Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: zaterdag 8 mei 2010, 00:56
|
|
|
IMRE695 schreef: | Ik wil vandaag een klein stapje verder gaan.
Eigenlijk weten we vanuit de bijbel niet zo heel veel over het Hiernamaals. Maar een enkele keer mogen we een blik werpen. Ik denk hierbij aan de bijeenkomst in Job 1 waarbij ook Satan present is en aan de gelijkenis van de arme Lazurus, die bij Abraham op schoot zit en daar getroost wordt. Ook weten we van een aantal bijbelse personen hoe ze in de Hemel opgenomen werden, maar dat verschilt nogal (Henoch, Mozes, Elia en de Heere Jezus zelf).
Wat eigenlijk bijna niemand weet is hoe de reis (als ik het zo benoemen mag) er uit ziet nadat iemand hersendood is verklaard of toch liever: het hart is opgehouden te kloppen. Misschien is de bijna-doodervaring toch de route naar Boven geweest, maar door onze knappe medische techniek kunnen we iemand toch weer tot het aardse leven wekken. Ik vraag me ook af of er voor de 20e eeuw dit soort ervaringen bekend zijn, toen de medische wetenschap nog in de kinderschoenen stond.
Verder geloof ik persoonlijk niet dat het illusies zijn of stofjes in de hersenen. Dit overstijgt van wat wij denken te kunnen verklaren. In die zin wil ik het ook niet wetenschappelijk verklaren. Maar als dit de reis er naar toe mag zijn (de positieve ervaringen althans), dan kan ik me voorstellen dat mensen soms terug willen en niet meer zo bang zijn voor het aardse einde.
Het klinkt ook bijna als een geboorte: door een tunnel naar het Licht, naar een eeuwig leven, zonder pijn, angst, ziekte en zonde. |
ik heb 1 maal de ervaring gehad dat ik een stukje van het paradijs mocht zien ,dit was in een visioen (in gebed)een prachtig stukje tuin mocht ik zien en een parfum(bloemengeur)die ik niet kan beschrijven dat was Gods aanwezigheid die geur heb ik later nog meerdere malen mogen ruiken.
ook ben ik zelf een keer door een tunnel gegaan ,ik vertel t even beknopt hier anders wordt het een te lang verhaal;nadat mijn vader overleden was had ik er moeite mee dat ik geen zekerheid had of hij wel bij God zou zijn,oa mede doordat mijn vader vaak zijn geloofstwijfels uitsprak. ik heb het toen naar God uitgeschreeuwt;waar is mijn vader. God liet mij toen zien (terwijl ik in een soort sluimertoestand was)hoe Hij mijn vader thuisgehaald heeft. ik mocht door een tunnel gaan (noem t maar ff zweven) en dat ging zo snel en ik zag prachtige lichtende sterren en kleuren ik noem het een soort galaxy het is niet duidelijk uit te leggen, en toen hoorde ik de stem ;tot hier want verder mag je nog niet want jou tijd is nog niet gekomen om Mij te zien,jou vader is hier bij Mij en nu mag je terug met deze zekerheid en jou taken zijn nog niet volbracht. ik heb dit als zeer bijzonder ervaren en zal t ook nooit vergeten.
Laatst aangepast door
|
GRACE585
|
op zaterdag 8 mei 2010, 00:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zaterdag 8 mei 2010, 03:35
|
|
|
Ooit weleens bij stil gestaan dat de "satan" beelden kan laten zien alsof de "trinity" geloof de waarheid is? Hij komt als een engel des lichts.
De Here Jezus zegt: "laat de doden hun doden begraven, volg Mij".
Mijn vrouw ligt ten ruste, totdat de Heer komt dan gaat zij voor. Het zinnebeeld van een "hiernamaals"
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zaterdag 8 mei 2010, 03:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: zaterdag 8 mei 2010, 11:29
|
|
|
HENK710 schreef: | Dan wordt het toch de blijf-levenervaring? We leven immers nu al! |
Ik zou zeggen, lees Openbaringen 21:8, waarin sprake is van een tweede dood. Dus, dan is er ook zoiets als een tweede leven. Een soort doorstart. Want we dienen eerst te sterven voordat we opnieuw levend gemaakt kunnen worden. Zowel letterlijk, als ook overdrachtelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: zaterdag 8 mei 2010, 11:31
|
|
|
MAR907 schreef: | Ooit weleens bij stil gestaan dat de "satan" beelden kan laten zien alsof de "trinity" geloof de waarheid is? Hij komt als een engel des lichts.
