Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 12:46
|
|
|
Lijkt me een uitstekende vraag. Doe jij de aftrap?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 13:32
|
|
|
ROADY558 schreef: | Lijkt me een uitstekende vraag. Doe jij de aftrap? |
Ja hoor, ik voelde 'm al aankomen.
Misschien onderscheiding.
Laat ik dan maar onder woorden brengen wat ik bij dat woord denk, zoals het in de gristelijke kringen gebruikt wordt.
Ik heb de idee dat je bijna niet kunt zeggen: ik ben trots op mezelf zonder daarbij (zowat dwangmatig want men mocht je eens verkeerd begrijpen) gelijk te noemen dat God hiermee heeft te maken. Want we hebben toch alles door en uit en in Hem verkregen? Heb je identiteit? Ja natuurlijk, maar wel erbij zeggen: in Christus.
Ik denk dat God mateloos TROTS is als Hij Zijn kind hoort zeggen dat die een goed zelfgevoel, een groot eigen bewustzijn en zelfvertrouwen heeft. Tenminste, als ik dat bemerk bij mijn kinderen vind ik dat fantastisch en daarbij hoop ik dat mijn benadering in de opvoeding en leven hierbij aan bijgedragen heeft.
Als we het dan toch ook over gaven hebben... Zoals dat wordt genoemd "de gave van bemoediging" (noem het gewoon: positief/troost/etc. naar anderen toe) is 1 van de moeilijkste om toe te passen weet je dat? Moet je eens raden waarom dat zo is....
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zondag 20 oktober 2013, 13:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSEF872
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 14:33
|
|
|
John 13:3-5 stond Hij, wetende, dat de Vader Hem alles in handen had gegeven en dat Hij van God uitgegaan was en tot God heenging, van de maaltijd op, en Hij legde zijn klederen af en nam een linnen doek en omgordde Zich daarmede. Daarna deed Hij water in het bekken en begon de voeten der discipelen te wassen, en af te drogen met de doek, waarmede Hij omgord was.
Als ik weet wie ik ben in Christus kan ik op de juiste manier mijn mede mens dienen. De ander uitnemender achten dan mijzelf!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSEF872
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 14:45
|
|
|
REGINA565 schreef: | En als je dan je blik richt op de Heer, wat ervaar je dan, Josef? Daar ben ik echt benieuwd naar! Ik hoop dat je op deze topic nog iets wil delen van de werking van de Heilige Geest in jouw leven : ) |
De Heilige Geest is altijd aan het werk. Ik weet dat Hij juist op de momenten dat ik in de rust ben tot mij wil spreken. Zie het als iets wat tussen een fluisterstem en een gedachte zit. Ik weet dan bijna zeker dat het de HG is. Soms als ik twijfel bid ik om bevestiging. Maar de HG geeft ook het verlangen om het Woord te lezen. Of soms hoor ik in de geest een lied. Het wil helpen als je kan bidden in de geest.(spreken in nieuwe talen)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 16:41
|
|
|
JOSEF872 schreef: | De Heilige Geest is altijd aan het werk. Ik weet dat Hij juist op de momenten dat ik in de rust ben tot mij wil spreken. Zie het als iets wat tussen een fluisterstem en een gedachte zit. Ik weet dan bijna zeker dat het de HG is. Soms als ik twijfel bid ik om bevestiging. Maar de HG geeft ook het verlangen om het Woord te lezen. Of soms hoor ik in de geest een lied. Het wil helpen als je kan bidden in de geest.(spreken in nieuwe talen) |
ja heel herkenbaar; Ik heb eens een poosje de Geest uitgedaagd om als Hij het dan zo belangrijk vond dat ik stille tijd hield hij me maar elke morgen op tijd wakker moest maken. Wat promt ook gebeurde. elke morgen werd ik ongeveer een half uur voor dat ik op moest staan wakker. Mooi op tijd om stille tijd te houden en geen wekker meer nodig
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 16:51
|
|
|
JOL252 schreef: | Ja hoor, ik voelde 'm al aankomen.
