Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: donderdag 5 januari 2012, 19:27
|
|
|
BEREND888 schreef: | Zij bedoelde Romeinen 14:5. En is vers 6 lezen wij: (Herz St vert.) Wie de dag in ere houdt, houdt hen in ere voor de Heere, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere. Wie eet, eet voor de Heere, want hij dankt God. En wie niet eet, eet niet voor de Heere, en ook hij dankt God. |
Ik bedoelde inderdaad Romeinen 14 vers 5, want dit hele hoofdstuk gaat erover dat wij elkaar aanvaarden moeten, zoals Christus ons aanvaardt heeft, in liefde en verdraagzaanheid. De een doet iets zo en dat ander doet het op zijn eigen unieke manier, als we het doen in afhankelijkheid aan God is het goed, en al gaat dit hoofdstuk over de zwakken in het geloof, het geldt voor een ieder van ons, omdat we zwak zijn en alleen in Zijn kracht sterk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: donderdag 5 januari 2012, 19:32
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het verwarrende in dit geheel vind ik, dat behalve de discussie welke dag je ook neemt, er zulke grote verschillen zijn in invulling van die dag. En wat me nog meer verbaast, is dat men met de Bijbel in de hand probeert te bewijzen, dat hun eigen invulling de juiste is.
Een Jood zal op een sabbath nooit uit zichzelf het licht aan doen of de verwarming aan zetten.. Ik lees hier, dat men koken geen probleem vindt, douchen ook niet, Zoals ik jullie bijdragen interpreteer, vul je hem eigenlijk voor jezelf in. En dat varieert van alles doen op de zondag zonder dat je werkt tot absoluut niks doen en ook nergens naar toe gaan, behalve naar de kerk. En iedereen doet dat met de bijbel in de hand. Sorry, ik zie niet dat de Bijbel verbiedt om met de auto te rijden.... |
Wij zijn inderdaad geen joden, wij zijn uit de heidenen en volgen daarom Het NT, zoals je zelf telkens al aangeeft... door Christus zijn we dan vrijgemaakt van de banden der wet- juist de OT wet ( ten) en wij leven in de genade van het volbrachte verlossende werk van onze Heer en Zaligmaker, Jezus Christus. We zijn hierdoor vrij om te doen wat we willen..en de gelovige omdat hij uit het geloof leeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JACI886
|
|
Geplaatst: donderdag 5 januari 2012, 20:03
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Diezelfde strijd, hetzelfde ongemak heb ik dus ook met de zondag, de reden dat ik de diensten verschoven heb naar de sabbath. |
Na er vandaag iets verder over nagedacht te hebben, denk ik dat ik geen moeite heb met de zondagse samenkomsten opzich, alleen wel met het idee dat het een vervanging van de sjabbat zou zijn. Ik vind er ook niks mis mee als je de zondag als rustdag wilt houden, maar wel met het idee dat dat door God zo geboden wordt. Ik ben er meer nog niet uit wat het 'houden van de sjabbat' voor ons als christenen betekent. Ook vraag ik me af of het uberhaupt wel een verplichting voor ons is om de sjabbat te houden. We gaan nu wel erg afdwalen van het oorspronkelijk onderwerp van dit topic, maar er wordt in het OT herhaaldelijk gesproken over de sjabbat als verbond tussen God en Zijn volk Israel (zie bijv. Ez. 20:12) en de Tien Geboden zijn expliciet aan Israel gegeven (met verwijzing naar de verlossing van Israel uit Egypte). Ik vraag me af of wij ons de Tien Geboden dus wel zomaar mogen toeeigenen. Van joodse contacten hoor ik dat wij als niet-joden ons alleen maar hoeven te houden aan de zogenaamde Noachidische geboden, deze worden ook aangehaald in Handelingen 15 als richtlijn voor christenen uit de heidenvolken. In deze Noachidische geboden wordt de sjabbat niet genoemd. Dus ik vraag me af of we ons alleen aan deze Noachidische geboden hoeven te houden, dan hoeven we ons dus niet aan de sjabbat te houden. Al kan ik dat dan weer niet helemaal rijmen met het feit dat God bij de schepping de zevende dag al zegende en apart zette, dan lijkt het toch alsof dat voor de hele schepping (dus alle mensen) zou zijn. Tja, het blijft een moeilijke kwestie
