ChristianMatch

Forum

Bijna dood ervaring
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 17:03

THOMAS968 schreef:
Mar, de mensen die het meegemaakt hebben, zijn niet in de hel of de hemel geweest. De verklaring van het verscjhijnsel is in een eerdere bijdrage al beschreven. Het feit dat iemand veronderstelt in de hemel geweest te zijn, heeft - al dan niet helaas - geen enkele waarde. Het onverklaarde aan het verschijnsel is dat mensen die zelfmoord wilden plegen, altijd een negatieve ervaring hadden. Maar het feit dat dat nog niet verklaard is, doet van de juistheid van die verklaring niets af.

Thomas, die vindt dat mensen niet zomaar iets over de hemel moeten roepen.

Die verklaring van het verschijnsel is vooral in het leven geroepen om die ervaringen van hel en of hemel van hun (veront)rustende lading te ontdoen.

Als je denkt zonder hersenactiviteit niets te kunnen ervaren dan geloof je dus feitelijk niet in het hiernamaals. Je kunt je hersens immers niet meenemen; dus dan ervaar je hierna niets meer. Spiritisten, hindoeïsten, moslims, christenen en bijna ieder ander geloof kan je vertellen dat de mens een eeuwig voortbestaand onderdeel bezit. In het christendom zijn dit de geest èn de ziel van de mens.

Wetenschappelijke pogingen om hel- en hemelverklaringen van hun betekenis te ontdoen bewijzen eens te meer wat Jezus vertelt in de gelijkenis over de rijke man en de bedelaar Lazarus. De rijke man die zijn ogen opslaat in de hel wil dat Lazarus, die in de hemel bij Abraham is, zijn familie waarschuwt. Abraham antwoordt: "Doch hij zeide tot hem: Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen."
Helaas heeft Hij gelijk.

GrZing

Laatst aangepast door
ZINGA672
op woensdag 27 oktober 2010, 17:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 17:38

ZINGA672 schreef:
Die verklaring van het verschijnsel is vooral in het leven geroepen om die ervaringen van hel en of hemel van hun (veront)rustende lading te ontdoen. GrZing

Zinga, bedoel je nu dat de BDE niet bestaat? Of dat je de verhalen van mensen niet gelooft?

Frank
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 17:42

FRANKT627 schreef:
Zinga, bedoel je nu dat de BDE niet bestaat? Of dat je de verhalen van mensen niet gelooft?

Frank

Heb ik zo onduidelijk geschreven? Ik bedoel het tegenovergestelde Frank.

Ik heb het zelf meegemaakt. Ben in de hel geweest en weet sinds die tijd dat ik daar nóóit naar toe wil. En dat ik het niemand gun, omdat de mens daar niet voor is gemaakt. Maar je hebt een Zaligmaker nodig om in plaats daarvan naar de hemel te gaan.

GrZ

Laatst aangepast door
ZINGA672
op woensdag 27 oktober 2010, 17:43
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 18:03

ZINGA672 schreef:

Ik heb het zelf meegemaakt. Ben in de hel geweest en weet sinds die tijd dat ik daar nóóit naar toe wil. En dat ik het niemand gun, omdat de mens daar niet voor is gemaakt. Maar je hebt een Zaligmaker nodig om in plaats daarvan naar de hemel te gaan.

GrZ

Ja, ik begreep het niet zo goed wat je bedoelde en daarom vroeg ik het je om geen misverstanden te kweken Knipoog smiley .

ik heb al vele verhalen gelezen van volwassenen en kinderen die het allemaal zo mooi vonden. Het was zo vredig en het nam ook de angst weg voor de dood. Nergens hoorde of las ik een verhaal van mensen die het tegenovergestelde mee hebben gemaakt en daar ben ik wel erg nieuwsgierig naar. Want zoals heel het leven uit dualismes bestaat moet dat ook in de dood te vinden zijn. Het is allemaal zo onbekend maar volgens mij ook zo normaal. Denk ik hoor want veel weet ik er niet van.

Frank
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 19:22

ZINGA672 schreef:
Die verklaring van het verschijnsel is vooral in het leven geroepen om die ervaringen van hel en of hemel van hun (veront)rustende lading te ontdoen.

Als je denkt zonder hersenactiviteit niets te kunnen ervaren dan geloof je dus feitelijk niet in het hiernamaals. Je kunt je hersens immers niet meenemen; dus dan ervaar je hierna niets meer. Spiritisten, hindoeïsten, moslims, christenen en bijna ieder ander geloof kan je vertellen dat de mens een eeuwig voortbestaand onderdeel bezit. In het christendom zijn dit de geest èn de ziel van de mens.

Wetenschappelijke pogingen om hel- en hemelverklaringen van hun betekenis te ontdoen bewijzen eens te meer wat Jezus vertelt in de gelijkenis over de rijke man en de bedelaar Lazarus. De rijke man die zijn ogen opslaat in de hel wil dat Lazarus, die in de hemel bij Abraham is, zijn familie waarschuwt. Abraham antwoordt: "Doch hij zeide tot hem: Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen."
Helaas heeft Hij gelijk.

GrZing

Hetgeen je schrijft over Lazarus was een vergelijking....
Wat zegt de bijbel???

Hand 2:29 Gij mannen broeders, het is mij geoorloofd vrij uit tot u te spreken van den patriarch David, dat hij beide gestorven en begraven is, en zijn graf is onder ons tot op dezen dag.
Hand 2:34 Want David is niet opgevaren in de hemelen; maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand.

Dus David, een man naar Gods hart, een man van wie na zijn dood geschreven is dat hij volmaakt was (i.e. volmaakt in zijn staan voor God, niet volmaakt in zijn leven), was niet opgevaren naar de hemel honderden jaren na zijn dood.
De bijbel zegt dat niemand naar de hemel gaat wanneer hij dood gaat.

Johannes 3:13. Jezus zegt hier: "Niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen." Toen Johannes dit schreef, was Jezus in de hemel.

De bijbel onthuld, in woorden vol van troost, waar iedereen heen gaat wanneer ze dood gaan.

Job 17:13. Hier bevestigt Job dat wanneer iemand bij zijn dood de beloning niet krijgt, hij ergens moet wachten totdat de dag aanbreekt dat de beloningen worden uitgegeven.
Hij zegt: "Wanneer ik het dodenrijk verwacht als mijn tehuis" (d.w.z. Job verwacht niet te zullen leven om de wederkomst te zien) " in de duisternis mijn leger spreidt."
Job herinnert ons eraan dat alle mensen een lange nacht moeten slapen in het graf.

