Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 17:31
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Misschien was dat offer wel om van die angst, hel en verdoemenis af te komen. God is dezelfde maar door dat offer zijn we wel in een andere verhouding met God komen te staan.
Thomas, wel happy met de Verlossing. | Dan heeft een aantal christenen het toch niet goed begrepen. Die zitten nog steeds vast in die angst...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 18:28
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dan heeft een aantal christenen het toch niet goed begrepen. Die zitten nog steeds vast in die angst... | Dus met andere woorden, leef maar raak, we komen er toch wel? Vinden jullie dat zelf dan ook niet een beetje vaag? Dan zijn jullie het ook wel eens dat iemand die een brood mee neemt bij de bakker (steelt oude vertaling niet voor mij) niet gestraft hoeft te worden als hij tegen de bakker zegt, het spijt mij. Moet die bakker wel net zo gelovig zijn, anders werkt het niet. En zo kan je uren door gaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 19:02
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Dus met andere woorden, leef maar raak, we komen er toch wel? Vinden jullie dat zelf dan ook niet een beetje vaag? Dan zijn jullie het ook wel eens dat iemand die een brood mee neemt bij de bakker (steelt oude vertaling niet voor mij) niet gestraft hoeft te worden als hij tegen de bakker zegt, het spijt mij. Moet die bakker wel net zo gelovig zijn, anders werkt het niet. En zo kan je uren door gaan. | Je kunt ook een middenweg bewandelen toch? Als angst de motivatie is om te geloven is het nooit goed.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 19:29
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Je kunt ook een middenweg bewandelen toch? Als angst de motivatie is om te geloven is het nooit goed. |
middenweg? niet koud, niet warm maar lauw? Laodicea? Jezus ging niet de middenweg, hij ging tot het gaatje!
WWJD Chat?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 19:56
|
|
|
Christus was inderdaad radicaal en zeker in liefde en vergeving. Daaraan toetste Hij de Joodse leefregels. Er is natuurlijk sprake van een soort innerlijk conflict als je dan toch in angst leeft en hoort dat dit onnodig is. Maar een ieder die Hem aanneemt....... Het is niet nodig als Christen in angst te leven dat je waarschijnlijk wel verdoemd zult zijn. Dat is een calvinistisch dogma en helemaal niet Bijbels. En de link met dat als je de keuze gemaakt hebt voor Christus maar niet in angst leeft, wel zult vervallen tot allerlei slecht gedrag, lijkt me niet logisch. Je moet je niet aan Gods regels houden omdat je bang bent voor de hel maar omdat Christus je daarvoor de weg heeft gewezen. Uit liefde voor Christus en de naaste. Dat is radicaler dan je denkt en er is niks lauw of koud aan.
Thomas, het geloof is bij bevindelijken die zich aan de eigen gewoontes houden niet superieur aan dat van andere Christenen.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 21 oktober 2011, 22:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 21:48
|
|
|
THOMAS968 schreef: Misschien was dat offer wel om van die angst, hel en verdoemenis af te komen. God is dezelfde maar door dat offer zijn we wel in een andere verhouding met God komen te staan.
Chatuliem619 schreef: Dan heeft een aantal christenen het toch niet goed begrepen. Die zitten nog steeds vast in die angst...
GERRIT084 schreef: | Dus met andere woorden, leef maar raak, we komen er toch wel? Vinden jullie dat zelf dan ook niet een beetje vaag? Dan zijn jullie het ook wel eens dat iemand die een brood mee neemt bij de bakker (steelt oude vertaling niet voor mij) niet gestraft hoeft te worden als hij tegen de bakker zegt, het spijt mij. Moet die bakker wel net zo gelovig zijn, anders werkt het niet. En zo kan je uren door gaan. |
Dus met andere woorden, leef maar raak, we komen er toch wel? Vinden jullie dat zelf dan ook niet een beetje vaag? Ik begrijp je reactie op Chatuliem niet goed .. Moet je als christen dan vast blijven zitten in angst of ga je leven vanuit de zekerheid die Genade heet ...