Misschien onderscheiding.
Laat ik dan maar onder woorden brengen wat ik bij dat woord denk, zoals het in de christelijke kringen gebruikt wordt.
Ik heb de idee dat je bijna niet kunt zeggen: ik ben trots op mezelf zonder daarbij (zowat dwangmatig want men mocht je eens verkeerd begrijpen) gelijk te noemen dat God hiermee heeft te maken. Want we hebben toch alles door en uit en in Hem verkregen? Heb je identiteit? Ja natuurlijk, maar wel erbij zeggen: in Christus.
Ik denk dat God mateloos TROTS is als Hij Zijn kind hoort zeggen dat die een goed zelfgevoel, een groot eigen bewustzijn en zelfvertrouwen heeft. Tenminste, als ik dat bemerk bij mijn kinderen vind ik dat fantastisch en daarbij hoop ik dat mijn benadering in de opvoeding en leven hierbij aan bijgedragen heeft.
Als we het dan toch ook over gaven hebben... Zoals dat wordt genoemd "de gave van bemoediging" (noem het gewoon: positief/troost/etc. naar anderen toe) is 1 van de moeilijkste om toe te passen weet je dat? Moet je eens raden waarom dat zo is.... |
Ik denk dat jij het over een ander soort trots hebt dan ik. Ook laat je niet echt zien wat jij verstaat onder nederigheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 16:54
|
|
|
JOSEF872 schreef: | Als ik weet wie ik ben in Christus kan ik op de juiste manier mijn mede mens dienen. De ander uitnemender achten dan mijzelf! |
Ja zo zie ik het ook. Ik zou er nog aan willen toevoegen, dat nederigheid is: het juiste zicht op Christus hebben en weten dat ik zonder Hem niets kan doen. Dat wetende laat weinig ruimte over voor trots.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
REGINA565
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 18:11
|
|
|
Jol 252 schreef:
Als we het dan toch ook over gaven hebben... Zoals dat wordt genoemd "de gave van bemoediging" (noem het gewoon: positief/troost/etc. naar anderen toe) is 1 van de moeilijkste om toe te passen weet je dat? Moet je eens raden waarom dat zo is....[/quote]
Ik denk dat het goed is als kinderen een goed zelfbeeld hebben, een eigen bewustzijn en zelfvertrouwen hebben. Vruchten die je als moeder ziet als je je kinderen bevestigt in wie ze zijn. Zoals je er over schrijft, denk ik dat jij de gave van bemoediging hebt : ) Er komt nog een extra dimensie bij als je kunt zien wat God in jouw kinderen heeft gelegd en hen daar van bewust kunt maken. Daarmee creëer je een nieuwe generatie van jonge mensen die in alle nederigheid God de eer kunnen geven voor alles wat Hij hen aan gaven en talenten heeft gegeven.
Ik heb het woord 'nederigheid' opgezocht in het woordenboek. Er staat: onderworpenheid, bescheidenheid en ootmoed. Daarbij kwam de tekst uit Micha in mijn gedachten: Hij heeft u, mens, bekend gemaakt wat goed is en wat de Heere van u vraagt: niets anders dan recht te doen, goedertierenheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God (6:8).
Zal het betekenen dat we ons dienen te onderwerpen aan God?
Laatst aangepast door
|
REGINA565
|
op zondag 20 oktober 2013, 18:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 18:50
|
|
|
Dat is wel een opdracht Regina. En voorwaarde om stand te houden.
Onderwerpt u aan God en biedt weerstand aan de duivel, dan zal hij van u vlieden. (Jac 4:7)
Jouw tekst spreekt er ook over. Nederigheid heeft dus alles te maken met onderwerping aan God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
REGINA565
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 19:04
|
|
|
ROADY558 schreef: | Dat is wel een opdracht Regina. En voorwaarde om stand te houden.
