Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 21:25
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ten eerste betekent het woord ritueel godsdienstig gebruik. Daar zit geen enkele veroordeling is, meer een constatering. En een doop is een gosdienstig gebruik. Ten tweede zal ik de definite bijbels een beter omschrijven. Als het ritueel met kinderen een doop zou zijn, zou dat precies zo omschreven worden zoals in de Bijbel staat. Maar meerdere keren hebben we gezien, dat dit ritueel niet zo bedoeld is, maar later door de kerken zo is ingevuld. Ook de invulling van het Verbond is daar een onderdeel van geworden. Maar in mijn ogen is de verbondstheologie Oud Testamentisch. Zoals God een verbond aanging met het volk Israel, gaat Hij nu een verbond aan de christenen. In sommige kerken wordt nog steeds beweerd dat wij het geestelijk Israel zijn (en dat het huidige Israel afgedaan heeft) Ten derde kun je gewoon stellen dat de leer van de kerk in veel gevallen belangrijker is gebleken dan het Woord van God. Het is idd jammer, dat er geen eenduidigheid is in de visie op de doop. En ik vind het heel jammer dat de geloofsdoop uit de kerken verdwenen is, temeer omdat dat zo duidelijk omschreven staat in de bijbel. |
Hoi Chatuliem,
Er zijn mijns inziens 2 visies:
1) is dat God met ons een verbond wil aangaan van genade en liefde en dat geldt voor Abraham en in hem voor alle geslachten en wij stemmen in met dat verbond en dopen als gelovige ouders/opvoeders onze kinderen. 2) is dat Jezus een zendingsopdracht geeft aan de discipelen om de wereld in te gaan en het Evangelie te verkondigen en hem/haar die deze boodschap gelooft te dopen.
Er wordt nl. niets gezegd over de doop van de discipelen, omdat ze al kennis hadden van het Evangelie, het was immers de hele tijd in hun midden? En zij waren als joden al besneden toen ze baby waren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 21:29
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Hoi Chatuliem,
1) is dat God met ons een verbond wil aangaan van genade en liefde en dat geldt voor Abraham en in hem voor alle geslachten en wij stemmen in met dat verbond en dopen als gelovige ouders/opvoeders onze kinderen. 2) is dat Jezus een zendingsopdracht geeft aan de discipelen om de wereld in te gaan en het Evangelie te verkondigen en hem/haar die deze boodschap gelooft te dopen.
Er wordt nl. niets gezegd over de doop van de discipelen, omdat ze al kennis hadden van het Evangelie, het was immers de hele tijd in hun midden? En zij waren als joden al besneden toen ze baby waren. |
"en hem/haar die deze boodschap gelooft te dopen".....Kan een kind dat???
"is dat God met ons een verbond wil aangaan van genade en liefde".... waar lees je dat???
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 4 februari 2011, 21:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 22:46
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Hoi Chatuliem,
Er wordt nl. niets gezegd over de doop van de discipelen, omdat ze al kennis hadden van het Evangelie, het was immers de hele tijd in hun midden? En zij waren als joden al besneden toen ze baby waren. |
1. Dat is dus typisch de Oud Testamentische visie over God en Zijn volk. De verbondstheolgie is in de kern OT-isch.
2. Ze waren al door Johannes gedoopt. En er zijn tal van voorbeelden waarbij besneden joden alsnog gedoopt werden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 22:59
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | 1. Dat is dus typisch de Oud Testamentische visie over God en Zijn volk. De verbondstheolgie is in de kern OT-isch.
2. Ze waren al door Johannes gedoopt. En er zijn tal van voorbeelden waarbij besneden joden alsnog gedoopt werden. |
Dat is al een paar keer geschreven Chat, maar daar wordt overheen gelezen blijkbaar.
Kan natuurlijk ook zijn dat mensen dat niet willen lezen .....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 23:18
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Dat is al een paar keer geschreven Chat, maar daar wordt overheen gelezen blijkbaar.
Kan natuurlijk ook zijn dat mensen dat niet willen lezen ..... |
yep.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 23:26
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | 1. Dat is dus typisch de Oud Testamentische visie over God en Zijn volk. De verbondstheolgie is in de kern OT-isch.
2. Ze waren al door Johannes gedoopt. En er zijn tal van voorbeelden waarbij besneden joden alsnog gedoopt werden. |
1) Het staat in het O.T.,net als het opdragen staat in het O.T.
