Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 23:07
|
|
|
ik wacht ff met reageren tot je klaar bent met wijzigen van je reactie
oeps reactie van inka er tussendoor.... het gaat mij om Mar die plaatst op 23.02 en voor t eerst wijzigd op 23.05... ff wachten op de laatste wijziging
Laatst aangepast door
|
PIETER649
|
op maandag 17 januari 2011, 23:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 23:15
|
|
|
INKA401 schreef: | ik loop niet te koop met mijn verleden, maar snapt van God soms echt hélemaal niets. hoeft ook niet hoor, God is almachtig ... zó groot, daar snappen wij toch niets van ... geloven is toch niets anders dan vetrouwen? ... plat gezegd, vertrouwen op de goede afloop? en ja, dan word je wel eens boos ja ... en achteraf denk je dan wel eens idd, het was mijn eigen keuze of domme schuld. ik ben blij dat God zijn zoon Jezus naar ons toe zond, dat verzacht voor mij heel veel ... Jezus kent álle vormen van emotie, zo óók boosheid, hij kent onze emotie, en zeker ook ons verdriet. oke ... ik moet mij daar bij neerleggen ... dus eigenlijk, punt uit ... ja toch? ondanks dat ik dit allemaal snapt, heeft God mij wél met een vraag achter gelaten die tot op heden onbeantwoord bleef, en ook wel zo zou blijven ... we kunnen nou eenmaal niét in Gods brein kijken hé ... er word gezegd dat God ons al kent, vóór dat wij geboren werden ... onze haren zijn stuk voor stuk geteld, en God heeft met ieder van ons een plan. maar nu komt het ... oke ... ik weet dat ziekte niét iets is van God ... maar mijn vrouw wérd het ... en is overleden. nu wil ik niet gaan klagen hoor, ondanks dat het verschrikkelijk is , maar omdat wij weten dat gelóven niets meer is dan vertrouwen, hebben wij als gezin WEL moeten ervaren, dat God ons zéér nabij was ... sterker nog ... in augustus moest ik samen met mijn kinderen afscheid nemen van mijn vrouw en moeder van haar kinderen ... in die nacht was ik getuige van een écht wonder, en kon mijn kinderen de andere morgen wakker maken met de woorden ... mamma ís er weer ... mamma lééft, en jullie moesten eens weten wat voor een inpact dit heeft voor jonge kids een twééde afscheid volgde op kerstavond ... en wéér mochten wij getuigen zijn van een wonder ... dit is menselijk gezien niet normáál ... en já wat denken jullie ... het vertrouwen in onze Heer was toch énorm? en dan gebeurt het tóch ... op oudejaarsdag, 2002 overleed onze moeder ... en leg dít nou maar eens uit aan je kids ... ikzelf snapt dat het lichaam van mijn vrouw overladen was met gif ... dmv chemokuren het lichaam óp was ... maar was dit Gods wil? ... ik denk van niet ... maar ben na 3 keer afscheid genomen te hebben toch wel verschrikkelijk blijven zitten met onbegrip ... boos ... snapte van God hélemaal niets meer ... had het met de kerk toen ook héélemaal gehad ... niémand kon mij troosten ... met álle heilige praatjes en het smijten met bijbelteksten ... vol goéde bedoelingen ... nuuuh ... daar ben ik véél te veel mens voor ... en ben blij dat God dit ook snapt. 2 van mijn 4 kids hebben het hélemaal gehad met het geloof ... gek hé ... zijn dus boos ... snáppen het niet ... ik vind dit écht erg ... want God heeft hun iets laten zién van zijn almacht ... thats it ...
ik wil nog iets kwijt ... ik kan wel janken om wat mij en mijn gezin is overkomen ... er word mij wel eens gewezen op die mooie kaart die ik wel 5 keer kreeg ... voetstappen in het zand ... ik vind dit idd een héél mooie kaart ... maar in ons geval? ... zóóó achteraf gepraat hé ... ja, idd mooi ... ik ben ik ... ik moet verder met mijn gezin ... met kids die heel erg boos zijn op God ... ik vertrouw op Gods woorden ... van dat alles wat zijn hand begon ... nooit iemand loslaat ...
lieve mensen die dit lezen ... dit is een verhaal dat ik kwijt wilde ... misschien té veel offtopic ... het is voor mij iets van mij afschrijven ... en hoop op jullie begrip.
liefs inka |
Je zegt hetgeen dat ook in mijn hart is, er is geen oplossing voor maar enkel verdriet. Wie zal dat verstaan? God alleen.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 23:23
|
|
|
Boos zijn op God mag!