Dan zijn jullie het ook wel eens dat iemand die een brood mee neemt bij de bakker (steelt oude vertaling niet voor mij) niet gestraft hoeft te worden als hij tegen de bakker zegt, het spijt mij. Als je oprecht spijt hebt en dat zegt tegen de bakker, wil dat nog niet zeggen dat je geen straf verdient. De Nederlandse wetgeving bepaalt dat je niet mag stelen, dus je valt ook onder die wetgeving ... Moet die bakker wel net zo gelovig zijn, anders werkt het niet. En zo kan je uren door gaan. Waarom zou die bakker gelovig moeten zijn, als hij aangifte heeft gedaan dan komt de politie, die maakt verbaal op en die ziet er op toe dat de dief zijn straf krijgt. Als de dief dan naderhand zegt dat het hem oprecht spijt is dat mooi voor de bakker maar daar krijgt hij zijn geld niet mee ...
Maar als geloof (door of uit) angst is, dan vraag ik me af waar de Genade is ... Elke wederomgeboren christen, staat in het boek des Levens ... En het mooie is, dat Jezus Christus zijn voorspraak is bij God de Vader ... Jouw zonden zijn betaald op het kruis van Golgotha door het Volmaakte Offer van Jezus Christus en ook de zonden die je nog maakt zijn betaald ... En dat is Genade ... Mag je er dan maar op los leven, NEE, daar is de Bijbel heel duidelijk in ... Romeinen 6:1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? 2 Dat in geen geval. Romeinen 6:23 Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer. Romeinen 6:7 Wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven, 9 omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem. 10 Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd; en nu hij leeft, leeft hij voor God. 11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. 12 Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. 13 Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid. 14 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.
Romeinen 5:8 Maar God bewees ons zijn liefde doordat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren. 9 Des te zekerder is het dus dat wij, nu we door zijn dood zijn vrijgesproken, dankzij hem zullen worden gered en niet veroordeeld.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 21:53
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Je kunt ook een middenweg bewandelen toch? Als angst de motivatie is om te geloven is het nooit goed. | Is er dan een middenweg tussen goed en fout, en goedfout, heel goed bestaat niet, dus dan is fout de middenweg. Dan hou ik me wel vast aan het goede, zondaren zijn wij ten allen tijden. En zijn afhankelijk van de genade van Jezus Christus. En spijt van zonde mag je best hebben, en angstig mag je ook wel zijn. Dat weerhoud je weer, om ze niet meer te begaan. Dus goede angst, is zo slecht nog niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 22:19
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Is er dan een middenweg tussen goed en fout, en goedfout, heel goed bestaat niet, dus dan is fout de middenweg. Dan hou ik me wel vast aan het goede, zondaren zijn wij ten allen tijden. En zijn afhankelijk van de genade van Jezus Christus. En spijt van zonde mag je best hebben, en angstig mag je ook wel zijn. Dat weerhoud je weer, om ze niet meer te begaan. Dus goede angst, is zo slecht nog niet. |
Feitelijk zeg je het is wel goed als mensen bang zijn, want dat voorkomt zondigen. De angst voor de hel zal er heus wel toe bijdragen dat mensen minder foute dingen doen. Maar meen je nu echt dat het goed is dat mensen hun hele leven bang zijn verloren te gaan of op zijn minst er erg onzeker over zijn dat ze behouden zullen worden? Is het goed dat mensen overal bang voor gemaakt worden, voor seks, voor internet, voor televisie, voor geboortebeperking en wat al niet meer? Sommigen durven na jaren nog niet voluit te vrijen, vaak niet eens warm te zoenen. Realiseer je je wel wat het met mensen doet als ze continu in angst verkeren? Is dat de christelijke boodschap en is dat hoe Christus ons vraagt te leven? Christus heeft ons verlost van de angst voor de verdoemenis maar kennelijk zijn mensen zelfs nog bang om dat te geloven.
