ChristianMatch

Forum

vrije wil versus Gods plan.
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 20:27

CHATULIEM619 schreef:
Volgens mij ligt het hier nog veel dieper. Hoeveel heeft de achtergrond van je eigen leven te maken met je Godsbeeld. Soms lijkt het wel alsof men maar één aspect van God wil zien en door dat aspect het geloof laat bepalen.

Ik kan me goed vinden in de terminologie die Berkhof gebruikt. Waarschijnlijk een Arminiaan. Als hij het over Gods karakter heeft, gebruikt hij tegengestelde woorden. Deze paradoxale beschrijvingen komen volgens mij het dichtste bij de waarheid. God is de heilige Liefde..de weerloze overmacht en de veranderbare trouw....om maar drie termen te noemen. God is zowel Heilig als dat Hij in Zijn liefde bij ons wil wonen. Hij vertoont beide eigenschappen, is meer dan deze eigenschappen, overstijgt al onze beschrijvingen.

Wat vreemd..
God is liefde en God is heilig, maar heilige liefde? dan is deze liefde apart gezet? En dat is niet juist want God deelt uit en geeft iedereen Zijn liefde..
Weerloze overmacht?
God is niet weerloos en Hij is de Almacht niet de Overmacht..overmacht is een juridische term, dan kun je je verplichtingen niet nakomen...Komt God Zijn verplichtingen niet na?
Veranderbare trouw..in Zijn trouw is God onveranderbaar...
Ik vind het vreemde gezegdes en ook niet echt Bijbels..
Of zie ik het verkeerd? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 21:03

MARIAN519 schreef:
Wat vreemd..
God is liefde en God is heilig, maar heilige liefde? dan is deze liefde apart gezet? En dat is niet juist want God deelt uit en geeft iedereen Zijn liefde..
Weerloze overmacht?
God is niet weerloos en Hij is de Almacht niet de Overmacht..overmacht is een juridische term, dan kun je je verplichtingen niet nakomen...Komt God Zijn verplichtingen niet na?
Veranderbare trouw..in Zijn trouw is God onveranderbaar...
Ik vind het vreemde gezegdes en ook niet echt Bijbels..
Of zie ik het verkeerd? Smiley die vol vragen zit
Ach, hij besteedt er wel 40 pagina's aan geloof ik. In de Bijbel zijn die zogenaamde tegenstrijdigheden te zien. God is Liefde, maar Hij is ook Heilig. Zijn Liefde zorgt ervoor dat we bij Hem mogen wonen en een relatie met Hem hebben. Maar God is ook meer dan Liefde, Hij is ook een Heilig God. Dat betekent, dat Hij ons altijd overstijgt, we hebben een relatie met Hem en tegelijkertijd is er die afstand, het verschil tussen onze menselijkheid tegenover Gods heiligheid. In de termen van transcedentie en condescedentie....

De weerloosheid wordt zichtbaar als Jezus zich overgeeft aan het kruis...In het NT wordt Hij Zoon des Mensen genoemd. Maar de overmacht wordt zichtbaar in de overwinning op het kruis...

De veranderbare trouw...in een relatie verander je. Je leest ook dat God in Zijn handelen verandert, Hij heeft spijt van datgene wat Hij zich voorgenomen had. Denk aan Jona met Nineve. Maar deze veranderlijkheid gaat nooit in tegen Zijn karakter, Hij is altijd trouw...Hij is altijd Dezelfde. God is ook te verbidden, maar uiteindelijk is Zijn wil de beste...

Om Gods karakter te beschrijven schieten we als mens schromelijk te kort. De beschrijvingen zijn slechts menselijke aanduidingen. We moeten altijd voor ogen houden, dat God meer is dan Zijn eigenschappen. Maar dat meer gaat niet in tegen dat wat wij van Hem kennen vanuit Gods woord.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 28 maart 2011, 21:08
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 21:12

CHATULIEM619 schreef:
Ach, hij besteedt er wel 40 pagina's aan geloof ik. In de Bijbel zijn die zogenaamde tegenstrijdigheden te zien. God is Liefde, maar Hij is ook Heilig. Zijn Liefde zorgt ervoor dat we bij Hem mogen wonen en een relatie met Hem hebben. Maar God is ook meer dan Liefde, Hij is ook een Heilig God. Dat betekent, dat Hij ons altijd overstijgt, we hebben een relatie met Hem en tegelijkertijd is er die afstand, het verschil tussen onze menselijkheid tegenover Gods heiligheid. In de termen van transcedentie en condescedentie....