2) Hoe weet jij dat ze al door Johannes gedoopt waren? Zij geloofden nl. al in Jezus. Besneden joden werden gedoopt nadat ze tot geloof in Jezus gekomen waren.
Het punt blijft dat we van 2 verschillende visies uitgaan. Het verbond dat God met mensen maakte en het verbond dat Jezus met mensen maakte. Zo is het en zal het ook wel blijven..
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op vrijdag 4 februari 2011, 23:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 23:37
|
|
|
MARIAN519 schreef: | 1) Het staat in het O.T.,net als het opdragen staat in het O.T.
2) Hoe weet jij dat ze al door Johannes gedoopt waren? Zij geloofden nl. al in Jezus. Besneden joden werden gedoopt nadat ze tot geloof gekomen waren en hun zonden beleden hadden. |
Dus Jezus werd gedoopt omdat hij tot geloof was gekomen en zijn zonden had beleden. Want Jezus was ook Jood en als zodanig ook besneden.
Ik denk dat ik het niet kan snappen omdat het niet te snappen valt .....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 23:38
|
|
|
MARIAN519 schreef: | 1) Het staat in het O.T.,net als het opdragen staat in het O.T.
2) Hoe weet jij dat ze al door Johannes gedoopt waren? Zij geloofden nl. al in Jezus. Besneden joden werden gedoopt nadat ze tot geloof gekomen waren en hun zonden beleden hadden. |
Hoe was het dan bij de doop van Johannes??? Toen was er nog geen belijdenis van zonden???? Wat hield de doop dan in voor de Joden welke nog geloofden vanuit hun voorvaderen???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 23:40
|
|
|
Waarom werd Jezus gedoopt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 23:47
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Waarom werd Jezus gedoopt? |
Zodat God Hem als Zijn Zoon kon aanduiden.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zaterdag 5 februari 2011, 11:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 23:49
|
|
|
MAR907 schreef: | Hoe was het dan bij de doop van Johannes??? Toen was er nog geen belijdenis van zonden???? Wat hield de doop dan in voor de Joden welke nog geloofden vanuit hun voorvaderen??? |
De meeste Joden geloofden niet in Jezus als Gods Zoon. En dat is wat de doop inhoudt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 23:51
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Dus Jezus werd gedoopt omdat hij tot geloof was gekomen en zijn zonden had beleden. Want Jezus was ook Jood en als zodanig ook besneden.
Ik denk dat ik het niet kan snappen omdat het niet te snappen valt ..... |
Jezus is de vervulling van het Oude Testament en Hij is de belofte ( Evangelie ) van het Nieuwe Testament..Hij is De Middelaar.
Jezus was een mens net als wij, maar zonder zonde. En ik weet het, het is een groot mysterie.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op vrijdag 4 februari 2011, 23:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 februari 2011, 23:57
|
|
|
MARIAN519 schreef: | De meeste Joden geloofden niet in Jezus als Gods Zoon. En dat is wat de doop inhoudt. |
Dan heb je het niet begrepen wat het betekende voor de toenmalige joden...!!! Deze is gebassaeerd op de OT.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 4 februari 2011, 23:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERT856
|
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 00:29
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Dat is al een paar keer geschreven Chat, maar daar wordt overheen gelezen blijkbaar.
Kan natuurlijk ook zijn dat mensen dat niet willen lezen ..... |
Natuurlijk hebben wij het gelezen, maar wij zijn al overtuigt das toch ook mooi
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BERT168
|
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 00:38
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Oke, hier dan mijn antwoord op jouw stukje:
Met dat laatste (vetgedrukt) ben ik het niet eens... !!
En dat mijn ouders destijds kozen voor de kinderdoop zegt niks over hoe ik het zie. Bovendien g'loof ik dat je hier een denkfout maakt. (ik doel dan niet zozeer op jouw ervaringen) Ik durf hier neer te zetten dat er nogal wat "christelijke" gezinnen bestaan, die niet vanuit hun persoonlijke geloofsovertuiging hun kind laten dopen, maar om andere redenen.
t'Is dat ik zelf geen kinderen heb, maar dat ik als kind gedoopt ben wil nog niet zeggen dat ik het op diezelfde manier zou doen.
