Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 22:21
|
|
|
Hannah,
Van hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en Gods zegen voor nieuw levensjaar toegewenst
Herman en Marian
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 10:41
|
|
|
bedankt voor alle gelukswensen, zowel hier op het forum als ook in de mailbox; overweldigend!
ik hoop het feestje van de kleine meid en mijzelf vandaag te vieren, dus de taarten, salades en soep staan al klaar. nog even een paar zakjes balonnen blazen, en we zijn er helemaal klaar voor!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zondag 16 oktober 2011, 17:43
|
|
|
HANNAH810 schreef: | bedankt voor alle gelukswensen, zowel hier op het forum als ook in de mailbox; overweldigend!
ik hoop het feestje van de kleine meid en mijzelf vandaag te vieren, dus de taarten, salades en soep staan al klaar. nog even een paar zakjes balonnen blazen, en we zijn er helemaal klaar voor! |
Nou Hannah.......als je nog taart over hebt, je weet het he?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 13:39
|
|
|
VISSER278 schreef: | Nou Hannah.......als je nog taart over hebt, je weet het he? |
ik heb alleen nog een blauwe en witte balon voor je, visser.........helaas!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 15:19
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik heb alleen nog een blauwe en witte balon voor je, visser.........helaas! |
Hannah, wanneer is Visser jarig? In juli toch? Gaan we taart eten bij Visser....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 15:45
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Hannah, wanneer is Visser jarig? In juli toch? Gaan we taart eten bij Visser.... |
goed plan, willemijn! maar eh..........dan wil ik wel eigengemaakte appeltaart van zeeuwse appeltjes!
(hem een beetje kennende denk ik dat het vis-taart zal worden? )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYAN401
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 15:54
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Hannah, wanneer is Visser jarig? In juli toch? Gaan we taart eten bij Visser.... |
Zullen we carpoolen, Willemijn. Scheveningen en Kerst gaat 'm niet worden, denk ik. Als we nu op tijd vertrekken, kunnen we er een strandwandeling aan vastplakken. 't Duurt nog wel even, maar 't weer is dan vast mooi.
Enne....Hannah, ik ben niet zo'n viseter.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 16:08
|
|
|
MARYAN401 schreef: | Zullen we carpoolen, Willemijn. Scheveningen en Kerst gaat 'm niet worden, denk ik. Als we nu op tijd vertrekken, kunnen we er een strandwandeling aan vastplakken. 't Duurt nog wel even, maar 't weer is dan vast mooi.
Enne....Hannah, ik ben niet zo'n viseter. |
Afgesproken Maryan.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 17:50
|
|
|
HANNAH810 schreef: | goed plan, willemijn! maar eh..........dan wil ik wel eigengemaakte appeltaart van zeeuwse appeltjes!
(hem een beetje kennende denk ik dat het vis-taart zal worden? ) |
Appeltaart kan, maar dan moet je wel zelf je oven meenemen
Maar wel een leuk binnenkomertje na een hele dag aan de waterkant te zijn geweest.
Visser, die gisteren voor een rotprikkie een paar kilo sliptongetjes op de kop heeft weten te tikken. Interesse?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 18:54
|
|
|
VISSER278 schreef: | Appeltaart kan, maar dan moet je wel zelf je oven meenemen
Maar wel een leuk binnenkomertje na een hele dag aan de waterkant te zijn geweest.
Visser, die gisteren voor een rotprikkie een paar kilo sliptongetjes op de kop heeft weten te tikken. Interesse? |
Is goed Visser, Maryan, Hannah en ik blijven ook eten.......... slibtongetjes behoren wel tot mijn favo eten....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 19:10
|
|
|
deal, maryan en willemijn; dan vraag ik thirza ook gelijk mee; wel zo knus, he? en die appeltaart is goed te eten met zijn vieren.............
