met veroordeling van wat men persoonlijk ervaart maar waar God mijns inziens zeer duidelijk in is . dat is hetgene wat ik juist zo jammer vind. |
Maar hoe duidelijk is alles wat God ons meegegeven heeft in Zijn Woord? Blijkbaar duidelijk genoeg om vele stromingen te doen ontstaan Ofwel, Gods Woord kan blijkbaar op meerdere manieren uitgelegd worden. Dat we het niet altijd met elke invulling eens zijn, moge dan ook duidelijk zijn. En ja, jouw voorbeeld over het branden van een kaars als aanbiddingsritueel is af te wijzen. Maar dit betekent niet dat kaarsjes branden hoe dan ook verkeerd is. En dat is volgens mij wel wat Willemijn leest in jouw relaas...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 19:41
|
|
|
MARIEKE897 schreef: | Ik zelf denk bijna net als Grace...ik ben eerlijk, maar in hoe uitgebreid ik daar in ben in mn profiel? Natuurlijk wil je niet direkt alles delen..en wees nou eerlijk..iedereen kan hier een account aanmaken en door de profielen spitten. Op het moment dat er daadwerkelijk contact is tussen 2 personen kun je er altijd uitgebreider in zijn in je eerlijkheid! |
Niet direct alles opengooien is in mijn ogen iets anders als eerlijkheid. Als jouw uitleg inderdaad past bij de opmerking van Grace, is het bovendien nog wel de vraag of het klopt. Want het opengooien van de levensregisters is toch ook iets wat in een relatie groeit? Dus in hoeverre is openheid in profiel dan echt anders dan openheid in een relatie?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 19:33
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Bij de geloofsdoop speelt het thema verbond geen belangrijke rol. Het is moeilijk voor te stellen voor mensen van de verbondsdoop, maar de geloofsdoop zet de wedergeboorte centraal. Dat verbond aangaan is slechts bijzaak, niet de hoofdzaak. | Ook hierin, het is in mijn ogen al vaker aangegeven, vinden verbondsdoop en geloofsdoop elkaar. Want de bekering, het antwoord van de mens aan God, is bij beiden een centraal thema. Bij beiden geldt ook dat God de uiteindelijke initiatiefnemer is in dit geheel. Hij is de Bron, het Begin. Bij de verbondsdoop ligt dit bij de eenzijdigheid van ontstaan van het Verbond welke duidelijk maakt dat al voor de mens iets kan doen, God al werkt in die mens, bij geloofsdoop is dit de persoonlijke aanraking van God in iemands leven om deel uit te gaan maken van het Verbond in Jezus' bloed, dat God voor een ieder heeft opengesteld.
CHATULIEM619 schreef: | De vraag is natuurlijk, is dat niet een keuze van het kind zelf? Een kind ondergaat de doop, de ouders maken de keuze voor hem. | Het idee bij de verbondsdoop is nu juist dat God (via de ouders) al kenbaar wil maken aan het kind dat het bij Zijn Volk mag horen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 19:04
|
|
|
GRACE585 schreef: | eerlijkheid in een profiel is weer anders dan eerlijkheid in een relatie. |
Eerlijkheid is toch eerlijkheid?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 15:30
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | De verlossing is pas echt bij de persoonlijke toewijding aan God c.q. bekering en de doop. Dan is de mens met God verzoend. |
Blijft dus hetzelfde uitgangspunt bij zowel verbondsdoop als geloofsdoop. Nergens wordt dus gesproken over een voorschot op verlossing, of je moet het aanbod van God als voorschot op verlossing willen zien... Maar dan geldt dus weer dat ook jij als geloofsdoper dat voorschot ontvangt!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 14:39
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Ja, dat zie ik nou ook. Ze kan ons niet missen! En rellok komt waarschijnlijk ook nog eens terug..... hij zal zijn eigen hoekie vreselijk missen he....... |
Kun jij ons zolang uit de brand helpen bij vragen, Ar
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 14:36
Onderwerp: ga je mee picknicken in ede op de hei?
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Hannah,
ik wil me er niet mee bemoeien (kom uit de zorg dus dat is lastig.....) maar heb je ook een slecht weer scenario......?
Willemijn |
Ze gaan niet voor niets vlakbij Juffrouw Tok afspreken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 14:32
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Er wordt geen voorschot genomen op de verlossing. Ik denk dat dat het kardinale verschil is met de kinderdoop. Aan God gewijd zou je moeten zien, dat je dankbaar bent voor het kind en dat je het leven aan God opdraagt. |
Hoezo voorschot op de verlossing bij de verbondsdoop? Het kind wordt door de ouders opgedragen aan God als Kind van Zijn Verbond. Zo willen de ouders kenbaar maken dat ze God zien als rechtmatige 'eigenaar' van het kind als Schepper van het Leven, Die dat ook in deze gebroken wereld wil laten weten. God wil immers juist in deze gebroken wereld aan iedereen laten weten dat Zijn Genade voor hen bereikbaar is en dat Hij hen Zijn verlossing schenkt als ze Hem werkelijk aannemen. De verlossing wordt dus al aangeboden aan iedereen, net zoals een cadeau aan een jarige gegeven wordt. In het leven van het kind kan het cadeau langzamerhand uitgepakt worden en zal de verlossing, de inhoud van het cadeau, werkelijk zichtbaar worden in het leven van het kind als hij dit doet. Er wordt dus geen voorschot genomen op de verlossing, maar vertrouwd op de belofte van God aan Zijn schepping dat er voor iedereen verlossing is!
