ChristianMatch

Forum

Buddha beeld
Ga naar pagina Vorige 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zondag 2 mei 2010, 22:48

MARISKA601 schreef:
wat moet ik met het beeldje van bartje? Knipoog smiley

Vooral niet voor bidden, want daar hield Bartje ook niet van Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zondag 2 mei 2010, 22:49

HENK710 schreef:
Vooral niet voor bidden, want daar hield Bartje ook niet van Clown smiley

Barje bad vooral niet voor bruine bonen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 2 mei 2010, 22:58

MARISKA601 schreef:
Barje bad vooral niet voor bruine bonen.
Is dit een serieuse opmerking of wil je hiermee iets zeggen Mariska?
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zondag 2 mei 2010, 23:00

CHATULIEM619 schreef:
Is dit een serieuse opmerking of wil je hiermee iets zeggen Mariska?

een flauwe vraag tussendoor.
Naar boven

Auteur Bericht
ARJAN007

BerichtGeplaatst: zondag 2 mei 2010, 23:06

CROSSROAD317 schreef:
En hier zie je al een uitwerking van satan Arjan, hij spiegelt je iets voor. De gevogen zullen in de regel kleiner zijn dan optie B of C ..... Maar is dat ook zo ??
In alle drie de opties die je geeft, zie je dingen die niet van God zijn, waarom zou je dan willen kiezen ?? Jouw keuze heb je toch al gemaakt?? Je hebt toch gekozen voor het Licht, het Goede ??
Iets wat in het donker is, is kwaad, en vanuit het kwaad komt niets wat goed is. En de verpersoonlijking van satan (het kwaad) kan in vele gedaanten komen.....

En elders zie ik een andere uitwerking van de satan, dat veel mensen zich niet meer druk maken over verkeersongevallen, maar wel over zaken die (veel) minder kwaad kunnen..... sja.
Tot mijn grote verbazing lees ik zowat elke (!) week op nu.nl over mensen die op hun motor of in hun auto scheuren als was de snelweg een race-circuit. Hun motto: "verkeersregels zijn geen regels."

Natuurlijk kies ik niet voor boeddhabeeldjes, dat wist je allang, cross.
Maar ik vind het zo vreemd dat er wel heftige discussies over boeddhabeeldjes plaatsvinden terwijl (bijna) iedereen zwijgt over doden en gewonden in het verkeer........
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zondag 2 mei 2010, 23:11

ARJAN007 schreef:
En elders zie ik een andere uitwerking van de satan, dat veel mensen zich niet meer druk maken over verkeersongevallen, maar wel over zaken die (veel) minder kwaad kunnen..... sja.
Tot mijn grote verbazing lees ik zowat elke (!) week op nu.nl over mensen die op hun motor of in hun auto scheuren als was de snelweg een race-circuit. Hun motto: "verkeersregels zijn geen regels."

Maar ik vind het zo vreemd dat er wel heftige discussies over boeddhabeeldjes plaatsvinden terwijl (bijna) iedereen zwijgt over doden en gewonden in het verkeer........

Eerlijk gezegd lijken mij die motoren en auto's grotere afgoden en werktuigen van de satan dan een buddhabeeldje.....
Naar boven

Auteur Bericht
MAATJES468

BerichtGeplaatst: zondag 2 mei 2010, 23:18

MIEKE364 schreef:
Eerlijk gezegd lijken mij die motoren en auto's grotere afgoden en werktuigen van de satan dan een buddhabeeldje.....

Don't let the devil ride because he wan't to drive....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 2 mei 2010, 23:18

MARISKA601 schreef:
een flauwe vraag tussendoor.
moet kunnen
Naar boven

Auteur Bericht
GRACE585

BerichtGeplaatst: maandag 3 mei 2010, 13:44

ARJAN007 schreef:

ik denk dat het verschil het geestelijke is arjan.
natuurlijk is het zeer verdrietig dat men zich niet goed of onverantwoordelijk gadraagt in het verkeer.
maar staat er ook niet geschreven:wat baat het je leven te winnen maar schade te lijden aan je ziel.
je zielle-leven (dus relatie met God)staat miz bovenaan arjan en niet hoelang iemand hier op aarde is.
het gaat dus om de negatieve geestelijke invloed wat zo'n afgodsbeeld kan hebben.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: maandag 3 mei 2010, 14:04

Iets in huis halen gaat altijd samen met drie aspecten.

