ChristianMatch

Forum

Kinderdoop
Ga naar pagina Vorige 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
BERT168

BerichtGeplaatst: zondag 16 januari 2011, 22:29

CHATULIEM619 schreef:
Kun je je echt niet voorstellen waarom mensen die geloven in de Bijbelse manier van doop moeite hebben met de visie op kinderdoop? oftewel verbondsdoop? Na al die maanden van discussie, waarin verschillende facetten belicht zijn, kun je je nog niet voorstellen waarom wij daar niet achter kunnen staan?

Jullie vragen nl heel wat van ons...je vraagt van ons een manier van dopen te accepteren, die in de Bijbel niet voorkomt. Die ook nog voortkomt uit een bepaalde theologie waar we niet achter kunnen staan en die ook nog verkeerde verwachtingen schept?
Kijk dat noem ik nu kortzichtig...

zoals chat al zegt en ook in voorgaande reacties al door cross is aangegeven met een stukje kerkgeschiedenis,waarin de kerk-en daarmee dus gewoon een aantal mensen,en niet God zelf-hebben bepaald welke methode als 'ware' doop gehanteerd zou worden in de toekomst.
welke waarde hechten we dan nog aan het woord van God(de bijbel dus)
als mensen maar een eigen bedachte methode gaan gebruiken?
zou de methode die God zelf ons aanreikt niet de beste zijn?

of kunnen we we als mensen gewoon maar zeggen ..wij hebben iets beters bedacht dan wat God ons heeft aangereikt?
degenen die in de middeleeuwen de doop van besprenkeling hebben bedacht hebben wel enorm veel lef gehad,moet ik eerlijk bekennen.
en of je dat dan met alle ernst en respect voor God doet,wil nog niet zeggen dat God het dan ''wel goed zal vinden''.

als het zo zijn dat een methode bedacht door mensen ook wel kan,dan kunnen we ook wel een 3e methode erbij maken,als we er maar in alle ernst en respect mee omgaan toch?
ik denk dat God heel goed weet wat hij doet,en we hoeven geen moment te twijfelen aan de doop der onderdompeling die wij van God zelf hebben gekregen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 16 januari 2011, 22:48

beetje hypocriet bert, wel afgeven op mensen die volgens jou niet de bijbelse doopvorm gebruiken, maar het wel normaal vinden dat de dames zonder hoofdbedekking in de dienst komen...

gewoon ergens iets uitpikken wat jou goed uitkomt en mensen erop aanvallen dat ze niet hetzelfde eruit pikken als jij... das hypocriet.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 16 januari 2011, 22:50

HENK710 schreef:
Wat ik aangeef is dat er juist vanuit de verbondsdopers veelal wel begrip is voor de andere interpretatie van de geloofsdopers, maar dat dit andersom veelal niet zo is. Nergens staat dat je die andere doop moet accepteren, enkel dat je moet respecteren dan een ander vanuit dezelfde basis toch tot andere conclusies kan komen. Dat is niet bepaald kortzichtig, maar juist veel ruimte latend aan andersdenkenden met wie je je toch een voelt...

Overigens kent de verbondsdoop geen verkeerde verwachtingen. Weer zo'n verkeerde vooronderstelling...
Zowel het ritueel als de achterliggende theologie zijn in mijn ogen niet acceptabel...omdat ze teveel afwijken van de oorspronkelijke bedoeling van de doop...
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: zondag 16 januari 2011, 22:58

BERT168 schreef:
zoals chat al zegt en ook in voorgaande reacties al door cross is aangegeven met een stukje kerkgeschiedenis,waarin de kerk-en daarmee dus gewoon een aantal mensen,en niet God zelf-hebben bepaald welke methode als 'ware' doop gehanteerd zou worden in de toekomst.
welke waarde hechten we dan nog aan het woord van God(de bijbel dus)
als mensen maar een eigen bedachte methode gaan gebruiken?
zou de methode die God zelf ons aanreikt niet de beste zijn?

of kunnen we we als mensen gewoon maar zeggen ..wij hebben iets beters bedacht dan wat God ons heeft aangereikt?
degenen die in de middeleeuwen de doop van besprenkeling hebben bedacht hebben wel enorm veel lef gehad,moet ik eerlijk bekennen.
en of je dat dan met alle ernst en respect voor God doet,wil nog niet zeggen dat God het dan ''wel goed zal vinden''.

