ChristianMatch

Forum

Stemmen......op..
Ga naar pagina Vorige 1 ... 234 235 236 237 238 239 240 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:07

de dominee is aan het woord op de kansel, ik in het stemhokje Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:09

Tis maar wat je wilt benadrukken. De Duitsers spreken God met Du (Jij) aan. Ermee benadrukkend, dat God heel erg dichtbij je is en vertrouwd dus. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:12

SOLAFIDE630 schreef:
Tis maar wat je wilt benadrukken. De Duitsers spreken God met Du (Jij) aan. Ermee benadrukkend, dat God heel erg dichtbij je is en vertrouwd dus. Lachende smiley

Het NL schijnt zelfs de enige taal te zijn die voor God U als vaste aanspreekvorm gebruikt. Beide aanspreekvormen hebben wel iets eigenlijk:
U spreekt meer eerbied uit
jij maakt God wat meer persoonlijk vertrouwd.
Ik denk niet dat God Zich erg druk maakt over de aanspreekvorm.
Het gaat Hem om de hartsgesteldheid waarmee het gebeurt!
Naar boven

Auteur Bericht
MAAIKEA509

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:14

Quote:
Dan denk ik, hier gaat het om. Als wij God met jij en jou aanspreken, denk ik niet dat wij inzien hoe verheven, hoe heilig God is.

Johannes, die zo vertrouwd met Jezus was, zag Jezus in zijn verheerlijkste vorm, Mozes mocht God ook niet aanschouwen. Kunnen wij dan God en Jezus aanspreken met jij en jou??

Sommigen doen dat wel, maar ik vind dat ik t niet doe of ga doen.
God wil in ons hart wonen, Hij heeft daarvoor zijn Geest gegeven.
Ik weet dat God ons liefheeft en onze Vader wil zijn, maar ik denk dat Hij ook eerbied wil.

Jonathan, ik ben het helemaal met u/je eens. Die Bijbelteksten maken het nog even heel duidelijk.

Ik denk dat het er inderdaad vooral om gaat dat God heilig is. Zoals mijn vader het altijd zei: Jezus is niet je vriendje of je buurjongen. Dit geldt zo ook voor God. Wij weten niet eens hoe machtig en groot Hij is. Dat kunnen we ons niet voorstellen.

Wat dat betreft vind ik het knielen tijdens het bidden of het buigen van je hoofd ook een teken van eerbied. Daarbij weet ik wel dat het er niet om gaat op welke manier je bidt, maar hoe. Zoals de gelijkenis van de tollenaar en de farizeeër.

Ik vind dat het soms heel goed is om daar even bij stil te staan.

Laatst aangepast door
MAAIKEA509
op zaterdag 27 februari 2010, 23:16
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:15

PIETER649 schreef:
de dominee is aan het woord op de kansel, ik in het stemhokje Knipoog smiley

En dan nog hopen dat er geluisterd wordt, Pieter, veel publiek is er al niet en na de verkiezingen moet er weer een coalitie komen. Maar ik heb werkelijk een enorm hekel aan een afkondiging vanaf de kansel als ze mij daar vandaan afkondigen wanneer een politieke partij een bijeenkomst houdt. Dat soort hoogopgeleiden gaat er kennelijk nog van uit dat ze een politieke kudde leiden.

En zo zie je maar Pieter, soms zijn we het eens Knipoog smiley

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 27 februari 2010, 23:55
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:17

SOLAFIDE630 schreef:

Hier in Duitsland zeg je tegen je familieleden ook altijd jij en je,tegen je ouders, ooms en tanes, maar ook opa en oma worden met jij aangesproken.

Zelf hou ik het liever op U, jij voelt een beetje oneerbiedig.
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:19

THOMAS968 schreef:
En dan nog hopen dat er geluisterd wordt, Pieter, veel publiek is er al niet en na de verkiezingen moet er weer een coalitie komen. Maar ik heb werkelijk een enorm hekel aan een afkondiging vanaf de kansel als mij daar vandaan afkondigen wanneer een politieke partij een bijeenkomst houdt. Dat soort hoogopgeleiden gaat er kennelijk nog van uit dat ze een politieke kudde leiden.

En zo zie je maar Pieter, soms zijn we het eens Knipoog smiley

Thomas

ik moet bij dit soort stemadvies altijd denken aan de keer dat ik door mn oma om een boodschap werd gestuurd naar de supermarkt.
ik was 9 of 10 jaar oud.
ik haalde de boodschap bij supermarkt A... die was van de "andere kerk" ipv supermarkt B, die eigenaar was lid bij "onze kerk"

ik werd mooi terug gestuurd om de boodschap terug te brengen en alsnog bij super B te halen...
Naar boven

Auteur Bericht
WILMA729

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:24

Ik vind dat predikanten geen stemadvies mogen geven.
Ze moeten zich bewust zijn van de invloed die ze daarmee op vele kerkgangers kunnen hebben. Er zijn nog steeds veel mensen die blind achter dit soort adviezen aanlopen.
Daarmee gaan ze hun boekje te buiten, dat is niet hun taak.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:25

SOLAFIDE630 schreef:

Terecht dat je dit opmerkt Sola, ik had dit ook willen schrijven. Het is daarmee ook cultuur geworden. Eerbied voor God kun je de Duitsers daarmee niet ontzeggen. Als je bedenkt dat Duitsers na hun vijftiende ongeveer traditioneel iedereen met het afstandelijke Sie aanspreken en alleen familie, intieme vrienden en kinderen met Du is het aanspreken van God met jij juist erg intiem en warm.

Fransen doen het ook:

Notre Père, qui es aux cieux,
Que ton nom soit sanctifié,

Verder denk ik dat mensen die God met Papa aanspreken daarmee ook juist afstand nemen van de meer behoudende christenen en hun omgangscultuur met andersgelovigen of mensen die niet in het refostraatje passen. Behoudende gelovigen vormen niet de norm voor alle Christenen.

Zelf spreek ik overigens God met U aan, ongetwijfeld een stukje opvoeding denk ik.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 27 februari 2010, 23:36
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:26

ANNETTE792 schreef:
Hier in Duitsland zeg je tegen je familieleden ook altijd jij en je,tegen je ouders, ooms en tanes, maar ook opa en oma worden met jij aangesproken.

Zelf hou ik het liever op U, jij voelt een beetje oneerbiedig.

Inderdaad, klopt......zo ben ik ook opgevoed trouwens. Ik heb altijd tegen mijn ouders of grootouders of welk familielid dan ook jij gezegd...van kleins af aan. Dat was voor mij heel normaal.

U vond ik vreemd klinken, kwam op mij onaangenaam, kil over. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:31

THOMAS968 schreef:
Terecht dat je dit opmerkt Sola, ik had dit ook willen schrijven. Het is daarmee ook cultuur geworden. Eerbied voor God kun je de Duitsers daarmee niet ontzeggen. Als je bedenkt dat Duitsers na hun vijftiende ongeveer traditioneel iedereen met het afstandelijke Sie aanspreken en alleen familie, intieme vrienden en kinderen met Du is het aanspreken van God met jij juist erg intiem en warm.

Verder denk ik dat mensen die God met Papa aanspreken daarmee ook juist afstand nemen van de meer behoudende christenen en hun omgangscultuur met andersgelovigen of mensen die niet in het refostraatje passen. Behoudende gelovigen vormen niet de norm voor alle Christenen.

Zelf spreek ik overigens God met U aan, ongetwijfeld een stukje opvoeding denk ik.

Thomas

Tja, je staat er eigenlijk nooit zo bij stil, maar als ik in het Nederlands bid dan spreek ik God ook met U aan, maar in het Duits weer met Du.....eigenlijk wel wonderlijk ergens.

Ik vind het inderdaad warmer, dat Du.....wat je zegt. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:34

Leert de bijbel ons niet om God aan te spreken met Vader en met U?
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:38

WILMA729 schreef:
Volgende vraag:
Zondebesef zorgt voor schaamte, je verstopen voor God, een diep besef van mislukking... Gaf God de 10 G dus uit liefde?

Ik weet wel dat als God de 10 geboden niet gegeven had, dat er geen rechtvaarding mogelijk was voor geen enkele mens.
De Zoon van God is juist gerechtvaardigd door God omdat Hij geen enkele gebod overtreden had. Doordat Hij gerechtvaardigd is zijn wij, wanneer we wedergeboren zijn (zonde besef) gerechtvaardsogd door Hem.
Dat is de genade welke God de mens wil bieden. Dat is het enigste wat wij mensen in ons leven hebben en meer niet.
Zonder de genade heb je niks.
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:39

MARISKA601 schreef:
Leert de bijbel ons niet om God aan te spreken met Vader en met U?

Tja,....en toch doet een Duitser dat nooit en dat gaat toch echt niet ten koste van het besef van de heiligheid van God...integendeel eigenlijk. Het betekent voor mij een nauwe en vooral warme, intieme verbondenheid met God.
Naar boven

Auteur Bericht
WILMA729

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:40

Ik negeer het geknipte, en aangepaste voorgaande maar even voor het gemak Knipoog smiley , even verder met deze discussie........reaktie op chat:

CHATULIEM619 schreef:
Het verschil is dat dat volk in de rosse buurt niet loopt te krijsen om emancipatie. Het verschil is ook dat je niet zo geconfronteerd wordt met dit asociale gedrag. Als je er niets mee te maken wilt hebben, hoef je er ook niets van te weten.
Chat, ik heb nog nooit die gay-parade opgezocht, dus ben er ook nog nooit mee goconfronteerd. Jij wel??? Knipoog smiley
Het verschil is dat dat volk je lastig valt op parkeerplaatsen en in parken.
Hoe vaak heb jij dat nou werkelijk meegemaakt?? Net zo vaak al vrouwen lastig gevallen worden door hetro's??En dan met een grote mond beweert dat het zo moeilijk is geaccepteerd te worden in de maatschappij. Ik hoor de niet gay-parade mensen die homo zijn daar nooit over, er zij er ook die niet zo extreem zijn hoorHet verschil is dat dit soort volk zich niet wil aanpassen, maar van ons verwacht dit gedrag te accepteren. En als we daar moeite mee hebben, discrimineren we.
En geloof me, dit is geen kleine minderheid, het is sterk vertegenwoordig in deze scene. Hierin ben ik het niet met je eens, het is naar mijn mening een minderheid, waar veel homo's zich ook voor schamen, alsof dat gedrag alle homo's vertegenwoordigtDit druist in tegen al mijn christelijke en democratische principes. En medelijden heb ik zeker niet met ze.

Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:41

WILMA729 schreef:
Ik vind dat predikanten geen stemadvies mogen geven.
Ze moeten zich bewust zijn van de invloed die ze daarmee op vele kerkgangers kunnen hebben. Er zijn nog steeds veel mensen die blind achter dit soort adviezen aanlopen.
Daarmee gaan ze hun boekje te buiten, dat is niet hun taak.

Ik vind dat ook Wilma, daarom adviseer ik de VVD.
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:45

CHATULIEM619 schreef:
Ik vind dat ook Wilma, daarom adviseer ik de VVD.

Hoe kun je, Chat.......vreselijk..... Zieke smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:49

SOLAFIDE630 schreef:

beter dat dan een stem op CU die terwille van het pluche heel veel dingen geslikt heeft de afgelopen jaren, maar verder niets christelijks heeft ingebracht.
dat was pas ......vreselijk...... Zieke smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 23:57

PIETER649 schreef:
beter dat dan een stem op CU die terwille van het pluche heel veel dingen geslikt heeft de afgelopen jaren, maar verder niets christelijks heeft ingebracht.

Ach, misschien was dat wel voortschrijdend inzicht Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 28 februari 2010, 00:00

SOLAFIDE630 schreef:

Voor een verklaring verwijs ik naar een ander onderwerp.
Naar boven

Auteur Bericht
WILMA729

BerichtGeplaatst: zondag 28 februari 2010, 00:01

MAR907 schreef:
Ik weet wel dat als God de 10 geboden niet gegeven had, dat er geen rechtvaarding mogelijk was voor geen enkele mens.
De Zoon van God is juist gerechtvaardigd door God omdat Hij geen enkele gebod overtreden had. Doordat Hij gerechtvaardigd is zijn wij, wanneer we wedergeboren zijn (zonde besef) gerechtvaardsogd door Hem.
Dat is de genade welke God de mens wil bieden. Dat is het enigste wat wij mensen in ons leven hebben en meer niet.
Zonder de genade heb je niks.

Oke, daar ben ik het mee eens, maar daarmee zijn de 10 geboden toch niet overbodig voor ons allemaal?

Laatst aangepast door
WILMA729
op zondag 28 februari 2010, 00:02
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zondag 28 februari 2010, 00:01

PIETER649 schreef:

Beetje makkelijk Pieter. De CU is een klein partijtje, maar heeft wel een redelijk stempel op het akkoord gedrukt en ook op het beleid. In Nederland stem je op een partij die in het coalitieoverleg inlevert. Ik vind dat ze het redelijk hebben gedaan, gezien de grootte en de omstandigheden.

Thomas
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: zondag 28 februari 2010, 00:06

THOMAS968 schreef:
Beetje makkelijk Pieter. De CU is een klein partijtje, maar heeft wel een redelijk stempel op het akkoord gedrukt en ook op het beleid. In Nederland stem je op een partij die in het coalitieoverleg inlevert. Ik vind dat ze het redelijk hebben gedaan, gezien de grootte en de omstandigheden.

Thomas

THOMAS968 schreef:
klein partijtje
= pleonasme Clown smiley

Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op zondag 28 februari 2010, 00:07
Naar boven

Auteur Bericht
ELLY361

BerichtGeplaatst: zondag 28 februari 2010, 00:17

HENK,, broeder ik ben het helemaal met u eens
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zondag 28 februari 2010, 00:23

MARIJAN072 schreef:
Oei, volgens mij is dit de laatste reactie van Kat. Ik heb 'm toch niet weggejaagd. Twijfelende smiley 'k Denk dat het beter is zo, ook voor hem. 'k Zou 'm toch nog graag alle goeds toe willen wensen, maar weet niet of hij dat ooit nog leest.

De ingreep van Chris kwam toen Kat boos reageerde op wat ik schreef en daarbij een wat beperkte en ronduit groffe beschrijving gaf van hoe hij sexuele uitingen van homosexuele mannen zag. Je kunt rustig gaan slapen, je hebt hem niet weggejaagd of er hooguit een beetje aan meegewerkt. Ik vond dat Kat de grenzen van het betamelijke had overschreden, zoals je in mijn reactie kon lezen.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 28 februari 2010, 10:57
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 28 februari 2010, 00:23

WILMA729 schreef:
Oke, daar ben ik het mee eens, maar daarmee zijn de 10 geboden toch niet overbodig voor ons allemaal?

Absoluut niet. Het gehaagd de Here Jezus juist dat we naar de geboden wandelen en niet weg redeneren. Het versterkt juist de relatie met onze Hemelse Vader door Zijn Zoon.

Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 28 februari 2010, 00:24
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 28 februari 2010, 00:28

HENK710 schreef:
De hele heisa van de afgelopen dagen heeft in elk geval duidelijk gemaakt dat mensen elkaar hier op CM ook kunnen steunen in moeilijke tijden. Laat dat dan een mooi lichtpunt zijn voor de nog aanwezige leden en een bemoediging om juist daar ook oog voor te houden, ook als er soms dingen gebeuren waar jij als lid het niet terecht vindt. De verbondenheid die getoond wordt in het opkomen voor iemand anders is verwarmend!

Ik vind het heel navrant dat je dit verbondenheid durft te noemen. Omdat het in mijn ogen meer het volhouden is van verdraainngen en leugens. Die zgn. verbondenheid betekende ook vijandig tegenover anderen. Elkaar opfokken in de pv chat, mensen beschimpen, bedreigen. Dat is geen verbondenheid die bij een christen past. Dat is een verbondenheid vanuit een andere bron.
Drie mensen geband door dit alles en schaamteloos durf je te stellen dat het jullie dichter bij elkaar gebracht heeft? Misschien wel dichter bij elkaar maar verder van Christus. Het geeft alleen blijk van dat je werkelijk niks snapt van geestelijke zaken.
Deze verbondenheid was niet uit Christus en zeker niet op de manier zoals God het bedoeld had. Ik denk dat we eens gezamenlijk de zondes zouden moeten belijden die we gedaan hebben de laatste dagen.
Als dit verbondenheid is die je zoekt, ben ik blij dat ik er geen deel van uit gemaakt heb.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 28 februari 2010, 00:38
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 28 februari 2010, 00:36

SUSANNAH475 schreef:
Waar ligt dat joh Groningen ? Clown smiley
Da's toch buitenland ofzo ? Engeltje smiley

Nee op mars

Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 28 februari 2010, 00:38
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zondag 28 februari 2010, 00:37

SOLAFIDE630 schreef:
= pleonasme Clown smiley

IS pleonasme Sola. Het is niet gelijk aan een pleonasme, zoals je dat met =pleonasme aangeeft. Knipoog smiley

Thomas
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: zondag 28 februari 2010, 00:43

MAR907 schreef:
Absoluut niet. Het gehaagd de Here Jezus juist dat we naar de geboden wandelen en niet weg redeneren. Het versterkt juist de relatie met onze Hemelse Vader door Zijn Zoon.

rechtvaardiging door de 10geboden is er niet, geen mens is in staat deze te houden. Het enige wat je zult ervaren als je dit gaat proberen is constant maar zien dat je t niet kan. Leven naar deze wil van God lukt dus niet.

Maken dat de 10 geboden tot een verkeerde instelling van God?

Aan de ene kant lijkt t wel zo, wij kunnen die wet niet volledig toepassen, en t ergste is nog, God zegt in zijn woord dat er voor ons geen plaats voor zijn aangezicht is voor diegene die die wet niet houden.

Aan andere kant, wij kunnen in die wet ook zien dat God een goede God is, de 10 geboden komen van iemand die heel bewogen is, die heel goed is, die ons een stel leefregels geeft, dat al zouden wij ze houden, wij een goed leven zouden hebben.

Waarom dan die een straf, een afwijzing van God? als Hij toch weet dat wij allen falen?

Die vraag stel ik mijzelf wel eens, als ik alleen mijn eigen verstand laat spreken.

Maar God wist al dat Hij een ander verbond met de mensen zou aangaan. Dat verbond kwam met Jezus, die zijn leven gaf, de zonde afvoerde de dood in.
Het nieuwe verbond heeft God in ons hart gelegd, als wij ons leven aan Hem geven. En God zeggen dat wij zijn geboden niet kunnen houden, hem bidden om die geboden in ons hart te schrijven.
Welke geboden zal God dan schrijven in ons hart....dezelfde toch. God is een God die niet verandert. Hij wil ons leren hoe te leven, als wij God maar toelaten in ons leven en Hem vragen ons de weg te wijzen die wij moeten gaan. Dat vraagt overgave, vertrouwen, maar God is goed, hij zal je zegenen.
En die 10 geboden gelden nog altijd. Maar het verbond waaronder die 10 geboden vielen geldt niet meer voor ons. Rechtvaardiging is daar niet, die rechtvaardiging is bij t kruis te halen.
En nee, daarna is t nog steeds een strijd in je leven, maar God wil je leren zijn Wil te volgen.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 234 235 236 237 238 239 240 ... 6194 Volgende
Pagina 237 van 6194