Onderwerpt u aan God en biedt weerstand aan de duivel, dan zal hij van u vlieden. (Jac 4:7)
Jouw tekst spreekt er ook over. Nederigheid heeft dus alles te maken met onderwerping aan God. |
Dat dacht ik al maar wilde ik even bevestigd krijgen
Ik heb bijzondere ervaringen in mijn leven gehad waarin ik me eigenlijk niet wilde onderwerpen aan de wil van God maar uiteindelijk wel gehoorzaamde en deed wat Hij van mij vroeg. Wat er dan gebeurt! Super mooi!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANE410
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 19:12
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | ja heel herkenbaar; Ik heb eens een poosje de Geest uitgedaagd om als Hij het dan zo belangrijk vond dat ik stille tijd hield hij me maar elke morgen op tijd wakker moest maken. Wat promt ook gebeurde. elke morgen werd ik ongeveer een half uur voor dat ik op moest staan wakker. Mooi op tijd om stille tijd te houden en geen wekker meer nodig |
Nou mooi geregeld toch Roelande.
Cortazar schreef in het topic: heeft bidden zin?: Als je iets vraagt aan God, moet je er rekening mee houden dat het gebeurt
Laatst aangepast door
|
JANE410
|
op maandag 21 oktober 2013, 13:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 19:26
|
|
|
REGINA565 schreef: | Dat dacht ik al maar wilde ik even bevestigd krijgen
Ik heb bijzondere ervaringen in mijn leven gehad waarin ik me eigenlijk niet wilde onderwerpen aan de wil van God maar uiteindelijk wel gehoorzaamde en deed wat Hij van mij vroeg. Wat er dan gebeurt! Super mooi! |
Is dat niet het voortdurende proces waar we als mens inzitten? Niet willen, toch doen, met alle zegen van dien?
Of: niet willen, niet doen, en dan blijven zeuren over allerlei problemen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 20:14
|
|
|
ROADY558 schreef: | Is dat niet het voortdurende proces waar we als mens inzitten? Niet willen, toch doen, met alle zegen van dien?
Of: niet willen, niet doen, en dan blijven zeuren over allerlei problemen? |
uhm... dus als ik het goed begrijp heb je als je de wil van God doet zegen op zegen te verwachten? En als je het niet doet/of in proces bent als mens (zo makkelijk is het soms niet en is vertrouwen beschadigd in een mensenleven) gaat het dus niet zo goed, heb je problemen en ben je een zeurpiet als het allemaal wat tegen zit ...
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zondag 20 oktober 2013, 20:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 21:57
|
|
|
Dus als ik het goed begrijp, herken je het proces niet?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARENTH030
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 22:46
|
|
|
JOL252 schreef: | Okay... Ik hoor hier telkens het woord nederigheid terugkomen. Klinkt goed bijbels (of modern gezegd: het "bekt" lekker want klinkt zeer bijbels gewenst) voor velen maar heeft voor sommigen onder ons ook diverse associaties. Misschien kunnen we dan eens definiëren wat nederigheid is. Wat is nederigheid naar de ander toe, naar God toe, naar situaties toe. |
Ik heb zelf even de behoefte om te reageren en proberen om uitleg te geven wat voor mij nederigheid inhoudt.
Ik denk dat bij het ontwikkelen van gemeenschap met elkaar nederigheid vereist is. Er is nog een ander soort trots eerder benoemd in dit topic. Er is niets wat gemeenschap zo snel stuk maakt als hoogmoed en zelfingenomenheid en koppige trots. Het gevolg van deze trots is dat er vaak muren tussen mensen worden opgetrokken, terwijl er door nederigheid bruggen worden gebouwd. In de Bijbel staat. “U moet in de omgang met elkaar nederig zijn” Als we echte onderlinge gemeenschap met elkaar willen hebben dan moeten wij een nederige houding hebben. Als je nederig bent geeft God je genade zo ervaar ik het in mijn leven, en door mijn eigen proces. Koppige trots staat Gods genade in ons leven in de weg en we hebben die genade nodig om te groeien, te veranderen, en te genezen en om anderen te helpen. Wij ontvangen dan ook Gods genade door nederig te erkennen dat wij zijn genade nodig hebben.