als het zo zijn dat een methode bedacht door mensen ook wel kan,dan kunnen we ook wel een 3e methode erbij maken,als we er maar in alle ernst en respect mee omgaan toch?
ik denk dat God heel goed weet wat hij doet,en we hoeven geen moment te twijfelen aan de doop der onderdompeling die wij van God zelf hebben gekregen.
Volgens mij twijfelt er niemand aan deze vorm van dopen.
Althans wij niet
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zondag 16 januari 2011, 22:59

GERT856 schreef:
In iedergeval niet, veroordelend

Geef eens een inhoudelijke reactie Gert, daar kan ik meer mee. Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 16 januari 2011, 23:03

MEDEDELING

Ondanks het feit dat wij op CM forum verketterd gaan worden als heidenen, hebben Annette en ik besloten onze dochter die op 10 oktober 2010 geboren is, binnenkort te laten dopen.

Voor ons heet dit de HEILIGE DOOP en is een bewuste keuze.

Wij hopen dat Esther op volwassen leeftijd zelf de beslissing gaat nemen belijdenis te gaan doen.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zondag 16 januari 2011, 23:03

HENK710 schreef:
Dat is nu juist wat veelal opvalt bij afwijzers van de kinderdoop (waar ik overigens liever de term verbondsdoop gebruik, aangezien het niet enkel aan kinderen bediend wordt). Immers die worden meteen als onbijbels afgeschilderd, terwijl de meeste verbondsdopers accepteren dat er blijkbaar ook een andere uitleg mogelijk is, welke zij respecteren.

Met andere woorden, omdat hun het doen, mogen zij het ook doen. Smiley die vol vragen zit

Reageer eens op de totale inhoud van wat ik schreef en niet alleen op datgene waarop je nu reageerde, dan kunnen we verder met de discussie Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zondag 16 januari 2011, 23:08

PIETER649 schreef:
MEDEDELING

Ondanks het feit dat wij op CM forum verketterd gaan worden als heidenen, hebben Annette en ik besloten onze dochter die op 10 oktober 2010 geboren is, binnenkort te laten dopen.

Wij hopen dat Esther op volwassen leeftijd zelf de beslissing gaat nemen belijdenis te gaan doen.

Hartelijk gefeliciteerd met dit besluit.
Ik hoop dat het een hele mooie dienst gaat worden.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zondag 16 januari 2011, 23:08

PIETER649 schreef:
MEDEDELING

Vandaar dat ik Kinderdoop schreef, dus met een hoofdletter K .... Knipoog smiley

Maar wat als je dochter later zelf de beslissing neemt om ipv belijdenis te doen, zich als volwassen te laten dopen Pieter, sta je dan ook achter haar eigen besluit ??

..

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op zondag 16 januari 2011, 23:10
Naar boven

Auteur Bericht
BERT168

BerichtGeplaatst: zondag 16 januari 2011, 23:09

PIETER649 schreef:
beetje hypocriet bert, wel afgeven op mensen die volgens jou niet de bijbelse doopvorm gebruiken, maar het wel normaal vinden dat de dames zonder hoofdbedekking in de dienst komen...

gewoon ergens iets uitpikken wat jou goed uitkomt en mensen erop aanvallen dat ze niet hetzelfde eruit pikken als jij... das hypocriet.

tjonge pieter,hebben we er nu in eens weer een topic bij?
wat heeft die hoofdbedekking nou met de doop te maken dan?
gelukkig ken ik je al wat langer dan vandaag,je wilt natuurlijk graag een beetje stangen weet intussen..
wat dat betreft,ik heb stangen zat voor je op het werk,dan kun je nog maanden vooruit... Clown smiley

Laatst aangepast door
BERT168
op zondag 16 januari 2011, 23:09
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 16 januari 2011, 23:16

CROSSROAD317 schreef:
Vandaar dat ik Kinderdoop schreef, dus met een hoofdletter K .... Knipoog smiley

Maar wat als je dochter later zelf de beslissing neemt om ipv belijdenis te doen, zich als volwassen te laten dopen Pieter, sta je dan ook achter haar eigen besluit ??

