ChristianMatch

Forum

Calvijn
Ga naar pagina Vorige 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 ... 19 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 17:00

.

Laatst aangepast door
LEONARD480
op maandag 11 april 2011, 17:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 21:28

CHATULIEM619 schreef:
Als je mij kunt aangeven waar de bijbel ons oproept om te onderzoeken welke gaven bij je passen, zal ik mijn standpunt wijzigen. De bijbel roept op ze te gebruiken...

Ja, er wordt opgeroepen ze te gebruiken. Maar hoe gebruiken als je ze niet eerst ontdekt? Knipoog smiley Niet voor niets wordt ook een en ander uiteengezet over Dat alleen al roept op om te ontdekken hoe jij jouw leven kunt stellen in Zijn dienst op de bij jou passende manier zoals God jou gemaakt heeft.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 21:30

HENK710 schreef:
Ja, er wordt opgeroepen ze te gebruiken. Maar hoe gebruiken als je ze niet eerst ontdekt? Knipoog smiley Niet voor niets wordt ook een en ander uiteengezet over Dat alleen al roept op om te ontdekken hoe jij jouw leven kunt stellen in Zijn dienst op de bij jou passende manier zoals God jou gemaakt heeft.
Je ontdekt ze als je bezig gaat met het werk van de Heer.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: maandag 11 april 2011, 21:32

CHATULIEM619 schreef:
Je ontdekt ze als je bezig gaat met het werk van de Heer.

Volgens mij ben je het dan meer eens met Cross dan je in eerste instantie deed blijken vanuit je reactie. Knipoog smiley Er is dus wel degelijk een gegronde basis voor het persoonlijk ontdekken van je gaven en talenten, zonder dat dit direct met zelfverheerlijking te maken heeft, zoals je wel direct veronderstelde...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 11:03

HENK710 schreef:
Volgens mij ben je het dan meer eens met Cross dan je in eerste instantie deed blijken vanuit je reactie. Knipoog smiley Er is dus wel degelijk een gegronde basis voor het persoonlijk ontdekken van je gaven en talenten, zonder dat dit direct met zelfverheerlijking te maken heeft, zoals je wel direct veronderstelde...
Het gaat juist niet om het persoonlijk ontdekken, het gaat om het doen...
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 11:23

CHATULIEM619 schreef:
Het gaat juist niet om het persoonlijk ontdekken, het gaat om het doen...

Wat is het verschil Chat?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 11:27

LEONARD480 schreef:
Wat is het verschil Chat?
Schrijf ik nu zo onduidelijk of ligt het aan het niet goed lezen. Het verschil is dat de gaventest een analyse is (vooraf) en dat leidt tot zelfontdekking en zelfverheerlijking. Bij het werken voor de Heer gaat het niet om de analyse, maar het gaat om het gebruiken ter ere van God en ten behoeve van de ander.
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 11:32

CHATULIEM619 schreef:
Schrijf ik nu zo onduidelijk of ligt het aan het niet goed lezen. Het verschil is dat de gaventest een analyse is (vooraf) en dat leidt tot zelfontdekking en zelfverheerlijking. Bij het werken voor de Heer gaat het niet om de analyse, maar het gaat om het gebruiken ter ere van God en ten behoeve van de ander.

Zelfverheerlijking is toch juist waar het niet om draait...ok begrijp je bijdrage volledig...misschien nog last van de jetlag van het weekend.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 13:13

CHATULIEM619 schreef:

Heb jij de bijbel bestudeerd om te weten wat de gaven zijn die de Geest ons wil geven ?? Dan was je dus ook al indirect bezig met een analyse van wat gaven zijn toch??
En ik denk dat je tijdens je opleiding, zeker college hebt gehad over de gaven van de Geest.

