Auteur |
Bericht |
|
INKA401
|
|
Geplaatst: zondag 14 februari 2010, 23:53
|
|
|
ik ben er toevallig gisteren met mijn vriendin geweest ... een film in 3 d ... érrrg aan te bevelen ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 14 februari 2010, 23:56
|
|
|
JOJO659 schreef: | Met volle verbazing deze topic zitten lezen
Ik ben 1 van die mensen die vaak op zondag moeten werk maar dat is de zorg dus dan mag het |
Waaruit bestaat je verbazing? Er is consensus over dat er door mensen in de zorg en nog wel in meer sectoren gewerkt moet worden.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 00:17
|
|
|
THOMAS968 schreef: | De VVD deelde vandaag folders uit met:
Shoppen is ook zondagsrust.
Die zondagsrust van het winkelpersoneel telt kennelijk niet maar dat is toch al niet de groep waar de VVD graag voor op komt. Ik schreef het al eerder: hou de zondag apart (heilig hem) en laat het een dag zijn die werkluw is, de dag dat de meeste mensen aan sociale contacten kunnen doen en voor recreatie, dat is voor iedereen goed. Bovendien kunnen christenen dan in alle rust naar de kerk en naast bovenstaande zich ook wat bezinnen. Of iets anders dat je goed vindt.
Al deze dingen zijn goed voor de samenleving, alleen mogelijk minder voor de commercie en dat is een politiek gegeven. De VVD ziet dat helaas ook. Nu de andere partijen nog met een ander standpunt. Ik ben niet tegen commercie maar zes dagen is wel genoeg, ook voor het personeel.
Thomas |
Als je op de VVD stemt, stem je dus ook voor koopzondagen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INKA401
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 00:17
|
|
|
oké, het is niet iets van vandaag, maar heb wél wat leuks te melden ... in mijn vak kan het soms heel raar lopen ... heel soms weet ik vrijdags niet wat ik s'maandags gaat doen ... en het volgende kwam op mijn pad of ik een klus wilde doen in groningen ... uuuh toch een 2,5 uur rijden hé een hotel was geregeld ... dus geen probleem dacht hij ... mijn opdrachtgever kent mij wel , en weet dat ik nogal flexibel bent ... nou zei ik ... hahaha ik pit wel bij mijn vriendin in hengelo, en zei dus heeeeeeeeeeeeeeeeel graag hihi .... in de kost bij mijn vriendin ... hoe verzin je het ... het is maar voor 4 dagen ... daarna ga ik samen met mijn vriendin en onze kids heerlijk op wintersport in oostenrijk ... érg hé ..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 00:21
|
|
|
ALFAROMEO918 schreef: | Nederland lig onder de zeespiegel. Bewust heb ik 1953 meegemaakt,die storm van geweld,is ook door deltawerken niet te keren,als Gods Toorn ontbrand. |
Is een natuurramp wel Gods toorn?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 06:43
|
|
|
ALFAROMEO918 schreef: | Nederland lig onder de zeespiegel. Bewust heb ik 1953 meegemaakt,die storm van geweld,is ook door deltawerken niet te keren,als Gods Toorn ontbrand. |
Nou, ik zou zeggen: graaf de dijken af, blaas de dammen op, zet je huis op een hoge terp en leef weer in Zeeland, zoals het 2000 jaar geleden was. Maarre.... ook in 1953 was al bekend dat de dijken het niet zouden houden bij een zware storm. 1953 was dus in zekere zin een verwijtbaar gebeuren, in die zin dat de verantwoordelijke politici wel wisten dat de dijken niet goed in orde waren, maar er weinig of niets aan deden. Maar ja, de waterschapslasten mochten niet te hoog zijn. Pas toen een coalitie van sociaal-democraten en katholieken de geldkraan open zette, konden de dijken ineens wel verbeterd worden. Toen waren de Zeeuwen ineens niet zuinig meer met Nederlands belastinggeld.
