Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 11:39
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ehm, ik heet geen jullie; hannah is de naam......... aangenaam..... waar kan ik mijn verkettering terugvinden, chatuliem? ik kan me namelijk niet herinneren je ooit verkettert te hebben......
ennehhhh....... ben ik een product van Dordt? zijn de vrome heren, die al honderden jaren gestorven zijn, mijn verwekkers? of is de rivier mijn moeder en de cathedraal mijn vader? ik zie mezelf meer als vrucht van de schepping van God eerlijk gezegt.
mijn vraag aan je ligt nog steeds onbeantwoord; zijn al deze overwegingen van jou, chatuliem, van belang, wanneer de Heere Jezus bidt; "Vader, ik wil dat zij één zijn, gelijk Wij één zijn, opdat de wereld wete, dat Gij Mij gezonden hebt."? |
Ik weet niet goed wat ik je nog moet antwoorden als ik al tig keer zeg, dat ik me een met een ieder voel die Jezus als Heer in zijn leven heeft. Voor mij is veel meer de vraag, wil jij dat ook?
En wat betreft produkt van Dordt...je antwoord is gewoon wat flauw. Je weet net zo goed als ik, dat dat als beeldspraak bedoeld wordt. Dordt heeft de lijnen uitgezet. Vanaf dat moment kon je iedereen verketteren, die anders dacht en daar is lustig gebruik van gemaakt. Nu zal men niet zo snel meer en zo openbaar verketteren, maar de elementen van het "ware geloof" en de "ware kerk" zijn nog steeds aanwezig. Zelfs hier in de discussies merk ik het nog steeds. Ik ben uitgemaakt voor "onnozele hals die zich voorganger noemt" en de redactie zegt niks... Overbodig voor sommigen, maar ik zal het eens zeggen. Hoewel ik anders denk dat een aantal van jullie, respecteer ik julie wel, bla bla bla, aai over de kop..
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 17 januari 2011, 12:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 11:53
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Vandaar dat ik Kinderdoop schreef, dus met een hoofdletter K ....
Maar wat als je dochter later zelf de beslissing neemt om ipv belijdenis te doen, zich als volwassen te laten dopen Pieter, sta je dan ook achter haar eigen besluit ??
.. |
Gezien de leefomgeving van mijn kinderen acht ik de kans dat 1 van hen ooit besluit katholiek te worden eigenlijk vele malen groter dan dat er 1 kiest voor de volwassendoop. Maar in beide gevallen zal ik ze daar in steunen als ze dat doen met een oprecht hart, ook al denk ik anders. Ik wil mijn kinderen ook niet opvoeden met het beeld dat er maar 1 manier de juiste is, laat ze maar zien dat het ook anders kan, dat mensen de bijbel verschillend uitleggen en laat ze zelf later maar kijken wat zij de juiste manier vinden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 11:53
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik weet niet goed wat ik je nog moet antwoorden als ik al tig keer zeg, dat ik me een met een ieder voel die Jezus als Heer in zijn leven heeft. Voor mij is veel meer de vraag, wil jij dat ook?
dat is nu net wat ik bedoel; als je één bent in Hem wat doen alle overwegingen er dan toe? dezelfde Vader, hetzelfde Fundament, hetzelfde Woord, dezelfde toekomst..........
En wat betreft produkt van Dordt...je antwoord is gewoon wat flauw. Je weet net zo goed als ik, dat dat als beeldspraak bedoeld wordt. Dordt heeft de lijnen uitgezet. Vanaf dat moment kon je iedereen verketteren, die anders dacht en daar is lustig gebruik van gemaakt. Nu zal men niet zo snel meer en zo openbaar verketteren, maar de elementen van het "ware geloof" en de "ware kerk" zijn nog steeds aanwezig. Zelfs hier in de discussies merk ik het nog steeds. Ik ben uitgemaakt voor "onnozele hals die zich voorganger noemt" en de redactie zegt niks... |
en daar wringt wat mij betreft nu net de schoen, chatuliem; - Dordt heeft mijn lijnen niet uitgezet, maar God. - ik verketter niemand, die vanuit een andere hoek denkt, (zover ik me bewust ben, tenminste.......) - ik maak nergens "gebruik van" dan van de bijbel - en ik heb je ook nog nooit als "onnozele hals die zich voorganger noemt" aangesproken. mijn indruk is, dat je misschien minder zou kunnen generaliseren, broeder!! ik denk namelijk dat je mensen op deze manier tekort doet.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op maandag 17 januari 2011, 12:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERT856
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 12:10
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik weet niet goed wat ik je nog moet antwoorden als ik al tig keer zeg, dat ik me een met een ieder voel die Jezus als Heer in zijn leven heeft. Voor mij is veel meer de vraag, wil jij dat ook?