- Wat zegt mijn verstand.
- Wat zegt mijn gevoel.
- wat zegt mijn wil.

Wanneer alle drie hetzelfde zeggen, dan is de keuze gemaakt en staat het in huis.
Naar boven

Auteur Bericht
ARJAN007

BerichtGeplaatst: maandag 3 mei 2010, 15:31

GRACE585 schreef:
ik denk dat het verschil het geestelijke is arjan.
natuurlijk is het zeer verdrietig dat men zich niet goed of onverantwoordelijk gadraagt in het verkeer.
maar staat er ook niet geschreven:wat baat het je leven te winnen maar schade te lijden aan je ziel.
je zielle-leven (dus relatie met God)staat miz bovenaan arjan en niet hoelang iemand hier op aarde is.
het gaat dus om de negatieve geestelijke invloed wat zo'n afgodsbeeld kan hebben.

kBen het met je eens dat schade aan de ziel zeker zo belangrijk is om er aandacht aan te besteden
.
Aan de andere kant vind ik het heel moeilijk om een verband te ontdekken tussen een fabrieksmatig gefabriceerd (en NIET ingestraald) boeddhabeeldje en schade aan de ziel van de koper......
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: maandag 3 mei 2010, 15:55

ARJAN007 schreef:
kBen het met je eens dat schade aan de ziel zeker zo belangrijk is om er aandacht aan te besteden
.
Aan de andere kant vind ik het heel moeilijk om een verband te ontdekken tussen een fabrieksmatig gefabriceerd (en NIET ingestraald) boeddhabeeldje en schade aan de ziel van de koper......

Het maakt niet uit hoe of wat het maken ervan is al niet okay.
Zelf de fabrikant zit dus al fout en zou dit niet moeten maken !! Boze smiley

God duld geen andere afbeeldingen of goden.

LEES DE BIJBEL GRONDIG EN ONDERZOEK EN TOETS NAAR ALLE DINGEN. !!! Engeltje smiley

Shalom,

Deut 4,16
dat gij niet verderfelijk handelt door u een gesneden beeld te maken in de gedaante van enige afgod: een afbeelding van een mannelijk of vrouwelijk wezen;

Ex 20,3
Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.

Ex 20,23
gij zult naast Mij geen goden maken; noch van zilver noch van goud zult gij ze u maken.

Deut 7,25
De gesneden beelden van hun goden zult gij met vuur verbranden; het zilver en het goud daaraan zult gij niet begeren en u niet toeëigenen, opdat gij daardoor niet verstrikt wordt, want het is een gruwel voor de HERE, uw God.

Deut 10,17
Want de HERE, uw God, is de God der goden en de Here der heren, de grote, sterke en vreselijke God, die geen partijdigheid kent noch een geschenk aanneemt;

Jes 37,19
en hun goden in het vuur geworpen, want het waren geen goden, maar slechts het maaksel van mensenhanden, hout en steen; daarom hebben zij die kunnen vernietigen.
Naar boven

Auteur Bericht
GRACE585

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 01:47

ARJAN007 schreef:
.

schade aan onze ziel is mijns inziens niet alleen belangrijk om aandacht aan te besteden maar onze ziel is de essentie van ons bestaan ,want we bestaan uit geest,ziel en lichaam en daar is het de satan om te doen om juist onze zielen te bevuilen en te beschadigen en ons af te houden van de dingen van God
het is niet een kwestie van hoelang we hier op aarde leven maar hoe we hier geleefd hebben ,zoals ik al eerder schreef.