Hoeveel zou een mens weten, terwijl hij wacht op de terugkeer van de Heer, in het graf?

Prediker 9:10 Alles, wat uw hand vindt om te doen, doe dat met uw macht; want er is geen werk, noch verzinning, noch wetenschap, noch wijsheid in het graf, daar gij heengaat.

Prediker 9:5 Want de levenden weten, dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al; zij hebben ook geen loon meer, maar hun gedachtenis is vergeten.
Prediker 9:6 Ook is alrede hun liefde, ook hun haat, ook hun nijdigheid vergaan; en zij hebben geen deel meer in deze eeuw in alles, wat onder de zon geschiedt.

Er zijn twee punten in deze tekst waar je speciaal op moeten letten.

1. de bestemming van alle mensen wanneer ze sterven is het graf. Er staat: in het dodenrijk. waarheen gij gaat.
2. het vertelt ons iets over de conditie van de mens in het graf. Er staat: er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid.

De Here Jezus verwees naar de dood als naar de slaap, een droomloze slaap waar wij ons onbewust zijn van het voorbij glijden der jaren.
Van het moment dat we onze ogen sluiten in de slaap van de dood tot het moment van de opstanding, zal het ons maar een seconde in de tijd lijken.

De duivel werkt door `hen die gestorven zijn’, `door boze geesten’, `door apostelen’, en tenslotte `in eigen persoon’.
Als het einde nabij is, zouden wij nu het begin van het spiritisme moeten zien.

Er zijn letterlijk honderden boeken over het thema The New Age geschreven. In feite bestaat het grootste gedeelte van de theo­logische afdeling van boekenzaken, uit materiaal over de New Age.
Een aantal van zulke boeken, zoals Dave Hunts, The Seduc­tion of Christianity is over dit thema geschreven, mede ook de aanvaarding ervan door vele christelijke groeperingen.

Stap voor stap heeft de satan zijn weg gebaand voor zijn meesterstuk van misleiding: het spiritis­me.

Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 27 oktober 2010, 19:24
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 23:28

ZINGA672 schreef:

Helaas heeft Hij gelijk.

GrZing

Dit heeft met mijn verhaal echt niks te maken. De bijna-dood ervaring vindt juist wel in onze hersenen plaats en nemen we dus gewoon waar. Het is geen poging om iets te verklaren, het is plausibel. De bijnadoodervaring is vrij eenvoudig te analyseren. Het feit dat de dit fenomeen gewoon een scheikundig proces is, doet niets af van een geloof in het hiernamaals, noem het hemel of hel. Het geloof in het hiernamaals en de bijnadoodervaring zijn echt twee verschillende dingen, zonder enig verband. De mensen die deze ervaring hadden, zijn hooguit een illusie armer. Het geloof in God staat volledig overeind als je dit fenomeen weet uit te leggen. Veel mensen spreken op CM over occult. Welnu, de scheikundige nawerking van zuurstofarme hersencellen verklaren als even in de hemel geweest zijn, dat is pas occult. Een complottheorie dat het doel van wetenschappers is mensen van een geloof in God te willen afhouden is buiten iedere orde. De conclusie als je stelt dat je niet gelovig kunt zijn als je buiten de hersenactiviteit niets kunt waarnemen, mist werkelijk elke grond en heeft ook geen verband met het onderwerp. Het gaat om het verklaren van de bijnadoodervaring en dan werken de hersenen nog, daarna overigens ook. Dat we de hemel niet zullen en kunnen waarnemen door middel van hersenactiviteit is als zeker aan te nemen. Maar je kunt er niet uit afleiden dat je met deze verklaring van de bijnadoodervaring uitsluit dat er geen waarneming van de hemel mogelijk is buiten hersenactiviteit om - en je dus niet gelovig kan zijn. Dat oordeel zou je alleen op ethische gronden al niet eens mogen hebben. Dan zouden alle gelovige betas wel in kunnen pakken, maar gelukkig denken die daar te exact voor.

Thomas, die vindt dat geloven in God en kennis en toepassing van wetenschappelijke gegevens goed samen kunnen gaan.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 28 oktober 2010, 00:40
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 23:49

Goed stuk Thomas, je verklaaart wel een beetje waar ik wel eens over nagedacht heb.
Naar boven

Auteur Bericht
BEHAPPY332

BerichtGeplaatst: donderdag 28 oktober 2010, 02:57

THOMAS968 schreef:
Dit heeft met mijn verhaal echt niks te maken. De bijna-dood ervaring vindt juist wel in onze hersenen plaats en nemen we dus gewoon waar. Het is geen poging om iets te verklaren, het is plausibel. De bijnadoodervaring is vrij eenvoudig te analyseren. Het feit dat de dit fenomeen gewoon een scheikundig proces is, doet niets af van een geloof in het hiernamaals, noem het hemel of hel. Het geloof in het hiernamaals en de bijnadoodervaring zijn echt twee verschillende dingen, zonder enig verband. De mensen die deze ervaring hadden, zijn hooguit een illusie armer. Het geloof in God staat volledig overeind als je dit fenomeen weet uit te leggen. Veel mensen spreken op CM over occult. Welnu, de scheikundige nawerking van zuurstofarme hersencellen verklaren als even in de hemel geweest zijn, dat is pas occult. Een complottheorie dat het doel van wetenschappers is mensen van een geloof in God te willen afhouden is buiten iedere orde. De conclusie als je stelt dat je niet gelovig kunt zijn als je buiten de hersenactiviteit niets kunt waarnemen, mist werkelijk elke grond en heeft ook geen verband met het onderwerp. Het gaat om het verklaren van de bijnadoodervaring en dan werken de hersenen nog, daarna overigens ook. Dat we de hemel niet zullen en kunnen waarnemen door middel van hersenactiviteit is als zeker aan te nemen. Maar je kunt er niet uit afleiden dat je met deze verklaring van de bijnadoodervaring uitsluit dat er geen waarneming van de hemel mogelijk is buiten hersenactiviteit om - en je dus niet gelovig kan zijn. Dat oordeel zou je alleen op ethische gronden al niet eens mogen hebben. Dan zouden alle gelovige betas wel in kunnen pakken, maar gelukkig denken die daar te exact voor.

Thomas, die vindt dat geloven in God en kennis en toepassing van wetenschappelijke gegevens goed samen kunnen gaan
.

Beste Thomas,

Met de GROTE zin, met jouw conclusie ben ik het eens.

Thomas, die vindt dat geloven in God en kennis en toepassing van wetenschappelijke gegevens goed samen kunnen gaan[/size].