En wat betreft produkt van Dordt...je antwoord is gewoon wat flauw. Je weet net zo goed als ik, dat dat als beeldspraak bedoeld wordt. Dordt heeft de lijnen uitgezet. Vanaf dat moment kon je iedereen verketteren, die anders dacht en daar is lustig gebruik van gemaakt. Nu zal men niet zo snel meer en zo openbaar verketteren, maar de elementen van het "ware geloof" en de "ware kerk" zijn nog steeds aanwezig. Zelfs hier in de discussies merk ik het nog steeds. Ik ben uitgemaakt voor "onnozele hals die zich voorganger noemt" en de redactie zegt niks... |
Dat de redactie niets zegt, het kan zijn dat ook zij wel voor kinderdoop zijn, en zelf de kinderdoop hebben ondergaan. En van een goede voorganger moet je ook kunnen verwachten dat hij zichzelf kan verdedigen. Hoewel ik die opmerking niet van toepassing vindt, vindt ik wel dat je die dan zelf moet kunnen weerleggen. Geen redactie, maar wel een reacktie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 12:18
|
|
|
DAYSPRING826 schreef: | Hannah, bedankt voor je wijze woorden. Ik heb me opzettelijk niet in de discussie gemengd, omdat die m.i. niet zozeer gericht was op het elkaar leren te begrijpen op basis van (bijbelse) argumenten, maar op het elkaar aftroeven. Het wij-zijdenken ('jullie' van Dordt, 'jullie' reformatorischen) vergroot de kloof tussen christenen alleen maar.
Ik ben niet 'het product van Dordt', ik wens ook niet in een vakje geplaatst te worden; ik ben eerst en vooral iemand die God liefheeft en zich onderdeel weet van de wereldwijde gemeente van Christus in al haar verscheidenheid! | Hier heb ik weer zo'n half gevoel bij. Dordt is niet fout geweest op alle fronten, alleen heeft het er wel toe bijgedragen aan de voortdurende verkettering van andersdenkenden. Hoe je het ook wendt of keert het ontstaan ook van jouw kerk is daar begonnen. En wat is erop tegen om te zeggen, ja Dordt heeft mijn denken en geloof beïnvloed....
Overbodig voor sommigen, maar ik zal het eens zeggen. Hoewel ik anders denk dat een aantal van jullie, respecteer ik julie wel, bla bla bla, aai over de kop..
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 17 januari 2011, 12:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 12:22
|
|
|
HANNAH810 schreef: | [color=00008B]en daar wringt wat mij betreft nu net de schoen, chatuliem; - Dordt heeft mijn lijnen niet uitgezet, maar God. | zelf heb ik gezien wat voor enorme worsteling dat voor je was.
Hannah810 schreef: | ik verketter niemand, die vanuit een andere hoek denkt, (zover ik me bewust ben, tenminste.......) - ik maak nergens "gebruik van" dan van de bijbel - en ik heb je ook nog nooit als "onnozele hals die zich voorganger noemt" aangesproken. mijn indruk is, dat je misschien minder zou kunnen generaliseren, broeder!! ik denk namelijk dat je mensen op deze manier tekort doet. | Dat is onvermijdelijk op een forum van 2300 mensen. Maar dan kun je haast niks meer bespreken hier, want dan voelt iedereen zich wel op een bepaalde manier tekort gedaan.