De weerloosheid wordt zichtbaar als Jezus zich overgeeft aan het kruis...In het NT wordt Hij Zoon des Mensen genoemd. Maar de overmacht wordt zichtbaar in de overwinning op het kruis...

De veranderbare trouw...in een relatie verander je. Je leest ook dat God in Zijn handelen verandert, Hij heeft spijt van datgene wat Hij zich voorgenomen had. Denk aan Jona met Nineve. Maar deze veranderlijkheid gaat nooit in tegen Zijn karakter, Hij is altijd trouw...Hij is altijd Dezelfde. God is ook te verbidden, maar uiteindelijk is Zijn wil de beste...

Ik heb het stuk van Berkhof gelezen en ik vind het misleidend woordgebruik.
Zijn we op deze manier duidelijk tegenover de ander? de ongelovige? of onze medegelovige?
God is wie HIj zegt dat Hij is en om daar op deze wijze mee om te gaan zal best modern zijn en mooi gevonden, maar ik vind het echt niet kunnen.
Berkhof zegt ook dat er dingen gebeuren tegen Gods wil in.
Hij maakt dat je twijfelt aan de Almacht van God.
Geloof jij echt dat hij op de goede manier bezig is?

En dan ook nog die vreemde idee van transcendentie en condescendentie.. Smiley die vol vragen zit

Laatst aangepast door
MARIAN519
op maandag 28 maart 2011, 21:19
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 21:32

MARIAN519 schreef:
Ik heb het stuk van Berkhof gelezen en ik vind het misleidend woordgebruik.
Zijn we op deze manier duidelijk tegenover de ander? de ongelovige? of onze medegelovige?
God is wie HIj zegt dat Hij is en om daar op deze wijze mee om te gaan zal best modern zijn en mooi gevonden, maar ik vind het echt niet kunnen.
Berkhof zegt ook dat er dingen gebeuren tegen Gods wil in.
Hij maakt dat je twijfelt aan de Almacht van God.
Geloof jij echt dat hij op de goede manier bezig is?

En dan ook nog die vreemde idee van transcendentie en condescendentie.. Smiley die vol vragen zit
Het is duidelijk dat je dit ook weer benadert vanuit je eigen verleden. Ik vind het juist heel duidelijk en verhelderend...Hij is zowel Heilig als Liefde....transcedent en condescedent. Hem één van deze eigenschappen ontzeggen doe je denk ik tekort aan de Bijbel. In deze discussie komen beide eigenschappen toch ook naar boven. Hoeveel ruimte geeft God aan de mens? Laat Hij alles over aan hem, dan lijkt Hij weerloos toe...Of kan de mens er niks aan doen, dat doet je weer denken aan die overmacht. God is echter beide, Hij geeft ruimte aan de mens om voor Hem te kiezen, aan de andere kant overweldigt Hij de mens met Zijn aanbod...
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 22:38

CHATULIEM619 schreef:
Het is duidelijk dat je dit ook weer benadert vanuit je eigen verleden. Ik vind het juist heel duidelijk en verhelderend...Hij is zowel Heilig als Liefde....transcedent en condescedent. Hem één van deze eigenschappen ontzeggen doe je denk ik tekort aan de Bijbel. In deze discussie komen beide eigenschappen toch ook naar boven. Hoeveel ruimte geeft God aan de mens? Laat Hij alles over aan hem, dan lijkt Hij weerloos toe...Of kan de mens er niks aan doen, dat doet je weer denken aan die overmacht. God is echter beide, Hij geeft ruimte aan de mens om voor Hem te kiezen, aan de andere kant overweldigt Hij de mens met Zijn aanbod...