Toch is het ook goed om goed te kijken waar die boosheid thuishoort. Want zoals Pieter al aangegeven heeft, is het onderwerp van boosheid ook vaak te vinden bij jezelf, je omgeving of gewoon een situatie waar je geen grip op hebt. Maar dat betekent niet dat je niet boos zou mogen zijn op God.
En dat de een er meer 'last' van heeft dan de ander, dat is puur iets persoonlijks. Ik denk niet dat we elkaar hierop moeten gaan beoordelen alsof degene die nooit boos is op God beter zou zijn dan iemand die dat wel eens is of zelfs continu. Sommige reacties proef ik dit wel in en dat vind ik spijtig. Hoeveel respect heb je dan nog voor het gevoel van die ander...
...wie oren heeft...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 23:31
|
|
|
HENK710 schreef: | Boos zijn op God mag!
Toch is het ook goed om goed te kijken waar die boosheid thuishoort. Want zoals Pieter al aangegeven heeft, is het onderwerp van boosheid ook vaak te vinden bij jezelf, je omgeving of gewoon een situatie waar je geen grip op hebt. Maar dat betekent niet dat je niet boos zou mogen zijn op God.
En dat de een er meer 'last' van heeft dan de ander, dat is puur iets persoonlijks. Ik denk niet dat we elkaar hierop moeten gaan beoordelen alsof degene die nooit boos is op God beter zou zijn dan iemand die dat wel eens is of zelfs continu. Sommige reacties proef ik dit wel in en dat vind ik spijtig. Hoeveel respect heb je dan nog voor het gevoel van die ander...
...wie oren heeft... |
Ben blij Henk dat je iets aanvoelt, het gaat niet altijd om theorie en/of het eigen ervaring. We hebben allemaal ons verdriet en vreugde in ons leven, maar zijn wel erg verschillend.....in gevoelens en emotie's.... Deze zijn ook merkbaar op het forum en omgang....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LORETTA033
|
|
Geplaatst: dinsdag 18 januari 2011, 16:10
|
|
|
Alleen God weet van jullie verdriet Hij ziet je tranen en jullie pijn Hij wil ook al voel je het nu niet voor Inka Toch altijd heel dicht bij je zijn
Alleen God kent al jullie vragen al je waaroms waartoe,s Hij weet er van Hij wil je helpen om te dragen daar waar een mens niet helpen kan. ----- Uit eigen ervaring schrijf ik dit en weet waar je over schrijft
mijn man was vergiftigd door de werkgever heeft heel veel met oplosmiddelen giftige stoffen gewerkt en is daar aan overleden hen hem jarenlang zien lijden we hebben als gezin ook dat zelfde ervaren wat je beschrijft
wens je heel veel troost toe van je Hemelse Vader
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 18 januari 2011, 18:06
|
|
|
MAR907 schreef: | Ben blij Henk dat je iets aanvoelt, het gaat niet altijd om theorie en/of het eigen ervaring. |
Dat laatste is ook enkel wat jij er steeds hebt in willen leggen, Mar. Ik heb altijd gesproken vanuit ervaring EN gevoel...nooit enkel theorie... Zo zie je maar weer dat je soms even tijd nodig hebt om iemand te leren kennen, Mar. Wellicht handig om in je reacties dan ook niet direct zo van leer te trekken... Want daarmee berokken je meer pijn dan dat je liefde toont
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op dinsdag 18 januari 2011, 18:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: woensdag 19 januari 2011, 12:49
|
|
|
PIETER649 schreef: | Volgens mij ben ik vrijwel nooit boos op God... ik kan het me althans niet herinneren.
