ChristianMatch

Forum

'Te goed voor deze wereld'
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
LIESBETH326

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 11:36

SOLAFIDE630 schreef:
Het volgen van Jezus kan dus zeer divers zijn....

Gelukkig mag ieder mens zelf bepalen in welke mate hij/zij Jezus wil volgen in nauw contact met zijn/haar Schepper, lijkt mij toe. Knipoog smiley

Het volgen van Jezus is denk ik idd heel divers. Maar dat is niet omdat ieder mens zelf bepaalt in welke mate hij/zij Jezus volgt. Jezus vraagt van ieder van ons ons hele hart en totale gehoorzaamheid.
Nee, God heeft ieder mens uniek geschapen, met eigen liefhebberijen, zwakheden, gedachten, gevoelens, etc. Dat maakt denk ik dat het volgen van Jezus per persoon kan verschillen. Nauw contact met de Schepper is nodig om te weten wat het voor jou als individu betekent om Jezus te volgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 11:43

LIESBETH326 schreef:
Het volgen van Jezus is denk ik idd heel divers. Maar dat is niet omdat ieder mens zelf bepaalt in welke mate hij/zij Jezus volgt. Jezus vraagt van ieder van ons ons hele hart en totale gehoorzaamheid.
Nee, God heeft ieder mens uniek geschapen, met eigen liefhebberijen, zwakheden, gedachten, gevoelens, etc. Dat maakt denk ik dat het volgen van Jezus per persoon kan verschillen. Nauw contact met de Schepper is nodig om te weten wat het voor jou als individu betekent om Jezus te volgen.

Inderdaad, Liesbeth. Onze relatie met Jezus kunnen en mogen we allemaal invullen zoals het bij onze persoonlijkheid, bij onze talenten en mogelijkheden past. Daarvoor heeft God de mens ook zo divers gemaakt!
Naar boven

Auteur Bericht
JILL658

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 14:23

LIESBETH326 schreef:

Weet je Liesbeth Jezus vraagt niks van je. Als je Jezus lief hebt dan doe je vrijwillig wat Jezus graag zou willen. Jezus legt je niks op. Je hoeft niets te doen om zijn liefde te ontvangen. Hij geeft het om niet.
Het enige wat jij en ik moeten doen is Hem aannemen als de Zoon van God de Vader en dat Hij voor onze zonden aan het kruis is gegaan. Gestorven en begraven . Weder opgestaan is uit de dode en zittende aan de rechterhand van God de Vader.
Shaloom Jill
Naar boven

Auteur Bericht
MARY052

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 14:28

JILL658 schreef:
LIESBETH326 schreef:

Weet je Liesbeth Jezus vraagt niks van je. Als je Jezus lief hebt dan doe je vrijwillig wat Jezus graag zou willen. Jezus legt je niks op. Je hoeft niets te doen om zijn liefde te ontvangen. Hij geeft het om niet.
Het enige wat jij en ik moeten doen is Hem aannemen als de Zoon van God de Vader en dat Hij voor onze zonden aan het kruis is gegaan. Gestorven en begraven . Weder opgestaan is uit de dode en zittende aan de rechterhand van God de Vader.
Shaloom Jill

AMEN Jill
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 15:42

JILL658 schreef:
Shaloom Jill

Jill, volgens mij bedoelen we hetzelfde.
Jezus vraagt wel degelijk wat van ons, alleen is ons (schamele) antwoord voor Hem geen voorwaarde om ons Zijn liefde en genade te geven. Gode zij dank!
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 15:44

JILL658 schreef:
LIESBETH326 schreef:

Shaloom Jill

Hier ben ik het volkomen mee eens Jill. Jezus legt ons nergens in de bijbel dwang op, tenminste ik kan het nergens lezen.

Het heeft m.i. natuurlijk wel consequenties, wanneer we Hem niet willen volgen m.i., maar dat is een andere zaak.

Jezus had ook eens een paar melaatsen genezen, maar er kwam er maar 1 terug om de eer aan God te geven bijv..

