ChristianMatch

Forum

Het weer
Ga naar pagina Vorige 1 ... 26 27 28 29 30 31 32 ... 191 Volgende
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 17:07

Ongelooflijk.
Vanmiddag in keiharde onweer en hoosbuien de kinderen uit school gehaald. Nu...Nog maart een paar uur later schijnt de zon, en is het prachtig weer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 17:10

SUSANNAH475 schreef:
Bij het festival van pukkelpop in Hasselt was de code oranje afgekondigd... pfff...
Blij dat ik daar niet was... het weer was precies op die plek erg heftig... maar dat het zo zou uitvallen hadden ze niet voorzien...
Sommige christenen beschouwen dat als een straf van God he...hadden ze maar niet zo werelds bezig moeten zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 17:24

CHATULIEM619 schreef:
Sommige christenen beschouwen dat als een straf van God he...hadden ze maar niet zo werelds bezig moeten zijn.

Ik wil hier niet over oordelen, maar ik kan ook niet ontkennen dat Bijvoorbeeld de ikea, als koploper van winkelketens die zondags geopend is juist wel iedere keer op zondag gesloten was van de zomer vanwege een bommelding oid. Is het dan allemaal toeval?
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 17:32

CHATULIEM619 schreef:

Tja, maar veronderstel nu eens dat de bliksem bij mij of bij jou inslaat. Of dat een windhoos onze woning vernield. Is dat dan ook een straf van God omdat we werelds bezig waren? Ik denk het niet, hé. Het zijn gewoon natuurfenomenen. Hadden de artiesten op pukkelpop nu niet opgetreden op podia, of indien er geen tenten waren die inklapten dan hadden die losgerukte buizen ook geen dodelijke slachtoffers gemaakt. Dan was iedereen gewoon erg nat geweest en flink uitgewaaid geweest door dat noodweer.

Laatst aangepast door
FRANKT627
op dinsdag 23 augustus 2011, 17:32
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 19:15

Een natuurverschijnsel is een feit of gegeven en als je zegt dat iets een straf van God is, dan is dat nooit meer dan een interpretatie van die feiten. Denk maar eens over her standpunt van David over Japan. Die interpretatie doe je altijd als persoon en hangen samen met het beeld wat je als persoon van God hebt. Als je het beeld van God hebt dat Hij mensen die kritiek hebben op de gereformeerde gemeente zal straffen met een watersnood, dan beweer je dat die watersnood een straf van God is.. Dat gebeurde ook in 1953. De Zeeuwen waren ongeveer het meest godsvruchtige volk op aarde.

Mensen die beweren dat God iemand straft, willen meestal dat mensen leed wordt aangedaan dat zij als rechtvaardig zien. Psychologisch gezien is het puur projectie. God is er echter te heilig voor om als moordenaar te fungeren in dienst van een ontspoorde dominee.

Verder vinden overstromingen altijd plaats in slecht beschermde gebieden, zijn aardbevingen altijd op breukvlakken en vroeger brandden steden alleen in hun geheel af als ze uit houten huizen bestonden. Toen de waterleiding er was strafte God zeker ineens niet meer met cholera...
Mensen moeten God niet voor hun karretje spannen.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 23 augustus 2011, 19:19
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:12

Een aardbeving in Virginia, 5.8. Een gebied waar jaren lang geen aardbeving geweest is, in het Oosten van USA....raar maar waar.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:19

Om met Thomas verder te gaan. In hoeverre is het weer/klimaat een teken van de tijd. Opwarming, winters die warmer zijn dan normaal, zomers die droger worden. Ik kan mij herinneren dat ik nooit zoiets vroeger heb meegemaakt. Ieder jaar was er wel ijs.
Eigenlijk is het niet normaal. Dit is ergens anders wel eens aan de orde geweest, maar toch.

