ChristianMatch

Forum

Misleiding door satan
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 ... 9 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zondag 25 september 2011, 22:40

Hoe weten we dat we zondigen?

Door de 10 geboden.

Kunnen we gered worden van de straf op de zonden?

Ja , als we vergeving vragen om onze overtredingen van de 10 geboden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 00:19

MARISKA601 schreef:

Door de 10 geboden.

Als christen ben je al gered van de straf op de zonden, Jezus Christus is namelijk je voorspraak bij God de Vader.
Als je vergeving vraag voor je zonden doe je in feite niets anders dan zeggen dat je spijt hebt van datgene wat je hebt gedaan. Maar ik denk niet dat het nodig is om elke dag opnieuw "gered" te worden, want dan zou Jezus elke dag opnieuw voor je zonden moeten sterven ...

Hoe weten we dat we zondigen? Door de 10 geboden ..

Romeinen 2:12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.
De Joden en de wet
17 En u die uzelf een Jood noemt, op de wet vertrouwt en u op God laat voorstaan; 18 u die zijn wil kent en zo uitstekend weet waar het op aankomt, omdat u wordt onderwezen door de wet; 19 u die ervan overtuigd bent dat u zelf een leidsman van blinden bent, een licht voor hen die in het duister zijn, 20 een opvoeder van onverstandigen, een leraar van onwetenden, omdat u in de wet de belichaming van de kennis en de waarheid hebt – 21 u die anderen onderwijst, onderwijst u uzelf eigenlijk wel? U zegt dat men niet stelen mag, maar steelt u niet zelf? 22 U zegt dat men geen overspel mag plegen, maar pleegt u zelf geen overspel? U verafschuwt afgodsbeelden, maar pleegt u zelf geen heiligschennis? 23 U laat u voorstaan op de wet, maar onteert God door de wet te overtreden, 24 want er staat geschreven: ‘Door uw toedoen wordt de naam van God onder de volken gelasterd.’ 25 Dat u besneden bent strekt u weliswaar tot voordeel wanneer u de wet naleeft, maar wanneer u de wet overtreedt bent u toch in wezen onbesneden. 26 En wanneer iemand die niet besneden is de voorschriften van de wet in acht neemt, zal hij dan door God niet als besneden worden beschouwd? 27 Wie onbesneden is gebleven maar zich aan de wet houdt, zal zijn oordeel vellen over u die, ook al hebt u de wet op schrift en bent u besneden, de wet overtreedt. 28 Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis. 29 Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 09:06

CROSSROAD317 schreef:
Als christen ben je al gered van de straf op de zonden, Jezus Christus is namelijk je voorspraak bij God de Vader.
Als je vergeving vraag voor je zonden doe je in feite niets anders dan zeggen dat je spijt hebt van datgene wat je hebt gedaan. Maar ik denk niet dat het nodig is om elke dag opnieuw "gered" te worden, want dan zou Jezus elke dag opnieuw voor je zonden moeten sterven ...

Hoe weten we dat we zondigen? Door de 10 geboden ..

Romeinen 2:12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.
De Joden en de wet
17 En u die uzelf een Jood noemt, op de wet vertrouwt en u op God laat voorstaan; 18 u die zijn wil kent en zo uitstekend weet waar het op aankomt, omdat u wordt onderwezen door de wet; 19 u die ervan overtuigd bent dat u zelf een leidsman van blinden bent, een licht voor hen die in het duister zijn, 20 een opvoeder van onverstandigen, een leraar van onwetenden, omdat u in de wet de belichaming van de kennis en de waarheid hebt – 21 u die anderen onderwijst, onderwijst u uzelf eigenlijk wel? U zegt dat men niet stelen mag, maar steelt u niet zelf? 22 U zegt dat men geen overspel mag plegen, maar pleegt u zelf geen overspel? U verafschuwt afgodsbeelden, maar pleegt u zelf geen heiligschennis? 23 U laat u voorstaan op de wet, maar onteert God door de wet te overtreden, 24 want er staat geschreven: ‘Door uw toedoen wordt de naam van God onder de volken gelasterd.’ 25 Dat u besneden bent strekt u weliswaar tot voordeel wanneer u de wet naleeft, maar wanneer u de wet overtreedt bent u toch in wezen onbesneden. 26 En wanneer iemand die niet besneden is de voorschriften van de wet in acht neemt, zal hij dan door God niet als besneden worden beschouwd? 27 Wie onbesneden is gebleven maar zich aan de wet houdt, zal zijn oordeel vellen over u die, ook al hebt u de wet op schrift en bent u besneden, de wet overtreedt. 28 Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis. 29 Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.