Laatst aangepast door
|
JACI886
|
op donderdag 5 januari 2012, 20:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 januari 2012, 21:43
|
|
|
JACI886 schreef: | Na er vandaag iets verder over nagedacht te hebben, denk ik dat ik geen moeite heb met de zondagse samenkomsten opzich, alleen wel met het idee dat het een vervanging van de sjabbat zou zijn. Ik vind er ook niks mis mee als je de zondag als rustdag wilt houden, maar wel met het idee dat dat door God zo geboden wordt. Ik ben er meer nog niet uit wat het 'houden van de sjabbat' voor ons als christenen betekent. Ook vraag ik me af of het uberhaupt wel een verplichting voor ons is om de sjabbat te houden. We gaan nu wel erg afdwalen van het oorspronkelijk onderwerp van dit topic, maar er wordt in het OT herhaaldelijk gesproken over de sjabbat als verbond tussen God en Zijn volk Israel (zie bijv. Ez. 20:12) en de Tien Geboden zijn expliciet aan Israel gegeven (met verwijzing naar de verlossing van Israel uit Egypte). Ik vraag me af of wij ons de Tien Geboden dus wel zomaar mogen toeeigenen. Van joodse contacten hoor ik dat wij als niet-joden ons alleen maar hoeven te houden aan de zogenaamde Noachidische geboden, deze worden ook aangehaald in Handelingen 15 als richtlijn voor christenen uit de heidenvolken. In deze Noachidische geboden wordt de sjabbat niet genoemd. Dus ik vraag me af of we ons alleen aan deze Noachidische geboden hoeven te houden, dan hoeven we ons dus niet aan de sjabbat te houden. Al kan ik dat dan weer niet helemaal rijmen met het feit dat God bij de schepping de zevende dag al zegende en apart zette, dan lijkt het toch alsof dat voor de hele schepping (dus alle mensen) zou zijn. Tja, het blijft een moeilijke kwestie |
Hallo Jac Ik moet je zeggen dat ik nog niet eerder van de Noachidische wetten gehoord had . Maar ik vier wel de Sjabat omdat ik lees in de bijbel dat die door GOD belangrijk gevonden word maar ik ga niet de mensen verbieden om om de zondag te gebruiken want we zijn 1 in de ogen van onze HEER . Sjalom. Martin
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JACI886
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 10:01
|
|
|
MARTIN695 schreef: | Hallo Jac Ik moet je zeggen dat ik nog niet eerder van de Noachidische wetten gehoord had . Maar ik vier wel de Sjabat omdat ik lees in de bijbel dat die door GOD belangrijk gevonden word maar ik ga niet de mensen verbieden om om de zondag te gebruiken want we zijn 1 in de ogen van onze HEER . Sjalom. Martin |
Tot afgelopen zomer had ik er ook nog nooit van gehoord. Het is helaas in de meeste christelijke kringen een zeer onderbelicht onderwerp. Op internet is er wel veel info over te vinden, google maar eens. Het gaat om een aantal wetten die zouden gelden voor de ‘heidenvolken’ die de God van het joodse volk willen dienen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 12:22
|
|
|
JACI886 schreef: | Tot afgelopen zomer had ik er ook nog nooit van gehoord. Het is helaas in de meeste christelijke kringen een zeer onderbelicht onderwerp. Op internet is er wel veel info over te vinden, google maar eens. Het gaat om een aantal wetten die zouden gelden voor de ‘heidenvolken’ die de God van het joodse volk willen dienen. |
Beste Jaci, Al draag ik het joodse volk een warm hart toe, ik ben het helaas niet altijd met ze eens. Een rabbijn heeft mij eens uitgelegd dat de orthodoxe jood gericht is op zichzelf en zijn verhouding tot God. Evangelisatie is ze helemaal vreemd. Als iemand (lees: christen of niet joods) zich aan wil sluiten dan wordt dit met argus ogen gezien. Je bent meestal niet welkom. Er is dus ook geen bekeringsdrang. Ze zien dus ook niet het belang van het onderhouden van de joodse geboden voor een niet jood. Vanzelf is een goede levensstijl wel wenselijk, vandaar wèl het onder houden van de noachistische wetten. Maar òòk in het orthodoxe jodendom zijn verschillende stromingen.....