Maar voor het overige,

Zie zinnen in vet...

. De bijnadoodervaring is vrij eenvoudig te analyseren. Het feit dat de dit fenomeen gewoon een scheikundig proces is,

Alsof het allemaal zo logisch is...

Je stopt hersencellen vol met zuurstof,
en je krijgt 'rationeel' denkende mensen.
Ze worden wetenschapper, bijvoorbeeld
en gaan allerlei verstandige dingen doen.

Zo simpel gaat dat niet, in het echt is zo veel meer nodig,
zo ook:

Je stopt hersencellen vol met CO2
en mensen krijgen een bijna dood ervaring,
Ze zien hun hele leven in enkele seconden voorbij trekken,
en ze beleven dit alsof het jaren zijn...
Ze voelen allerlei levenservaringen die zij met andere mensen hebben meegemaakt, alsof zij niet zichzelf, maar de ander zijn.
Daarnaast zijn er ook nog * (waarschijnlijk werkt dat ook zo bij blinde) mensen die van het plafond naar hun eigen lichaam kijken en zelfs als dat lichaam helemaal verminkt is, toch geen pijn voelen, dat keert pas terug als zij weer in hun lichaam zijn.

En dat is allemaal heel gewoon,
kwestie van zuurstof of CO2.
Je moet het maar durven,
om dit 'eenvoudig verklaarbaar' te noemen.
Je kunt zuurstof en CO2 'de oorzaak' noemen, maar dat is niet de oorzaak. Voordat zuurstof in de hersenen tot gevolg heeft, dat mensen verstandige beslissingen gaan nemen, is veeeeeel meer nodig:
- gezonde voeding
- zorg voor je lichaam, geen hersenschudding
- opvoeding
- onderwijs
- studie
- levenservaring
- moed om de juiste keuzes te maken
- de juiste middelen en mogelijkheden
enz. enz.
Evenzo, voordat een gebrek aan zuurstof, c.q. een overdaad aan CO2 er toe leidt dat mensen een Bijna Dood ervaring meemaken, is ooook heel veel meer nodig.

- om in enkele seconden terug te kijken op je hele leven, is levenservaring nodig.
Plus alle levenservaring die is opgeslagen moet in ene keer vrij komen. Waarom gelukt dat wel bij een BDE ervaring, als je weinig zuurstof hebt. Waarom gelukt dat niet, als je die kennis nodig hebt voor je examen, of om veel geld te verdienen in de handel of bij een quiz op tv? Waarom kunnen hersenen blokkeren, als je het nodig hebt in je leven? Waarom stellen die hersenen zich open, als het leven bijna voorbij is?

- om de eigen daden te bekijken vanuit het perspectief van de ander, is empathie nodig, medeleven, je in kunnen leven in de ander. Empathie is een kenmerk van volwassenen. Kinderen en pubers kunnen dat niet altijd, dat is iets, komt met de jaren. Ook dit is dus niet niets!

- om je eigen lichaam te kunnen zien vanaf het plafond, dat betekent dat de zintuigelijke waarneming, niet alleen via de zenuwcellen verloopt, maar het kan dus blijkbaar ook buiten de zenuwcellen om. Anders gezegd, niet alleen via 'de vaste telefoonlijn' maar ook 'via de lucht' kan de nodige informatie aan de hersenen worden doorgegeven.

- al dit soort hersenactiviteit, vereist een grote hoeveelheid energie. Precies op het moment dat het lichaam 'dood' gaat en er dus logischerwijs minder energie zou zijn... het lichaam takelt immers af... precies op dat moment levert het lichaam totaal daarmee in tegendeel een topprestatie als nooit daarvoor!

Kortom: De processen die in gang worden gezet, door al dan niet overmate c.q. tekort aan zuurstof is niet méér van hetzelfde, maar is een proces van totaal andere orde. Bij een tekort aan zuurstof in de hersenen treedt een lichamelijk proces in gang, dat van totaal andere orde is dan het voorgaande.

Het geloof in het hiernamaals en de bijnadoodervaring zijn echt twee verschillende dingen, zonder enig verband.

Vele mensen die zo'n bijna dood ervaring ondergaan ervaren juist wel een verband. Sommigen willen blijven, omdat het zo mooi en vredig is. Dan moeten zij juist terug. Van het geestelijk bewustzijn, met het mooie en vredige, komen zij dan weer terug in hun lichamelijk bewustzijn met pijn.
Medisch kun je inderdaad zeggen, mensen die dit meemaken waren klinisch nog niet dood, dus waren zij levend, dus is het een BIJNA dood ervaring, dus zijn de mensen nog steeds levend, dus zegt het niets over het al dan niet hiernamaals.

Dan zouden alle gelovige betas wel in kunnen pakken, maar gelukkig denken die daar te exact voor.

Het menselijk doen en laten zoekt telkens de grenzen op. Dat doen kinderen en pubers ook. Telkens een nieuwe grens aftasten. Zo gaat het ook met volwassen wetenschappers. De kennis is begrensd, wordt uitgebreid en er blijkt een nieuwe grens te zijn. Kennis maakt het eenvoudiger om de wereld te begrijpen, nieuwe kennis laat tegelijk zien, dat de complexiteit en wonderbaarlijkheid van de Schepping steeds groter is dan we dachten.

Laatst aangepast door
BEHAPPY332
op donderdag 28 oktober 2010, 03:05
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: donderdag 28 oktober 2010, 20:02

THOMAS968 schreef:

Thomas, die vindt dat geloven in God en kennis en toepassing van wetenschappelijke gegevens goed samen kunnen gaan.

Jij schrijft: "Mar, de mensen die het meegemaakt hebben, zijn niet in de hel of de hemel geweest". Ik vraag me af waar jij die keiharde conclusie op baseert. De wetenschap kan dit niet eens aantonen. De mensen die het hebben meegemaakt zeggen allemaal hetzelfde: zij zijn ergens anders geweest. En ik zeg het je ook: ik weet waar ik ben geweest en dat was niet in mijn hersenpan. Dat mensen dat niet willen geloven is hun volste recht. Maar verzin dan geen oneerlijke pseudo-wetenschappelijke uitvluchten.