Ik heb ook geen reden daartoe, ALLE vervelende dingen die mij zijn overkomen, kan ik terugdraaien op een eigen stomme beslissing. Moet ik God daar dan de schuld voor geven??
Kom op zeg... wees eens eerlijk tegenover jezelf. Kijk eens wat je Hem niet voor redenen geeft om boos op jou te worden... waarom dan boos op Hem worden als het (vaak sowieso al door je eigen schuld!!) een keer tegen zit ?? |
Ik geloof dat je gelijk hebt. Heel vaak ben ik ook boos geweest op God, maar in wezen was het een boos zijn op mezelf, mijn omstandigheden, waarin ik me door mijn eigen keuzes had geplaatst.
En achteraf is het boos zijn op God meer een waarom vraag geweest: "God, waarom overkomt ons/mij dit en hoe nu verder?" Het is de onmacht en dat verwoordt zich dan tegen God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: woensdag 19 januari 2011, 13:03
|
|
|
Ellende ...Verlossing ....Dankbaarheid ...
Boos zijn is een emotie en soms helpt die emotie je weer verder in je leven en als we Zijn Verlossing mogen ervaren dan is er natuurlijk de Dankbaarheid.
Leonard
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LOGITECH577
|
|
Geplaatst: maandag 24 januari 2011, 11:36
|
|
|
Boos zijn op God zijn we allemaal wel eens. God weet precies wat we denken en hoe we ons voelen. God is onze vader en ook in zijn woord staat dat we met alles bij hem mogen komen. Als je ruzie hebt met een vriendin en je praat het niet uit blijft het broeden of de tijd heelt wonden. Verdoe je tijd niet met boos zijn op God maar spreek met hem en vraag vergeving voor je boosheid. Het zal je op luchten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 januari 2011, 23:00
|
|
|
Ik heb teveel respect voor God om hem of haar verantwoordelijk te houden voor zo'n absurde wereld! Daarom ben ik ook nooit boos op mijn God!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 januari 2011, 23:31
|
|
|
AREND003 schreef: | Ik heb teveel respect voor God om hem of haar verantwoordelijk te houden voor zo'n absurde wereld! Daarom ben ik ook nooit boos op mijn God! |
De absurditeit is inderdaad ook niet aan Hem te wijten. Daar heeft Hij ons voor neergezet
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: zaterdag 29 januari 2011, 00:12
|
|
|
HENK710 schreef: | De absurditeit is inderdaad ook niet aan Hem te wijten. Daar heeft Hij ons voor neergezet
|
Huh? Hij heeft ons neergezet om zelf absurd te kunnen zijn? Of heeft hij/zij ons absurd neergezet? Of begrijp ik je verkeerd?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: zaterdag 29 januari 2011, 00:14
|
|
|
AREND003 schreef: | Huh? Hij heeft ons neergezet om zelf absurd te kunnen zijn? Of heeft hij/zij ons absurd neergezet? Of begrijp ik je verkeerd? |
Ps, en ik had het ook over mijn God, en niet over die van jou!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BIANCABB146
|
|
Geplaatst: zaterdag 29 januari 2011, 15:05
|
|
|
ik ben ook lang boos geweest op gehad. ik heb een miskraam gehad apr 2010 en kon het maar niet vatten. God gaf leven..en opeens is het leven af. Maar je krijgt niet overal een antwoord op. Tis in iede geval de zekerheid dat als je boos bent op onze Vader, zijn liefde veranderd nooit!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zaterdag 29 januari 2011, 21:22
|
|
|
AREND003 schreef: | Huh? Hij heeft ons neergezet om zelf absurd te kunnen zijn? Of heeft hij/zij ons absurd neergezet? Of begrijp ik je verkeerd? |
Hij heeft ons hier neergezet...met risico van absurditeit als invulling door onszelf
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEUN656
|
|
Geplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 19:07
|
|
|
MARY052 schreef: | De laatste maanden gebeuren er veel moeilijke dingen in mijn leven. (ga mij niet vragen wat want daar gaat het mij niet om) Mijn leven staat weer behoorlijk op zijn kop. Ik voel een stuk boosheid naar GOD maar durf dat niet uit te spreken. Herkennen jullie dit en hoe doen jullie dit? En mag je uberhaupt boos worden op GOD??
