Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 22:27
|
|
|
Marylien, ik hou niet zo van knippen en plakken maar dit stuk is zeer bijbels en een verademing.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 22:35
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Dit gaat over de straf voor Israël en Juda. |
dus voor de rest weet God van niks? zie je dit niet als een tijdloos principe?
hoe zie je dit?
luc 13:
1 Terzelfder tijd kwamen enigen tot Hem met het bericht over de Galileeërs, wier bloed Pilatus met hun offers vermengd had. 2 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileeërs groter zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat zij dit lot hebben ondergaan? 3 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen. 4 Of meent gij, dat die achttien, op wie de toren bij Siloam viel en die erdoor gedood werden, schuldiger waren dan alle andere mensen, die in Jeruzalem wonen? 5 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen.
*
of
*
deut 32:
39 Ziet nu, dat Ik, Ik het ben, daar is geen God, behalve Mij. Ik dood en doe herleven, Ik verbrijzel en Ik genees, en niemand is er die redt uit mijn macht. *
tijdloze principes.
God bepaalt wat er gebeurd en wanneer. klaar, basta. of het nu direct is of indirect door toelating.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 22:39
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | onderstaande tekst heb ik op internet gevonden, gepost door een zekere Steven, en ik vond het goed hem hier eens neer te plakken:
"Het spreekt vanzelf dat de ramp in Japan veel vragen oproept over de voorzienigheid van God. Vragen zoals: Is dit de wil van God? Hoe is zo'n ramp te rijmen met de liefde van God? Als God liefde is waarom laat hij dit alles dan toe?" Dat schrijft voorganger Jan Pool zich af op zijn website. "Dit soort grote natuurrampen zijn voor sommige mensen een reden om niet, of niet meer, in God te geloven. ‘Als God bestaat, dan zou hij dit niet doen’, zeggen ze dan. Anderen zien in dergelijke rampen juist de slaande hand van God, die de zonden oordeelt. Ik geloof dat we heel erg moeten oppassen met het zoeken van een verklaring in termen als Gods vloek of oordeel. In de Bijbel staan inderdaad voorbeelden van hoe God de natuur, of natuurkrachten, gebruikt als instrumenten om zijn oordeel te voltrekken. Maar daarvan mogen wij geen dogma maken om huidige rampen te verklaren. We mogen niet zomaar veronderstellen dat elke natuurramp een oordeel van God is over mensen die zondigen."
Pool: "Het is één ding om te beweren dat er misschien aspecten van Gods oordeel aan het werk zijn in de natuur vanwege de slechtheid van mensen. Maar zeggen dat de mensen die door een natuurramp worden getroffen, dat oordeel rechtstreeks verdiend hebben, is iets heel anders. In Lukas 13:4-5 wordt een voorval beschreven van een toren die instort, waardoor achttien mensen sterven. Jezus vraagt dan of uit deze gebeurtenis blijkt dat de gestorvenen grotere zondaars waren dan de anderen. 'Of die achttien die stierven doordat de Siloamtoren op hen viel - denken jullie dat zij schuldiger waren dan alle andere mensen die in Jeruzalem wonen?’ Hier leren we een belangrijke les: als mensen door een ramp getroffen worden, mag je niet denken dat die mensen grotere zondaars waren dan degenen die ervoor gespaard bleven. Als we dat wel doen, sluiten we ons aan bij de kring van de vrienden van Job met hun verklaringen voor het lijden dat Job overkwam."
"In de bijbel wordt er voor dergelijke natuurrampen geen goede verklaring gegeven. Wel klinken er protesten tegen zulke rampen. Protesten van hen die God kennen en die worstelen met vragen die om een antwoord schreeuwen," vindt Jan Pool. "We moeten onszelf steeds weer realiseren dat we sinds de zondeval in een gebroken wereld leven. Net zoals God toestaat dat slechte mensen slechte daden doen, zo staat God ook toe dat de aarde de negatieve gevolgen ondervindt van het effect dat de zonde op de schepping heeft. De zondeval is de oorspronkelijke oorzaak van natuurrampen, net zoals de zondeval de oorzaak is van dood, ziekte en lijden."
Te midden van rampen en in het verdriet en lijden wil God met Zijn genade, kracht, vrede en troost aanwezig zijn, stelt Jan Pool verder. "En dat is de boodschap die wij voor deze wereld hebben. Wij mogen de boodschap van het kruis brengen. En dat is een boodschap van redding en niet van oordeel. Jezus stierf aan het kruis om het oordeel op zich te nemen, zodat wij gered kunnen worden. Het kruis is het bewijs van Gods liefde. Het kruis legt niet precies uit waarom God lijden toelaat. Maar het kruis maakt één ding wel heel duidelijk: God is geen kille God die lijden maar laat gebeuren, omdat hij niet om ons geeft. Want onze God voelt juist heel diep met ons mee!" [www.cip.nl] |
Dit is erg mooi en duidelijk toegelicht...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 23:06
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Marylien, ik hou niet zo van knippen en plakken maar dit stuk is zeer bijbels en een verademing.
Thomas |
Ik ben ook niet zo'n knip en plakker Thomas, maar ben niet zo gezegend met woord en taal, maar omdat ik de tekst ècht wel goed vond (zoals ik het wèl geloof) deed ik het, eerlijkheidshalve erbij vermeld dat ik deze op internet zag!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JAN786
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 23:12
|
|
|
En hoe zit het dan met sodom en Gommora?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 23:53
|
|
|
quote thomas... Hij huilt met ons mee...