Een groot verschil tussen de joden en de christenen is dat voor hen de wet nog niet vervuld is. De messias wordt nog steeds verwacht, besnijdenis ipv de doop enz...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 13:56
|
|
|
Jezus wandelde elke dag, elk uur, elke minuut, elke seconde met God de Vader. Deed alles in Hem, door Hem, voor Hem, met Hem.
Daarin lag Zijn rust, Zijn vertrouwen.
Als wij dan in Hem zijn, hebben wij dan nog een rustdag nodig?
Jezus ging mee in de gebruiken van Zijn tijd. Maar beperkte zich niet tot die gebruiken.
Jezus is mijn voorbeeld om mij naar uit te strekken. Ja, ik ga op zondag naar de dienst omdat er nou eenmaal diensten op zondag zijn. Maar de zondag is voor mij geen apart gezette dag.
Elke dag is voor mij een dag om Hem te danken voor Wie Hij is en wat Hij doet, gedaan heeft en nog gaat doen. Elke dag wil ik mij uitstrekken naar Hem, het Woord ingaan.
Lukt mij dat? Welnee ben namelijk ook een mens van vlees en bloed. Maar het verlangen is er wel en dat verlangen geef ik gestalte zoveel als ik kan door me bewust te worden van dat verlangen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JACI886
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 14:11
|
|
|
COOTJE711 schreef: | Beste Jaci, Al draag ik het joodse volk een warm hart toe, ik ben het helaas niet altijd met ze eens. Een rabbijn heeft mij eens uitgelegd dat de orthodoxe jood gericht is op zichzelf en zijn verhouding tot God. Evangelisatie is ze helemaal vreemd. Als iemand (lees: christen of niet joods) zich aan wil sluiten dan wordt dit met argus ogen gezien. Je bent meestal niet welkom. Er is dus ook geen bekeringsdrang. Ze zien dus ook niet het belang van het onderhouden van de joodse geboden voor een niet jood. Vanzelf is een goede levensstijl wel wenselijk, vandaar wèl het onder houden van de noachistische wetten. Maar òòk in het orthodoxe jodendom zijn verschillende stromingen.....
Een groot verschil tussen de joden en de christenen is dat voor hen de wet nog niet vervuld is. De messias wordt nog steeds verwacht, besnijdenis ipv de doop enz... |
Beste Cootje,
Allereerst wil ik duidelijk maken dat ik het ook niet altijd met joden eens ben. Maar ik denk wel dat we veel van ze kunnen leren. De ‘kerk’ heeft door de eeuwen heen veel van wat joods is ‘weggepoetst’, maar ik denk dat het belangrijk is om terug te gaan naar de bron van het christendom – het Jodendom – zonder hierbij het unieke van het christendom (de Messias is al gekomen in de persoon van Jezus en heeft voor ons het offer volbracht) uit het oog te verliezen.
Zoals je zelf al aangeeft zijn er inderdaad verschillende stromingen binnen het orthodoxe jodendom. Ik heb dan ook alleen weergegeven wat ik geleerd heb van de contacten die ik met (orthodoxe) joden heb. Ik heb van hen ook geleerd dat bekering naar het Jodendom inderdaad ontmoedigd wordt, maar ik heb ook van hen geleerd dat het niet zo is dat ze niet willen dat niet-joden de God van de joden dienen ofzo. Wat ik van hen geleerd heb is dat het wordt ontmoedigd omdat het niet nodig is dat niet-joden zich aan de 613 geboden van het Jodendom houden, het is voor niet-joden ‘genoeg’ om zich aan de zeven Noachidische geboden houden.