Het kan best zijn hoor dat de meesten de gewoontes overnemen van wat ze van huis uit hebben meegekregen. Maar ik heb het dus niet op die manier gedaan, en daar ben ik alleen maar dankbaar voor.
Ik vind deze discussie waardevol omdat je toch ook vaak merkt dat mensen dingen gewoon zijn, ze zich vasthouden aan tradities en op grond daarvan bijv. een kind laten dopen... fout !! Het is de bedoeling dat we nadenken over dingen of het wel waar is wat de kerk zegt, of wat je altijd hebt geleerd... en het toetst aan de bijbel. |
toppie!,kan ik me helemaal in vinden,dat is waar het om draait! gewoon nadenken,niet achter tradities aanlopen maar gewoon de bijbel lezen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 11:14
|
|
|
GERT856 schreef: | Natuurlijk hebben wij het gelezen, maar wij zijn al overtuigt das toch ook mooi |
Wat bedoel je hier mee, Gert? Ben je zo overtuigd van de kinderdoop, dat je niet meer open staat voor de argumenten van de ander? Dat zou ik zwak vinden. Dat zou ik zelfs supereigenwijs vinden, maar misschien bedoel je het niet zo. Of ben je overtuigd van de volwassendoop, waardoor reageren op deze opmerking niet nodig is?
De vraag over mensen die én besneden zijn én later ook gedoopt zijn, houdt mij wel bezig. Hoe denken de mensen, die voor de kinderdoop zijn, hierover?
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op zaterdag 5 februari 2011, 11:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DANIEL777
|
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 11:36
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Dus Jezus werd gedoopt omdat hij tot geloof was gekomen en zijn zonden had beleden. Want Jezus was ook Jood en als zodanig ook besneden.
Ik denk dat ik het niet kan snappen omdat het niet te snappen valt ..... |
Crosroad , Jezus werd niet gedoopt omdat Hij tot geloof zou zijn gekomen maar de opdracht van zijn Vader wilde uitvoeren. Nu zal je je afvragen wat ik hier mee bedoel. Jezus zei namelijk op twaalfjarige leeftijd toen Jozef en Maria in angst naar Hem hadden gezocht, weest niet bang want de leer de dingen van mijn Vader. Daarmee werd God mee bedoelt. Om deze reden dat Hij de wil van God wilde doen liet Jezus zich op 30 jarige leeftijd dopen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 11:41
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Wat bedoel je hier mee, Gert? Ben je zo overtuigd van de kinderdoop, dat je niet meer open staat voor de argumenten van de ander? Dat zou ik zwak vinden. Dat zou ik zelfs supereigenwijs vinden, maar misschien bedoel je het niet zo. Of ben je overtuigd van de volwassendoop, waardoor reageren op deze opmerking niet nodig is?
De vraag over mensen die én besneden zijn én later ook gedoopt zijn, houdt mij wel bezig. Hoe denken de mensen, die voor de kinderdoop zijn, hierover? |
Volgens mij zijn de joden besneden en de Messiasbelijdende joden dan later ook gedoopt toen ze tot geloof in Jezus kwamen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 11:55
|
|
|
2) Hoe weet jij dat ze al door Johannes gedoopt waren? Zij geloofden nl. al in Jezus. Besneden joden werden gedoopt nadat ze tot geloof in Jezus gekomen waren.
Het punt blijft dat we van 2 verschillende visies uitgaan. Het verbond dat God met mensen maakte en het verbond dat Jezus met mensen maakte. Zo is het en zal het ook wel blijven.. | Ik vind dat je nu te gemakkelijk redeneert. Jezus neemt het woord verbond nooit in Zijn mond als Hij het over doop heeft. Waar leg je de verbinding tussen verbond en doop? Jezus ziet zelf de doop als antwoord op bekering en het ontvangen van de wedergeboorte. Waarom heeft de kerk deze visie laten varen en er een andere voor ingevuld? Dit gaat nl. rechtstreeks tegen de visie van Jezus zelf in. Je kunt misschien met voorbeelden komen, waarin het niet duidelijk is dat men gedoopt zijn, maar de woorden van de Heer zelf staat haaks tegenover deze voorbeelden. Wat vind je belangrijker, de woorden van Jezus of de uitzonderingen.