Dan hoeven we in feite dus ook het Onze Vader niet meer te bidden.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 11:28

MARISKA601 schreef:

Door de 10 geboden.

Het gaat er m.i. om de waarde die je aan bepaalde dingen geeft. En de 10 geboden zijn een voorbeeld van hoe het in mijn ogen niet moet. Wat zet je centraal in de dienst? Je zonde, je onvermogen om te leven zoals God het wil? Of zet je de verlossing door Jezus Christus centraal. Ik vind dat het voorlezen van de 10 geboden niet thuishoort in de dienst. Zeker niet op de manier waarop het gedaan wordt. Als de voorganger na afloop alleen maar zou zeggen: we zijn bevrijd van Gods oordeel, dan zou het heel wat anders zijn. Maar nu blijft de veroordeling centraal staan en wordt daar op gehamerd.
De Hebreeënbrief geeft de verhouding weer tussen de wet en de Geest. En stelt centraal, dat we een beter verbond hebben. Het woord beter laat zien, dat we niet in het oude denken hoeven te blijven hangen, maar dat we mogen leven in het nieuwe verbond.

Hebr. 10 schreef:
Door deze ene offergave heeft hij hen die zich door hem laten heiligen voorgoed tot volmaaktheid gebracht. 15 Hiervan legt ook de heilige Geest voor ons getuigenis af, want eerst staat er: 16 ‘Dit is het verbond dat ik na die tijd met het volk van Israël zal sluiten – spreekt de Heer: In hun hart zal ik mijn wetten leggen, in hun verstand zal ik ze neerschrijven,’ 17 en even verder staat er: ‘Aan hun zonden en hun wetteloosheid zal ik niet meer denken.’ 18 Waar dat alles vergeven is, daar is geen offer voor de zonde meer nodig.
Als God belooft dat Hij niet meer aan onze zonden zal denken, zou het dan niet eens tijd worden dat allemaal achter ons te laten? Of nemen we God niet serieus als Hij dit zegt?

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 26 september 2011, 11:47
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 11:54

CHATULIEM619 schreef:
Het gaat er m.i. om de waarde die je aan bepaalde dingen geeft. En de 10 geboden zijn een voorbeeld van hoe het in mijn ogen niet moet. Wat zet je centraal in de dienst? Je zonde, je onvermogen om te leven zoals God het wil? Of zet je de verlossing door Jezus Christus centraal. Ik vind dat het voorlezen van de 10 geboden niet thuishoort in de dienst. Zeker niet op de manier waarop het gedaan wordt. Als de voorganger na afloop alleen maar zou zeggen: we zijn bevrijd van Gods oordeel, dan zou het heel wat anders zijn. Maar nu blijft de veroordeling centraal staan en wordt daar op gehamerd.
De Hebreeënbrief geeft de verhouding weer tussen de wet en de Geest. En stelt centraal, dat we een beter verbond hebben. Het woord beter laat zien, dat we niet in het oude denken hoeven te blijven hangen, maar dat we mogen leven in het nieuwe verbond.

Centraal in de dienst staat: Gods Woord dmv preek.

In de gehele dienst zie je de 2 dingen... de zonden en de verlossing ervan.

En nee, er word niet opgehamerd hoe zondig wij zijn, maar eerder: we zijn zondig en er is genade... niks is simpeler dan Gods genade aannemen.

Dat gebeurt dmv zingen.

Er zij idd. kerken die nauwelijks preken over de genade.
maar die ervaring heb ik niet.

In het OT heb je eigenlijk 2 wetten: de 10 geboden en de andere wetten.
Die stonden in het OT aan elkaar vast.
Door het Nieuwe Verbond zijn ze gesplits van elkaar.
Wij hoeven geen offers meer te brengen zoals de Joden het vroeger deden.
Zij moesten bloedoffers geven.
Door het bloed van Jezus zijn die wetten overbodig geworden.

De Joden leefden onder een zwaar juk van allerlei wetten en regels.
En nu hebben we ons alleen nog maar te houden aan de 10 geboden.

De 10 leefregels.

Ook in het NT worden ze opgesomd door Paulus.
Ja als je ze voorleest dan komt er idd iets over je heen, van ik kan het nooit goed doen.
Maar er is verlossing van de straf op de zonden.

Als je mensen alleen veteld dat ze gered kunnen worden door het bloed van Jezus, en ze stellen de vraag, maar wat zijn zonden dan, mag je ze dan niet voorlezen?