Is zelfontdekking verkeerd dan, het is m.i. zelfs heel goed om te weten wie je bent. Als je weet wie je bent kun je ook grenzen stellen en die grenzen zijn zelfs noodzakelijk voor een goed functioneren. En zelfontdekking om te weten wie je mag zijn in Christus is volgens mij ook niet verkeerd, het geeft je namelijk de mogelijkheid om je nog meer open te stellen voor datgene wat Hij met je wil doen.
Zelfverheerlijking heeft niets maar dan ook niets te maken met zelfontdekking, hiermee zet je zelfs je eigen suggestieve mening boven dat van de bijbel.
Psalm 139:23
Doorgrond mij, God, en ken mijn hart,
peil mij, weet wat mij kwelt,
24 zie of ik geen verkeerde weg ga,
en leid mij over de weg die eeuwig is.
David vraagt God om hem helemaal te onderzoeken, te doorgronden, om te zien of hij niet de verkeerde weg gaat, en dan vraagt David, leid mij, zoals ik ben, over de weg die eeuwig is.
David weet wie hij is, hij kent zijn tekortkomingen, en dat brengt hij voor het aangezicht van God.

Ik durf te zeggen dat ik ondertussen vrij goed weet wie ik ben en wie ik ben in Christus, wat mijn sterke en zwakke punten zijn. Waar ik aan moet werken of wat ik wil uitbouwen. Ik weet ook wat mijn gave is / gaven zijn die ik nu heb, maar dat wil niet zeggen dat de Geest mij niet geeft waarvoor Hij me op dat moment nog anders wil gebruiken of inzetten.
Zelfonderzoek is op zijn tijd wel eens goed, jezelf een spiegel voor houden en eens kritisch naar jezelf durven kijken. Maar ik krijg de indruk dat heel veel mensen dat nooit doen omdat ze bang zijn om door de mand te vallen, dat hun zelfbeeld niet is wat het is.

Denk dat Calvijn het wel niet met me eens zou zijn geweest .... Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

Auteur Bericht
MAJARO438

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 13:31

Hoe wil je ooit een ander zelf met een zuiver hart en geweten kunnen helpen op de juiste manier als je zelf je eigen tekortkomingen niet ziet/weet? dan herken je ze ook niet bij een ander en is er dus geen sprake van doelgerichte hulp. Zelfontplooiing heb je nodig om te groeien en ook om dienstbaar te kunnen zijn. Dus zul je ook aan jezelf moeten en kunnen werken en daaarvoor is inzicht nodig. Anders zou je steeds vast blijven lopen in je eigen tekortkomingen. Het lijkt mij heel erg zinvol om eens goed na te gaan wat je eigen plus en minpunten zijn. Dat kan heel goed met een test.

Gr majaro
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 13:54

CROSSROAD317 schreef:
Heb jij de bijbel bestudeerd om te weten wat de gaven zijn die de Geest ons wil geven ?? Dan was je dus ook al indirect bezig met een analyse van wat gaven zijn toch??
En ik denk dat je tijdens je opleiding, zeker college hebt gehad over de gaven van de Geest.

Is zelfontdekking verkeerd dan, het is m.i. zelfs heel goed om te weten wie je bent. Als je weet wie je bent kun je ook grenzen stellen en die grenzen zijn zelfs noodzakelijk voor een goed functioneren. En zelfontdekking om te weten wie je mag zijn in Christus is volgens mij ook niet verkeerd, het geeft je namelijk de mogelijkheid om je nog meer open te stellen voor datgene wat Hij met je wil doen.
Zelfverheerlijking heeft niets maar dan ook niets te maken met zelfontdekking, hiermee zet je zelfs je eigen suggestieve mening boven dat van de bijbel.
David vraagt God om hem helemaal te onderzoeken, te doorgronden, om te zien of hij niet de verkeerde weg gaat, en dan vraagt David, leid mij, zoals ik ben, over de weg die eeuwig is.
David weet wie hij is, hij kent zijn tekortkomingen, en dat brengt hij voor het aangezicht van God.