..

ik hoop dat ze dr verstand gebruikt...

maar verder... ach zelfs al word ze feyenoord-fan.... t blijft je kind he
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 16 januari 2011, 23:18

BERT168 schreef:
tjonge pieter,hebben we er nu in eens weer een topic bij?
wat heeft die hoofdbedekking nou met de doop te maken dan?
gelukkig ken ik je al wat langer dan vandaag,je wilt natuurlijk graag een beetje stangen weet intussen..
wat dat betreft,ik heb stangen zat voor je op het werk,dan kun je nog maanden vooruit... Clown smiley

we hadden het over voorschriften vanuit de bijbel toch? bijbelse opdrachten.
en dan laat ik het oude testament zelfs nog achterwege....

niet alles is stangen Bert
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: zondag 16 januari 2011, 23:29

CROSSROAD317 schreef:
Geef eens een inhoudelijke reactie Gert, daar kan ik meer mee. Engeltje smiley
Inhoudelijk? als jullie niet eens meer weten wat je schrijft, lijkt mij inhoudelijk genoeg.
En dan vooral het veroordelend karakter van u en uw companen, en daar ga ik dan voor de rest niet inhoudelijk op in. Ik zou zo zeggen lees al het , inhoudelijke !
Naar boven

Auteur Bericht
BERT168

BerichtGeplaatst: zondag 16 januari 2011, 23:42

GERT856 schreef:
Inhoudelijk? als jullie niet eens meer weten wat je schrijft, lijkt mij inhoudelijk genoeg.
En dan vooral het veroordelend karakter van u en uw companen, en daar ga ik dan voor de rest niet inhoudelijk op in. Ik zou zo zeggen lees al het , inhoudelijke !

weten wij niet wat we schrijven?
wij kunnen alles aantonen met tekstverwijzingen,hoe we er aan komen wat we zeggen, kunt eh..U dat ook?

Laatst aangepast door
BERT168
op zondag 16 januari 2011, 23:45
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 00:06

GERT856 schreef:
heel vreemde reactie Gert. In het licht van de bijbel kunnen wij het niet eens zijn met de kinderdoop. We geven dat met duidelijke argumenten weer. Ons dan meteen af te schilderen als veroordelend, gaat veel te ver. Dan zou je de bijbel eens ter hand moeten nemen en echt lezen wat er staat. Verder zou je eens de voorgaande pagina's moeten doorlezen, want dit is al een heel oude discussie.
Wat mij tegen de borst stuit is dat men een ritueel veranderd heeft, en het een label gegeven heeft waar het niet voor bedoeld is. Dat men daar dan een hele theologische invulling bij geeft, die naar mijn idee veel te veel OT is, dat vind ik uitermate bezwaarlijk.

De doop is het symbool van bekering van de mens. Hij legt zn oude leven af en staat op in het nieuwe leven. Het is ook een prachtig symbool omdat iemand daadwerkelijk weerloos is tegenover datgene wat hem overkomt...Als antwoord op de doop ontvangt de gelovige de wedergeboorte...zo is het bedoeld.
Dit volgt ook op de boodschap die Jezus verkondigde: bekeert U, want het koninkrijk van God is nabij. Het vernieuwende van de boodschap van Jezus was juist, dat de mensen zich moesten bekeren. Zelfs Nicodemus kreeg dit verhaal te horen...

De kinderdoop stelt centraal dat het kind in het verbond aangenomen wordt door God. Dat is een heel ander verhaal. Dan denk je in termen van bij het volk van God horen. En iedereen die gedoopt is hoort daarbij. Niet de bekering is de boodschap, maar het verbond. En dat is oud-testamentisch. Zoals de joden voorbestemd waren om het volk van God te zijn, al dan niet vrijwillig, zo is iedere gedoopte voorbestemd een kind van God te zijn, al dan niet vrijwillig.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 00:39

GERT856 schreef:

Het gaat mij er niet om wie gelijk krijgt Gert, het gaat mij er om dat we elkaar kunnen respecteren ondanks de verschillen in inzicht Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
BERT168

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 00:44

PIETER649 schreef:
we hadden het over voorschriften vanuit de bijbel toch? bijbelse opdrachten.
en dan laat ik het oude testament zelfs nog achterwege....

