Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 10:34
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Klinkt heel mooi, maar ik denk dat het toch een kwestie van geld is. |
Voor mij niet hoor. Een paar jaar geleden hebben we met de Bijbelkring de Michacursus gedaan en dat heeft mijn ogen wel geopend.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 11:27
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | De reden dat ik rommelmarkt noem, of kringloopwinkels, is omdat daar enorm veel hebzucht en gierigheid een rol speelt. Ik vind het kwalijk, dat de meeste mensen die daar komen, ook wel nieuwe dingen kunnen aanschaffen en daarmee stelen ze in mijn ogen van de armen.... |
Echt flauwekul Chat. Het gaat er helemaal niet om of je wel of niet nieuwe spullen aan kunt schaffen. Op rommelmarkten willen mensen gewoon hun meuk kwijt en anderen kunnen dat weer gebruiken. En dat heeft totaal niets met hebzucht te maken. Heb net een autostoeltje gekocht voor mijn kleinzoon, waarom zou ik over de 100 euro uitgeven voor een nieuwe terwijl een andere hem anders op de stort moet gooien. Recycelen of hergebruik heet zoiets geloof ik....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 11:31
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Klinkt heel mooi, maar ik denk dat het toch een kwestie van geld is. |
En is het erg wanneer het voor sommigen een kwestie van geld is?? We zijn toch ook geroepen om goede rentmeesters te zijn!! En wanneer dat o.a. gebeurt door hergebruik van goederen is dat een heel goede zaak vind ik.
Laatst aangepast door
|
IMKE917
|
op woensdag 24 augustus 2011, 11:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 11:33
|
|
|
IMKE917 schreef: | Echt flauwekul Chat. Het gaat er helemaal niet om of je wel of niet nieuwe spullen aan kunt schaffen. Op rommelmarkten willen mensen gewoon hun meuk kwijt en anderen kunnen dat weer gebruiken. En dat heeft totaal niets met hebzucht te maken. Heb net een autostoeltje gekocht voor mijn kleinzoon, waarom zou ik over de 100 euro uitgeven voor een nieuwe terwijl een andere hem anders op de stort moet gooien. Recycelen of hergebruik heet zoiets geloof ik.... |
Dan heb je gelijk Imke Je hoeft toch geen nieuwe te kopen voor dagelijks gebruik Je kleinzoon zie je af en toe, ja toch oma?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 11:34
|
|
|
IMKE917 schreef: | En is het erg wanneer het voor sommigen een kwestie van geld is?? We zijn toch ook geroepen om goede rentmeesters te zijn!! En wanneer dat o.a. gebeurt door hergebruik van goederen is dat een heel goede zaak vind ik. |
Dat is de normaalste zaak van de wereld
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 11:42
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | De reden dat ik rommelmarkt noem, of kringloopwinkels, is omdat daar enorm veel hebzucht en gierigheid een rol speelt. Ik vind het kwalijk, dat de meeste mensen die daar komen, ook wel nieuwe dingen kunnen aanschaffen en daarmee stelen ze in mijn ogen van de armen.... |
Wat of dat nou met stelen te maken heeft is voor mij een vraag. Als ik een fles limonade koop bij de Aldi ipv. bij de AH , omdat het daar 20 cent goedkoper is , is dat dan ook stelen? Ik vind het nergens op slaan. Als iemand iets bij de kringloop ziet staan en het goed gebruiken kan ....en het ook nog voor een prikkie kan meenemen.....nou, 2 mensen blij, de verkoper en de koper. Wat doet het ertoe wie het koopt ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 13:01
|
|
|
IMKE917 schreef: | Echt flauwekul Chat. Het gaat er helemaal niet om of je wel of niet nieuwe spullen aan kunt schaffen. Op rommelmarkten willen mensen gewoon hun meuk kwijt en anderen kunnen dat weer gebruiken. En dat heeft totaal niets met hebzucht te maken. Heb net een autostoeltje gekocht voor mijn kleinzoon, waarom zou ik over de 100 euro uitgeven voor een nieuwe terwijl een andere hem anders op de stort moet gooien. Recycelen of hergebruik heet zoiets geloof ik.... | Het gaat in dit gedeelte om gierigheid en hebzucht. En dit vind ik voorbeelden hiervan. En ik vind ze veel erger, dan meedoen aan een loterij. Men veroordeelt de loterij wel hier, maar ze hebben niet door dat ze eigenlijk in hun hart even slecht zijn en dat hun hart evengoed gevuld is met hebzucht. Ik kan ook nog wel een ander voorbeeld noemen. Mensen die hun kinderen gratis naar het kamp lieten gaan met een zielig verhaal en ondertussen voldoende geld hadden. Of mensen die wel geld hebben voor vakantie er toch maar voor zorgen dat ze ergens gratis kunnen kamperen. Een facicliteit bestemd voor mensen met de smalle beurs. Hebzucht en gierigheid komen veel vaker voor dan alleen bij loterijen. En het verdwijnt niet als men de loterijen zou verbieden...