Thomas, angst verwoest, liefde geneest.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 21 oktober 2011, 22:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 22:28
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Is er dan een middenweg tussen goed en fout, en goedfout, heel goed bestaat niet, dus dan is fout de middenweg. Dan hou ik me wel vast aan het goede, zondaren zijn wij ten allen tijden. En zijn afhankelijk van de genade van Jezus Christus. En spijt van zonde mag je best hebben, en angstig mag je ook wel zijn. Dat weerhoud je weer, om ze niet meer te begaan. Dus goede angst, is zo slecht nog niet. | Ik denk dat je de relatie met God heel goed kunt vergelijken met je vader. En uit mijn ervaring weet ik, dat ik nooit bang geweest ben voor mijn vader, had wel respect voor hem en wist dat hij in staat was mij te straffen als ik dingen fout deed. Maar het is nooit het belangrijkste motief geweest voor mijn liefde voor hem. Zo ook met mijn hemelse Vader. Wie zijn relatie met God definieert met angst, weet niet wat bekering en wedergeboorte is....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 21 oktober 2011, 22:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 22:59
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik denk dat je de relatie met God heel goed kunt vergelijken met je vader. En uit mijn ervaring weet ik, dat ik nooit bang geweest ben voor mijn vader, had wel respect voor hem en wist dat hij in staat was mij te straffen als ik dingen fout deed. Maar het is nooit het belangrijkste motief geweest voor mijn liefde voor hem. Zo ook met mijn hemelse Vader. Wie zijn relatie met God definieert met angst, weet niet wat bekering en wedergeboorte is.... |
Ik heb het over angstig (bang) voor je zonden, daar waar je de drie eenheid verdriet mee doet. Voor die zonden ben ik angstig, die wil je niet doen, en die doen we elke dag, en soms worden die je bewust. Daar heb ik wel degelijk angst om, het is maar makkelijk om dan te stellen, we gaan niet naar de hel, omdat onze zonden zijn vergeven door het bloed van Christus. En om het te vergelijken met je aardse vader, dat vind ik persoonlijk onverantwoord, die ziet niet wat jij in het verborgene uitspookt. God wel. Dus eigenlijk, nog het meest angstig voor mezelf.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 23:21
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Ik heb het over angstig (bang) voor je zonden, daar waar je de drie eenheid verdriet mee doet. Voor die zonden ben ik angstig, die wil je niet doen, en die doen we elke dag, en soms worden die je bewust. Daar heb ik wel degelijk angst om, het is maar makkelijk om dan te stellen, we gaan niet naar de hel, omdat onze zonden zijn vergeven door het bloed van Christus. En om het te vergelijken met je aardse vader, dat vind ik persoonlijk onverantwoord, die ziet niet wat jij in het verborgene uitspookt. God wel. Dus eigenlijk, nog het meest angstig voor mezelf. |
Gerrit, bedoel je nu niet de gezonde 'vreze des Heeren', het respect en ontzag hebben voor de Heere?
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op vrijdag 21 oktober 2011, 23:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 23:58
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Gerrit, bedoel je nu niet de gezonde 'vreze des Heeren', het respect en ontzag hebben voor de Heere? |
Wat ik bedoel staat daar precies, en aanvullent, had ik vergeten, bang zijn alleen voor de hel alleen is ook niet goed, wetende dat je God verdriet doet met je zonde, zonder vergeving te vragen, moet je ook niet in herhaling vallen en aan de gang blijven. En dan sluiten met wat jij aangeeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 00:42
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Ik heb het over angstig (bang) voor je zonden, daar waar je de drie eenheid verdriet mee doet. Voor die zonden ben ik angstig, die wil je niet doen, en die doen we elke dag, en soms worden die je bewust. Daar heb ik wel degelijk angst om, het is maar makkelijk om dan te stellen, we gaan niet naar de hel, omdat onze zonden zijn vergeven door het bloed van Christus. En om het te vergelijken met je aardse vader, dat vind ik persoonlijk onverantwoord, die ziet niet wat jij in het verborgene uitspookt. God wel. Dus eigenlijk, nog het meest angstig voor mezelf. | Wat een vreemd godsbeeld heb je toch. Ik lees nergens in de bijbel dat je bang voor zonde moet zijn. Als je bang voor zonde bent, heeft het toch al macht over je? Wat betekent dan liefde van God voor je? Denk je echt dat wij voortdurend God verdriet doen? Het is juist heel bijbels om onze Vader te vergelijken met onze aardse vader. En daar kunnen we precies zien, dat Gods liefde sterker is dan onze zonde. Wat voor vreugde ervaar je dan in je geloof, als je je voortdurend schuldig voelt, omdat je in jouw ogen tekort schiet?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 03:48