Mary |
Nou, boos worden op God denk vind ik persoonlijk te ver gaan. Maar je mag wel je waarom-vragen hebben... Sommige mensen zeggen dat je alleen waartoe-vragen mag hebben maar dit is niet juist.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zaterdag 12 maart 2011, 22:34
|
|
|
BEUN656 schreef: | Nou, boos worden op God denk vind ik persoonlijk te ver gaan. Maar je mag wel je waarom-vragen hebben... Sommige mensen zeggen dat je alleen waartoe-vragen mag hebben maar dit is niet juist. |
Ben ik niet met je eens Beun. Als je daadwerkelijk een levende relatie met God hebt, mag je ook je boosheid met hem delen. En ja, er gebeuren nu eenmaal in ieders leven dingen die niet leuk zijn, die we niet begrijpen.. soms komt dat door keuzes die we zelf maken, maar het komt ook vaak genoeg voor dat er dingen gebeuren waar degene die het treft niet verantwoordelijk voor gesteld kan worden, noch voor gekozen heeft. En ja.. dan is teleurstelling, verdriet, onbegrip maar ook boosheid een hele normale menselijke emotie. God vraagt niet van je dat je die emoties wegdrukt, maar juist dat je ze met Hem deelt. En nee.. dat wil niet zeggen dat de situatie veranderd, maar Hij wil er wel voor jou zijn, jou steunen en jou kracht geven om ook die situatie aan te kunnen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zondag 13 maart 2011, 15:03
|
|
|
boosheid op God komt vaak door een verkeerd Gods beeld, of de gedachte dat God ons iets schuldig is.
voorbeeld: als men gelooft dat lichamelijke genezing een recht is bij ziekte. of dat natuurrampen van satan komen (zie japan, en mijn blog daar over) en nog meer voorbeelden zijn er te noemen.
een boek als job lezen of romeinen 9 is dan goed.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 13 maart 2011, 15:22
|
|
|
DAVID923 schreef: | boosheid op God komt vaak door een verkeerd Gods beeld, of de gedachte dat God ons iets schuldig is.
voorbeeld: als men gelooft dat lichamelijke genezing een recht is bij ziekte. of dat natuurrampen van satan komen (zie japan, en mijn blog daar over) en nog meer voorbeelden zijn er te noemen.
een boek als job lezen of romeinen 9 is dan goed. |
Ben ik niet met je eens David. Voor mij is God mijn allerbeste vriend, degene die dag in dag uit naar mij omkijkt en ontzettend veel van mij houdt. Soms kunnen er dingen gebeuren die ik niet begrijp, die me pijn doen of verdrietig maken of inderdaad ook boos maken. Want ja, ik weet dat God almachtig is en het dus ook had kan voorkomen. Natuurlijk besef ik dan ook wel dat God het uiteindelijk ten goede zal keren. Dat heb ik al zo vaak aan den lijve mogen ondervinden. Mijn relatie met God is echter wel zo dat ik weet dat ik ook dat ik met mijn boosheid en mijn onbegrip bij Hem mag komen. Per slot van rekening kunnen goede vrienden alles met elkaar delen en dus juist niet alleen de leuke dingen, waar je als mens blij of gelukkig van wordt. Het feit dat ik met al mijn emoties naar God toe mag gaan, dat ik dit bij hem kwijt kan, leidt er ook toe dat ik me weer rustig ga voelen, dat ik nieuwe kracht krijg. Mijn gevoelens van boosheid hebben dan ook absoluut niet te maken met een verkeerd Godsbeeld of de gedachte dat God mij iiets schuldig is, maar juist met oprechtheid over de emoties die boven kunnen komen... en die ik dus ook met Hem deel zonder Hem daarbij iets te verwijten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zondag 13 maart 2011, 16:40
|
|
|
DAVID923 schreef: | boosheid op God komt vaak door een verkeerd Gods beeld, of de gedachte dat God ons iets schuldig is.