De wetenschap gaat in haar ijver geestelijke zaken te reduceren en in te passen in haar beperkte studieterrein, om heel wat aspecten van het fenomeen heen. Het 'uittreden' van een ziel/geest uit een menselijk lichaam komt niet uitsluitend voor bij BDE. Het is christenen overigens niet toegestaan dit zelf te proberen (dit voor alle zekerheid) Maar het gebeurt. En in voor zover ik weet alle gevallen, nemen mensen zaken waar die ze normaal gesproken niet zouden kunnen weten. Mensen met een BDE hoor je ook vaak zeggen dat hetgeen ze gezien hebben, niet in woorden valt uit te drukken: het past namelijk niet in onze hersenen omdat het geestelijke zaken zijn. Wat ik heb gezien, dat kan ik ook niet beschrijven; daar zijn geen woorden voor. Het enige dat ik ervan kan zeggen is dat het exact overeenkomt met wat er in de bijbel staat. En nee; ik heb het niet bijeen gefantaseerd want veel van wat ik heb gezien heb ik pas later in de bijbel teruggevonden.

2 Corinthiërs 12:4 "...dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken."

Ik weet niet wat jij onder occultisme verstaat, maar in het hedendaagse taalgebruik dacht ik dat occultisme geassocieerd wordt met bovennatuurlijke, geestelijke activiteiten in samenwerking met boze geesten. Hoewel de letterlijke term die associatie niet heeft, gebruik ik hem toch maar even zoals hij nu bekend staat. Ik begrijp jouw opmerking over iets occult maken dus niet. Een geestelijke ervaring is in de grond gewoon een geestelijke ervaring hoeveel impact zoiets ook op het menselijke lichaam kan hebben. Van belang is wel waar die ervaring vandaan komt. Sommige mensen denken dat alle BDE's satanisch zijn. Anderen denken dit uitsluitend van de helervaring: dat is immers 'zijn terrein'. Mij lijkt dit laatste vrij onlogisch: de duivel gaat mensen niet waarschuwen voor de hel; hij sleurt ze er juist naar toe.

De door jou genoemde 'complottheorie van wetenschappers' is een beetje voorbarig; dit heb ik niet gezegd en ook niet bedoeld. Complotten die tegen de mensheid worden gesmeed vinden hun oorsprong binnen het rijk van satan. Dat mensen hier niet in willen geloven omdat ze hem nog nooit hebben gezien doet aan de realiteit niets af.

In de bijbel staat veel over de duivel geschreven, o.a.: "Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen." (Johannes 8:44)
en in 2 Cor 2: 11 staat: "Want zijn gedachten zijn ons niet onbekend."

Dat er (toegenomen?) hersenactiviteit wordt waargenomen tijdens een BDE kan best waar zijn. Dat dit analyseer- en meetbaar is wil ik ook nog geloven. Maar dat dan vervolgens de conclusie wordt getrokken dat men dan 'dus' niet in de hemel of hel is geweest vind ik onaanvaardbaar.

In Prediker 12 wordt het zilveren koord beschreven waarmee het innerlijk van de mens aan zijn lichaam is bevestigd. In het vers daarop staat heel duidelijk dat de geest van de mens teruggaat naar God. Zolang de geest nog een verbinding heeft met het lichaam is het begrijpelijk dat die 2 elkaar beïnvloeden. Vind ik. Maar de wetenschap sluit bij voorbaat alle geestelijke realiteit uit omdat dit niet via de gebruikelijke wetenschappelijke methode bestudeerd kan worden. Hoe kortzichtig.

Prediker 12:6 "...voordat het zilveren koord losgemaakt en de gouden lamp verbroken wordt; voordat de kruik bij de bron verbrijzeld en het scheprad in de put verbroken wordt, en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft."

GrZing!

Laatst aangepast door
ZINGA672
op donderdag 28 oktober 2010, 20:03
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 oktober 2010, 17:42

ZINGA672 schreef:

GrZ

Is het niet zo dat je denkt dat je in de hel bent geweest? En mensen met een bijna dood ervaring denken dat ze een stukje hemel hebben gezien?
Wij denken allemaal dat wij er een beeld van hebben maar het is iets waar wij alleen maar naar kunnen gissen .............Het is iets bovenaards en dat is maar goed ook toch?
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 oktober 2010, 23:37

WILLEMIJN232 schreef:
Is het niet zo dat je denkt dat je in de hel bent geweest? En mensen met een bijna dood ervaring denken dat ze een stukje hemel hebben gezien?
Wij denken allemaal dat wij er een beeld van hebben maar het is iets waar wij alleen maar naar kunnen gissen .............Het is iets bovenaards en dat is maar goed ook toch?

Nee Willemijn ik denk het niet ik weet het zeker. Net zoals jij dingen zeker weet die op deze aarde plaatsvinden. Het is alleen niet uit te leggen. Zeker als je zelf die ervaring niet hebt gehad.

Het aparte is dat ik er nu van overtuigd ben dat de dingen die 'hierna' komen, de 'bovenaardse', veel echter en reëeler dan de dingen hier op deze aarde. Wij denken vaak in termen als 'twilight-zone' alsof het bovennatuurlijke een soort schemergebied is. Mijn ervaring heeft me geleerd dat het net andersom is. Het hiernamaals is vele malen 'helderder' of hoe je het ook wilt noemen (kan er geen goede woorden voor vinden) dan het leven hier en nu. In de bijbel wordt dit ook wel aangegeven: 1 Corinthiërs 13:12 "Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben."

Natuurlijk kan ik van niemand vragen om mij te geloven: dat is ieders eigen vrije keus. Ik vertel gewoon wat ik gezien en meegemaakt. Voor zover dat mogelijk is.

GrZing!
Naar boven

Auteur Bericht
BEHAPPY332

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 oktober 2010, 14:18

ZINGA672 schreef:
Jij schrijft: "Mar, de mensen die het meegemaakt hebben, zijn niet in de hel of de hemel geweest". Ik vraag me af waar jij die keiharde conclusie op baseert. De wetenschap kan dit niet eens aantonen. De mensen die het hebben meegemaakt zeggen allemaal hetzelfde: zij zijn ergens anders geweest. En ik zeg het je ook: ik weet waar ik ben geweest en dat was niet in mijn hersenpan. Dat mensen dat niet willen geloven is hun volste recht. Maar verzin dan geen oneerlijke pseudo-wetenschappelijke uitvluchten.

De wetenschap gaat in haar ijver geestelijke zaken te reduceren en in te passen in haar beperkte studieterrein, om heel wat aspecten van het fenomeen heen. Het 'uittreden' van een ziel/geest uit een menselijk lichaam komt niet uitsluitend voor bij BDE. Het is christenen overigens niet toegestaan dit zelf te proberen (dit voor alle zekerheid) Maar het gebeurt. En in voor zover ik weet alle gevallen, nemen mensen zaken waar die ze normaal gesproken niet zouden kunnen weten. Mensen met een BDE hoor je ook vaak zeggen dat hetgeen ze gezien hebben, niet in woorden valt uit te drukken: het past namelijk niet in onze hersenen omdat het geestelijke zaken zijn. Wat ik heb gezien, dat kan ik ook niet beschrijven; daar zijn geen woorden voor. Het enige dat ik ervan kan zeggen is dat het exact overeenkomt met wat er in de bijbel staat. En nee; ik heb het niet bijeen gefantaseerd want veel van wat ik heb gezien heb ik pas later in de bijbel teruggevonden.