niet alles is stangen Bert

er staat idd iets over hetgeen wat je zegt,misschien iets voor een ander topic,maar dat kun je niet vergelijken met de doop.
op meerdere plaatsen in het NT wordt er over de doop gesproken,en dat God het erg belangrijk vind dat wij die keus maken voor hem.
om de tekst over de vrouw met 'ongedekte hoofde' nu te vergelijken met de belangrijke opdracht van God om ons te laten dopen,lijkt me een vergelijking van een mug met een brontosaurus.. Knipoog smiley

de doop is vele malen belangrijker dan de vraag of vrouwen een hoedje moeten dragen of niet.
je wilt toch zeker niet beweren dat het feit,dat vrouwen nu geen hoedje meer dragen wij dus ook vrij zijn om zelf dan maar een andere manier van dopen te gaan bedenken als dat God ons duidelijk laat zien in de bijbel?
als we er allerlei andere kleine dingen bijhalen,dreigt dat gene waar het hier over gaat te vervagen,wat al vele malen eerder is gebeurt in dit topic.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 00:52

CHATULIEM619 schreef:
De kinderdoop stelt centraal dat het kind in het verbond aangenomen wordt door God. Dat is een heel ander verhaal. Dan denk je in termen van bij het volk van God horen. En iedereen die gedoopt is hoort daarbij. Niet de bekering is de boodschap, maar het verbond. En dat is oud-testamentisch. Zoals de joden voorbestemd waren om het volk van God te zijn, al dan niet vrijwillig, zo is iedere gedoopte voorbestemd een kind van God te zijn, al dan niet vrijwillig.

Hier ben ik mee eens... Knipoog smiley

Laatst aangepast door
MAR907
op maandag 17 januari 2011, 00:52
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 08:44

CROSSROAD317 schreef:
Het gaat mij er niet om wie gelijk krijgt Gert, het gaat mij er om dat we elkaar kunnen respecteren ondanks de verschillen in inzicht Engeltje smiley
Helaas, hier heeft ook onze cultuur weer invloed op ons gedrag. Zodra je een mening hebt, word je meteen verweten dat je geen respect hebt voor anderen. Bij een discussie over zulke onderwerpen is dat een vanzelfsprekendheid dat hoewel je het niet met elkaar eens bent, dat je respect voor elkaar als persoon hebt. Geef mij maar de Joodse traditie, die polemiek hoog in het vaandel had staan. Of de Britse politiek, waar men elkaar fel durft te bestrijden in het parlement. Of zoals een Amerikaan zei: ik ben tegen alles wat je zegt, maar ik zal mijn uiterste best doen om te zorgen dat jij mag blijven zeggen wat je wilt.

Hoe lang zijn bewegingen die de volwassendoop predikten niet genegeerd? Is dat dan respect? Hoe lang is er laatdunkend gedaan over mensen die zich volwassen wilden laten dopen? Mensen zijn er door de kerk uitgezet, uit hun ambt gezet....

Ik heb de Dordtse leerregels doorgelezen. Wat een respect voor andersdenkenden zeg...ze worden verketterd en aan de duivel uitgeleverd.

En als nu blijkt dat gewoon door simpel de bijbel te lezen, de argumentatie voor geloofsdoop nu eenmaal veel sterker is, dan die voor kinderdoop, roept men opeens, je moet respect hebben. Eigenlijk een zwaktebod vind ik. Een genant zwaktebod, gezien het verleden...

Jarenlang hebben de reformatorische kerken een air om zich heen gehad dat zij de ware kerk waren en de ware leer hadden. En nog steeds heerst die opvatting bij veel mensen. Waarom hebben ze de kern van het evangelie dan zo verdraaid en iedereen die de doop wil uitvoeren zoals de bijbel voorschrijft zo verketterd? Als je echt van Gods Woord houdt, zoals beweerd wordt, dan luister je toch gewoon naar Zijn Woord, ook op dit gebied?

Draai de discussie eens om. Waarom zou je je niet laten dopen zoals God voorschrijft? Waarom neem je genoegen met het standpunt van de kerk, terwijl je weet dat God iets anders vraagt? Waarom moet de geloofsdoop überhaupt zo verdedigd worden? Het zou binnen de kerk een axioma moeten zijn. De Bijbel schrijft het zo voor, dus we doen het zo....Juist de kerken die de Bijbel zo hoog in het vaandel hebben staan, zouden moeten weten dat ze in dit geval mensen op het verkeerde spoor hebben geleid.
Of is hun eigen theologie belangrijker gebleken dan Gods Woord. Het wordt tijd dat men zich daar eens op gaat bezinnen.

