Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: woensdag 24 februari 2010, 08:54
|
|
|
HENK710 schreef: | Verkeerd stemmen? Als je stemt vanuit het bestuderen van wat de partijen je aanbieden, lijkt het me niet dat je verkeerd zult stemmen, aangezien je toch altijd die partij kiest die het meest past bij jouw ideeën?
Niet stemmen heeft iets in zich van lijdzaam toezien en ondergaan, waar je als burger nu juist op mag komen voor wat jij denkt dat nodig is. Gelukkig krijg je die ruimte wel meer dan enkel bij de verkiezingen. Maar waarom niet ook dan gebruik maken van je recht? |
Dat ben ik niet met je eens, Henk. Vanuit mijn geloof/visie, kun je zeker wel verkeerd stemmen. Als je stemt op een partij die anti-christelijk is, vind ik het beter om niet te stemmen. Een stem is goed, als je die kunt verantwoorden aan God. Want zijn onze ideeën altijd de juiste? Lijkt mij niet. Ik probeer ze te toetsen aan het Woord van God, wat niet altijd makkelijk is hoor.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KAT125
|
|
Geplaatst: woensdag 24 februari 2010, 12:44
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Dat ben ik niet met je eens, Henk. Vanuit mijn geloof/visie, kun je zeker wel verkeerd stemmen. Als je stemt op een partij die anti-christelijk is, vind ik het beter om niet te stemmen. Een stem is goed, als je die kunt verantwoorden aan God. Want zijn onze ideeën altijd de juiste? Lijkt mij niet. Ik probeer ze te toetsen aan het Woord van God, wat niet altijd makkelijk is hoor. |
reactie verwijderd,omdat het mijns inzien de verkeerde poll was gezien mijn mijn uitlating. excuses
Laatst aangepast door
|
KAT125
|
op woensdag 24 februari 2010, 12:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOJO659
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 13:59
|
|
|
PETER758 schreef: | Ik heb eens even gekeken naar verschillende partijen. Groenlinks, SGP en PVV komen bij mij in aanmerking. Maar wie moet je dan kiezen? SGP vind ik te ver gaan in z'n beleid over de positie van vrouwen. Groenlinks vind ik een beetje te zacht. En de PVV vind ik te hard.
Dan zit er maar één ding voor mij op: Ik stem niet! |
Dat is ook wel aardig kort door de bocht door niet te stemmen gaat je stem automatisch naar de winnende partij heeft iemand mij laatst verteld dus dan kan je beter blanco stemmen dan gebeurt dit niet
christen unie al nader onderzocht??
Laatst aangepast door
|
JOJO659
|
op zaterdag 27 februari 2010, 14:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 14:48
|
|
|
JOJO659 schreef: | Dat is ook wel aardig kort door de bocht door niet te stemmen gaat je stem automatisch naar de winnende partij heeft iemand mij laatst verteld dus dan kan je beter blanco stemmen dan gebeurt dit niet
christen unie al nader onderzocht?? |
Je stem gaat niet letterlijk naar de winnende partij, dat is echt onzin. Ook als je blanco stemt is dat niet zo. Wat er mee bedoeld wordt is dat je dan met het niet uitbrengen van je stem je je neerlegt bij de verhoudingen die dan onstaan. Mogelijk dat de grootste partij dan de macht krijgt. De kiesdeler is het aantal uitgebrachte geldige stemmen gedeeld door het aantal beschikbare zetels. Niet of blanco stemmen heeft alleen invloed op het aantal geldige stemmen dat is uitgebracht.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 15:22
|
|
|
JOJO659 schreef: | Dat is ook wel aardig kort door de bocht door niet te stemmen gaat je stem automatisch naar de winnende partij heeft iemand mij laatst verteld dus dan kan je beter blanco stemmen dan gebeurt dit niet
christen unie al nader onderzocht?? |
Niet helemaal mee eens Jojo.
Kan ik blanco stemmen? De mogelijkheid bestaat om blanco te stemmen. U kruist dan geen van de vakjes aan en maakt geen andere aantekeningen op het stembiljet. U vouwt uw stembiljet dus onbeschreven dicht en stopt het in de stembus.
Een blanco stem wordt wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst (het aantal mensen dat naar het stembureau is gekomen om te stemmen). Een blanco stem telt niet bij de berekening van de uitslag en de kiesdeler/kiesdrempel. Daarvoor worden uitsluitend de stemmen die uit zijn gebracht op een van de kandidaten geteld.
Het uitbrengen van een blanco stem heeft, evenals het niet-stemmen, geen enkele invloed op de zetelverdeling. Dat een niet-uitgebrachte stem naar de grootste partij gaat, is een misvatting.