Ook een vekeersagent attendeerd een weggebruiker op de verkeersregels, waarom mag een christen dan een niet christen attenderen op de biijbelse leefregels.. de 10 geboden?

Een mens snapt pas wat verlossing is van de straf op de zonden, als hij weet welke zonden hij begaan heeft.

Ook in een gezin zijn leefregels waar een kind aan zich moet houden.
En een kind weet heel goed wat wel niet mag op den duur.
En de kinderen weten ook heus wel wat straf is.
Als een kind zijn ouders niet gehoorzaam is,
hoe kan een volwassen mens dan gehoorzaam zijn aan God.?

Zo wijst de dominee, zijn gemeente weer iedere keer op de 10 leefregels.
En de ouders wijzen de kinderen iedere keer weer op de leefregels.
En de verkeersagent wijst ook de weggebruiker over de verkeersregels.
En ga zo maar door...

Overal waar je bent zijn regels waar je je aan dient te houden.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 12:05

MARISKA601 schreef:

Ik neem aan dat het een serieuze vraag is ... ??

@ Mariska601

Je hoeft het Onze Vader niet te bidden als je denkt dat je daardoor elke dag opnieuw gered wordt ...

De genade van God, door het Volmaakte werk van Jezus Christus, is éénmalig. Je geeft één keer je hart aan Hem, Hij noemt dat in Joh. 3 wederom geboren worden ... en dat is genoeg !!!
Het onze Vader, Matteüs 6, is geen gebed om gered te worden "wederom geboren worden" maar is een gebed waarin je de Vader vraagt om Leiding en voorziening in je leven.
Als christen bidt je het onze Vader tot de Vader, niet of Hij opnieuw je Vader wil worden ...
In 2 Korintiërs 1 staat dat Hij ons heeft gewaarmerkt, dat we eeuwig Hem toebehoren ...
2 Korintiërs 1:19 De Zoon van God, Jezus Christus, die wij, Silvanus, Timoteüs en ik, aan u verkondigd hebben, was immers ook niet iemand die ja zei en nee bedoelde. Hij belichaamt het ja. 20 In hem worden alle beloften van God ingelost; en daarom is het ook door hem dat we amen zeggen, tot Gods eer. 21 Het is God die u en ons Christus als fundament geeft, die ons allen heeft gezalfd, 22 heeft gewaarmerkt als zijn eigendom en ons als voorschot de Geest gegeven heeft.
Is dat niet een hele mooie belofte aan hen die Jezus Christus hebben aangenomen als persoonlijke Redder, Verlosser en Zaligmaker ...
In Johannes 10 staat het eigenlijk nog veel mooier 28 Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, 30 en de Vader en ik zijn één. Geldt dit dan niet alleen voor de Joden ?? zelfde hoofdstuk vers 16 Maar ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder.

Dus als de vraag is "moet ik het onze Vader bidden om elke dag opnieuw gered te worden?" dan is de bijbel daar duidelijk over en is het antwoord: Nee.
Waarom dan het onze Vader bidden? Ik denk zelf dat het een vraag is aan de Vader, om Zijn Leiding (en voorziening) in mijn leven. In feite vraag je aan de Vader of je een discipel van Christus mag worden, in alles je vertrouwen op Jezus Christus wilt stellen.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 12:38

MARISKA601 schreef:

Het Onze Vader is ons juist door Jezus aangereikt toch? Toen de discipelen vroegen: Heer, leer ons bidden?
En daarom wordt het juist gezien als het volmaakte gebed, zonder te veel omhaal van woorden wordt gezegd wat nodig is......
Dus juist belangrijk om het te blijven bidden volgens mij....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 12:56

MARISKA601 schreef:
Centraal in de dienst staat: Gods Woord dmv preek.
Hier zit al een verschil in denken. In mijn beleving staat God centraal, en Hem geven wij de eer door Hem te aanbidden en te luisteren naar Zijn Woord.
MARISKA601 schreef:
In de gehele dienst zie je de 2 dingen... de zonden en de verlossing ervan.

En nee, er word niet opgehamerd hoe zondig wij zijn, maar eerder: we zijn zondig en er is genade... niks is simpeler dan Gods genade aannemen.

Dat gebeurt dmv zingen.

Er zij idd. kerken die nauwelijks preken over de genade.
maar die ervaring heb ik niet.
Dus je geeft me niet helemaal ongelijk...

MARISKA601 schreef:
In het OT heb je eigenlijk 2 wetten: de 10 geboden en de andere wetten.
Die stonden in het OT aan elkaar vast.
Door het Nieuwe Verbond zijn ze gesplits van elkaar.
Wij hoeven geen offers meer te brengen zoals de Joden het vroeger deden.
Zij moesten bloedoffers geven.
Door het bloed van Jezus zijn die wetten overbodig geworden.