Ik durf te zeggen dat ik ondertussen vrij goed weet wie ik ben en wie ik ben in Christus, wat mijn sterke en zwakke punten zijn. Waar ik aan moet werken of wat ik wil uitbouwen. Ik weet ook wat mijn gave is / gaven zijn die ik nu heb, maar dat wil niet zeggen dat de Geest mij niet geeft waarvoor Hij me op dat moment nog anders wil gebruiken of inzetten.
Zelfonderzoek is op zijn tijd wel eens goed, jezelf een spiegel voor houden en eens kritisch naar jezelf durven kijken. Maar ik krijg de indruk dat heel veel mensen dat nooit doen omdat ze bang zijn om door de mand te vallen, dat hun zelfbeeld niet is wat het is.

Denk dat Calvijn het wel niet met me eens zou zijn geweest .... Huilende smiley, smiley in tranen
Je haalt twee dingen door elkaar Cross. Ik bestrijd niet dat eens een stukje zelfkennis goed is. Maar het is niet de weg tot de gaven van de Geest. Ik wou dat mensen eens gingen profeteren als ze de gaventest gedaan hebben of dat ze eens met mensen bidden voor genezing...ik heb dit echter nooit meegemaakt. Andersom des te vaker. Dat men vanuit bewogenheid met de mensen uit zichzelf gaan bidden en wonderlijk genoeg genazen ze dan ook...
Bewogenheid en vrijmoedigheid zijn de sleutels tot de gaven van de Geest, en daar helpt geen enkele test voor. Besef wel het volgende, God werkt door ons heen, niet omdat we daar recht op hebben, of dat we het verdienen, maar altijd uit genade. En heiliging gaat vreemd genoeg niet altijd samen met een grotere bediening. En is het ook geen voorwaarde. Het zijn twee afzonderlijke processen, even belangrijk, maar het verband er tussen is niet zo duidelijk aan te geven.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 12 april 2011, 13:59
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 21:38

CHATULIEM619 schreef:

Waarom zou die gaventest direct zelfverheerlijking zijn? Het is puur een ontdekken van wat je in je hebt, gekregen van Hem. Zoals al eerder gevraagd: hoe kun je je gaven gebruiken als je ze niet eerst ontdekt????
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 21:58

HENK710 schreef:
Waarom zou die gaventest direct zelfverheerlijking zijn? Het is puur een ontdekken van wat je in je hebt, gekregen van Hem. Zoals al eerder gevraagd: hoe kun je je gaven gebruiken als je ze niet eerst ontdekt????
Het wonderlijke van de gaven van de Geest is, dat het niks te maken heeft met je eigen kwaliteiten of eigenschappen. Ze zijn bovennatuurlijk en worden ons in genade geven om te gebruiken voor Gods koninkrijk. Daar is helemaal geen zelfreflectie voor nodig.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 22:19

CHATULIEM619 schreef:
Het wonderlijke van de gaven van de Geest is, dat het niks te maken heeft met je eigen kwaliteiten of eigenschappen. Ze zijn bovennatuurlijk en worden ons in genade geven om te gebruiken voor Gods koninkrijk. Daar is helemaal geen zelfreflectie voor nodig.

Een van de gaven is wijsheid ..... Engeltje smiley Dus ik zwijg verder maar .... Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 22:20

CHATULIEM619 schreef:

De gaven van de Geest maken wel degelijk gebruik van jouw karakter, van dat wat God jou gegeven heeft.
Naar boven

Auteur Bericht
KLAPROOS940

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 22:20

CHATULIEM619 schreef:

Als ik een gaventest doe en vervolgens aan de slag ga. Vanuit God's Geest doe wat op mijn weg komt. Dan is daar toch niks mis mee? Door keuzes te maken, kun je je op iets richten. Dat is volgens mij veel beter dan ofwel jezelf voorbij lopen, ofwel van alles half doen zonder echt betrokken te zijn. Een gaventest kan daarbij een goed hulpmiddel zijn om te ontdekken wie jij bent en hoe God in jou aan het werk is. Om te ontdekken welke gaven je hebt en daar dan ook wat mee te doen.