Hierbij een uitleg van rabbijn Evers:
Quote: | Het weigeren gebeurt om verschillende redenen. Allereerst wordt hiermee de oprechtheid en het doorzettingsvermogen van de aanstaande geer getest. Tevens willen de rabbijnen van het Hof hiermee duidelijk maken, dat het niet ‘nodig’ is om Joods te worden. In tegenstelling tot andere geloven gaat het Jodendom niet uit van het axioma, dat de olam haba (het hiernamaals) exclusief voor de eigen geloofsgroep is. Ook niet-Joden hebben een plaats in de olam haba zolang zij zich houden aan de zeven wetten, die aan Noach gegeven zijn. Wanneer iemand die niet Joods is, overtuigd raakt van de waarheid van de Thora hoeft hij of zij dus niet over te gaan tot het Jodendom om volgens de Thora te leven. Alle volkeren op de aarde stammen af van Noach en voor hen gelden zeven mitsvot (geboden). Het Joodse volk stamt af van Noachs zoon Sjeem (Sem) en nam bij G-ds Openbaring op de berg Sinai (3321 jaar geleden) de Thora op zich, die bestaat uit 613 mitsvot (geboden en verboden). Toetreden tot het Jodendom is dus een hele verantwoordelijkheid en daarom weigeren rabbijnen potentiële geriem (bekeerlingen) met de boodschap dat zij beter een goede niet-Jood kunnen zijn dan zich het leven zo veel moeilijker te maken door Joods te willen worden. | (http://joodsactueel.be/2010/05/07/gioer-%E2%80%93-overgang-tot-het-jodendom/)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 14:18
|
|
|
MOMO697 schreef: | Jezus wandelde elke dag, elk uur, elke minuut, elke seconde met God de Vader. Deed alles in Hem, door Hem, voor Hem, met Hem.
Daarin lag Zijn rust, Zijn vertrouwen.
Als wij dan in Hem zijn, hebben wij dan nog een rustdag nodig?
Jezus ging mee in de gebruiken van Zijn tijd. Maar beperkte zich niet tot die gebruiken.
Jezus is mijn voorbeeld om mij naar uit te strekken. Ja, ik ga op zondag naar de dienst omdat er nou eenmaal diensten op zondag zijn. Maar de zondag is voor mij geen apart gezette dag.
Elke dag is voor mij een dag om Hem te danken voor Wie Hij is en wat Hij doet, gedaan heeft en nog gaat doen. Elke dag wil ik mij uitstrekken naar Hem, het Woord ingaan.
Lukt mij dat? Welnee ben namelijk ook een mens van vlees en bloed. Maar het verlangen is er wel en dat verlangen geef ik gestalte zoveel als ik kan door me bewust te worden van dat verlangen. |
Zou het niet zijn dat God ons een rustdag geeft omdat Hij weet dat we anders maar door en door en door zullen gaan? Dat Hij ons daarom juist een verplichte rustdag opgeeft om ons te beschermen tegen ons zelf als mensen die altijd maar bezig zijn? Ik denk dat de rustdag wel degelijk een door God opgelegde verplichting is. Niet iets wat we moeten omdat het een gebod is, maar meer als een gunst van Hem die weet hoe druk we anders elke dag maar weer zijn.
En dan spreek ik niet over de zaterdag of de zondag, ik denk dat dat om het even is, maar meer aan een afgezonderde dag in de week, waarin we iets apart leggen voor de armen, rusten van onze bezigheden en onze gedachten aan Hem weiden Die ons deze dag gaf.