Overbodig voor sommigen, maar ik zal het eens zeggen. Hoewel ik anders denk dat een aantal van jullie, respecteer ik julie wel, bla bla bla, aai over de kop..
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 17 januari 2011, 13:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 13:00
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Hier heb ik weer zo'n half gevoel bij. Dordt is niet fout geweest op alle fronten, alleen heeft het er wel toe bijgedragen aan de voortdurende verkettering van andersdenkenden. Hoe je het ook wendt of keert het ontstaan ook van jouw kerk is daar begonnen. En wat is erop tegen om te zeggen, ja Dordt heeft mijn denken en geloof beïnvloed....
Overbodig voor sommigen, maar ik zal het eens zeggen. Hoewel ik anders denk dat een aantal van jullie, respecteer ik julie wel, bla bla bla, aai over de kop.. |
zucht; weer een aanname, chatuliem; wie zegt dat de dordse leerregels het denken van dayspring hebben beinvloed? dayspring is "haar kerk" niet, maar is een zelfstandig denkende persoonlijkheid!! met generaliseren kun je mensen pijn doen chatuliem!! wil je daar rekening mee houden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 13:07
|
|
|
HANNAH810 schreef: | zucht; weer een aanname, chatuliem; wie zegt dat de dordse leerregels het denken van dayspring hebben beinvloed? dayspring is "haar kerk" niet, maar is een zelfstandig denkende persoonlijkheid!! met generaliseren kun je mensen pijn doen chatuliem!! wil je daar rekening mee houden? |
Dat heet in hokjes denken geloof ik Hannah, bij je profiel kan je wel kiezen voor ik denk niet in hokjes. Als je er voor kiest om de kerk waar je lid van bent in te vullen behoor je blijkbaar direct in een hokje? jammer, want ook al ga ik naar een pkn kerk, er zijn zat dingen binnen de pkn (en alle andere kerken en gemeentes) waar ik me totaal niet in kan vinden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 13:11
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Dat heet in hokjes denken geloof ik Hannah, bij je profiel kan je wel kiezen voor ik denk niet in hokjes. Als je er voor kiest om de kerk waar je lid van bent in te vullen behoor je blijkbaar direct in een hokje? jammer, want ook al ga ik naar een pkn kerk, er zijn zat dingen binnen de pkn (en alle andere kerken en gemeentes) waar ik me totaal niet in kan vinden. | Het is naief te veronderstellen dat je denken niet beivloed wordt. De manier waarop we naar elkaar kijken en met elkaar omgaan komt door invloeden van ons verleden. De mode is ook beinvloed door ons denken. Als je er dieper over nadenkt blijkt dat van echte keuze weinig sprake is....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAYSPRING826
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 13:26
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Hier heb ik weer zo'n half gevoel bij. Dordt is niet fout geweest op alle fronten, alleen heeft het er wel toe bijgedragen aan de voortdurende verkettering van andersdenkenden. Hoe je het ook wendt of keert het ontstaan ook van jouw kerk is daar begonnen. En wat is erop tegen om te zeggen, ja Dordt heeft mijn denken en geloof beïnvloed....