Laatst aangepast door
MARIO216
op dinsdag 23 augustus 2011, 20:19
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:25

CHATULIEM619 schreef:

Nou, ik was laatst op "Opwekking", en ik denk dan niet dat het mij dan niet zou kunnen treffen omdat ik een christen ben hoor...
De zon gaat immers op "over bozen en goeden"... er zal ooit aan het licht komen wat het verschil is tussen mensen die God kennen en mensen die Hem afwijzen, maar volgens mij leven we in een tijd dat dit nog niet zichtbaar is, dus ook niet omdat de ene wel of niet iets zou overkomen.
(Zie ook Maleachi 3:15-18)
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:34

MARIO216 schreef:
Om met Thomas verder te gaan. In hoeverre is het weer/klimaat een teken van de tijd. Opwarming, winters die warmer zijn dan normaal, zomers die droger worden. Ik kan mij herinneren dat ik nooit zoiets vroeger heb meegemaakt. Ieder jaar was er wel ijs.
Eigenlijk is het niet normaal. Dit is ergens anders wel eens aan de orde geweest, maar toch.
Toch hebben we nu weer twee jaar winter gehad. Vorig jaar heeft de sneeuw hier meer dan drie maanden gelegen.
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:44

MARIO216 schreef:

Wel, de redenen staan overal vermeld. Dat is door het toedoen van de mensen. Dat is zwart op wit bewezen. God heeft hier niets mee te maken. Tenzij dan dat Hij ons een wil gaf en andere capaciteiten om industrie te maken en gaten in de ozon en dergelijke zaken.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:45

Zelfs in Froombosch vinden aardbevingen plaats en de verklaring ligt voor de hand, de gasexploitatie van Slochteren. Maar dat is mijn punt niet. De meeste aardbevingen gebeuren waar je ze redelijkerwijs ook kunt verwachten. Delen van Californië zijn er op gebouwd dat er aardbevingen plaats vinden. Onverwachte natuurverschijnselen kunnen daarmee nog wel voorkomen. De kans op een aardbeving in het Groene Hart is te verwaarlozen maar is op de grensvlakken van de aardlagen groot. Dat kun je aflezen uit alle statistieken erover. Dat wil niet zeggen dat er geen aardbeving plaats kan vinden. Alle natuurverschijnselen zijn niet te voorzien. De huidige opwarming van de Aarde is wel een gegeven maar klimaatveranderingen zijn er altijd geweest. Niettemin zijn er sluitende verklaringen voor waardoor het versterkt plaatsvindt, daar heeft Frank naar mijn idee gelijk in. Wat ik aanval is Gods hand te willen zien daar waar het ons uitkomt. Het neemt niet weg dat ik wel geloof en denk dat God in kan grijpen maar we moeten voorzichtig zijn dat als zodanig te interpreteren.

In hoeverre het een teken van de tijd is, valt niet te bepalen. Want kennelijk vind je dat het een teken van de tijd is of kan zijn en is dat wel zo?

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 23 augustus 2011, 21:05
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:45

FRANKT627 schreef:
Wel, de redenen staan overal vermeld. Dat is door het toedoen van de mensen. Dat is zwart op wit bewezen. God heeft hier niets mee te maken. Tenzij dan dat Hij ons een wil gaf en andere capaciteiten om industrie te maken en gaten in de ozon en dergelijke zaken.

Maar heeeeeeeeeeeeeeeeeeel vroeger hadden we ook ijstijden enzo.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:47

SUSANNAH475 schreef:
Nou, ik was laatst op "Opwekking", en ik denk dan niet dat het mij dan niet zou kunnen treffen omdat ik een christen ben hoor...
De zon gaat immers op "over bozen en goeden"... er zal ooit aan het licht komen wat het verschil is tussen mensen die God kennen en mensen die Hem afwijzen, maar volgens mij leven we in een tijd dat dit nog niet zichtbaar is, dus ook niet omdat de ene wel of niet iets zou overkomen.
(Zie ook Maleachi 3:15-18)

Er is een mooi boekje over: Als het kwaad goede mensen treft.