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 19:14
|
|
|
HANNAH810 schreef: | deal, maryan en willemijn; dan vraag ik thirza ook gelijk mee; wel zo knus, he? en die appeltaart is goed te eten met zijn vieren............. |
Ook leuk voor Visser als Thirza meegaat he? We maken er een gezellig dagje van.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 19:25
|
|
|
VISSER278 schreef: |
Visser, die gisteren voor een rotprikkie een paar kilo slip[size=24]tongetjes op de kop heeft weten te tikken. Interesse?[/size] |
Dan mogen ze alle appeltaart van me opeten, Visser! Ik maak gelijk Smulsmurf van mijn plaatje.
Recept Tong op klassiek Franse wijze
Wat mij betreft de lekkerste manier om tong klaar te maken. Simpel, puur en subtiel. Heerlijk om op zaterdag vij Visser te halen en ‘s avonds met vrienden te eten. Een goed fles droge verdicchio of pinot grigio dr bij en zie daar: … Geluk!
Hoewel de vis op Franse wijze bereid is heb ik wel het gevoel dat die Fransen het eigenlijk van ons geleerd hebben. Zij doen het alleen met geklaarde boter. Dat is Frans. Die tong komt gewoon uit de Noord-Zee. Of van de Albert Cuijp. En als ik hem maak, maak ik hem echt wel lekkerder dan die Fransen. Tong op Amsterdamse wijze zou het dus eigenlijk moeten zijn. Maar dat krijg ik er bij Johannes van Dam weer niet door denk ik. Jacque Brel past er overigens goed bij. Maar dan wel met “Port d’ Amsterdam”.
Hoe dan ook … een recept waar ik gelukkig van word.
Personen: 4 Tijd: 15 min
Tong sole
Ingrediënten:
4 x tong (ander platvis kan eventueel ook) waarvan je de ingewanden hebt laten verwijderen door de visboer 100 gram geklaarde boter 100 gram bloem gemengd met zout en peper 100 gram ongezouten boter 1 el citroensap 1 citroen 2 tl fijngehakte peterselie ter garnering
Bereiding:
Geklaarde boter maak je door de boter heel au bain marie te smelten zonder te roeren tot het vet zich van het melkwit scheidt. Schep het melkwit er voorzichtig van af tot je een gele olieachtige vloeistof overhoud. Door het melkwit uit de boter te halen kan de boter heter worden dan normaal. Het gedraagt zich feitelijk als olie. Gebruik ongeveer 180 gram boter voor 100 gram geklaarde boter.
Vervolgens maak de tong even pan klaar. Spoel de filets af en dep ze droog met een keukendoek. De bovenkant van de vis (de bruine kant zoals op de foto) moet ontvelt worden. Dat doe je door bij de staart een kleine snee te maken en daar het vel los te trekken. Dit is even gepruts. Als je een stukje los hebt pak je een theedoek. Je pakt met je ene hand de staart van het beestje en met de andere pak je het vel vast tussen de theedoek. Nu trek je voorzichtig (maar met met kracht!) het vel richting de kop. Als het goed is ontvel je hem in een keer. Mocht het niet helemaal lukken; geen zorgen, je hebt nog drie vissen om mee te oefenen. De visman kan het eventueel ook voor je doen maar ik vind het zelf altijd zo leuk. Het voelt lekker authentiek en zo. En mijn gasten denken meteen dat ik verstand van koken heb. lol.
Verhit de geklaarde boter in een koekenpan en wentel de visjes door de bloem met zout en peper en schud de overtollige bloem af. Leg de tong met het vel omlaag in de pan en bak ze twee minuten. Draai ze om en bak de andere kant ook twee minuten. Leg ze – op de vel kant – op voorverwarmde borden. Gooi de geklaarde boter weg, maak de pan schoon en doe de koude! normale boter in de pan. Wacht tot deze bruin kleurt en schuimig is. Haal de pan van het vuur en voeg meteen het citroensap toe. Schep dit al borrelend en wel over de vissen. Garneer met de peterselie en schijfjes citroen.