Overbodig voor sommigen, maar ik zal het eens zeggen. Hoewel ik anders denk dat een aantal van jullie, respecteer ik jullie wel, bla bla bla, aai over de kop...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 17 januari 2011, 10:16
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 08:55

CHATULIEM619 schreef:
Helaas, hier heeft ook onze cultuur weer invloed op ons gedrag. Zodra je een mening hebt, word je meteen verweten dat je geen respect hebt voor anderen. Bij een discussie over zulke onderwerpen is dat een vanzelfsprekendheid dat hoewel je het niet met elkaar eens bent, dat je respect voor elkaar als persoon hebt. Geef mij maar de Joodse traditie, die polemiek hoog in het vaandel had staan. Of de Britse politiek, waar men elkaar fel durft te bestrijden in het parlement. Of zoals een Amerikaan zei: ik ben tegen alles wat je zegt, maar ik zal mijn uiterste best doen om te zorgen dat jij mag blijven zeggen wat je wilt.

Hoe lang zijn bewegingen die de volwassendoop predikten niet genegeerd? Is dat dan respect? Hoe lang is er laatdunkend gedaan over mensen die zich volwassen wilden laten dopen? Mensen zijn er door de kerk uitgezet, uit hun ambt gezet....

Ik heb de Dordtse leerregels doorgelezen. Wat een respect voor andersdenkenden zeg...ze worden verketterd en aan de duivel uitgeleverd.

En als nu blijkt dat gewoon door simpel de bijbel te lezen, de argumentatie voor geloofsdoop nu eenmaal veel sterker is, dan die voor kinderdoop, roept men opeens, je moet respect hebben. Eigenlijk een zwaktebod vind ik. Een genant zwaktebod, gezien het verleden...

zijn al deze overwegingen van jou, chatuliem, van belang, wanneer de Heere Jezus bidt; "Vader, ik wil dat zij één zijn, gelijk Wij één zijn, opdat de wereld wete, dat Gij Mij gezonden hebt."?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 09:16

HANNAH810 schreef:
zijn al deze overwegingen van jou, chatuliem, van belang, wanneer de Heere Jezus bidt; "Vader, ik wil dat zij één zijn, gelijk Wij één zijn, opdat de wereld wete, dat Gij Mij gezonden hebt."?
Hannah, persoonlijk naar jou toe...ik zie dat je de Heer liefhebt en met jouw ervaar ik wel een geestelijke eenheid. Zou het niet beter zijn de leiding van je eigen kerk tot orde te roepen en hen te wijzen op eenheid. Want zij zijn toch de eerste geweest die andersdenkenden buitengesloten hebben?

Overbodig voor sommigen, maar ik zal het eens zeggen. Hoewel ik anders denk dat een aantal van jullie, respecteer ik jullie wel, bla bla bla, aai over de kop..

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 17 januari 2011, 10:15
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 09:35

CHATULIEM619 schreef:
Zou het niet beter zijn de leiding van je eigen kerk tot orde te roepen en hen te wijzen op eenheid. Want zij zijn toch de eerste geweest die andersdenkenden buitengesloten hebben?

ik denk niet dat de Heere God van mij verwacht, dat ik een kerkeraad tot de orde roep, chatuliem.
ik denk dat Hij van mij verwacht dat ik de knopen van onrecht aanwijs en losmaak, "gevangenen" vrijlaat (vanuit dat wat hen weerhoud tot God te gaan), mijn hart open voor de hongerigen en hen waar mogelijk (geestelijk) te voeden, mijn huis(elijkheid) delen met wie geen thuis
(-gevoel) hebben, de bedrukte ziel te verzadigen,en Gods liefde en steun delen met de "verpletterde" mensen om me heen. (jesaja 58)

kort gezegt; Hij verwacht een hart dat gééft, niet een hart dat veroordeelt.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 10:06