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Wat een vreemd godsbeeld heb je toch. Ik lees nergens in de bijbel dat je bang voor zonde moet zijn. Als je bang voor zonde bent, heeft het toch al macht over je? Wat betekent dan liefde van God voor je? Denk je echt dat wij voortdurend God verdriet doen? Het is juist heel bijbels om onze Vader te vergelijken met onze aardse vader. En daar kunnen we precies zien, dat Gods liefde sterker is dan onze zonde. Wat voor vreugde ervaar je dan in je geloof, als je je voortdurend schuldig voelt, omdat je in jouw ogen tekort schiet? |
Ik denk dat Paulus wel zou begrijpen welke strijd hier bedoeld wordt door Gerrit, hij worstelde er zelf ook mee, lees Romeninen 7 maar eens. De strijd moet wel uitkomen, zoals Gerrit zelf al aangaf in de ontspannen houding van Romeinen 8, de openbaring van verlossing en genade. En God de Vader vergelijken met je aardse vader.....ik kan het wel, maar als je niet zo een goede vader hebt gehad....?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 08:50
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Wat een vreemd godsbeeld heb je toch. Ik lees nergens in de bijbel dat je bang voor zonde moet zijn. Als je bang voor zonde bent, heeft het toch al macht over je? Wat betekent dan liefde van God voor je? Denk je echt dat wij voortdurend God verdriet doen? Het is juist heel bijbels om onze Vader te vergelijken met onze aardse vader. En daar kunnen we precies zien, dat Gods liefde sterker is dan onze zonde. Wat voor vreugde ervaar je dan in je geloof, als je je voortdurend schuldig voelt, omdat je in jouw ogen tekort schiet? |
Is het niet meer dat je je bewust moet zijn van de zonde? Je hoeft er geen angst voor te hebben maar je moet het je wel bewust zijn en er niet te lichthartig mee omgaan.....zoals, als ik wat doe wordt het me wel vergeven..God vraagt van ons dat we in ieder geval een poging doen om zondenvrij te leven......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 12:47
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Is het niet meer dat je je bewust moet zijn van de zonde? Je hoeft er geen angst voor te hebben maar je moet het je wel bewust zijn en er niet te lichthartig mee omgaan.....zoals, als ik wat doe wordt het me wel vergeven..God vraagt van ons dat we in ieder geval een poging doen om zondenvrij te leven...... |
Soms ben je een beetje het zicht kwijt op wat wel zonde is en wat niet...die angst van Gerrit begrijp ik wel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 12:49
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Soms ben je een beetje het zicht kwijt op wat wel zonde is en wat niet...die angst van Gerrit begrijp ik wel. |
Ik begrijp het ook wel gezien mijn achtergrond maar je moet dat ook kunnen loslaten en je een andere blik van kijken aanmeten........ Of je moet je verdere leven met die angst blijven leven maar of je dan zo gelukkig bent?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 13:12
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik begrijp het ook wel gezien mijn achtergrond maar je moet dat ook kunnen loslaten en je een andere blik van kijken aanmeten........ Of je moet je verdere leven met die angst blijven leven maar of je dan zo gelukkig bent? |
Nee, het kan niet de bedoeling van de Heere zijn dat iemand in angst voor Hem leeft.....maar het is moeilijk om te bepalen wat wel zonde is en wat niet....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 13:14
|
|
|
Het lijkt me voor veel mensen goed het oud-testamentische godsbeeld aan te vullen met de verandering die Christus heeft aangebracht. Christus moest zijn hele leven opereren met strikvragen van de Joodse farizeeers die Hem er vooral op wilde betrappen dat Hij zich niet aan de wet hield. Dan kon je iemand veroordelen. Van dat godsbeeld en die oud-testamentische benadering zijn we toch bevrijd? Ik gooi niet graag met bijbelteksten maar de verzen die Cross gaf, spreken toch een duidelijke taal? Onze benadering moet niet Joods-wettisch zijn maar naar het voorbeeld van Christus die zag dat het letterlijk toepassen van oude wetten onrecht met zich meebracht.