Ik ben van mening dat ik (blijf maar even bij mijzelf) op een praktische manier kan werken aan een nederige houding, door geduld te hebben met de zwakheden van anderen, en door mijn eigen zwakheden te erkennen. En open te staan voor correcties en mij op anderen te richten in plaats van op mijzelf. Het advies van Paulus was “U moet één zijn met hart en ziel” Wees niet hoogmoedig, maar doe je best om nederig te zijn, en niet dat je de wijsheid in pacht hebt. Denk niet alleen aan jezelf en je eigen zaken, maar heb ook belangstelling voor wat een ander doet. Nederigheid houdt voor mij niet in dat ik een lage zelfdunk heb, maar dat ik probeer minder met mijzelf bezig te zijn, maar meer denk aan wat anderen nodig hebben. Ik zie nederige mensen dan meer als dienend en gericht op/om de ander te helpen.
Gr Marenth.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSEF872
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 23:36
|
|
|
MARENTH030 schreef: | Ik heb zelf even de behoefte om te reageren en proberen om uitleg te geven wat voor mij nederigheid inhoudt.
Ik denk dat bij het ontwikkelen van gemeenschap met elkaar nederigheid vereist is. Er is nog een ander soort trots eerder benoemd in dit topic. Er is niets wat gemeenschap zo snel stuk maakt als hoogmoed en zelfingenomenheid en koppige trots. Het gevolg van deze trots is dat er vaak muren tussen mensen worden opgetrokken, terwijl er door nederigheid bruggen worden gebouwd. In de Bijbel staat. “U moet in de omgang met elkaar nederig zijn” Als we echte onderlinge gemeenschap met elkaar willen hebben dan moeten wij een nederige houding hebben. Als je nederig bent geeft God je genade zo ervaar ik het in mijn leven, en door mijn eigen proces. Koppige trots staat Gods genade in ons leven in de weg en we hebben die genade nodig om te groeien, te veranderen, en te genezen en om anderen te helpen. Wij ontvangen dan ook Gods genade door nederig te erkennen dat wij zijn genade nodig hebben.
Ik ben van mening dat ik (blijf maar even bij mijzelf) op een praktische manier kan werken aan een nederige houding, door geduld te hebben met de zwakheden van anderen, en door mijn eigen zwakheden te erkennen. En open te staan voor correcties en mij op anderen te richten in plaats van op mijzelf. Het advies van Paulus was “U moet één zijn met hart en ziel” Wees niet hoogmoedig, maar doe je best om nederig te zijn, en niet dat je de wijsheid in pacht hebt. Denk niet alleen aan jezelf en je eigen zaken, maar heb ook belangstelling voor wat een ander doet. Nederigheid houdt voor mij niet in dat ik een lage zelfdunk heb, maar dat ik probeer minder met mijzelf bezig te zijn, maar meer denk aan wat anderen nodig hebben. Ik zie nederige mensen dan meer als dienend en gericht op/om de ander te helpen.
Gr Marenth. |
Heel mooi Marenth ik zeg hier amen op!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARENTH030
|
|
Geplaatst: zondag 20 oktober 2013, 23:41
|
|
|
JOSEF872 schreef: | Heel mooi Marenth ik zeg hier amen op!! |
Dank je wel Josef Gr Marenth
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: maandag 21 oktober 2013, 06:50
|
|
|
ROADY558 schreef: | Dus als ik het goed begrijp, herken je het proces niet? |
Ik houd mij even bij wat ik al aan gaf... ik vind het erg simpel en zelfs doorspekt van prosperity-evangelie om te beweren dat mensen zegen kunnen verwachten als ze de wil van God doen en zodra ze daarin een andere keuze maken dat hen dan ongeluk overvalt. Zo kun je ook makkelijk oordelen over iemand wanneer hem of haar van alles overkomt en dus overgaan tot de omschrijving "zeurpiet" en "niet nederig/gehoorzaam".
