Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 mei 2011, 11:47
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Het gaat er niet om om ergens mee weg te komen....het is alleen voor onszelf ontelbare malen beter om te vergeven...het gaat er totaal niet om om de bal bij de ander te leggen...maar om ons eigen hart vrij te houden van de gevolgen voor jezelf van het niet vergeven. En ik onderschat geenszins hoe moeilijk het kan zijn om alleen maar de keuze om de keuze te kunnen maken om iemand te kunnen vergeven kan zijn...vergeven kan een omgekeerd proces voor onszelf in gang zetten van innerlijke genezing.... |
Soms hoef je helemaal geen gevolgen te hebben van het niet vergeven.........maar zie je het als iets wat je overkomen is en verder mee moet.......en dat bedoel ik nu net......en ik hoef persoonlijk geen vergeving van een ander om innerlijke genezing te krijgen.......dan maak je een ander soms te belangrijk in je leven........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 mei 2011, 12:08
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Soms hoef je helemaal geen gevolgen te hebben van het niet vergeven.........maar zie je het als iets wat je overkomen is en verder mee moet.......en dat bedoel ik nu net......en ik hoef persoonlijk geen vergeving van een ander om innerlijke genezing te krijgen.......dan maak je een ander soms te belangrijk in je leven........ |
Ja, dat is zo....het is aan die ander om te vergeven of niet, daar hoef je verder geen gevolgen van te ondervinden....
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op vrijdag 20 mei 2011, 12:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 mei 2011, 14:09
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Soms hoef je helemaal geen gevolgen te hebben van het niet vergeven.........maar zie je het als iets wat je overkomen is en verder mee moet.......en dat bedoel ik nu net......en ik hoef persoonlijk geen vergeving van een ander om innerlijke genezing te krijgen.......dan maak je een ander soms te belangrijk in je leven........ |
Je draait het om Willemijn, je hoeft geen vergeving van een ander om innerlijke genezing te krijgen. Maar die ander heeft die behoefte wel om jou te vergeven, en daar gaat het om, je eigen innerlijke genezing. Jij kunt niet bepalen of die ander jou wel of niet mag of kan vergeven, net zo min als iemand anders voor jou kan bepalen of jij wel of niet mag vergeven. Vergeven is namelijk een persoonlijke zaak, een behoefte die voorkomt vanuit de Liefde zoals ik al schreef naar aanleiding van 1 Korinthe 13.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 mei 2011, 14:15
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Je draait het om Willemijn, je hoeft geen vergeving van een ander om innerlijke genezing te krijgen. Maar die ander heeft die behoefte wel om jou te vergeven, en daar gaat het om, je eigen innerlijke genezing. Jij kunt niet bepalen of die ander jou wel of niet mag of kan vergeven, net zo min als iemand anders voor jou kan bepalen of jij wel of niet mag vergeven. Vergeven is namelijk een persoonlijke zaak, een behoefte die voorkomt vanuit de Liefde zoals ik al schreef naar aanleiding van 1 Korinthe 13. |
Soms is het helemaal niet zo boeiend wat die ander wel of niet vind of doet Crossroad........ En uiteraard kan ik dat niet bepalen voor de ander maar de ander kan ook niet voor mij bepalen of ik daar wel mee lastig gevallen wil worden...............
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 mei 2011, 14:56
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Soms is het helemaal niet zo boeiend wat die ander wel of niet vind of doet Crossroad........ En uiteraard kan ik dat niet bepalen voor de ander maar de ander kan ook niet voor mij bepalen of ik daar wel mee lastig gevallen wil worden............... |
Nergens zeg ik dat iemand anders jou moet lastig vallen met vergeven. Als ik de behoefte zou hebben om jou te vergeven dan kan ik dat ook op afstand doen, daar heb ik jou niet eens voor nodig. Als ik echter denk vergeving nodig te hebben van jou dan moet ik jou daar wel mee "lastig" vallen, maar ook dan is het aan jou of je wilt of kunt vergeven. Als je dit niet kunt, dan is het aan mij om jou te vergeven voor het feit dat je niet wilt of kunt vergeven. In dit geval ben ik daarna vrij van mijn verplicting om vergeving te vragen, want ik hoef niet te blijven vragen om vergeving. Bij vergeving gaat het er steeds om dat het van en voor jezelf is, de behoefte komt bij de persoon zelf weg, en is niet omdat iemand anders vind dat ik moet vergeven of om vergeving moet vragen....
Vergeven betekend niet dat daardoor alles maar is opgelost, want wat gebeurt is is gebeurt en dat blijft ook zo. Maar wat gebeurt is kun je wel vergeven of je kunt er vergeving voor vragen ....