Thomas, eet vandaag varkensvlees en scheidt zuivel en vlees niet.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 22 oktober 2011, 20:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 13:29
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Nee, het kan niet de bedoeling van de Heere zijn dat iemand in angst voor Hem leeft.....maar het is moeilijk om te bepalen wat wel zonde is en wat niet.... |
Als het voor jezelf maar geen zonde is.....daar gaat het om..... De één koopt op zondag geen ijsje omdat hij/zij dat zondig vind, ik doe dat wel en heb er absoluut geen slecht geweten over..... Dingen waar je een slecht geweten over hebt dat is zonde.....dat ligt voor ieder mens verschillend.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 13:44
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Als het voor jezelf maar geen zonde is.....daar gaat het om..... De één koopt op zondag geen ijsje omdat hij/zij dat zondig vind, ik doe dat wel en heb er absoluut geen slecht geweten over..... Dingen waar je een slecht geweten over hebt dat is zonde.....dat ligt voor ieder mens verschillend....... |
Even een hele zware vraag...vergeef me...k zal het hierna niet weer doen...
Maar in de Bijbel staat, dat als de Heere terug komt, dat het zal zijn zoals in de dagen van Noach ( te weten: een ieder deed wat goed was in eigen ogen)....hoe moet je zoiets dan invullen in het bepalen van wat wel zonde is en niet.
Enne...ik eet zondag ook wel eens een ijsje als ik een lekkere lange wandeling ga maken op de hei en langs de ijscokar loop.....en geniet er dan ook met volle teugen van...alleen over de opgegeten calorien maak ik me dan zorgen ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 15:17
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Even een hele zware vraag...vergeef me...k zal het hierna niet weer doen...
Maar in de Bijbel staat, dat als de Heere terug komt, dat het zal zijn zoals in de dagen van Noach ( te weten: een ieder deed wat goed was in eigen ogen)....hoe moet je zoiets dan invullen in het bepalen van wat wel zonde is en niet.
Enne...ik eet zondag ook wel eens een ijsje als ik een lekkere lange wandeling ga maken op de hei en langs de ijscokar loop.....en geniet er dan ook met volle teugen van...alleen over de opgegeten calorien maak ik me dan zorgen ... |
Zonde blijft een lastig iets, ik ga er altijd maar van uit dat je iemand recht in de ogen moet kunnen aankijken......God dus ook, als je dat niet kan spreek ik van zonde....... En inderdaad, soms is het zonde dat je iets gegeten hebt wat je beter niet had kunnen doen......ook dat is zonde, je kan er dan beter maar van genieten........Je kan het toch niet meer veranderen.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 16:40
|
|
|
Los van alles, en toch een reaktie op. Ik mag even iets goed zetten. Mijn relatie met mijn aardse vader was heel goed, mijn vader in ieder geval. Mijn leven in die tijd liet nogal te wensen over, en ook mijn aardse vader vermaande mij keer op keer. Zo deed en doet onze Hemelse Vader dat ook, wat niet wil zeggen dat ik met, zeker de zonden van die tijd er nu mee kan leven als of er niets gebeurd is. Ben ik bevrijd van die zonden, ja gelukkig wel. Waarom dan angstig, angstig hoeft niet altijd benauwend te werken, zeker niet, het kan ook waarschuwend werken, althans bij mij wel. Zo ben ik op gevoed in het geloof, en daar is niets mis mee, daar hou ik mij aan vast. en is angstig, beslist niet benauwend, en toch bevrijdend.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 18:58
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Los van alles, en toch een reaktie op. Ik mag even iets goed zetten. Mijn relatie met mijn aardse vader was heel goed, mijn vader in ieder geval. Mijn leven in die tijd liet nogal te wensen over, en ook mijn aardse vader vermaande mij keer op keer. Zo deed en doet onze Hemelse Vader dat ook, wat niet wil zeggen dat ik met, zeker de zonden van die tijd er nu mee kan leven als of er niets gebeurd is. Ben ik bevrijd van die zonden, ja gelukkig wel. Waarom dan angstig, angstig hoeft niet altijd benauwend te werken, zeker niet, het kan ook waarschuwend werken, althans bij mij wel. Zo ben ik op gevoed in het geloof, en daar is niets mis mee, daar hou ik mij aan vast. en is angstig, beslist niet benauwend, en toch bevrijdend. |