En ja ik ken het proces Roady, heb dat altijd wel meegekregen maar zag vaker het tegendeel. Met die visie die hier neergezet wordt, kunnen mensen ontmoedigd raken als hen dan toch van alles overkomt terwijl ze oprecht menen Gods weg te volgen. Het Godsbeeld is mijns inziens dan wreed en vraagt om herziening. Ik denk dat als je gelovig bent/Gods weg volgt en die "nederigheid toont" het nog niet wil zeggen dat je van alles aan zegen ontvangt t.o.v. "die ander" en misschien is dat maar goed ook, je zou er anders hoogmoedig van worden.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op maandag 21 oktober 2013, 06:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: maandag 21 oktober 2013, 08:24
|
|
|
JOL252 schreef: | Ik houd mij even bij wat ik al aan gaf... ik vind het erg simpel en zelfs doorspekt van prosperity-evangelie om te beweren dat mensen zegen kunnen verwachten als ze de wil van God doen en zodra ze daarin een andere keuze maken dat hen dan ongeluk overvalt. Zo kun je ook makkelijk oordelen over iemand wanneer hem of haar van alles overkomt en dus overgaan tot de omschrijving "zeurpiet" en "niet nederig/gehoorzaam".
En ja ik ken het proces Roady, heb dat altijd wel meegekregen maar zag vaker het tegendeel. Met die visie die hier neergezet wordt, kunnen mensen ontmoedigd raken als hen dan toch van alles overkomt terwijl ze oprecht menen Gods weg te volgen. Het Godsbeeld is mijns inziens dan wreed en vraagt om herziening. Ik denk dat als je gelovig bent/Gods weg volgt en die "nederigheid toont" het nog niet wil zeggen dat je van alles aan zegen ontvangt t.o.v. "die ander" en misschien is dat maar goed ook, je zou er anders hoogmoedig van worden. |
Wat is dat: prosperty-evangelie?
Ja ik snap je wel. Maar waar ik op doelde is op Gods Woord zelf: Hij daagt ons op diverse plekken in Zijn Woord uit om te kiezen voor leven of voor dood, voor voorspoed of voor tegenspoed. Het gaat erg offtopic om hier een discussie over te beginnen, maar ik herken dit principe in mijn eigen leven wel. Het heeft alles te maken met het feit of we God willen gehoorzamen of niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: maandag 21 oktober 2013, 08:27
|
|
|
ROADY558 schreef: | Wat is dat: prosperty-evangelie?
Ja ik snap je wel. Maar waar ik op doelde is op Gods Woord zelf: Hij daagt ons op diverse plekken in Zijn Woord uit om te kiezen voor leven of voor dood, voor voorspoed of voor tegenspoed. Het gaat erg offtopic om hier een discussie over te beginnen, maar ik herken dit principe in mijn eigen leven wel. Het heeft alles te maken met het feit of we God willen gehoorzamen of niet. |
Misschien is waar het hierover gaat nog niet zo off topic maar kan het een achterliggende reden van scheuring zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSEF872
|
|
Geplaatst: maandag 21 oktober 2013, 08:41
|
|
|
JOL252 schreef: | Misschien is waar het hierover gaat nog niet zo off topic maar kan het een achterliggende reden van scheuring zijn. |
Het probleem met prosperity evangelie is dat het door geschoten is. Het kan om gezondheid gaan, of geld of beide. Verdeeldheid binnen de gemeente is dan heus aan de orde. Bij mijn gemeente is dat met gezondheid aan de orde. Wij plaatsen de soevereine God eigenlijk op een plaats waarin wij zeggen dat Hij het moet doen. Maar.... Het evangelie is een kracht Gods tot een behoud van ieder. Eerst de jood maar ook de griek.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: maandag 21 oktober 2013, 12:00
|
|
|
JOL252 schreef: | Misschien is waar het hierover gaat nog niet zo off topic maar kan het een achterliggende reden van scheuring zijn. |
Even voor de mensen die het begip ook niet kennen: (ik moest het zelf ook even opzoeken). http://www.dossiers.tk/welvaartsevangelie.htm
Oke ik begrijp dat mijn opmerking dit bij je losmaakt. Nou dit is allesbehalve mijn insteek. Om God op welke manier dan ook te manipuleren om iets te verkrijgen (wat ik zelf niet heb, en ook zelf niet kan krijgen).