|
Chat, mijn geloof en mijn denken zijn de in de loop der jaren beïnvloed door bijbellezen, bidden, gesprekken met familie en vrienden, (interkerkelijke) bijbelkringen, het bezoeken van kerkdiensten van allerlei pluimage, het bezoeken van conferenties, door (belijdenis-)catechisatie (waar overigens alleen de bijbel ter sprake kwam en NIET de formulieren der (on)enigheid), en ongetwijfeld ook door mijn thuisgemeente, waarin echter niet de verkettering van andersdenkenden gepredikt wordt. Sterker nog, op homepage van de site van 'mijn' gemeente staat:
'Als u elkaar in Christus helpt, als u elkaar met liefde bemoedigt, als u door de Geest een bent met elkaar, als u zich over elkaar ontfermt en liefdevol met elkaar omgaat, maak mij dan helemaal gelukkig door het onderling eens te zijn en elkaar lief te hebben. Streef - een van hart en ziel - naar echte eenheid.' (Filipenzen 2:1-2)
Die eenheid slaat vanzelfsprekend niet alleen op onze kerk, maar het streven is naar eenheid tussen christenen onderling, welke achtergrond zij ook hebben. Omdat er meer is dat ons bindt dan dat ons scheidt, namelijk Jezus Christus en die gekruisigd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 13:28
|
|
|
HANNAH810 schreef: | zucht; weer een aanname, chatuliem; wie zegt dat de dordse leerregels het denken van dayspring hebben beinvloed? dayspring is "haar kerk" niet, maar is een zelfstandig denkende persoonlijkheid!! met generaliseren kun je mensen pijn doen chatuliem!! wil je daar rekening mee houden? | Mensen moeten zich maar zelf eens achter de oren krabben waarom ze zich dan bezeerd voelen. Het is me even wat dat iemand die aan de andere kant van het land een stukje opschrijft, je kan kwetsen....waar is de realiteitszin dan van mensen? En bovendien neem jij ook maar gemakkelijk aan dat mensen zich gekwetst voelen. Zijn het geen volwassen mensen dan die voor zichzelf op kunnen komen. Doop schijnt voor sommigen een pijnlijk onderwerp te zijn. Maar de bijbel is daar gewoon heel duidelijk in. En ik ben niet verantwoordelijk voor wat andere kerken hebben aangeleerd. En ik voel me er ook niet aan gehouden om dan maar mn mond dicht te houden. De Bijbel gaat boven een theologie en kerk. en als een theologie dermate indruist met de Bijbel op het gebied van doop, heb ik het recht dat aan te geven...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 13:34
|
|
|
DAYSPRING826 schreef: | Chat, mijn geloof en mijn denken zijn de in de loop der jaren beïnvloed door bijbellezen, bidden, gesprekken met familie en vrienden, (interkerkelijke) bijbelkringen, het bezoeken van kerkdiensten van allerlei pluimage, het bezoeken van conferenties, door (belijdenis-)catechisatie (waar overigens alleen de bijbel ter sprake kwam en NIET de formulieren der (on)enigheid), en ongetwijfeld ook door mijn thuisgemeente, waarin echter niet de verkettering van andersdenkenden gepredikt wordt. Sterker nog, op homepage van de site van 'mijn' gemeente staat:
'Als u elkaar in Christus helpt, als u elkaar met liefde bemoedigt, als u door de Geest een bent met elkaar, als u zich over elkaar ontfermt en liefdevol met elkaar omgaat, maak mij dan helemaal gelukkig door het onderling eens te zijn en elkaar lief te hebben. Streef - een van hart en ziel - naar echte eenheid.' (Filipenzen 2:1-2)
Die eenheid slaat vanzelfsprekend niet alleen op onze kerk, maar het streven is naar eenheid tussen christenen onderling, welke achtergrond zij ook hebben. Omdat er meer is dat ons bindt dan dat ons scheidt, namelijk Jezus Christus en die gekruisigd. |
Ga je wel op zondag naar de kerk, wat doe je op zondag wel en wat niet? Zijn je kinderen gedoopt, heb je belijdenis gedaan, geloof je in predestinatie, hoe sta je tegenover de Verbondsgedachte...welke vragen hebben je denken of handelen beïnvloed?
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 17 januari 2011, 13:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAYSPRING826
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 13:37
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ga je wel op zondag naar de kerk, wat doe je op zondag wel en wat niet? Zijn je kinderen gedoopt, heb je belijdenis gedaan, geloof je in predestinatie, hoe sta je tegenover de Verbondsgedachte...welke vragen hebben je denken of handelen beïnvloed? |
Chat, voor alle duidelijkheid: wil je aan antwoord op deze vragen of illustreren ze jouw standpunt dat iemands denken beïnvloed wordt door de gemeente waar hij/zij lid van is?
Het zal jou toch ook wel duidelijk zijn dat geen twee mensen binnen een gemeente precies dezelfde gedachten hebben over de dingen die jij noemt?