en een beeld al dan niet ingestraald (om jou woorden maar te gebruiken)maakt geen verschil ,als het niet tot eer van God gemaakt is maar tot een dienen van de mens.(bv dus ook als sier terwijl het van oorsprong een afgodsbeeld is )
velen snappen niet hoe slinks de satan is om de mens te verleiden en een kier weet te vinden om binnen te komen in de mensenlevens.
er is uiteindelijk niets nieuws onder de zon
een iemand begon ermee en maakte er zogezegd een fabrieksvoorwerp van maar in de geestlijke wereld strekt zich dat veel verder uit .
ik daag jullie dan ook uit om op je knieen te gaan en God om openbaring en wijsheid te bidden.denk dat veel zullen schrikken wat men zoal op zou moeten/kunnen ruimen in hun huizen
er is meer tussen hemel en aarde;ik denk dan bv aan de tekst uit efeze 6 :12 waar paulus zegt ; want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees,maar tegen de overheden,tegen de machten,tegen de wereldheersers dezer duisternis,tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.
en die komen dus heus niet op je pad als duveltjes met hoorntjes maar juist op slinkse wijze of zoals cross het ook al eens gezegd heeft als een engel des lichts.de satan wil ons juist zand in de ogen strooien dat t allemaal geen kwaad kan.
ik denk als men werkelijk een diepe relatie met God heeft dan taal je niet naar al die andere zaken zoals bv de oosterse beelden ed.in huis te halen
daarom kan ik enkel nog zeggen,bid,toets en vraag God om wijsheid en openbaring.wie hierin oprecht zoekt zal zeker antwoord krijgen

Laatst aangepast door
GRACE585
op dinsdag 4 mei 2010, 02:00
Naar boven

Auteur Bericht
IMKE917

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 09:28

GRACE585 schreef:
schade aan onze ziel is mijns inziens niet alleen belangrijk om aandacht aan te besteden maar onze ziel is de essentie van ons bestaan ,want we bestaan uit geest,ziel en lichaam en daar is het de satan om te doen om juist onze zielen te bevuilen en te beschadigen en ons af te houden van de dingen van God
het is niet een kwestie van hoelang we hier op aarde leven maar hoe we hier geleefd hebben ,zoals ik al eerder schreef.

en een beeld al dan niet ingestraald (om jou woorden maar te gebruiken)maakt geen verschil ,als het niet tot eer van God gemaakt is maar tot een dienen van de mens.(bv dus ook als sier terwijl het van oorsprong een afgodsbeeld is )
velen snappen niet hoe slinks de satan is om de mens te verleiden en een kier weet te vinden om binnen te komen in de mensenlevens.
er is uiteindelijk niets nieuws onder de zon
een iemand begon ermee en maakte er zogezegd een fabrieksvoorwerp van maar in de geestlijke wereld strekt zich dat veel verder uit .
ik daag jullie dan ook uit om op je knieen te gaan en God om openbaring en wijsheid te bidden.denk dat veel zullen schrikken wat men zoal op zou moeten/kunnen ruimen in hun huizen
er is meer tussen hemel en aarde;ik denk dan bv aan de tekst uit efeze 6 :12 waar paulus zegt ; want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees,maar tegen de overheden,tegen de machten,tegen de wereldheersers dezer duisternis,tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.
en die komen dus heus niet op je pad als duveltjes met hoorntjes maar juist op slinkse wijze of zoals cross het ook al eens gezegd heeft als een engel des lichts.de satan wil ons juist zand in de ogen strooien dat t allemaal geen kwaad kan.
ik denk als men werkelijk een diepe relatie met God heeft dan taal je niet naar al die andere zaken zoals bv de oosterse beelden ed.in huis te halen
daarom kan ik enkel nog zeggen,bid,toets en vraag God om wijsheid en openbaring.wie hierin oprecht zoekt zal zeker antwoord krijgen

Amen, Grace heel mooi geschreven, en o zo waar!!
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 09:53

Gewoon even als open vraag: hoe denken we dan over beelden in de katholieke kerk? Ik ben zelf wat traditioneel en om eerlijk te zijn anti-katholiek opgevoed. De kern was: katholieken hebben beelden en knielen daarvoor. Het was dus in strijd met het gebod van gesneden beelden. Ik heb inmiddels wel ontdekt hoe het echt zit maar bovenstaande opvatting was toen nog stevig vertegenwoordigd, mogelijk nog wel, denk ik. De katholieke kerk is rijk aan symboliek en aan handelingen met een symbolische betekenis. De huidige katholiek is bewust met geloof en liturgie bezig, is mijn indruk. Eerlijk gezegd hou ik er ook wel van om naar een Latijnse mis te gaan en de hele liturgie vind ik rijk en heerlijk rustgevend. Honderden miljoenen Christenen ervaren en beleven in deze kerk hun geloof. Er hangen beeltenissen van Christus en Maria met name maar deze beelden worden zeker niet als (af-)goden aanbeden.