2 Corinthiërs 12:4 "...dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken."

Ik weet niet wat jij onder occultisme verstaat, maar in het hedendaagse taalgebruik dacht ik dat occultisme geassocieerd wordt met bovennatuurlijke, geestelijke activiteiten in samenwerking met boze geesten. Hoewel de letterlijke term die associatie niet heeft, gebruik ik hem toch maar even zoals hij nu bekend staat. Ik begrijp jouw opmerking over iets occult maken dus niet. Een geestelijke ervaring is in de grond gewoon een geestelijke ervaring hoeveel impact zoiets ook op het menselijke lichaam kan hebben. Van belang is wel waar die ervaring vandaan komt. Sommige mensen denken dat alle BDE's satanisch zijn. Anderen denken dit uitsluitend van de helervaring: dat is immers 'zijn terrein'. Mij lijkt dit laatste vrij onlogisch: de duivel gaat mensen niet waarschuwen voor de hel; hij sleurt ze er juist naar toe.

De door jou genoemde 'complottheorie van wetenschappers' is een beetje voorbarig; dit heb ik niet gezegd en ook niet bedoeld. Complotten die tegen de mensheid worden gesmeed vinden hun oorsprong binnen het rijk van satan. Dat mensen hier niet in willen geloven omdat ze hem nog nooit hebben gezien doet aan de realiteit niets af.

In de bijbel staat veel over de duivel geschreven, o.a.: "Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen." (Johannes 8:44)
en in 2 Cor 2: 11 staat: "Want zijn gedachten zijn ons niet onbekend."

Dat er (toegenomen?) hersenactiviteit wordt waargenomen tijdens een BDE kan best waar zijn. Dat dit analyseer- en meetbaar is wil ik ook nog geloven. Maar dat dan vervolgens de conclusie wordt getrokken dat men dan 'dus' niet in de hemel of hel is geweest vind ik onaanvaardbaar.

In Prediker 12 wordt het zilveren koord beschreven waarmee het innerlijk van de mens aan zijn lichaam is bevestigd. In het vers daarop staat heel duidelijk dat de geest van de mens teruggaat naar God. Zolang de geest nog een verbinding heeft met het lichaam is het begrijpelijk dat die 2 elkaar beïnvloeden. Vind ik. Maar de wetenschap sluit bij voorbaat alle geestelijke realiteit uit omdat dit niet via de gebruikelijke wetenschappelijke methode bestudeerd kan worden. Hoe kortzichtig.

Prediker 12:6 "...voordat het zilveren koord losgemaakt en de gouden lamp verbroken wordt; voordat de kruik bij de bron verbrijzeld en het scheprad in de put verbroken wordt, en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft."

GrZing!

Ha Zinga,

volgens mij is wat je hier schrijft precies de kern:

[b] De wetenschap gaat in haar ijver geestelijke zaken te reduceren en in te passen in haar beperkte studieterrein, om heel wat aspecten van het fenomeen heen. [/size]

Reduceren, terugbrengen tot... zodat het in een model past, een model is maar een beperkt deel van de werkelijkheid.

Op het moment dat iemand zegt, dat een BDE alleen maar 'chemisch' is, dan ben je inderdaad aan het reduceren. In die redenatie is liefde etc. ook alleen maar 'chemisch' terwijl daar toch ook veel meer bij betrokken is.

Laatst aangepast door
BEHAPPY332
op zaterdag 30 oktober 2010, 14:20
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 oktober 2010, 14:21

ZINGA672 schreef:

GrZ

Als ik het goed begrijp zeg jij dat je levensecht in de hel geweest bent? en je gelooft ook dat de satan, want de hel is zijn woonplaats, jou er uit heeft laten gaan en dat je nu op aarde kan vertellen van Gods liefde?
Is dit echt zo? begrijp ik het zo goed?
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 oktober 2010, 20:54

MARIAN519 schreef:
Als ik het goed begrijp zeg jij dat je levensecht in de hel geweest bent? en je gelooft ook dat de satan, want de hel is zijn woonplaats, jou er uit heeft laten gaan en dat je nu op aarde kan vertellen van Gods liefde?
Is dit echt zo? begrijp ik het zo goed?

De satan is bij mijn weten nu nog niet in de hel, iig niet voorgoed; hij waart helaas hier op aarde rond.

Mijn lichaam bleef overigens op aarde. Jezus zelf heeft mij eruit gehaald.

GrZ
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 oktober 2010, 21:35

BEHAPPY332 schreef:
Ha Zinga,

volgens mij is wat je hier schrijft precies de kern:

[b] De wetenschap gaat in haar ijver geestelijke zaken te reduceren en in te passen in haar beperkte studieterrein, om heel wat aspecten van het fenomeen heen. [/size]

Reduceren, terugbrengen tot... zodat het in een model past, een model is maar een beperkt deel van de werkelijkheid.

Op het moment dat iemand zegt, dat een BDE alleen maar 'chemisch' is, dan ben je inderdaad aan het reduceren. In die redenatie is liefde etc. ook alleen maar 'chemisch' terwijl daar toch ook veel meer bij betrokken is.

Happy, DE wetenschap bestaat niet en die aanduiding wordt maar al te vaak door Christenen misbruikt als datgene wat het geloof zoals het beleefd wordt zou aantasten. Het reduceren tot chemische processen heeft tot doel de juiste analyse te maken. Voorbeeld: vroeger zei met van epileptici dat ze van de boze geest bezeten waren. Vaak met uitstoting tot gevolg. Nu hebben we het gereduceerd tot datgene wat in de hersenen misgaat. Daar is Dekapine voor bedacht om het leefbaar te maken voor epileptici. Dat mag minder vroom klinken en onbijbels, want daar staat immers dat ze van de boze geest bezeten waren, maar vraag eens aan epileptici wat het beste helpt...Of vraag eens wat hun bestaan leefbaarder maakt. Wat is er erg aan dat we waarnemen met dit soort processen zoals we dat doen? Is je liefde daardoor minder? Ervaar je het daardoor anders? Het is een enorm knap proces en het maakt je gelukkig.

