ChristianMatch

Forum

vergeven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Gedichten
Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 22 januari 2012, 14:39

WILLEMIJN232 schreef:
Dat zijn mooie woorden hoe het zou moeten zijn Mar.....ik denk alleen dat de praktijk wat weerbarstiger is denk je niet? Je moet mensen ook geen schuldgevoel aanpraten als ze dat niet kunnen, die indruk krijg ik nu een klein beetje....

Toevallig heb het antwoordt erbij gezet.
Ik wil niemand een schuldgevoel aanspreken, wel antwoorden geven welke te vinden zijn in het Woordt van God.
Want het zorgt ervoor dat er duidelijkheid is en geeft rust, waardoor men in het geloof de genade van God leert ervaren. Dat is zo verkrikkend en vertroostend, dat is toch wat de Heer ons geeft?

Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 22 januari 2012, 14:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: zondag 22 januari 2012, 14:54

Ik denk dat wij mensen met Gods hulp een anders alles kunnen vergeven, hoe ellendig de voorgeschiedenis ook was.
Je ziet het om je heen, mensen met een incestverleden, of anderzinds...het kan!

Maar dat wil niet zeggen dat je er ook al aan toe bent. Maar als je God oprecht bid om een hart dat vergeven kan, dan denk ik niet dat Hij je dat niet geven zal.

Zo overkwam mij gisteren iets bijzonders.
Ik kwam mijn ex-schoonmoeder tegen. Zij heeft mij veel pijn gedaan, maar door de tijd slijten ook alle wonden een beetje. Er was grote twijfel van beide kanten, en opeens waagde ze de stap om me aan te spreken(respect!)
We hebben midden in het winkelcentrum een goed gesprek gehad. Een gesprek wat opluchtte en wat de lucht klaarde zonder dat dingen uitgesproken werden. Ik voel nu dat ik ook haar vergeven heb, terwijl ik dacht dat ik haar levenslang zou haten. Ik kan anderen alleen maar aanraden...neem de tijd! Vergeven is een bevrijdend gevoel. Ik kan eindelijk, zonder wrok mijn dorp verlaten terwijl ik nooit gedacht heb dat dit ooit gebeuren zou.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 22 januari 2012, 15:01

JOLAN931 schreef:
Ik denk dat wij mensen met Gods hulp een anders alles kunnen vergeven, hoe ellendig de voorgeschiedenis ook was.
Je ziet het om je heen, mensen met een incestverleden, of anderzinds...het kan!

Maar dat wil niet zeggen dat je er ook al aan toe bent. Maar als je God oprecht bid om een hart dat vergeven kan, dan denk ik niet dat Hij je dat niet geven zal.

Zo overkwam mij gisteren iets bijzonders.
Ik kwam mijn ex-schoonmoeder tegen. Zij heeft mij veel pijn gedaan, maar door de tijd slijten ook alle wonden een beetje. Er was grote twijfel van beide kanten, en opeens waagde ze de stap om me aan te spreken(respect!)
We hebben midden in het winkelcentrum een goed gesprek gehad. Een gesprek wat opluchtte en wat de lucht klaarde zonder dat dingen uitgesproken werden. Ik voel nu dat ik ook haar vergeven heb, terwijl ik dacht dat ik haar levenslang zou haten. Ik kan anderen alleen maar aanraden...neem de tijd! Vergeven is een bevrijdend gevoel. Ik kan eindelijk, zonder wrok mijn dorp verlaten terwijl ik nooit gedacht heb dat dit ooit gebeuren zou.