HANNAH810 schreef:
ik denk niet dat de Heere God van mij verwacht, dat ik een kerkeraad tot de orde roep, chatuliem.
ik denk dat Hij van mij verwacht dat ik de knopen van onrecht aanwijs en losmaak, "gevangenen" vrijlaat (vanuit dat wat hen weerhoud tot God te gaan), mijn hart open voor de hongerigen en hen waar mogelijk (geestelijk) te voeden, mijn huis(elijkheid) delen met wie geen thuis
(-gevoel) hebben, de bedrukte ziel te verzadigen,en Gods liefde en steun delen met de "verpletterde" mensen om me heen. (jesaja 58)

Ok Hannah, begrijp ik. Maar leg dan de vraag van eenheid niet bij ons neer, maar bij degenen die ons buitengesloten hebben. Te beginnen bij Dordrecht..

Overbodig voor sommigen, maar ik zal het eens zeggen. Hoewel ik anders denk dat een aantal van jullie, respecteer ik julie wel, bla bla bla, aai over de kop..

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 17 januari 2011, 10:17
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 10:25

CHATULIEM619 schreef:

Jarenlang hebben de reformatorische kerken een air om zich heen gehad dat zij de ware kerk waren en de ware leer hadden. En nog steeds heerst die opvatting bij veel mensen. Waarom hebben ze de kern van het evangelie dan zo verdraaid en iedereen die de doop wil uitvoeren zoals de bijbel voorschrijft zo verketterd? Als je echt van Gods Woord houdt, zoals beweerd wordt, dan luister je toch gewoon naar Zijn Woord, ook op dit gebied?

Draai de discussie eens om. Waarom zou je je niet laten dopen zoals God voorschrijft? Waarom neem je genoegen met het standpunt van de kerk, terwijl je weet dat God iets anders vraagt? Waarom moet de geloofsdoop überhaupt zo verdedigd worden? Het zou binnen de kerk een axioma moeten zijn. De Bijbel schrijft het zo voor, dus we doen het zo....Juist de kerken die de Bijbel zo hoog in het vaandel hebben staan, zouden moeten weten dat ze in dit geval mensen op het verkeerde spoor hebben geleid.
Of is hun eigen theologie belangrijker gebleken dan Gods Woord. Het wordt tijd dat men zich daar eens op gaat bezinnen.

Overbodig voor sommigen, maar ik zal het eens zeggen. Hoewel ik anders denk dat een aantal van jullie, respecteer ik jullie wel, bla bla bla, aai over de kop...

Ik krijg de indruk dat je mensen onderuitprobeert te halen,
door de kinderdoop te verketteren.
Duik eens in de kerkgeschiedenis.
Waarom zijn de dordtse leerregels opgesteld?
Tegen wie zijn ze opgesteld?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 10:26

MARISKA601 schreef:
Ik krijg de indruk dat je mensen onderuitprobeert te halen,
door de kinderdoop te verketteren.
Duik eens in de kerkgeschiedenis.
Waarom zijn de dordtse leerregels opgesteld?
Tegen wie zijn ze opgesteld?
Overbodig voor sommigen, maar ik zal het eens zeggen. Hoewel ik anders denk dat een aantal van jullie, respecteer ik julie wel, bla bla bla, aai over de kop..

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 17 januari 2011, 12:26
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 10:27

Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 10:50

CHATULIEM619 schreef:
Helaas, hier heeft ook onze cultuur weer invloed op ons gedrag. Zodra je een mening hebt, word je meteen verweten dat je geen respect hebt voor anderen. Bij een discussie over zulke onderwerpen is dat een vanzelfsprekendheid dat hoewel je het niet met elkaar eens bent, dat je respect voor elkaar als persoon hebt. Geef mij maar de Joodse traditie, die polemiek(/pennenstrijd) hoog in het vaandel had staan. Of de Britse politiek, waar men elkaar fel durft te bestrijden in het parlement. Of zoals een Amerikaan zei: ik ben tegen alles wat je zegt, maar ik zal mijn uiterste best doen om te zorgen dat jij mag blijven zeggen wat je wilt.

HANNAH810 schreef;

CHATULIEM619 schreef;
Zou het niet beter zijn de leiding van je eigen kerk tot orde te roepen en hen te wijzen op eenheid. Want zij zijn toch de eerste geweest die andersdenkenden buitengesloten hebben?