Mijn vrouw ligt ten ruste, totdat de Heer komt dan gaat zij voor. Het zinnebeeld van een "hiernamaals" |
Een beetje vaag verhaal. "Satan" tussen aanhalingstekens. Geen waarde hechten aan de Drieëenheid (welke kerken zijn dat ook al weer? ) en ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is bij deze gedachtenwisseling. Verklaar je nader. En laat zien waar je staat!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zaterdag 8 mei 2010, 12:38
|
|
|
IMRE695 schreef: | Ik zou zeggen, lees Openbaringen 21:8, waarin sprake is van een tweede dood. Dus, dan is er ook zoiets als een tweede leven. Een soort doorstart. Want we dienen eerst te sterven voordat we opnieuw levend gemaakt kunnen worden. Zowel letterlijk, als ook overdrachtelijk. |
Ik zie de dood vooral als een slaapmoment, waarin we hier en nu inslapen en aan de andere kant ontwaken. Het leven loopt in die zin dus door bij de dood...hetzij ten leven, hetzij ten verderve.
Het toelaten van Jezus en Zijn Geest in ons leven is het ontkiemingsmoment, waarop we afsterven naar onze oude mens en opgroeien als nieuw mens. Het leven verandert in die zin (van oud naar nieuw), maar loopt wel door.
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op zaterdag 8 mei 2010, 12:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zaterdag 8 mei 2010, 13:18
|
|
|
IMRE695 schreef: | Een beetje vaag verhaal. "Satan" tussen aanhalingstekens. Geen waarde hechten aan de Drieëenheid (welke kerken zijn dat ook al weer? ) en ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is bij deze gedachtenwisseling. Verklaar je nader. En laat zien waar je staat! |
Ik heb het al ergens in een topic er over geschreven. Ga het niet nogmaals doen.
De drieeenheidsleer is ca. 2000 jaar geleden bepaald door een consel om deze in de kerk aan te nemen. Voor mij niks bijbels.
De Here Jezus zegt de Vader en ik zijn èèn (echad).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: zaterdag 8 mei 2010, 14:30
|
|
|
MAR907 schreef: | Ik heb het al ergens in een topic er over geschreven. Ga het niet nogmaals doen.
De drieeenheidsleer is ca. 2000 jaar geleden bepaald door een consel om deze in de kerk aan te nemen. Voor mij niks bijbels.
De Here Jezus zegt de Vader en ik zijn èèn (echad). |
Je bedoelt, neem ik aan, een concilie. Welk concilie weet ik niet. Ca. 2000 jaar geleden wandelde Christus zelf nog op aarde rond. Maar dit terzijde.
Het is ook één God, met drie Personen. Vader, Zoon en Heilige Geest. Geen drie goden. Maar goed, dat was dus een andere discussie. Een theologische. Niks voor mij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zaterdag 8 mei 2010, 16:49
|
|
|
IMRE695 schreef: | Je bedoelt, neem ik aan, een concilie. Welk concilie weet ik niet. Ca. 2000 jaar geleden wandelde Christus zelf nog op aarde rond. Maar dit terzijde.
Het is ook één God, met drie Personen. Vader, Zoon en Heilige Geest. Geen drie goden. Maar goed, dat was dus een andere discussie. Een theologische. Niks voor mij. |
Inderdaad concilie,
Het Eerste Concilie van Nicea in 325 wordt het eerste oecumenisch concilie genoemd. Het werd bijeen geroepen door keizer Constantijn de Grote, tijdens het pontificaat van Paus Silvester I en was een samenkomst van 318 bisschoppen. Hier werd de officiële leer van de toenmalige Kerk en van de latere Rooms-Katholieke en Oosters-orthodoxe Kerken vastgelegd.
Onderwerp:
De definitie van de Godheid van Christus. De eenheid en gelijkheid in wezen van de Zoon met de Vader. Tegen Arius, die de Godheid van Christus verloochende.
Zij zijn ook die doden aanbidden, en er overheen lopen. Dat is ook hetgeen waar de Here Jezus tegen sprak.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRACE015
|
|
Geplaatst: zaterdag 8 mei 2010, 17:21
|
|
|
MAR907 schreef: | Ooit weleens bij stil gestaan dat de "satan" beelden kan laten zien alsof de "trinity" geloof de waarheid is? Hij komt als een engel des lichts.