Als iemand de overtuiging heeft in de hel geweest te zijn, dan is dat niet bijbels denk ik. De duivel laat mensen terugkeren uit de hel? Dat subjectieve waarheidsbegrip zegt me echt niks. Ik ben ook wel eens dronken geweest en dacht dat alles draaide, maar ik was gewoon vergiftigd door de alcohol. Heroïne of zelfs diazepam (valium) verandert het waarnemen en ervaren ook. Ik ben er van overtuigd dat er naast de levensvorm zoals we die hier op aarde kennen een vorm bestaat die ik dan maar voor het gemak het hiernamaals noem. Wat wij als levende mensen waarnemen is een zaak van biochemie en electrische signalen, maar dat doet van het intense gevoel dat verliefden ervaren niks af, noch van andere gevoelens. Het ervaren van gevoelens van verliefdheid of zelfs een religieus ervaren is er niet minder om. Het feit dat we zoiets op deze onvoorstelbaar knappe wijze vaak gedurende 80 jaar zonder hapering kunnen zien functioneren, is een groot wonder. Het gegeven dat we dat kunnen ontrafelen, doet van het wonder niets af. Alleen maar een chemisch proces? Weet je wel wat dat allemaal inhoudt? We kunnen als mensen niet eens een luis maken. Met die chemie kunnen we denken, een enorm wonder. Kennis is goed: Het is bijvoorbeeld goed te weten dat kanker niet besmettelijk is, ik noem maar wat.

Happy, ik reduceer niet, integendeel. Ik koppel de kleinere dingen aan elkaar in een groter verband. Wetenschappelijk denken is voor een deel reduceren tot dat deel dat de verklaring van een verschijnsel geeft. De BDE bestaat wel, maar de verklaring in de hemel geweest te zijn, deugt niet. De hemel is het terrein van God, waar naar ik aanneem de waarneming niet meer plaatsvindt zoals in het menselijk lichaam: dat sterft niet voor niets. Iemand die terugkomt, en dat is iemand die alleen maar hersteld is, die was dus niet in het rijk van God wat we hemel noemen, noch in het rijk van satan. Die mens leefde nog, zij het dat de dood plausibel had kunnen zijn. Je komt echter NIET terug, want je was er nog. Ik geloof wel dat we met God kunnen leven in Zijn voortijdig licht waarin wij staan, zoals Oosterhuis zo knap verwoordde. De ene denktrant sluit de andere, met geloofsuitspraken, niet uit.

Dat laat onverlet dat God en de hemel bestaan naar mijn overtuiging. Wat we daarover zeggen, zijn echter geloofsuitspraken. Ik geloof dat Christus voor onze verlossing gestorven is. Dat is ten enen male onbewijsbaar. En ik neem het vanuit geloof aan. Maar ik geloof niet in verklaringen die mensen zichzelf wijsmaken - en die zich daarmee ook nog in een bijzondere positie plaatsen die de mens niet toekomt. Het is aantoonbaar pure interpretatie en je begeeft je ten onrechte op Gods terrein. Mensen moeten Gods bevoegdheid, het heersen over leven en dood, niet naar zich toetrekken of eigen proberen te maken.
Dat de BDE geen voorportaal blijkt te zijn, is een illusie minder, maar wees blij dat het een illusie was. Analyse en synthese vormen de basis van medicatie. Het is goed te bidden tot God om genezing, maar als je dan je medicatie niet inneemt, help je God niet je beter te maken. Die opvatting sluit niet uit dat genezing door gebed toch mogelijk is.

Tel je zegeningen als je met morfine kankerpatiënten een einde met minder lijden kunt geven, met Dekapine of andere medicijnen epilepsie leefbaar kunt maken en met Insuline het leven van diabetespatiënten beheersbaar kunt houden - in plaats van af te geven op een zuiver denkmodel dat ons deze medicijnen heeft gebracht.

Thomas, die ook nog leeft, dank zij die vervloekte wetenschap.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 2 november 2010, 16:36
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 oktober 2010, 22:55

[quote=THOMAS968]Voorbeeld: vroeger zei met van epileptici dat ze van de boze geest bezeten waren. Nu hebben we het gereduceerd tot datgene wat in de hersenen misgaat. Daar is Dekapine voor bedacht om het leefbaar te maken voor epileptici. Dat mag minder vroom klinken en onbijbels, want daar staat immers dat ze van de boze geest bezeten waren, maar vraag eens aan epileptici wat het beste helpt...

Wow Thomas; waar staat in de bijbel dat epileptici door boze geesten bezeten zijn?? Ben ik in mijn bijbel nog nooit tegengekomen!

En wat is er verkeerd aan het bevrijden van mensen die wel door boze geesten zijn bezet? Jezus deed het en zijn volgelingen doen het en de mensen die door Hem worden bevrijd hebben geen medicijnen meer nodig. Of vind je het erg dat de farmaceutische industrie op deze manier geld misloopt?

Als iemand de overtuiging heeft in de hel geweest te zijn, dan is dat niet bijbels denk ik.

Je zegt het goed: dat denk je. Kennelijk heb jij ofwel een hele andere bijbel dan ik, ofwel je hebt geen flauw idee van wat erin staat.

De duivel laat mensen terugkeren uit de hel?

Wie denk je dat de baas is in de hel? In mijn bijbel heeft Jezus alle boze machten overwonnen. Zie Kolossensen 2:15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.

Ik ben er van overtuigd dat er naast de levensvorm zoals we die hier op aarde kennen een vorm bestaat die ik dan maar voor het gemak het hiernamaals noem.

Jazeker; maar het hiernamaals bestaat nu al. En sommigen mensen hebben daar een kijkje genomen. Dat zijn er overigens inmiddels al heel veel; het gebeurde vroeger en het gebeurt nog steeds. En de verhalen en getuigenissen komen allemaal met elkaar overeen. En bevestigen wat er in de bijbel staat. Wonderlijk hé?!

Wat wij als levende mensen waarnemen is een zaak van biochemie en electrische signalen

Wat een onzin.

De hemel is het terrein van God,

Precies en Hij bepaalt wie, wat, wanneer en hoe mensen er komen. En of sommige mensen al voor hun dood hiervan een openbaring krijgen.

Maar ik geloof niet in verklaringen die mensen zichzelf wijsmaken en die zich daarmee ook nog in een bijzondere positie plaatsen die de mens niet toekomt.