Overigens, ik wil niets af doen aan het leed in 1953. Ook mijn eigen familie is toen ernstrig getroffen door de stormramp.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BLOEMPJE880
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 08:59
|
|
|
Dan ga ik wel even ontopic... of moet ik hier een nieuwe topic voor maken!???
Om nog even op de refo grefo en hallelujah roepers terug te komen zoals pieter zegt.
Ben ik dit keer het eingelijk met pieter eens.
Ik zelf zit in sliedrecht in de christelijke Gerefmeerde kerk. Misschien ben ik ook wel refo, maar ik ben ook evangelisch?? Ken je dat gedicht niet???
Effe plaatsen moment!!!
Die vragen krijg ik nog wel eens te horen. Dan antwoord ik: ‘Ik ben (hersteld) hervormd geboren’. Maar ja, wat geef ik daarmee eigenlijk aan? En dus vul ‘k aan: rechtzinnig daarenboven dat is een vrijzinnige manier van geloven. Maar toen ik nog jong was, is mij al geleerd: Een goed woord voor hervormd is gereformeerd. dus behoor ‘k ook tot de gereformeerde kerk. en doe gereformeerd gemeentewerk. En de kerk is al oud! Dat is zonder meer, dus ben ik eigenlijk ook oud-gereformeerd. Ik ben christelijk zo is me geleerd, dus ben ik ook christelijk gereformeerd. Ik kan ook zeggen, dat kan er ook mee door, dat ik tot een christengemeente behoor. Christus bevrijdde mij, tot liefde en hoop, dus vast en zeker, vrijgemaakt ben ik ook. Omdat men in mijn kerk ook aan dopen doet, past baptistengemeente me ook wel goed. In mijn kerk komt ook jaarlijks ‘t pinksterfeest voor, dus is het dat ik ook tot de pinkstergemeente behoor. En omdat het steeds om het evangelie gaat, kan evangelische gemeente ook geen kwaad. Ik vaar op ‘t bijbels apostolisch gezag, dat is de reden dat ik me ook apostolisch noemen mag. Tenslotte is het gewoon een klein publiek: de kerk is algemeen, dus ‘k ben ook katholiek. Je weet nu tot welke kerk/gemeente ik hoor. Of komt mijn antwoord je wat verwarrend voor? Je hebt gelijk! Die namen! Wat een gedoe!
Daarom wens ik je van ganser harte toe, dat op de vraag: waar hoor je bij? Van wie ben jij (bent u)?
Je antwoord zij: Van Christus ben ik! Straks en...Nu!
Dit is echt het belangrijkste!! Wie jij.u ook bent.
Ik zelf ben een tijdje echt overhoop gelegen.. met mezelf met de kerk met de doop avondmaal met alles.
Totdat ik dacht bloem wat doe je nu eigenlijk moeilijk! Ik kwam erachter in elke kerk/gemeente zijn er problemen, Ik elke kerk zitten bekeerde/onbekeerde mensen!
Je kan wel op refos afgeven of op katholieken of op de evangelischen. Maar zoek het eerst bij jezelf! Ik ben dan indd een refo.. maar misschien een aparte refo,, Nou en? En inderdaad is het verstandig om dat hierover in chat op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. En niet op elkaar af te gaan maar om gaan!
denk je dat Jezus in de Hemel aan de poort gaat vragen aan je?? Uhhm BLoem sorry je bent refo je komt er niet in??? Of Bloem Naar welke kerk ging je??
Nee hoor hij vraagt wat heb jij met mij en mn woord gedaan.
Sorry cm voor off topic maar moest effe van mn hart!
Respecteer elkaar gewoon en leer van elkaar... wij in onze geremeerde kerken kunnen soms heel veel leren van anderen gemeente en dat geldt zelfs andersom!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 09:02
|
|
|
hoe dan ook...als ie komt ben ik er klaar voor
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BLOEMPJE880
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 09:09
|
|
|
Verwijderd door mezelf
Laatst aangepast door
|
BLOEMPJE880
|
op maandag 15 februari 2010, 11:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 09:18
|
|
|
ALFAROMEO918 schreef: | Jawel. Ook ik bezit echte vrienden.
