ChristianMatch

Forum

De rijke en de arme man
Ga naar pagina Vorige 1 ... 147 148 149 150 151 152 153 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 19:13

SOLAFIDE630 schreef:
Smiley die vol vragen zit Nou, daar ben ik niet zo zeker van......er leven heel wat zwervende mensen OP STRAAT hier in Nederland.....Niet zo heel aanlokkelijk......nee, ik ben er niet zo zeker van, dat je hier in Nederland zo goed door anderen wordt geholpen. Dat valt volgens mij best tegen.

Voor veel van die mensen is dat min of meer een eigen keuze.
Drank en drugs doen veel kwaad
Ook zitten er mensen tussen die in deze samenleving niet kunnen of willen functioneren maar weigeren zich psychiatrisch te laten behandelen.
Trek er dan ook nog de illegale vreemdelingen van af en er blijft niet veel meer over.
Een sociaal land is iets anders dan een luilekkerland
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INEZ910

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 19:57

PIETER649 schreef:
Ook zitten er mensen tussen die in deze samenleving niet kunnen of willen functioneren maar weigeren zich psychiatrisch te laten behandelen.
Trek er dan ook nog de illegale vreemdelingen van af en er blijft niet veel meer over.

Matthi citeerde uit de bijbel:
Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. 43 Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” 44 Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” 45 En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.” 46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven

Hiet staat niets over eigen schuld dikke bult, over kiezen voor armoede en ellende, voor illegaliteit versus armoede en dood in het land van herkomst, hier staat gewoon dat je om moet zien naar je naaste..
Daar begint het mee..

Laatst aangepast door
INEZ910
op zaterdag 30 januari 2010, 19:58
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 19:58

LIESBETH326 schreef:
Het is aan jou of je wel of niet op reacties in wil gaan. Een tip voor jou: wil je niet dat jouw stuk bediscussieerd, en mogelijk zelfs ontkracht, wordt, plaats het dan niet op een forum...
Verder blijf ik er moeite mee hebben dat je een andere conclusie trekt uit het verhaal van Jezus dan Jezus zelf. Over inlegkunde gesproken...
Ik vind het zelfs gevaarlijk, want je leest wat je wil lezen ipv wat er staat.

@Solafide, ik ben benieuwd naar wat jij nu eigenlijk ziet als de boodschap van het verhaal over de rijke man en de arme Lazarus. Ik ken jou als iemand die wil lezen wat er staat Knipoog smiley

Hierop wil ik aanvullen. Het gevaar in mijn ogen is dat je daarmee de Bijbel gebruikt om mensen een bepaalde schuld aan te praten, die ze totaal niet verdienen.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 20:07

Wat denkt een belg als hij zich uitkleed voor de spiegel?

Antwoord: wie zal het eerst klaar zijn hij of ik??
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 20:20

PIETER649 schreef:

Van iemand met jouw ervaring had ik toch wel verwacht dat je door zou hebben dat niet iedereen hetzelfde is en dus ook niet hetzelfde kan reageren op bepaalde gebeurtenissen in het leven. Niet iedereen heeft de vaardigheden danwel de psychische weerbaarheid die jij hebt. Om dan direct van onwil etc. te spreken, vind ik te ver gaan. De invloed van bepaalde gebeurtenissen kan dusdanig invloed op een mens hebben dat de eigen sturing van de wil verminderd aanwezig is. Daarbij kan gebruik van een bepaald middel dan nog extra versterkend werken, waar het in beginsel lijkt verlichting te bieden door de roes die ermee samenhangt. In dergelijke situaties wordt, met of zonder middelen, wel gekozen, maar je mag je afvragen hoe bewust die keus is. Spreek eens wat verder door met dak- & thuislozen en je zult merken dat ze eigenlijk allemaal op zoek zijn naar datzelfde plekje als jij en ik: een warme plek voor zichzelf...niet voor iedereen even makkelijk te bereiken...

Voor die mensen mogen we er zijn, zoals ook Inez al aangeeft vanuit het eigenlijke onderwerp in dit draadje:
INEZ910 schreef:
Hiet staat niets over eigen schuld dikke bult, over kiezen voor armoede en ellende, voor illegaliteit versus armoede en dood in het land van herkomst, hier staat gewoon dat je om moet zien naar je naaste..
Daar begint het mee..