De Joden leefden onder een zwaar juk van allerlei wetten en regels.
En nu hebben we ons alleen nog maar te houden aan de 10 geboden.

De 10 leefregels.

Ook in het NT worden ze opgesomd door Paulus.
Waar staat dat dan?
MARISKA601 schreef:
Ja als je ze voorleest dan komt er idd iets over je heen, van ik kan het nooit goed doen.
Maar er is verlossing van de straf op de zonden.

Als je mensen alleen veteld dat ze gered kunnen worden door het bloed van Jezus, en ze stellen de vraag, maar wat zijn zonden dan, mag je ze dan niet voorlezen?

Ook een vekeersagent attendeerd een weggebruiker op de verkeersregels, waarom mag een christen dan een niet christen attenderen op de biijbelse leefregels.. de 10 geboden?

Een mens snapt pas wat verlossing is van de straf op de zonden, als hij weet welke zonden hij begaan heeft.

Ook in een gezin zijn leefregels waar een kind aan zich moet houden.
En een kind weet heel goed wat wel niet mag op den duur.
En de kinderen weten ook heus wel wat straf is.
Als een kind zijn ouders niet gehoorzaam is,
hoe kan een volwassen mens dan gehoorzaam zijn aan God.?

Zo wijst de dominee, zijn gemeente weer iedere keer op de 10 leefregels.
En de ouders wijzen de kinderen iedere keer weer op de leefregels.
En de verkeersagent wijst ook de weggebruiker over de verkeersregels.
En ga zo maar door...

Overal waar je bent zijn regels waar je je aan dient te houden.
Ten eerste hebben we dat niet nodig, want de wet is immers in onze harten geschreven. We hoeven ze niet te horen om te weten wat goed of fout is. En vooral omdat het uit kan lopen op schuldgevoel, ongerechtvaardigd trouwens, en veroordeling.
Maar waarom kan men daar niet los van komen? Het lijkt wel alsof de bevrijding aangeboden wordt, maar verboden wordt om er uit te leven. Net zoiets als dat je een bot voor de hond houdt, maar hij mag er niet aankomen.....Wordt verlossing niet zo aan mensen voorgespiegeld: je bent weliswaar verlost, maar je zonden zijn wel erg hoor.... Voor veel mensen vormt die wet een belemmering om in vrijheid te leven. Paulus noemt het een bedekking, ik noem het een belemmering.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 26 september 2011, 12:59
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 15:12

romeinen 13:

Geboden

8 Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.
9 Want de geboden: gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult niet begeren en welk ander gebod er ook zij, worden samengevat in dit woord: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 10 De liefde doet de naaste geen kwaad; daarom is de liefde de vervulling der wet.
11 Gij verstaat immers de tijd wel, dat het thans voor u de ure is om uit de slaap te ontwaken. Want het heil is ons nu meer nabij, dan toen wij tot het geloof kwamen.
12 De nacht is ver gevorderd, de dag is nabij. Laten wij dan de werken der duisternis afleggen en aandoen de wapenen des lichts!
13 Laten wij, als bij lichte dag, eerbaar wandelen, niet in brasserijen en drinkgelagen, niet in wellust en losbandigheid, niet in twist en nijd!
14 Maar doet de Here Jezus Christus aan en wijdt geen zorg aan het vlees, zodat begeerten worden opgewekt.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 15:18

CROSSROAD317 schreef:
Ik neem aan dat het een serieuze vraag is ... ??

@ Mariska601

Je hoeft het Onze Vader niet te bidden als je denkt dat je daardoor elke dag opnieuw gered wordt ...