Wel geloof ik dat t alleen kan door vervuld te zijn met de Geest. En dat Hij je vervolgens op heel andere wegen kan leiden als je zelf denkt. En daarbij ook andere gaven geven, passend bij die situatie.

groet Klaproos

Laatst aangepast door
KLAPROOS940
op dinsdag 12 april 2011, 22:23
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 22:50

HENK710 schreef:
De gaven van de Geest maken wel degelijk gebruik van jouw karakter, van dat wat God jou gegeven heeft.
Daar is denk ik het grootste meningsverschil tussen jou en mij. Wat heeft profeteren met je persoonlijke karakter te maken? of wat heeft de gaven van genezingen daarmee te maken, of werking van krachten. De definitie van deze gaven is, dat het juist buiten het menselijk vermogen om gaat. Dat er dingen geopenbaard worden, waar geen weet van is...
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 13:30

Denk dat chat goede dingen zegt.
Veder vraag ik me ook af of de christen niet eerst moet leren aan zichzelf te sterven en zelfverloochening te leren IPV zelfvervulling en zelfverwezelijking. God gericht IPV Zelfgericht.
Wat wil je met die gaven, is het een doel of een middel?

Verder is de vraag of die gaven vandaag nog wel gegeven worden door de Geest, want Die bepaalt het , hoe , wat, waar,welke gaven en wanneer.
niet wij.

Zelf denk ik dat wonderen en tekenen, en gaven op het zendingsgebied zeker gegeven worden, getuigenissen genoeg.
Tot stichting van de eigen kerk? meh..Geloof best dat er echte manifestaties zijn en echte gaven van de Geest, maar heb te veel vals vuur gezien om er niet kritisch en toetsend mee om te gaan.
Ben in kerken geweest waar er manifestaties waren die echt niet volgens paulus en de Bijbelse richtlijnen waren. Geen orde, maar chaos, geen vertaling van de tongen, rollen en bibberen op de grond...als dat van de Heer is....

Maar goed wil het kind niet met het badwater (excessen) weggooien.
Zelf denk ik dat we vandaag de dag meer hebben aan deze gaven:

ef 4:

11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus. 14 Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt, 15 maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus.

*
Er is zoveel anti-intellectualisme vandaag de dag, alles gaat over gevoel en ervaring, zonder toetsing en Bijbelkennis. daarom denk ik dat de kerk zich meer op de bovenstaande tekst moet richten.
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 13:54

[quote=DAVID923]

Verder is de vraag of die gaven vandaag nog wel gegeven worden door de Geest, want Die bepaalt het , hoe , wat, waar,welke gaven en wanneer.
niet wij.

Hoe kun jij je nu afvragen of die gaven vandaag de dag nog gegeven worden door de Geest.. ? Er staat toch nergens in de Bijbel dat dit stukje (of welke Bijbeltekst dan ook) alleen maar van toepassing is op die tijd...
Sorry David, maar hierin kan ik jou echt even niet volgen Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 13:55

CROSSROAD317 schreef:

Nou ik ga zo maar ff naar de boekhandel, want zo langzamerhand wil ik in ieder geval weten wat er in dit boek staat.... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:32

DAVID923 schreef:
Denk dat chat goede dingen zegt.
Veder vraag ik me ook af of de christen niet eerst moet leren aan zichzelf te sterven en zelfverloochening te leren IPV zelfvervulling en zelfverwezelijking. God gericht IPV Zelfgericht.
Wat wil je met die gaven, is het een doel of een middel?

niet wij.