Ik ben het helemaal eens met de opmerking van Josef: het gaat in de allereerste plaats om de redding die Jezus brengt. Toch blijf ik bij mijn standpunt door te zeggen dat elk mens kan (moet...) kiezen tussen zegen of vloek, leven of dood, voorspoed of tegenspoed.
Dit heeft m.i. niets met "welvaart" te maken, maar heeft alles te maken met innerlijke vrede die van Hem komt. Dat zie ik als de ware rijkdom (waar vele andere zegening uit kunnen voortvloeien).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: maandag 21 oktober 2013, 13:02
|
|
|
ROADY558 schreef: | Even voor de mensen die het begip ook niet kennen: (ik moest het zelf ook even opzoeken). http://www.dossiers.tk/welvaartsevangelie.htm
Oke ik begrijp dat mijn opmerking dit bij je losmaakt. Nou dit is allesbehalve mijn insteek. Om God op welke manier dan ook te manipuleren om iets te verkrijgen (wat ik zelf niet heb, en ook zelf niet kan krijgen).
Ik ben het helemaal eens met de opmerking van Josef: het gaat in de allereerste plaats om de redding die Jezus brengt. Toch blijf ik bij mijn standpunt door te zeggen dat elk mens kan (moet...) kiezen tussen zegen of vloek, leven of dood, voorspoed of tegenspoed.
Dit heeft m.i. niets met "welvaart" te maken, maar heeft alles te maken met innerlijke vrede die van Hem komt. Dat zie ik als de ware rijkdom (waar vele andere zegening uit kunnen voortvloeien). |
Mooi. Zie mijn vorige bijdragen waar ik bij blijf. Hoe zou jij mensen die het gaat als Job hiermee kunnen bemoedigen?
Maar goed, verder maar weer on topic hé.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: maandag 21 oktober 2013, 13:19
|
|
|
JOL252 schreef: | Mooi. Zie mijn vorige bijdragen waar ik bij blijf. Hoe zou jij mensen die het gaat als Job hiermee kunnen bemoedigen?
|
Ik snap je punt wel Jol. Ik zal je vraag 's meenemen en overdenken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
REGINA565
|
|
Geplaatst: maandag 21 oktober 2013, 21:44
|
|
|
ROADY558 schreef: | Oke ik begrijp dat mijn opmerking dit bij je losmaakt. Nou dit is allesbehalve mijn insteek. Om God op welke manier dan ook te manipuleren om iets te verkrijgen (wat ik zelf niet heb, en ook zelf niet kan krijgen).
Dit heeft m.i. niets met "welvaart" te maken, maar heeft alles te maken met innerlijke vrede die van Hem komt. Dat zie ik als de ware rijkdom (waar vele andere zegening uit kunnen voortvloeien). |
Het leven bestaat deels uit het zaai en oogst principe; met ander woorden wat je zaait zul je ook oogsten. Als er tegenspoed is - of beproevingen komen in je leven, wil dat niet altijd betekenen dat je iets verkeerds hebt gezaaid/ gedaan. Laten we elkaar daar dus niet mee kwellen!