Het lijkt me goed om aanvullend nog op te merken dat het dak- & thuislozenprobleem trouwens niet zozeer een probleem is van arm en rijk, zoals het hier wel door Sola min of meer wordt geïntroduceerd. Want onder de dak- & thuislozen kom je een grote diversiteit tegen van hoger tot lager opgeleid.

Laatst aangepast door
HENK710
op zaterdag 30 januari 2010, 20:22
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 20:46

INEZ910 schreef:
Matthi citeerde uit de bijbel:
Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. 43 Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” 44 Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” 45 En hij zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken niet gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij niet gedaan.” 46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven

Daar begint het mee..

Theoretisch een goede conclusie hoor.
Ja we mogen en moeten helpen, dat klopt
Maar het houd een keertje op...
Zijn best wat goede boeken over geschreven.. bijvoorbeeld De moeder van David S. er is ook een boek van ik meen Christiane F. ofzoiets.
Enig idee hoever de families vaak al gegaan zijn, met als resultaat dat de dakloze dakloos bleef, de verslaafde verslaafd en de thuisbasis kapot?
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 20:51

PIETER649 schreef:
Zijn best wat goede boeken over geschreven.. bijvoorbeeld De moeder van David S. er is ook een boek van ik meen Christiane F. ofzoiets.
Enig idee hoever de families vaak al gegaan zijn, met als resultaat dat de dakloze dakloos bleef, de verslaafde verslaafd en de thuisbasis kapot?

Omzien naar je naaste kan soms ook betekenen om iemand van je dierbaren los te laten. Vaak blijven families proberen om iemand binnen te houden, maar of dit altijd de beste keus is... De vader van de twee zonen liet de jongste zoon ook gaan, ook al wist hij dat het geen verstandige keus was van de zoon om met zijn erfenis de wereld in te trekken.
Naar boven

Auteur Bericht
INEZ910

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 20:54

PIETER649 schreef:

Ik ken de geciteerde boeken. Lachende smiley . Ik zeg niet dat helpen is alles maar laten zoals het is!?!?
Ik hou ook niet van pappen en nat houden.. maar omzien is wel waar het mee begint.. zonder veroordeling, gewoon beginnen. En weten en begrijpen en er rekening mee houden dat de werkelijkheid wat weerbarstiger is dan 'niet willen' 'eigen keuze' enz.

PS Draai een keer wat dagen mee in de thuis-en daklozenopvang of loop met mij mee als een maatschappelijke stage Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
JILL658

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 20:59

Leanne schreef:
Ik heb nooit een ruzie meegemaakt waarbij je je eerst terugtrekt om te bidden en dan nog samen ook???Sorry,load of bu.......
Het valt me op dat mensen het hier vaak hebben over ideale situaties,als die bestonden was niet 95% van de cm-leden gescheiden.

(Nu kom ik wéér niet lief over in mijn postings .........so be it )

Nee, Leanne dat begrijp ik, er bestaan helaas geen ideale relaties.
Wat ik bedoelde was als je ruzie hebt gehad en je komt er niet uit. en ik bedoel geen meningsverschil.
Dan ga je eerst alleen er mee naar God.
Dan wordt je al rustiger, tenminste ik wel.
Want vaak reageer je vanuit pijn en verwonding, maar daar kom je niet ver mee.
Als je partner dat ook doe dan kun je het veel rustiger uitpraten, omdat je je eigen tekortkomingen ook zie. Lachende smiley
En wie o wie weet komen er dan niet zoveel scheidingen Knipoog smiley

En nog wat Leanne voor mij mag je zo reageren daar is niks mis mee, maar gewoon eerlijk! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 21:00

PIETER649 schreef:
het rijmt geeneens Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Schrijf jij dan eens een mooi gedicht Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
JILL658

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 21:08

Rel ik had nog iets.
Bij je profiel staat hoeveel mensen jou site hebben bezocht. Ik was verwonderd want soms zag ik helemaal geen nieuw iemand.
Tot ik las dat mensen ook annoniem je profiel konden bekijken. Wist jij dat?
De stiekemers Knipoog smiley Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JILL658

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 21:09

CROSSROAD317 schreef:
Nee joh, dat kan toch niet, Deutsche gründlichkeit, geen half werk afleveren...... Gefrustreerde smiley Clown smiley

Hahaha Cross zo zou je wel gaan denken Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 21:19

INEZ910 schreef:
Ik ken de geciteerde boeken. Lachende smiley . Ik zeg niet dat helpen is alles maar laten zoals het is!?!?
Ik hou ook niet van pappen en nat houden.. maar omzien is wel waar het mee begint.. zonder veroordeling, gewoon beginnen. En weten en begrijpen en er rekening mee houden dat de werkelijkheid wat weerbarstiger is dan 'niet willen' 'eigen keuze' enz.