Zelf denk ik dat wonderen en tekenen, en gaven op het zendingsgebied zeker gegeven worden, getuigenissen genoeg.
Tot stichting van de eigen kerk? meh..Geloof best dat er echte manifestaties zijn en echte gaven van de Geest, maar heb te veel vals vuur gezien om er niet kritisch en toetsend mee om te gaan.
Ben in kerken geweest waar er manifestaties waren die echt niet volgens paulus en de Bijbelse richtlijnen waren. Geen orde, maar chaos, geen vertaling van de tongen, rollen en bibberen op de grond...als dat van de Heer is....

Maar goed wil het kind niet met het badwater (excessen) weggooien.
Goede vraag die je stelt. Zijn de gaven een doel op zich? Veel mensen vinden dat van wel, terwijl ik het een middel vind, dat God de mens geeft om Zijn koninkrijk te bouwen en te onderhouden. En natuurlijk zijn ze nog steeds nodig, bv. die openbaringsgaven als profetie, een woord van kennis en een woord van wijsheid.
Het valt me op, dat je relatief mild in je bijdrage bent over dit onderwerp. Hoewel je excessen hebt meegemaakt, laat je de mogelijkheid toch open dat God op deze manier kan werken.
Wat betreft de nadruk op zelfkennis en zelfverheerlijking, helaas is het een geestelijk kwaad wat maar niet uit te bannen is. We leven in een tijd waar de nadruk heel sterk op het individu ligt, en in de gemeentes krijgen we er ook mee te maken. De stap van innerlijke genezing naar inner healing is heel klein...In vorige bijdragen heb ik al duidelijk gemaakt, dat dit m.i. niet tot de taak van de gemeente hoort....
DAVID923 schreef:
Zelf denk ik dat we vandaag de dag meer hebben aan deze gaven:
ef 4:

11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus. 14 Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt, 15 maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus.

*
Er is zoveel anti-intellectualisme vandaag de dag, alles gaat over gevoel en ervaring, zonder toetsing en Bijbelkennis. daarom denk ik dat de kerk zich meer op de bovenstaande tekst moet richten.
In bovenstaande tekst worden bedieningen genoemd, en dat is wat anders dan gaven...Gelukkig zijn er mensen zoals jij, die wel durven na te denken. Een waardevolle bijdrage

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 13 april 2011, 14:33
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 14:34

CROSSROAD317 schreef:
Een van de gaven is wijsheid ..... Engeltje smiley Dus ik zwijg verder maar .... Smiley met dichtgeplakte mond
Wat een vreselijk cynische opmerking weer, Cross.
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 16:21

DAVID923 schreef:

David je mag wel niet vergeten dat er nog altijd (onbegrijpelijk maar waar) mensen zijn die niet kunnen lezen en schrijven,
en er zijn ook mensen die gelovig zijn maar die het iq niet hebben om het Woord te begrijpen,
(en dan denk ik aan een pleegbroer van mij die mentaal de leeftijd van een kind heeft)

en ja ik ben ook niet zo begaafd met zo'n leerrijke woordenschat als jij,
daarom geloven we niet minder oprecht toch!

was enkel een reactie op je laatste regels hoor,

Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op woensdag 13 april 2011, 16:22
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 17:19

[quote=DAVID923]Denk dat chat goede dingen zegt.

Chat zegt heel veel goede dingen David, en als je mijn postings had gelezen, dan zou je concluderen dat ik het zelfs met hem eens ben.

Over de rest van wat gezegd is zwijg ik maar.