Tong, er is niets lekkerders!
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 22 oktober 2011, 19:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 19:25
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ook leuk voor Visser als Thirza meegaat he? We maken er een gezellig dagje van..... |
"paar kilo" sliptong is wel een beetje karig denk ik, hoor!! wij dames zijn wel gewend voldoende te eten toch?????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JACO624
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 19:36
|
|
|
het kan eenvoudiger ook
men neme een fles zonnebloem olie die men verhit tot 180 graden men neme een gezouten slibje en bakt deze goudbruin/krokant in een paar minuten men wake ervoor dat men zijn vingers niet op eet
Laatst aangepast door
|
JACO624
|
op zaterdag 22 oktober 2011, 19:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 19:37
|
|
|
Nou , nou .... voel me wel zeer vereerd . Half CM op verjaardagsvisite ? En ze nodigen zeichzelf maar vast uit? Doen ook al de wens wat ze bij de koffie willen en wat ze willen eten? Volgen er nog meer ? Want dan weet ik alvast of ik een zaaltje moet reserveren of dat het gewoon in de achtertuin kan.
Maar juli duurt nog wel lang hoor . Zullen we het dan maar op mn 44,5e jaar vieren?
Laatst aangepast door
|
VISSER278
|
op zaterdag 22 oktober 2011, 19:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 19:46
|
|
|
JACO624 schreef: | het kan eenvoudiger ook
men neme een fles zonnebloem olie die men verhit tot 180 graden men neme een gezouten slibje en bakt deze goudbruin/krokant in een paar minuten men wake ervoor dat men zijn vingers niet op eet |
ik heb een lumineus idee; stel dat thomas, visser en jaco hun kookkunsten eens op de vis botvieren, en "wij dames" gaan proberen onze vingers niet op te eten wanneer we bij visser aan tafel schuiven?
visser; een zaaltje wordt wellicht te krap; de grote zaal is misschien een beter idee............
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op zaterdag 22 oktober 2011, 19:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 19:48
|
|
|
HANNAH810 schreef: | deal, maryan en willemijn; dan vraag ik thirza ook gelijk mee; wel zo knus, he? en die appeltaart is goed te eten met zijn vieren............. |
Aaaaah, Thirza.......LEUUUUUUUK
weet je hoe het is met Thirza?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 19:49
|
|
|
VISSER278 schreef: | Aaaaah, Thirza.......LEUUUUUUUK
weet je hoe het is met Thirza? |
ja, ik weet.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 19:55
|
|
|
HANNAH810 schreef: | "paar kilo" sliptong is wel een beetje karig denk ik, hoor!! wij dames zijn wel gewend voldoende te eten toch????? |
of we gaan via Visser bij Thomas slibtong eten.........ik lees net nl dat lekkere recept.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 19:56
|
|
|
VISSER278 schreef: | Aaaaah, Thirza.......LEUUUUUUUK
weet je hoe het is met Thirza? |
Fijn Visser, dat je het ook leuk vind dat Hannah, Maryan en ik komen.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYAN401
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 19:59
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Fijn Visser, dat je het ook leuk vind dat Hannah, Maryan en ik komen..... |
Nou inderdaad, hij is errug eh....ik bedoel minder enthousiast over onze komst. Misschien kunnen we toch beter rechtstreeks naar Friesland gaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 20:00
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | of we gaan via Visser bij Thomas slibtong eten.........ik lees net nl dat lekkere recept....... |
ehhh thomas; hoe groot is je "zaal"?
we want fish.........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 20:01
|
|
|
MARYAN401 schreef: | Nou inderdaad, hij is errug eh....ik bedoel minder enthousiast over onze komst. Misschien kunnen we toch beter rechtstreeks naar Friesland gaan. |
We weten in ieder geval onze plaats weer...... Maar ik lees net dat we het fries ook niet begrijpen.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 20:04
|
|
|
MARYAN401 schreef: | Nou inderdaad, hij is errug eh....ik bedoel minder enthousiast over onze komst. Misschien kunnen we toch beter rechtstreeks naar Friesland gaan. |
HO HO HO HO Zo bedoel ik het niet . Van jullie hoor en lees ik regelmatig wat , maar Thirza.......dat is al zoooo lang geleden.