een boek als job lezen of romeinen 9 is dan goed. |
Boosheid op God heeft volgens mij absoluut niets te maken met een verkeerd Godsbeeld. Ik ben al boos geweest op God, ben al opstandig geweest, maar het komt altijd goed in mijn relatie met God, dat voel ik in mijn hart en dat weet ik gewoon. Het is gewoon een kwestie van eerlijk te zijn en te blijven tegenover God. God aanvaardt mij als mens met al mijn gevoelens, ook als er eens onbegrip en boosheid is. Mocht ik met mijn boosheid niet bij Hem terecht kunnen dan zou mijn relatie met Hem niet ècht en niet rechtuit zijn! Als jij boosheid op God ziet als een verkeerd Godsbeeld, doet mij dit direct aan mijn vader denken. Die voedde ons op met een God om bang van te zijn, met een strenge God, met een God bij wie we gewoon onszelf niet mochten zijn! De relatie tussen ons (kinderen) en mijn vader heeft hierdoor veel waardevols verloren, hij heeft er veel moeten voor inboeten. Maar ook kreeg ik hierdoor gewoon een afkeer van het geloof! Het is pas nadat ik de God van Liefde leerde kennen, dat ik Hem kon aanvaarden in mijn leven en dat ik van Hem kon houden! God weet hoe ik ben, Hij heeft mij zelfs na mijn boosheid nog nooit in de steek gelaten!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 13 maart 2011, 16:53
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | Boosheid op God heeft volgens mij absoluut niets te maken met een verkeerd Godsbeeld. Ik ben al boos geweest op God, ben al opstandig geweest, maar het komt altijd goed in mijn relatie met God, dat voel ik in mijn hart en dat weet ik gewoon. Het is gewoon een kwestie van eerlijk te zijn en te blijven tegenover God. God aanvaardt mij als mens met al mijn gevoelens, ook als er eens onbegrip en boosheid is. Mocht ik met mijn boosheid niet bij Hem terecht kunnen dan zou mijn relatie met Hem niet ècht en niet rechtuit zijn! Als jij boosheid op God ziet als een verkeerd Godsbeeld, doet mij dit direct aan mijn vader denken. Die voedde ons op met een God om bang van te zijn, met een strenge God, met een God bij wie we gewoon onszelf niet mochten zijn! De relatie tussen ons (kinderen) en mijn vader heeft hierdoor veel waardevols verloren, hij heeft er veel moeten voor inboeten. Maar ook kreeg ik hierdoor gewoon een afkeer van het geloof! Het is pas nadat ik de God van Liefde leerde kennen, dat ik Hem kon aanvaarden in mijn leven en dat ik van Hem kon houden! God weet hoe ik ben, Hij heeft mij zelfs na mijn boosheid nog nooit in de steek gelaten! |
Mooi gezegd Marylien.. da's in feite ook wat ik bedoel en voel
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEUN656
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 00:37
|
|
|
LISA610 schreef: | Ben ik niet met je eens Beun. Als je daadwerkelijk een levende relatie met God hebt, mag je ook je boosheid met hem delen. En ja, er gebeuren nu eenmaal in ieders leven dingen die niet leuk zijn, die we niet begrijpen.. soms komt dat door keuzes die we zelf maken, maar het komt ook vaak genoeg voor dat er dingen gebeuren waar degene die het treft niet verantwoordelijk voor gesteld kan worden, noch voor gekozen heeft. En ja.. dan is teleurstelling, verdriet, onbegrip maar ook boosheid een hele normale menselijke emotie. God vraagt niet van je dat je die emoties wegdrukt, maar juist dat je ze met Hem deelt. En nee.. dat wil niet zeggen dat de situatie veranderd, maar Hij wil er wel voor jou zijn, jou steunen en jou kracht geven om ook die situatie aan te kunnen. |
Wacht even... Ik denk dat ik maar eens even met een groot misverstand de vloer moet aanvegen. Want weet je dan niet dat we eigenlijk helemaal geen rechten kunnen laten gelden bij God?! Waar halen we dan het lef vandaan om boos op God te worden?! Hij is niets aan ons verplicht en bovendien hebben we sinds de zondeval al onze rechten verspeeld! Dus: hoezo recht om boos op God te worden?! Daarnaast denk ik niet dat God rekening houd met onze zondige ingevingen, o.a. boosheid. Wat mij betreft blijven er dan vragen over.... Waarom...? Waartoe...? Die mogen we stellen omdat God inderdaad onze moeiten wel ziet... En ik denk dat we daar onze troost uit mogen putten...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEUN656
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 00:43
|
|
|
DAVID923 schreef: | boosheid op God komt vaak door een verkeerd Gods beeld, of de gedachte dat God ons iets schuldig is. |
Heel goed David! Dat is precies wat ik bedoel! Zo is het hoor, en niet anders!
Laatst aangepast door
|
BEUN656
|
op maandag 14 maart 2011, 00:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 04:56
|
|
|
LISA610 schreef: | Ben ik niet met je eens Beun. Als je daadwerkelijk een levende relatie met God hebt, mag je ook je boosheid met hem delen. En ja, er gebeuren nu eenmaal in ieders leven dingen die niet leuk zijn, die we niet begrijpen.. soms komt dat door keuzes die we zelf maken, maar het komt ook vaak genoeg voor dat er dingen gebeuren waar degene die het treft niet verantwoordelijk voor gesteld kan worden, noch voor gekozen heeft. En ja.. dan is teleurstelling, verdriet, onbegrip maar ook boosheid een hele normale menselijke emotie. God vraagt niet van je dat je die emoties wegdrukt, maar juist dat je ze met Hem deelt. En nee.. dat wil niet zeggen dat de situatie veranderd, maar Hij wil er wel voor jou zijn, jou steunen en jou kracht geven om ook die situatie aan te kunnen. |
.....
Laatst aangepast door
|
LEONARD480
|
op dinsdag 15 maart 2011, 16:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 08:54
|
|
|
Volgens mij wordt er over 2 vormen (uitingen) van boosheid gesproken die misverstand opwerpen.
Beun heeft het over boosheid die gericht is tegen/op God. Tegen de dingen die mensen overkomen zoals verdiet, pijn, moeiten, enz. Je bent boos omdat die dingen je overkomen en je geeft God daar de schuld van. Dan ben ik het met Beun en David eens....van deze dingen kun je God de schuld niet geven. Deze vorm van boosheid geeft verbittering naar God toe en zal je uiteindelijk steeds verder van Hem doen verwijderen.
Lisa heeft het over de boosheid die in je is naar aanleiding van de dingen die je overkomen, en daarmee kun je naar God gaan. Daar kun/mag je met God over praten, Hem vertellen dat je boos bent op die en die of op een situatie. Dan praat je met God, als tegen je vader, je mag alles bij Hem brengen. Deze manier van omgaan met boosheid brengt je heel dicht bij God. Je mag bij hem schuilen en dan zal Hij je troosten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 08:59
|
|
|
BEUN656 schreef: | Wacht even... Ik denk dat ik maar eens even met een groot misverstand de vloer moet aanvegen. Want weet je dan niet dat we eigenlijk helemaal geen rechten kunnen laten gelden bij God?! Waar halen we dan het lef vandaan om boos op God te worden?! Hij is niets aan ons verplicht en bovendien hebben we sinds de zondeval al onze rechten verspeeld! Dus: hoezo recht om boos op God te worden?! Daarnaast denk ik niet dat God rekening houd met onze zondige ingevingen, o.a. boosheid. Wat mij betreft blijven er dan vragen over.... Waarom...? Waartoe...? Die mogen we stellen omdat God inderdaad onze moeiten wel ziet... En ik denk dat we daar onze troost uit mogen putten... |
Beste Beun, hoe kom je erbij dat boosheid een zondige ingeving is. Uit de Bijbel blijkt dat ook God resp. Jezus boos kan worden. Dus als jij zegt dat boosheid een zondige ingeving is, dan zeg je dus in feite dat God/Jezus zondige ingevingen heeft op het moment dat Hij boos wordt.