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zondag 20 maart 2011, 00:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 01:33
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | onderstaande tekst heb ik op internet gevonden, gepost door een zekere Steven, en ik vond het goed hem hier eens neer te plakken:
"Het spreekt vanzelf dat de ramp in Japan veel vragen oproept over de voorzienigheid van God. Vragen zoals: Is dit de wil van God? Hoe is zo'n ramp te rijmen met de liefde van God? Als God liefde is waarom laat hij dit alles dan toe?" Dat schrijft voorganger Jan Pool zich af op zijn website. "Dit soort grote natuurrampen zijn voor sommige mensen een reden om niet, of niet meer, in God te geloven. ‘Als God bestaat, dan zou hij dit niet doen’, zeggen ze dan. Anderen zien in dergelijke rampen juist de slaande hand van God, die de zonden oordeelt. Ik geloof dat we heel erg moeten oppassen met het zoeken van een verklaring in termen als Gods vloek of oordeel. In de Bijbel staan inderdaad voorbeelden van hoe God de natuur, of natuurkrachten, gebruikt als instrumenten om zijn oordeel te voltrekken. Maar daarvan mogen wij geen dogma maken om huidige rampen te verklaren. We mogen niet zomaar veronderstellen dat elke natuurramp een oordeel van God is over mensen die zondigen."
Pool: "Het is één ding om te beweren dat er misschien aspecten van Gods oordeel aan het werk zijn in de natuur vanwege de slechtheid van mensen. Maar zeggen dat de mensen die door een natuurramp worden getroffen, dat oordeel rechtstreeks verdiend hebben, is iets heel anders. In Lukas 13:4-5 wordt een voorval beschreven van een toren die instort, waardoor achttien mensen sterven. Jezus vraagt dan of uit deze gebeurtenis blijkt dat de gestorvenen grotere zondaars waren dan de anderen. 'Of die achttien die stierven doordat de Siloamtoren op hen viel - denken jullie dat zij schuldiger waren dan alle andere mensen die in Jeruzalem wonen?’ Hier leren we een belangrijke les: als mensen door een ramp getroffen worden, mag je niet denken dat die mensen grotere zondaars waren dan degenen die ervoor gespaard bleven. Als we dat wel doen, sluiten we ons aan bij de kring van de vrienden van Job met hun verklaringen voor het lijden dat Job overkwam."
"In de bijbel wordt er voor dergelijke natuurrampen geen goede verklaring gegeven. Wel klinken er protesten tegen zulke rampen. Protesten van hen die God kennen en die worstelen met vragen die om een antwoord schreeuwen," vindt Jan Pool. "We moeten onszelf steeds weer realiseren dat we sinds de zondeval in een gebroken wereld leven. Net zoals God toestaat dat slechte mensen slechte daden doen, zo staat God ook toe dat de aarde de negatieve gevolgen ondervindt van het effect dat de zonde op de schepping heeft. De zondeval is de oorspronkelijke oorzaak van natuurrampen, net zoals de zondeval de oorzaak is van dood, ziekte en lijden."
Te midden van rampen en in het verdriet en lijden wil God met Zijn genade, kracht, vrede en troost aanwezig zijn, stelt Jan Pool verder. "En dat is de boodschap die wij voor deze wereld hebben. Wij mogen de boodschap van het kruis brengen. En dat is een boodschap van redding en niet van oordeel. Jezus stierf aan het kruis om het oordeel op zich te nemen, zodat wij gered kunnen worden. Het kruis is het bewijs van Gods liefde. Het kruis legt niet precies uit waarom God lijden toelaat. Maar het kruis maakt één ding wel heel duidelijk: God is geen kille God die lijden maar laat gebeuren, omdat hij niet om ons geeft. Want onze God voelt juist heel diep met ons mee!" [www.cip.nl] |
Juist omdat ik dit een geweldig stuk vind waarmee alles wordt gezegd, knip ik het er bewust niet uit, maar laat ik het lekker gewoon staan. Voor degene die dat zo vervelend vind omdat hij dan weer naar beneden moet scrollen: het is echt wel de moeite waard om dit nog een keer te lezen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 13:18
|
|
|
bestudeer eens hoe God met zijn volk in het O.T omging. en hoe Hij nebukadnezar op hen afstuurde. de vergelijkingen met hitler zijn niet gering.
maar los avn de vraag of God het direct heeft gewilt of toegestaan door toelating. het komt op hetzelfde neer.
en de term ''God huilt met ons mee'' daar kan ik niks mee. misschien de vergelijking met hoe Jezus weende over Jeruzalem, omdat Hij wist wat 70 na Christus zou gebeuren.
Het lijkt toch net of jullie een heel andere Bijbel lezen en een eigen Godsbeeld hebben gemaakt.
hoe kan je nu denken dat de almachtige God er hulpeloos bijstaat.. en zo niet blijft er maar 1 optie over, direct of indirect verantwoordelijk zijn.
hoe kan je een hoofdstuk als romeinen 9 lezen en deze dingen zeggen.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 15:03
|
|
|
DAVID923 schreef: | bestudeer eens hoe God met zijn volk in het O.T omging. en hoe Hij nebukadnezar op hen afstuurde. de vergelijkingen met hitler zijn niet gering.
maar los avn de vraag of God het direct heeft gewilt of toegestaan door toelating. het komt op hetzelfde neer.
en de term ''God huilt met ons mee'' daar kan ik niks mee. misschien de vergelijking met hoe Jezus weende over Jeruzalem, omdat Hij wist wat 70 na Christus zou gebeuren.
Het lijkt toch net of jullie een heel andere Bijbel lezen en een eigen Godsbeeld hebben gemaakt.
hoe kan je nu denken dat de almachtige God er hulpeloos bijstaat.. en zo niet blijft er maar 1 optie over, direct of indirect verantwoordelijk zijn.
hoe kan je een hoofdstuk als romeinen 9 lezen en deze dingen zeggen..... |
Lucas 13 verwijst naar het feit dat de ene mens niet schuldiger is dan de andere, zelfs al overkomt de één een groot onheil en de ander niet. Als jij de Bijbel letterlijk neemt, mag je alleen op grond van die tekst al concluderen dat het niet zo is dat de Japanners de tsunamie en alle leed wat daaruit voortvloeit hebben verdient, omdat zij schuldiger zouden zijn dan anderen. Ik begrijp dan ook niet goed waarom jij die tekst aanhaalt, want die weerspreekt in feite wat jij zegt.