Jezus roept wel steeds op om Hem volledig te volgen en zegt ook herhaaldelijk, dat wie Hem niet op de eerste plaats wil zetten, boven vader, moeder, vrouw, man of kind, dat diegene Hem dan niet waardig is. Maar dat is meer een waarschuwing dan een opgelegde dwang van de Heer m.i..

Hij laat ons volkomen vrij om Hem te volgen of niet. Die vrije keuze mogen we voor ]Hem maken.

Hij roept ons en het ligt er maar net aan....HOE wij antwoorden. Dat is dan aan ons!

De rijke jongeling ging ook bedroefd heen en gaf ook geen gehoor aan het verzoek van de Heer om Hem te volgen....en wat was het gevolg daarvan....? Jezus zei toen, dat het nog makkeijker was, dat een kameel door het oog van de naald kroop, dan dat een rijke in het Koninkrijk van God binnen zou gaan. Knipoog smiley

Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op vrijdag 22 januari 2010, 15:47
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 00:37

Ok, als jullie zeggen dat Jezus niets "afdwingt" hoe zit het dan met de Geestesgaven?? mag je die onbenut laten, of heb je de verplichting om daar iets mee te doen ??
Naar boven

Auteur Bericht
JILL658

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 01:01

CROSSROAD317 (47)

Geplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 00:37

Ok, als jullie zeggen dat Jezus niets "afdwingt" hoe zit het dan met de Geestesgaven?? mag je die onbenut laten, of heb je de verplichting om daar iets mee te doen ?

Ook hier is hetzelfde als je Jezus lief hebt, dan wil je ook zo dicht mogenlijk bij Hem komen cq zijn. Dan zoals in de bijbel beschreven staat op Pinsteren toen de Heilige Geest viel op allen die in de bovenkamer zaten , waren zij vervult met de Heilige Geest. Zo zullen wij ook de geestesgaven vanzelf aan ons gegeven worden en ben je zo vervult dat je uitstap en het ook gaat doen. Dan zul je niet meer koud of lauw zijn , maar vurig zijn om de dingen te doen voor Hem, die jou lief heeft. Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 01:26

1 Kor 16,22
Als iemand de Heer niet liefheeft – hij zij vervloekt! Maranata!
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 15:12

CROSSROAD317 schreef:
Ok, als jullie zeggen dat Jezus niets "afdwingt" hoe zit het dan met de Geestesgaven?? mag je die onbenut laten, of heb je de verplichting om daar iets mee te doen ??

Ik zou niet willen spreken van verplichting. Verantwoordelijkheid is een beter woord in mijn ogen. We hebben als schepselen van God de verantwoordelijkheid om dat wat Hij ons geeft te benutten! Het blijft echter wel een vrijwillige keus om er iets mee te doen. En ja, als we ons door God laten leiden, wordt het een uiting van dankbaarheid om het ook echt te doen! We mogen ons immers gezegend weten door Hem als onderkoningen van Zijn schepping!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 23 januari 2010, 23:39

CROSSROAD317 schreef:
Dez vraag doet me denken aan het volgende. Ik ben eens een preek begonnen met de vraag: wie kan een spijker in de muur slaan.De mensen begonnen te lachen en al snel zag ik een aantal vingers. Ik riep iemand naar voren, hij nam de spijker in zijn hand en het stukje hardboard wat ik meegenomen had, en hij kwam met de vraag: Mag ik de hamer? Toen zei ik: ïk heb niets gezegd over een hamer, je vertelde dat je spijker in de muur kon slaan.
De analogie is wel duidelijk denk ik. We hebben de gaven van de Geest nodig om Zijn koninkrijk te bouwen , net zoals een spijker alleen maar door een hamer de muur ingeslagen kan worden.
Voor mij is niet de vraag of je je moet uitstrekken naar de geestesgaven, maar veel meer of je aan Gods koninkrijk wilt bouwen. Het doel van de geestesgaven is niet zozeer dat je iets kunt, maar dat je leert om in de kracht van Gods Geest voor Hem aan het werk te gaan.
Naar boven

Auteur Bericht
MARY052

BerichtGeplaatst: zondag 24 januari 2010, 14:17

CHATULIEM619 schreef:
Dez vraag doet me denken aan het volgende. Ik ben eens een preek begonnen met de vraag: wie kan een spijker in de muur slaan.De mensen begonnen te lachen en al snel zag ik een aantal vingers. Ik riep iemand naar voren, hij nam de spijker in zijn hand en het stukje hardboard wat ik meegenomen had, en hij kwam met de vraag: Mag ik de hamer? Toen zei ik: ïk heb niets gezegd over een hamer, je vertelde dat je spijker in de muur kon slaan.
De analogie is wel duidelijk denk ik. We hebben de gaven van de Geest nodig om Zijn koninkrijk te bouwen , net zoals een spijker alleen maar door een hamer de muur ingeslagen kan worden.
Voor mij is niet de vraag of je je moet uitstrekken naar de geestesgaven, maar veel meer of je aan Gods koninkrijk wilt bouwen. Het doel van de geestesgaven is niet zozeer dat je iets kunt, maar dat je leert om in de kracht van Gods Geest voor Hem aan het werk te gaan.

Mooi!
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326

BerichtGeplaatst: zondag 24 januari 2010, 15:52

HENK710 schreef:
Ik zou niet willen spreken van verplichting. Verantwoordelijkheid is een beter woord in mijn ogen. We hebben als schepselen van God de verantwoordelijkheid om dat wat Hij ons geeft te benutten! Het blijft echter wel een vrijwillige keus om er iets mee te doen. En ja, als we ons door God laten leiden, wordt het een uiting van dankbaarheid om het ook echt te doen! We mogen ons immers gezegend weten door Hem als onderkoningen van Zijn schepping!

'Jaagt de liefde na en ijvert(!) om de geestelijke gaven' staat er in 1 Kor. 14:1. De liefde wordt hier volgens mij genoemd als zijnde de voornaamste vrucht van de Geest. De vrucht is het doel, de gaven zijn middelen. Zoals Chatuliem al zegt, gaven van de geest zijn niet om mee te pronken oid, maar om te dienen, tot opbouw van de gemeente.
Ik heb daarom moeite met de term 'een vrijwillige keus'. Alsof het vrijblijvend is om een geestesgave die je hebt gekregen wel of niet te gebruiken... Het is denk ik je verantwoordelijkheid (en waarom zou je het niet plicht mogen noemen?) om de geestesgave die Hij je geeft dankbaar te gebruiken!
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zondag 24 januari 2010, 18:28

CHATULIEM619 schreef:

Euh, net zoals jij niets over een hamer hebt gezegd, zei ik niets over het uitstrekken naar de Geestesgaven.
Elke christen heeft van de Geest 1 of meerdere gaven gekregen, en het was mijn vraag, hebben we de verplichting (Henk noemde het verantwoording) om daar daadwerkelijk iets mee te doen, of zijn we vrij om die gaven naast ons neer te leggen en ze onbenut te laten.
Dan zal ik het heel persoonlijk maken, jij hebt de gave van onderwijs en leiderschap gekregen van de Geest. Zou je dit bewust naast je neer kunnen leggen en tegen de Geest zeggen, nee dankje, maar nu even niet ??!! Twijfelende smiley

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op zondag 24 januari 2010, 18:29
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 24 januari 2010, 20:36

CROSSROAD317 schreef:
Euh, net zoals jij niets over een hamer hebt gezegd, zei ik niets over het uitstrekken naar de Geestesgaven.
Elke christen heeft van de Geest 1 of meerdere gaven gekregen, en het was mijn vraag, hebben we de verplichting (Henk noemde het verantwoording) om daar daadwerkelijk iets mee te doen, of zijn we vrij om die gaven naast ons neer te leggen en ze onbenut te laten.
Dan zal ik het heel persoonlijk maken, jij hebt de gave van onderwijs en leiderschap gekregen van de Geest. Zou je dit bewust naast je neer kunnen leggen en tegen de Geest zeggen, nee dankje, maar nu even niet ??!! Twijfelende smiley
Op die persoonlijke vraag ga ik niet in, omdat je dan een hele discussie krijgt op het forum waar ik geen zin in heb.
Mijn kijk op de gaven van de Geest is een heel andere dan de jouwe. Ik zie de gaven van de Geest, als de toerusting die je nodig hebt Gods koninkrijk te vestigen, te onderhouden en te bewaren. God geeft die gaven op het moment dat je die nodig hebt. Het ene moment kan een profetie zijn, de volgende keer onderscheiding van geesten. Ook kan het voorkomen dat je de gave van genezingen krijgt of een vertolking van een tong. Alles is beschikbaar, het ligt voor ons klaar, als we leren ermee om te gaan. Dat is m.i. niet beperkt tot een gave, maar het is meer beperkt voor wat je voor God wilt doen. De vraag is voor mij, wil je je open stellen om voor God te werken of wil je dat niet. Als je antwoord daarop bevestigend is, zal God je daarvoor toerusten.
Er zijn mensen die denken, dat ze het ook wel af kunnen zonder de Heilige Geest. Ze kunnen dan zeker wat bereiken, maar of ze ten volle tot hun recht komen is voor mij de vraag.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zondag 24 januari 2010, 22:13

LIESBETH326 schreef:
'Jaagt de liefde na en ijvert(!) om de geestelijke gaven' staat er in 1 Kor. 14:1. De liefde wordt hier volgens mij genoemd als zijnde de voornaamste vrucht van de Geest. De vrucht is het doel, de gaven zijn middelen. Zoals Chatuliem al zegt, gaven van de geest zijn niet om mee te pronken oid, maar om te dienen, tot opbouw van de gemeente.
Ik heb daarom moeite met de term 'een vrijwillige keus'. Alsof het vrijblijvend is om een geestesgave die je hebt gekregen wel of niet te gebruiken... Het is denk ik je verantwoordelijkheid (en waarom zou je het niet plicht mogen noemen?) om de geestesgave die Hij je geeft dankbaar te gebruiken!

Zoals al gezegd Liesbeth, we hebben inderdaad de verantwoordelijkheid om de gaven te gebruiken. Het wel of niet nemen van die verantwoordelijkheid blijft echter toch onze eigen keus, zoals ook de exacte invulling van het uiting geven aan die gaven dat is. Dat is nu juist het stukje bewegingsruimte dat God ons in de schepping meegegeven heeft, wat we ook wel vrije wil noemen.
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326

BerichtGeplaatst: zondag 24 januari 2010, 22:34

HENK710 schreef:
Zoals al gezegd Liesbeth, we hebben inderdaad de verantwoordelijkheid om de gaven te gebruiken. Het wel of niet nemen van die verantwoordelijkheid blijft echter toch onze eigen keus, zoals ook de exacte invulling van het uiting geven aan die gaven dat is. Dat is nu juist het stukje bewegingsruimte dat God ons in de schepping meegegeven heeft, wat we ook wel vrije wil noemen.

God heeft mensen een vrije wil gegeven om wel of niet voor Hem te kiezen. Als je tot een keuze voor Hem bent gekomen, zal de Heilige Geest je vervullen en laten delen in Zijn gaven. Het kan toch niet anders zijn dan dat je daar ook uiting aan geeft?
Stel dat je als buitenlander in Nederland met komen wonen en je wil de Nederlandse identiteit aannemen. Dat is je eigen keuze. Maar als je die identiteit aanneemt ga je toch niet opnieuw kiezen of je je ook naar die identiteit wil gedragen? Dat mag dan toch van je verwacht worden?

Ik denk overigens wel dat het werk van de Heilige Geest en de geestesgaven enigszins onderbelicht zijn in bepaalde christelijke kringen, waardoor de gaven minder rijk ingezet worden dan dat de bedoeling is.

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zondag 24 januari 2010, 22:49
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zondag 24 januari 2010, 22:45

LIESBETH326 schreef:
God heeft mensen een vrije wil gegeven om wel of niet voor Hem te kiezen. Als je tot een keuze voor Hem bent gekomen, zal de Heilige Geest je vervullen en laten delen in Zijn gaven. Het kan toch niet anders zijn dan dat je daar ook uiting aan geeft?
Dat is ook wat ik dus zeg:
HENK710 schreef:

Maar, zoals ook gezegd, het blijft wel een vrije keus van ons, die God ook van ons vraagt.

Laatst aangepast door
HENK710
op zondag 24 januari 2010, 22:47
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326

BerichtGeplaatst: zondag 24 januari 2010, 22:57

HENK710 schreef:
Maar, zoals ook gezegd, het blijft wel een vrije keus van ons, die God ook van ons vraagt.

Even voor de duidelijkheid:
als je zegt dat de vrije keus die wij hebben een keuze is tussen God wel of niet dienen, dan zeg ik, ja, we zeggen hetzelfde.
Maar ik dacht te begrijpen dat je het had over een vrije keus om de geestesgaven wel of niet te gebruiken. Dat vind ik toch wat anders en daar heb ik moeite mee.

Maar goed, misschien trek ik het wel teveel uit elkaar...

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zondag 24 januari 2010, 22:58
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zondag 24 januari 2010, 23:05

LIESBETH326 schreef:
Even voor de duidelijkheid:
als je zegt dat de vrije keus die wij hebben een keuze is tussen God wel of niet dienen, dan zeg ik, ja, we zeggen hetzelfde.
Maar ik dacht te begrijpen dat je het had over een vrije keus om de geestesgaven wel of niet te gebruiken. Dat vind ik toch wat anders en daar heb ik moeite mee.
Maar goed, misschien trek ik het wel teveel uit elkaar...

Dat was ook mijn vraag Liesbeth.
Naar boven

Auteur Bericht
ARJA871

BerichtGeplaatst: donderdag 28 januari 2010, 21:07

SOLAFIDE630 schreef:
Ik denk, dat het een heel persoonlijke zaak is, in hoeverre iemand Jezus wil volgen. Je kunt dus niet spreken in termen als ONS. Wat voor de één TE is, is voor een ander weer helemaal niet TE.

Het volgen van Jezus kan dus zeer divers zijn....

Gelukkig mag ieder mens zelf bepalen in welke mate hij/zij Jezus wil volgen in nauw contact met zijn/haar Schepper, lijkt mij toe. Knipoog smiley

De één wil alle geneugten van deze wereld genieten en een ander wil genoegen nemen met alleen maar eenvoud. Lachende smiley

Ik denk niet dat het aan mensen is om te bepalen of we de Heere Jezus willen volgen, maar dat iedereen in deze wereld, dat eigenlijk móet! Het staat als opdracht in de Bijbel: Volg Mij! Duidelijker kan het toch niet?

Ik weet dat dit sinds de val in het paradijs niet meer mogelijk is, maar toch zou het moeten, denk ik.

Ik denk wel dat ieder voor zich, het volgen van de Heere weer anders invult, en dat we elkaar daar wel vrij in moeten laten. Zolang je je hier op aarde, laat leiden door God en Hem zoekt in het gebed.
Naar boven

Auteur Bericht
VOETBAL308

BerichtGeplaatst: maandag 27 september 2010, 19:09

IK BEN TE GOED VOOR DEZE WERELD WANT IK HELP MENSEN DIE NOOD HEBBEN ZOALS COLLECTE GEVEN
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: maandag 27 september 2010, 19:12

VOETBAL308 schreef:
IK BEN TE GOED VOOR DEZE WERELD WANT IK HELP MENSEN DIE NOOD HEBBEN ZOALS COLLECTE GEVEN

Zeggen anderen dat ook van jou??? of ben je de leukste thuis??? Smiley met dichtgeplakte mond

Laatst aangepast door
MAR907
op maandag 27 september 2010, 19:48
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: maandag 27 september 2010, 19:46

VOETBAL308 schreef:

Luc 18:19 Niemand is goed dan God alleen.
20 Gij kent de geboden: Gij zult niet echtbreken, gij zult niet doodslaan, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, eer uw vader en moeder.
21 Hij zeide: Dat alles heb ik van jongs af in acht genomen.
22 Toen Jezus dat hoorde, zeide Hij tot hem: Nog één ding komt gij te kort: verkoop alles wat gij bezit, en verdeel het onder de armen, en gij zult een schat hebben in de hemelen, en kom hier, volg Mij.

Dit is dus Jezus boodschap...net ff een tikkeltje meer dan wij willen/kunnen.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2