Maar altijd houd je wantrouwen over helaas. |
Dat kan ik me helaas goed voorstellen, Als je een paar keer een flinke knoei hebt gehad, blijft er ergens een stukje wantrouwen knagen,al zou je nog zo graag willen van niet...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DOORTJUH069
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 09:28
|
|
|
De Afrikaanse vertaling. Zeer goed leesbaar en net weer even wat verfrissend (en soms grappig)
Daarnaast NBG, Staten en NBV en soms engels. Een paar vertalingen naast elkaar zijn altijd goed denk ik! Ik merk soms dat als je de woorden kent de tekst niet zo meer tot je spreekt, wat er werkelijk staat.
Goed te vergelijken (en te kijken wat de grondtekst zegt (Strongs) zie: www.e-sword.net
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NELLA261
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 10:36
|
|
|
Dank voor al jullie reaktie's ! Zowel positief als negatief. Sommige mensen willen dat CM er niet op zondag is en ze reageren zelf wel op zondag.
Niet alle refo's zijn hetzelfde, net zoals alle hersteld hervormde, evangelischen, enz . enz.
Laat een ieder zichzelf blijven en leven tot eer van God en de naaste!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERT217
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 10:39
|
|
|
Gebed
Als het niet gaat zoals ik wil, Maak, o Heer, mijn hart dan stil. Laat mij ook in angst en strijd Weten, God, dat Gij er zijt.
Is het leed mij haast te zwaar, Laat mij voelen 'U bent daar'! Die in alle nood en pijn Meer dan elke vriend wil zijn.
Als verzoeking mij soms tart En in opstand is mijn hart, Geef dat ik dan alleen begeer Dicht bij U te zijn, o Heer.
Als het niet gaat zoals ik wil, Maak, o Heer, mijn hart dan stil. Laat, hoe moeilijk het ook schijn Uw wil Heer, de mijne zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 11:05
|
|
|
ALFAROMEO918 schreef: | Je merk dat de jeugd voorbij is.
Maar op mijn vele reizen heb ik afgestomte ouderen gezien,en dat wil ik niet. Ik hou van grandioze humor,en kunst en cultuur,wat van God Gegeven is in Talenten. Ik wil niet afstompen,ooit heb ik die mensen verzorgd,als vrijwiligger,gewoon kastplanten,in vegeteren. Mijn handen hebben lichte atrose,schrijven lukt niet meer zo goed. Ik wil nooit geholpen worden,in verschoning,wat ik wel gedaan heeft,bij ouderen. Ik ben enorm sterk fysiek,maar de funkie,is verplaats,in de lichtte werzaamheden,een pen vasthouden kost mij moeite,en pijn.
Mijn Chauffeurs kwaliteit is onverminderd,gewoon arendsogen,op de snelweg,je bespeurd op vele kilometer ver gevaar,dat is de geest. Ook de reactie,is onverminderd,je ruik het gewoon. Maar ? het lichaam gaat minder meewerken nu. Dat heeft nu rust nodig,na 48 jaar arbeid. |
Ik zie een berusting in je leeftijd, en dat vind ik positief. Zou ik je situatie tot een algemener onderwerp mogen tillen. Iets wat de komende tijd zeer actueel wordt. Het is niet persoonlijk bedoeld, maar ik hoop wel op een persoonlijk antwoord.
Stel dat je voelt dat je krachten gaan afnemen tot een niveau dat je verzorging nodig hebt. Zou je dan gebruik maken van de keuze om er zelf een punt achter te zetten? Over enkele weken komt er een kamerdebat waarin men ouderen wil toestaan om euthanasie te plegen zonder dat daar een echt medische noodzaak voor is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERT217
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 11:08
|
|
|
Je leest veel over mensen die zoeken naar een gelijkwaardige partner en van het zelfde opleidingsniveau. Ik vraag me wel eens af waarom moet dit. Het is toch zo dat liefde kent geen grenzen.