PS Draai een keer wat dagen mee in de thuis-en daklozenopvang of loop met mij mee als een maatschappelijke stage Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

ow dat lijkt me best geinig om met jou n dagje op pad te gaan als stagiare Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JILL658

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 21:26

Imre schreef:
Niemand 'kiest' voor een leven op straat. Hier ligt een werkveld voor ons allen, door b.v. een daklozenkrant te kopen, een politieke partij te kiezen die gemotiveerd is om aan dit probleem te werken en binnen je eigen kerk kun je ook aandacht vragen voor dit probleem. Ik zou bijna willen zeggen: 'Adopteer als kerk een dakloze'

Er zijn al kerken die dat doen , Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 21:28

PIETER649 schreef:
ow dat lijkt me best geinig om met jou n dagje op pad te gaan als stagiare Lachende smiley

Toch nog een date tijdens je huwelijk Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
JILL658

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 21:53

HENK710 schreef:
Toch nog een date tijdens je huwelijk Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Smiley die vol vragen zit

O jaloers Henk Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 22:04

JILL658 schreef:
O jaloers Henk Clown smiley

Heb mijn eigen dates al Jill! En die excursie heb ik al meermalen gedaan als gids Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ARJAN007

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 22:54

PIETER649 schreef:
Dat is wel een redelijk verhaal toch?
Hoe had men gereageerd als er inderdaad een verkeersongeval was geweest met dodelijke afloop?

En als dit voorval nou in NL was geweest..... wat had je dan gezegd?
Naar boven

Auteur Bericht
INEZ910

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 23:00

PIETER649 schreef:

Ja leuk hé Lachende smiley Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 23:24

INEZ910 schreef:
Ja leuk hé Lachende smiley Coole smiley met zonnebril

mail me maar dan Kussende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 23:26

ARJAN007 schreef:
En als dit voorval nou in NL was geweest..... wat had je dan gezegd?

precies hetzelfde, een mensenleven gaat ten alle tijden boven een dierenleven.
stomme vraag dus Arjan Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 januari 2010, 23:53

Vanmorgen werd ik al vroeg wakker ... nou ja ... vroeg ... uuuh tja, was vanmorgen een beetje erg laat geworden (zat aan de foon ha) dus was een kort nachtje, maar ik wilde vandaag op stap dus wilde ik er op een gegeven moment toch uit. Werd al daarvoor wakker van het geschraap van de schop over het ijs van 1 van de overbuurman(-nen) .. telkens als het gesneeuwd heeft schraapt ie al vroeg het ijs van de stoep ... pfff wat een klereherrie, heeft ie tijd teveel ofzo ... en daar word ik dus regelmatig wakker van. Boze smiley
Maar goed, bed uit ... ontbijten, koffie en regio taxi bellen. Ik ging vandaag shoppen in Veenendaal. Lachende smiley
Ik was in no time m'n huis uit ... (twijfelde of de stekker van het strijkijzer eruit was [alweer Knipoog smiley ], maar besloot niet meer te gaan kijken ... ik wist het heel diep van binnen en bovendien 't kon me ff niks meer doen ... moet het toch een keer leren) heb ff buiten zitten wachten maar het was heerlijk in het zonnetje ... mmmm ik verlang naar het voorjaar. De regiotaxi kwam er bijtijds en in de vorm van een auto (ben eigenlijk zo'n busje gewend, maar dit zit toch erg comfortabel hoor).

In Veenendaal stapte ik uit. Ben op m'n dooie akkertje de hele winkel "Leenbakker" doorgelopen en kwam er met 2 tassen en een doos weer uit.
Normaal gesproken had ik niet zoveel kunnen kopen, maar had nog geld wat ik voor mijn verjaardag had gekregen, dus dat kwam nu van pas.
Buiten heb ik weer in het zonnetje staan wachten; was blij dat ik niet met het O.V. gegaan was, want dan had ik bij elkaar wel 25 minuten moeten lopen en had het anders nooit allemaal mee kunnen slepen, de doos was bovendien nogal zwaar.