Dit stuk van het aanbod van verlossing is mijns inziens toch ook gewoon wat geloofsdopers geloven. Dus als verbondsdopers een voorschot zouden nemen, doen geloofsdopers dat ook
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 14:14
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Hoi Henk,
Ik zie de verschillen wel maar het gaat mij er om om duidelijk te maken dat je een andere godsdienst of andere beleving van godsdienstniet zo hoeft te veroordelen. Niet alleen je eigen beleving van je godsdienst is zaligmakend dat bedoel ik er mee te zeggen. Voor jezelf misschien wel maar dat hoeft voor een ander dus niet zo te zijn. En een ieder heeft daar zijn motieven, geschiedenis en redenen voor...... Maar omdat het voor jou naar en vervelend en traumatisch was hoeft het dat voor een ander nog niet te zijn? Snap je wat ik bedoel te zeggen?
Willemijn |
Echt veroordelen is volgens mij in Grace haar geval ook geen sprake van. Ze heeft enkel haar teleurstellende ervaring gedeeld, waarbij ze vraagtekens zet bij deze manier van invullen voor haarzelf. Daarmee heeft ze in mijn ogen niet de gehele katholieke beweging veroordeeld...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:56
|
|
|
DANIEL777 schreef: | en |
Daar kun je altijd terecht zolang je Rellok hier moet missen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:53
|
|
|
DANIEL777 schreef: | dus nooit relloks hoeje meer |
Zeg nooit nooit Maar we hebben Arjan's hoekje ook nog he
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:48
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Misschien ligt het aan mij....ik heb nl. de indruk dat we zinvol aan het praten zijn over dit topic. We zijn het niet met elkaar eens, maar verdeeldheid zoals je dit beschrijft zie ik niet. We gaan van verschillende uitgangspunten uit, maar we slaan elkaar niet om de oren en de persoonlijke aanvallen zijn tot nu toe achterwege gebleven. Eenheid in verscheidenheid, van elkaar leren, dat is het gevoel wat ik van deze discussie heb. |
Wie zegt dat ik het over die verdeeldheid heb? Ik constateer een verdeeldheid in kerkmuren, niet meer en niet minder. Waarom dan meteen toch weer een andere lading erin leggen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:46
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het verschil tussen verbondsdoop en opdragen, is een groter verschil. Het is nl. een verschil in theologie. Hetzelfde als met geloofsdoop en belijdenis. | Dat verschil in theologie is er in mijn ogen niet. Met beiden wordt dezelfde stap gezet richting God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:44
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | er wordt geen extra geestelijke waarde aan toegekend. Het kind is immers in de ouders geheiligd. |
Contradictio in terminus in mijn ogen, Chatuliem Want: heiliging in de ouders = extra geestelijke waarde Toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:36
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | het feit dat de geloofsdoop gepredikt wordt is datgene wat mensen aantrekt. |
Is dat werkelijk zo, Chatuliem, of is het God en Zijn Genade, wat die mensen aantrekt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:32
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Als ik de geloofsdoop moet ondergaan, zie ik het dat ik mijn kinderdoop verloochen en mijn belijdenis doen. |
Je kinderdoop, het is al meer aangegeven, verloochen je in mijn ogen niet, aangezien de verbondsdoop iets anders is als de geloofsdoop. Geloofsdoop staat immers gelijk aan het belijdenis doen. En ja, daarin ligt dan wel een punt waarvan ik me voor kan stellen dat je je er niet geheel goed bij voelt. Je hebt tenslotte al ja gezegd tegen God toen je belijdenis deed. Dat je daar dan vragen bij hebt als je je middels geloofsdoop aan zou sluiten bij een andere gemeente, kan ik me voorstellen. Er zijn echter ook mensen die een plechtig moment, zoals het huwelijk, graag nog een keer doen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:27
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | En in andere geloofsrichtingen gaan er net zo goed dingen goed mis op zn tijd. Het blijft mensenwerk en de perfecte gemeente bestaat enkel straks in de hemel. Laat iedereen vooral naar een gemeente gaan waar ze zich op zijn plaats voelen. |
Ik denk dat we daarin inderdaad wel een voordeel mogen zien in het nadeel van de verdeeldheid hier en nu. Er is een thuisplek voor iedereen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:22
|
|
|
ANITA324 schreef: | Iets opleggen is nooit een goede zaak dat mogen mensen nooit doen maar het gebeurt toch en dat is heel jammer. Want als ik na ga mijn vader is klein gedoopt en heeft belijdenis gedaan en mijn moeder is groot gedoopt maar hoe je laat dopen is voor God de Vader niet belangrijk het gaat erom dat je band met onze Here hebt en ja je hart is belangrijk dat je daarin oprecht in geloofd. Daar ben ik volkomen met je eens
(...)
Broeders en zusters onderling kunnen daar zo grote strijd over maken maar daar gaat het niet om je moet niet strijden om geloof of welke situatie`s.
We zijn 1 groot familie van elkaar en daar zou het om moeten draaien.
Ons vasthouden aan Gods woord en ons binden en hunkeren naar Hem
Shalom |
IMRE695 schreef: | Zou het voor de Heere God uitmaken of je nu als nuljarige gedoopt wordt of als volwassene? Ik denk dat Hij blij is met ìedere dopeling, ongeacht de theologische filosofie er achter of welke traditie dan ook. |
Inderdaad, Anita en Imre. Laten we ons vooral richten op wat ons bindt en niet te zeer strijd zoeken op allerlei punten. Zeker niet omdat er geregeld vanuit onwetendheid over andere leren gereageerd wordt, wat de discussie niet altijd ten goede komt als er meteen waarde-oordelen op gelegd worden. Laten we elkaar vooral bevragen en bemoedigen, vanuit de Ene Basis die we hebben!
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op woensdag 5 mei 2010, 11:38
|
|
Naar boven |
|
|