Maar is dat vergeven? Ik denk dat het ook verschillend kan zijn wat je daar onder verstaat.....Als ik jou verhaal lees ik dat de lucht geklaard is....
Maar doet dat ene gesprek er dan zo toe dan je dan gelijk in vergeeftermen denkt?
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zondag 22 januari 2012, 15:15

MAR907 schreef:
Ik denk juist wel uit eigen kracht. Waarom?
Omdat zij van de Heer geleerd hebben, uit de bijbel, om eerst een ander te vergeven zodat God de eigen zonde kan vergeven.
Hoe vertaald het zich? Lees de hogepriesterlijk gebed waar de Heer ons leert hoe te bidden.
Tevens leert de Apostellen het ons.
Juist om te voorkomen dat de satan ermee op de loop gaat in iemands leven.
Wat doet het bij jezelf? Het haalt de stress en de oorlog in je hoofd weg. Wat een rust dan.

Mat 6:12 En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren.
Luk_11:4 En vergeef ons onze zonden; want ook wij vergeven aan een iegelijk, die ons schuldig is.

2Co 2:10 Dien gij nu iets vergeeft, dien vergeef ik ook; want zo ik ook iets vergeven heb, dien ik vergeven heb, heb ik het vergeven om uwentwil, voor het aangezicht van Christus, opdat de satan over ons geen voordeel krijge;

nu ben ik het toch alwéér niet met je eens, mar!!
God vergeeft niet iedereen;
om er een tekst voor je bij te noemen, zodat je het na kunt kijken;

jeremia 7 ; 15, 16, 17;
En Ik zal ulieden van Mijn aangezicht wegwerpen
loop Mij niet aan; want Ik zal u niet horen.
Ziet gij niet, wat zij doen in de steden van Juda, en op de straten van Jeruzalem?

jeremia 11 ; 11
Daarom zegt de HEERE alzo: Ziet, Ik zal een kwaad over hen brengen, uit hetwelk zij niet zullen kunnen uitkomen; als zij dan tot Mij zullen roepen, zal Ik naar hen niet horen.

ezechiel 8 ; 18
Daarom zal Ik ook handelen in grimmigheid, Mijn oog zal niet verschonen, en Ik zal niet sparen; hoewel zij voor Mijn oren met luider stem roepen, nochtans zal Ik hen niet horen.

afijn, ik zou ook een kortere reactie kunnen geven;
mariska; ik ben het helemaal met je eens!!!

hannah.......vergeving is een gave, geen recht.
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: zondag 22 januari 2012, 16:00

WILLEMIJN232 schreef:
Maar is dat vergeven? Ik denk dat het ook verschillend kan zijn wat je daar onder verstaat.....Als ik jou verhaal lees ik dat de lucht geklaard is....
Maar doet dat ene gesprek er dan zo toe dan je dan gelijk in vergeeftermen denkt?

Nee Willemijn. Het heeft eigenlijk niets met elkaar te maken misschien.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je de rust wel vanbinnen voelt als je iemand echt vergeven hebt, maar dat dat op commando gewoon onmogelijk is.
Je kunt niet iemand iets vergeven als je er zelf nog niet aan toe bent.

Laatst aangepast door
JOLAN931
op zondag 22 januari 2012, 16:02
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 22 januari 2012, 19:40

HANNAH810 schreef:
nu ben ik het toch alwéér niet met je eens, mar!!
God vergeeft niet iedereen;
om er een tekst voor je bij te noemen, zodat je het na kunt kijken;

jeremia 7 ; 15, 16, 17;
En Ik zal ulieden van Mijn aangezicht wegwerpen
loop Mij niet aan; want Ik zal u niet horen.
Ziet gij niet, wat zij doen in de steden van Juda, en op de straten van Jeruzalem?

jeremia 11 ; 11
Daarom zegt de HEERE alzo: Ziet, Ik zal een kwaad over hen brengen, uit hetwelk zij niet zullen kunnen uitkomen; als zij dan tot Mij zullen roepen, zal Ik naar hen niet horen.

ezechiel 8 ; 18
Daarom zal Ik ook handelen in grimmigheid, Mijn oog zal niet verschonen, en Ik zal niet sparen; hoewel zij voor Mijn oren met luider stem roepen, nochtans zal Ik hen niet horen.

afijn, ik zou ook een kortere reactie kunnen geven;
mariska; ik ben het helemaal met je eens!!!

hannah.......vergeving is een gave, geen recht.