Het is zo dat Hij zowel Heilig als Liefde is..en dat staat er nu juist niet.
Wil je me dat "transcedent en condescedent" nog eens uitleggen?
En ook het duidelijke van de schijnbare tegenstellingen?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 10:20

MARIAN519 schreef:
Het is zo dat Hij zowel Heilig als Liefde is..en dat staat er nu juist niet.
Wil je me dat "transcedent en condescedent" nog eens uitleggen?
En ook het duidelijke van de schijnbare tegenstellingen?
Als Hij de eigenschappen heilig en liefde in een woord noemt, staat het er volgens mij juist wel. Condescedent houdt in dat God te midden van Zijn volk wil wonen. In het Oude Testament zichtbaar in de tabernakel en de tempel, in het Nieuwe Testament zichtbaar door de Heilige Geest, die in de gelovige woont. Hij verliest Zich echter niet volledig in Zijn aanwezigheid, Hij overstijgt dat ook weer. Het woord transcedent gaat over Zijn heiligheid, hoe Hij ons ook weer ontstijgt, hoe wij Hem niet kunnen bevatten. God staat ook boven ons, Hij overstijgt onze zonde.

Het nut van die schijnbare tegenstellingen is om te beschrijven wie God is. Hij is niet alleen Heilig, Hij is ook Liefde. Hij is niet alleen overmacht, Hij is ook bereid mensen de ruimte te geven. Zijn trouw is geen onverzettelijkheid, in Zijn trouw geeft Hij ons de ruimte om te bidden en verhoort Hij ons gebed.
Deze eigenschappen geven een bepaald spanningsveld. Veel mensen benadrukken slechts één eigenschap en negeren de andere. Terwijl de waarheid precies in het midden zit. En dat vind ik best wel mooi als ik zo kijk naar de verschillende benaderingswijzen van gemeentes.
Zelf zit ik in de pinkstergemeente, waar de nadruk op Gods kracht centraal staat. Maar ik houd mezelf altijd voor ogen, dat God een heilig God is. En dat onze redding geen verworvenheid is, maar door de genade en verlossing door Jezus Christus tot stand is gebracht.
Aan de andere kant hoop ik dat de traditionele kerk van ons kan leren dat geloven in God een leven in vreugde is.
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 11:53

CHATULIEM619 schreef:
Als Hij de eigenschappen heilig en liefde in een woord noemt, staat het er volgens mij juist wel. Condescedent houdt in dat God te midden van Zijn volk wil wonen. In het Oude Testament zichtbaar in de tabernakel en de tempel, in het Nieuwe Testament zichtbaar door de Heilige Geest, die in de gelovige woont. Hij verliest Zich echter niet volledig in Zijn aanwezigheid, Hij overstijgt dat ook weer. Het woord transcedent gaat over Zijn heiligheid, hoe Hij ons ook weer ontstijgt, hoe wij Hem niet kunnen bevatten. God staat ook boven ons, Hij overstijgt onze zonde.

Het nut van die schijnbare tegenstellingen is om te beschrijven wie God is. Hij is niet alleen Heilig, Hij is ook Liefde. Hij is niet alleen overmacht, Hij is ook bereid mensen de ruimte te geven. Zijn trouw is geen onverzettelijkheid, in Zijn trouw geeft Hij ons de ruimte om te bidden en verhoort Hij ons gebed.
Deze eigenschappen geven een bepaald spanningsveld. Veel mensen benadrukken slechts één eigenschap en negeren de andere. Terwijl de waarheid precies in het midden zit. En dat vind ik best wel mooi als ik zo kijk naar de verschillende benaderingswijzen van gemeentes.
Zelf zit ik in de pinkstergemeente, waar de nadruk op Gods kracht centraal staat. Maar ik houd mezelf altijd voor ogen, dat God een heilig God is. En dat onze redding geen verworvenheid is, maar door de genade en verlossing door Jezus Christus tot stand is gebracht.
Aan de andere kant hoop ik dat de traditionele kerk van ons kan leren dat geloven in God een leven in vreugde is.