Dan Romeinen 9. Dit hoofdstuk staat niet op zichzelf, maar maakt deel uit van een totale brief van Paulus. Lees vooral ook even de andere hoofdstukken uit Romeinen David. Bovendien wordt er in Romeinen 9 gesproken over Israël. Lees in het bijzonder de verzen 30 t/m 33 waaruit blijkt dat Israël ernaar streefde om door de wet rechtvaardig te worden en dat niet heeft bereikt. Mensen worden aangenomen op grond van hun geloof.
In Romeinen 10, 21 staat: 21 Maar bij Jesaja staat over Israël: ‘Heel de dag heb ik mijn handen uitgestrekt naar mijn ongehoorzaam en opstandig volk.’
Dus zelfs al is Israël opstandig en ongehoorzaam. God blijft Zijn handen naar haar uitstrekken.
Ja God straft het Joodse volk in het OT regelmatig als zij van Hem afdwalen. Het doel daarvan is steeds om hen weer op de weg terug naar Hem te plaatsen.
En ja, God is almachtig. Hij had de Tsunami en vele andere dingen kunnen voorkomen, maar Hij heeft dat niet gedaan. Over de reden waarom kunnen wij gissen, maar waarom zouden wij dat proberen? Waarom zouden wij zeggen dat het de verdienste van die mensen is omdat zij schuldiger zijn dan anderen? Het is niet aan ons om daar een oordeel over te hebben, sterker nog wij zijn niet bij machte om Gods plannen ten volle te begrijpen en dat wordt ook niet van ons gevraagd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 15:37
|
|
|
ik weet alles over het lezen in de context, en ik weet waarschijnlijk meer over de romeinenbrief dan jou, zeker als het aankomt op exegese en hermeneutiek, maar dat neemt niet weg dat je uit romeinen 9 tijdloze principes kan halen.
verder denk ik dat er weinig tegen zondag 10 kan worden ingebracht.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 15:43
|
|
|
LISA610 schreef: | Lucas 13 verwijst naar het feit dat de ene mens niet schuldiger is dan de andere, zelfs al overkomt de één een groot onheil en de ander niet. Als jij de Bijbel letterlijk neemt, mag je alleen op grond van die tekst al concluderen dat het niet zo is dat de Japanners de tsunamie en alle leed wat daaruit voortvloeit hebben verdient, omdat zij schuldiger zouden zijn dan anderen. Ik begrijp dan ook niet goed waarom jij die tekst aanhaalt, want die weerspreekt in feite wat jij zegt.
Dan Romeinen 9. Dit hoofdstuk staat niet op zichzelf, maar maakt deel uit van een totale brief van Paulus. Lees vooral ook even de andere hoofdstukken uit Romeinen David. Bovendien wordt er in Romeinen 9 gesproken over Israël. Lees in het bijzonder de verzen 30 t/m 33 waaruit blijkt dat Israël ernaar streefde om door de wet rechtvaardig te worden en dat niet heeft bereikt. Mensen worden aangenomen op grond van hun geloof.
In Romeinen 10, 21 staat: 21 Maar bij Jesaja staat over Israël: ‘Heel de dag heb ik mijn handen uitgestrekt naar mijn ongehoorzaam en opstandig volk.’
Dus zelfs al is Israël opstandig en ongehoorzaam. God blijft Zijn handen naar haar uitstrekken.
Ja God straft het Joodse volk in het OT regelmatig als zij van Hem afdwalen. Het doel daarvan is steeds om hen weer op de weg terug naar Hem te plaatsen.
En ja, God is almachtig. Hij had de Tsunami en vele andere dingen kunnen voorkomen, maar Hij heeft dat niet gedaan. Over de reden waarom kunnen wij gissen, maar waarom zouden wij dat proberen? Waarom zouden wij zeggen dat het de verdienste van die mensen is omdat zij schuldiger zijn dan anderen? Het is niet aan ons om daar een oordeel over te hebben, sterker nog wij zijn niet bij machte om Gods plannen ten volle te begrijpen en dat wordt ook niet van ons gevraagd. |
Ja, precies! Rom 9 is het vervolg van het thema over de strijd tussen de oude en de nieuwe mens.
En Romeinen 11:25-29 geeft duidelijk aan dat het joodse volk tijdelijk, a.h.w. geofferd is om ons , de heidenen, te redden. Dus misschien juist wel het tegenovergestelde van een oordeel. Het grote thema door de bijbel heen, de onzelfzuchtige Liefde van God. God offert steeds wat Hem het liefste is, om diegenen die in duisternis wandelen te kunnen bereiken. De liefde, agape liefde, ia waar het allemaal om gaat, denk ik. Agape liefde versus het wetticisme.
De Holocaust kan niet Gods Wil geweest zijn, want de jodenvervolging valt onder anti-semitisme...de tegenstander is degene die van het Joodse volk af wil.
Of God huilt? Hij is in ieder geval niet bezig met Zijn eigen verdriet, maar bezig met ons verdriet. De naam van de Heilige Geest is de Trooster, Hij zal elke traan wegwissen, wonden genezen, enz. enz. en heel Israel zal gered worden volgens Romeinen 11. God is trouw aan Zijn beloftes en Zijn volk, net zoals Hij dat aan ons is.
Ik heb wel getwijfeld om te reageren, want ik heb nog steeds veel moeite met dit topic.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zondag 20 maart 2011, 18:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:11
|
|
|
[quote=DAVID923]bestudeer eens hoe God met zijn volk in het O.T omging. en hoe Hij nebukadnezar op hen afstuurde. de vergelijkingen met hitler zijn niet gering (einde quote).
In het Oude Testament was de Heilige Geest nog niet uitgestort, die overtuigt van zonde, oordeel en gerechtigheid. De satan was toen nog niet verslagen en werkte God op deze manier. Nu is de Heilige Geest wel uitgestort en heeft God ervoor gekozen om andere wapenen te kiezen, bijvoorbeeld gebed. Efeze staat er vol van. Wij vechten nu niet meer tegen vlees en bloed, maar tegen de machten der duisternis. De vergelijking tussen Nebukadnezar en Hitler gaat dus mijn inziens niet op.