De genade van God, door het Volmaakte werk van Jezus Christus, is éénmalig. Je geeft één keer je hart aan Hem, Hij noemt dat in Joh. 3 wederom geboren worden ... en dat is genoeg !!!
Het onze Vader, Matteüs 6, is geen gebed om gered te worden "wederom geboren worden" maar is een gebed waarin je de Vader vraagt om Leiding en voorziening in je leven.
Als christen bidt je het onze Vader tot de Vader, niet of Hij opnieuw je Vader wil worden ...
In 2 Korintiërs 1 staat dat Hij ons heeft gewaarmerkt, dat we eeuwig Hem toebehoren ...
2 Korintiërs 1:19 De Zoon van God, Jezus Christus, die wij, Silvanus, Timoteüs en ik, aan u verkondigd hebben, was immers ook niet iemand die ja zei en nee bedoelde. Hij belichaamt het ja. 20 In hem worden alle beloften van God ingelost; en daarom is het ook door hem dat we amen zeggen, tot Gods eer. 21 Het is God die u en ons Christus als fundament geeft, die ons allen heeft gezalfd, 22 heeft gewaarmerkt als zijn eigendom en ons als voorschot de Geest gegeven heeft.
Is dat niet een hele mooie belofte aan hen die Jezus Christus hebben aangenomen als persoonlijke Redder, Verlosser en Zaligmaker ...
In Johannes 10 staat het eigenlijk nog veel mooier 28 Ik geef ze eeuwig leven: ze zullen nooit verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand roven. 29 Wat mijn Vader mij gegeven heeft gaat alles te boven, niemand kan het uit de hand van mijn Vader roven, 30 en de Vader en ik zijn één. Geldt dit dan niet alleen voor de Joden ?? zelfde hoofdstuk vers 16 Maar ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder.

Dus als de vraag is "moet ik het onze Vader bidden om elke dag opnieuw gered te worden?" dan is de bijbel daar duidelijk over en is het antwoord: Nee.
Waarom dan het onze Vader bidden? Ik denk zelf dat het een vraag is aan de Vader, om Zijn Leiding (en voorziening) in mijn leven. In feite vraag je aan de Vader of je een discipel van Christus mag worden, in alles je vertrouwen op Jezus Christus wilt stellen.

In het Onze Vader staat 1 regel:

En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.

Dus vergeving vragen is zo te zeggen een verplichting.

Dat hebben we dus te bidden.

En ik weet dat de zonden dan vergeven zijn.
Nergens in de bijbel staat dat we maar 1x om vergeving hoeven te vragen voor onze zonden.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 15:48

CHATULIEM619 schreef:
Hier zit al een verschil in denken. In mijn beleving staat God centraal, en Hem geven wij de eer door Hem te aanbidden en te luisteren naar Zijn Woord.

Dus je geeft me niet helemaal ongelijk...

Waar staat dat dan?

Ten eerste hebben we dat niet nodig, want de wet is immers in onze harten geschreven. We hoeven ze niet te horen om te weten wat goed of fout is. En vooral omdat het uit kan lopen op schuldgevoel, ongerechtvaardigd trouwens, en veroordeling.
Maar waarom kan men daar niet los van komen? Het lijkt wel alsof de bevrijding aangeboden wordt, maar verboden wordt om er uit te leven. Net zoiets als dat je een bot voor de hond houdt, maar hij mag er niet aankomen.....Wordt verlossing niet zo aan mensen voorgespiegeld: je bent weliswaar verlost, maar je zonden zijn wel erg hoor.... Voor veel mensen vormt die wet een belemmering om in vrijheid te leven. Paulus noemt het een bedekking, ik noem het een belemmering.

De 10 leefregels, de verkeerrsregels... iedere dag hebben we ons er aan te houden.
Ook al weten we wat de gevolgen zijn als we niet aan die regels houden.
De verkeersregels staan op en aan de weg.

Als ik mij niet aan de 10 leefregels hou, beland ik in de hel.
Als ik mij niet aan de verkeersregels hou, beland ik op het kerkhof.

De bijbel verteld mij hoe ik voorkom om in de hel te komen.
Het verkeersboek verteld mij hoe ik voorkom om op het kerkhof te belandden.

En ik moet zeggen, ik leef heus niet angstig hoor.
Bij het oversteken van de straat kijk ik goed uit.
Bij het dagelijks leven kijk uit of ik wel het pad van Jezus volg.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 16:10

MARISKA601 schreef:
De 10 leefregels, de verkeerrsregels... iedere dag hebben we ons er aan te houden.
Ook al weten we wat de gevolgen zijn als we niet aan die regels houden.
De verkeersregels staan op en aan de weg.

Als ik mij niet aan de 10 leefregels hou, beland ik in de hel.
Als ik mij niet aan de verkeersregels hou, beland ik op het kerkhof.

De bijbel verteld mij hoe ik voorkom om in de hel te komen.
Het verkeersboek verteld mij hoe ik voorkom om op het kerkhof te belandden.