Laatst aangepast door
|
DAYSPRING826
|
op maandag 17 januari 2011, 13:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 14:04
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | bovendien neem jij ook maar gemakkelijk aan dat mensen zich gekwetst voelen.
ik schreef; KUNNEN VOELEN, chat, je luistert niet!!
En ik ben niet verantwoordelijk voor wat andere kerken hebben aangeleerd.
IK OOK NIET, chat; je luistert niet!!
En ik voel me er ook niet aan gehouden om dan maar mn mond dicht te houden.
ik ook niet EN DAT VRAAGT NIEMAND VAN JE chat; je luistert niet!!
De Bijbel gaat boven een theologie en kerk. en als een theologie dermate indruist met de Bijbel op het gebied van doop, heb ik het recht dat aan te geven...
zou ik ook doen chat; en ik hoor niemand die het daaarmee oneens is, volgens mij; dus chat; JE LUISTERT NIET!!
Overbodig voor sommigen, maar ik zal het eens zeggen. Hoewel ik anders denk dat een aantal van jullie, respecteer ik julie wel, bla bla bla, aai over de kop.. |
heeeeeeeeeeeeel veel bla bla bla, maar van mij even geen aai over je bol; ik geef het op, chat; WANT JE LUISTERT NIET!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 14:12
|
|
|
HANNAH810 schreef: | heeeeeeeeeeeeel veel bla bla bla, maar van mij even geen aai over je bol; ik geef het op, chat; WANT JE LUISTERT NIET!! |
Als jullie nu eerst eens naar elkaar luisteren?????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GIBBY159
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 14:17
|
|
|
Vertrokken
Laatst aangepast door
|
GIBBY159
|
op dinsdag 1 februari 2011, 11:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 14:18
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Als jullie nu eerst eens naar elkaar luisteren????? |
welke boodschap heb ik gemist dan, denk je, willemijn?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 15:36
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik denk niet dat de Heere God van mij verwacht, dat ik een kerkeraad tot de orde roep, chatuliem. |
Dat klopt, juist de eenheid zorgt ervoor dat er gebeden wordt om hun, voor wijsheid te ontvangen van de HEER..... Wij hoeven dat niet te doen, God opent vanzelf de ogen van een ieder op zijn tijd...
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 17 januari 2011, 15:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 15:46
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ga je wel op zondag naar de kerk, wat doe je op zondag wel en wat niet? Zijn je kinderen gedoopt, heb je belijdenis gedaan, geloof je in predestinatie, hoe sta je tegenover de Verbondsgedachte...welke vragen hebben je denken of handelen beïnvloed?
Met het achterom kijken of naar het verleden terug gaan heeft geen zin want dat is dood, niemand kan daar wat aan toevoegen of eraf halen.... Kijk vooruit en geef het goede voorbeeld, ik heb zelf ook bewondering in bepaalde zaken uit zulke kerken welke de evangelischen niet hebben.... O.a is dat "bijbelkennis"...
Ik ben zelf als kind gedoopt, daardoor heeft mijn moeder ons met de bijbel groot gebracht, juist omdat mijn ouders oorspronkelijk ook streng refo achtergrond hadden.
Ik vind laat de bijbel maar gewoon spreken zoals het staat en laat de kerkverbonden aangaande de kinderdoop gewoon naast je neer....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 16:04
|
|
|
HANNAH810 schreef: | welke boodschap heb ik gemist dan, denk je, willemijn? |
Weet je, jij schrijft vaak: het zou kunnen dat....en dan kan je van alles invullen natuurlijk...... En natuurlijk het zou kunnen, dat is waar........maar het kan ook zo zijn dat het niet zou kunnen......snap je hoe ik het bedoel? Je kan niet altijd iets schrijven zonder dat mensen zich op een of andere manier aangesproken kunnen voelen...... Als dat wel zo is kan je op dat moment er zelf actie op ondernemen..... Ik ga er in ieder geval vanuit dat niemand hier wat neer schrijft zonder iemand moedwillig te willen kwetsen........en ja, bij een discussie kan het er wel eens fel aan toe gaan, dat klopt......maar is dat erg??? Ik vind zelf een goede discussie zinvol omdat je dan de andere kant ook eens hoort, en die hoeft niet goed of fout te zijn maar geeft wel een andere blik van kijken......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 16:05
|
|
|
DAYSPRING826 schreef: | Chat, voor alle duidelijkheid: wil je aan antwoord op deze vragen of illustreren ze jouw standpunt dat iemands denken beïnvloed wordt door de gemeente waar hij/zij lid van is?