Hoe verhoudt zich dit dan in de discussie zoals die tot nu toe gevoerd is? Ik ervaar dat ik, ook als behoorlijk gereformeerd opgevoed jongetje, nooit zie dat er van enige aanbidding van een beeld sprake is. Katholieke pastores bevestigen dit ook. Veel protestanten echter hebben dit lang voor waar aangenomen.....

Thomas, die graag naar gregoriaanse muziek luistert.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 4 mei 2010, 13:39
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 21:02

THOMAS968 schreef:
Gewoon even als open vraag: hoe denken we dan over beelden in de katholieke kerk? Ik ben zelf wat traditioneel en om eerlijk te zijn anti-katholiek opgevoed. De kern was: katholieken hebben beelden en knielen daarvoor. Het was dus in strijd met het gebod van gesneden beelden. Ik heb inmiddels wel ontdekt hoe het echt zit maar bovenstaande opvatting was toen nog stevig vertegenwoordigd, mogelijk nog wel, denk ik. De katholieke kerk is rijk aan symboliek en aan handelingen met een symbolische betekenis. De huidige katholiek is bewust met geloof en liturgie bezig, is mijn indruk. Eerlijk gezegd hou ik er ook wel van om naar een Latijnse mis te gaan en de hele liturgie vind ik rijk en heerlijk rustgevend. Honderden miljoenen Christenen ervaren en beleven in deze kerk hun geloof. Er hangen beeltenissen van Christus en Maria met name maar deze beelden worden zeker niet als (af-)goden aanbeden.

Hoe verhoudt zich dit dan in de discussie zoals die tot nu toe gevoerd is? Ik ervaar dat ik, ook als behoorlijk gereformeerd opgevoed jongetje, nooit zie dat er van enige aanbidding van een beeld sprake is. Katholieke pastores bevestigen dit ook. Veel protestanten echter hebben dit lang voor waar aangenomen.....

Tja, die beelden zijn het symbool van de verwording van het Woord onder het katholicisme. Dat heb je als je de leer boven het Woord verheft. Ik blijf dat ook een gruwel vinden en dat in de kerk waar God aanbeden dient te worden.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 22:32

CHATULIEM619 schreef:
Tja, die beelden zijn het symbool van de verwording van het Woord onder het katholicisme. Dat heb je als je de leer boven het Woord verheft. Ik blijf dat ook een gruwel vinden en dat in de kerk waar God aanbeden dient te worden.

Dan is de orthodoxe kerk dus ook een gruwel van binnen??

Wat blijft er dan nog over?
Alleen calvinistisch nederland, en wat calvinistisch overgestoken gewoonten naar de VS.
De kerk is wel erg smal dan?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 23:45

JONATHAN890 schreef:
Dan is de orthodoxe kerk dus ook een gruwel van binnen??

Wat blijft er dan nog over?
Alleen calvinistisch nederland, en wat calvinistisch overgestoken gewoonten naar de VS.
De kerk is wel erg smal dan?
De beelden zijn een gruwel in mijn ogen. Ik doe geen uitspraak over de kerk.
Naar boven

Auteur Bericht
RELLOK036

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 23:50

THOMAS968 schreef:

buiten de symboliek thomas, vroeger heb dan het over de middeleeuwen kon men niet lezen of schrijven.... dus met beelden enschilderijen en glas-in-lood kon men toch weten wat het christelijk geloof betekende....