Als jij dat prima vind is er toch ook niets mis mee? We hebben het er alleen over dat het voor een ieder weer heel persoonlijk is......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 19:19
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Is het niet meer dat je je bewust moet zijn van de zonde? Je hoeft er geen angst voor te hebben maar je moet het je wel bewust zijn en er niet te lichthartig mee omgaan.....zoals, als ik wat doe wordt het me wel vergeven..God vraagt van ons dat we in ieder geval een poging doen om zondenvrij te leven...... | Het gaat nog verder Wmijn, want de term: "ik zondig altijd" is een lege term. Als je aan de mensen vraagt, waarin zondig je dan, krijg je eigenlijk geen antwoord. Als je stelt, je kunt bevrijd worden van zonde, kijkt men je ongelovig aan. Het zondebesef wordt eigenlijk nooit geconcretiseerd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 20:39
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het gaat nog verder Wmijn, want de term: "ik zondig altijd" is een lege term. Als je aan de mensen vraagt, waarin zondig je dan, krijg je eigenlijk geen antwoord. Als je stelt, je kunt bevrijd worden van zonde, kijkt men je ongelovig aan. Het zondebesef wordt eigenlijk nooit geconcretiseerd. |
Neem me niet kwalijk chat, maar als je al zo,n vraag stelt aan mensen, wie denk jij dan dat je bent? Dat een ander jou tekst en verantwoording af gaat leggen, over wat hij zo al verkeerd heeft gedaan (zondes)in zijn leven. Als iemand al tegen jou zegt, ik ben een zondaar, is dat genoeg. Ook jij staat niet tussen God en een mens, je mag hem raad geven zonder te weten wat zijn/haar zonde is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 21:14
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Neem me niet kwalijk chat, maar als je al zo,n vraag stelt aan mensen, wie denk jij dan dat je bent? Dat een ander jou tekst en verantwoording af gaat leggen, over wat hij zo al verkeerd heeft gedaan (zondes)in zijn leven. Als iemand al tegen jou zegt, ik ben een zondaar, is dat genoeg. Ook jij staat niet tussen God en een mens, je mag hem raad geven zonder te weten wat zijn/haar zonde is. | Gelukkig ben ik in een positie dat ik het ze mag vragen Gerrit. Maar het gaat er niet om wie het vraagt, het gaat meer om de vraag of je het zelf wel weet. En nog belangrijker, doe je er wat aan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 21:38
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Gelukkig ben ik in een positie dat ik het ze mag vragen Gerrit. Maar het gaat er niet om wie het vraagt, het gaat meer om de vraag of je het zelf wel weet. En nog belangrijker, doe je er wat aan? |
Chat, maar wie heeft u die positie gegeven dan? Voorals nog geef u zelf te kennen, als je vraagt, waarin zondig je dan? Krijg je eigenlijk geen antwoord. Dus vind ik niet dat u die positie heeft gekregen. Als ik mijn zonden beleid, doe ik dat ook niet tegenover, bv dominee, of kerkenraad of tegen iets wat hier op aarde is, dan alleen tegenover God. In mijn optiek verdiend geen mens die positie. De Roomse kerk kent die biegtvaders wel, maar ik nog gij zijt Rooms.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 21:45
|
|
|
GERRIT084 schreef: |
Chat, maar wie heeft u die positie gegeven dan? Voorals nog geef u zelf te kennen, als je vraagt, waarin zondig je dan? Krijg je eigenlijk geen antwoord. Dus vind ik niet dat u die positie heeft gekregen. Als ik mijn zonden beleid, doe ik dat ook niet tegenover, bv dominee, of kerkenraad of tegen iets wat hier op aarde is, dan alleen tegenover God. In mijn optiek verdiend geen mens die positie. De Roomse kerk kent die biegtvaders wel, maar ik nog gij zijt Rooms. | Je schijnt nog steeds niet te snappen wat ik wil zeggen. Lees mijn andere bijdrage eens verder dan alleen het eerste zinnetje.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 22:15
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Je schijnt nog steeds niet te snappen wat ik wil zeggen. Lees mijn andere bijdrage eens verder dan alleen het eerste zinnetje. |
Ik lees altijd alles wat je schrijft, en wij zijn het dus niet eens in deze. Ik ga er dus verders niet op in, dan alleen wat ik tot nu toe gezegt heb. Prettige afsuiting van het weekend morgen, en een goede zondag.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|