Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 14:59
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | ...'t is wel eens voorgekomen, geloof ik...iets met vikingen en noormannen of zoiets..... |
en vergeet de vriezeveners ('rusluyen') niet. vanuit Friesland met hun katoenwaar naar St. Petersburg...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 15:00
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 15:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 15:06
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | en vergeet de vriezeveners ('rusluyen') niet. vanuit Friesland met hun katoenwaar naar St. Petersburg... |
Deze Friezen kwamen oorspronkelijk uit Oost-Friesland, noordwest Duitsland zouden we nu zeggen. In Embden is nog lang een bevindelijk kerkgenootschap geweest waarmee ze verwant waren. Er zijn ook andere taalinvloeden overigens, Munsters en ook Hollands.
In het boek Knielen op een bed violen van Jan Siebelink wordt nog aan een verwant kerkgenootschap - op schepen gevierd - een bezoek gebracht. Vriezenveen kent nog steeds een afwijkend dialect en kent ook veel bevindelijkheid.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 16:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 15:16
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Deze Friezen kwamen oorspronkelijk uit Oost-Friesland, noordwest Duitsland zouden we nu zeggen. In Embden is nog lang een bevindelijk kerkgenootschap geweest waarmee ze verwant waren. Er zijn ook andere taalinvloeden overigens, Munsters en ook Hollands.
In het boek Knielen op een bed violen van Jan Siebelink wordt nog aan een verwant kerkgenootschap - op schepen = een bezoek gebracht. Vriezenveen kent nog steeds een afwijkend dialect en kent ook veel bevindelijkheid.
Thomas |
't is nog 'erger'...ze kwamen niet eens uit (oost-)Friesland, maar uit Twente. (dat is: als ik Wikipedia mag geloven). zie ook www.rusluie.nl
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 15:51
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | 't is nog 'erger'...ze kwamen niet eens uit (oost-)Friesland, maar uit Twente. (dat is: als ik Wikipedia mag geloven). zie ook www.rusluie.nl |
De ruslui kwamen veelal uit Vriezenveen en dat ligt inderdaad aan de rand van Twente. Als ze, in Rusland, welvarend waren geworden, gingen ze terug en de huizen met tuinen van hun nazaten werden ook gespaard tijdens een grote brand in Vriezenveen, waar meer dan 200 huizen in het vuur werden verteerd. Maar Vriezenveen was een van de rest van Twente afgesloten levende gemeenschap - en ik had het over waar ze vandaan kwamen voordat ze in Twente woonden. Boeiend aan hun dialect is de woordenschat die je daarvoor op weinig plaatsen kende, zoals de woand, een maat die alleen gebruikt werd in delen van Noord-Holland. Maar ze stamden zeker niet af van de Friezen uit het Friesland dat we nu kennen. Het heet Vriezenveen vanwege wat wij de oost-Friezen noemen. Daar spreekt met overigens Nedersaksisch en nauwelijks Fries. Bijzonder boeiend dat een dorp zo afgelegen kon liggen dat de omringende taal nauwelijks doordrong terwijl ze toch contacten tot in Rusland hadden. En bevindelijkheid in het toen overwegend katholieke Twente, die zich heeft weten te handhaven.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 16:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 15:59
|
|
|
Nog 5 berichten en dan 4000
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 16:18
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | ...'t is wel eens voorgekomen, geloof ik...iets met vikingen en noormannen of zoiets..... |
Ik kom wel eens in de Friese kustdorpjes en als ik al die blonde kopjes zie, denk ik wel eens: die Noormannen hebben hier een goede tijd gehad.
Thomas, die hierbij denkt aan een uitspraak van zijn vader over vermenigvuldigen en zo.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 16:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 16:22
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ik kom wel eens in de Friese kustdorpjes en als ik al die blonde kopjes zie, denk ik wel eens: die Noormannen hebben hier een goede tijd gehad.