Ik, en anderen die deze dingen hebben gezien, hebben niet om deze ervaringen gevraagd. Dat er redenen zijn waarom God deze dingen laat gebeuren is duidelijk, maar dat is een ander verhaal. Die bijzondere positie begrijp ik niet helemaal: waar heb je het over. Iedereen die niet volgens het geijkte, politiek en wetenschappelijk correcte plaatje denkt moet op laffe manier belasterd worden. Ik denk anders dan jij, maar dat mag niet, dus suggereer je dat ik, en anderen met dezelfde mening zichzelf graag een bijzondere positie aanmeten. Walgelijk. Klinkt bepaald niet 'tolerant' hoor.

Het is aantoonbaar pure interpretatie

Oh ja; toon het eens aan dan?

en je begeeft je ten onrechte op Gods terrein.

Ik ben Gods kind dus ik ben geheel terecht op Gods terrein.

Mensen moeten Gods bevoegdheid, het heersen over leven en dood, niet naar zich toetrekken of eigen proberen te maken.

Helemaal met je eens. Doet overigens ook niemand; maar ja t is ozo makkelijk om je gelijk te halen door mensen woorden in de mond te leggen of dingen in de schoenen te schuiven.

Het is goed te bidden tot God om genezing, maar als je dan je medicatie niet inneemt, help je God niet je beter te maken.

Je bent niet goed op de hoogte. God maakt vele mensen beter en wonderen gebeuren nog steeds. Ook wanneer mensen hun medicatie niet innemen.

Tenslotte: BDE en hel- en hemelervaringen zijn van alle tijden. Ze zijn beslist bijbels, maar ja, als je de bijbel niet kent is dat een beetje lastig te onderkennen.

Jij hecht erg veel waarde aan de wetenschap en van mij mag je hoor. t Is alleen erg lastig om geestelijke zaken via wetenschappelijke methoden te onderzoeken, zo niet onmogelijk. Ik geef dan toch de voorkeur aan de bijbel dat is een boek met (ook) verstand van geestelijke zaken.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 31 oktober 2010, 02:23

ZINGA672 schreef:
De satan is bij mijn weten nu nog niet in de hel, iig niet voorgoed; hij waart helaas hier op aarde rond.

Mijn lichaam bleef overigens op aarde. Jezus zelf heeft mij eruit gehaald.

GrZ

Als ik het goed begrijp is jou "geest" ergens geweest.
Dus een uittreden van je geest naar ergens.
Naar mijn weten is dat hetzelfde als "het uitreden van je geest".
Dat is spiritisme.

Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 31 oktober 2010, 02:25
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 31 oktober 2010, 02:39

ZINGA672 schreef:

GrZing!

De grondtekst spreekt hierover de geest (adem van God) die in de mens geblazen is. Niet je persoonlijke "geest".
De verbinding van de adem van God en stoffelijke lichaam maakt een "levende ziel (een levende mens)".
Als die verbinding verbroken word, dan is het een dode ziel.....

David zegt ook niet zomaar "loofd de Here mijn ziel" in plaats van "mijn geest"....

Als het zo zou zijn dat wat jij beweerd; is een wederopstanding in openbaringen "bull shit". Smiley die vol vragen zit
Waarom een wederopstanding als men al in de Hemel of in de hel is???

Overigens ervaar ik niet in de bijbel, een liefdevolle God die mensen voor duizenden jaren laat krimperen in de hel.

Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 31 oktober 2010, 02:02
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zondag 31 oktober 2010, 08:07

MAR907 schreef:
Als ik het goed begrijp is jou "geest" ergens geweest.
Dus een uittreden van je geest naar ergens.
Naar mijn weten is dat hetzelfde als "het uitreden van je geest".
Dat is spiritisme.

Klopt helemaal Mar. Als je uit eigen beweging uit je lichaam treedt dan is dat spiritisme en heel erg verboden door God.

Ik ga niet in detail beschrijven wat ik in de de hel gezien heb (er zijn mensen die dat wel hebben gedaan), maar ik wil er nog het volgende over zeggen. Ik denk dat God mij deze ervaring heeft gegeven om mij te waarschuwen. Daarnaast heeft het mij gevormd en mij overtuigd van de absolute waarheid van het Woord van God. En van de noodzaak en ernst om God serieus te nemen en Hem te gehoorzamen.

Op het moment dat ik op die plaats was, was het overduidelijk dat er geen enkele weg uit was. Maar omdat ik inmiddels christen was heb ik Jezus aangeroepen en Hij heeft mij er direct uitgehaald.

Je hoeft mij niet te geloven. Maar zoek in de bijbel en lees wat God zegt over het hiernamaals. En neem Hem serieus.

GrZing!
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 31 oktober 2010, 08:19

ZINGA672 schreef:
Klopt helemaal Mar. Als je uit eigen beweging uit je lichaam treedt dan is dat spiritisme en heel erg verboden door God.

Ik ga niet in detail beschrijven wat ik in de de hel gezien heb (er zijn mensen die dat wel hebben gedaan), maar ik wil er nog het volgende over zeggen. Ik denk dat God mij deze ervaring heeft gegeven om mij te waarschuwen. Daarnaast heeft het mij gevormd en mij overtuigd van de absolute waarheid van het Woord van God. En van de noodzaak en ernst om God serieus te nemen en Hem te gehoorzamen.

Op het moment dat ik op die plaats was, was het overduidelijk dat er geen enkele weg uit was. Maar omdat ik inmiddels christen was heb ik Jezus aangeroepen en Hij heeft mij er direct uitgehaald.

Je hoeft mij niet te geloven. Maar zoek in de bijbel en lees wat God zegt over het hiernamaals. En neem Hem serieus.

GrZing!

Ik lees met verbazing je stukje.....ik heb het ook een paar keer overgelezen.......Is dit wat je omschrijft wel volgens de christelijke leer die jij aanhangt????? Binnen het christendom zijn hemel en hel iets buitenaards waarbij we alleen maar denken en geloven dat het zo is nav verhalen die in de Bijbel staan en die wij als christenen ook al zo verschillend opvatten.
Het is iets waar wij na ons sterven hopen heen te gaan en waarvan wij denken dat het iets moois is of anderen die in de hel geloven zijn er ook weer angstig voor.......Je merkt het ook als mensen gaan overlijden....zij worden dan ook een beetje buitenaards.....zo noem ik maar even voor het gemak.....zij zweven een beetje tussen aarde en het hiernamaals....
Maar wat jij beschrijft is dat jij er bent geweest en weer teruggekomen bent. of lees ik het nu helemaal verkeerd......? En menselijker wijs kan dit toch helemaal niet?

