Auteur |
Bericht |
|
VINCENT394
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 13:55
|
|
|
Ik ben het eens met Chatuliem.
Pieter, als jij uit respect op zondag niet wilt mailen/forumschrijven, heb ik daar respect voor.
Datzelfde respect past voor de keuze van anderen (zoals ik) die wel vinden dat je op zondag op internet kunt rondstruinen.
Op de zondag werk ik niet, wat betekent dat ik de laptop van de zaak uitlaat, net als de telefoon. Verder doe ik alles waar ik zin in heb. Een van de dingen is naar de kerk gaan.
Ik hoop dat ik mijn standpunt duidelijk heb kunnen maken, zo niet hoor ik je reactie graag.
Vincent
PS: Ik heb iets gevonden waarin ik extremer ben dan Chatuliem! Ik doe de was niet op zondag! Tenzij ik hem op zaterdag vergeten ben uit de wasmachien te halen natuurlijk, om nu de was een hele dag in de machien te laten stinken, is ook niets.
Laatst aangepast door
|
VINCENT394
|
op dinsdag 9 februari 2010, 14:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SARIJS794
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 14:15
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | En weer ff terug naar het stapavondje
Tot zover hebben aangemeld
henk710 & Robbedoes Syla & vriend Rellok Raps Clowntje & Roos Chhatuliem Bert
En met vraagteken
Leanne Marijan Klaas
Willen der genen met het vraagteken bij hun naam nog even laten weten of ze wel of niet mee gaan?
En zijn er nog meer mensen die mee willen en niet op het lijstje staan?? Laat het even weten via het forum... |
Ik sta er niet bij. Maar ben echt graag van de partij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VINCENT394
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 14:35
|
|
|
HENK710 schreef: | Gelukkig is er toch nog feest der herkenning van broers en zussen dwars door kerkmuren heen. "Gods Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt" (uit lied 'Samen in de Naam van Jezus'). Een zijn zonder het altijd met elkaar eens te hoeven zijn! (….) Hoezo afschuwelijk? Soberheid en ontzag zijn zo een paar voorbeelden van wat het calvinisme ons gebracht heeft. |
Henk,
Dank je wel voor deze mooie bijdrage. Helemaal mee eens! En zekers dat we hiet niet altijd met elkaar eens zullen zijn, maar zolang we het er met elkaar over kunnen hebben in respect voor de keuzes van de ander, ben ik er heel gelukkig mee! (is eigenlijk net zoals in een relatie)
Dan je vraag: Wat ik tegen de calvinistische cultuur heb? Ik ben opgegroeid in een traditioneel-christelijke kerk. (Geen kwaad woord over mijn ouders, zij hebben mij alle vrijheid gegeven om God te ontdekken) Wel heb ik deze cultuur 15 jaar lang om mij heen in de kerk gezien. Een cultuur waar niets mag en kan, omdat het ‘zondig’ is. Een cultuur waar mensen bang zijn om niet naar God te kunnen komen, want stel nu dat ze niet uitverkoren zijn?
Dit is zo anders als ik God heb leren kennen in de jaren daarna. Ik heb juist leren plezier te maken in het leven, te genieten van al het goede dat God ons geeft. Met mijn mede-mensen, onafhankelijk van wie of wat ze zijn. Niet bandeloos en wettenloos, maar binnen de leefregels die God ons geeft. En dit heeft mijn leven zoveel mooier en beter gemaakt.
Als iemand zelf kiest voor deze leefwijze, heb ik daar alle respect voor. Ik zou het niet kunnen en ben het er niet mee eens, maar als iemand voor zichzelf beslist dat dit de enige juiste manier is, kan ik niets anders doen dan dit respecteren.
Maar juist binnen deze cultuur wordt alles wat anders is afgewezen als zijnde ‘niet de juiste weg’ waardoor het vergelijken met andere christelijke geloven wordt ontmoedigd. En dit dwingt iedere volgende generatie in het keurslijf van de vorige. Dat is precies waar ik grote moeite mee heb.
Chatuliem,
Je schrijft dat mijn reactie te maken heeft met volwassenheid en acceptatie van dat de wereld niet volmaakt is. Ik ben bang dat ik je redenering niet volg, misschien kun je hem verder uitleggen.
Mijns inziens is het juist een teken van volwassenheid om verder te kunnen kijken dan het braaf volgen van regeltjes van ‘degenen die boven je staan’. Ik heb het hier nadrukkelik niet over de regels die duidelijk in de bijbel staan, zoals de tien geboden, maar over de interpretatie en de invulling die diverse kerken hieraan geven.
Ik ken de bijbel redelijk (voordeel van een Christelijke opvoeding) en als ik dan bepaalde interpretaties van de bijbel aangeprezen zie als ‘verplicht’, zonder daarbij een overtuigende verklaring waarom, ben ik erg geneigd om tegengas te geven. Als iemand dat wil volgen, is dat zijn/haar goed recht. Als iemand ons wil overtuigen, kan ik daar ook goed mee omgaan. Zodra iemand iets verplicht wil stellen, word ik daar een beetje kriebelig van. Misschien mijn zwakheid, maar ik kan daar goed mee leven.
Hannah, dank je voor je steun. Je opmerking over gehoorzaamheid ben ik het in grote lijnen mee eens. (zie hierboven hoe en wat precies.
Mar, je slaat de spijker op zijn kop. En wat betreft de Sabbath, jouw stokpaardje, gaat het toch gewoon om de rustdag, de zevende dag? En hoe je hem noemt vind ik minder belangrijk!
Groetjes,
Vincent
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 15:03
|
|
|
SARIJS794 schreef: | Ik sta er niet bij. Maar ben echt graag van de partij. |
Heb je der bij gezet
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SARIJS794
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 15:20
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | Heb je der bij gezet |
Da's beter.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIR000
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 16:00
|
|
|
PIETERVD711 schreef: | Dames en heren,
Is dit een christelijke site? volgens mij wel toch? hoe kan je dan op zondag krabbelen met elkaar?? |
Wat een onzin topic. Zo, dat moest ik even kwijt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 16:07
|
|
|
JILL658 schreef: | Geweldig, Samenzijn, dan zal er die dag een feest zijn in de Hemel. |
Dat feest in de hemel is er volgens mij al, aangezien hij al aangegeven heeft God te willen dienen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CLOWNTJE718
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 16:10
|
|
|
MIR000 schreef: | Wat een onzin topic. Zo, dat moest ik even kwijt. | Nou dit zegt genoeg helemaal mee eens dus laten we elkaar respecteren maar een ieder van ons mag de zondag toch zo invullen zoals hij/zij deze wil beleven. Zou het niet zo zijn dat God ons aan ziet en denkt o o o wat moeten jullie nog veel leren. De zondag is een rust dag maar geen dag dat je niets mag doen God wil toch ook dat we plezier hebben en dat kun je alleen maar als je lekker in je vel zit en als cristen toch ook dat mag gaan doen wat je denk te moeten doen Oordeel dus niet over elkaar het is God die Oordeelt maar niet veroordeelt Hoop dat er snel een einde komt aan deze discussie laten we ons richten op andere positieve zaken en elkaar opbouwen en bemoedigen
Laatst aangepast door
|
CLOWNTJE718
|
op dinsdag 9 februari 2010, 16:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 16:30
|
|
|
Beter op zondag gezellig kletsen, dan op dinsdag dit soort discussies!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 16:32
|
|
|
Een tossoknuf voor mijn Doeshi en R&R
En een hopelijk-kan-de-dokter-je-helpenknuf voor Rem
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 16:40
|
|
|
Kun je hier alleen knuffels uitdelen of ook krijgen? Heb dr eigenlijk eentje nodig......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 16:44
|
|
|
k ben niet al te knuffelig via t forum leanneke, maar bij deze........ kom je zo je avond door, of hadden t mannelijke knuffies moeten zijn??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 16:44
|
|
|
k ben niet al te knuffelig via t forum leanneke, maar bij deze........ kom je zo je avond door, of hadden t mannelijke knuffies moeten zijn??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 16:54
|
|
|
PIETERVD711 schreef: | als jullie zo de zondag willen gebruiken oke?!
onthou 1 ding ooit zullen we allemaal rekenschap af moeten leggen van onze zonden |
Weet je Pieter, ik ben blij dat ik hier met je over heb gechat . Begrijp ik meer waar jevan uit spreekt. Ik hoop dat je Papa`s Liefde mag gaan ervaren waar je zo naar hunkerd zonder dat jij je schuldig moet voelen en/of dat je voor die onvoorwaardelijke Liefde er iets voor moet doen. Want HIJ geeft het je om niet. Ik wens je sterkte met je zoektocht naar DE WAARHEID, en dat is JEZUS! Ik zegen je met Zijn Wijsheid en Zijn Liefde, Jill
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 16:59
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Kun je hier alleen knuffels uitdelen of ook krijgen? Heb dr eigenlijk eentje nodig...... |
Hier een warme liefdevolle knuffel, dat als een deken om jeheen geslagen wordt. En een muur van God`s Vrede om je heen.
Is het goed zo............... Jill
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 17:05
|
|
|
HENK710 schreef: | Dat feest in de hemel is er volgens mij al, aangezien hij al aangegeven heeft God te willen dienen! |
Ja Henk je heb helemaal gelijk, .............. dubbel feest dan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 17:39
|
|
|
Voor alle duidelijkheid: Pieter heeft een reformatorische achtergrond en in dit type kerk is het gebruikelijk om op zondag niet te internetten, twee keer per zondag naar de kerk te gaan en de zondag te heiligen zoals hij dat geleerd heeft. We mogen zeker nadenken hoe we onze zondag invullen: dat het tot eer van God mag zijn.
Christus heeft ons geleerd: de sabbat is er voor de mens, de mens is er niet voor de sabbat. Internet of een museum bezoeken vind ik zelf geen probleem op zondag. Maar ik zal niet naar het strand gaan, niet gaan winkelen op zondag, niet naar een pretpark en gebruik deze dag ook voor wat extra bijbelstudie of het lezen van christelijke lectuur.
Volgens mij hebben we hier met een cultuurverschil tussen christenen te maken. 'Moet toch allemaal kunnen' tegenover: de rustdag in ere houden.
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op dinsdag 9 februari 2010, 17:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 17:47
|
|
|
PIETERVD711 schreef: | als jullie zo de zondag willen gebruiken oke?!
onthou 1 ding ooit zullen we allemaal rekenschap af moeten leggen van onze zonden |
Pieter, ik ben juist dankbaar dat ik op zondag even heb kunnen chatten met mensen, echt hoor dat vind GOD niet erg, HIJ wil ook dat we het goed hebben. HIJ heeft ons geluk voor ogen en niet ons ongeluk!! Ik oordeel niet over hoe jij de zondag in vult maar ik gun je wel dat je er iets ontspannender mee om zou kunnen gaan.
Groet Mary
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 17:48
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Kun je hier alleen knuffels uitdelen of ook krijgen? Heb dr eigenlijk eentje nodig...... |
He Leanne, Een super dikke knuffel voor jou en weet je ik: ik vind het knap van je dat je het aan durft te geven!!
Liefs Mary
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 17:54
|
|
|
[quote=PIETERVD711]
en waarom dan precies niet, pieter? chatten is immers niets anders dan een praatje maken via een toetsenbord en een scherm???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 17:55
|
|
|
[quote=PIETERVD711]
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op dinsdag 9 februari 2010, 17:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 17:55
|
|
|
en waarom worden al mn berichtjes dubbel geplaatst??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 17:56
|
|
|
IMRE695 schreef: | Voor alle duidelijkheid: Pieter heeft een reformatorische achtergrond en in dit type kerk is het gebruikelijk om op zondag niet te internetten, twee keer per zondag naar de kerk te gaan en de zondag te heiligen zoals hij dat geleerd heeft. We mogen zeker nadenken hoe we onze zondag invullen: dat het tot eer van God mag zijn.
Christus heeft ons geleerd: de sabbat is er voor de mens, de mens is er niet voor de sabbat. Internet of een museum bezoeken vind ik zelf geen probleem op zondag. Maar ik zal niet naar het strand gaan, niet gaan winkelen op zondag, niet naar een pretpark en gebruik deze dag ook voor wat extra bijbelstudie of het lezen van christelijke lectuur.
Volgens mij hebben we hier met een cultuurverschil tussen christenen te maken. 'Moet toch allemaal kunnen' tegenover: de rustdag in ere houden. | mee eens imre maar euhm andere kant is er ook he ik respecteer de ander zijn keuze waa rdan in ook maar euhm ik verwacht het dus ook een beetje terug, dat ik ook in me waarden en normen kan blijven doen en of laten....want ben bang dat dit even te spraken was... iemand zegt je mag niet internet of wat dan ook kee mag en kan, maar mag ik er ok dan er anders overdenken? enne voor de duidelijkheid ik heb geen refomatorische achtergrond, laat ik het er op houden dat het een mengelmoes is van van alles en nog wat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 18:15
|
|
|
IMRE695 schreef: | Voor alle duidelijkheid: Pieter heeft een reformatorische achtergrond en in dit type kerk is het gebruikelijk om op zondag niet te internetten, twee keer per zondag naar de kerk te gaan en de zondag te heiligen zoals hij dat geleerd heeft. We mogen zeker nadenken hoe we onze zondag invullen: dat het tot eer van God mag zijn.
Volgens mij hebben we hier met een cultuurverschil tussen christenen te maken. 'Moet toch allemaal kunnen' tegenover: de rustdag in ere houden. |
Wat Pieter vind moet Pieter weten en hoe hij zijn zondag wil invullen is ook aan hem zelf, prima respect, maar laat een ander dan ook in zijn of haar waarde...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 18:17
|
|
|
In dat geval een hele dikke warme lieve knuffel voor jou... Hoop dat je er wat van opknapt
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 18:22
|
|
|
Wat een opbouwend topic is dit zeg!
Staat er in Mattheüs niet iets over de splinter en de balk?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 18:27
|
|
|
Ik verbaas me een beetje over de ophef die hier gemaakt wordt. Het hele forum stroomt over van de figuren die het beter weten en andersdenkenden met bijbelteksten om de oren slaan. Zo bijzonder vind ik Pieter zijn mening niet. Hij heeft vanuit zijn overtuiging bepaalde principes. Dat is zijn goed recht. Dat hij hier zijn mede-christenen vermaand, is zelfs zijn bijbelse opdracht. Wat degenen die nu op de teentjes getrapt zijn daarmee doen is hun eigen verantwoording.
Wellicht doet het ff zeer dat er nu vermaand wordt over een onderwerp waarbij velen zich aangesproken voelen ( hetgeen bij bijv. homosexualiteit waarschijnlijk anders is ) Verontrustend vind ik wel dat velen er voetstoots van uit blijken te gaan dat de zondaginvulling van Pieter een vreugdeloze straf is...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 18:39
|
|
|
EVELINE286 schreef: | hallo,
Ik heb nu een paar mailtjes verstuurd. Een werd in tweevoud verstuurd, de andere zelfs in drievoud.. Ligt dat nu aan mij? Of hebben anderen daar ook last van?
groetjes |
Hoi,
Soms gebeurt het mij ook, maar meestal ben ik dan te haastig. De knop 1 keer indrukken moet voldoende zijn.
Succes
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETERVD711
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 18:39
|
|
|
mensen ik respecteer jullie reacties maar ben het er niet mee eens ik vind pieter zijn reactie zeer gewaardeerd dank u daarvoor
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 18:46
|
|
|
PIETERVD711 schreef: | als u zeker weet dat CHRISTUS voor u gestorven is dan weet ik bijna zeker dat u zeker op zondag niet op deze site ga |
Als ik daar zo zeker van zou zijn, dan zou ik de site ook niet op maandag t/m zaterdag bezoeken.
|
|
Naar boven |
|
|