Het zal jou toch ook wel duidelijk zijn dat geen twee mensen binnen een gemeente precies dezelfde gedachten hebben over de dingen die jij noemt? | Goed, dan zal ik zoal mij geleerd is, eerst het positieve van je bijdrage naar voren halen. Wat fijn dat je zo'n stuk gekomen bent in je geloofsbeleving, dat jullie open staan voor andere opvattingen en dat het verketteren niet meer tot de gewoonte van deze tijd hoort.
De reden dat ik er over doorvraag is omdat je zo stellig ontkent niks te doen hebben met de Dordtse leerregels. Met deze vragen, waarvan ik hoop dat je ze eens beantwoordt, wil ik laten zien, dat deze regels nog steeds actueel zijn en gebruikt worden... Tevens wil ik aangeven dat het helemaal niet erg is, te erkennen uit welk geestelijk nest je komt...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 17 januari 2011, 16:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 16:11
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Goed, dan zal ik zoal mij geleerd is, eerst het positieve van je bijdrage naar voren halen. Wat fijn dat je zo'n stuk gekomen bent in je geloofsbeleving, dat jullie open staan voor andere opvattingen en dat het verketteren niet meer tot de gewoonte van deze tijd hoort.
De reden dat ik er over doorvraag is omdat je zo stellig ontkent niks te doen hebben met de Dordtse leerregels. Met deze vragen, waarvan ik hoop dat je ze eens beantwoordt, wil ik laten zien, dat deze regels nog steeds actueel zijn en gebruikt worden... Tevens wil ik aangeven dat het helemaal niet erg is, te erkennen uit welk geestelijk nest je komt...
Is aai over de kop nu Gronings?????? Of is dat van kort voor de kop ? Die uitdrukking ken ik wel....... Oei....off topic.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAYSPRING826
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 16:21
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Goed, dan zal ik zoal mij geleerd is, eerst het positieve van je bijdrage naar voren halen. Wat fijn dat je zo'n stuk gekomen bent in je geloofsbeleving, dat jullie open staan voor andere opvattingen en dat het verketteren niet meer tot de gewoonte van deze tijd hoort.
Chat, hoe ik sta tegenover kinderdoop, kerkgang, predestinatie etc. wordt voornamelijk bepaald door hoe ik de bijbel lees, niet door oude geschriften en/of tradititie. Ik mail je persoonlijk nog wel even wat uitgebreider hierover, anders wordt het nogal off-topic.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 17:24
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Weet je, jij schrijft vaak: het zou kunnen dat....en dan kan je van alles invullen natuurlijk...... En natuurlijk het zou kunnen, dat is waar........maar het kan ook zo zijn dat het niet zou kunnen......snap je hoe ik het bedoel? Je kan niet altijd iets schrijven zonder dat mensen zich op een of andere manier aangesproken kunnen voelen...... Als dat wel zo is kan je op dat moment er zelf actie op ondernemen..... Ik ga er in ieder geval vanuit dat niemand hier wat neer schrijft zonder iemand moedwillig te willen kwetsen........en ja, bij een discussie kan het er wel eens fel aan toe gaan, dat klopt......maar is dat erg??? Ik vind zelf een goede discussie zinvol omdat je dan de andere kant ook eens hoort, en die hoeft niet goed of fout te zijn maar geeft wel een andere blik van kijken...... |
Hannah heeft het niet over goed en fout.... In haar reactie lees ik meer een vraag van haar zelf.... Waarbij er een eerste gedachtengoed geuit wordt in de vorm van "het zou kunnen dat".... Daar is toch niks mis mee?