Rellok een limburger met oa katolieke achtergrond
Naar boven

Auteur Bericht
GRACE585

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 02:15

THOMAS968 schreef:

als voormalig rk wil ik hier wel even op reageren;als kind wisten we niet beter dat door de beelden en raamschilderingen ons eraan moesten herinneren hoe leerden enhet christelijk leven was en wat oa die zogezegde heiligen voor de mensen gedaan hadden.
helaas werd ons toen ook geleerd die beelden (afbeeldingen van zogezegde heiligen)alsook het mariabeeld als zijnde de moeder van Jezus te aanbidden.we moesten dan bv idd voor deze afbeeldingen knielen en bidden en hen (de persoon waar ze voor stonden)de dingen in gebed te vragen ipv dat men direct aan Jezus vroeg alhoewel ons ook geleerd werdt om aan God te vragen(bidden)ook vele kaarsjes werden voor de beelden gebrand als offer en dank voor verhoring.
ik schrijf het een beetje simpistisch neer maar het rk geloof wat ik van huisuit leerde ging hier best diep in.evenals de dwang om naar de kerkdiensten te moeten;gewoon omdat dat zo hoorde.
na deze strenge rk opvoeding heb ik mij dan ook toedertijd van het geloof en tevens God afgekeerd en ging het zg vrije leven in
alles kon en mocht etc.
later kwam ik tot geloof via een pinkstergemeente en leerde vandaaruit ook de bijbel kennen.een totale ommekeer in mijn leven en mede door hetgene wat in Gods woord te lezen is over afgodsbeelden en u geen gesneden beelden te maken kreeg ik een nog grotere aversie tegen de rk kerk.ik kreeg zelfs de neiging om de beeldje die bij mijn ouders in huis stonden aan diggelen te smijten(nooit gedaan uit respect voor m'n ouders,wel vele malen de kaarsjes stiekum uitgeblazen)later is dit zeker gerelativeerd en nu weet ik dat ondanks hun andere kijk hierop er best veel echt gelovige rk mensen zijn maar ben ik ervan overtuigd dat men nog veel in geloofsbeleving mist omdat ik heb mogen ervaren dat geloven veel dieper gaat,door t woord van God.
vanwege mijn aversie stuurden mijn ouders mij in gesprek met een pater en ik stelde hem uiteraard veel vragen mbt de beelden ed
hij antwoorden tja de mens wil nu eenmaal iets voor ogen en tastbaars hebben en verwees zelfs daarbij naar het gouden kalf.ik vond dat zeer triest en verwees hem daarbij naar de tekst ;zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven,
het is dus bij de rk niet zozeer dat men de beelden zelf aanbid alswel de verpersoonlijking die daarachter zit.
ik heb nog steeds veel moeite met kaarsjes branden bij zulke beelden en bloemen zetten etc.gewoon omdat ik vind dat men niet naar die mensen moeten bidden om raad ed maar dat we de genade hebben om zelf rechstreeks tot onze God mogen gaan door Jezus Christus .
maw ik vind dat het onbewust in de rk kerk tot afgodsbeelden vevormt wordt en ben er dan dus ook op tegen.
Engeltje smiley

Laatst aangepast door
GRACE585
op woensdag 5 mei 2010, 02:17
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 09:07