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 24 augustus 2011, 15:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 13:45
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het gaat in dit gedeelte om gierigheid en hebzucht. En dit vind ik voorbeelden hiervan. En ik vind ze veel erger, dan meedoen aan een loterij. Men veroordeelt de loterij wel hier, maar ze hebben niet door dat ze eigenlijk in hun hart even slecht zijn en dat hun hart evengoed gevuld is met hebzucht. Ik kan ook nog wel een ander voorbeeld noemen. Mensen die hun kinderen gratis naar het kamo lieten gaan met een zielig verhaal en ondertussen voldoende geld hadden. Of mensen die wel geld hebben voor vakantie er toch maar voor zorgen dat ze ergens gratis kunnen kamperen. Een facicliteit bestemd voor mensen met de smalle beurs. Hebzucht en gierigheid komen veel vaker voor dan alleen bij loterijen. En het verdwijnt niet als men de loterijen zou verbieden... |
In dit toppic gaat het over het wel of niet meedoen met loterijen door christenen en niet over hebzucht of gierigheid. Neemt niet weg dat dit zeker dingen zijn die bestaan. Net als het valselijk(oneigenlijk/frauduleus) omgaan met gemeenschapsgeld. Allemaal uitwassen waar helaas christenen zich ook aan bezondigen.
Ik denk dat juist het meedoen met een loterij de hebzucht versterkt. Het maakt je gefixeerd op geld en winnen en dat lijkt me zeer kwalijke zaak. Daarbij moet ik denken aan een tekst in de Bijbel (Zeeland noemde het ook al) ....geld is de wortel van alle kwaad. Iets om eens goed over na te denken wanneer je weer een lot koopt, waarom koop ik het.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIA576
|
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 13:55
|
|
|
VISSER278 schreef: | Wat of dat nou met stelen te maken heeft is voor mij een vraag. Als ik een fles limonade koop bij de Aldi ipv. bij de AH , omdat het daar 20 cent goedkoper is , is dat dan ook stelen? Ik vind het nergens op slaan. Als iemand iets bij de kringloop ziet staan en het goed gebruiken kan ....en het ook nog voor een prikkie kan meenemen.....nou, 2 mensen blij, de verkoper en de koper. Wat doet het ertoe wie het koopt ? |
Tuurlijk 'mag' jij je goedkopere fles limonade kopen bij de Aldi! Maar ik begrijp Chat wel als hij het bijv. heeft over Kringloopwinkels. Ikzelf 'shop' daar ook altijd en dat heeft te maken met die héle kleine beurs van mij! Nu kom ik daar idd ook veel mensen tegen die het financieel hártstikke goed hebben. Door de populariteit van deze winkels zijn de prijzen daar behoorlijk gestegen dus...ben ik daar de dupe van! Je weet zelf ook wel dat iets wat populair is of waar veel vraag naar is, duurder wordt! (nu wil ik even in het midden laten wie hier nu schuldig aan is: de Kringloopwinkel zélf óf die klant die het goedkoop wil hebben....)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 14:14
|
|
|
MARIA576 schreef: | Tuurlijk 'mag' jij je goedkopere fles limonade kopen bij de Aldi! Maar ik begrijp Chat wel als hij het bijv. heeft over Kringloopwinkels. Ikzelf 'shop' daar ook altijd en dat heeft te maken met die héle kleine beurs van mij! Nu kom ik daar idd ook veel mensen tegen die het financieel hártstikke goed hebben. Door de populariteit van deze winkels zijn de prijzen daar behoorlijk gestegen dus...ben ik daar de dupe van! Je weet zelf ook wel dat iets wat populair is of waar veel vraag naar is, duurder wordt! (nu wil ik even in het midden laten wie hier nu schuldig aan is: de Kringloopwinkel zélf óf die klant die het goedkoop wil hebben....) |
Mag ik vragen hoe jij kunt zien dat die mensen het financieel goed hebben en dus daar niet zouden moeten kopen?