Ik genoot van de zon en observeerde genietende kinderen die schik hadden van de sneeuw, een al wat ouder meisje die op de stoep voorzichtig probeerde te glijden en een klein jongetje wat liefdevol begeleidt werd door zijn wat oudere broer (denk ik). De al wat oudere broer was heel begaan met zijn broertje en ik was er bijna ontroerd van. Kreeg gelijk zin om met kinderen te werken, iets wat ik komend jaar hoop te mogen doen.
Ik werd gebeld op mijn mobiel door de taxi en even later kwam die. Vond het tijdens de rit ook gezellig. Lekker babbelen.

Toen ik thuis was snel naar de winkel om boodschappen te halen: croissantjes bij de Bakker voor de zondag en verder de dagelijkse boodschappen in de supermarkt.
Heb daarna heel gezellig zitten eten. En dat was lekker snel klaar, haha ... Lasagne (magnetron Clown smiley ) en een roseetje erbij. (hopjesvla toe) ... Kaarsjes aan, muziekje erbij ... helemaal goed.
Erna alles gecontroleerd (aantal) van wat in de doos zat ... heb een kastje gekocht met 3 lades en die wil ik in elkaar zetten. Eerst dus kijken of alles aanwezig is. (incl. aantal schroefjes ed.). Daar een begin meegemaakt en toen de boodschappen opgeruimd. Ben nu nog met het kastje bezig en ben benieuwd hoe ver ik nog kom. Wil de was ook nog laten spoelen en daarna was ophangen ... dus verveel me weer eens niet. Komt eigenlijk wel goed uit dat er vanavond niet gechat wordt of foon. Anders zou ik aan heel veel dingen vanavond niet meer toekomen haha ... en begon zoeven al in te dutten ... ben moe ... zie het wel ... wat niet komt komt later wel.
En dat was 1 dag uit het leven van mij ... Susannah Knipoog smiley

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op zondag 31 januari 2010, 00:10
Naar boven

Auteur Bericht
CLOWNTJE718

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 13:15

HENK710 schreef:
Ik ga hoe dan ook mee Clown, maar je bent welkom om je bij ons te voegen, inclusief waakhond Knipoog smiley (Sinds wanneer is Roos gepromoveerd tot waakhond? Clown smiley )
Tja Henk Roos een waakhond ,zover zou ik niet willen gaan de enigste overeenkomst die zij met een hond heeft is haar trouw en daar ben ik blij mee,
We overwegen nog of we komen stappen in onze bommeberend stad.
Je hoort wel van hoe en wat en zo en wat de dames betreft ik laat het nu maar aan jou over denk dat je het zonder mij wel aankan anders hoor ik wel
komen we vast wel uit
He groetjes daar aan rob en Clown smiley tot horens
DE CLOWN
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 13:41

Wie ben ik?

Wie ben ik? Ze zeggen me vaak:
je treedt uit je cel
rustig blij en zeker
als een burchtheer uit zijn slot.

je spreekt met je bewakers
vrij rechtuit en vriendelijk
als was je hun heer.

Wie ben ik? Ze zeggen me ook:
je draagt je donkere dagen
evenwichtig glimlachend trots
als iemand die gewend is te overwinnen.

Ben ik werkelijk wat anderen van mij zeggen?
Of ben ik alleen wat ik weet van mijzelf:
onrustig vol heimwee, ziek als een gekooide vogel
snakkend naar lucht, als werd ik gewurgd
hongerend naar kleuren, naar bloemen en vogels
dorstend naar een woord, naar een mens dichtbij
trillend van woede om willekeur, om de geringste krenking
opgejaagd wachtend op iets groots
machteloos bang om vrienden in den vreemde
moe en leeg om te bidden, te danken, te werken
murw en bereid om van alles afscheid te nemen?

Wie ben ik? De een of de ander?
Ben ik nu de een en morgen de ander?
Ben ik beiden tegelijk?

Wie ben ik? Ik ben de speelbal van mijn eenzaam vragen.
Wie ik ook ben, U kent mij, ik ben van U mijn God.

Dit gedicht is geschreven voor Dietrich Bonhoeffer (1906-1945). Hij was een Duitse theoloog, die voor zijn verzet tegen Hitler de doodstraf kreeg. Na een gevangenschap van bijna twee jaar werd hij op 9 april 1945 opgehangen. Hij was een moedig en inspirerend mens, en had uitgesproken opvattingen over de plaats van het christendom in de moderne wereld.