Thomas, die hierbij denkt aan een uitspraak van zijn vader over vermenigvuldigen en zo. |
Mario, die zich afvraagt of Thomas ook een blond koppie heeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 16:30
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Wat een (tegeltjes)wijsheid is dit!
PS Ik snap 'm, dankzij je uitleg. |
Marijan:
Een ander tegeltekstje je is wel: een vliegende vogel vangt altijd wat.
Thomas, deze spreuk is ook op de Veluwe geldig.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 16:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 16:30
|
|
|
MARIO216 schreef: | Mario, die zich afvraagt of Thomas ook een blond koppie heeft. |
Grijs.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 16:31
|
|
|
MARIO216 schreef: | Mario, die zich afvraagt of Thomas ook een blond koppie heeft. |
zo te zien heeft hij alleen een witte puntmuts....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 16:31
|
|
|
De puntmuts benadert de kleur inderdaad aardig.
Het smullen benadert de werkelijkheid meer op dit moment.
Thomas, elke dag fietsen momenteel.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 16:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 16:32
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | zo te zien heeft hij alleen een witte puntmuts.... |
Je hebt gewonnen, Willemijn.
Een gratis wandeltocht van Aalsmeer naar Zwammerdam!
Of de echte hoofdprijs: van Hellendoorn naar Ommen!
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 16:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 16:35
|
|
|
THOMAS968 schreef: | De ruslui kwamen veelal uit Vriezenveen en dat ligt inderdaad aan de rand van Twente. Als ze, in Rusland, welvarend waren geworden, gingen ze terug en de huizen met tuinen van hun nazaten werden ook gespaard tijdens een grote brand in Vriezenveen, waar meer dan 200 huizen in het vuur werden verteerd. Maar Vriezenveen was een van de rest van Twente afgesloten levende gemeenschap - en ik had het over waar ze vandaan kwamen voordat ze in Twente woonden. Boeiend aan hun dialect is de woordenschat die je daarvoor op weinig plaatsen kende, zoals de woand, een maat die alleen gebruikt werd in delen van Noord-Holland. Maar ze stamden zeker niet af van de Friezen uit het Friesland dat we nu kennen. Het heet Vriezenveen vanwege wat wij de oost-Friezen noemen. Daar spreekt met overigens Nedersaksisch en nauwelijks Fries. Bijzonder bpeiend dat een dorp zo afgelegen kon liggen dat de omringende taal nauwelijks doordrong terwijl ze toch contacten tot in Rusland hadden. En bevindelijkheid in het toen overwegend katholieke Twente, die zich heeft weten te handhaven.
Thomas | ' Zo Thomas, je bent zeer goed op de hoogte van het reilen en zeilen van 'mien dwarp'ie'. Ik gaf al eens aan het toppic dialect en streektaal, dat in het dorp waar ik woon een heel eigen dialect gesproken wordt, dat zijn roots in het Fries heeft. Maar of dat nu idd Oost-Fries is of het Fries van boppe ??? Vriezenveen (in het eigen dialect heet het Vjenne) heeft een leuk museum waar de geschiedenis van de 'Rusluie' (textiel handelaren) is te zien. Leuk om eens te combineren met een bezoek aan Twente, zeker de moeite waard.
Laatst aangepast door
|
IMKE917
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 16:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 16:45
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Je hebt gewonnen, Willemijn.
Een gratis wandeltocht van Aalsmeer naar Zwammerdam!
Of de echte hoofdprijs: van Hellendoorn naar Ommen!
Thomas. |
Wat heb ik vandaag weer een geluk.........en wat een levensvragen weer: welke tocht zal ik doen......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 16:46
|
|
|
THOMAS968 schreef: | De puntmuts benadert de kleur inderdaad aardig.
Het smullen de werkelijkheid meer.
Thomas, elke dag fietsen momenteel. |
Op de veluwe noemen ze die kleur wit.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 16:49
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Op de veluwe noemen ze die kleur wit..... |
Ik verf niet he. Een man die grijs wordt, is charmant en een vrouw die grijs wordt, is oud.