De geest die de baan vrij maakt voor de anti-christ was er toen nog niet, want Christus was nog niet geboren. Nu is die tegenmacht er wel, en die tegenmacht is m.i. verantwoordelijk voor de holocaust. Velen wasten toen de handen in onschuld met de term 'Wir haben es nicht gewust'.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op maandag 21 maart 2011, 16:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:44
|
|
|
Quote: | Maar, david, zeggen dat het Joodse volk de holocaust verdiend heeft......dat kun je niet maken, joh.
|
a u b geen woorden in mijn mond leggen....dat heb ik nergens geschreven.
verder moet de ook de bedelingen niet tegen elkaar uitspelen. satan heef en zal nooit iets kunnen doen wat God niet toestaat, niet bij Job en niet als bij de apostelen die hij wou ''zeven'.'
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:56
|
|
|
[quote=DAVID923]a u b geen woorden in mijn mond leggen....dat heb ik nergens geschreven.
Sorry David, k heb het al verwijderd, was niet de bedoeling. verkeerde interpretatie van mijn kant
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 18:57
|
|
|
geen probleem.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 19:12
|
|
|
DAVID923 schreef: | ik weet alles over het lezen in de context, en ik weet waarschijnlijk meer over de romeinenbrief dan jou, zeker als het aankomt op exegese en hermeneutiek, maar dat neemt niet weg dat je uit romeinen 9 tijdloze principes kan halen.
verder denk ik dat er weinig tegen zondag 10 kan worden ingebracht. |
Hoop dat je nog eens zover komt dat je gewoon Nederlandse woorden weet te gebruiken in plaats van Griekse... Ach, pas afgestudeerde huisartsen hebben het ook over influenza in plaats van griep, dus waarschijnlijk duurt dat nog een poosje. En nee, je hoeft de begrippen voor mij niet te vertalen, ik weet wat ze betekenen. Wat betreft jouw opmerking over dat je waarschijnlijk veel meer weet over de Romeinenbrief dan ik.. Zodra iemand het niet met jou eens zit, verschuil jij je achter de gedachte dat jij het allemaal veel beter weet dan een ander. Maar David, juist daarom even het volgende, speciaal voor jou: Spreuken 16: 18 Hooghartigheid gaat vooraf aan ellende, hoogmoed komt voor de val.
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op maandag 21 maart 2011, 08:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KLAPROOS940
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 19:33
|
|
|
DAVID923 schreef: | ik weet alles over het lezen in de context, en ik weet waarschijnlijk meer over de romeinenbrief dan jou, zeker als het aankomt op exegese en hermeneutiek, maar dat neemt niet weg dat je uit romeinen 9 tijdloze principes kan halen.
verder denk ik dat er weinig tegen zondag 10 kan worden ingebracht. |
David,
Ik geloof gelijk dat je meer weet dan ik weet. Misschien begrijp ik je verkeerd maar hoe ik gelezen heb, vind ik het vervelend dat je met kennis en moeilijke woorden anderen probeert te overtroeven. Uit je stukken vind ik weinig liefde voor mensen uit Japan.
Ergens las ik om te bidden voor de Japanse christenen. Dat ze het land in Christus’ naam dienen. Dat ze het evangelie in Japan verspreiden, opdat vele mensen Jezus persoonlijk leren kennen als Verlosser en Trooster.
Bidden voor en meeleven met Japanners vind ik veel waardevoller en ook bijbelser als mensen veroordeling en de wet opleggen. Zoals in de brief aan de Galaten geschreven staat leven we niet meer onder wet. Heeft Jezus alle schuld van mensen die in Hem geloven op zich genomen. Het is niet aan ons mensen om mensen te oordelen en te veroordelen. Dat laat ik liever aan God over, als Hij straks terugkomt op deze aarde. Hij alleen kent en doorgrond harten en levens van mensen ten volle.
Ik wil je veel wijsheid toewensen om niet alleen met je verstand, je hoofd maar ook met je hart te ontdekken en te leven zoals God dit in de bijbel geopenbaard heeft
Klaproos
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 19:46
|
|
|
LISA610 schreef: | Hoop dat je nog eens zover komt dat je gewoon Nederlandse woorden weet te gebruiken in plaats van Griekse... Ah, pas afgestudeerde huisartsen hebben het ook over influenza in plaats van griep, dus waarschijnlijk duurt dat nog een poosje. En nee, je hoeft de begrippen voor mij niet te vertalen, ik weet wat ze betekenen. Wat betreft jou opmerking over dat je waarschijnlijk veel meer weet over de Romeinenbrief dan ik.. Zodra iemand het niet met jou eens zit, verschuil jij je achter de gedachte dat jij het allemaal veel beter weet dan een ander. Maar David, juist daarom even het volgende, speciaal voor jou: Spreuken 16: 18 Hooghartigheid gaat vooraf aan ellende, hoogmoed komt voor de val. |
dat zijn 2 hele normale termen, zeker als reactie op jouw stukje. dus mij hoogmoedig noemen is niet alleen geen argument, en op de man, maar levert niks bij aan de discussie, noch ga je ergen inhoudelijk op in.
zit serieus te denken om hier te kappen, zonde van mijn tijd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 20:21
|
|
|
DAVID923 schreef: | dat zijn 2 hele normale termen, zeker als reactie op jouw stukje. dus mij hoogmoedig noemen is niet alleen geen argument, en op de man, maar levert niks bij aan de discussie, noch ga je ergen inhoudelijk op in.
zit serieus te denken om hier te kappen, zonde van mijn tijd. |
Het is een discussieforum hier David, dus je moet kunnen verwachten dat mensen het niet met je eens zijn? En vergeet niet: je zit niet bij gelijkdenkenden......ik vind dat juist boeiend maar jij blijkbaar niet...... En zonde van je tijd? Je doet hier toch vrijwillig aan mee????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 21:54
|
|
|
DAVID923 schreef: | dat zijn 2 hele normale termen, zeker als reactie op jouw stukje. dus mij hoogmoedig noemen is niet alleen geen argument, en op de man, maar levert niks bij aan de discussie, noch ga je ergen inhoudelijk op in.