Kijk, ik snap het ook wel, voor jullie maakt het qua afstand niet veel uit naar Zeeland of naar Friesland. Maar weet je hoe ver het is van Zeeland naar Friesland? Bijna net zo ver als van Friesland naar Zeeland hoor.
Laatst aangepast door
|
VISSER278
|
op zaterdag 22 oktober 2011, 20:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 20:17
|
|
|
VISSER278 schreef: | HO HO HO HO Zo bedoel ik het niet . Van jullie hoor en lees ik regelmatig wat , maar Thirza.......dat is al zoooo lang geleden.
Kijk, ik snap het ook wel, voor jullie maakt het qua afstand niet veel uit naar Zeeland of naar Friesland. Maar weet je hoe ver het is van Zeeland naar Friesland? Bijna net zo ver als van Friesland naar Zeeland hoor. |
Een beetje stoere vrouw zeurt daar niet over Visser...... Mannen doen dat......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 20:29
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Een beetje stoere vrouw zeurt daar niet over Visser...... Mannen doen dat...... |
ik doe dat niet als man zijnde maar als zeeuw zijnde. En dat is wel een verschil hoor. Vandaag moest ik in Rozenburg zijn, mwah , een eindje maar he...120 km. En terug ook , hoppa 240 km. Maar degenen die uit de buurt van Rotterdam kwamen... dat was maar een piep klein eindje . Snappie wat ik bedoel?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 20:33
|
|
|
JACO624 schreef: | het kan eenvoudiger ook
men neme een fles zonnebloem olie die men verhit tot 180 graden men neme een gezouten slibje en bakt deze goudbruin/krokant in een paar minuten men wake ervoor dat men zijn vingers niet op eet |
Er is een verschil tussen gewoon erg lekker en culinair, Jaco! En een beetje kok houdt er toch rekening mee dat hij eeeeh moet voorproeven? Het lostrekken van het velletje kan mislukken tenslotte en als echte man laat je dat uiteraard geheel per ongeluk wel eens mislukken, zo slecht zijn we wel.
Thomas, neem in jouw geval vier delen zout en één deel viskruiden, beetje peper en iets bieslook, niet te veel en alles even goed door elkaar roeren. Eeeh, geen bloem?
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 22 oktober 2011, 22:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JACO624
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 21:33
|
|
|
Als oud-zeeman waren we destijds al blij met een blik erwtensoep van unox, gewoon heel erg lekker is dan al gauw goed genoeg
Ik moet toegeven dat ik de laatste tijd best wel culinaire hoogstandjes heb gegeten die aardig in de smaak vielen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYAN401
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 22:31
|
|
|
VISSER278 schreef: | ik doe dat niet als man zijnde maar als zeeuw zijnde. En dat is wel een verschil hoor. Vandaag moest ik in Rozenburg zijn, mwah , een eindje maar he...120 km. En terug ook , hoppa 240 km. Maar degenen die uit de buurt van Rotterdam kwamen... dat was maar een piep klein eindje . Snappie wat ik bedoel? |
Ja, dat snap ik. Maar Visser, eerlijk is eerlijk......je woont - hoe mooi Zeeland ook is - best wel in een uithoek. Al hebben wij, Veluwnaren (denk ook even aan Willemijn), de reis naar Zeeland best voor je over hoor. Je moet maar denken, dat je op de Veluwe weer geen slibtongetjes kunt vangen. Wanneer hoop je 44.5 jaar te worden? Dan kan ik de datum alvast in mijn agenda zetten.
|
|
Naar boven |
|
|