Even een opmerking Chat over de traditionele Kerk ..ten eerste zit er zoveel verschillende stromingen in de traditionele kerk....ten tweede werp je nu éénzijdig beeld over die traditionele kerk, waarin ook de vreugde ervaren kan worden, met een leven met God.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 00:10

Traditionele kerk, pinkstergemeente, volle evangelie, vergadering der gelovigen.
Al deze kerken en/of gemeenten zijn ontstaan, omdat wij zo graag discussieren en de dingen willen geredeneren en uitleggen.
Als we iets niet begrijpen, dan passen we de uitleg aan.
Gevolg: ruzies en scheiding van kerk en gemeente.
Van huis uit ben ik katholiek. Tot berekering gekomen in bij de vergadering der geloven, vervolgens terecht gekomen in het volle evangelie en na nog een verhuizing bij pinksteren.
En nu bij een bij een huisgemeente.
Ik heb ervaren dat al deze kerken en gemeenten gevuld zijn met een mix van mensen die geloven met hun verstand en mensen die geloven met hun hart.
De wens van mijn moeder was, dat de begrafenisdienst geleid zou worden door een voorganger van mijn gemeente (Volle evangelie). De familie wilde het echter traditioneel doen, namelijk katholiek. (Terwijl geen van hun ooit in de kerk komt).
En weet je....
God had een hele mooie oplossing.
De pastoor van deze katholieke kerk was een wedergeboren christen, die op uitzonderlijke manier over de liefde en genade van God sprak.
Zo werd de wens van mijn moeder toch op wonderlijke wijze vervuld, want deze pastoor of voorganger was namelijk een voorganger van mijn gemeente, namelijk de gemeente van Jezus Christus
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 14:17

Mooi verhaal! mijn oma was ook diep gelovig katholiek en de uitvaart dienst was zo mooi, zo`n getuigenis...waar Christus/God centraal stond en het evangelie, en de hoop van mijn oma duidelijk naar voren kwam.
Heb toen wat vooringenomenheid en vooroordelen in moeten slikken!
in elke kerk heb je naam-christenen en echte wedergeboren christenen die een levende relatie met onze lieve Heer hebben.
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 17:37

DAVID923 schreef:
Mooi verhaal! mijn oma was ook diep gelovig katholiek en de uitvaart dienst was zo mooi, zo`n getuigenis...waar Christus/God centraal stond en het evangelie, en de hoop van mijn oma duidelijk naar voren kwam.
Heb toen wat vooringenomenheid en vooroordelen in moeten slikken!
in elke kerk heb je naam-christenen en echte wedergeboren christenen die een levende relatie met onze lieve Heer hebben.

zo is het inderdaad!
Ook gisteren hoorde ik iemand van de vrouwenbijeenkomst zeggen : "ik verschiet ervan dat er in de katholieke kerk OOK zo correct met het geloof en met de Heer omgegaan wordt!" (dit naar aanleiding van gebeurtenis en begeleiding uit mijn eigen verleden dat ik vertelde)
Van zulke reacties krijg ik het dus. Mijn ouders zijn katholiek, en mijn vader is een echte wedergeboren christenen (jammer genoeg zelfs een beetje wettisch).
Ik geloof dat God voor ieder van ons een plaats heeft, als je je laat leiden door de Heer dat je daar ook terecht komt, maar ik geloof ook dat niet één bepaalde kerk het enige juiste geloof is, dat dit een hoogmoed is die we moeten laten varen.
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 17:43

MARYLIEN613 schreef:
zo is het inderdaad!
Ook gisteren hoorde ik iemand van de vrouwenbijeenkomst zeggen : "ik verschiet ervan dat er in de katholieke kerk OOK zo correct met het geloof en met de Heer omgegaan wordt!" (dit naar aanleiding van gebeurtenis en begeleiding uit mijn eigen verleden dat ik vertelde)
Van zulke reacties krijg ik het dus. Mijn ouders zijn katholiek, en mijn vader is een echte wedergeboren christenen (jammer genoeg zelfs een beetje wettisch).
Ik geloof dat God voor ieder van ons een plaats heeft, als je je laat leiden door de Heer dat je daar ook terecht komt, maar ik geloof ook dat niet één bepaalde kerk het enige juiste geloof is, dat dit een hoogmoed is die we moeten laten varen.