Ik zal niet zeggen dat ik het financieel zo reuze goed heb, maar voor het geld hoef ik niet naar de kringloop, maar zoals ik al eerder schreef ga ik daarna toe vanwege de recycling en dus ook het milieu.
Ook weet ik dan zeker dat er geen oneerlijke handel achter zit zoals ik veel winkels wel het geval is.
1 van de teksten die ik in mijn profiel heb staan is niet voor niets Micha 6: 8!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 15:30
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Mag ik vragen hoe jij kunt zien dat die mensen het financieel goed hebben en dus daar niet zouden moeten kopen?
Ik zal niet zeggen dat ik het financieel zo reuze goed heb, maar voor het geld hoef ik niet naar de kringloop, maar zoals ik al eerder schreef ga ik daarna toe vanwege de recycling en dus ook het milieu.
Ook weet ik dan zeker dat er geen oneerlijke handel achter zit zoals ik veel winkels wel het geval is.
1 van de teksten die ik in mijn profiel heb staan is niet voor niets Micha 6: 8! | Je zou kunnen denken aan het invoeren van een pasjessysteem. Die pasjes worden uitgedeeld aan de mensen die het echt nodig hebben en die geven korting bij aanschaf van bepaalde goederen. De winkel zou dan voor compensatie van de geleden schade het restant kunnen verhalen op gemeenschapsgeld.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIA576
|
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 17:25
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Mag ik vragen hoe jij kunt zien dat die mensen het financieel goed hebben en dus daar niet zouden moeten kopen?
1 van de teksten die ik in mijn profiel heb staan is niet voor niets Micha 6: 8! |
hoe ik dat weet? gewoon...omdat ik ze ken, persoonlijk ken! En begrijp me goed: ik gun ieder het zijne/hare dus ik kijk écht niemand weg hoor! Feit is wél dat de prijzen in een Kringloopwinkel enorm gestegen zijn, de afgelopen jaren, mede door de populariteit en het is zelfs al zo dat ik soms iets wil kopen....maar het niet kan, omdat het té duur is! (nu is de Kringloop bij ons in't dorp ook wel erg duur...dat moet gezegd worden..)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 17:32
|
|
|
MARIA576 schreef: | hoe ik dat weet? gewoon...omdat ik ze ken, persoonlijk ken! En begrijp me goed: ik gun ieder het zijne/hare dus ik kijk écht niemand weg hoor! Feit is wél dat de prijzen in een Kringloopwinkel enorm gestegen zijn, de afgelopen jaren, mede door de populariteit en het is zelfs al zo dat ik soms iets wil kopen....maar het niet kan, omdat het té duur is! (nu is de Kringloop bij ons in't dorp ook wel erg duur...dat moet gezegd worden..) |
Dank je wel voor je antwoord! ik begrijp je verhaal nu beter!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIA576
|
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 17:53
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Dank je wel voor je antwoord! ik begrijp je verhaal nu beter! |
Graag gedaan!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 22:37
|
|
|
Maar volgens mij gaat het ze zo goed dat ze eerst komen kijken of ze het wel kunnen verkopen zo niet dan nemen ze het niet mee dus dat is ook weer iets en dan kan je grof vuil bellen en die nemen het dan weer wel mee . Sjalom. Martin
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIA576
|
|
Geplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 22:47
|
|
|
MARTIN695 schreef: | Maar volgens mij gaat het ze zo goed dat ze eerst komen kijken of ze het wel kunnen verkopen zo niet dan nemen ze het niet mee dus dat is ook weer iets en dan kan je grof vuil bellen en die nemen het dan weer wel mee . Sjalom. Martin |