En ik moet zeggen, ik leef heus niet angstig hoor.
Bij het oversteken van de straat kijk ik goed uit.
Bij het dagelijks leven kijk uit of ik wel het pad van Jezus volg.
Wat is dat nu voor redenatie Mariska? Het gaat in mijn beleving helemaal niet om wat je doet of gedaan hebt. Het gaat erom om je je een kind van God weet. En dat is alleen mogelijk als je Hem als Heer hebt aanvaard. Denk je dat God een dagboek van je bijhoudt met wat je elke dag doet? Er is maar één vraag, die God je stelt als je in de hemel komt: heb je Mijn Zoon aanvaard als je Verlosser?
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 16:21

CHATULIEM619 schreef:
Wat is dat nu voor redenatie Mariska? Het gaat in mijn beleving helemaal niet om wat je doet of gedaan hebt. Het gaat erom om je je een kind van God weet. En dat is alleen mogelijk als je Hem als Heer hebt aanvaard. Denk je dat God een dagboek van je bijhoudt met wat je elke dag doet? Er is maar één vraag, die God je stelt als je in de hemel komt: heb je Mijn Zoon aanvaard als je Verlosser?

Daar kom je dan wel makkelijk mee weg Chatuliem. Je hebt Mijn Zoon aanvaard als je Verlosser en weg is je verantwoording? Want vergeving krijg je toch wel?
Een mens heeft ook nog zoiets als zelfverantwoordelijkheid en kritisch naar zichzelf kijken, ook hoe je als christen in het leven staat.......
Het gaat juist wel om wat je doet of wat je gedaan hebt......Christen zijn brengt ook verantwoording met zich mee, in je daden en je leefwijze.......
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 16:21

CHATULIEM619 schreef:

Maar wat wanneer je idd zegt dat je Jezus als je Verlosser aanvaard hebt, maar er ondertussen maar op los leeft, dingen doet waar God verdriet van heeft?

Ok, je kunt dan om vergeving vragen en dankzij de genade krijg je die ook, maar dat betekent toch niet dat je daarna weer op de oude voet verder kunt gaan?

Ik denk dat het wel degelijk meespeelt hoe jij je leven geleefd hebt, of jouw leven tot eer en glorie van God geweest is.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 16:23

JOSINA022 schreef:
Maar wat wanneer je idd zegt dat je Jezus als je Verlosser aanvaard hebt, maar er ondertussen maar op los leeft, dingen doet waar God verdriet van heeft?

Ok, je kunt dan om vergeving vragen en dankzij de genade krijg je die ook, maar dat betekent toch niet dat je daarna weer op de oude voet verder kunt gaan?

Ik denk dat het wel degelijk meespeelt hoe jij je leven geleefd hebt, of jouw leven tot eer en glorie van God geweest is.

Op de dag des oordeels zal God niet kijken naar wie wij waren, maar naar wat wij gedaan hebben.
We zullen geoordeeld worden naar onze daden.

Het laatste oordeel: Openbaring 20:

11 En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden.
12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.

vs 12 laat duidelijk zien dat wij geoordeeld worden naar onze daden/werken.

Laatst aangepast door
MARISKA601
op maandag 26 september 2011, 16:29
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 16:37

MARISKA601 schreef:
In het Onze Vader staat 1 regel:

En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.

Dus vergeving vragen is zo te zeggen een verplichting.

Dat hebben we dus te bidden.

En ik weet dat de zonden dan vergeven zijn.
Nergens in de bijbel staat dat we maar 1x om vergeving hoeven te vragen voor onze zonden.

Leuk Mariska, maar dit is niet waar jij een opmerking en een vraag over stelde ...

@ Mariska --Kunnen we gered worden van de straf op de zonden?

@ Mariska -- Dan hoeven we in feite dus ook het Onze Vader niet meer te bidden.

Ik schrijf dus ook niet dat je maar 1 keer om vergeving moet bidden voor je zonden, maar je hoeft maar 1 keer wederom geboren te worden, anders zou Jezus Christus telkens opnieuw voor onze zonden moeten sterven ... Het onze Vader is dus geen gebed wat je elke dag moet bidden om gered te worden, want dat ben je al door je wedergeboorte ...

Lees nog maar eens wat ik schreef over de zekerheid die je hebt in Jezus Christus, welke belofte ons is gedaan. Dat noemen ze ook wel "de Volheid van Genade" ...
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 16:55

Ik concludeerde uit een eerder stuk van jouw, dat het Onze Vader wel geschrapt kon worden.
Omdat we niet meer om vergeving hoeven te vragen.

Ik liet daarop zien welke regel.

Ik probeer duidelijk te maken, dat we dagelijks zondigen.
We weten dat we zondigen door de 10 leefregels.
We weten ook dat er verlossing is.
We hoeven dus aleen nog maar vergeving te vragen om onze zonden.
En we weten dat ze vergeven zijn.