Ik vind het erg mooi en de moeite waard om met jullie te delen.
Naar boven

Auteur Bericht
JILL658

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 14:36

LIESBETH326 schreef:
Wie ben ik?

je treedt uit je cel
rustig blij en zeker
als een burchtheer uit zijn slot.

je spreekt met je bewakers
vrij rechtuit en vriendelijk
als was je hun heer.

Wie ben ik? Ze zeggen me ook:
je draagt je donkere dagen
evenwichtig glimlachend trots
als iemand die gewend is te overwinnen.

Ben ik werkelijk wat anderen van mij zeggen?
Of ben ik alleen wat ik weet van mijzelf:
onrustig vol heimwee, ziek als een gekooide vogel
snakkend naar lucht, als werd ik gewurgd
hongerend naar kleuren, naar bloemen en vogels
dorstend naar een woord, naar een mens dichtbij
trillend van woede om willekeur, om de geringste krenking
opgejaagd wachtend op iets groots
machteloos bang om vrienden in den vreemde
moe en leeg om te bidden, te danken, te werken
murw en bereid om van alles afscheid te nemen?

Wie ben ik? De een of de ander?
Ben ik nu de een en morgen de ander?
Ben ik beiden tegelijk?

Wie ben ik? Ik ben de speelbal van mijn eenzaam vragen.
Wie ik ook ben, U kent mij, ik ben van U mijn God.

Dit gedicht is geschreven voor Dietrich Bonhoeffer (1906-1945). Hij was een Duitse theoloog, die voor zijn verzet tegen Hitler de doodstraf kreeg. Na een gevangenschap van bijna twee jaar werd hij op 9 april 1945 opgehangen. Hij was een moedig en inspirerend mens, en had uitgesproken opvattingen over de plaats van het christendom in de moderne wereld.

Ik vind het erg mooi en de moeite waard om met jullie te delen.

Bedankt!!! Zeker de moeite waard om dit te delen.
Dit spreekt van Dichtbij God de Vader.
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 17:17

PIETER649 schreef:
en hoe vaak ben jij al bijbels wezen smokkelen naar noord-korea?
een boom herkent men aan zn vrucht nietwaar... Knipoog smiley

Ja...jij bent zooo actief op dat gebied.....daar kan niemand natuurlijk tegenop. Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 17:37

SOLAFIDE630 schreef:
Ja...jij bent zooo actief op dat gebied.....daar kan niemand natuurlijk tegenop. Clown smiley

beetje flauw sola.... ik ben niet zo geweldig, heb ik ook nooit beweerd.
daarom zet ik dus niet dat soort stukjes op t forum
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 17:47

CHATULIEM619 schreef:
Laten we eens de context van dt verhaal erbij pakken:

Lucas 16:10

Als Jezus dit verhaal vertelt, doet Hij dat naar aanleiding van datgene wat Hij voor die tijd gezegd heeft. Hij is in gesprek met de Farizeeën en wat wil Hij ze duidelijk maken? Het allereerste wat Hij stelt, is dat het belangrijk is betrouwbaar te zijn, zorgvuldig om te gaan met datgene wat je toevertrouwd is. Als je veel geld toevertrouwd is, zoals bij de rentmeester, ga er dan goed mee om. Als je veel talenten zijn toevertrouwd, ontwikkel ze dan ten dienste van de ander. Want besef goed, het is genade, dat je meer kunt en het is genade dat je meer hebt.
Het derde wat Hij de Farizeeërs duidelijk maakt in dit gedeelte, is als mensen je toevertrouwd zijn, ga dan goed met deze mensen om. Vervang niet Gods wetten door je eigen wetten. Maak het juk niet groter dan de bedoeling is.
En dan komt de tegenstelling waar het feitelijk om draait in dit verhaal.

Wat bij de mensen in hoog aanzien staat, is een gruwel in de ogen van God(vers 14).