Ik vind in dat opzicht Petrus 1: 3-12 altijd zo mooi en treffend. Verzoekingen zijn er om ons geloof te beproeven. Ik heb ervaren dat God in moeilijke omstandigheden heel dichtbij wil komen. Op een moment van heftige strijd, liet de Heer mij in een beeld zien dat Hij Zijn handen op mijn hoofd wilde leggen om mij te zegenen. Op het moment dat ik zei: "Ja, Heer, dat wil ik graag", kwam Zijn vrede over mij! Weg innerlijke strijd! God is goed : )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: maandag 21 oktober 2013, 21:46
|
|
|
Geen grotere schat te vinden, dan Zijn vrede :)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSEF872
|
|
Geplaatst: maandag 21 oktober 2013, 22:00
|
|
|
REGINA565 schreef: | Het leven bestaat deels uit het zaai en oogst principe; met ander woorden wat je zaait zul je ook oogsten. Als er tegenspoed is - of beproevingen komen in je leven, wil dat niet altijd betekenen dat je iets verkeerds hebt gezaaid/ gedaan. Laten we elkaar daar dus niet mee kwellen!
Ik vind in dat opzicht Petrus 1: 3-12 altijd zo mooi en treffend. Verzoekingen zijn er om ons geloof te beproeven. Ik heb ervaren dat God in moeilijke omstandigheden heel dichtbij wil komen. Op een moment van heftige strijd, liet de Heer mij in een beeld zien dat Hij Zijn handen op mijn hoofd wilde leggen om mij te zegenen. Op het moment dat ik zei: "Ja, Heer, dat wil ik graag", kwam Zijn vrede over mij! Weg innerlijke strijd! God is goed : ) |
@Regina ik neem aan dat het om 1 Petrus 1:3-12 ging? Inderdaad bemoedigend. De kunst is als er problemen komen niet in zelfmedeleiden te vervallen.. Maar toch de Heer te verwachten. Ook als het lang duurt. @Roady ik ben het mij jou kijk in deze eens. Tja en wie kan Job bemoedigen? Wat doen wij als het noodlot ons treft? Of wat voor vriend zijn wij als een "Job" in ons leven strijd heeft en zich even niet zo makkelijk gedraagd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: maandag 21 oktober 2013, 23:05
|
|
|
Dan bid ik in de eerste plaats voor deze persoon.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 oktober 2013, 10:00
|
|
|
ROADY558 schreef: | Wat is dat: prosperty-evangelie?
Ja ik snap je wel. Maar waar ik op doelde is op Gods Woord zelf: Hij daagt ons op diverse plekken in Zijn Woord uit om te kiezen voor leven of voor dood, voor voorspoed of voor tegenspoed. Het gaat erg offtopic om hier een discussie over te beginnen, maar ik herken dit principe in mijn eigen leven wel. Het heeft alles te maken met het feit of we God willen gehoorzamen of niet. |
Beetje offtopic maar las psalm 84;
6 Gelukkig wie bij u hun toevlucht zoeken, met in hun hart de wegen naar u. 6 Gelukkig zij die hun kracht vinden bij u, vol verlangen gaan zij naar u op weg; 7 Trekken zij door een dal van dorheid, het verandert voor hen in een oase; rijke zegen daalt als regen neer. 7 trekken zij door dorre dalen, dan worden het oasen; de vroege regen daalt er als een zegen neer. 8 Steeds krachtiger gaan zij voort om in Sion voor God te verschijnen.
We worden sterk in de aanwezigheid van God, je eigen dorre dal brengt je dichter naar Hem toe. Dat geeft altijd rust en vrede dus zegen. Is niet altijd letterlijke voorspoed, daarvoor hoeven we alleen maar om ons heen te kijken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY558
|
|
Geplaatst: dinsdag 22 oktober 2013, 10:36
|
|
|
Niet vreemd toch, dat wat je ziet als je om je heenkijkt? Hoeveel mensen zoeken God nog?
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|