Mijn vrouw ligt ten ruste, totdat de Heer komt dan gaat zij voor. Het zinnebeeld van een "hiernamaals" |
Als ik heel eerlijk ben Mar, word ik een beetje boos van jou. Wie ben jij om de gevoelens van een ander zo onderuit te halen? Grace deelt een hele diepe ervaring met ons, dan geef je toch niet zo'n reactie alsof zij het verkeerd begrepen heeft? Of misschien bedoel je iets heel anders, en pik ik het anders op? Maar waar om kom je nu ineens weer met de satan aanzetten? Grace
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: zaterdag 8 mei 2010, 17:55
|
|
|
MAR907 schreef: | Inderdaad concilie,
Het Eerste Concilie van Nicea in 325 wordt het eerste oecumenisch concilie genoemd. Het werd bijeen geroepen door keizer Constantijn de Grote, tijdens het pontificaat van Paus Silvester I en was een samenkomst van 318 bisschoppen. Hier werd de officiële leer van de toenmalige Kerk en van de latere Rooms-Katholieke en Oosters-orthodoxe Kerken vastgelegd.
Onderwerp:
De definitie van de Godheid van Christus. De eenheid en gelijkheid in wezen van de Zoon met de Vader. Tegen Arius, die de Godheid van Christus verloochende.
Zij zijn ook die doden aanbidden, en er overheen lopen. Dat is ook hetgeen waar de Here Jezus tegen sprak. |
Je blijft uitmunten in vaagheid, maar vooruit. Ik ben nog wel benieuwd welke kerkelijke leer jij dan aanhangt. Want je lijkt jezelf buiten de hoofdstroom van het christendom te plaatsen. Mormoon? Jehova Getuige? Of ben je een eigen kerkje begonnen?
Trouwens, het crédo van Nicéa geldt ook in refo-kerken onverkort! Dus niet alleen in de oosterse Orthodoxie of bij de RK wereldkerk. Ik kan het woord voor woord onderschrijven!
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op zaterdag 8 mei 2010, 17:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 8 mei 2010, 19:58
|
|
|
MAR907 schreef: | Ik heb het al ergens in een topic er over geschreven. Ga het niet nogmaals doen.
De Here Jezus zegt de Vader en ik zijn èèn (echad). |
ik heb over dit onderwerp wel eens een schriftelijke discussie gevoerd met een jehova's getuige, mar; er zijn zeker wel bijbelgedeelten voorhanden om te bewijzen dat God een drie-eenheid is!! drie onafscheidelijke personen, en toch 1 godheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE866
|
|
Geplaatst: zaterdag 8 mei 2010, 20:24
|
|
|
KANJER134 schreef: | Wat nu ook weer de kop opsteekt. De GOD van de wetenschap. Maar dat is een ander onderwerp, dat besef ik terdege.
Als alles maar onderzocht is, dan is het zo. Dat er daarbij niet meer nuchter wordt nagedacht, over het feit dat het alleen maar mensen zijn die het onderzoeken.
Velen willen helaas op de plaats van GOD hierbij zitten.
Zelf heb ik het volgende meegemaakt.
Ik mocht even in het leven hierna kijken, Niets tunnels of licht of iets dergelijks. Wel allerlei mensen mocht ik zien, vele dierbaren die ik soms miste. Of geen afscheid van had genomen.
Dit was dan misschien ook geen bijna dood ervaring. Maar past wel in dit forum. Over mooi e.d. was in figuurlijk zin niets te zien. Wat ik zag was dat er vrede, rust en alleen maar liefde was tussen de "mensen" die ik zag. Jaloezie, afgunst, hebzucht, liefdeloosheid, geldzucht, status. Dat was er niet. En daardoor ontstaat er alleen al een andere wereld.
Of het wetenschappelijk te verklaren is, dat is voor mij niet belangrijk. Geloven heeft veel meer met, vertrouwen te maken. Laat je GOD toe in je leven. HIJ zorgt niet voor blokkades. Als je alle zgn. Zekerheden los kunt en wil laten. Dan ontvang je pas rust en vrede. En gaat Gods liefde in je hart wonen.
Belangrijk is dan niet meer, wat doet iemand, wat heef iemand. Omzien naar elkaar wordt dan het belangrijkst.
Evenals allerlei kerkelijk stromingen, vaak alleen maar door mensen bedacht. Gebodsregels zijn dan geen verbodsregels van GOD. Maar leefregels van liefde van GOD voor ons mensen. Leef je dicht bij GOD den gaat dit niet vanzelf. Het zal ook nooit gemakkelijk zijn. Meer in de trant van, ik geloof, mij overkomt niets. Misschien zijn er wel Boze krachten die je juist van zijn liefde af willen houden. Maar wees gerust, Je bent nooit alleen om hier mee te worsten.