Wat is belangrijk om te weten voor mij:

De 10 geboden, en het Onze Vader.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 17:05

MARISKA601 schreef:
Op de dag des oordeels zal God niet kijken naar wie wij waren, maar naar wat wij gedaan hebben.
We zullen geoordeeld worden naar onze daden.

Het laatste oordeel: Openbaring 20:

11 En ik zag een groten witten troon, en Dengene, Die daarop zat, van Wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en geen plaats is voor die gevonden.
12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.

vs 12 laat duidelijk zien dat wij geoordeeld worden naar onze daden/werken.

Zeker worden wij, iedereen die leeft en heeft geleefd, geoordeeld ...
Hoe dit zal gaan staat ook beschreven in de Bijbel en wel in 1 Korintiërs 3:11 want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf. 12 Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, 13 van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. 14 Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. 15 Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen.

Een christen, dus een mens die wederomgeboren is, die Jezus Christus heeft aangenomen als zijn persoonlijke Verlosser, Redder en Zaligmaker, is gered voor de eeuwigheid. Kan hij/zij er dan maar op los leven, nee, ook hierover staat heel duidelijk geschreven in de Bijbel en wel in Romeinen 6:1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? 2 Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven? 3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? 4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. 5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. 6 Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn. 7 Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven, 9 omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem. 10 Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd; en nu hij leeft, leeft hij voor God. 11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. 12 Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. 13 Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid. 14 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 17:16

MARISKA601 schreef:
Ik concludeerde uit een eerder stuk van jouw, dat het Onze Vader wel geschrapt kon worden.

Dit pertinent niet waar Mariska, nergens maar dan ook nergens zeg ik dat het onze Vader voor wat mij betreft wel geschrapt kan worden ... Wat ik wel heb geschreven is dat het onze Vader geen gebed is voor redding van zonde zoals jij aangaf.

Je liet helemaal niets zien, je ging niet eens op mijn antwoord in maar komt met een nieuwe vraag, die totaal los staat van je eerder vraag waarop ik je antwoorde. Je maakt van een appel een peer om het daarna een banaan te noemen ...

Ja en dat noem ik dus niet vragen om redding maar om vergeving van je dagelijkse zonden. Door je wedergeboorte hoef je niet elke dag opnieuw Jezus Christus te vragen of Hij elke dag opnieuw voor jouw zonden wil sterven. Door de regel die jij aangaf uit het onze Vader zeg je spijt te hebben van je zonden die hebt begaan / gemaakt die dag en het is je al op voorhand vergeven ... doordat je een wederomgeboren christen bent

Het zou m.i. veel belangrijker zijn dat je weet wat het is om uit Genade te leven en niet zo krampachtig vast te houden aan de 10 geboden, maar te weten wat het is om Vrijgekocht te zijn door het Volmaakte werk van Jezus Christus ...
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 17:17

MARISKA601 schreef:

Ik ben het wel met je eens Mariska.... het .zijn de pijlers van het christelijk geloof.....en zo heeft Jezus het ons ook geleerd........

Naar boven

Auteur Bericht
COOTJE711

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 17:19

WILLEMIJN232 schreef:
Ik ben het wel met je eens Mariska.... het .zijn de pijlers van het christelijk geloof.....en zo heeft Jezus het ons ook geleerd........

De 10 geboden, en het Onze Vader

ik ook

Laatst aangepast door
COOTJE711
op maandag 26 september 2011, 17:20
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 17:51

JOSINA022 schreef:

Ik zie de relatie met God iets als een relatie met een partner. En als je echt van de ander houdt, doe je gewoon bepaalde dingen niet. En als je ze wel doet, voel je je automatisch schuldig tegenover de ander. En net zoals in een relatie moet je daaraan werken. En net zoals in een relatie voel je vanzelf aan waar de ander niet blij mee is. Maar een relatie is niet zomaar over als je eens een keer iets verkeerd doet.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 17:58

WILLEMIJN232 schreef:
Daar kom je dan wel makkelijk mee weg Chatuliem. Je hebt Mijn Zoon aanvaard als je Verlosser en weg is je verantwoording? Want vergeving krijg je toch wel?
Een mens heeft ook nog zoiets als zelfverantwoordelijkheid en kritisch naar zichzelf kijken, ook hoe je als christen in het leven staat.......
Het gaat juist wel om wat je doet of wat je gedaan hebt......Christen zijn brengt ook verantwoording met zich mee, in je daden en je leefwijze.......
De motivatie waarom je dingen laat is anders geworden. Je hebt nl. een relatie met God gekregen, je houdt van Hem. Mijn relatie met Hem wordt niet bepaald door de Wet, maar door Zijn aanvaarding van mijn tekort komingen. Toen mijn relatie nog goed was met mn vrouw, wist ik wat ze goed vond en wat niet. En dat was voldoende voor mij om bepaalde dingen niet te doen. Zo is het ook met God: ik doe bepaalde dingen niet, omdat ik weet dat Hij het niet leuk vindt. En dat gaat veel verder dan alleen de 10 geboden.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 18:04