Ok Hannah,
nu de volgende tekst van God uit de oude verbond......

Mic 7:18 Wie is een God gelijk Gij, Die de ongerechtigheid vergeeft, en de overtreding van het overblijfsel Zijner erfenis voorbij gaat? Hij houdt Zijn toorn niet in eeuwigheid; want Hij heeft lust aan goedertierenheid.

Waarvoor is de Here Jezus gekomen?

Joh 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Wie heeft nu dan het eeuwig leven????

Eph 2:8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof (geen believe); en dat niet uit u, het is Gods gave (het geloof is een gave van God);
Eph 2:9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.
Eph 2:10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.

Dus ook vergeving hoort bij ons, is een gave van God..... wel gezien vanuit de nieuwe verbond........

Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 22 januari 2012, 19:48
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zondag 22 januari 2012, 19:53

MAR907 schreef:
Dus ook vergeving hoort bij ons, is een gave van God..... wel gezien vanuit de nieuwe verbond........

vergeving is een gave, maar slechts onder één voorwaarde, mar!!
en dat is nu net wat bijv mariska mist in het hele plaatje waarmee zij te maken heeft.
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: zondag 22 januari 2012, 20:07

Vergeven...1 van de moeilijkste dingen van mijn leven!

Het lukt mij echt (nog) niet om mijn ex-vriend te vergeven voor wat hij aangericht heeft.
Zeker omdat hij totaal daarvoor de verantwoordelijkheid niet neemt.
Integendeel...hij gaat door met zijn leven alsof er nooit wat gebeurd is!
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 22 januari 2012, 20:08

MARISKA601 schreef:
Dan moet er wel om vergeving gevraagd zijn.
Anders heeft het geen nut.

Mariska, begrijp je gevoelens hierin.
Stel dat God dat ook zou vinden..... zou Hij dan Zijn Zoon gestuurd hebben uit liefde naar deze aarde?.......

Onvoorwaardelijke liefde geven is een groot ding. Dat kunnen we niet uit ons zelf in ons menselijke leven....
Dat is ook niet wat God van ons vraagt....

Hetgeen dat God wil is, dat we Hem boven alles liefhebben. Dat is een levens wandel op twee benen. Zowel rationeel en in samenwerking met Hem.
En daar vanuit in die relatie een ander liefhebben (dat is jezelf).
De mate dat iemand dat kan doen hangt af, hoe de Heer je geschapen heeft. Dat is persoonlijk verschillend.

Hetgeen dat Heer ons wil onderwijzen om tot volmaking te komen. Dat is een levensloop voor ieder persoonlijk. ook in vergeving.

Eph 4:12 Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;
Eph 4:13 Totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van den Zoon Gods, tot een volkomen man, tot de mate van de grootte der volheid van Christus;

Dus richt je op de Heer....het gaat om Zijn lichaam.... daarvan kunnen wij getuigen, ook jij in de situatie waarin je zit.

Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 22 januari 2012, 20:32
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zondag 22 januari 2012, 21:26

MAR907 schreef:
Mariska, begrijp je gevoelens hierin.
Stel dat God dat ook zou vinden..... zou Hij dan Zijn Zoon gestuurd hebben uit liefde naar deze aarde?.......

antwoord; ja

wedervraag; en wanneer ontvang je die genade van de gestuurde Zoon van God?
als je VRAAGT OM VERGEVING.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 22 januari 2012, 21:35

HANNAH810 schreef:
antwoord; ja

Gompie.. Coole smiley met zonnebril jij geeft reactie.

Antwoordt: de gestuurde Zoon, is de genade voor heel de wereld....

1Jn_4:9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.

Gal_1:4 Die Zichzelven gegeven heeft voor onze zonden, opdat Hij ons trekken zou uit deze tegenwoordige boze wereld, naar den wil van onzen God en Vader.