Kijk naar mijn bijdrage van 15:03 en naar jouw eigen reactie daarop David. Die kan nauwelijks inhoudelijk genoemd worden. Je vertelt alleen dat jij over veel meer kennis beschikt dan ik en gebruikt nog een paar Griekse termen die voor jou net zo normaal zijn als het woord influenza voor een medicijnen-student. Maar dergelijk vakjargon is niet voor iedereen even bekend en nu lijkt het net alsof je mensen probeert te overtroeven door je te beroepen op jouw grote kennis en door Griekse termen te gebruiken. Als ik jou daar dan op aanspreek, kun je daar blijkbaar slecht tegen. Overigens heb ik jou niet hoogmoedig genoemd. Ik heb alleen speciaal voor jou een tekst uit Spreuken geciteerd. Als jij je daardoor aangesproken voelt zegt dat hooguit iets over wat jij denkt dat ik wil zeggen. Maar ook voor jou geldt: leg mij a.u.b. geen dingen in de mond die ik niet heb gezegd.
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op maandag 21 maart 2011, 08:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 03:31
|
|
|
Is ook geen gelijkwaardige discussie meer David en je mag van mij schrijven hoor...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 09:54
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Ja, precies! Rom 9 is het vervolg van het thema over de strijd tussen de oude en de nieuwe mens.
En Romeinen 11:25-29 geeft duidelijk aan dat het joodse volk tijdelijk, a.h.w. geofferd is om ons , de heidenen, te redden. Dus misschien juist wel het tegenovergestelde van een oordeel. Het grote thema door de bijbel heen, de onzelfzuchtige Liefde van God. God offert steeds wat Hem het liefste is, om diegenen die in duisternis wandelen te kunnen bereiken. De liefde, agape liefde, ia waar het allemaal om gaat, denk ik. Agape liefde versus het wetticisme.
De Holocaust kan niet Gods Wil geweest zijn, want de jodenvervolging valt onder anti-semitisme...de tegenstander is degene die van het Joodse volk af wil.
Of God huilt? Hij is in ieder geval niet bezig met Zijn eigen verdriet, maar bezig met ons verdriet. De naam van de Heilige Geest is de Trooster, Hij zal elke traan wegwissen, wonden genezen, enz. enz. en heel Israel zal gered worden volgens Romeinen 11. God is trouw aan Zijn beloftes en Zijn volk, net zoals Hij dat aan ons is.
Ik heb wel getwijfeld om te reageren, want ik heb nog steeds veel moeite met dit topic. |
Thx voor de mooie aanvulling Annette. En idd, God is meer bezig met ons verdriet dan met Zijn eigen verdriet. Ook uit Romeinen 15 blijkt dat God wil troosten: 5 Moge God, die ons doet volharden en ons troost geeft, u de eensgezindheid geven die Christus Jezus van ons vraagt.
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op maandag 21 maart 2011, 09:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 11:42
|
|
|
ANNETTE050 schreef: Ja, precies! Rom 9 is het vervolg van het thema over de strijd tussen de oude en de nieuwe mens.
Ik heb wel getwijfeld om te reageren, want ik heb nog steeds veel moeite met dit topic.
LISA610 schreef: | Thx voor de mooie aanvulling Annette. En idd, God is meer bezig met ons verdriet dan met Zijn eigen verdriet. Ook uit Romeinen 15 blijkt dat God wil troosten: 5 Moge God, die ons doet volharden en ons troost geeft, u de eensgezindheid geven die Christus Jezus van ons vraagt. |
Ik denk ook dat God best wel "verdrietig" is om alles wat er is gebeurt aangaande de Joden (en ons). Persoonlijk denk ik dat Hij, God, niet kan ingrijpen op dit moment, omdat het Joodse volk zich eerst als geheel moet bekeren tot Hem ....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 13:10
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | ANNETTE050 schreef: Ja, precies! Rom 9 is het vervolg van het thema over de strijd tussen de oude en de nieuwe mens.
Ik denk ook dat God best wel "verdrietig" is om alles wat er is gebeurt aangaande de Joden (en ons). Persoonlijk denk ik dat Hij, God, niet kan ingrijpen op dit moment, omdat het Joodse volk zich eerst als geheel moet bekeren tot Hem .... |
Mooi gezegd Cross. Overigens denk ik dat God het wel kan, want Hij is in mijn ogen wel degelijk een almachtige God. Het feit dat hij het niet doet, wil dus niet zeggen dat Hij het niet kan, maar eerder dat Hij ervoor kiest om niet in te grijpen. En daar heeft Hij ongetwijfeld goede redenen voor die wij als mensen niet kunnen bevatten. De redenering die jij geeft (dat eerst het Joodse volk zich als geheel moet bekeren), is overigens uit de Bijbel te herleiden. Je moet voor de aardigheid die laatste dienst over openbaringen op de mediaspeler even bekijken... denk dat je daar wel het nodige in herkent
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op maandag 21 maart 2011, 13:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 15:57
|
|
|
Hilter in de Bijbel http://www.revealingthefuture.com/Dutch/hitlerindebijbel.htm
Nee meneer er zijn geen 6 miljoen Joden vermoord in de 2e wereldoorlog.
Ik denk: Wat zou hij bedoelen, het is toch een feit dat er zoveel Joden zijn omgekomen? Of is dit weer iemand die meent de holocaust te moeten ontkennen? Mijn gesprekspartner onderbreekt mijn gedachten en zegt:
Er is toen 6 miljoen maal besloten een Jood te vermoorden.
Een heel bijzondere uitspraak. Als je er over nadenkt is het ook een afschuwelijke waarheid.