Als je HEM overal in betrekt en wat wil " IK " totaal niet meer belangrijk vind. En daar in de plaats komt. Wat wilt U GOD, dan alleen kan er rust en vrede in je hart komen. En de liefde van GOD mag je deel zijn.
Reacties lees ik graag. Mag ook in een persoonlijk bericht |
ik denk dat je volkomen gelijk hebt, geloof gaat veel dieper dan wetenschap. ik heb mogen ervaren hoe dicht je bij God kan komen. Aan Uw voeten Heer, heeft voor mijn een geweldige betekenis gekregen ik ben er namelijk geweest. Aan Zijn hart, door Hem gedragen, letterlijk, en door de mensen die Hij om me heen heeft gezet. En de kracht van het gebed mogen ervaren...... En nee als christen zijn ben je er niet en die Boze macht doet echt zijn best wel hoor, maar ik weet waar ik terecht kan en God nooit los zal laten wat Hij begonnen is en dat ik steeds weer kan komen aan het Kruis...wat een genade!
en inderdaad met Gods liefde in je hart wil je ook omzien naar de ander, die ander die je zo hard nodig heeft. ik had er laatst een gesprek over met een ouder dame die in het ziekenhuis lag en ik haar even ging bezoeken. ze vroeg of ik er wel tijd voor had om haar te bezoeken, ik zei daar maak ik tijd voor we horen om te zien naar elkaar. ze zei: ja maar je hebt het toch druk genoeg. ik vroeg haar: bent u blij dat ik er ben, dat beaamde ze gretig. Ze was blij dat ze even haar hart kon luchten en even haar verdriet kon delen. ik zei haar: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, soms zijn we overal druk mee maar God geeft het ons on het hart om naar elkaar om te zien. en ik bezoek haar nu regelmatig en geniet van het feit dat zij er zo gelukkig mee is, ook al komt het mij soms niet uit..... Maar dan denk ik aan dat kleine oude vrouwtje en ga weer met een glimlach verder want ik weet ik heb vandaag weer een klein lichtje kunnen zijn in iemands leven omdat God het mij in mijn hart heeft gegeven....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RENSKE067
|
|
Geplaatst: zaterdag 8 mei 2010, 20:33
|
|
|
MAR907 schreef: | Inderdaad concilie,
Onderwerp:
De definitie van de Godheid van Christus. De eenheid en gelijkheid in wezen van de Zoon met de Vader. Tegen Arius, die de Godheid van Christus verloochende. Zij zijn ook die doden aanbidden, en er overheen lopen. Dat is ook hetgeen waar de Here Jezus tegen sprak. |
volgens mij staat hier gewoon iets over de Godheid van Christus waar dus mensen aan twijfelden er wordt hier ook niks over de Heilige Geest gezegd volgens mij sla je de plank een beetje mis door dit stukje aan te halen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 21:13
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik heb over dit onderwerp wel eens een schriftelijke discussie gevoerd met een jehova's getuige, mar; er zijn zeker wel bijbelgedeelten voorhanden om te bewijzen dat God een drie-eenheid is!! drie onafscheidelijke personen, en toch 1 godheid. |
Hannah ik begrijp niet helemaal waarom je "jehova`s getuige" noemt, ga ervan uit dat het door de reactie van daarboven komt.
De discussie over de Godheid van God oftewel de driereenheids persoon ga ik hiet in dit toppic niet houden. Heb er al genoeg over gediscusseerd.
Het klopt dat ik buiten de christendom sta. Vandaar ik ook vaag ben voor velen. Het past nergens in. De Here Jezus en de Apostellen werden ook onder een "sekte" gezet in die tijd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 22:23
|
|
|
MAR907 schreef: | Het klopt dat ik buiten de christendom sta. Vandaar ik ook vaag ben voor velen. Het past nergens in. De Here Jezus en de Apostellen werden ook onder een "sekte" gezet in die tijd. |
ff off topic vraagje als jij jezelf buiten het christendom plaatst wat zoek je dan hier????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 22:26
|
|
|
GRACE585 schreef: | ff off topic vraagje als jij jezelf buiten het christendom plaatst wat zoek je dan hier???? |
Ik denk gewoon medemensen met min of meer gelijk gedachtengoed, al zal het op bepaalde punten wel verschillen, Jezus is voor hem en voor (bijna) iedereen hier wel de centrale Persoon!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 22:50
|
|
|
HENK710 schreef: | Ik denk gewoon medemensen met min of meer gelijk gedachtengoed, al zal het op bepaalde punten wel verschillen, Jezus is voor hem en voor (bijna) iedereen hier wel de centrale Persoon! |
Dat hopen we dan maar. Er is maar Eén Weg.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 02:09
|
|
|
GRACE585 schreef: | ff off topic vraagje als jij jezelf buiten het christendom plaatst wat zoek je dan hier???? |
Ik zal het iets anders zeggen voor jou.