GRACE585 schreef:
als voormalig rk wil ik hier wel even op reageren;als kind wisten we niet beter dat door de beelden en raamschilderingen ons eraan moesten herinneren hoe leerden enhet christelijk leven was en wat oa die zogezegde heiligen voor de mensen gedaan hadden.
helaas werd ons toen ook geleerd die beelden (afbeeldingen van zogezegde heiligen)alsook het mariabeeld als zijnde de moeder van Jezus te aanbidden.we moesten dan bv idd voor deze afbeeldingen knielen en bidden en hen (de persoon waar ze voor stonden)de dingen in gebed te vragen ipv dat men direct aan Jezus vroeg alhoewel ons ook geleerd werdt om aan God te vragen(bidden)ook vele kaarsjes werden voor de beelden gebrand als offer en dank voor verhoring.
ik schrijf het een beetje simpistisch neer maar het rk geloof wat ik van huisuit leerde ging hier best diep in.evenals de dwang om naar de kerkdiensten te moeten;gewoon omdat dat zo hoorde.
na deze strenge rk opvoeding heb ik mij dan ook toedertijd van het geloof en tevens God afgekeerd en ging het zg vrije leven in
alles kon en mocht etc.
later kwam ik tot geloof via een pinkstergemeente en leerde vandaaruit ook de bijbel kennen.een totale ommekeer in mijn leven en mede door hetgene wat in Gods woord te lezen is over afgodsbeelden en u geen gesneden beelden te maken kreeg ik een nog grotere aversie tegen de rk kerk.ik kreeg zelfs de neiging om de beeldje die bij mijn ouders in huis stonden aan diggelen te smijten(nooit gedaan uit respect voor m'n ouders,wel vele malen de kaarsjes stiekum uitgeblazen)later is dit zeker gerelativeerd en nu weet ik dat ondanks hun andere kijk hierop er best veel echt gelovige rk mensen zijn maar ben ik ervan overtuigd dat men nog veel in geloofsbeleving mist omdat ik heb mogen ervaren dat geloven veel dieper gaat,door t woord van God.
vanwege mijn aversie stuurden mijn ouders mij in gesprek met een pater en ik stelde hem uiteraard veel vragen mbt de beelden ed
hij antwoorden tja de mens wil nu eenmaal iets voor ogen en tastbaars hebben en verwees zelfs daarbij naar het gouden kalf.ik vond dat zeer triest en verwees hem daarbij naar de tekst ;zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven,
het is dus bij de rk niet zozeer dat men de beelden zelf aanbid alswel de verpersoonlijking die daarachter zit.
ik heb nog steeds veel moeite met kaarsjes branden bij zulke beelden en bloemen zetten etc.gewoon omdat ik vind dat men niet naar die mensen moeten bidden om raad ed maar dat we de genade hebben om zelf rechstreeks tot onze God mogen gaan door Jezus Christus .
maw ik vind dat het onbewust in de rk kerk tot afgodsbeelden vevormt wordt en ben er dan dus ook op tegen.
Engeltje smiley

Grace,

ik lees met grote verbazing je stukje!
Als ik in de katholieke kerk kom brand ik altijd een kaarsje en vind het een mooi moment om even stil te staan bij diegene voor wie ik het kaarsje brand....Niets mis mee toch?
Ik lees dan ook met verbazing in jou stuk dat jij bij anderen die kaarsjes uitblaast......Als je dat bij mijn kaarsje zou doen had je een probleem denk ik.....
Waarom is het zoveel moeite om een andere religie te respecteren ook al is het niet de jouwe?
Jij hebt jouw ervaringen daar maar daarom hoeft de katholieke kerk nog niet slecht te zijn en aan afgoderij te doen?
Het is niet jouw kerk dat is me wel duidelijk maar respecteer het in ieder geval!

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
ARJAN007

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 09:35

GRACE585 schreef:

En de nabestaanden dan? Hebben die dan niet levenslang pijn aan het voortijdig verlies van een dierbare? Krijgen die dan geen schade aan de ziel door wonden die niet te genezen zijn?
Naar boven

Auteur Bericht
IMKE917

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 09:58

ARJAN007 schreef:
En de nabestaanden dan? Hebben die dan niet levenslang pijn aan het voortijdig verlies van een dierbare? Krijgen die dan geen schade aan de ziel door wonden die niet te genezen zijn?

Ja natuurlijk hebben de nabestaanden dan pijn en verdriet, veel zelfs!! Maar wat een troost is het voor hen dan om zeker te weten dat je dierbare nu bij God is, en geen schade aan zijn ziel heeft geleden door afgodsbeelden!! Dat is wat Grace bedoelde, Arjan!!

En diezelfde God is ook bij de nabestaanden, om ze te troosten met Zijn liefde. Wanneer er door zo'n ingrijpend verlies schade wordt geleden en er diepe wonden ontstaan, zijn die door dezelfde God te genezen, wanneer we daar oprecht mee naar hem toe gaan. Wanneer we hem de kans geven om ons te gaan genezen.