Over het volk Israël is heel veel geschreven en niet in de laatste plaats in de bijbel. Vele profetieën gaan over dit geplaagde volk. Is het dan niet op z'n minst merkwaardig te noemen dat een gebeurtenis als de holocaust, die zo velen van de Joden betreft en uiteindelijk de vorming van de huidige staat Israël tot gevolg heeft, nergens in de profetieën voorkomt.
Of toch wel?
Daniël 11 een overdenking.
In het boek Daniël lezen we in hoofdstuk 10 dat de Heer bij Daniël komt en in vers 14 tegen hem zegt:
Ik ben gekomen om te verstaan te geven wat uw volk in het laatst der dagen overkomen zal; want wederom is het een gezicht aangaande de toekomst.
In hoofdstuk 11 begint dan het verslag over deze toekomst.
Tot en met vers 32 zijn de uitleggers van deze profetie het meestal wel eens. Er wordt hier een deel van de wereldgeschiedenis beschreven. Dit eindigt dan met Antiochus Epifanus, ongeveer 150 jaar voor Christus.
Van vers 36 tot en met 45 zien velen een beschrijving van de antichrist, die zal heersen in Israël tijdens de grote verdrukking. Veel van dit gedeelte doet dan ook aan die persoon denken.
Maar is hij het ook die hier beschreven wordt?
Er zijn twee redenen om aan te nemen dat het hier toch over iemand anders gaat.
Chronologie.
Als de Joodse antichrist leeft en heerst ten tijde van de grote verdrukking, dan strookt dat niet met wat in vers 36-45 geschreven staat. In vers 45 komt deze persoon namelijk aan zijn einde en dan komt pas de grote verdrukking in hoofdstuk 12 vers 1.
Als tot vers 36 de geschiedenis in chronologische volgorde is beschreven, wat logisch is voor geschiedschrijving, dan moet er wel een duidelijk aanwijsbare reden zijn om in de eerste verzen van hoofdstuk 12 ineens terug te grijpen in de geschiedenis.
Dit is niet aannemelijk.
Oorlogszuchtig.
Alles wijst er in dit gedeelte vanaf hoofdstuk 11 vers 36 op dat deze persoon zeer oorlogszuchtig is en zo maar andere landen binnen valt (vers 40) en onder de voet loopt. De heerser over Europa en de antichrist uit Israël zullen echter niet door oorlog, maar door verdragen (zie o.a. Daniël 2 vers 43 en Openbaring 13) al dat gebied onder hun beheer krijgen, ja de hele wereld zal zelfs achter deze beide personen aangaan. Zie ook Daniël 7 vers 19 en verder.
Conclusie moet zijn dat hier in Daniël 11 vers 36 en verder iemand anders beschreven wordt.
Wie zou dat moeten zijn?
Verdelgen en vernietigen.
Kerntekst in dit gedeelte is vers 44:
Doch geruchten uit het oosten en uit het noorden zullen hem ontstellen, zodat hij in grote grimmigheid zal uittrekken om velen te verdelgen en te vernietigen.
Het gaat nog steeds over de toekomst van de Joden. Beter gezegd: over het volk van Daniël. Hij behoort immers tot de twee stammen van Israël. Hij was uit Juda.
Daarom wordt met velen ook de Joden bedoeld. Het kan dus wel over andere volken gaan, maar toch zeker over de Joden.
De twee stammen van Israël waren echter verstrooid o.a. over grote delen van Europa. Om dus velen van hen te kunnen verdelgen, moet die persoon wel eerst zeggenschap krijgen over dat hele gebied. Vandaar dat we lezen dat hij als een overstroming steeds verder om zich heen zal grijpen en het ene na het andere land onder de voet zal lopen.
Hitler de verdelger.
Lezen we nu nauwkeurig wat er allemaal vanaf hoofdstuk 11 vers 36 staat, dan kunnen we zeggen dat heel veel terug te vinden is in de geschiedenis van de tweede wereldoorlog en Hitler als persoon die hier beschreven wordt.
1. Hij zal zich verheffen tegen elke god. Men riep: Heil Hitler! Alsof hij een god was.
2. De god der vestingen zou hij vereren. Hitler voerde voortdurend oorlog en stopte daar alle kostbaarheden in.
3. Zij die in zijn gevolg waren, werden aangesteld over veroverde gebieden.
4. Zelfs de schatten van Egypte werden weg geroofd.
Enz. enz.
Geruchten uit het noorden betreffen dan de tegenslagen in Rusland en hoe zijn legers daar vastlopen, terwijl ze zo onoverwinnelijk leken.
Geruchten uit het oosten betekent wellicht dat de Japanse troepen, die Duitsland over land zouden komen helpen, op een gegeven moment rechtsomkeer maakten.
Dan besluit hij om velen te verdelgen, met verdelgingsmiddelen te vergassen en te vernietigen, te niet te doen door massale verbranding.
Zie hier een beschrijving van de Duitse concentratiekampen en hun werkmethoden.
Hitler's einde.
Uiteindelijk komt deze persoon aan zijn einde zonder dat iemand hem helpt. Op het laatst zal iedereen hem in de steek laten en sterft hij zonder dat iemand daarin de hand heeft. Ook God niet?
Dan betekent het letterlijk dat Hitler zelfmoord pleegt.
Dus niet de Joodse antichrist.
Van de Joodse antichrist staat in Openbaring 19 vers 19 en 20 dat hij levend geworpen wordt in de poel van vuur. Wederom dus een aanwijzing dat hier in Daniël 11 iemand anders bedoeld is.
Toch één volk.
Waarom is deze uitleg van groot belang?
Hoofdstuk 12 van Daniël begint met: te dien tijde zal Michaël opstaan, de grote vorst, die de zonen van uw volk terzijde staat; en er zal een tijd van grote benauwdheid zijn, zoals er niet geweest is sinds er volken bestaan, tot op die tijd toe.