Dat klopt Martin, maar jij hebt het nu waarschijnlijk over meubelen? Mijn gang naar de Kringloopwinkel heeft voornamelijk met kleding te maken. Die wordt ook voldoende ingebracht, gratis....maar als je dan de prijzen ziet? Pure winst dus voor de Kringloop!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 00:14
|
|
|
Op deze manier heb ik zelfs nog nooit aan een kringloop winkel gedacht. Kringloopwinkels, rommelmarkten...Ik vind het er heerlijk. Er waren momenten dat ik er heen moest, maar ook de tijden dat ik het makkelijk kon betalen ben ik er geweest. Heeft dit te maken met stelen van de armen? Nee, dat denk ik niet. Sommige mensen vinden het gewoon leuk(hobbymatig) om tussen al die troep van een ander te neuzen om te zien of er nog iets leuks voor hen bij is. En....als je ooit armoede hebt gekent, en er weer bovenop gekomen bent, dan heb je wel geleerd om goed met je geld om te gaan. Daar kan ook in beter tijden de kringloopwinkel gewoon bij blijven horen om te voorkomen dat je terugvalt in de armoede.
Dat sceptische gevoel bij hebzucht heb ik veel meer bij mensen die genoeg verdienen maar stug in hun veel te voordelige huurhuis/starterswoning blijven wonen terwijl er juist een tekort is aan goedkope woningen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARC212
|
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 20:33
|
|
|
Om even terug te gaan naar het begin van het topic. Ja ik vind dat loten kopen mag. Ik doe het zelf echter niet meer wijs geworden door de vele malen dat ik niks won. Nu spaar ik liever mijn geld ipv het te vergokken aan een een lot(staatsloterijlot). Heb pas een VVV-bon gehad en die kon ik leuk besteden aan kleding.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: donderdag 25 augustus 2011, 22:29
|
|
|
[quote=MARIA576]Dat klopt Martin, maar jij hebt het nu waarschijnlijk over meubelen? Mijn gang naar de Kringloopwinkel heeft voornamelijk met kleding te maken. Die wordt ook voldoende ingebracht, gratis....maar als je dan de prijzen ziet? Pure winst dus voor de Kringloop![/quot
Hallo Maria Klopt helemaal wat je schrijft ik weet dat die kringloop winkels van 1 persoon is hier in de omtrek en sinds die persoon dat in handen heeft zijn de prijzen verdubbelt en wordt er dan niet gedacht aan de mensen die dus geen of weinig geld hebben. Sjalom. Martin
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANDRAQK595
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 22:07
|
|
|
JOLAN931 schreef: | In reformatorische kringen is meedoen aan de loterij een foute manier om aan je geld te komen, terwijl in andere christelijke kringen dit totaal geen probleem is. Wat denken jullie? Meedoen aan de loterij mag dat? En waarom wel/waarom niet? Is er ook een mogelijkheid om je mening bijbels te onderbouwen? |
hoi Jolanda, zo te lezen heb je een leuke discussie opgewekt. inmiddels wordt er al over van alles gesproken,...en ik vraag me af of jij je antwoord al hebt? Ik denk dat jij de enige bent die een antwoord heeft. gelukkig leven wij niet meer onder de wet, maar onder de genade. en ik moest denken aan de volgende tekst:
1 Korinthe 6:12 "alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig."
Als jij dicht bij jezus leeft en als jij vrede in je hart heb bij de dingen die je doet dan is het goed. En als Hij het niet met je eens is met wat je doet, en je blijft dicht bij hem leven, dan maakt hij het je echt wel duidelijk
succes!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 29 augustus 2011, 22:13
|
|
|
LEANDRAQK595 schreef: | hoi Jolanda, zo te lezen heb je een leuke discussie opgewekt. inmiddels wordt er al over van alles gesproken,...en ik vraag me af of jij je antwoord al hebt? Ik denk dat jij de enige bent die een antwoord heeft. gelukkig leven wij niet meer onder de wet, maar onder de genade. en ik moest denken aan de volgende tekst:
1 Korinthe 6:12 "alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig."
Als jij dicht bij jezus leeft en als jij vrede in je hart heb bij de dingen die je doet dan is het goed. En als Hij het niet met je eens is met wat je doet, en je blijft dicht bij hem leven, dan maakt hij het je echt wel duidelijk
succes! |
Mooie bijdrage! Zo heb ik het nooit gezien, maar er zit zeker wat in. En weet je... sommige dingen weet je voor jezelf wel, maar zijn gewoon een leuke discussie waard met andersdenkenden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INGE750
|
|
Geplaatst: donderdag 1 september 2011, 22:17
|
|
|
LEANDRAQK595 schreef: | hoi Jolanda, zo te lezen heb je een leuke discussie opgewekt. inmiddels wordt er al over van alles gesproken,...en ik vraag me af of jij je antwoord al hebt? Ik denk dat jij de enige bent die een antwoord heeft. gelukkig leven wij niet meer onder de wet, maar onder de genade. en ik moest denken aan de volgende tekst:
succes! |
Wat een mooi antwoord! Ik heb wel eens een lot gekocht, maar op de één of andere manier voelt het meespelen met een loterij voor mij niet goed. Het maakt mij onrustig, dus koop ik maar geen loten meer.
Hoewel... op de bazaar van onze kerk koop ik dan wel weer lootjes voor het rad van fortuin, omdat ik weet dat ik daarmee de pot van de kerk spek. Wat vinden jullie daar dan van?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: donderdag 1 september 2011, 22:25
|
|
|
INGE750 schreef: | Wat een mooi antwoord! Ik heb wel eens een lot gekocht, maar op de één of andere manier voelt het meespelen met een loterij voor mij niet goed. Het maakt mij onrustig, dus koop ik maar geen loten meer.
Hoewel... op de bazaar van onze kerk koop ik dan wel weer lootjes voor het rad van fortuin, omdat ik weet dat ik daarmee de pot van de kerk spek. Wat vinden jullie daar dan van? | Wat ik er van vind?
Ergens wel een beetje hypocriet. Maar zijn dit niet heel veel dingen in het leven? Ik heb zelf ook wel een paar van die hypocriete standpunten, maar je moet ergens je grenzen stellen om niet van kwaad tot erger te gaan. Ik denk dat iedereen wel zoiets heeft waarin hij/zij niet rechtlijnig is, en dat zie ik niet als verkeerd, maar als het stellen van grenzen voor jezelf.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INGE750
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 september 2011, 09:04
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Wat ik er van vind?
Ergens wel een beetje hypocriet. Maar zijn dit niet heel veel dingen in het leven? Ik heb zelf ook wel een paar van die hypocriete standpunten, maar je moet ergens je grenzen stellen om niet van kwaad tot erger te gaan. Ik denk dat iedereen wel zoiets heeft waarin hij/zij niet rechtlijnig is, en dat zie ik niet als verkeerd, maar als het stellen van grenzen voor jezelf. |
Dat het tegenstrijdig is, ben ik met je eens. Daarom had ik het er ook bij gezet. Ik ben mij daarvan bewust, maar vind het voor mijzelf te verantwoorden. Ik bedoelde eerder wat je vind van een kerk die op een bazaar een rad van fortuin laat draaien.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 september 2011, 09:59
|
|
|
INGE750 schreef: | Dat het tegenstrijdig is, ben ik met je eens. Daarom had ik het er ook bij gezet. Ik ben mij daarvan bewust, maar vind het voor mijzelf te verantwoorden. Ik bedoelde eerder wat je vind van een kerk die op een bazaar een rad van fortuin laat draaien. |
Tja denk dat je daarmee veel kerken en christelijke verenigingen en organisaties te kijk zet Want ook bij onze kerken gebeurt dat en als we van het koor een rommelmarkt houden doen we er vrolijk aan mee,waarom? om idd de kerk en de kas van het koorte spekken. Maar toch denk ik dat dit wel iets anders is hier gaat het vaak om kleine presentjes en bij een grote loterij vaak om grote bedragen met geld. Maar ja een beetje tegenstrijdig is het dus wel.
|
|
Naar boven |
|
|