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 31 oktober 2010, 08:24
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zondag 31 oktober 2010, 08:35

WILLEMIJN232 schreef:
Ik lees met verbazing je stukje.....ik heb het ook een paar keer overgelezen.......Is dit wat je omschrijft wel volgens de christelijke leer die jij aanhangt????? Binnen het christendom zijn hemel en hel iets buitenaards waarbij we alleen maar denken en geloven dat het zo is nav verhalen die in de Bijbel staan en die wij als christenen ook al zo verschillend opvatten.
Het is iets waar wij na ons sterven hopen heen te gaan en waarvan wij denken dat het iets moois is of anderen die in de hel geloven zijn er ook weer angstig voor.......Je merkt het ook als mensen gaan overlijden....zij worden dan ook een beetje buitenaards.....zo noem ik maar even voor het gemak.....zij zweven een beetje tussen aarde en het hiernamaals....
Maar wat jij beschrijft is dat jij er bent geweest en weer teruggekomen bent. of lees ik het nu helemaal verkeerd......? En menselijker wijs kan dit toch helemaal niet?

t Gebeurt in de bijbel ook. Lees maar eens 2 Corinthiërs 12:2 "Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden (of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het) dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel."

Verder staat de bijbel vol met gezichten en openbaringen die door God gegeven worden.

GrZing
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zondag 31 oktober 2010, 12:29

ZINGA672 schreef:
t Gebeurt in de bijbel ook. Lees maar eens 2 Corinthiërs 12:2 "Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden (of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het) dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel."

Verder staat de bijbel vol met gezichten en openbaringen die door God gegeven worden.

GrZing

je hebt gelijk, de bijbel staat vol gezichten en openbaringen die aan levende mensen getoond worden.
Ik zie/lees hier nergens iets over een bijna dode die vertelt wat hij of zij heeft gezien/meegemaakt.
Sterker nog, de (bijna) doden, die weer levend werden , vertellen nergens iets over een ervaring, welke dan ook.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 31 oktober 2010, 13:50

MARIAN519 schreef:
je hebt gelijk, de bijbel staat vol gezichten en openbaringen die aan levende mensen getoond worden.
Ik zie/lees hier nergens iets over een bijna dode die vertelt wat hij of zij heeft gezien/meegemaakt.
Sterker nog, de (bijna) doden, die weer levend werden , vertellen nergens iets over een ervaring, welke dan ook.

Dat zijn de verhalen uit de Bijbel maar je vergeet het echte leven in het hier en nu........ook niet onbelangrijk.....
In de Bijbel staan mooie verhalen en wijsheden maar het zijn verhalen en inzichten uit die tijd die wij echt moeten vertalen naar de huidige tijd.
En dan zijn dingen soms toch anders dan ze toen dachten......
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zondag 31 oktober 2010, 14:03

WILLEMIJN232 schreef:
Dat zijn de verhalen uit de Bijbel maar je vergeet het echte leven in het hier en nu........ook niet onbelangrijk.....
In de Bijbel staan mooie verhalen en wijsheden maar het zijn verhalen en inzichten uit die tijd die wij echt moeten vertalen naar de huidige tijd.
En dan zijn dingen soms toch anders dan ze toen dachten......

Ik begrijp niet wat je bedoelt?
Naar boven

Auteur Bericht
RUTH485

BerichtGeplaatst: zondag 31 oktober 2010, 14:09

de Bijbel zegt : dat God gisteren , en vandaag en morgen Dezelfde is .
Jezus , de Weg , de Waarheid en het Leven is .

In openbaringen staat , dat je niets mag toevoegen noch afdoen van wat er geschreven staat .

Ennnn "in die laatste dagen zal ik meer van Mijn Geest geven ",Kinderen zullen profeteren , ouderen dromen dromen en aan jongeren visioenen.

Word dagelijks vernieuwd in je innerlijk en vernieuwd in je denken .

Voeg je naar het Woord van God en vertrouw niet op uw eigen inzicht !!!
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 31 oktober 2010, 14:24

MARIAN519 schreef:
Ik begrijp niet wat je bedoelt?

Ik bedoel ermee te zeggen dat ik denk dat we niet weten hoe het in de hemel en de hel is.....het is iets buiten ons om....iets heiligs.....en iets definitiefs.......Als mensen dat anders beleven is dat zo, een beleving is een beleving en daar wil ik ook helemaal niet aankomen.
Ik geloof dat wij niet in de hemel of hel kunnen zijn en dan weer wederkeren op aarde, daar is het te definitief voor......Wij zijn God niet....
Vandaar dat ik er gewoon wat moeite mee heb als ik dit lees......en dat mag toch? En ik wil helemaal geen afbreuk doen aan mensen die dat wel geloven laat dat duidelijk zijn.......
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zondag 31 oktober 2010, 14:29

WILLEMIJN232 schreef:
Ik bedoel ermee te zeggen dat ik denk dat we niet weten hoe het in de hemel en de hel is.....het is iets buiten ons om....iets heiligs.....en iets definitiefs.......Als mensen dat anders beleven is dat zo, een beleving is een beleving en daar wil ik ook helemaal niet aankomen.
Ik geloof dat wij niet in de hemel of hel kunnen zijn en dan weer wederkeren op aarde, daar is het te definitief voor......Wij zijn God niet....
Vandaar dat ik er gewoon wat moeite mee heb als ik dit lees......en dat mag toch? En ik wil helemaal geen afbreuk doen aan mensen die dat wel geloven laat dat duidelijk zijn.......

Nou, ik heb alleen gezegd wat of er in de bijbel staat.
Ik kom nergens aan. jij leest de bijbel denk ook?
Dan weet je wat er in staat.
Daar gaat het mij om, de zuivere waarheid en ik zie niet in waar of jij moeite mee zou kunnen hebben als je leest wat ik schrijf.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 31 oktober 2010, 14:33

MARIAN519 schreef:
Nou, ik heb alleen gezegd wat of er in de bijbel staat.
Ik kom nergens aan. jij leest de bijbel denk ook?
Dan weet je wat er in staat.
Daar gaat het mij om, de zuivere waarheid en ik zie niet in waar of jij moeite mee zou kunnen hebben als je leest wat ik schrijf.

En dat is nu net het verschil in beleving tussen ons, ik lees de Bijbel wat anders......
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zondag 31 oktober 2010, 14:37

WILLEMIJN232 schreef:
En dat is nu net het verschil in beleving tussen ons, ik lees de Bijbel wat anders......

Ehhh, hoe anders?
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 31 oktober 2010, 14:38

MARIAN519 schreef:
Ehhh, hoe anders?

vanuit de hedendaagse tijd, en gelukkig maar.......
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 3 van 5