Ik leef in deze wereld maar ben niet van deze wereld. Ik leef in de christendom maar ben er niet van.
Zoals Henk het zegt heb ik de Here Jezus als mijn Heer die ik dien en van en/of ben. En zo zijn er meer.
Shalom.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op dinsdag 11 mei 2010, 19:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 31 mei 2010, 19:56
|
|
|
Uit de krant (AD) van vandaag:
'Bijna-dood ervaring is mogelijk toch niet zo spiritueel'.
NEW YORK. De bijna-dood ervaring is mogelijk toch niet zo spiritueel als vaak wordt omschreven. Onderzoekers van de Amerikaanse George Washington University denken een biologische verklaring te hebben gevonden voor mensen die 'terugkeren uit de dood' en verslag over hun ervaringen doen als termen als: een licht gevulde, of een wegdrijven uit het eigen lichaam. Ook wordt er door uit de dood teruggekeerde patienten opvallend vaak het verschijnen van religieuze verguren gerapporteerd, zoals Jezus, Mohammed of Krishna. Uit hersenmetingen bij zeven terminale patienten is in het onderzoek gebleken dat op het moment van sterven er een uitbarsting van activiteit van wel drie minuten plaats vindt. Dit is elektrische energie, die volgens de leider van het onderzoeksteam, Dr. Lakmir Chawla, vrij zou komen als de hersens zonder zuurstof geraken. "We denken dat de bijna-doodervaring wordt veroorzaakt door deze plotselinge toename van hersenactiviteit,"aldus Dr. Lakmir Chawla. Zijn onderzoek is gebubliceerd in het toonaangevende Journal of Palliative Medicine.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 31 mei 2010, 22:14
|
|
|
MARIO216 schreef: | Uit de krant (AD) van vandaag:
NEW YORK. De bijna-dood ervaring is mogelijk toch niet zo spiritueel als vaak wordt omschreven. Onderzoekers van de Amerikaanse George Washington University denken een biologische verklaring te hebben gevonden voor mensen die 'terugkeren uit de dood' en verslag over hun ervaringen doen als termen als: een licht gevulde, of een wegdrijven uit het eigen lichaam. Ook wordt er door uit de dood teruggekeerde patienten opvallend vaak het verschijnen van religieuze verguren gerapporteerd, zoals Jezus, Mohammed of Krishna. Uit hersenmetingen bij zeven terminale patienten is in het onderzoek gebleken dat op het moment van sterven er een uitbarsting van activiteit van wel drie minuten plaats vindt. Dit is elektrische energie, die volgens de leider van het onderzoeksteam, Dr. Lakmir Chawla, vrij zou komen als de hersens zonder zuurstof geraken. "We denken dat de bijna-doodervaring wordt veroorzaakt door deze plotselinge toename van hersenactiviteit,"aldus Dr. Lakmir Chawla. Zijn onderzoek is gebubliceerd in het toonaangevende Journal of Palliative Medicine. |
Kan een hersenactiviteit niet spiritueel zijn?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 2 juni 2010, 21:34
|
|
|
NEW YORK. De bijna-dood ervaring is mogelijk toch niet zo spiritueel als vaak wordt omschreven. Onderzoekers van de Amerikaanse George Washington University denken een biologische verklaring te hebben gevonden voor mensen die 'terugkeren uit de dood' en verslag over hun ervaringen doen als termen als: een licht gevulde, of een wegdrijven uit het eigen lichaam. Ook wordt er door uit de dood teruggekeerde patienten opvallend vaak het verschijnen van religieuze verguren gerapporteerd, zoals Jezus, Mohammed of Krishna. Uit hersenmetingen bij zeven terminale patienten is in het onderzoek gebleken dat op het moment van sterven er een uitbarsting van activiteit van wel drie minuten plaats vindt. Dit is elektrische energie, die volgens de leider van het onderzoeksteam, Dr. Lakmir Chawla, vrij zou komen als de hersens zonder zuurstof geraken. "We denken dat de bijna-doodervaring wordt veroorzaakt door deze plotselinge toename van hersenactiviteit,"aldus Dr. Lakmir Chawla. Zijn onderzoek is gebubliceerd in het toonaangevende Journal of Palliative Medicine. |
In mijn bijdrage van 6 mei verwees ik naar deze uitkomst, het is alleen merkwaardig dat mensen die een poging tot zelfdoding deden, die ervaring niet hadden. Ik heb dat Amerikaanse onderzoek nog niet gelezen. Staat daar iets in over dit gegeven? Heb je een link?
En Henk, hoe wil of kun je iets ervaren zonder hersenactiviteit? Het is met spirituele zaken niet anders....
Thomas, nieuwsgierig.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 2 juni 2010, 21:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 3 juni 2010, 10:12
|
|
|
THOMAS968 schreef: | En Henk, hoe wil of kun je iets ervaren zonder hersenactiviteit? Het is met spirituele zaken niet anders.... | Dat bedoel ik...hersenactiviteit en spiritualiteit staan niet zo tegenover elkaar zoals het in dit artikel wel enigszins neergezet wordt...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: donderdag 3 juni 2010, 15:49
|
|
|
THOMAS968 schreef: | In mijn bijdrage van 6 mei verwees ik naar deze uitkomst, het is alleen merkwaardig dat mensen die een poging tot zelfdoding deden, die ervaring niet hadden. Ik heb dat Amerikaanse onderzoek nog niet gelezen. Staat daar iets in over dit gegeven? Heb je een link?
En Henk, hoe wil of kun je iets ervaren zonder hersenactiviteit? Het is met spirituele zaken niet anders....
Thomas, nieuwsgierig. |
Heb het uit het Algemeen dagblad, niet nagecheckt op de website.
Mario, die elke dag de krant leest van A-Z
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: donderdag 3 juni 2010, 19:07
|
|
|
Uit hersenmetingen bij zeven terminale patienten is in het onderzoek gebleken dat op het moment van sterven er een uitbarsting van activiteit van wel drie minuten plaats vindt. Dit is elektrische energie, die volgens de leider van het onderzoeksteam, Dr. Lakmir Chawla, vrij zou komen als de hersens zonder zuurstof geraken. "We denken dat de bijna-doodervaring wordt veroorzaakt door deze plotselinge toename van hersenactiviteit,"aldus Dr. Lakmir Chawla. Zijn onderzoek is gebubliceerd in het toonaangevende Journal of Palliative Medicine. |
Welke argumenten zijn er om een link te leggen tussen de gemeten hersenactiviteit en de bijna-dood ervaring? Ik zou, zonder onderzoek - da's waar, geneigd zijn een andere link te leggen. Veel mensen die ternauwernood aan de dood ontsnappen vertellen later dat ze voor of tijdens dat moment in een 'flits' hun hele leven aan zich voorbij zien gaan. Dit is een algemeen bekend fenomeen. Ik heb me vaak afgevraagd hoe het kan dat al die herinneringen ineens zo razendsnel aan de oppervlakte komen terwijl je, als je dit zelf bewust zou willen 'oproepen' waarschijnlijk niet erg ver komt. Maar een enorme toename van hersenactiviteit zou volgens mij dit verschijnsel enigszins verklaren.
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEHAPPY332
|
|
Geplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 03:33
|
|
|
Een bekend woord in de wetenschap is 'het singulariteits punt'. Dat wil zeggen, dat een punt wordt bereikt, waarbij de huidige wetmatigheden van biologie, natuur/ en scheikunde niet langer gelden.
Wat vaak gebeurt bij een bijna dood ervaring: mensen zweven boven hun lichaam. Zij kijken van boven hun lichaam en kunnen dus naar hun eigen ogen kijken, alsof ze een vreemde zijn voor zich zelf...
Dat betekent, de geest c.q. ziel van de mens zo sterk is en dus apart van het lichaam signalen kan doorsturen naar het lichaam. Dat betekent in ieder geval, dat het materiele lichaam en de immateriele geest en ziel, dus twee apart bestaande eenheden zijn die met elkaar samenwerken.
Op het moment dat het lichaam stopt met werken, gaat de geest / ziel nog door buiten het lichaam. Een mens kan dan naar zichzelf kijken... alsof hij een vreemde is voor zichzelf.
In mijn optiek, zou de wetenschap dan 'gewoon' moeten erkennen, dat er dus een singulariteitspunt overschreden wordt. Want, wat eerst onmogelijk was, kijken zonder ogen, kan nu ineens wel...
Dat betekent, dat er andere natuurwetten gelden, dan wij dachten.
Dat zal de wetenschap echter niet zo snel doen, want daarmee zou zij erkennen, dat er een domein is, dat door diezelfde wetenschap per definitie niet te ontdekken valt. Als de wetenschap erkent, dat er zo'n domein is, dan zou zij zichzelve daarmee buiten spel zetten. Dan zou zij de suprematie over 'het leven' dus niet langer bij zichzelf en bij de mens, maar bij Iets of Iemand Anders moeten leggen. Die erkenning is voor de wetenschap nu nog een stap te ver.
Bijbeltekst...
Wie een oor heeft hore en wie een oog heeft, zie, wat de Geest tot de Gemeente zegt...
Mensen kunnen kijken, zonder hun ogen te gebruiken... Dan is er dus een Geestkracht die apart van de zintuigen toch zintuigelijke waarnemingen kan doen...
Geest en Lichaam zijn dus twee aparte entiteiten, die samenwerken. Als het lichaam stopt, blijft de geest bestaan. Metingen hebben ook uitgewezen, dat lichamen een compleet auro rond zich hebben. Als bij een Salamander de staart deels is afgebroken, dan is het auro nog compleet en groeit de staart aan. Het aura rond een mensenlichaam zou dus ook compleet in staat moeten zijn, om het hele lichaam opnieuw te herscheppen, indien het daartoe de kracht en opdracht krijgt...
Hetgeen Openbaringen schrijft over de Eerste en de Tweede Dood, is daarmee al een goed eind wetenschappelijk verklaarbaar.
Tegelijk is de geest bevrijd van het lichaam, door geen mens, door geen wetenschap nog langer te vangen. Er is een geestelijke bevrijding. Vrijheid kan leiden tot verlatenheid, alleen in liefde is er geborgenheid. Gelukkig is zowel begin als einde, oorsprong en overgang van het leven gelegen in liefde.
Laatst aangepast door
|
BEHAPPY332
|
op dinsdag 3 augustus 2010, 03:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 20 oktober 2010, 10:47
|
|
|
Ik heb even de reacties gelezen op deze topic en het verbaasde me dat er het best wel leuke en interessante reacties zijn. Ook de getuigenissen van sommige leden liegen er inderdaad niet om dat er toch "iets" bestaat wat nog niet helemaal verklaard kan worden. Niet elk mysterie hoeft immers nu verklaard te worden. Anders is het geen mysterie meer en is de spanning van de grote ondekking, wanneer onze tijd daar is, er helemaal af.
Ik heb ook wel een grote interesse in de Bijna Dood Ervaring en in het leven na de dood. De dood is meer dan niet-meer-leven. We gaan dan de rust, vrede en liefde binnen. Theresia van Lisieux zei op haar sterfbed dat ze het "leven" zou binnengaan. Misschien is dat ook wel zo. Zou de dood de intocht zijn? De geboorte is dan de uittocht en het leven dat we nu leiden is de doortocht. De dood kan dan niet anders dan de intocht zijn. Paulus zei toch ook dat de hemel ons Vaderland is. Misschien worden we op zondag 7 november iets wijzer. Dan is er op televisie een uitzending over BDE.
Deze link kreeg ik van iemand: [url]www.eindeloosbewustzijndefilm.nl. [/url]
Frank
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEHAPPY332
|
|
Geplaatst: woensdag 20 oktober 2010, 23:30
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Ik heb even de reacties gelezen op deze topic en het verbaasde me dat er het best wel leuke en interessante reacties zijn. Ook de getuigenissen van sommige leden liegen er inderdaad niet om dat er toch "iets" bestaat wat nog niet helemaal verklaard kan worden. Niet elk mysterie hoeft immers nu verklaard te worden. Anders is het geen mysterie meer en is de spanning van de grote ondekking, wanneer onze tijd daar is, er helemaal af.
Ik heb ook wel een grote interesse in de Bijna Dood Ervaring en in het leven na de dood. De dood is meer dan niet-meer-leven. We gaan dan de rust, vrede en liefde binnen. Theresia van Lisieux zei op haar sterfbed dat ze het "leven" zou binnengaan. Misschien is dat ook wel zo. Zou de dood de intocht zijn? De geboorte is dan de uittocht en het leven dat we nu leiden is de doortocht. De dood kan dan niet anders dan de intocht zijn. Paulus zei toch ook dat de hemel ons Vaderland is. Misschien worden we op zondag 7 november iets wijzer. Dan is er op televisie een uitzending over BDE.
Frank |
http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&aq=0&oq=eindeloos+bewustzijn+de+fil&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4ACPW_nl___NL389&q=eindeloos+bewustzijn+de+film
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 21 oktober 2010, 18:55
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Ik heb even de reacties gelezen op deze topic en het verbaasde me dat er het best wel leuke en interessante reacties zijn. Ook de getuigenissen van sommige leden liegen er inderdaad niet om dat er toch "iets" bestaat wat nog niet helemaal verklaard kan worden. Niet elk mysterie hoeft immers nu verklaard te worden. Anders is het geen mysterie meer en is de spanning van de grote ondekking, wanneer onze tijd daar is, er helemaal af.
Frank |
De God van mij, is een God die spreekt van leven. Zelf zegt Hij "laat de doden hun doden begraven". Ik zoek mijn God in het leven, niet in de kennis van de dood..... Saulus zocht ook zijn schepper via de doden!!!
Er is maar een getuigenis van Paulus zelf, die was in de derde Hemel, maar kon geen letter neer zetten wat hij gezien heeft. Zouden wij het nu het beter kunnen zeggen door bijna dood ervaringen???? De getuigenissen van nu, lijken niet eens op die van Paulus....
De een zegt "ik ben in de hel" geweest, de ander "ik ben in de Hemel" geweest. Terwijl Paulus wist dat hij in de "derde Hemel" was geweest. De getuigenissen van nu hebben alleen over een zgn Hemel die zij gezien hebben. De onderscheiding ontbreekt.....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op donderdag 21 oktober 2010, 19:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: donderdag 21 oktober 2010, 20:34
|
|
|
MAR907 schreef: | De God van mij, is een God die spreekt van leven. Zelf zegt Hij "laat de doden hun doden begraven". Ik zoek mijn God in het leven, niet in de kennis van de dood..... Saulus zocht ook zijn schepper via de doden!!!
Er is maar een getuigenis van Paulus zelf, die was in de derde Hemel, maar kon geen letter neer zetten wat hij gezien heeft. Zouden wij het nu het beter kunnen zeggen door bijna dood ervaringen???? De getuigenissen van nu, lijken niet eens op die van Paulus....
De een zegt "ik ben in de hel" geweest, de ander "ik ben in de Hemel" geweest. Terwijl Paulus wist dat hij in de "derde Hemel" was geweest. De getuigenissen van nu hebben alleen over een zgn Hemel die zij gezien hebben. De onderscheiding ontbreekt..... |
Oké, ik begrijp ergens je stanpunt. Maar, er is een maar. Als de getuigenissen beweren dat ze in de hemel zijn geweest waarom moet er dan nog die zogenaamde onderscheiding zijn waar je over spreekt? Ieder mens zal toch wel het verschil kennen tussen een liefdevolle ervaring van de hemel en de beleving van een hel. Dus, de onderscheiding die je in vraag stelt is me wel vreemd.
Frank
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 14:59
|
|
|
MAR907 schreef: | De God van mij, is een God die spreekt van leven. Zelf zegt Hij "laat de doden hun doden begraven". Ik zoek mijn God in het leven, niet in de kennis van de dood..... Saulus zocht ook zijn schepper via de doden!!!
De een zegt "ik ben in de hel" geweest, de ander "ik ben in de Hemel" geweest. Terwijl Paulus wist dat hij in de "derde Hemel" was geweest. De getuigenissen van nu hebben alleen over een zgn Hemel die zij gezien hebben. De onderscheiding ontbreekt..... |
Mar, de mensen die het meegemaakt hebben, zijn niet in de hel of de hemel geweest. De verklaring van het verscjhijnsel is in een eerdere bijdrage al beschreven. Het feit dat iemand veronderstelt in de hemel geweest te zijn, heeft - al dan niet helaas - geen enkele waarde. Het onverklaarde aan het verschijnsel is dat mensen die zelfmoord wilden plegen, altijd een negatieve ervaring hadden. Maar het feit dat dat nog niet verklaard is, doet van de juistheid van die verklaring niets af.
Thomas, die vindt dat mensen niet zomaar iets over de hemel moeten roepen.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 27 oktober 2010, 15:01
|
|
Naar boven |
|
|
|
|