Vanaf hoofdstuk 11:33 ging het niet over Daniël's volk, maar over sommigen of velen uit dat volk. Niet het Joodse volk was onderwerp maar het individu, omdat ze niet meer zichtbaar waren als volk daar ze verstrooid waren.
Maar nu lezen we in hoofstuk 12 vers 1 weer over de zonen van uw volk, hetgeen wellicht een verwijzing is naar een hernieuwde staat Israël. (Vergelijk hiermee Ezechiël 37. De dorre doodsbeenderen die tot een volk worden)
Michaël zal ze helpen. God's generaal zal het volk bijstaan in hun strijd.
We zien dan ook dat de Joden sinds de oprichting van de staat Israël op ongelooflijke wijze de ene na de andere oorlog gewonnen hebben.
Bemoediging voor ons.
Hoofdstuk 12 van Daniël begint dus met onze tijd!
In het voorgaande hoofdstuk is de geschiedenis beschreven van de afgelopen 2400 jaar. (ongeveer)
Eeuwen gingen voorbij. Maar nu staat er: te dien tijde.
Met andere woorden: dat duurt geen eeuwen meer, maar kan elk moment gebeuren.
Dan komt de grote verdrukking, de tijd van de Openbaring. De tijd van rampspoed!
In die tijd leven wij nu!
Maar voordat die tijd aanbreekt zullen alle gelovige christenen in de hemel worden opgenomen, om met Christus te mogen zijn voor altijd.
Zie voor een nadere uitleg: De morgenster.
Wij leven in de tijd dat de Here Jezus terugkomt om Zijn Gemeente te halen.
We weten niet precies wanneer, dat weet niemand dan God de Vader, maar het is bijna zover.
De Bruidegom komt om Zijn Bruid tot Zich te nemen. Openbaring 22 vers 17 - 21.
Maranatha.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 17:22
|
|
|
Vandaag in het ND deze tekst. Hij is dus niet van mij. Een link kan ik wel geven maar die werkt alleen als je geregistreerd en ingelogd bent. Dit commentaar komt dus uit de cgk en de gkv, beide wat behoudende calvinistische kerken:
Nee, de vrijgemaakt-gereformeerde predikant Jan Kuiper gaat niet zeggen dat de aardbeving en de alles verwoestende tsunami een straf van God is over een samenleving die denkt het zonder Hem af te kunnen. In de Gereformeerde Kerkbode noemt hij dat aanmatigend en geen recht doend aan het leed van de Japanners. 'Ook daar is de kerk van Christus present en we weten van het gesprek tussen Abraham en God over de rechtvaardigen in Sodom en Gomorra.'
Wel bepaalt de ramp hem bij het 'Babelkarakter' van onze cultuur. Bij de ramp in Haïti vorig jaar, was het commentaar: er is niet aardbevingsbestendig gebouwd. Over het door overstromingen geteisterde Pakistan werd gezegd: ze hebben de grond op de berghellingen, die het water had kunnen tegenhouden, laten wegspoelen. Wij weten het beter, met onze hoogstaande techniek, klinkt in deze houding door.
Maar in Japan is geen lemen hut weggespoeld, maar een technisch hoogwaardig deel van de samenleving. 'Hoe ga je met techniek om? In goed gebruik of wordt de techniek tot een afgod die je kinderen verslindt? Die vragen komen boven bij het zien van de afvalberg na de ramp.'
Kuiper wijst op het einde van de profetieën in Jesaja, waar het volk Israël op de oude zondige voet verder gaat, en God redenen 'in zichzelf' vindt om het weer in genade op te zoeken. 'Ons gebed is dan dat Hij ook in deze dagen zo naar deze wereld kijkt en zijn heil zal laten aanstormen als het heldere water uit een bergbeek dat de aarde schoonspoelt van de puinhoop die wij ervan maken.'
De kerk heeft geen 'zakken vol zekerheid'
De beelden van de verwoestende tsunami en al die mensen die in een klap weggerukt zijn - ze wringen, doen pijn. Iedere verklaring die er een zin in denkt te kunnen zien, miskent het absurde ervan, schrijft de christelijk-gereformeerde ds. Niels den Hertog in De Wekker. 'Hier hebben we niet veel woorden. Laten we als kerk dan niet net doen alsof we zakken vol zekerheid hebben als we ze niet hebben en als ook niet van ons gevráágd wordt dat we ze hebben. Dat zou een onaangedaanheid suggereren die nergens op stoelt.'
Het getuigenis van de kerk klinkt sterker als de vragen die beelden uit Japan oproepen in gebed aan de Here 'gezegd' worden. We moeten niet menen dat het vroom is vrede te hebben met de pijn en gebrokenheid van deze wereld - de Here heeft dat zelf ook niet. We mogen een beroep doen op zijn beloften, die elke zondag in de dienst worden voorgehouden, aldus Den Hertog. 'Dat ene graf dat al geopend is, dat geeft ons hoop. Christus leeft en Hij heeft beloofd dat Hij zijn Rijk zal vestigen. Juist omdat die belofte zo wordt aangevochten in onze wereld, heb ik het steeds weer nodig daar te zijn 'waar alles ons een dag voorspelt dat hel en dood zijn neergeveld'.
Bron: Nederlands Dagblad, 21 maart 2011, geput uit kerkelijke bladen van de cgk en de gkv.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 21 maart 2011, 19:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 18:23
|
|
|
LISA610 schreef: | Mooi gezegd Cross. Overigens denk ik dat God het wel kan, want Hij is in mijn ogen wel degelijk een almachtige God. Het feit dat hij het niet doet, wil dus niet zeggen dat Hij het niet kan, maar eerder dat Hij ervoor kiest om niet in te grijpen. En daar heeft Hij ongetwijfeld goede redenen voor die wij als mensen niet kunnen bevatten. De redenering die jij geeft (dat eerst het Joodse volk zich als geheel moet bekeren), is overigens uit de Bijbel te herleiden. Je moet voor de aardigheid die laatste dienst over openbaringen op de mediaspeler even bekijken... denk dat je daar wel het nodige in herkent |
Het is alsof ik m'n eigen woorden lees Lisa... Ik denk ook dat God bij machte is om in te grijpen, maar ervoor kiest om dat niet te doen. Maar wie begrijpt dat, als je de ellende ziet van zoveel mensen ?