Thomas
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:49

THOMAS968 schreef:

Thomas
Is dat van Eli Wiesel?

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 23 augustus 2011, 20:50
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:51

THOMAS968 schreef:

Thomas

Die titel komt me heel bekend voor... is dat boekje wel bijbels onderbouwd ???
Naar boven

Auteur Bericht
GRIFFIN748

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 20:59

SUSANNAH475 schreef:

is dat van belang? mag je het anders niet lezen?
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:03

SUSANNAH475 schreef:

Ja ik ken het, hebben mijn ouders. maar wat heeft het met het weer te maken. Misschien voorals het weer een keer regent.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:05

GRIFFIN748 schreef:
is dat van belang? mag je het anders niet lezen?

Ja, ik vind dat van belang.
Er zijn ook boeken geschreven vanuit de opvatting dat God als een machteloze toeziet op het lijden... ik geloof persoonlijk dat God een almachtig God is, dus wil ik geen boek lezen die dit in twijfel trekt.
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:17

SUSANNAH475 schreef:
Ja, ik vind dat van belang.
Er zijn ook boeken geschreven vanuit de opvatting dat God als een machteloze toeziet op het lijden... ik geloof persoonlijk dat God een almachtig God is, dus wil ik geen boek lezen die dit in twijfel trekt.

God is inderdaad de almachtige God. En ja, God ziet toe op het lijden. Hij draait er zijn hoofd niet voor om. Ja, hij is machteloos tegen dat geweld want sommige laten zich niet leiden door Hem. Zo kunnen we eigenlijk spreken over een passieve en actieve God. Zoals ook soms een ouder moet toezien hoe haar of zijn kind helemaal de fout ingaat. Ik denk dat je ook als rechtgeaard christenen die wel zult inzien.

Het regent niet meer. Het is ook al donker buiten en erg zwoel...om even on-topic te blijven Knipoog smiley

Laatst aangepast door
FRANKT627
op dinsdag 23 augustus 2011, 21:18
Naar boven

Auteur Bericht
IMKE917

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:29

SUSANNAH475 schreef:

Dat boekje is geschreven door H. Kunshner, een Jood.
Dus in die zin bijbels onderbouwd.
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:33

IMKE917 schreef:

Boekrecensie: Als 't kwaad goede mensen treft - H. Kushner
Het succesvolle boek Als 't kwaad goede mensen treft uit 1984 van de conservatieve Joodse rabbijn Harold Kushner biedt mensen geen goed inzicht in het lijden. Het boek is on-Joods en verschaft geen soelaas voor degenen die lijden. We moeten ons realiseren dat definitieve antwoorden op het lijden voor ons gesloten blijven. Toch kunnen en zullen we redenen identificeren waarom God het lijden toestaat.

http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/recensies/16000-boekrecensie-als-t-kwaad-goede-mensen-treft-h-kushner.html
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:34

CHATULIEM619 schreef:
Is dat van Eli Wiesel?

Het is van Kushner, een Joodse rabbijn.

Thomas
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:49

FRANKT627 schreef:
God is inderdaad de almachtige God. En ja, God ziet toe op het lijden. Hij draait er zijn hoofd niet voor om. Ja, hij is machteloos tegen dat geweld want sommige laten zich niet leiden door Hem. Zo kunnen we eigenlijk spreken over een passieve en actieve God. Zoals ook soms een ouder moet toezien hoe haar of zijn kind helemaal de fout ingaat. Ik denk dat je ook als rechtgeaard christenen die wel zult inzien.

Het regent niet meer. Het is ook al donker buiten en erg zwoel...om even on-topic te blijven Knipoog smiley

De ALmachtige God, machteloos???
Dan zou Hij niet ALmachtig zijn, maar enkel gewoon machtig. Deze zin spreekt zichzelf tegen.
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:49

THOMAS968 schreef:

Thomas

Goed boek...mooi boek...