Jezus beschrijft de rijke man als iemand die zich in purper en fijn linnen kleedt. Dat zijn kleren die gezag en aanzien oproepen bij mensen. De moderne vergelijking zou kunnen zijn mensen die in de PC Hoofdstraat hun boodschappen doen. Deze rijke man laat veel mensen bij zich komen om vooral te laten zien hoe voornaam hij is en hoe populair hij is. Hij verstevigt daarmee zijn indruk van aanzien van mensen. Die man is rijk, die man is dus belangrijk. Want hij wilde eer ontvangen van mensen, niet van God. Opvallend daarbij is dat Jezus hem niet eens bij zijn naam noemt. De rijke man, verder staat er niet. Terwijl naam en identiteit zo belangrijk zijn voor mensen.
Lazarus was echter iemand, die er niet uitzag. Hij had zweren over zijn hele lichaam, kon niet voldoende eten. Hij was iemand door de mensen veracht, verwaarloosd en vergeten. Hoe keek God echter naar Lazarus? Toen hij in de hemel kwam kreeg hij een ereplaats, nl. op de schoot van Abraham. Alle vernedering en minachting was vergeten, hij werd daar dicht bij God de Vader neergezet.
Ik denk dat we wel kunnen aannemen, dat Lazarus gewend was om te bidden. Dat hij in zijn strijd het naar God uitgeroepen had, dat God hem zou verlossen. En God verhoorde dat gebed, door hem een belangrijke plaats in de hemel te geven.
De lessen die ik leer uit dit gedeelte is, dat God naar het hart van mensen kijkt. En wat er in je hart zit, zal bepalend zijn voor Gods koninkrijk. Heb je geleerd te bidden tijdens je leven, of is je leven zo gemakkelijk, dat je gewoon je eigen gang gaat?
Ben je op zoek naar erkenning van anderen, of is de erkenning van God al voldoende?
Wat doe je met je talenten? Gebruik je die om de ander te dienen of gebruik je die om je eigen gezag te vergroten??
Gods normen en waarden zijn anders dan die van mensen, wij kijken naar de buitenkant en kunnen daarvan onder de indruk raken, maar God ziet het hart aan en ziet andere motieven.

CHATULIEM619 schreef:
Als je veel geld toevertrouwd is, zoals bij de rentmeester, ga er dan goed mee om. Als je veel talenten zijn toevertrouwd, ontwikkel ze dan ten dienste van de ander..

Ik persoonlijk vind, dat je hier een interpretatiefout maakt Chat.
De link die jij hier maakt, met wat Jezus zegt over de talenten, die mensen in het Koninkrijk van God mogen ontwikkelen, kun je niet toepassen op het hebben van heel veel geld en goederen.

Jezus zei anders tegen die rijke jongeling: als gij volmaakt wilt zijn, verkoop dan al je bezittingen en geeft het geld aan de armen en kom hier en volg mij..........nergens zei hij.....ga heen en ga goed met je vele goederen om.

Ook roept Jezus op om vooral geen bezittingen te vergaren in deze wereld, want de roest en de dieven tasten dit bezit immers aan, waardoor je weer extra zorgen hebt, om je bezit bijeen te houden.

Jezus houdt nu eenmaal niet van ZORGEN. Hij roept in tegendeel steeds op om juist geen zorgen te hebben....., want een mens verstikt door al zijn of haar zorgen het leven. Hoeveel mensen worden er wel niet ziek van de zorgen, die ze met zich meedragen en dat over zaken, die voor God van generlei waarde zijn, zaken die God als ballast ziet m.i. en eerder redenen zijn, dat de mens van God afdwaalt dan dichter bij God komt.
Jezus roept op om juist je rijkdom aan de armen te geven en zo zul je schatten in de hemel vergaren, want daar zal immers ook je hart zijn dan.

Jezus zegt, dat we ook ons geen zorgen moeten maken over wat wij eten en drinken zullen en hoe wij ons zullen kleden, want daar zorgt immers de Vader voor....de Vader weet immers, dat wij die dingen nodig hebben.
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 17:53

PIETER649 schreef:
beetje flauw sola.... ik ben niet zo geweldig, heb ik ook nooit beweerd.
daarom zet ik dus niet dat soort stukjes op t forum

Arme Pieter.........dit soort humor lees ik constant van jouw hand hier op het forum. Jij reageert toch ook meestal op dit soort inkoppertjes.... Ik dacht, dat je het wel leuk zou vinden.........

De pot verwijt.... etc..... Maar daarom vind ik je wel lief hoor...... Verliefde smiley

Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op zondag 31 januari 2010, 17:56
Naar boven

Auteur Bericht
HENKEMAN399

BerichtGeplaatst: zondag 31 januari 2010, 18:28

't is toch wat later geworden, vanmorgen gewogen 136 kg
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie