Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 22:07
|
|
|
Klaas Hendrikse schreef: | Daaronder versta ik bijvoorbeeld dat artikel 1 wel kan zeggen: “Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk (…) de drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest”, maar dat ik me vrij voel om deze zogenaamde ‘drie-eenheid’ te beschouwen als een tijdgebonden kerkelijke constructie, die zich niet verdraagt met de joodse wortels van de christelijke traditie, en die betere ‘heidense’ (lees: Egyptische) dan bijbelse papieren heeft. En om de impliciete suggestie dat Jezus God is, af te wijzen als te massief en te annexerend; voor mij was hij in de eerste plaats en voluit mens. En om onder ‘Gods toewending’ iets anders te verstaan dan dat het goddelijk licht alleen in de christenheid schijnt en de rest van de mensheid in duisternis dwaalt. In die geest heb ik in 1984 de ambtsbelofte afgelegd en sindsdien gehandeld.
(...) Vooralsnog is nergens uit gebleken dat de PKN-leiding ook maar enige interesse, laat staan betrokkenheid, toont in de richting van mensen die zich steeds minder of niet meer thuis voelen in de kerk. En dat terwijl opeenvolgende onderzoeken laten zien dat wekelijks ongeveer 1000 mensen de PKN de rug toekeren. De vraag hoe dat komt, wordt niet aan de orde gesteld. Maar als die leegloop niet deze week stopt, zullen ook komende zondag weer velen zich voor de laatste keer afvragen wat zij in deze kerk nog te zoeken hebben. De kerk barst van de twijfelaars en de kerktop doet alsof er niets aan de hand is. Dat getuigt op zijn best van gemankeerd leiderschap en op zijn slechtst van een a-pastorale houding. Niet alleen naar de achterblijvers, ook naar de weglopers: waarom vertrokken ze, wat schort eraan, en wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat er morgen niet weer mensen vertrekken? Je laat iemand die jarenlang of een leven lang lid is geweest toch niet zomaar weglopen?
Uit diezelfde onderzoeken is zoveel inmiddels wel duidelijk: mensen die afscheid nemen van de kerk, blijven vaak gelovig. Velen noemen zich ‘ietsist’: ze geloven (nog) wel dat er ‘iets is’, maar ze noemen het geen ‘God’ (meer). Het zou zo maar eens kunnen dat dat iets te maken heeft met de manier waarop er in de kerk over God wordt gesproken. Maar er is maar één manier om erachter te komen: vraag het ze, ga het gesprek aan.
Niet alleen twijfelende kerkgangers staan in de kou, ook predikanten. Het IKON-onderzoek uit 2006, waaruit bleek dat 1 op de 6 voorgangers niet gelooft in of twijfelt aan het bestaan van God, hangt nog steeds boven de markt. En met een kans van 1 op 6 dat het ook om jou, synodelid, gaat. En/of om de gemeente die jij vertegenwoordigt. Me dunkt, zijn er voor een kerk belangrijkere agenda-onderwerpen? Wat is er nog meer nodig om de stormbal te hijsen?
(...) Maar de PKN laadt sterk de verdenking op zich dat zij het gesprek met de buitenwereld en haar eigen gelovigen niet aandurft. Het beeld naar buiten is dat de synode achter dichte deuren vergadert over onderwerpen die voor de meeste gelovigen volstrekt oninteressant zijn, en dat vragen waar PKN-leden mee rondlopen, angstvallig buiten de agenda worden gehouden. Velen denken het, sommigen zeggen het, weinigen trekken het zich aan: de PKN is een verstard, in zichzelf gekeerd instituut dat gedomineerd wordt door een orthodoxe rechtervleugel die leeft bij de belijdenis dat alles moet blijven zoals het was, zodat de synode zich kan beperken tot het passen op de winkel, en het uit de weg gaan van elk gesprek over actuele geloofszaken. En zolang de ‘procedure-Hendrikse’ loopt, hoeven we het niet over God te hebben. Dat laat je je toch niet aanleunen!
Ik hoop dat jullie het aandurven om je eigen twijfels en onzekerheden aan de orde te stellen, te laten zien dat de geloofsvragen van PKN-leden ook jullie vragen zijn, en om daarmee naar buiten te komen. Dan komt er hopelijk een kerk in zicht waarin eenheid en verscheidenheid elkaar niet uitsluiten, waarin zoekers en twijfelaars niet gedoogd worden maar welkom zijn, en waarin iedereen de geloofsuitspraken van anderen (en daarmee die van de kerkorde) van zijn of haar eigen vraagtekens mag voorzien, zonder dat massieve belijdenissen de indruk wekken dat de antwoorden al gegeven zijn. Een kerk waarin mensen worden aangemoedigd om hun eigen geloofsweg te vinden, en waarin je het niet met elkaar eens hoeft te zijn om erbij te horen. Daar wil ik wel bijhoren. |
Een aantal alinea\'s uit een brief van Klaas Hendrikse. Hij is predikant binnen de PKN. Enige tijd terug in opspraak gekomen door het uitbrengen van een boek waarin hij God als Persoon ontkent. Nu loopt er een traject binnen de PKN om te beoordelen in hoeverre de boodschap van Hendrikse echt strijdig is met het belijden van de PKN. Dit traject wens Hendrikse niet verder te doorlopen, omdat voor hem de uitslag al vaststaat...als de Kerkorde etc letterlijk wordt gelegd naast zijn letterlijke tekst. Hij heeft daarom besloten de PKN een open brief te schrijven.
Het leek me wel aardig om een aantal dingen uit de brief uit te lichten om hier gewoon eens neer te leggen. Daarbij gaat het er niet om de PKN of Klaas Hendrikse eens lekker zwart te maken, maar gewoon onze eigen gedachten eens over een aantal algemene zaken te laten gaan.
- Hoe verhoudt zich de gedachte over Drieëenheid en Jezus, zoals verwoord in de eerste alinea, tot het christelijke gedachtengoed zoals jij dat belijdt?
- In de brief van Klaas Hendrikse maakt hij melding dat hij al 25 jaar dezelfde boodschap brengt. Pas na het verschijnen van zijn boek, waarin Hij het bestaan van de Persoon God ontkent, is er ophef ontstaan. Hoe kritisch zijn wij als gemeenteleden op de boodschap die voorgangers brengen?
- Herkennen jullie de desinteresse van de kerk/gemeente in haar leden?
Wordt bij jullie in de kerk/gemeente aandacht geschonken aan de vraagtekens van leden?
- Eenheid hoeft, zoals Hendrikse in de laatste alinea aangeeft, niet altijd gepaard te gaan met het altijd met elkaar eens zijn. Is een basaal eens zijn dan echt niet nodig, zoals hij eigenlijk stelt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 22:18
|
|
|
HENK710 schreef: | - Hoe verhoudt zich de gedachte over Drieëenheid en Jezus, zoals verwoord in de eerste alinea, tot het christelijke gedachtengoed zoals jij dat belijdt?
- In de brief van Klaas Hendrikse maakt hij melding dat hij al 25 jaar dezelfde boodschap brengt. Pas na het verschijnen van zijn boek, waarin Hij het bestaan van de Persoon God ontkent, is er ophef ontstaan. Hoe kritisch zijn wij als gemeenteleden op de boodschap die voorgangers brengen?
- Herkennen jullie de desinteresse van de kerk/gemeente in haar leden? Wordt bij jullie in de kerk/gemeente aandacht geschonken aan de vraagtekens van leden?
- Eenheid hoeft, zoals Hendrikse in de laatste alinea aangeeft, niet altijd gepaard te gaan met het altijd met elkaar eens zijn. Is een basaal eens zijn dan echt niet nodig, zoals hij eigenlijk stelt?
|
- Voor mij is een van de centrale thema's binnen het christendom juist de Drieëenheid van God. Daarin ligt immers direct ook het Wezen van Jezus besloten, Die als vleesgeworden God toch centraal staat in het christendom door Zijn Verlossing!
- Ik probeer zelf altijd wel op te letten of ik het eens ben met een voorganger. Tijdens gesprekken met anderen probeer ik ook wel eens na te gaan hoe zij bepaalde woorden opgevangen hebben. En soms neem ik direct contact op met de voorganger. Dit leidt soms best tot interessante gedachtenwisselingen. Het leidt er in elk geval toe dat je elkaar probeert scherp te houden als mensen, ongeacht je ambt in de kerk.
- Er zijn kerken met enorme grote aantallen leden. Dan snap ik heel goed (herken het ook bij mezelf) dat mensen zich wat verloren kunnen voelen. Wat ik dan goed vind, is de aandacht in de meeste kerken voor kleinere groeperingen, zoals buurtgroepen/miniwijken, waarbinnen kerkleden elkaar regelmatig opzoeken en ahw kerk zijn in het klein. Zo blijft het kerk zijn dichtbij de mensen staan!
- Binnen de bij 3 genoemde groepen is er geregeld meer ruimte om vraagtekens te bespreken, al blijft het altijd lastig, want het is soms toch ook een raken van tere punten. Wel denk ik dat je met elkaar tot erkenning van een bepaalde basis moet komen om je werkelijk een te voelen. Ontkenning van God als Persoon is voor mij een essentieel onderdeel van mijn belijden van God, waardoor ik minder eenheid met dit gedachtengoed zal voelen. Niet dat het totaal weg is, maar er zit iets tussen dan...
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op vrijdag 15 januari 2010, 22:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 22:22
|
|
|
Als fervent roker ligt het voor de hand om hier een reactie te plaatsen.
De vraag wat is zonde, is eigenlijk moeilijker dan je denkt. We denken zo snel in regeltjes, terwijl ik geloof dat zonde iets subjectiefs is. Voor veel dingen geldt, wat is jouw houding er tegenover, welke plaats neemt het in beslag in je leven. Ik geloof dat alles wat je belangrijker vindt dan God tot een afgod kan worden.
Persoonlijk vind ik geld een wrede meester. Hoeveel ruzies ontstaan niet door geld? Relaties die kapot gaan om geld. Kapotte relaties die nog verder kapot gemaakt worden om geld. Mensen denken vaak dat geld gelukkig maakt, maar als je het hebt, ben je bang om het kwijt te raken.
Volgens mij heeft zonde veel meer te maken met de schade die je in je relaties aanbrengt. Als ik de 10 geboden lees, zie ik dat het eigenlijk voortdurend gaat over of jouw gedrag schade toebrengt aan de ander. Nu grijpt iedere moralist de kans aan om duidelijk te maken hoe ongezond het is, maar schade gaat volgens mij meer om emotionele schade.
Roken associeer ik met gezelligheid. Ik merk dat in een omgeving waar mensen roken, mensen ook vaker ontspannener zijn. Wat betreft hart en vaatziekten, stress veroorzaakt ook hartproblemen. Een bekend spreekwoord is: een tevreden roker is geen onruststoker. Vaak werkt een sigaretje ontspannend, en dat kan heel zinvol zijn.
Of het zonde is, ligt er aan hoe belangrijk het voor je is. Maar dat geldt voor heel veel dingen. En het is altijd iets persoonlijks tussen jou en de Heer denk ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 22:23
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | @Henk; Roken je lichaam niet verontreinigen wat dacht je van longkanker, vaatvernauwingen en in de laatste plaats niet te vergeten de geasfalteerde longen! Roken verontreinigt de longen zeker wel..en niet zo'n beetje ook. |
Ik zeg niet dat het gezond is, in tegendeel zelfs! Het is alleen niet de verontreiniging van de tempel zoals dat als uitdrukking in de Bijbel neergezet wordt, waar Sola ook al op gewezen heeft!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 22:29
|
|
|
Quote: | Kerk en straat niet scheiden D66-leider Pechtold heeft zich altijd hard gemaakt voor de scheiding van kerk en staat. "Maar dat betekent niet dat ik vind dat ook kerk en straat gescheiden moeten zijn. Dat kerken ons voor drie miljard 'ontzorgen' vind ik een interessant gegeven." |
Toch nog een mooi voordeel van de invoering van de WMO?!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 22:40
|
|
|
HENK710 schreef: | Aardig om te suggereren dat ik je tegenspreek, terwijl ik hetzelfde zeg als wat jij na dat ene woordje zegt |
Ja......ergens wist ik, dat ik iets verkeerds had geschreven in mijn reactie op jouw schrijven, maar kon het niet meer vinden. Bedankt voor de attentie!
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op vrijdag 15 januari 2010, 23:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 22:45
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Als fervent roker ligt het voor de hand om hier een reactie te plaatsen.
De vraag wat is zonde, is eigenlijk moeilijker dan je denkt. We denken zo snel in regeltjes, terwijl ik geloof dat zonde iets subjectiefs is. Voor veel dingen geldt, wat is jouw houding er tegenover, welke plaats neemt het in beslag in je leven. Ik geloof dat alles wat je belangrijker vindt dan God tot een afgod kan worden.
Persoonlijk vind ik geld een wrede meester. Hoeveel ruzies ontstaan niet door geld? Relaties die kapot gaan om geld. Kapotte relaties die nog verder kapot gemaakt worden om geld. Mensen denken vaak dat geld gelukkig maakt, maar als je het hebt, ben je bang om het kwijt te raken.
Volgens mij heeft zonde veel meer te maken met de schade die je in je relaties aanbrengt. Als ik de 10 geboden lees, zie ik dat het eigenlijk voortdurend gaat over of jouw gedrag schade toebrengt aan de ander. Nu grijpt iedere moralist de kans aan om duidelijk te maken hoe ongezond het is, maar schade gaat volgens mij meer om emotionele schade.
Roken associeer ik met gezelligheid. Ik merk dat in een omgeving waar mensen roken, mensen ook vaker ontspannener zijn. Wat betreft hart en vaatziekten, stress veroorzaakt ook hartproblemen. Een bekend spreekwoord is: een tevreden roker is geen onruststoker. Vaak werkt een sigaretje ontspannend, en dat kan heel zinvol zijn.
Of het zonde is, ligt er aan hoe belangrijk het voor je is. Maar dat geldt voor heel veel dingen. En het is altijd iets persoonlijks tussen jou en de Heer denk ik. |
Zonde is alles, wat je niet uit geloof kunt doen. Ik geloof inderdaad, dat roken en eten iets persoonlijks is tussen jou en God.
Rom 14,23 maar wie twijfelt of hij alles mag eten, is op het moment dat hij alles eet al veroordeeld. Want het komt niet voort uit geloof, en alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig Rom 14,2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten 1 Joh 5,17 Alle kwaad is zonde, maar niet elke zonde leidt tot de dood.
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op vrijdag 15 januari 2010, 23:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 23:17
|
|
|
Al lezend kan ik niet aan de indruk ontkomen dat we met z'n allen proberen om roken goed te praten... Ik kwam dit stukje op internet tegen en kan me daar wel in vinden:
Quote: | Vraag: "Wat is de Christelijke kijk op roken? Is roken een zonde?"
Antwoord: De Bijbel heeft het nooit specifiek over roken. Maar er bestaan enkele principes die zeer zeker op roken van toepassing zijn. Ten eerste gebiedt de Bijbel ons dat we onze lichamen niet door iets moeten laten "beheersen". In 1 Korintiërs 6:12 lezen we: "U zegt 'Alles is mij toegestaan'. Maar niet alles is goed voor u. Zeker, alles is mij toegestaan, maar ik mag me door niets laten beheersen". Het kan niet ontkend worden dat roken zeer verslavend is. Verder in deze passage wordt ons het volgende verteld: "Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent? U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam" (1 Korintiërs 6:19-20). Het kan niet ontkend worden dat roken zeer slecht voor de gezondheid is. Het is bewezen dat roken de longen, maar ook vaak het hart schaadt.
Kan roken beschouwd worden als "goed voor u" (1 Korintiërs 6:12)? Kan gezegd worden dat roken werkelijk "God eer bewijst met het lichaam" (1 Korintiërs 6:20)? Kan iemand werkelijk ter ere van God roken (1 Korintiërs 10:31)? Wij geloven dat het antwoord op deze drie vragen een krachtig "nee" is. Daarom geloven wij dat roken een zonde is, en dat dit daarom niet door volgelingen van Jezus Christus zou moeten worden gedaan.
Sommigen betwisten dit standpunt door op het feit te wijzen dat veel mensen ongezond voedsel eten, wat net zo verslavend en net zo slecht voor het lichaam kan zijn. Veel mensen zijn bijvoorbeeld zo hopeloos verslaafd aan cafeïne dat ze niet kunnen functioneren zonder 's ochtends eerst hun eerste kop koffie te hebben gehad. Hoewel dit waar is, kan toch niet beweerd worden dat dit roken beter maakt? Wij beweren dat Christenen vraatzucht en excessief ongezond eten moeten vermijden. Jazeker, Christenen zijn vaak hypocriet door de ene zonde te veroordelen terwijl ze een andere zonde toestaan... maar nogmaals, hoe zou dit van roken een God-erende bezigheid kunnen maken?
Een ander argument tegen deze kijk op roken is het feit dat veel God-erende mensen rokers waren, zoals bijvoorbeeld de beroemde Britse prediker C.H. Spurgeon. Ook in dit geval denken wij niet dat dit argument steekhoudend is. We geloven dat Spurgeon een fout maakte door te roken. Was hij in andere opzichten een God-erend mens en een fantastisch onderwijzer van God's Woord? Absoluut! Maar betekent dat dat al zijn daden en gewoonten God-erend waren? Nee.
Wanneer we stellen dat roken een zonde is, beweren we niet dat alle rokers ongered zouden zijn. Er zijn veel ware gelovigen in Jezus Christus die roken. Roken weerhoudt iemand er niet van om gered te worden. Noch leidt het er toe dat de roker zijn verlossing zou verliezen. Roken is niet minder vergeeflijk dan andere zonden, en dat geldt net zo zeer voor iemand die een Christen wordt, of voor een Christen die zijn/haar zonde aan God bekent (1 Johannes 1:9). Tegelijkertijd zijn wij er terdege van overtuigd dat roken een zonde is waarvan afstand gedaan moet worden en die met God's hulp overwonnen moet worden. bron: http://www.gotquestions.org/nederlands/roken-zonde.html |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 23:34
|
|
|
@Liesbeth Ongezond is niet altijd zonde in mijn ogen. Ongezond is roken zeker. Zonde durf ik niet te stellen. En nee, dat zeg ik niet om roken goed te praten, want ben niet voor niets gestopt en vind het nog steeds ongezond!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 01:29
|
|
|
PIETER649 schreef: | Dan spinsel ik ff verder Overspel is ook ontucht... Overspel is de enige bijbelse grond tot scheiden.. Als roken een vorm van ontucht is, is het ook overspel... Dus een rokende partner is bijbelse grond tot scheiding...
ik denk dat je spinsel dus iets bijgeschaafd moet worden Tess |
Geen speld tussen te krijgen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 10:01
|
|
|
Het valt mij vaak op dat christenen roken zien als een zonde. Terwijl er onder christenen ook vaak zat sprake is van drankmisbruik en daar hoor je weinig over. Zaterdags gaan ze stappen om zich lam te drinken om vervolgens de volgende dag wakker te worden met een kater en de zondagse dienst maar overslaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IRENE200
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 10:29
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Het valt mij vaak op dat christenen roken zien als een zonde. Terwijl er onder christenen ook vaak zat sprake is van drankmisbruik en daar hoor je weinig over. Zaterdags gaan ze stappen om zich lam te drinken om vervolgens de volgende dag wakker te worden met een kater en de zondagse dienst maar overslaan. |
Ik word van deze discussie echt moe.Laat ieder zjn eigen verantwoordwoordelijkh eid dragen.Wat denk je van internetverslaving. en zo kunne we doorgaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 10:35
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Geen speld tussen te krijgen |
Volgens mij was die speld er een paar reacties terug al tussen gezet
@Henk Roken brengt schade toe aan je lichaam, dus wel degelijk zonde...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 11:12
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Volgens mij was die speld er een paar reacties terug al tussen gezet
@Henk Roken brengt schade toe aan je lichaam, dus wel degelijk zonde... |
Sinds wanneer is ongezond dan ook daadwerkelijk zonde?? Volgens mij is er verschil tussen zonde en ongezond....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 12:11
|
|
|
Er zijn meer dingen ongezond, wat per definitie geen zonde hoeft te zijn. Maar als iets een verslaving is geworden, moet je wel gaan nadenken. Je kunt een sigaret roken of een wijntje drinken voor de gezelligheid, maar weet voor jezelf of je wel/niet zonder kunt. Kun je dat niet, dan heb je een probleem. Geniet, maar met mate. Ik denk dat de zonde hier in te vinden is, dat velen dat niet kunnen. Dus niet het roken op zich is zonde, maar je moet er niet afhankelijk van worden. Maar dat geldt dus voor allerlei vormen van verslavingen, dus wie de schoen past trekke hem aan. Ik denk dat iedereen wel een verslaving heeft. Dit ‘geniet, maar met mate’ geldt natuurlijk niet voor bijv. een pornoverslaving, dat zijn dingen die helemaal niet kunnen. Ik vond het volgende stukje op internet, wat niet alleen gaat over roken. Het staat er wat zwart-wit, maar toch... Wie er moe van wordt, moet het gewoon niet lezen. Is en blijft een eigen keus toch?
Slavernij – slaaf - verslaving Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij is veel te lezen over slavernij. In onze (christelijke) westerse wereld was twee eeuwen geleden het tot slaven maken van zwarte mensen geaccepteerd. Kenmerkend voor een slaaf is dat hij zijn eigen beslissingen niet kan nemen. Een ander beslist voor hem of haar. Als iemand van vrije tot slaaf werd, was eigenlijk “zijn leven voorbij”. Zo heeft God het in de schepping niet bedoeld. God schiep de mens naar Zijn beeld. God zag dat het zeer goed was. De mens wandelde in alle vrijheid met God. Het leven van een slaaf is onmenselijk. Er is geen leven na het slaaf worden! Het vrije leven is voorbij, tenzij men de vrijheid terugvindt, of tenzij men vrijgekocht wordt.
Verslaving Alcoholgebruik is in onze (christelijke) westerse wereld een geaccepteerd verschijnsel. In onze maatschappij is het redelijk geaccepteerd dat jongeren en ouderen regelmatig dronken zijn. Voor jongeren heeft men zelfs begrip, ouderen worden mogelijk zielig gevonden. Ondertussen bouwt menigeen een alcoholverslaving op, die absoluut niet onderdoet voor een verslaving aan drugs. Verslaafd zijn aan drugs vinden we collectief veel erger dan aan alcohol. Als je heel puur kijkt naar het slaaf zijn en verslavingen in onze tijd, dan zijn er verrassend veel overeenkomsten. Zo kan een verslaafde, net als een slaaf vroeger, zijn eigen keuzes niet meer maken. Zijn (vrije) leven is voorbij. Hoewel een verslaafde tijdens zijn verslaving dat steeds blijft ontkennen, hij wordt innerlijk gedrongen om steeds weer te gaan in het patroon van zijn verslaving. Soms blijft hij er een dag vanaf, soms twee dagen of nog wat langer, maar zonder hulp valt hij bijna altijd weer terug. We treffen dat aan bij de verslaving die het minst schadelijk lijkt voor de omgeving, de rookverslaving. Lijkt, want door meeroken sterven jaarlijks honderden mensen aan longkanker en duizenden aan hart- en vaataandoeningen. Er zijn er maar weinigen die zonder hulp deze voor velen dodelijke gewoonte op kunnen geven. Helaas zijn er veel soorten verslavingen. Zoals: alcohol; roken (nicotine); verschillende soorten drugs, zoals heroïne, cocaïne, amfetamine, GHB, LSD; gokverslaving; chatverslaving; internetverslaving; gameverslaving; seksverslaving; werkverslaving. Definitie “Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Het gedrag van de persoon is voornamelijk gericht op het verkrijgen en innemen van het middel, of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon.“ (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verslaving)
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op zaterdag 16 januari 2010, 12:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 12:17
|
|
|
HENK710 schreef: | Toch nog een mooi voordeel van de invoering van de WMO?! |
Ik ben niet een fan van D'66. Bij de oprichting gaven ze al aan dat ze de zaken niet principieel maar alleen pragmatisch wensten te benaderen. Het is echt geen pleidooi van de links-liberalen op de scheiding van kerk en staat op te heffen, dat is ondenkbaar. Ze concluderen gewoon dat in het maatschappelijk middenveld, waaronder dus de kerken, veel werk wordt verricht dat de staat geld uitspaart. Bij het CDA is het belang van dat middenveld overigens mede om die reden altijd onderstreept. D'66 zegt niks nieuws en blijft de meest anti-godsdienstige partij van Nederland, ook al is Lousewies inmiddels weg.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 16 januari 2010, 12:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 13:03
|
|
|
JILL658 schreef: | Pakte mijn post en daar was de afrekening van de energienota. Spannend heb ik het goed gedaan dit jaar. Moet ik bij betalen of krijg ik wat terug. Elk jaar is dat steeds een streven van mij om minder te verbruiken, maar of dat werkelijk ook lukt is de vraag. Veel opgelet , steeds de lichten uit. De cv wat eerder zachter en toch lekker warm houden. Alle stekkers eruit voor de nacht, want ik heb gehoord dat ook al is het uit je apperatuur en de stekker zitten nog in het stopcontact dan blijft het energie pakken. Veel gemopper hier waarom zijn die stekker er steeds uit???? Ben benieuwd wat het me heeft opgeleverd? Envelop open gescheurd en jawel hoor daar staat het TE VEEL IN REKENING GEBRACHT bijna 70eurotjes. Het was dus de moeite waard, van al dat sterkkergetrek!!! Leuk begin van de dag |
Gefeliciteerd Jill! Goed gedaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INEZ910
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 13:09
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Het valt mij vaak op dat christenen roken zien als een zonde. Terwijl er onder christenen ook vaak zat sprake is van drankmisbruik en daar hoor je weinig over. Zaterdags gaan ze stappen om zich lam te drinken om vervolgens de volgende dag wakker te worden met een kater en de zondagse dienst maar overslaan. |
Het één is erg ongezond en het andere ook!! Je maakt met beide op de lange duur je lichaam stuk wat niet de bedoeling is lijkt mij... Hart- en vaatziekten, longkanker, een kapotte lever, aangetaste hersenen.. Niemand kan dit goedpraten!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 13:29
|
|
|
Quote: Kerk en straat niet scheiden D66-leider Pechtold heeft zich altijd hard gemaakt voor de scheiding van kerk en staat. "Maar dat betekent niet dat ik vind dat ook kerk en straat gescheiden moeten zijn. Dat kerken ons voor drie miljard 'ontzorgen' vind ik een interessant gegeven."
Dus de kerk veegt het financiële straatje (gedeeltelijk) schoon van de staat, dan wordt het nu tijd om hun eigen financiële straatje ook schoon te vegen ...... Of veegt de staat financieel een deel van het kerkelijke straatje schoon
Ik weet het, helemaal off-topic, maar vond de zin boven dit topic wel leuk Kerk en straat scheiden ?
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op zaterdag 16 januari 2010, 13:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 13:49
|
|
|
Kerk en straat in de betekenis van gewone mensen zijn misschien wel veel te veel gescheiden.....
Thomas
CROSSROAD317 schreef: | Quote: Kerk en straat niet scheiden D66-leider Pechtold heeft zich altijd hard gemaakt voor de scheiding van kerk en staat. "Maar dat betekent niet dat ik vind dat ook kerk en straat gescheiden moeten zijn. Dat kerken ons voor drie miljard 'ontzorgen' vind ik een interessant gegeven."
Dus de kerk veegt het financiële straatje (gedeeltelijk) schoon van de staat, dan wordt het nu tijd om hun eigen financiële straatje ook schoon te vegen ...... Of veegt de staat financieel een deel van het kerkelijke straatje schoon
Ik weet het, helemaal off-topic, maar vond de zin boven dit topic wel leuk Kerk en straat scheiden ? |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 14:33
|
|
|
Toppunt van glibberigheid ????
Een aal in een emmer vol met snot.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 14:38
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Quote: Kerk en straat niet scheiden D66-leider Pechtold heeft zich altijd hard gemaakt voor de scheiding van kerk en staat. "Maar dat betekent niet dat ik vind dat ook kerk en straat gescheiden moeten zijn. Dat kerken ons voor drie miljard 'ontzorgen' vind ik een interessant gegeven."
Ik weet het, helemaal off-topic, maar vond de zin boven dit topic wel leuk Kerk en straat scheiden ? |
Hoezo off-topic, Cross? Wat mij betreft een leuke zinspeling op de al aardige zinspeling van Pechtold zelf.
De invoering van de WMO heeft denk ik duidelijk gemaakt dat we als samenleving een overheid niet alleen verantwoordelijk kunnen en mogen houden voor het werken aan de zorg voor de mensen. Een samenleving maak je tenslotte samen. Dus dat er meer van de kerken en van anderen verwacht wordt, dat vind ik alleen maar toe te juichen. En dan is het zeker een compliment als iemand als Pechtold, die verder niets opheeft met het hele fenomeen kerk, de kerk prijst om de veelheid aan goed werk in het omzien naar anderen. Dat is toch ook de bedoeling dat anderen aan ons kunnen zien dat we ergens voor staan, dat we er voor anderen willen zijn. Wel vind ik het ergens heel spijtig dat dit blijkbaar pas voor iemand als Pechtold duidelijk wordt door invoering van de WMO. Blijkbaar is het punt dat duidelijk wordt dan eigenlijk enkel dat de WMO niets anders inhoudt dan een ordinaire bezuinigingsmaatregel... Maar, we tellen onze zegeningen en danken meneer Pechtold voor zijn positieve feedback richting de kerken!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 15:12
|
|
|
MAR907 schreef: | Kom eens met bijbel teksten waar God de schepper dit zegt!!!! |
Alle bijbelteksten ken ik niet uit mijn hoofd, ik citeerde vrij een stelling van Jezus. Het dichtste bij komt Johannes 4: 7-21. Elke avond na het eten las mijn vader ons een flink stuk tekst voor uit de bijbel, op enig moment kristalliseert zich dat in je karakter, in je persoonlijkheid in hoe je leeft. Ik ben niet perfect en pretendeer dat ook niet te zijn. Voor mij is duidelijk dat we niet hoog van de toren hebben te blazen tegen mensen die anders denken dan wij. Alles op deze aarde is geschapen door God met een bedoeling. Natuurlijk is het goed iemand met alle respect te wijzen op vermeende zonden. Ik ben daar terughoudend in. Als twee homofiele mensen als christen leven, gedoopt zijn en belijdenis hebben gedaan en als mensen vrijwel onberispelijk leven waar menigeen een voorbeeld aan kan nemen, is er geen haar op mijn hoofd die hen van zonden beticht omdat ze homofiel zijn. Begrijp je?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 15:16
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Lijkt er veel op inderdaad.... |
dames, dames, foei toch, de balk in eigen oog, de hand in eigen boezem en zo kunnen we nog jaaaaaren doorgaan......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INEZ910
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 15:26
|
|
|
HENK710 schreef: | Hoezo off-topic, Cross? Wat mij betreft een leuke zinspeling op de al aardige zinspeling van Pechtold zelf.
De invoering van de WMO heeft denk ik duidelijk gemaakt dat we als samenleving een overheid niet alleen verantwoordelijk kunnen en mogen houden voor het werken aan de zorg voor de mensen. Een samenleving maak je tenslotte samen. Dus dat er meer van de kerken en van anderen verwacht wordt, dat vind ik alleen maar toe te juichen. En dan is het zeker een compliment als iemand als Pechtold, die verder niets opheeft met het hele fenomeen kerk, de kerk prijst om de veelheid aan goed werk in het omzien naar anderen. Dat is toch ook de bedoeling dat anderen aan ons kunnen zien dat we ergens voor staan, dat we er voor anderen willen zijn. Wel vind ik het ergens heel spijtig dat dit blijkbaar pas voor iemand als Pechtold duidelijk wordt door invoering van de WMO. Blijkbaar is het punt dat duidelijk wordt dan eigenlijk enkel dat de WMO niets anders inhoudt dan een ordinaire bezuinigingsmaatregel... Maar, we tellen onze zegeningen en danken meneer Pechtold voor zijn positieve feedback richting de kerken! |
De WMO is idd gewoon een bezuinigingsmaatregel.. er vallen nu mensen tussen wal en schip omdat lang niet alle gemeenten al beleid hebben op 'mensen met problemen' en nee de kerken zijn helaas ook nog niet klaar om dat gat op te vullen. Het zou prachtig zijn als dat wel zo was: daadwerkelijk er zijn voor mensen zonder helper, de slogan van het Leger des Heils . Er gebeuren wel mooie dingen vanuit bijvoorbeeld Stichting Present (even googelen als je het niet kent) waar de organisatie waar ik voor werk ook dankbaar gebruik van maakt. Een goed begin!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INKA401
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 15:29
|
|
|
JILL658 schreef: | mijn zoontje melvin van 13 jaar had vandaag zijn éérste stage adres bij een auto sloperij ... had er erg veel zin in, al moest hij wel al om 17.15 zijn bed uit ... kwam vandaag om 5 uur thuis ... en pappa was natuurlijk wel érg benieuwd hoe zijn dag eruit zag ...