Wat gebeurt er met mijn stem als ik niet stem? Het niet deelnemen aan de verkiezing heeft, evenals het uitbrengen van een blanco stem of een ongeldige stem, geen enkele invloed op de zetelverdeling. Dat een niet-uitgebrachte stem naar de grootste partij gaat, is een misvatting.
Bron: Postbus 51 https://www.uheefthetvoorhetzeggen.nl/veelgestelde-vragen/#faqcat_6
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 februari 2010, 15:45
|
|
|
HENK710 schreef: Verkeerd stemmen? Als je stemt vanuit het bestuderen van wat de partijen je aanbieden, lijkt het me niet dat je verkeerd zult stemmen, aangezien je toch altijd die partij kiest die het meest past bij jouw ideeën?
Niet stemmen heeft iets in zich van lijdzaam toezien en ondergaan, waar je als burger nu juist op mag komen voor wat jij denkt dat nodig is. Gelukkig krijg je die ruimte wel meer dan enkel bij de verkiezingen. Maar waarom niet ook dan gebruik maken van je recht?
MARIJAN072 schreef:
Dat ben ik niet met je eens, Henk. Vanuit mijn geloof/visie, kun je zeker wel verkeerd stemmen. Als je stemt op een partij die anti-christelijk is, vind ik het beter om niet te stemmen. Een stem is goed, als je die kunt verantwoorden aan God. Want zijn onze ideeën altijd de juiste? Lijkt mij niet. Ik probeer ze te toetsen aan het Woord van God, wat niet altijd makkelijk is hoor.
Alles wat je NIET kunt doen uit GELOOF is ZONDE.
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op zaterdag 27 februari 2010, 15:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KLAPROOS940
|
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 13:31
|
|
|
PIETER649 schreef: | We zijn zooo leuk politiek bezig nu Ik gooi er ook een stelling in:
Mijn stelling: de PVV, stiekum de christelijkste partij van Nederland |
Meen je dat dat je Wilders en de PVV christelijk vind?
Hoe rijm je dat dan met hun doen en laten? Zoals de provocerende uitspraken die nergens anders toe dienen dan als oneliner. Die vooral oproepen tot haatdragendheid. Die praktisch waarschijnlijk niet uitvoerbaar zijn en er vooral toe dienen om in de publiciteit te komen.
Als ik de bijbel lees en probeer na te volgen ga ik zo niet met anderen om. Ik denk aan liefdevol/ rustig, gericht op vrede en niet op haat(dragendheid). Daarin hebben politici een voorbeeldfunctie en ik zoek de partij die daarin het meest integer en het minst gericht is op eigen belang/ het belang van de politiek leider. Want als de leiders van een volk al niet fatsoenlijk met elkaar om kunnen gaan, wat moet er dan van de mensen waar ze leiding aan geven terechtkomen? Bij Wilders vind ik een dergelijke houding niet. En daarom ga ik ook niet op hem stemmen.
groetjes, Klaproos
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOJO659
|
|
Geplaatst: zondag 28 februari 2010, 17:10
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Niet helemaal mee eens Jojo.
Kan ik blanco stemmen? De mogelijkheid bestaat om blanco te stemmen. U kruist dan geen van de vakjes aan en maakt geen andere aantekeningen op het stembiljet. U vouwt uw stembiljet dus onbeschreven dicht en stopt het in de stembus.
Een blanco stem wordt wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst (het aantal mensen dat naar het stembureau is gekomen om te stemmen). Een blanco stem telt niet bij de berekening van de uitslag en de kiesdeler/kiesdrempel. Daarvoor worden uitsluitend de stemmen die uit zijn gebracht op een van de kandidaten geteld.
Het uitbrengen van een blanco stem heeft, evenals het niet-stemmen, geen enkele invloed op de zetelverdeling. Dat een niet-uitgebrachte stem naar de grootste partij gaat, is een misvatting.
Wat gebeurt er met mijn stem als ik niet stem? Het niet deelnemen aan de verkiezing heeft, evenals het uitbrengen van een blanco stem of een ongeldige stem, geen enkele invloed op de zetelverdeling. Dat een niet-uitgebrachte stem naar de grootste partij gaat, is een misvatting.
Bron: Postbus 51 https://www.uheefthetvoorhetzeggen.nl/veelgestelde-vragen/#faqcat_6 |
Okay dank jullie wel voor deze heldere uitleg dat wist ik niet
Weer wat geleerd op deze regenachtige zondagmiddag.
Nog drie dagen dan mogen we naar de stembus
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|