De boodschap van Jezus is altijd geweest: bekeert U want het Koninkrijk Gods is nabij. Als teken van deze bekering, is de doop ingesteld. Gods antwoord op de doop is wedergeboorte.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 12:15
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik vind dat je nu te gemakkelijk redeneert. Jezus neemt het woord verbond nooit in Zijn mond als Hij het over doop heeft. Waar leg je de verbinding tussen verbond en doop? Jezus ziet zelf de doop als antwoord op bekering en het ontvangen van de wedergeboorte. Waarom heeft de kerk deze visie laten varen en er een andere voor ingevuld? Dit gaat nl. rechtstreeks tegen de visie van Jezus zelf in. Je kunt misschien met voorbeelden komen, waarin het niet duidelijk is dat men gedoopt zijn, maar de woorden van de Heer zelf staat haaks tegenover deze voorbeelden. Wat vind je belangrijker, de woorden van Jezus of de uitzonderingen.
De boodschap van Jezus is altijd geweest: bekeert U want het Koninkrijk Gods is nabij. Als teken van deze bekering, is de doop ingesteld. Gods antwoord op de doop is wedergeboorte. |
Ik leg uit hoe het in onze kerken gezien wordt.
De doop is toen niet ingesteld, die was er al zij het op een andere manier. Net zoals de regenboog er al was, maar later een teken werd. Gods antwoord op onze bekering is de wedergeboorte, op ons geloof...
Jezus zegt nl. direct daarna, dat er geloof moet zijn. De doop is een teken en waarom er een halszaak van gemaakt gaat worden zie ik niet.
Ieder mens interpreteert de bijbel zoals ie wil. Daarom zijn er zoveel kerken ontstaan en nu ieder zelf leest en interesse heeft, zoveel verschillende richtingen binnen en buiten kerk/geloof verbanden.
JIj denkt anders over de doop dan ik, ik kan daar prima mee leven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 12:23
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Volgens mij zijn de joden besneden en de Messiasbelijdende joden dan later ook gedoopt toen ze tot geloof in Jezus kwamen? |
'k Heb even gegoogeld en vond het volgende stukje. Boeiend om te lezen, al weet ik nog niet goed wat ik ervan moet denken.
http://nieuwstedag.wordpress.com/2010/02/22/babydoop-besnijdenis-nog-dopen/
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 12:38
|
|
|
Hoi Marijan,
Heel mooi en verhelderend. Ik geloof dat ik me hierin voor het grootste gedeelte wel kan vinden, al geloof ik weer wel dat we maar 1 keer gedoopt hoeven te worden.. Waarom 2 keer eenzelfde teken ontvangen?
In onze kerken ( lichtere Chr.Ger.kerken ) is sinds enige tijd een nieuw doopformulier waarin is weggelaten dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen. Al nemen we wel weer over dat God een verbond wil met alle mensen. Maar het gaat om het besneden zijn van je hart, het aannemen van Jezus als je Redder en Verlosser.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zaterdag 5 februari 2011, 12:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 15:55
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Hoi Marijan,
Heel mooi en verhelderend. Ik geloof dat ik me hierin voor het grootste gedeelte wel kan vinden, al geloof ik weer wel dat we maar 1 keer gedoopt hoeven te worden.. Waarom 2 keer eenzelfde teken ontvangen? Welk teken ontvang je bij de kinderdoop dan ??
In onze kerken ( lichtere Chr.Ger.kerken ) is sinds enige tijd een nieuw doopformulier waarin is weggelaten dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen. Al nemen we wel weer over dat God een verbond wil met alle mensen.Maar het gaat om het besneden zijn van je hart, het aannemen van Jezus als je Redder en Verlosser. |
Gelukkig maar dan dat dat er wel staat, God wil namelijk ook een "verbond" aangaan met alle mensen. Maar Hij wil dat doen door zijn Zoon Jezus Christus. En dit staat dan ook heel duidelijk in de bijbel, in elke vertaling gelijk. Joh. 3:16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
En om terug te komen op de waarde van de doop (kinder- of volwassendoop) of belijdenins, als je Jezus Christus niet kent als je persoonlijke Verlosser en Zaligmaker dan heeft nog de doop, nog de belijdenis geen enkele eeuwigheidswaarde.
Kinderdoop en opdragen (zoals in veel evangelische gemeente gedaan wordt) staan voor mij dan ook op één lijn. Als ouders beloof je aan God, voor de gemeente, dat je je kind zult opvoeden met het christelijk geloof en de bijbel daarbij als richtsnoer zult gebruiken.