Inka om 17.15 uur tot 5.00uur, moest ie s`nachts werken? Leuk om je zoontje zo trots te zien |
uuuuuh dat zie ik nu pas, inka is beetje dom
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INKA401
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 15:39
|
|
|
PIETER649 schreef: | nee joh. das geen sneer... voor Henk zou productiewerk OOK ervaringsverbreding zijn. Ik heb zelf een productiebedrijf en ik vind het jammer dat productiewerk kennelijk zo laag aangeschreven staat. Een beetje tikken op een toetsenbord kan iedereen, maar om binnen een productiebedrijf de continue kwaliteit te behouden in combinatie met een acceptabele kwantiteit... daar komt meer bij kijken dan je zou denken. ( dan heb ik het nog niet eens over het instellen en afstellen van machines tot op 0,01mm nauwkeurig ) |
je mag mijn duimstok wel ff lenen? staan 100 strepies op
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 16:02
|
|
|
INEZ910 schreef: | De WMO is idd gewoon een bezuinigingsmaatregel.. er vallen nu mensen tussen wal en schip omdat lang niet alle gemeenten al beleid hebben op 'mensen met problemen' en nee de kerken zijn helaas ook nog niet klaar om dat gat op te vullen. Het zou prachtig zijn als dat wel zo was: daadwerkelijk er zijn voor mensen zonder helper, de slogan van het Leger des Heils . Er gebeuren wel mooie dingen vanuit bijvoorbeeld Stichting Present (even googelen als je het niet kent) waar de organisatie waar ik voor werk ook dankbaar gebruik van maakt. Een goed begin!! |
De voedselbank wordt ook voor een groot deel gerund door mensen met een kerkelijke achtergrond en die het evangelie van naastenliefde voor (bijna) de minsten onder ons daadwerkelijk in praktijk brengen. De diakonie was ooit het hart van de kerk en de vroege gemeenten zijn mede hierdoor sterk gegroeid indertijd. Nu de sociale wetgeving niet meer toereikend is, srpingen veel kerkelijke mensen in het gat. En voordat de WMO kwam was dat ook al zo dus ik vraag me af of die bezuinigingsmaatregel, want meer was het niet, wel dit als bedoeld effect heeft. Het is wel beschamend dat een voedselbank nodig is, vind ik.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ABCDEFG776
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 16:39
|
|
|
Mijn dagje begon vanochtend bij de autogarage voor het verwisselen van een autolampje. Ik was een beetje lui en had geen zin om in de kou zelf te priegelen. Echter het lampje bleek nog goed te zijn, het zijn de draadjes / stekkertjes die los zitten. Dus bij de autobeurt binnenkort maar even aangeven... Verder naar de bouwmarkt geweest, plank gekocht en deze opgehangen in mijn keuken, randjes mooi afgewerkt en tadaaa: een stukje aanrecht extra! En van de rest zo nog wassen, wassen en wassen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIEN982
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 januari 2010, 17:02
|
|
|
Mijn dag begon vandaag... ff denken ...ik was om 9 uur uit bed...heerlijk uitgeslapen ......ff was in de wasmachine....eten.... opgeruimd. Ik heb het nu relaxt want ik hoef vandaag in de stal niks te doen. Mn ramen buiten gezeemd, was weer hard nodig, nog ff wat gestreken. Koffie gezet....10.15 de hele keuken gevuld met koffiedrinkers...wel gezellig...inmiddels werd het etenstijd..half 1... mn zus en zwager bleven mee eten...en mn buurmanneke en meisje...lekker erwtensoep en bospaddensoep op met frietjes en hapjes. Weer alles opgeruimd...op de buurkids gepast, dan nog ff naar de sportzaak en getankt, gelijk ff de auto in de wasstraat. Weer thuis , koffie gezet en zometeen nog ff het hele huis stofzuigen. Vanavond heerlijk thuis voor de tv en af en toe hier ff loeren . Dit was mn relaxte zaterdag,de meeste zijn drukker .
Laatst aangepast door
|
CARIEN982
|
op zaterdag 16 januari 2010, 17:35
|
|
Naar boven |
|
|
|
|