Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: vrijdag 3 augustus 2012, 17:37
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Als je de geschiedenis van het lied kent kijk je er weer veel anders tegenaan. Jacqueline vd Waals heeft dat lied geschreven toen zij hoorde dat zij een oogziekte had en langzamerhand blind zou worden.....en toen heeft zij dit lied geschreven......ik weet niet of er vertrouwen mee bedoeld is....misschien wel hoop? |
Ik wist wel dat het lied van Jaqueline vd Waals was, maar niet dat ze het geschreven had nadat ze te horen had gekregen dat ze een oogziekte had. Wat is voor jou het verschil tussen hopen en vertrouwen en dan bedoel ik het hopen en vertrouwen op God. Hopen op God heeft voor mij een andere waarde dan hopen op mensen. Hoop en vertrouwen op God is dan toch gelijk aan elkaar? Of geef jij er een andere betekenis aan?
Het ging mij er ook meer om dat er vaak gezegd wordt dat je geen vragen aan God mag/moet stellen, maar er in moet berusten dat het gaat zoals het gaat. En daar zette ik mijn vraagtekens bij.
Laatst aangepast door
|
JANS221
|
op vrijdag 3 augustus 2012, 17:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 3 augustus 2012, 18:19
|
|
|
JANS221 schreef: | Ik wist wel dat het lied van Jaqueline vd Waals was, maar niet dat ze het geschreven had nadat ze te horen had gekregen dat ze een oogziekte had. Wat is voor jou het verschil tussen hopen en vertrouwen en dan bedoel ik het hopen en vertrouwen op God. Hopen op God heeft voor mij een andere waarde dan hopen op mensen. Hoop en vertrouwen op God is dan toch gelijk aan elkaar? Of geef jij er een andere betekenis aan?
Het ging mij er ook meer om dat er vaak gezegd wordt dat je geen vragen aan God mag/moet stellen, maar er in moet berusten dat het gaat zoals het gaat. En daar zette ik mijn vraagtekens bij. | Er zit natuurlijk zowel een stuk vertrouwen als een stuk fatalisme in. Wie zegt dat je geen vragen mag stellen, weet volgens mij niet waar hij het over heeft. Er zijn toch voldoende mensen in de Bijbel die aan God vragen waarom? Job, Jeremia zijn er twee, en wat denk je dan van Jezus Zelf aan het kruis? Ik denk ook dat als ik voor Zijn troon sta, ik ook wel een paar vragen heb, waarom er dingen zo gebeurd zijn. God is niet bang voor vragen, als het maar vragen en geen verwijten worden. Want die verwijten worden verbitterdheid, opstandigheid en ongeloof.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: vrijdag 3 augustus 2012, 18:51
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Er zit natuurlijk zowel een stuk vertrouwen als een stuk fatalisme in. Wie zegt dat je geen vragen mag stellen, weet volgens mij niet waar hij het over heeft. Er zijn toch voldoende mensen in de Bijbel die aan God vragen waarom? Job, Jeremia zijn er twee, en wat denk je dan van Jezus Zelf aan het kruis? Ik denk ook dat als ik voor Zijn troon sta, ik ook wel een paar vragen heb, waarom er dingen zo gebeurd zijn. God is niet bang voor vragen, als het maar vragen en geen verwijten worden. Want die verwijten worden verbitterdheid, opstandigheid en ongeloof. |
Nee, ik bedoel dan ook beslist geen verwijten. Maar als je bidt (in gesprek met God bent), lijkt mij het heel gewoon als daar ( in dat gesprek) ook vragen in voor komen. En Jezus zelf vroeg inderdaad aan het kruis ook : Waarom?? Zo vind ik de opmerking: niet vragen waarom, maar waartoe? ook vaak zo`n opmerking, die zo snel (gedachteloos) gezegd wordt! Natuurlijk begrijp ik wel wat hiermee bedoeld wordt, maar of je iemand die grote vragen heeft hiermee helpt.......???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEM618
|
|
Geplaatst: zondag 5 augustus 2012, 21:49
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Mijn vraag was gericht op je volgende opmerking: Wat verandert bij de wedergeboorte volgens jou wel dan? |
Wedergeboorte geeft aan een opnieuw geboren worden. Echter door het hele nieuwe testament heen zijn er verschillende benaderingen van bekering. Nicodemus in gesprek met Jezus; daar komt naar voren het opnieuw geboren worden, maar op andere plaatsen is er ook sprake van Levend maken, of zoals paulus omschrijft een nieuw leven in mij, wat strijd tegen je vlees. Wat ik er dus onder versta, is dat er in ieder geval vanuit een totaal andere bron leven gehaald word, en inhoud word gegeven aan het leven. Het leven hierin word meer en meer gericht op de eer van God, en het minder worden van je eigen wil. De bron hiervan is God, Gods eer, het steeds meer leren kennen van God, het steeds meer leren liefhebben van God en Zijn geboden. Wedergeboorte is een moment, maar ik denk niet dat je dat moment erg helder hoef te hebben, maar wel dat je uit de manier van leven kan zien wat de bron van leven is. Een baby weet niet dat het geboren is, kan dat ook niet benoemen. En een kind weet dat het eens geboren is, en omdat zijn omgeving de datum heeft bekend gemaakt, zegt niet dat het kind de geboorte kan herinneren. Maar je kan wel zien en merken dat het kind leeft.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|