Volwassen doop, liever geloofsdoop, zie ik als een persoonlijk besluit om, nadat ik Jezus Christus heb aangenomen als mijn persoonlijke Verlosser en Zaligmaker, mijn "oude" leven af te leggen en kenbaar te maken dat ik daardoor een nieuw leven met Jezus wil gaan volgen.
..
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op zaterdag 5 februari 2011, 15:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 16:04
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Gelukkig maar dan dat dat er wel staat, God wil namelijk ook een "verbond" aangaan met alle mensen. Maar Hij wil dat doen door zijn Zoon Jezus Christus. En dit staat dan ook heel duidelijk in de bijbel, in elke vertaling gelijk. Joh. 3:16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
En om terug te komen op de waarde van de doop (kinder- of volwassendoop) of belijdenins, als je Jezus Christus niet kent als je persoonlijke Verlosser en Zaligmaker dan heeft nog de doop, nog de belijdenis geen enkele eeuwigheidswaarde.
Kinderdoop en opdragen (zoals in veel evangelische gemeente gedaan wordt) staan voor mij dan ook op één lijn. Als ouders beloof je aan God, voor de gemeente, dat je je kind zult opvoeden met het christelijk geloof en de bijbel daarbij als richtsnoer zult gebruiken.
Volwassen doop, liever geloofsdoop, zie ik als een persoonlijk besluit om, nadat ik Jezus Christus heb aangenomen als mijn persoonlijke Verlosser en Zaligmaker, mijn "oude" leven af te leggen en kenbaar te maken dat ik daardoor een nieuw leven met Jezus wil gaan volgen.
.. |
AMEN. Dit probeerde ik de hele tijd nou te zeggen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 16:24
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Gelukkig maar dan dat dat er wel staat, God wil namelijk ook een "verbond" aangaan met alle mensen. Maar Hij wil dat doen door zijn Zoon Jezus Christus. En dit staat dan ook heel duidelijk in de bijbel, in elke vertaling gelijk. Joh. 3:16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
.. |
Een mooie afsluiting Crossroad...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zaterdag 5 februari 2011, 21:23
|
|
|
BERT168 schreef: | toppie!,kan ik me helemaal in vinden,dat is waar het om draait! gewoon nadenken,niet achter tradities aanlopen maar gewoon de bijbel lezen. |
Hoi Bert, Ik weet niet of je me helemaal goed begrepen hebt.
“gewoon de bijbel lezen”, zo zou ik het niet willen noemen. Dat er nogal wat onderwerpen zijn, waarbij men verschilt van mening moge duidelijk zijn, ook hier op C.M. waarvan ik denk dat de meeste hier heel serieus over het geloof nadenken en daar op die manier ook mee bezig zijn. Ik weet niet of je begrepen hebt inmiddels dat ik zelf niet door onderdompeling (als volwassene) ben gedoopt. Ik heb op mijn 20ste jaar belijdenis gedaan, heel bewust, maar in die tijd wist ik nauwelijks iets af van de volwassen doop. Toch vind ik dat je hetgeen je hoort moet toetsen; de bijbel is niet altijd even gemakkelijk te begrijpen, maar zal je gaandeweg leren als je je daarvoor open stelt Ook je omgeving werkt niet altijd mee.
Toen ik een jaar of 20 was zat ik in een lastig parket. Om me heen (ook in mijn heel directe omgeving !!), geloofden de mensen wel in een God, maar als ik verder vroeg miste ik wat. De bijbel werd steeds meer een boek waarvan de dingen niet meer zouden kloppen (hoe kan Jona, opgeslokt door een vis, in leven blijven ? en later ‘dat allah dezelfde god zou zijn’ ?), -het leek erop dat de bijbel steeds meer een wetenschappelijke verklaring nodig had- en anders kon het niet waar zijn ?, maar stellig (overtuigd) als ik was, ik geloofde dat het door God was dat zulke dingen waar konden zijn. En ik kon me absoluut niet vinden in het idee dat allah dezelfde god zou zijn als de God van Abraham, Isaak en Jakob. Dat is dus een voorbeeld met wat ik schreef over “dat ik het niet op die manier gedaan heb”. Het was misschien ‘makkelijker’ geweest voor mij (in die tijd) als ik hetzelfde had geloofd als mijn omgeving, want het werd op een gegeven moment best een strijd (met name omdat ik in die tijd een uitzondering leek, al had ik nog wel een vriendin die tegelijk met mij belijdenis deed). Maar oh, wat was en wat ben ik dankbaar dat ik die uitzondering was, want nu besef ik dat er idd. geen andere weg is dan die van (de opgestane !!) Jezus en dat God zo persoonlijk met de mens om wilt gaan en Zelf ook een persoonlijke God is. Gelukkig heb ik later ontdekt, eerst op de chr. PABO en vlak daarna toen ik van kerk veranderde, dat ik hierin niet de enige was en Goddank heb ik ook sinds ik op C.M. zit ontdekt dat er heel veel mensen de bijbel wél serieus nemen.