WILLEMIJN232 schreef:

Wat een ongelukkig gekozen woorden, Wmijn. Het is haast vloeken. Het woord pijlers wordt gebruikt in de islam. En dan heeft het een hele andere betekenis.
Het Onze Vader is niet een pijler van ons christelijk geloof. Het is ook geen verplicht ritueel gebed. Het geeft aan hoe we het beste kunnen bidden.....
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 18:07

CHATULIEM619 schreef:
Ik zie de relatie met God iets als een relatie met een partner. En als je echt van de ander houdt, doe je gewoon bepaalde dingen niet. En als je ze wel doet, voel je je automatisch schuldig tegenover de ander. En net zoals in een relatie moet je daaraan werken. En net zoals in een relatie voel je vanzelf aan waar de ander niet blij mee is. Maar een relatie is niet zomaar over als je eens een keer iets verkeerd doet.

Mooi gezegd en ik wilde dat dat bij iedereen zo zou werken. Helaas laat de praktijk meer dan genoeg andere voorbeelden zien.

Laatst aangepast door
JOSINA022
op maandag 26 september 2011, 18:09
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 18:21

CHATULIEM619 schreef:
Wat een ongelukkig gekozen woorden, Wmijn. Het is haast vloeken. Het woord pijlers wordt gebruikt in de islam. En dan heeft het een hele andere betekenis.
Het Onze Vader is niet een pijler van ons christelijk geloof. Het is ook geen verplicht ritueel gebed. Het geeft aan hoe we het beste kunnen bidden.....

Ik kreeg pas een boek: De kerk die leeft.....met als ondertitel: vijf pijlers van de christelijke gemeente
Denk dat dat in mijn geheugen is blijven hangen......
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 18:34

JOSINA022 schreef:
Mooi gezegd en ik wilde dat dat bij iedereen zo zou werken. Helaas laat de praktijk meer dan genoeg andere voorbeelden zien.
Hoe zie jij dat dan voor ogen, is mijn vraag.
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 18:36

WILLEMIJN232 schreef:

De 10 geboden, en het Onze Vader

Helemaal mee eens!!!
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 19:05

CHATULIEM619 schreef:

De Islam spreekt van vijf zuilen. Niet van pijlers. De associatie van jou met de Islam in relatie met wat Willemijn zegt, vind ik wat erg vergezocht en lijkt door de woorden die je gebruikt, ongelukkig gekozen en haast vloeken, ook wat suggestief. Een merkwaardige associatie. De Islam heeft wel veel van het Jodendom overgenomen maar is toch echt een ander geloof met een hele andere invulling van het begrip zuil als Willemijn geeft. Volgens de Islam moet je aan de vijf zuilen een voorgeschreven invulling geven. Islam is en betekent feitelijk overgave en gehoorzaamheid. Wat ik in het verhaal van Willemijn lees, is dat er wordt gesproken over wat de basis van ons geloof is. Het Christendom kent een vrije mens die kiest en ook wordt gekozen. De Tien geboden en het Onze Vader kun je echt tot de zaken regelen die ons geloof dragen. Het denken van Willemijn staat, als ik haar bijdragen lees, in haast alles haaks op de Islam.

Thomas, soms basaal.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 26 september 2011, 19:42
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: maandag 26 september 2011, 19:26

CHATULIEM619 schreef:
Hoe zie jij dat dan voor ogen, is mijn vraag.

Ik heb inmiddels helaas moeten ervaren dat er mensen zijn die naar buiten toe aangeven zich een kind van God te voelen en Jezus als hun Verlosser zien, maar achter de "dichte gordijnen" er een ander leven op nahouden en dan dingen doen die niet fijn zijn om te weten.

De vraag mijnerzijds is dan ook: kijkt God echt alleen maar naar hoe iemands relatie met Hem is en niet naar de daden van iemand?

Ik kan dat niet geloven. Ik geloof echt dat wanneer iemand sterft en voor Gods troon komt te staan, God ook kijkt naar het leven dat iemand geleid heeft.
Maar wat God dan beslist...tja, da's niet aan mij.

Laatst aangepast door
JOSINA022
op maandag 26 september 2011, 19:30
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 ... 9 Volgende
Pagina 4 van 9