Maar goed, het topic gaat over Calvijn. Hoe dacht Calvijn over de gaven van de Geest?
Calvijn, staat bekend als iemand die absoluut geen ruimte zag voor de bijzondere gaven van de Geest, zijn opvattingen moet wel in zijn context worden gezien. Calvijn wilde namelijk, de dwalingen die de middeleeuwse kerk teisterden, van zich afschudden. Net als Luther maakte hij zich grote zorgen over mensen die de hele Bijbel aan de kant schoven en hun geloof alleen wilden baseren op directe openbaringen van de Heilige Geest.'
Calvijn heeft wel veel over de Heilige Geest geschreven - leringen waarmee o.a. veel pinksterchristenen van vandaag het nog steeds eens zijn - maar is hij nooit écht ingegaan op de bijzondere gaven van de Geest. Als Calvijn al spreekt over de bijzonder gaven van de Heilige Geest, doet hij dat alleen in bijzinnetjes. Hij heeft er nooit een diepe bezinning aan gewijd. Op dit vlak heeft zijn theologie een open einde.

..

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op woensdag 13 april 2011, 17:22
Naar boven

Auteur Bericht
INEZ910

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 19:54

biografie
Bernard Cottret

Omschrijving De historicus Bernard Cottret tekent Calvijn in deze boeiende en menselijke biografie als de bescheiden man met een ijzeren wil, die aan de wieg stond van een nieuw type mens. Hij geeft een scherp beeld van de reformator tegen de kerkelijke, culturele en filosofische achtergrond van zijn tijd. Daarmee krijgen wij een 'Calvijn in beweging' te zien. Het werk toont ons op een zeer knappe wijze de wortels van het calvinisme. Het wordt beschouwd als de beste levensbeschrijving van Johannes Calvijn op dit moment. Het boek verscheen reeds in diverse vertalingen. Calvijn, omstreeks 1533 gewonnen voor de Reformatie, publiceert al spoedig hét theologische hoofdwerk van de gereformeerde kerkhervorming: de Institutie. Zowel in Straatsburg als in Genève, waar hij uiteindelijk zal blijven, laat de jonge schrijver zien dat hij voortreffelijk kan organiseren. Maar zijn strenge eisen roepen al heel spoedig verzet, vijandigheid en wrok op. Want deze Calvijn is een man van tegenstellingen. Hij schrikt er niet voor terug om heftig te polemiseren - Servet, een van zijn tegenstanders, sterft op de brandstapel - en wil tegelijkertijd een evangelische katholiciteit in het leven roepen; nog altijd een actueel streven. De hervormer wordt overtuigend neergezet als een bewaarder van het zuivere geloof, die even heftig de grootste openheid als de hardste intolerantie in praktijk brengt. Bernard Cottret is de oprichter van de afdeling Letteren en Talen aan de Universiteit van Versailles-Saint-Quentin. Hij is de auteur van verschillende werken over het Franse protestantisme, de geschiedenis van Engeland en het politieke en godsdienstige leven van de voorbije eeuwen. R20113
BoekDetails ISBN: 9789043507370 | Bindwijze: Gebonden | Aantal pagina's: 425
Uitgever: KokBoeken

Kom dit net tegen op de vernieuwde site van boekhandel Riemer (eerder Riemer en Walinga) in Groningen.. een kleine aanvulling Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 21:33

CROSSROAD317 schreef:

Calvijn misschien niet Knipoog smiley , ik vind dit een hele mooie aanvulling Cross... Lachende smiley tnx !!
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 22:10

[quote=LISA610]

Dit verwoord mijn mening/reactie perfect:

http://www.deboodschapvandebijbel.nl/doc/baslhga.htm

(plz niet ff snel door heen scannen)
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 22:11

cross:

Quote:
Over de rest van wat gezegd is zwijg ik maar.

pff zeg dan niks..... Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: donderdag 14 april 2011, 00:28

Ik bleef in elk geval on-topic .... Lachende smiley met blinkend witte tanden

..

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op donderdag 14 april 2011, 00:42
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 17 april 2011, 22:13

CROSSROAD317 schreef:
Dit is voor mij het bewijs, dat jij en ik daadwerkelijk anders over gaven denken. Een woord van wijsheid is nl. iets heel anders, dan zoals jij dit nu benoemt.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 ... 19 Volgende
Pagina 13 van 19