Ik vraag me in deze discussie vaak af, waarom moet alles maar goed gevonden worden? Waarom zou je ook maar iets in huis willen hebben waarvan je weet dat het gemaakt is met het doel je van God af te houden. Omdat het zogenaamd ook een weg tot God of liefde of wat dan maar ook is?
Waarom niet heel eenvoudig op je knieen en vragen of Jezus in je hart komt!? Lijkt mij de meest gemakkelijke weg....maar voor mensen wel de moeilijkste, want je moet je eigen IK los laten. En dat doet pijn..ai...maar wat krijg je daar een rijkdom voor terug!!
Lieve mensen, zie op God en God alleen!!
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 10:17

WILLEMIJN232 schreef:
Grace,

ik lees met grote verbazing je stukje!
Als ik in de katholieke kerk kom brand ik altijd een kaarsje en vind het een mooi moment om even stil te staan bij diegene voor wie ik het kaarsje brand....Niets mis mee toch?
Ik lees dan ook met verbazing in jou stuk dat jij bij anderen die kaarsjes uitblaast......Als je dat bij mijn kaarsje zou doen had je een probleem denk ik.....
Waarom is het zoveel moeite om een andere religie te respecteren ook al is het niet de jouwe?
Jij hebt jouw ervaringen daar maar daarom hoeft de katholieke kerk nog niet slecht te zijn en aan afgoderij te doen?
Het is niet jouw kerk dat is me wel duidelijk maar respecteer het in ieder geval!

Willemijn

Willemijn, de reden dat jij een kaarsje brandt is een heel andere dan de reden waarom Grace kaarsjes moest branden en kaarsjes stiekem uitblies... Ik begrijp de drang vanuit aversie van Grace en ik kan ook jouw verontwaardiging begrijpen als ze toevallig jouw kaarsje uit zou blazen...

Ik heb ook altijd gedacht dat katholieken de beelden zouden aanbidden, totdat ik een paar jaar geleden in contact kwam met iemand die van harte zijn geloof beleefde binnen de katholieke kerk. We raakten in gesprek, lazen samen stukken uit de Bijbel en kwamen tot de ontdekking dat we in het in heel wat punten best wel met elkaar eens waren.
Als ik dat vergelijk met het verhaal van Grace begrijp ik dat er ook binnen de katholieke kerk dus grote verschillen zijn...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 10:39

RELLOK036 schreef:
buiten de symboliek thomas, vroeger heb dan het over de middeleeuwen kon men niet lezen of schrijven.... dus met beelden enschilderijen en glas-in-lood kon men toch weten wat het christelijk geloof betekende....

Inderdaad, het hele beeldende in de katholieke kerk heeft vooral een historische achtergrond ivm analfabetisme. Daarnaast hebben bepaalde beelden en dergelijk ook een symbolische betekenis gekregen, maar dat is niet iets specifiek vanuit katholieke kring. Denk aan het ichtusvisje waar de 'mensen van de weg' elkaar aan herkenden en het kruis als symbool voor ons geloof.

Laatst aangepast door
HENK710
op woensdag 5 mei 2010, 10:40
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 10:46

LIESBETH326 schreef:
Ik heb ook altijd gedacht dat katholieken de beelden zouden aanbidden, totdat ik een paar jaar geleden in contact kwam met iemand die van harte zijn geloof beleefde binnen de katholieke kerk. We raakten in gesprek, lazen samen stukken uit de Bijbel en kwamen tot de ontdekking dat we in het in heel wat punten best wel met elkaar eens waren.
Als ik dat vergelijk met het verhaal van Grace begrijp ik dat er ook binnen de katholieke kerk dus grote verschillen zijn...

Inderdaad, Liesbeth. Daarom is het denk ik ook vooral belangrijk om ons vooral te richten op open gedachtenwisselingen zonder allerlei vooroordelen over bepaalde stromingen etc. Want die vooroordelen zijn niet altijd op iedereen binnen een bepaalde groepering van toepassing. We moeten daar heel zorgvuldig in zijn.

WILLEMIJN232 schreef:

Willemijn

Daarom is het denk ik goed, Willemijn, om jouw beleving en die van Grace wel los van elkaar te zien, aangezien ze een totaal andere grondslag hebben. Bij jou is het een ritueel ter herdenking, bij Grace was het een ritueel ter aanbidding...
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:58

LIESBETH326 schreef:
Willemijn, de reden dat jij een kaarsje brandt is een heel andere dan de reden waarom Grace kaarsjes moest branden en kaarsjes stiekem uitblies... Ik begrijp de drang vanuit aversie van Grace en ik kan ook jouw verontwaardiging begrijpen als ze toevallig jouw kaarsje uit zou blazen...