Het feit dat je boosheid een zondige ingeving noemt, geeft aan dat juist jij een compleet verkeerd Gods-beeld hebt. God heeft ons geschapen naar zijn evenbeeld en dat wil dus zeggen dat wij dezelfde emoties kunnen ervaren die ook Hij ervaart. Daar hoort boosheid gewoon bij en daar is niets zondigs aan. Het is pas zondig als je die boosheid probeert weg te drukken en dus niet oprecht bent in het uiten van je emoties.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 09:00
|
|
|
IMKE917 schreef: | Volgens mij wordt er over 2 vormen (uitingen) van boosheid gesproken die misverstand opwerpen.
Beun heeft het over boosheid die gericht is tegen/op God. Tegen de dingen die mensen overkomen zoals verdiet, pijn, moeiten, enz. Je bent boos omdat die dingen je overkomen en je geeft God daar de schuld van. Dan ben ik het met Beun en David eens....van deze dingen kun je God de schuld niet geven. Deze vorm van boosheid geeft verbittering naar God toe en zal je uiteindelijk steeds verder van Hem doen verwijderen.
Lisa heeft het over de boosheid die in je is naar aanleiding van de dingen die je overkomen, en daarmee kun je naar God gaan. Daar kun/mag je met God over praten, Hem vertellen dat je boos bent op die en die of op een situatie. Dan praat je met God, als tegen je vader, je mag alles bij Hem brengen. Deze manier van omgaan met boosheid brengt je heel dicht bij God. Je mag bij hem schuilen en dan zal Hij je troosten. |
Thx Imke.. jij snapt wat ik bedoel
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEUN656
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:40
|
|
|
IMKE917 schreef: | Volgens mij wordt er over 2 vormen (uitingen) van boosheid gesproken die misverstand opwerpen.
Lisa heeft het over de boosheid die in je is naar aanleiding van de dingen die je overkomen, en daarmee kun je naar God gaan. Daar kun/mag je met God over praten, Hem vertellen dat je boos bent op die en die of op een situatie. Dan praat je met God, als tegen je vader, je mag alles bij Hem brengen. Deze manier van omgaan met boosheid brengt je heel dicht bij God. Je mag bij hem schuilen en dan zal Hij je troosten. |
Nou, eerlijk is eerlijk... Ik vind dit een prachtig commentaar want je verwoord het precies goed. Met dit commentaar kan ik leven. Want je hebt gewoon gelijk... Sorry mensen...
Laatst aangepast door
|
BEUN656
|
op maandag 14 maart 2011, 21:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:45
|
|
|
LISA610 schreef: | Thx Imke.. jij snapt wat ik bedoel |
BEUN656 schreef: | Nou, eerlijk is eerlijk... Ik vind dit een prachtig commentaar want je verwoord het precies goed. Met dit commentaar kan ik leven. Want je hebt gewoon gelijk... Sorry mensen... |
Thx, fijn dat dit misverstand uit de wereld is
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:47
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Boos zijn op God is vaak een emotie die je niet onder controle hebt, maar wij mogen totaal niet boos worden, want Hij die ons genade geeft, die waar we totaal geen recht op hadden. Het lef alleen al baart mij ernstige zorgen, want Hij is volmaakt zonder zonde en wat zijn wij. Kijk eerst naar wat wij aanrichten onder ons ...we doen toch vaak elkaar onnodig verdriet. |
Niet boos worden op God...zou Hij daarom die emotie geschapen hebben? Heb wel te doen met bijvoorbeeld Job en Jeremia die getuige hun ernstige uitlatingen toch echt goed pissig moeten zijn geweest op God... Let wel, dit is geen oproep om gewoon maar lekker ongeleid boos te worden. Het geeft enkel ruimte voor deze heel normale emotie (die ergens niets anders is dan een zwaar aangezette teleurstelling).
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|