Thomas, die deze ongelijkheid wel bevalt.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 16:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 16:53
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ik verf niet he. Een man die grijs wordt, is charmant en een vrouw die grijs wordt, is oud.
Thomas, die deze ongelijkheid wel bevalt. |
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet alle grijze mannen charmant vind.......dus het blijft de blik van kijken he..... En laat ik nu toevallig (echt waar!) net van de kapper komen, geen grijze haar meer te bekennen , voel me dus weer heerlijk jong......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 16:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 17:01
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Wat heb ik vandaag weer een geluk.........en wat een levensvragen weer: welke tocht zal ik doen...... |
Het is een van de mooiste etappes van het Pieterpad maar de andere is een onderdeel van het Pelgrimspad, maar zeker niet het mooiste. Pelgrimspad past beter bij CM, dat wel. Zwammerdam- Schoonhoven is veel fraaier, voorbij Liesbeth, door de Reeuwijkse plassen en langs de Vlist.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 17:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 17:04
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Het is een van de mooiste etappes van het Pieterpad maar de andere is een onderdeel van het Pelgrimspad, maar zeker niet het mooiste. Pelgrimspad past beter bij CM, dat wel. Zwammerdam- Schoonhoven is veel fraaier, voorbij Liesbeth, door de Reeuwijkse plassen en langs de Vlist.
Thomas |
Om in cm stijl te blijven kies ik maar voor het pelgrimspad.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 17:30
|
|
|
hoi CM vrienden,
Nog steeds is mn compu stuk , ben nu ff bij een vriendin het forum aan het bijlezen. Ik hoop nu dat ik va.woensdag weer online kan komen, mn buurman heeft connecties met een iter( of is het ict? ).
Tot gauw hopelijk!
Carin
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 17:48
|
|
|
CARIN303 schreef: | hoi CM vrienden,
Nog steeds is mn compu stuk , ben nu ff bij een vriendin het forum aan het bijlezen. Ik hoop nu dat ik va.woensdag weer online kan komen, mn buurman heeft connecties met een iter( of is het ict? ).
Tot gauw hopelijk!
Carin |
Wel eens aan een Apple gedacht? Die doen het tenminste. En een PC op de Apple installeren is een fluitje van een cent, als je dat nog zou willen...
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 17:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 19:40
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ik verf niet he. Een man die grijs wordt, is charmant en een vrouw die grijs wordt, is oud.
Thomas, die deze ongelijkheid wel bevalt. |
Huh.... Hoe kom je aan deze wijsheid
Maak dat de kat maar wijs, Thomas!
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 19:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 19:41
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Marijan:
Een ander tegeltekstje je is wel: een vliegende vogel vangt altijd wat.