Ergens denk ik dat dat niet ingrijpen van God nog ergens aan ligt; ik denk dat God deze tijd aan ons overlaat, een belangrijk aspect in de keuzevrijheid die God aan ons mensen gegeven heeft. Wij zijn verantwoordelijk in deze wereld om bijv. voedsel gelijkmatig te verdelen... God kijkt echter niet toe, maar is er als we Hem erom vragen, maar God is m.i. vaak een God van stilte... Zoals bijv. bij Noach... mensen lachten hem vast uit, en Noach deed wat hem opgedragen werd, al was er geen vuiltje aan de lucht. Als je om je heen keek leek er niks aan de hand te zijn... leek ja, want we weten allemaal hoe het gegaan is... Zo gaat het volgens mij ook met het (komende) rijk van God. Veel mensen houden er geen rekening mee en beseffen niet dat het rijk van God al aan het komen is, elke dag is een dag dichterbij dat koninkrijk... Het lijkt alsof er weinig aan de hand is, maar God werkt m.i. niet met veel bombarie, maar in de stilte en als je goed kijkt weet je dat het komt.
Waarom grijpt God niet in ? Of waarom wordt juist Japan getroffen door de aardbeving ? Die vragen weten we vaak niet. Ik geloof niet dat God daar een land heeft uitgekozen, of mensen, om om te brengen; we leven in de tijd na Jezus en ik geloof niet dat God op die manier bezig is. We weten wel dat dit soort dingen staan te gebeuren, ook de bijbel spreekt daarover. Het is aan ons mensen om te helpen... wat doen wij er mee is volgens mij van veel meer belang.
Wat betreft Israël, dat zou idd. een goede reden kunnen zijn, een verklaring waarom God ervoor kiest niet in te grijpen. Volgens mij is dat dan 1 van de redenen, al vind ik het wel een goede reden.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op maandag 21 maart 2011, 18:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 18:56
|
|
|
"Je moet voor de aardigheid die laatste dienst over openbaringen op de mediaspeler even bekijken..."
Lisa wat kan ik doen om dit te bekijken? heb eens gegoogeld en ben op "Bethel mediaspeler" gekomen, is dit het? hier kan je je abonneren maar vind geen tarieven.....? kan ik hierover iets meer info aub?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 21:04
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Vandaag in het ND deze tekst. Hij is dus niet van mij. Een link kan ik wel geven maar die werkt alleen als je geregistreerd en ingelogd bent. Dit commentaar komt dus uit de cgk en de gkv, beide wat behoudende calvinistische kerken:
Nee, de vrijgemaakt-gereformeerde predikant Jan Kuiper gaat niet zeggen dat de aardbeving en de alles verwoestende tsunami een straf van God is over een samenleving die denkt het zonder Hem af te kunnen. In de Gereformeerde Kerkbode noemt hij dat aanmatigend en geen recht doend aan het leed van de Japanners. 'Ook daar is de kerk van Christus present en we weten van het gesprek tussen Abraham en God over de rechtvaardigen in Sodom en Gomorra.'
Wel bepaalt de ramp hem bij het 'Babelkarakter' van onze cultuur. Bij de ramp in Haïti vorig jaar, was het commentaar: er is niet aardbevingsbestendig gebouwd. Over het door overstromingen geteisterde Pakistan werd gezegd: ze hebben de grond op de berghellingen, die het water had kunnen tegenhouden, laten wegspoelen. Wij weten het beter, met onze hoogstaande techniek, klinkt in deze houding door.
Maar in Japan is geen lemen hut weggespoeld, maar een technisch hoogwaardig deel van de samenleving. 'Hoe ga je met techniek om? In goed gebruik of wordt de techniek tot een afgod die je kinderen verslindt? Die vragen komen boven bij het zien van de afvalberg na de ramp.'
Kuiper wijst op het einde van de profetieën in Jesaja, waar het volk Israël op de oude zondige voet verder gaat, en God redenen 'in zichzelf' vindt om het weer in genade op te zoeken. 'Ons gebed is dan dat Hij ook in deze dagen zo naar deze wereld kijkt en zijn heil zal laten aanstormen als het heldere water uit een bergbeek dat de aarde schoonspoelt van de puinhoop die wij ervan maken.'
De kerk heeft geen 'zakken vol zekerheid'
De beelden van de verwoestende tsunami en al die mensen die in een klap weggerukt zijn - ze wringen, doen pijn. Iedere verklaring die er een zin in denkt te kunnen zien, miskent het absurde ervan, schrijft de christelijk-gereformeerde ds. Niels den Hertog in De Wekker. 'Hier hebben we niet veel woorden. Laten we als kerk dan niet net doen alsof we zakken vol zekerheid hebben als we ze niet hebben en als ook niet van ons gevráágd wordt dat we ze hebben. Dat zou een onaangedaanheid suggereren die nergens op stoelt.'
Het getuigenis van de kerk klinkt sterker als de vragen die beelden uit Japan oproepen in gebed aan de Here 'gezegd' worden. We moeten niet menen dat het vroom is vrede te hebben met de pijn en gebrokenheid van deze wereld - de Here heeft dat zelf ook niet. We mogen een beroep doen op zijn beloften, die elke zondag in de dienst worden voorgehouden, aldus Den Hertog. 'Dat ene graf dat al geopend is, dat geeft ons hoop. Christus leeft en Hij heeft beloofd dat Hij zijn Rijk zal vestigen. Juist omdat die belofte zo wordt aangevochten in onze wereld, heb ik het steeds weer nodig daar te zijn 'waar alles ons een dag voorspelt dat hel en dood zijn neergeveld'.
Bron: Nederlands Dagblad, 21 maart 2011, geput uit kerkelijke bladen van de cgk en de gkv. |
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|