Over de doop ben ik er (nog) niet uit. Ik zie een mooie kant van de kinderdoop (namelijk God die als eerste naar de mens toekomt met Zijn genade en liefde en al vanaf het vroege begin jou roept), maar ik vraag me steeds meer af waarom Johannes “de doper” werd en zelfs Jezus die zich liet dopen*, wat daarvan de betekenis is.
En… was Abraham de vader van alle gelovigen ? of stond hij alleen ‘model’ voor de joden/ Israëlieten ? Dat zijn dingen waar ik (nog) niet uit ben… de tijd zal het leren
*-Ik weet wel dat Jezus zich liet dopen omdat Hij bij God geen exclusieve behandeling kreeg (ook al was/ is Hij Gods Zoon), en zo wilde Jezus het ook niet (Bijv. bij de verzoeking in de woestijn was het voor Hem ‘een fluitje van een cent geweest’ om bijv. God te hulp te roepen of stenen in broden te veranderen… maar Jezus wist waarom Hij hier op aarde was… Hij wist dat dit erbij hoorde), immers Hij was 1 van ons geworden, zelfs al was Hij zonder zonde !!-
Ik weet wel dat mijn belijdenis heel belangrijk voor me is geweest en ook de tijd (ongeveer een jaar) ervoor, wat de aanleiding was om er heel bewust voor te kiezen om er ook openlijk (in de kerk waar ik destijds zat) voor uit te komen. Ik weet wel dat ik die tijd nooit meer zal vergeten. Een van mijn mooiste momenten (in een crisis tijd) uit mijn leven !! Een tijd (meer een ervaring) in mijn geheugen gegrift.
Ik ben me ervan bewust dat ik met dit verhaal soms offtopic ben, maar ik vond het in dit geval wel van belang dit er bij te vermelden om e.e.a. uit te kunnen leggen.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op zaterdag 5 februari 2011, 21:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: woensdag 16 februari 2011, 09:45
|
|
|
and up !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 16 februari 2011, 13:40
|
|
|
.. |
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, dat je ze naast elkaar kunt leggen. De theologische invulling van het ritueel zorgt ervoor dat ze mijlenver uit elkaar liggen: a. de erfzonde, b. het verbond, c. predestinatie. Er is niks op tegen een zegen te vragen voor het kind en voor de ouders. Zelf vind ik het opdragen ook niet de waarde hebben die sommige mensen eraan geven. Het is in mijn ogen geen verplichting en hoeft ook niet in een aparte dienst plaats te vinden. Het zou nl. heel natuurlijk zijn als de baby voor het eerst in de dienst komt, je er een zegen over zou moeten vragen. Want dan heet je ze welkom in het gezin van God...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: woensdag 16 februari 2011, 13:49
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Is dat zo Chatuliem ....de Doop en het Heilig Avondmaal de enige sacramenten die door Jezus zijn ingesteld.....
Voor de Kinderdoop als de volwassendoop zijn in de bijbel voldoende bewijzen te vinden. Alleen heb ik persoonlijk moeite met de overdoop... |
Heb ik ook jaren gedacht... tot ik tot een heel ander inzicht kwam waardoor er voor mij absoluut geen sprake is van overdoop..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: woensdag 16 februari 2011, 14:04
|
|
|
LISA610 schreef: | Heb ik ook jaren gedacht... tot ik tot een heel ander inzicht kwam waardoor er voor mij absoluut geen sprake is van overdoop.. |
Door andere inzichten gekregen te hebben, wil ik de term overdoop even laten voor wat het is.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|