Wat is de wil van onze Vader???

Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 22 januari 2012, 21:43
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 19:54

MAR907 schreef:
Gompie.. Coole smiley met zonnebril jij geeft reactie.

Antwoordt: de gestuurde Zoon, is de genade voor heel de wereld....

Wat is de wil van onze Vader???

dat mensen hem VRAGEN OM VERGEVING?
lijkt me luid en duidelijk in de bijbel terug te vinden, dat een ieder die om genade vraagt die ook daadwerkelijk zal ontvangen.

ps. is het zo raar als iemand op een bericht reageert op een forum, mar? Geschokte, onthutste smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 20:40

HANNAH810 schreef:
dat mensen hem VRAGEN OM VERGEVING?
lijkt me luid en duidelijk in de bijbel terug te vinden, dat een ieder die om genade vraagt die ook daadwerkelijk zal ontvangen.

ps. is het zo raar als iemand op een bericht reageert op een forum, mar? Geschokte, onthutste smiley
Het was grappig bedoeld Smiley die vol vragen zit .

Hetgeen ik bedoelde te zeggen is, dat genade een gift is van God welke de wereld al ontvangen heeft. Daar hoeven we niet om te vragen.
En ieder die in de Here Jezus gelooft, heeft het eeuwig leven. Hoeven we ook niet om te vragen.

Mischien dat Matheus meer duidelijkheid geeft.

Mat 6:14 Want indien gij den mensen hun misdaden vergeeft, zo zal uw hemelse Vader ook u vergeven.
Mat 6:15 Maar indien gij den mensen hun misdaden niet vergeeft, zo zal ook uw Vader uw misdaden niet vergeven.

Of is dit niet een antwoord vanuit de bijbel op vergeving van hoe en wat?

Laatst aangepast door
MAR907
op maandag 23 januari 2012, 20:41
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 22:37

MAR907 schreef:
Het was grappig bedoeld Smiley die vol vragen zit .

Hetgeen ik bedoelde te zeggen is, dat genade een gift is van God welke de wereld al ontvangen heeft. Daar hoeven we niet om te vragen.
En ieder die in de Here Jezus gelooft, heeft het eeuwig leven. Hoeven we ook niet om te vragen.Mischien dat Matheus meer duidelijkheid geeft.

Mat 6:14 Want indien gij den mensen hun misdaden vergeeft, zo zal uw hemelse Vader ook u vergeven.
Mat 6:15 Maar indien gij den mensen hun misdaden niet vergeeft, zo zal ook uw Vader uw misdaden niet vergeven.

Of is dit niet een antwoord vanuit de bijbel op vergeving van hoe en wat?

ik ben het met je oneens wat dat betreft, mar.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 23 januari 2012, 22:44

HANNAH810 schreef:

Er word in Mar zijn beredenering een regel uit het Onze Vader geschrapt heb ik het idee.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 14:55

HANNAH810 schreef:

Dat begrijp ik....

Het onze vader.... is een gebed vanuit uit de oude (oordelend) verbond van God.......
De Here Jezus was toen nog niet aan het "kruis" geweest, had het nog niet vervuld, waarvoor Hij hier op aarde was gekomen.......
De Joden snapten er toen ook niks van, vandaar dat zij Hem vroegen "hoe moeten wij nu bidden tot God"???(Yawhey)?

De sleutel is, dat de Here Jezus het antwoord is op de ...Onze vader gebed.....
Hij heeft het vervuld en dat was daarop het antwoord van God (later)....

Voor mij is de "Onze Vader" een groot dank gebed geworden.
- dank God dat het Koninkrijk gekomen is door de Heer.
- dank God dat mijn zonden zijn vergeven door de Heer.
- dank God dat ik niet verzocht wordt door de boze, Hij heeft het over wonnen.
- dank God dat er dagelijks brood is, want de Heer is het levend wordende woord van God waar wij dagelijks van kunnen eten. Immers de Heer zegt "Ik ben het broods des levens".
Enz, enz.