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 17 januari 2011, 17:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 18:12
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Weet je, jij schrijft vaak: het zou kunnen dat....en dan kan je van alles invullen natuurlijk...... En natuurlijk het zou kunnen, dat is waar........maar het kan ook zo zijn dat het niet zou kunnen......snap je hoe ik het bedoel? Je kan niet altijd iets schrijven zonder dat mensen zich op een of andere manier aangesproken kunnen voelen...... Als dat wel zo is kan je op dat moment er zelf actie op ondernemen..... Ik ga er in ieder geval vanuit dat niemand hier wat neer schrijft zonder iemand moedwillig te willen kwetsen........en ja, bij een discussie kan het er wel eens fel aan toe gaan, dat klopt......maar is dat erg??? Ik vind zelf een goede discussie zinvol omdat je dan de andere kant ook eens hoort, en die hoeft niet goed of fout te zijn maar geeft wel een andere blik van kijken...... | Willemijn, met jou kan ik praten...hoewel met Hannah ook wel, wat nu???
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 17 januari 2011, 18:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 18:35
|
|
|
MAR907 schreef: | Hannah heeft het niet over goed en fout.... In haar reactie lees ik meer een vraag van haar zelf.... Waarbij er een eerste gedachtengoed geuit wordt in de vorm van "het zou kunnen dat".... Daar is toch niks mis mee? |
Er is helemaal niets mis mee, maar ik vind het een beetje vaag...... Het zou natuurlijk altijd kunnen dat iemand het verkeerd oppikt maar dat weet je toch niet? het is een beetje invullen vind ik........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 18:39
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Willemijn, met jou kan ik praten...hoewel met Hannah ook wel, wat nu???
Om heel eerlijk te zijn Chatuliem, doordat je deze zin nu in elke reactie van je opneemt / meeneemt, geloof ik niet dat er nog sprake is van enig, gemeend, respect jegens andersdenkenden.
Zoals gisteren in de chatbox / lobby al werd gezegd; in een discussie is het belangrijk dat je ook laat merken dat je respect hebt voor elkaars mening en voor elkaar. Je zou dan kunnen schrijven, ik heb je uitleg gehoord / gelezen, het steekt goed in elkaar, alleen ik kan het niet onderschrijven, ik leg het naast me neer, ik doe er niets mee !!!! Daarna kun je je eigen "betere" argumenten op tafel leggen. Het risico van die manier van discussieren is wel, dat als je goed naar elkaar luistert (leest) je ook kunt gaan inzien dat de ander betere argumenten heeft dan jij, je daardoor van inzicht kunt wijzigen ......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 19:21
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Er is helemaal niets mis mee, maar ik vind het een beetje vaag...... Het zou natuurlijk altijd kunnen dat iemand het verkeerd oppikt maar dat weet je toch niet? het is een beetje invullen vind ik........ |
Het is niet zozeer verkeerd opvatten denk ik, maar tussen de regel heen kijken bij iemand....
Het hart spreekt altijd ergens doorheen???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 19:38
|
|
|
PIETER649 schreef: | MEDEDELING
Ondanks het feit dat wij op CM forum verketterd gaan worden als heidenen, hebben Annette en ik besloten onze dochter die op 10 oktober 2010 geboren is, binnenkort te laten dopen.
Voor ons heet dit de HEILIGE DOOP en is een bewuste keuze.
Wij hopen dat Esther op volwassen leeftijd zelf de beslissing gaat nemen belijdenis te gaan doen. |
Een mooi moment om naar toe te leven, Pieter en Annette! Geniet ervan en wees inderdaad dankbaar dat je haar dit mee mag geven in haar prille leven in Gods Hand...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 17 januari 2011, 19:41
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Om heel eerlijk te zijn Chatuliem, doordat je deze zin nu in elke reactie van je opneemt / meeneemt, geloof ik niet dat er nog sprake is van enig, gemeend, respect jegens andersdenkenden.
| Je interpreteert weer. En in dit geval niet goed. Respect in een discussie is voor mij een axioma, anders discussieer je niet. Aangezien mensen dat verschil nog steeds niet kunnen maken eindig ik dus maar voortdurend met
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|