Thomas, deze spreuk is ook op de Veluwe geldig. |
Wat een opluchting zeg!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 19:44
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Huh.... Hoe kom je aan deze wijsheid
Maak dat de kat maar wijs, Thomas! |
Zal wel friese tegeltjes wijsheid zijn Marijan.........en is niet op de Veluwe geldig....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 19:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 19:45
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Huh.... Hoe kom je aan deze wijsheid
Maak dat de kat maar wijs, Thomas! |
Het is ook onzin in principe en het zou zo dus ook niet moeten zijn. Het was uiteraard een plagerijtje hierboven maar ik heb wel de indruk dat vrouwen het erger vinden dan mannen dat ze grijs zijn of worden. Het is niet zozeer een constatering maar meer een gevoel dat ik aantref bij vrouwen. Ik ken heel veel vrouwen die hun haren wat bijkleuren - en ik geef ze groot gelijk, maar eigenlijk weinig mannen, al zijn ze er wel. Ik vind grijs haar bij een vrouw overigens prima, ik heb daar minder last van dan veel vrouwen bij zich zelf. Maar ja ik heb wel geleerd dat je dit soort dingen eigenlijk niet kunt zeggen omdat dit soort opmerkingen al gauw serieus worden genomen en dan is het weer onaardig natuurlijk. Wel jammer dat dit topic nergens over mag gaan anders was de gevoeligheid tussen mannen en vrouwen als het om uiterlijk gaat wel een leuk topic.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 20:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 20:02
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Het is ook onzin in principe en het zou zo dus ook niet moeten zijn. Het was uiteraard een plagerijtje hierboven maar ik heb wel de indruk dat vrouwen het erger vinden dan mannen dat ze grijs zijn of worden. Het is niet zozeer een constatering maar meer een gevoel dat ik aantref bij vrouwen. Ik ken heel veel vrouwen die hun haren wat bijkleuren - en ik geef ze groot gelijk, maar eigenlijk weinig mannen, al zijn ze er wel. Ik vind grijs haar bij een vrouw overigens prima, ik heb daar minder last van dan veel vrouwen bij zich zelf. Maar ja ik heb wel geleerd dat je dit soort dingen eigenlijk niet kunt zeggen omdat dit soort opmerkingen al gauw serieus worden genomen en dan is het weer onaardig natuurlijk. Wel jammer dat dit topic nergens over mag gaan anders wat de gevoeligheid tussen mannen en vrouwen als het om uiterlijk gaat wel een leuk topic.
Thomas. |
'k Moet je wel gelijk geven hoor, Thomas. 'k Zag het ook vooral als een plagerijtje. De meeste vrouwen, waaronder ikzelf, worden niet vrolijk van grijs haar. Je zou bijna jaloers worden op de mannen, die ook nog eens goedkoper uit zijn. Wel super dat jij geen moeite hebt met een vrouw met grijs haar en dat je de keus bij de vrouw laat. Daar kunnen sommige mannen wel van leren, denk ik.
Zo'n topic waar je op doelt, lijkt mij wel boeiend. Dat moet toch op een luchtige manier kunnen?
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 20:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 20:12
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | 'k Moet je wel gelijk geven hoor, Thomas. 'k Zag het ook vooral als een plagerijtje. De meeste vrouwen, waaronder ikzelf, worden niet vrolijk van grijs haar. Je zou bijna jaloers worden op de mannen, die ook nog eens goedkoper uit zijn. Wel super dat jij geen moeite mee hebt met een vrouw met grijs haar en dat je de keus bij de vrouw laat. Daar kunnen sommige mannen wel van leren, denk ik.
Zo'n topic waar je op doelt, lijkt mij wel boeiend. Dat moet toch op een luchtige manier kunnen? |
Als je dan als man een mening geeft ben je al gauw grof bij sommige prinsessen op de erwt natuurlijk. Schoonheid is niet objectief he, het hangt af van wie er naar kijkt en dat is maar goed ook. Wat dat betreft kan ik heerlijk genieten van oude mensen die elkaar verliefd aankijken. Objectief zal alles wel niet meer zo mooi zijn maar voor hen is het dat wel. En daar gaat het maar om.
Thomas, die als hij oud is ook nog wel verliefd wil zijn.
Als liefde zoveel jaar kan duren, dan moet het echt wel liefde zijn....
Herman van Veen
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 20:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 20:32
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Het is een van de mooiste etappes van het Pieterpad maar de andere is een onderdeel van het Pelgrimspad, maar zeker niet het mooiste. Pelgrimspad past beter bij CM, dat wel. Zwammerdam- Schoonhoven is veel fraaier, voorbij Liesbeth, door de Reeuwijkse plassen en langs de Vlist.
Thomas |
Dan is het een ommetje naar mij toe, heb je toch nog je koppie thee
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 20:33
|
|
|
MARIO216 schreef: | Dan is het een ommetje naar mij toe, heb je toch nog je koppie thee |
Nespresso ristretto thee of mocca gourmet van senseo is prima thee wat mij betreft.
T.
|
|
Naar boven |
|
|