Het is aan iedereen persoonlijk hoe hij of zij met vergeven om gaat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 mei 2011, 16:56
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Nergens zeg ik dat iemand anders jou moet lastig vallen met vergeven. Als ik de behoefte zou hebben om jou te vergeven dan kan ik dat ook op afstand doen, daar heb ik jou niet eens voor nodig. Als ik echter denk vergeving nodig te hebben van jou dan moet ik jou daar wel mee "lastig" vallen, maar ook dan is het aan jou of je wilt of kunt vergeven. Als je dit niet kunt, dan is het aan mij om jou te vergeven voor het feit dat je niet wilt of kunt vergeven. In dit geval ben ik daarna vrij van mijn verplicting om vergeving te vragen, want ik hoef niet te blijven vragen om vergeving. Bij vergeving gaat het er steeds om dat het van en voor jezelf is, de behoefte komt bij de persoon zelf weg, en is niet omdat iemand anders vind dat ik moet vergeven of om vergeving moet vragen....
Vergeven betekend niet dat daardoor alles maar is opgelost, want wat gebeurt is is gebeurt en dat blijft ook zo. Maar wat gebeurt is kun je wel vergeven of je kunt er vergeving voor vragen ....
Het is aan iedereen persoonlijk hoe hij of zij met vergeven om gaat. |
Het is en blijft heel persoonlijk dat ben ik met je eens, maar ik denk wel dat er in sommige kringen weleens makkelijk gedacht wordt over vergeven..... Ik heb jaren geleden eens het voorval meegemaakt dat ik in een zusterhuis woonde en een mooie gouden ketting kwijt was. Die had buiten de financiéle waarde ook een enorme emotionele waarde want hij was van mijn moeder geweest. Hele huis op de kop maar nergens de ketting te vinden......ik was er echt verdrietig en naar van..... Krijg ik een aantal jaren later een brief thuis van een medebewoonster van dat huis met het verhaal dat zij die ketting had gestolen en ingeruild bij de juwelier want zij had dat geld nodig gehad! En nu was zij in de Heer en had vergeving gevraagd dus dat was ok en of ik haar dan ook maar even wilde vergeven!Dan was haar hart weer schoon van zonden! Zo stond het er.....en als ik dat niet wilde werd het mijn probleem maar had zij het losgelaten! En dit bedoel ik nu, soms kom je er niet mee weg......bij mij niet in ieder geval......ik hoop dat zij het een plekje heeft gegeven en dat heb ik ook......maar dat is een ander verhaal.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op vrijdag 20 mei 2011, 17:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 mei 2011, 20:33
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Het is en blijft heel persoonlijk dat ben ik met je eens, maar ik denk wel dat er in sommige kringen weleens makkelijk gedacht wordt over vergeven..... Ik heb jaren geleden eens het voorval meegemaakt dat ik in een zusterhuis woonde en een mooie gouden ketting kwijt was. Die had buiten de financiéle waarde ook een enorme emotionele waarde want hij was van mijn moeder geweest. Hele huis op de kop maar nergens de ketting te vinden......ik was er echt verdrietig en naar van..... Krijg ik een aantal jaren later een brief thuis van een medebewoonster van dat huis met het verhaal dat zij die ketting had gestolen en ingeruild bij de juwelier want zij had dat geld nodig gehad! En nu was zij in de Heer en had vergeving gevraagd dus dat was ok en of ik haar dan ook maar even wilde vergeven!Dan was haar hart weer schoon van zonden! Zo stond het er.....en als ik dat niet wilde werd het mijn probleem maar had zij het losgelaten! En dit bedoel ik nu, soms kom je er niet mee weg......bij mij niet in ieder geval......ik hoop dat zij het een plekje heeft gegeven en dat heb ik ook......maar dat is een ander verhaal..... |
Hoewel het in dit topic gaat over "kreet van de week" wil ik hier graag ook iets over zeggen. Voor mij betekent vergeven dat je niet in wrok blijft hangen maar verder gaat met je leven. Dat betekent dus bijv. in jouw voorbeeld Willemijn dat je het nog altijd heel verdrietig kan vinden dat je die ketting kwijt bent, maar niet van alles gaat beramen om -nu je er achter bent gekomen dat die medebewoonster het gestolen had- haar het leven zuur te maken.
Ik vind dat die medebewoonster zich het er wel erg gemakkelijk vanaf maakt en voor mij stelt het weinig voor als iemand niet beseft hoezeer het jou pijn en verdriet gedaan heeft. Maar zolang de ander dit niet beseft of gewoonweg niet doorheeft wat het met jouw gedaan heeft, hoef je hier dankzij de vergeving niet aan vast te zitten.
De onrechtvaardigheid die aan de situatie kleeft kan je dankzij vergeving (waar een ander helemaal niks van hoeft te weten zelfs) loslaten, omdat je weet dat God een ieder verantwoordelijk houdt voor iemands daden. Daardoor kun je verder met je leven en ik denk dat God ons daarvoor vergeving geleerd heeft, opdat wij verder kunnen met ons leven en niet altijd maar vast zitten aan een ander, waarvan bijv. niet duidelijk is of en wanneer deze ooit zal beseffen wat het met jou gedaan heeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 mei 2011, 20:42
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Hoewel het in dit topic gaat over "kreet van de week" wil ik hier graag ook iets over zeggen. Voor mij betekent vergeven dat je niet in wrok blijft hangen maar verder gaat met je leven. Dat betekent dus bijv. in jouw voorbeeld Willemijn dat je het nog altijd heel verdrietig kan vinden dat je die ketting kwijt bent, maar niet van alles gaat beramen om -nu je er achter bent gekomen dat die medebewoonster het gestolen had- haar het leven zuur te maken.
Ik vind dat die medebewoonster zich het er wel erg gemakkelijk vanaf maakt en voor mij stelt het weinig voor als iemand niet beseft hoezeer het jou pijn en verdriet gedaan heeft. Maar zolang de ander dit niet beseft of gewoonweg niet doorheeft wat het met jouw gedaan heeft, hoef je hier dankzij de vergeving niet aan vast te zitten.
De onrechtvaardigheid die aan de situatie kleeft kan je dankzij vergeving (waar een ander helemaal niks van hoeft te weten zelfs) loslaten, omdat je weet dat God een ieder verantwoordelijk houdt voor iemands daden. Daardoor kun je verder met je leven en ik denk dat God ons daarvoor vergeving geleerd heeft, opdat wij verder kunnen met ons leven en niet altijd maar vast zitten aan een ander, waarvan bijv. niet duidelijk is of en wanneer deze ooit zal beseffen wat het met jou gedaan heeft. |
Ik bedoel alleen met dit verhaal aan te geven dat zaken wel eens wat gecompliceerder liggen dan het zo op het eerste gezicht lijkt....Het is al lang geleden en ik heb daar geen wrok meer over, zou ook niet best zijn, en het is zoals het is...maar zij heeft mij wel iets afgenomen met een hoge gevoelswaarde.........en dat is en blijft erg jammer......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 mei 2011, 20:52
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik bedoel alleen met dit verhaal aan te geven dat zaken wel eens wat gecompliceerder liggen dan het zo op het eerste gezicht lijkt....Het is al lang geleden en ik heb daar geen wrok meer over, zou ook niet best zijn, en het is zoals het is...maar zij heeft mij wel iets afgenomen met een hoge gevoelswaarde.........en dat is en blijft erg jammer...... |
idd. Dat krijg je niet meer terug en dat is heel verdrietig...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: vrijdag 20 mei 2011, 23:56
|
|
|
Het is beter een beeld van God te zijn dan een beeld van Hem te maken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zaterdag 21 mei 2011, 00:19
|
|
|
MARIO216 schreef: | Het is beter een beeld van God te zijn dan een beeld van Hem te maken. |
Ergens vind ik die niet kloppen, de mens is beeld(drager) van God, dat wel, maar een beeld van Hem maken is volgens mij niet de bedoeling... dat beter klopt dan niet denk ik...
Snap je 't ? of neem ik het te letterlijk ??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zaterdag 21 mei 2011, 12:50
|
|
|
Lijden - dat is de enige oorsprong van kennis. Dostojewski
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: woensdag 25 mei 2011, 23:15
|
|
|
De energie voor passie komt vrij wanneer je je verzet opgeeft tegen wat is, je verlangen leert kennen, waarderen en vertrouwen.
Marcel Derkse
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 25 mei 2011, 23:17
|
|
|
MARIO216 schreef: | Lijden - dat is de enige oorsprong van kennis. Dostojewski |
Volgens mij was Dostojewski wel een hele erge lijdende man en daardoor kon hij de boeken schrijven die hij geschreven heeft.....Wel zware lectuur hoor.......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op woensdag 25 mei 2011, 23:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 25 mei 2011, 23:22
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Volgens mij was Dostojewski wel een hele erge lijdende man en daardoor kon hij de boeken schtijven die het geschreven heeft.....Wel zware lectuur hoor....... |
Wat heb je van Dostodinges gelezen Willemijn?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 25 mei 2011, 23:31
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Wat heb je van Dostodinges gelezen Willemijn? |
In ieder geval Uit een Dodenhuis........en nog wel enkele boeken waarvan ik nu even (het is al laat...) de titel niet paraat heb.... Als ik het goed heb is de goede man beschuldigd van hoogveraad toen hij nog vrij jong was en voor een executiepeleton gezet, een spelletje van de machthebbers want hij mocht toch in leven blijven maar is nooit meer dezelfde geweest als voor die tijd...... Maar dit is de versie "üit mijn hoofd"........ Dus geen wonder dat de goede man dingen zegt zoals Mario citeert.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op woensdag 25 mei 2011, 23:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: donderdag 26 mei 2011, 01:33
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | In ieder geval Uit een Dodenhuis........en nog wel enkele boeken waarvan ik nu even (het is al laat...) de titel niet paraat heb.... Als ik het goed heb is de goede man beschuldigd van hoogveraad toen hij nog vrij jong was en voor een executiepeleton gezet, een spelletje van de machthebbers want hij mocht toch in leven blijven maar is nooit meer dezelfde geweest als voor die tijd...... Maar dit is de versie "üit mijn hoofd"........ Dus geen wonder dat de goede man dingen zegt zoals Mario citeert..... |
Ik heb ooit eens geprobeerd om 'De gebroeders Karamazov' te lezen maar het vlotte niet. Het is niet echt het soort boeken waar ik van hou. Meer dan 900 bladzijde is ook wel een beetje te veel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 29 mei 2011, 17:14
|
|
|
Voor een dubbeltje weldaad verwacht menigeen een gulden danbaarheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MVV749
|
|
Geplaatst: zondag 29 mei 2011, 19:33
|
|
|
Als we loslaten wie we zijn, kunnen we worden wie we kunnen zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNEKEDR858
|
|
Geplaatst: zondag 29 mei 2011, 22:02
|
|
|
Het verleden is de ballast waarmee we in de toekomst aan het werk moeten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: maandag 30 mei 2011, 19:50
|
|
|
het is bijna een Kunst; veel praten maar weinig zeggen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 30 mei 2011, 20:24
|
|
|
Vandaag in NRC naar aanleiding van verzwegen inkomsten van Deetman:
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, wat dat betreft bevindt Deetman zich nu in een stofwolk...
Thomas, die dit mooi gevonden vindt van de redactie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 30 mei 2011, 20:38
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Volgens mij was Dostojewski wel een hele erge lijdende man en daardoor kon hij de boeken schrijven die hij geschreven heeft.....Wel zware lectuur hoor....... |
Hij was epilepticus en gokverslaafd en had zoveel schuld dat hij wel moest schrijven om nog een beetje terug te kunnen betalen. Epileptici hebben soms bij een aanval hele heldere inzichten, wordt wel eens verteld. Mogelijk had hij die bij het schrijven van dit boek. Ik heb de gebroeders Karamazov bijna in een ruk uitgelezen. Lees desnoods alleen de parabel van de Groot-Inquisiteur, waar Dostojewski Christus laat terugkeren op Aarde. En dat is niet blasfemisch, het is geniaal wat hij beschrijft. Qua taal was Tolstoi beter maar dit boek slaat voor mij alles.
Dostojewski: Als God niet bestaat, dan is alles geoorloofd.
Thomas, die toen nog een nacht door kon halen bij het lezen van dit boek
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 30 mei 2011, 22:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TOM301
|
|
Geplaatst: woensdag 1 juni 2011, 20:50
|
|
|
Vandaag gehoord over evolutie:
"....als jij wilt geloven dat jouw harige aapvoorouders elkaar met poep bekogelden, dan moet je dat vooral geloven."
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: woensdag 1 juni 2011, 21:05
|
|
|
Life's not waiting for the storm to pass, it's learning to dance in the rain!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: woensdag 1 juni 2011, 21:41
|
|
|
Ga eens...OP...de lat zitten.... Inplaats van hem steeds hoger te leggen...
IN DE LELIJKSTE KASTJES....ZITTEN SOMS DE MOOISTE VOGELTJES!!!
Laatst aangepast door
|
ZEELAND736
|
op woensdag 1 juni 2011, 21:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
YELNIN491
|
|
Geplaatst: woensdag 1 juni 2011, 22:31
|
|
|
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Ik ben gek op werken. Kan er urenlang gefascineerd naar kijken
Voer geen oorlog, voer de eendjes
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: vrijdag 3 juni 2011, 08:42
|
|
|
Een konijn eet ook maar 1 wortel tegelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: vrijdag 3 juni 2011, 09:10
|
|
|
muischje heeft last van een id crisis.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 3 juni 2011, 15:31
|
|
|
MARISKA601 schreef: | muischje heeft last van een id crisis. |
volgens mij ben je niet de enigste. Is dat een troost voor jou?
|
|
Naar boven |
|
|