Dus het Onze Vader is een dank gebed geworden (dat is het nieuwe verbond).
Vandaar dat je niet eens kunt zijn met mij.

De traditionele kerk houdt de mensen nog steeds onder de oordeel van God uit OT daarom wordt ook nog de "Onze Vader" weekelijks liefst dagelijks hardop uitgesproken, zodat men daarin blijft geloven (een believe).
Terwijl de Here Jezus gekomen is om ieder mens daarvan te verlossen....
Dat is wat "het geloof" doet..... waar de Heer over spreekt....

Verlost zijn in de Heer betekend (dat is de vrucht ervan), niemand hoeft zich drukt te maken om wederom een relatie aan te gaan.
Het leert ook om een ander te kunnen vergeven. De vraag is "Wat en hoe"??? Dat leert de Here Jezus ons nu om dat te kunnen doen....

Denk je, dat de Here Jezus dingen heeft gezegd dat wij als mens het niet kunnen volbrengen???
Ook een ander vergeven is mogelijk. Alleen niet vanuit onszelf. De Heer en de apostellen, leert ons in het NT, "wat en hoe"!!!!

Tja, zal de Heer "het geloof (Faith)" nog vinden wanneer Hij terug komt????

Laatst aangepast door
MAR907
op dinsdag 24 januari 2012, 15:13
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 15:30

MARISKA601 schreef:
Er word in Mar zijn beredenering een regel uit het Onze Vader geschrapt heb ik het idee.

Mijn idee is, dat hele "onze vader" geschrapt is. Lachende smiley
Het is al vervuld door De Here Jeuzus de Messias...
Heb ik niet zelf bedacht.... Coole smiley met zonnebril

Laatst aangepast door
MAR907
op dinsdag 24 januari 2012, 15:32
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 15:54

MAR907 schreef:

Dus bidden is een overbodig iets?

Het dopen kan dan ook geschrapt worden, want Jezus is al gedoopt.
Het Heilig Avondmaal vieren kan ook wel geschrapt worden want, Jezus ging ons daarin voor.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, en de bijbel hoeft niet meer gelezen te worden, want dat doet de voorganger in de kerk wel.

De kerkgang dan ook maar afschaffen?

ik vind je antwoord niet kloppen.
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 16:06

MAR907 schreef:

Ga je voor je eigen kerk beginnen?
Wat wil je zeggen dan voor de kerkmensen?
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 17:55

MARISKA601 schreef:
Dus bidden is een overbodig iets?

Het dopen kan dan ook geschrapt worden, want Jezus is al gedoopt.
Het Heilig Avondmaal vieren kan ook wel geschrapt worden want, Jezus ging ons daarin voor.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, en de bijbel hoeft niet meer gelezen te worden, want dat doet de voorganger in de kerk wel.

De kerkgang dan ook maar afschaffen?

ik vind je antwoord niet kloppen.

Precies,.... je ikje (hersenspinsel) zegt het.....
Het is niet hetgeen dat ik zeg of in de reactie beweer.....

Laatst aangepast door
MAR907
op dinsdag 24 januari 2012, 17:56
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 18:05

HERMAN388 schreef:
Ga je voor je eigen kerk beginnen?
Wat wil je zeggen dan voor de kerkmensen?

De Here Jezus was met Zijn kerk begonnen.
Helaas lopen de traditionele kerken voor de Here Jezus, in plaats van achter Hem....en dat de roep is:

Mat_3:3 Want deze is het, van denwelken gesproken is door Jesaja, den profeet, zeggende: De stem des roependen in de woestijn: Bereidt den weg des Heeren, maakt Zijn paden recht!

Mar_1:3 De stem des roependen in de woestijn: Bereidt den weg des Heeren, maakt Zijn paden recht.

Luk_3:4 Gelijk geschreven is in het boek der woorden van Jesaja, den profeet, zeggende: De stem des roependen in de woestijn: Bereidt den weg des Heeren, maakt Zijn paden recht!.

M.a.w. "de kerk" is scheef gegaan...Deze zouden de mensen horen te leren "wat en hoe" Hij het bedoeld heeft en wat de wil van God is....

Laatst aangepast door
MAR907
op dinsdag 24 januari 2012, 18:19
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 18:42

MAR907 schreef:
De Here Jezus was met Zijn kerk begonnen.
Helaas lopen de traditionele kerken voor de Here Jezus, in plaats van achter Hem....en dat de roep is:

Mat_3:3 Want deze is het, van denwelken gesproken is door Jesaja, den profeet, zeggende: De stem des roependen in de woestijn: Bereidt den weg des Heeren, maakt Zijn paden recht!

Mar_1:3 De stem des roependen in de woestijn: Bereidt den weg des Heeren, maakt Zijn paden recht.

Luk_3:4 Gelijk geschreven is in het boek der woorden van Jesaja, den profeet, zeggende: De stem des roependen in de woestijn: Bereidt den weg des Heeren, maakt Zijn paden recht!.

M.a.w. "de kerk" is scheef gegaan...Deze zouden de mensen horen te leren "wat en hoe" Hij het bedoeld heeft en wat de wil van God is....

met alle respect, mar; maar deze teksten gaan over johannes de doper, hoor. Knipoog smiley en niet over de kerkgemeenschap.
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 19:41

JOSINA022 schreef:

Het lukt mij echt (nog) niet om mijn ex-vriend te vergeven voor wat hij aangericht heeft.

hoe herkenbaar, deze situatie
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 19:43

MAR907 schreef:
Precies,.... je ikje (hersenspinsel) zegt het.....
Het is niet hetgeen dat ik zeg of in de reactie beweer.....

Dus je antwoord slaat nergens op.
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 19:43

overbodig

heb ff terug gelezen Lachende smiley

Laatst aangepast door
MOMO697
op dinsdag 24 januari 2012, 19:49
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 19:48

HANNAH810 schreef:
antwoord; ja

k vind dat je het omdraait Hannah
die vergeving is er voor iedereen die dat accepteert, niet als je erom vraagt
er word je iets aangeboden en je kan het aannemen of je kan het weigeren
de vraag om vergeving is iets dat er niet toe doet

is mijn bescheiden mening
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 19:56

MAR907 schreef:
Dat begrijp ik....

Het onze vader.... is een gebed vanuit uit de oude (oordelend) verbond van God.......
De Here Jezus was toen nog niet aan het "kruis" geweest, had het nog niet vervuld, waarvoor Hij hier op aarde was gekomen.......
De Joden snapten er toen ook niks van, vandaar dat zij Hem vroegen "hoe moeten wij nu bidden tot God"???(Yawhey)?

De sleutel is, dat de Here Jezus het antwoord is op de ...Onze vader gebed.....
Hij heeft het vervuld en dat was daarop het antwoord van God (later)....

Voor mij is de "Onze Vader" een groot dank gebed geworden.
- dank God dat het Koninkrijk gekomen is door de Heer.
- dank God dat mijn zonden zijn vergeven door de Heer.
- dank God dat ik niet verzocht wordt door de boze, Hij heeft het over wonnen.
- dank God dat er dagelijks brood is, want de Heer is het levend wordende woord van God waar wij dagelijks van kunnen eten. Immers de Heer zegt "Ik ben het broods des levens".
Enz, enz.

Dus het Onze Vader is een dank gebed geworden (dat is het nieuwe verbond).
Vandaar dat je niet eens kunt zijn met mij.