HANNAH810 schreef:

CHATULIEM619 schreef;
Ok Hannah, begrijp ik. Maar leg dan de vraag van eenheid niet bij ons neer, maar bij degenen die ons buitengesloten hebben. Te beginnen bij Dordrecht..

ik leg de vraag over "één zijn" niet bij "ons" neer, chatuliem, maar bij jou persoonlijk, als reactie op jouw bericht waarin je aangeeft liever de strijd aan te gaan over een onderwerp, dan om de "eenheid" te zoeken.
overigens wordt het ook wel wat lastig om "mijn oproep" in dordrecht neer te leggen, aangezien de dordse leerregels eeuwen geleden al zijn opgesteld; die mensen zijn inmiddels tot stof weergekeerd, dus ja..... Verlegen lachende smiley
daarnaast ben ik ook niet in discussie met dordrecht, niet met "ons",maar met chatuliem.......

Laatst aangepast door
HANNAH810
op maandag 17 januari 2011, 10:51
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 11:06

HANNAH810 schreef:
ik leg de vraag over "één zijn" niet bij "ons" neer, chatuliem, maar bij jou persoonlijk, als reactie op jouw bericht waarin je aangeeft liever de strijd aan te gaan over een onderwerp, dan om de "eenheid" te zoeken.
overigens wordt het ook wel wat lastig om "mijn oproep" in dordrecht neer te leggen, aangezien de dordse leerregels eeuwen geleden al zijn opgesteld; die mensen zijn inmiddels tot stof weergekeerd, dus ja..... Verlegen lachende smiley
daarnaast ben ik ook niet in discussie met dordrecht, niet met "ons",maar met chatuliem.......
Eenheid en eens zijn zijn twee verschillende dingen. In een polemiek ga je er al van uit dat je elkaar respecteert, maar van repliek dient op basis van argumenten. Ik voel me één met een ieder van wie zijn hart Jezus toebehoort. Maar ik ben het niet eens met een aantal van jullie.

Bovendien zijn jullie wel het product van Dordt. Het voorbeeld van verkettering is voortdurend gevolgd. Dus dan klinkt het uiterst wrang om dan opeens de vraag naar eenheid te horen.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 17 januari 2011, 11:07
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 11:27

CHATULIEM619 schreef:
Ik voel me één met een ieder van wie zijn hart Jezus toebehoort. Maar ik ben het niet eens met een aantal van jullie.

Bovendien zijn jullie wel het product van Dordt. Het voorbeeld van verkettering is voortdurend gevolgd. Dus dan klinkt het uiterst wrang om dan opeens de vraag naar eenheid te horen.

ehm, ik heet geen jullie; hannah is de naam......... Knipoog smiley aangenaam..... Knipoog smiley
waar kan ik mijn verkettering terugvinden, chatuliem? ik kan me namelijk niet herinneren je ooit verkettert te hebben...... Twijfelende smiley

ennehhhh....... ben ik een product van Dordt?
zijn de vrome heren, die al honderden jaren gestorven zijn, mijn verwekkers? of is de rivier mijn moeder en de cathedraal mijn vader?
ik zie mezelf meer als "product" van de schepping van God eerlijk gezegt.
(een mens als product.........voor mij persoonlijk klinkt dat niet!!)

ondertussen ligt mijn vraag aan je nog steeds onbeantwoord;

Laatst aangepast door
HANNAH810
op maandag 17 januari 2011, 11:31
Naar boven

Auteur Bericht
DAYSPRING826

BerichtGeplaatst: maandag 17 januari 2011, 11:39

Hannah, bedankt voor je wijze woorden. Ik heb me opzettelijk niet in de discussie gemengd, omdat die m.i. niet zozeer gericht was op het elkaar leren te begrijpen op basis van (bijbelse) argumenten, maar op het elkaar aftroeven. Het wij-zijdenken ('jullie' van Dordt, 'jullie' reformatorischen) vergroot de kloof tussen christenen alleen maar.

Ik ben niet 'het product van Dordt', ik wens ook niet in een vakje geplaatst te worden; ik ben eerst en vooral iemand die God liefheeft en zich onderdeel weet van de wereldwijde gemeente van Christus in al haar verscheidenheid!
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 Volgende
Pagina 13 van 16