Het werd mij aangeraden te lezen...
Na de geboorte van onze levenloze zoon...later een zoon die in een verkeerd circuit kwam...en toen de problemen in ons huwelijk met daarop volgend de scheiding.
En zelf was ik zwaar depressief...
(Heeft niets te maken met het weer...het is hier drukkend benauwd)

Laatst aangepast door
ZEELAND736
op dinsdag 23 augustus 2011, 21:50
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 21:54

JOLAN931 schreef:
De ALmachtige God, machteloos???
Dan zou Hij niet ALmachtig zijn, maar enkel gewoon machtig. Deze zin spreekt zichzelf tegen.

De almachtige God is dat voor wie in Hem geloven. Het is dus onze Almachtige God en aangezien Hij niets kan doen of doet tegen dat geweld of onheil kan Hij niet anders dan machteloos toezien. Het is gewoon een kwestie van doordenken en kijken naar het verleden.
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:07

FRANKT627 schreef:
De almachtige God is dat voor wie in Hem geloven. Het is dus onze Almachtige God en aangezien Hij niets kan doen of doet tegen dat geweld of onheil kan Hij niet anders dan machteloos toezien. Het is gewoon een kwestie van doordenken en kijken naar het verleden.

Dank je...het is jou mening. Ik mag geloven dat Hij ALLES in zijn handen heeft en bestuurd. Hij zorgt zelfs voor de musjes en de grassprietjes staat er in de bijbel, zou Hij dan machteloos toezien op wat er in de door Hem gemaakte wereld gebeurt?
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:27

IMKE917 schreef:

De God van Kushner is beperkt qua macht.
Ik geloof dat de bijbel iets anders zegt...

sorry offtopic... Engeltje smiley

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op dinsdag 23 augustus 2011, 22:27
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 22:47

Het thema is wat ons allemaal wel eens beklemt: Als God almachtig is en het goede wil, hoe kan het dan dat er zoveel kwaad is op aarde en dat ook goede mensen door dit kwaad getroffen worden? Waarom is er kanker en is er een Holocaust geweest? Kushner worstelt met deze vragen en heeft ook geen pasklaar antwoord. Het is goed om te spelen met de vraag die ons als gelovigen bezighoudt. Het topic over de Shoah dat Chat heeft aangedragen is een grote worsteling met die vraag. God die almachtig is en toestaat dat Zijn eigen volk op deze gruwelijke wijze wordt vernietigd? Ook al heb je geen antwoord, dan nog is het goed deze vragen te stellen, domweg omdat je er niet aan ontkomt.

Thomas, smoarrich waer yn é haedsted.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 23 augustus 2011, 23:07
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 augustus 2011, 23:08

THOMAS968 schreef:
Het is van Kushner, een Joodse rabbijn.

Thomas
Ik denk dat iedere jood met deze vraag worstelt, na Shoah ik ook..zeker nu het de sterfdag is van mn dochter, 11 jaar geleden.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 05:49

CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat iedere jood met deze vraag worstelt, na Shoah ik ook..zeker nu het de sterfdag is van mn dochter, 11 jaar geleden.

Hoi Chatuliem, fijn dat je weer terug bent......., dat allereerst Knipoog smiley
Kushner heeft het boek ook geschreven nav het overlijden van zijn zoon/dochter op 14 jarige leeftijd.

In joodse kringen is het niet zo goed ontvangen omdat het niet zo volgens de joodse tradities geschreven is........

En voor jou Chatiliem hoop ik dat je gisteren behalve het verdriet omdat je dochter hier niet meer is ook veel mooie herinneringen over haar hebt kunnen delen........
Naar boven

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Ga naar pagina Vorige 1 ... 26 27 28 29 30 31 32 ... 191 Volgende
Pagina 29 van 191