Je leest en hoort de laatste tijd ook al over een datingsite voor hoger opgeleide mensen. Moet de liefde nou echt op één opleidingsniveau zijn, daar geloof ik niet in. Je kunt toch verliefd worden op iemand die bijv. helemaal geen school gedaan heeft.
Ik zal één ding vertellen van deze liefde (tussen mensen) heb ik geen ervaring. Ben een leek hierin maar zou wel dolgraag iets willen ook al is het alleen maar vriendschap. Eén ding weet ik dat is toch het allerbelangrijkste Gods liefde en Zijn Zoon Jezus Christus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 11:10
|
|
|
Euhm ik wil niet moeilijk doen maar euhm wat heeft een refo of evangelisch denkende nu met een rode bal te maken?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 11:10
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Als je op de VVD stemt, stem je dus ook voor koopzondagen. |
welnee joh, das simplisme
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 11:21
|
|
|
GERT217 schreef: | Je leest veel over mensen die zoeken naar een gelijkwaardige partner en van het zelfde opleidingsniveau. Ik vraag me wel eens af waarom moet dit. Het is toch zo dat liefde kent geen grenzen.
Je leest en hoort de laatste tijd ook al over een datingsite voor hoger opgeleide mensen. Moet de liefde nou echt op één opleidingsniveau zijn, daar geloof ik niet in. Je kunt toch verliefd worden op iemand die bijv. helemaal geen school gedaan heeft.
Ik zal één ding vertellen van deze liefde (tussen mensen) heb ik geen ervaring. Ben een leek hierin maar zou wel dolgraag iets willen ook al is het alleen maar vriendschap. Eén ding weet ik dat is toch het allerbelangrijkste Gods liefde en Zijn Zoon Jezus Christus. |
Het is wel plezierig om een partner van min of meer gelijk niveau te hebben. Op deze site vulen velen bij de ideale match in dat ze absoluut een christen willen. Das op zich logisch want het gezinsleven tussen een moslim en een christen lijkt me onhoudbaar, zo niet heel lastig. Mijn 1e vrouw is rooms katholiek, ik kan uit ervaring zeggen dat de culturele verschillen best lastig waren op zn tijd. Zo ligt het ook met opleidingsniveau en sociale status. Er zullen best advocates getrouwd en gelukkig zijn met een stratemaker, maar de uitzondering bevestigd de regel.
Iedereen zoekt een partner die bij hem/haar past. Als dat op geloofsgebied is, schijn jij geen probleem mee te hebben. Waarom op opleidingsgebied dan wel???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 11:24
|
|
|
Euhm er zijn ook mensen die niet geloven. Die willen misschien wel gaan winkellen of werken of wat dan ook doen op de zondag, of neem de moslim die wil eigenlijk werken op zondag is voor hun een normale dag. Daar is de vrijdag weer een rustdag voor hun. Of neem de jood die mag op zaterdag weer niet werken..... We Leven als christen niet alleen in Nederland dacht ik..... Dus men kan wel stuiteren van: eeeej gij mag niet werken op de rustdag des HEEREN. (hopelijk goed geschreven) Maar ik denk, denk ook eens aan de gene die dan eigenlijk wel zouden mogen (jood, moslim, en de mensen die niet geloven, boedist hindoisten, euhm ben ik een Godsdienst vergeten?) En ja als christen op zondag met God bezig zijn, ook op andere dagen hoor. Maar ff een vraag waarom de zondag als rust dag? God schep de aarde in 7 dagen volgens vele kalenders is dan de zaterdag de 7e dag.... en de zondag de 1e....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BLOEMPJE880
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 11:34
|
|
|
Niks rel!! Maar het ging op een eem gegeven moment over refos;P Dus daar moest ik nog effe opreageren;p en ja ik wist dat het off topic was:p Zoals wel vaker gebeurd
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BLOEMPJE880
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 11:38
|
|
|
Ik niet meer
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 12:16
|
|
|
INKA401 schreef: | als je denkt dat je mensenkennis hebt alfaromeo , dan heb je het mis ... een vrouw écht snappen? ... já mijn éérste vrouw ja ... (lees ff mijn profiel) ... wat daarna op mijn pad kwam?... daar snap ik nog steeds niks van ... jij snap? ... | Inka ge weet toch dat mijn snapper al lang kapot is... en vrouwen? Sja soms begrijp ik ze niet, denk ook dat een vrouw een man niet altijd begrijpt...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 12:33
|
|
|
INKA401 schreef: | oké, het is niet iets van vandaag, maar heb wél wat leuks te melden ... in mijn vak kan het soms heel raar lopen ... heel soms weet ik vrijdags niet wat ik s'maandags gaat doen ... en het volgende kwam op mijn pad of ik een klus wilde doen in groningen ... uuuh toch een 2,5 uur rijden hé een hotel was geregeld ... dus geen probleem dacht hij ... mijn opdrachtgever kent mij wel , en weet dat ik nogal flexibel bent ... nou zei ik ... hahaha ik pit wel bij mijn vriendin in hengelo, en zei dus heeeeeeeeeeeeeeeeel graag hihi .... in de kost bij mijn vriendin ... hoe verzin je het ... het is maar voor 4 dagen ... daarna ga ik samen met mijn vriendin en onze kids heerlijk op wintersport in oostenrijk ... érg hé .. |
Je moet wat voor je vriendin over hebben Inka, Groningen -- Hengelo is toch ook bijna 2 uur rijden. Dus echt veel tijdwinst maak je niet, het eninge wat je ervoor terugkrijgt is dat je vriendin het eten voor je klaar heeft staan (maar dat zal in het hotel ook wel zo zijn, en daar heb je een menukaart).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 12:47
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | Dat kan ik me helaas goed voorstellen, Als je een paar keer een flinke knoei hebt gehad, blijft er ergens een stukje wantrouwen knagen,al zou je nog zo graag willen van niet... |
Ik denk toch dat het voor de persoon zelf wel een belangrijk zelfbeschermingsschild is dat stukje wantrouwen. Wel is het goed om te beseffen dat je zo'n schild niet zondermeer laat bestaan, maar dat je in het contact leggen probeert steeds een stukje van dat schild te laten zakken, om zo de ander toch weer binnen te laten....tot zover als jij dat wenselijk vindt op dat moment... Zo kan het wantrouwen uit zelfbescherming een belangrijk groeielement voor je zelfontwikkeling zijn!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 12:55
|
|
|
RELLOK036 schreef: | Maar ik denk, denk ook eens aan de gene die dan eigenlijk wel zouden mogen (jood, moslim, en de mensen die niet geloven, boedist hindoisten, euhm ben ik een Godsdienst vergeten?) |
Dus omdat de niet-gelovigen in de meerderheid zijn, moet hun wil maar worden uitgevoerd? Wat is er nou zó moeilijk aan om één dagje wat anders in te vullen? Is het nou zó moeilijk om één dag niet het gras te maaien?
Als de zondag als rustdag verdwijnt gaan alle dagen op elkaar lijken. Dan is er helemaal geen markeringspunt meer in de maandkalender.....
Als de zondag als rustdag verdwijnt heeft dat o.m. de volgende gevolgen: 1) kerkdiensten kunnen niet meer worden gehouden, omdat veel kerkgangers dan op zondag moeten werken. 2) familiebijeenkomsten - waarbij de hele familie bijeen is - zijn niet meer mogelijk, omdat er geen gemeenschappelijke datum meer te vinden is door de uiteenlopende agenda's 3) mensen worden opgejaagd door de almaar doorgaande economische activiteiten, het is zelfs mogelijk dat er een 8-daagse werkweek ontstaat 4) de volgende stap is dat alle kerkelijke feestdagen (m.u.v. de kerst, omdat de kerst wordt beleefd als een soort midwinterfeest) worden afgeschaft. Dan lijken alle dagen in het jaar op elkaar......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 13:11
|
|
|
ALFAROMEO918 schreef: | Uit alle lagen van de bevolking,in ons nederland,heb ik een aardig beeld kunnen vormen,wat de mens is. |
Na diverse jaren van praten met mensen, mag ik toch ook wel stellen dat ik heel wat levenswijsheid heb kunnen opdoen. Toch kan ik bovenstaande conclusie uit het citaat maar voor een (klein) deel bevestigen.
Natuurlijk kunnen we met veel levenservaring en levenswijsheid het nodige weten over andere mensen. Maar die mensenkennis zal vaak toch onvolledig blijken te zijn. Het is dus mogelijk dat iemand, die in onze ogen een slecht mens is, toch ook goede karaktereigenschappen blijkt te hebben. Op het éne moment valt een mens door de mand, op een ander moment blijkt een mens zelfs een veel beter karakter te hebben dan we ooit hadden durven denken. Daarom is het goed om eventuele conclusies over de medemens altijd te blijven toetsen aan de werkelijkheid, en waar nodig dus bij te stellen. Dat is zelfs noodzakelijk om de medemens recht te doen.
Ik ben niet zo pessimistisch over wat "de mens" is. Het is zelfs zo dat de Here God de mensheid de moeite waard vindt om lief te hebben. Hij heeft zoveel geïnvesteerd om de relatie tussen Hem en ons goed te krijgen, meer nog dan mensen ooit zouden kunnen investeren. Als God ons al de moeite waard vindt, waarom zouden we dan pessimistisch moeten doen over "de mens"? Laten we alsjeblieft ook kijken naar wat er wél goed gaat op aarde!
Laatst aangepast door
|
ARJAN007
|
op maandag 15 februari 2010, 13:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 13:29
|
|
|
ALFAROMEO918 schreef: | Zolang God niet Dood word verklaard,is elke vertaling mij best. Maar de Statenvertaling is ernstig,dat mag ik graag lezen. En de oude Psalmberijming,kan je zo heerlijk in meegalmen.
Welzalig zijn de oprechten van gemoed,daar kan geen ene vertaling tegen aan vind ik. En het Hijgend Hert der Jacht omkomen,heeft ook een duistere geest vertaald,in een hinde of zoiets. |
Hoe kom je daar nou weer bij, een duistere geest????? Ik vraag me werkelijk af of je zelf wel weet wat je schrijft Dat jij het niet met de vertaling eens bent, wil nog niet zeggen dat de persoon die heeft vertaald een duistere geest heeft. En volgens mij is "Het hijgend hert, der jacht ontkomen", alleen maar een berijming op een psalm, dus geen eens een bestaande bijbeltekst.
NBV) 2 Zoals een hinde smacht naar stromend water, zo smacht mijn ziel naar u, o God.
SV-1637) 2 Gelijck een hert schreeuwt nae de water-stroomen; alsoo schreeuwt mijne ziele tot u, ô Godt.
SV-1977) 2 Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God!
De eerste berijming op psalm 42, is al uit 1578 Op de Nationale Synode van Dordrecht in 1578 werd de psalmberijming van Datheen officieel ingevoerd onder voorzitterschap van Datheen zelf en ze bleven twee eeuwen in gebruik.
Als een hert gejaagd, o Heere dat verse water begeert, alzo dorst mijn ziel ook zere naar U, mijn God hooggeëerd.
In 1773 de tweede, nu bekende "oude" berijming op psalm 42.
‘t Hijgend hert der jacht ontkomen, schreeuwt niet sterker naar ‘t genot van de frisse waterstromen, dan mijn ziel verlangt naar God.
In 1968 kwam de "nieuwe" berijming op psalm 42
Evenals de moede hinde naar het klare water smacht, schreeuwt mijn ziel om God te vinden, die ik ademloos verwacht.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARIENNEZ498
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 13:39
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik zie een berusting in je leeftijd, en dat vind ik positief. Zou ik je situatie tot een algemener onderwerp mogen tillen. Iets wat de komende tijd zeer actueel wordt. Het is niet persoonlijk bedoeld, maar ik hoop wel op een persoonlijk antwoord.
Stel dat je voelt dat je krachten gaan afnemen tot een niveau dat je verzorging nodig hebt. Zou je dan gebruik maken van de keuze om er zelf een punt achter te zetten? Over enkele weken komt er een kamerdebat waarin men ouderen wil toestaan om euthanasie te plegen zonder dat daar een echt medische noodzaak voor is. |
Chat, ik wil hier graag op reageren als je het goed vindt. Ik schrik nogal van de gedachte dat ouderen die fysiek achteruitgaan en verzorging behoeven, mogelijk euthanasie als optie krijgen. Ik schrik niet zozeer van de keuze, als wel van de koppeling 'oud en hulpbehoevend'. Want...wie stelt dezelfde vraag als het om jongeren gaat? Wordt die vraag überhaupt wel gesteld? Is het per definitie: 'oud en aftakelend'? Wat een enge gedachte. Ik weet persoonlijk wat het is om pijn te hebben. Elke dag. Ik heb een vorm van Reuma en heb al ruim 10 jaar geen dag zonder pijn gehad. Daarnaast vermoeid het me heel erg en beperkt het mijn leven enorm. Toch is de pijn op zich geen reden om de moed op te geven. Nu kan je misschien zeggen: "Nee, natuurlijk niet, je bent "pás" 44.....! M.a.w: ik zou té jong zijn en de pijn zou ik dán wél moeten dragen/aanvaarden? En een ouder iemand niet? Mijn broer leed ook verschrikkelijke pijnen. Hij was maar drie jaar ouder maar was opgebrand door de pijn en zijn ziekte: hij was nierpatiënt. We hebben God wel gevraagd om hem thuis te halen....en dat is in 2007 -God zij Dánk- ook gebeurd. Mijn broer wilde niet meer, kón ook niet meer...maar behalve het gebed is er nooit een gedachte van hem of van mij geweest om het leven vroegtijdig te beeïndigen. God was hem, God was ons genadig. Mijn antwoord op jouw vraag is dus: 'nee', geen euthanasie...niet vanwege de combinatie 'leeftijd en lijden', niet als je oud bent, niet als je jong bent en dus óók kan lijden. Hoe moeilijk het ook kan zijn? Hóé wanhopig of opgebrand je ook kunt raken door de pijn? Ik geloof persoonlijk in de God, de Váder die je hoort, en er voor je zal zijn....wanneer je in je nood tot Hém roept.
Ariënne
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DOORTJUH069
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 13:42
|
|
|
klinkt als emotionele afhankelijkheid
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 14:04
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Als je op de VVD stemt, stem je dus ook voor koopzondagen. |
De VVD is een liberale partij en is voor uitbreiding van de koopzondagen en wil uiteindelijk dat alle winkels op zondag open kunnen zijn. Maar D'66 bijvoorbeeld vindt dat ook. De SP is een socialistische partij die de werknemers wil beschermen tegen overwerk en is daarom tegen al te veel openstellingen. CU, SP en SGP zijn mordicus tegen, CDA is gematigd tegen, de liberale partijen VVD, D'66, PVV en Rita Verdonk zijn overwegend voor, waarbij men soms ook vindt dat zondagwerken niet meer extra mag worden betaald.
Mariska: Een politieke keuze hangt natuurlijk meestal niet op een item. Maar algehele winkelopenstelling is wel een wens van de VVD.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|