Dat begrijp ik allemaal heel goed Liesbeth en ik realiseer me de verschillen ook. Maar dat geeft je nog niet het 'recht'om zo over andere godsdiensten te praten vind ik....... Ik snap heel goed dat er veel oud zeer kan zitten aan zaken maar dan hoef je nog niet met het veroordelende 'vingertje'te wijzen.......
En dat probeerde ik eigenlijk te zeggen.......

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:05

HENK710 schreef:
Inderdaad, Liesbeth. Daarom is het denk ik ook vooral belangrijk om ons vooral te richten op open gedachtenwisselingen zonder allerlei vooroordelen over bepaalde stromingen etc. Want die vooroordelen zijn niet altijd op iedereen binnen een bepaalde groepering van toepassing. We moeten daar heel zorgvuldig in zijn.

Daarom is het denk ik goed, Willemijn, om jouw beleving en die van Grace wel los van elkaar te zien, aangezien ze een totaal andere grondslag hebben. Bij jou is het een ritueel ter herdenking, bij Grace was het een ritueel ter aanbidding...

Hoi Henk,

Ik zie de verschillen wel maar het gaat mij er om om duidelijk te maken dat je een andere godsdienst of andere beleving van godsdienstniet zo hoeft te veroordelen. Niet alleen je eigen beleving van je godsdienst is zaligmakend dat bedoel ik er mee te zeggen. Voor jezelf misschien wel maar dat hoeft voor een ander dus niet zo te zijn. En een ieder heeft daar zijn motieven, geschiedenis en redenen voor......
Maar omdat het voor jou naar en vervelend en traumatisch was hoeft het dat voor een ander nog niet te zijn? Snap je wat ik bedoel te zeggen?

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
SOFIE807

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 14:08

WILLEMIJN232 schreef:
Hoi Henk,

Ik zie de verschillen wel maar het gaat mij er om om duidelijk te maken dat je een andere godsdienst of andere beleving van godsdienstniet zo hoeft te veroordelen. Niet alleen je eigen beleving van je godsdienst is zaligmakend dat bedoel ik er mee te zeggen. Voor jezelf misschien wel maar dat hoeft voor een ander dus niet zo te zijn. En een ieder heeft daar zijn motieven, geschiedenis en redenen voor......
Maar omdat het voor jou naar en vervelend en traumatisch was hoeft het dat voor een ander nog niet te zijn? Snap je wat ik bedoel te zeggen?

Willemijn

Dank je Willemijn , ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden . Mijn achtergrond is dan wel volledig anders door de RK opvoeding , geen bijbel of psalmen dus tot ik voor twee jaar via een goeie vriend in een evangelisatiepost kennis maakte met een totaal andere geloofswereld ... ons geloof in God was daarom niet minder , vele zaken zijn eigenlijk bijna net hetzelfde ..... ik zal er mijn ouders dankbaar voor blijven herdenken dat ik het respect voor elk zijn godsdienst heb meegekregen ... mijn moeder zaliger zei ons toen " ieder kan in zijn geloof zalig worden , want er is maar één God " al moet ik er aan toevoegen dat door de dwalingen van priesters velen van ons op de dool zijn en de kerk laten voor wat ze is . En ja , als je met vragen zit , de antwoorden krijg je nu niet bepaald direct van onze priester ..... En het celibaat ... nu ja , de voorbeelden die we als jonge pubers kregen deden ons geloof ook niet bepaald veel goeds ....
En wat de kaarsjes betreft , doe ik ook branden .... maar niet om te aanbidden .... om even stil te staan .... bij hen die ik liefhad ....
Nog fijne dag ....
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: woensdag 5 mei 2010, 14:14

WILLEMIJN232 schreef:
Hoi Henk,

Willemijn

Echt veroordelen is volgens mij in Grace haar geval ook geen sprake van. Ze heeft enkel haar teleurstellende ervaring gedeeld, waarbij ze vraagtekens zet bij deze manier van invullen voor haarzelf. Daarmee heeft ze in mijn ogen niet de gehele katholieke beweging veroordeeld...
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 Volgende
Pagina 13 van 17