Ik vind het fijn dat jullie de katholieken traditie kunnen appreciëren. Dit, wat jullie nu vertellen, is nog nogmaals een bewijs dat er toch weinig bekend is over andere geloofsstrekkingen. Natuurlijk is voor een katholiek Jezus de centrale figuur. Het is de betrachting van elke rechtgeaarde katholiek om in navolging van Christus te leven. De kloosterlingen leggen drie gelofte af die allemaal verwijzen naar het leven van Jezus. Ik merk ook sinds ik lid ben van CM dat de accenten in verschillende geloofsbelevingen anders worden gelegd.

Wel, dit doet me echt deugd om te lezen. En dat meen ik heel oprecht.

Frank Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 18:59

Dit vond ik op internet, wat vinden jullie van deze uitleg. De schrijver heeft wel een punt denk ik.

Citaat:
Vraag: Wat betekent “velen zijn geroepen en weinigen uitverkoren”?

Antwoord: Alleen het volk Israël is Gods uitverkoren volk (Deuteronomium 7:6,7; 10:15; 14:2; Jesaja 43:20; 45:4; Mattheüs 24:22; Handelingen 13:17). De woorden “Velen zijn geroepen, maar slechts weinigen uitverkoren” (Mattheüs 22:14) spreken niet van het binnengaan van de hemel. Het gaat hier over Joden die wel of niet het komende Messiaanse rijk zullen binnengaan. Vgl. Romeinen 11:7.
“Velen” is de vertaling van wat in de oorspronkelijke taal luidde: “de velen”. Dat is een manier van spreken, die in onze taal gewoon betekent: allen. Hier wordt dus gezegd, dat alle Israëlieten die leven bij de komst van het komende Messiaanse vrederijk, uitgenodigd zijn om dit rijk binnen te gaan, maar dat ze er niet allemaal zullen binnengaan. Wie van de Israëlieten er niet binnengaan, hebben dit aan zichzelf te wijten. God nodigde hen uit om te komen, maar zij wilden niet allemaal. Zo is het ook bij de niet-Joden. God roept de wereld tot behoud, maar niet iedereen wordt behouden. Velen willen niet op de oproep van God ingaan.

Wat leert de Bijbel over de uitverkiezing?

Vraag: Wat geloven mensen die de uitverkiezing leren en is dit Bijbels?

Antwoord: In het kort gezegd houdt de leer van de uitverkiezing het volgende in. Men gelooft dat God de ene mens uitkiest om bij Hem in de hemel te komen, terwijl Hij de andere mens uitkiest om in de eeuwigheid verloren te zijn. Sommigen geloven zelfs, dat zoals de ene mens in de hemel is “tot eer van God”, zo de ander ook “tot eer van God” naar de hel gaat.
Wij menen echter, dat deze leer beslist onbijbels is. De Bijbel leert, dat God niets liever wil, dan dat alle mensen gered worden (1 Timotheüs 2:4). Daarom heeft Hij de mens een vrije wil gegeven om te kiezen tussen het leven en de dood (vgl. Jozua 24:15). Het is de eigen keuze van de mens of hij voor eeuwig behouden is, dan wel voor eeuwig verloren.

Er is wel een uitverkiezing van het volk Israël. Dit is geen uitverkiezing zodat alle Israëlieten voor eeuwig behouden zijn. Het is de verkiezing, waarbij God uit alle volken dit volk gekozen heeft om Zijn volk op aarde te zijn en om door middel van dit volk tot de gehele mensheid te spreken en de gehele mensheid te zegenen. Duidelijk spreekt de apostel Paulus over deze uitverkiezing in Romeinen 9-11 (zie vooral 9:13). Het is de uitverkiezing waarbij verwezen wordt naar de keuze die God gemaakt heeft tussen de nakomelingen van Isaak. Daarbij heeft Hij Jakob uitverkoren en liefgehad en Esau afgewezen en gehaat. Dit betekent, dat Esau en zijn nakomelingen niet behoren bij de lijn van Abraham tot aan de Messias. God wist welk leed de nakomelingen van Esau Zijn uitverkoren volk zouden aandoen en kon daarom al van tevoren zeggen, dat Hij Esau en zijn nakomelingen haatte. Dit betekende dus niet, dat alle nakomelingen van Jakob “dus” voor eeuwig behouden zijn (zoals soms gesuggereerd wordt naar aanleiding van Romeinen 11:26, een tekst die verwijst naar de Israëlieten die bij de wederkomst van de Here Jezus op aarde leven en die van de ellende van de grote verdrukking gered worden) en ook niet dat alle nakomelingen van Esau “dus” voor eeuwig verloren zijn. Alleen de rechtvaardigen uit beide volken zijn behouden en de onrechtvaardigen zijn verloren.

Mensen die al behouden zijn, kunnen nu uitverkoren, dat is uitgekozen worden om een bepaald werk voor God te doen. Zie Handelingen 9:15; 1 Corinthe 1:27,28; Ephese 1:4; 1 Petrus 2:9. Ook de Here Jezus heet “uitverkoren” (1 Petrus 2:4) Zelfs engelen worden “uitverkoren” genoemd (1 Timotheüs 5:21). De Levieten waren uitverkoren om de ark te dragen (1 Kronieken 15:2). Het zal duidelijk zijn, dat bij de Here Jezus, de engelen en de Levieten geen sprake was van uitverkiezing tot behoud maar ook uitverkiezing tot een bepaalde taak.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zondag 10 april 2011, 21:23

[quote=ANNETTE050]
Annette, hier kan ik me in vinden, ja zowel met de uitverkiezing van mensen en engelen tot een taak als de uitverkorenen uit alle volken door God gekozen en niet door werken of geloof alleen.
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 00:10

ANNETTE050 schreef:
Dit vond ik op internet, wat vinden jullie van deze uitleg. De schrijver heeft wel een punt denk ik.

Inderdaad een goede uitleg Annette. Ik ken de schrijver en het stuk, want hij is mijn predikant.

Laatst aangepast door
KATHY142
op maandag 11 april 2011, 11:11
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 12:17

als je en boek als daniel leest en je dan beseft dat alles precies is uitgekomen via assyrie, babel, perzie en het hellinisme (alexander de grote). zelf tot op details na (de afsplisingen en generaals).
terwijl het dus eerder geschreven (gedateerd was).
En je ook ziet hoe in openbaringen alles precies zo loopt zoals God het wilt, tot op de dag af, hoe kan men dan de vrije wil van de mens zo groot maken.

Kijk eens na de mensen in de Bijbel, David, koos zelf niet voor die bediening, maar werd gezalfd en geroepen door God.
Paulus, een tegenstanders en vervolger van de Heer, koss er zelf niet voor, Jezus greep in. Radicaal. Zo ook bij de apostelen, Jezus koos en riep hen, en ze lieten alles vallen en volgde...

joh 6

60 Vele dan van zijn discipelen hoorden dit en zeiden: Deze rede is hard; wie kan haar aanhoren? 61 Jezus nu wist bij Zichzelf, dat zijn discipelen hierover morden, en Hij zeide tot hen: Geeft u dit aanstoot? 62 Wat dan, indien gij de Zoon des mensen daarheen zaagt opvaren, waar Hij tevoren was? 63 De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven. 64 Maar er zijn sommigen onder u, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie het waren, die niet geloofden, en wie het was, die Hem verraden zou. 65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van de Vader gegeven zij.
66 Van toen af keerden vele van zijn discipelen terug en gingen niet langer met Hem mede.
De belijdenis van Petrus
67 Jezus zeide dan tot de twaalven: Gij wilt toch ook niet weggaan? 68 Simon Petrus antwoordde Hem: Here, tot wie zullen wij heengaan? Gij hebt woorden van eeuwig leven; 69 en wij hebben geloofd en erkend, dat Gij zijt de Heilige Gods. 70 Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalven uitgekozen?

*

God zet de eerste stap:

Hand 16:14

“En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.”

Joh 6:44

“Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.”

rom 8:

29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

*

De schrijven van dat stuk slaat de plank mis als hij suggereert dat als de gelovigen zelff dus hun redding hebben gekozen (alsof God van mensen afhankelijk is) DAN PAS worden uitverkozen voor een bediening, maar waarom lees ik dan telkens op vele plaatsen dat die zaken al voor de grondvesting van de aarde al bepaald waren. daarom denken diezelfde mensen ook dat Jezus een soort backup plan was, zo van oeps de zondeval nu even een plan B...lol...are you kidding me?

3 Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus. 4 Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht.
Naar boven

Auteur Bericht
KATHY142

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 14:57

DAVID923 schreef:
als je en boek als daniel leest en je dan beseft dat alles precies is uitgekomen via assyrie, babel, perzie en het hellinisme (alexander de grote). zelf tot op details na (de afsplisingen en generaals).
terwijl het dus eerder geschreven (gedateerd was).
En je ook ziet hoe in openbaringen alles precies zo loopt zoals God het wilt, tot op de dag af, hoe kan men dan de vrije wil van de mens zo groot maken.

Goed lezen David. Nergens staat dat de vrije wil van de mens groot gemaakt wordt.
Er staat alleen dat "God nodigde hen uit om te komen, maar zij wilden niet allemaal. Zo is het ook bij de niet-Joden. God roept de wereld tot behoud, maar niet iedereen wordt behouden. Velen willen niet op de oproep van God ingaan". Ook hier staat toch duidelijk dat God de eerste stap zet.

Kijk eens na de mensen in de Bijbel, David, koos zelf niet voor die bediening, maar werd gezalfd en geroepen door God.
Paulus, een tegenstanders en vervolger van de Heer, koss er zelf niet voor, Jezus greep in. Radicaal. Zo ook bij de apostelen, Jezus koos en riep hen, en ze lieten alles vallen en volgde...

joh 6

60 Vele dan van zijn discipelen hoorden dit en zeiden: Deze rede is hard; wie kan haar aanhoren? 61 Jezus nu wist bij Zichzelf, dat zijn discipelen hierover morden, en Hij zeide tot hen: Geeft u dit aanstoot? 62 Wat dan, indien gij de Zoon des mensen daarheen zaagt opvaren, waar Hij tevoren was? 63 De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven. 64 Maar er zijn sommigen onder u, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie het waren, die niet geloofden, en wie het was, die Hem verraden zou. 65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van de Vader gegeven zij.
66 Van toen af keerden vele van zijn discipelen terug en gingen niet langer met Hem mede.
De belijdenis van Petrus
67 Jezus zeide dan tot de twaalven: Gij wilt toch ook niet weggaan? 68 Simon Petrus antwoordde Hem: Here, tot wie zullen wij heengaan? Gij hebt woorden van eeuwig leven; 69 en wij hebben geloofd en erkend, dat Gij zijt de Heilige Gods. 70 Jezus antwoordde hun: Heb Ik niet u twaalven uitgekozen?

*

God zet de eerste stap:

Hand 16:14

“En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.”

Joh 6:44

“Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.”

rom 8:

29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

*

De schrijven van dat stuk slaat de plank mis als hij suggereert dat als de gelovigen zelff dus hun redding hebben gekozen (alsof God van mensen afhankelijk is) DAN PAS worden uitverkozen voor een bediening, maar waarom lees ik dan telkens op vele plaatsen dat die zaken al voor de grondvesting van de aarde al bepaald waren. daarom denken diezelfde mensen ook dat Jezus een soort backup plan was, zo van oeps de zondeval nu even een plan B...lol...are you kidding me?"

David, waar suggereert de schrijver dat mensen zelf voor hun redding kiezen?
Waar suggereert de schrijver dat God ging van plan A naar B?
Volgens mij geeft de schrijver duidelijk aan dat God roept en dat de mens de keuze heeft om daar op in te gaan of niet. Denk ff terug aan die rails!!
Volgens mij is de rest hierover al uitgebreid besproken en beargumenteerd.

3 Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus. 4 Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht.

David lees nog ff wat ik schreef op zaterdag 26 maart 2011, 21:16 (en daarvoor). Voor mij is daar ook nu niets aan veranderd.

Laatst aangepast door
KATHY142
op maandag 11 april 2011, 14:58
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3