De traditionele kerk houdt de mensen nog steeds onder de oordeel van God uit OT daarom wordt ook nog de "Onze Vader" weekelijks liefst dagelijks hardop uitgesproken, zodat men daarin blijft geloven (een believe).
Terwijl de Here Jezus gekomen is om ieder mens daarvan te verlossen....
Dat is wat "het geloof" doet..... waar de Heer over spreekt....

Verlost zijn in de Heer betekend (dat is de vrucht ervan), niemand hoeft zich drukt te maken om wederom een relatie aan te gaan.
Het leert ook om een ander te kunnen vergeven. De vraag is "Wat en hoe"??? Dat leert de Here Jezus ons nu om dat te kunnen doen....

Denk je, dat de Here Jezus dingen heeft gezegd dat wij als mens het niet kunnen volbrengen???
Ook een ander vergeven is mogelijk. Alleen niet vanuit onszelf. De Heer en de apostellen, leert ons in het NT, "wat en hoe"!!!!

Tja, zal de Heer "het geloof (Faith)" nog vinden wanneer Hij terug komt????

dacht dat ik de enige was die dit gelooft ...
gelukkig is er nog eentje
misschien bekend met jubilee?
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN968

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 20:13

JOSINA022 schreef:

Vergeven is moeilijk maar Gods belofte sterkt.
Bewustzijn naar vergeving, 70 x 7 x. Bijna ontelbaar vaak moet je iemand vergeven, zeventig keer zeven keer. Vergeven en nog eens vergeven. Vergeven ontkent schuld niet, maar laat die los. Het stelt jou (en de ander) vrij van wat er in het verleden is gebeurd.
Mat 18:21-35

Herman

Laatst aangepast door
HERMAN968
op dinsdag 24 januari 2012, 20:15
Naar boven

Auteur Bericht
MARIA278

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 20:20

DJES101 schreef:
ECHT VERGEVEN IS >VERGETEN WAT JE VERGEVEN HEB

Ik weet niet of dit forum nog gaat over waar Djes mee is begonnen?
Ben nogal bezig (geweest) met dit onderwerp.
En met name het vergeven als iemand je (enorm) heeft gekwetst.
Dat kan van alles zijn.

Veel daarover gelezen.Wat mij aansprak is een artikel van Accede! vergelding en vergeving.
En meerdere studies en artikelen.

Er bestaan jammer maar helaas misverstanden over Vergeven,waardoor het soms een onmogelijke,onmenselijke taak lijkt.

Je kent wel die reakties van mensen die zeggen:hem of haar vergeven?!!
Van mijn levensdagen nooit!!!!!
Ook ik herken dat gevoel!En misschien iemand anders ook?

Want als je vergeeft lijkt het net of je zegt dat de ander totaal niet meer verantwoordelijk is voor zijn/haar gedrag.
Het kan lijken dat je daarmee zegt: zand erover,het is niet meer zo erg!
Het kan voelen alsof je verliest en de ander die je niet goed heeft behandelt,wint.
enzo....

Wat mij hielp en helpt is om in te zien dat vergeven gelijk staat aan
O-vergeven aan God.
Je geeft wie of wat jou pijn heeft gedaan over aan God.
Dan is 'jouw zaak' in veilige handen van de Rechtvaardige Rechter,die ten goede van jou,recht zal spreken.
Door het op zo'n manier te vergeven/overgeven dan maak je jezelf los van de persoon/situatie.En dat kan stapje voor stapje gaan!

Vind het niet gemakkelijk om goed te verwoorden,want in dat artikel/studie staan meer bemoedigende 'dingen'..
Wie weet,heeft iemand er wel wat aan...

Doeiiiiiii
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 januari 2012, 21:13

HANNAH810 schreef:
met alle respect, mar; maar deze teksten gaan over johannes de doper, hoor. Knipoog smiley en niet over de kerkgemeenschap.

Hannah je hebt hellemaal gelijk. Knipoog smiley
Idd was Johannes de weg voorbereider, van diegene welke de paden van de kerk van toen recht zou maken.
Lachende smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Gedichten
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3