Laatst aangepast door
|
JOLAN931
|
op maandag 9 januari 2012, 14:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 15:30
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Zou het niet zijn dat God ons een rustdag geeft omdat Hij weet dat we anders maar door en door en door zullen gaan? Dat Hij ons daarom juist een verplichte rustdag opgeeft om ons te beschermen tegen ons zelf als mensen die altijd maar bezig zijn? Ik denk dat de rustdag wel degelijk een door God opgelegde verplichting is. Niet iets wat we moeten omdat het een gebod is, maar meer als een gunst van Hem die weet hoe druk we anders elke dag maar weer zijn.
En dan spreek ik niet over de zaterdag of de zondag, ik denk dat dat om het even is, maar meer aan een afgezonderde dag in de week, waarin we iets apart leggen voor de armen, rusten van onze bezigheden en onze gedachten aan Hem weiden Die ons deze dag gaf. |
Natuurlijk kent God ons als geen ander en weet Hij dat we die rust nodig hebben. Voor mij zit dat alleen niet in 1 dag. Bovendien geloof ik niet in verplichtingen opgelegd door God. Wel in instructie, raadgeving, wijsheid van Zijn kant.
En als je 1 dag leeft zoals God zou willen, waarom dan niet alle dagen? Ik wil doordrenkt zijn met Hem zodat er geen verschil is in welke dag dan ook. Want ik geloof dat we elke dag om de armen moeten denken, elke dag rusten (en werken), elke dag onze gedachten aan Hem weiden. En ik denk dat dat mogelijk is doordat wij de Heilige Geest hebben ontvangen. Als een levenskracht voor elke dag. Wel hebben we ook te maken met onze eigen ikkie. Maar hoe meer je je naar Hem uitstrekt, hoe minder je eigen ikkie de regie heeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 15:41
|
|
|
MOMO697 schreef: | Natuurlijk kent God ons als geen ander en weet Hij dat we die rust nodig hebben. Voor mij zit dat alleen niet in 1 dag. Bovendien geloof ik niet in verplichtingen opgelegd door God. Wel in instructie, raadgeving, wijsheid van Zijn kant.
En als je 1 dag leeft zoals God zou willen, waarom dan niet alle dagen? Ik wil doordrenkt zijn met Hem zodat er geen verschil is in welke dag dan ook. Want ik geloof dat we elke dag om de armen moeten denken, elke dag rusten (en werken), elke dag onze gedachten aan Hem weiden. En ik denk dat dat mogelijk is doordat wij de Heilige Geest hebben ontvangen. Als een levenskracht voor elke dag. Wel hebben we ook te maken met onze eigen ikkie. Maar hoe meer je je naar Hem uitstrekt, hoe minder je eigen ikkie de regie heeft. |
Praktisch gezien lijkt me het niet mogelijk om alle dagen zo te leven als God zou willen. Dan moet je toch echt in een klooster gaan......Ik vind de zondag wel een speciale dag......even uit de sleur en hectiek van de hele week en even rust.....Als je onregelmatig werkt is de kans groot dat je continu doorgaat en niet even zo'n rustdag hebt.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 15:57
|
|
|
Er worden hier goede punten naar voren gebracht vind ik. Wat ik nog verder benadrukken wilde is het volgende. Ik kan me niet voorstellen op wat voor rigide manier er met de zondagsheiliging omgegaan wordt in sommige kerken. Je zou verwachten dat als men werkelijk Gods woord als zo absoluut zien, dat ze ook gewoon de sabath zouden houden. Temeer daar er geen enkele reden is, om dat niet te doen. Verder merk ik dat ze die zondagsheiliging eigenhandig hebben ingevuld zonder dat daar een daadwerkeliijke basis voor te vinden is in de Bijbel. Mogen joodse kinderen buiten spelen op sabbath? Gods wetten zijn altijd doordacht en redelijk en menselijk. Als mensen zelf hun wetten gaan maken worden ze onredelijk en wreed. bv. De islam kent het vasten, maar dat is op een onredelijke wrede manier. Bovendien richt het de mens niet op God, maar op zichzelf. Zoals ik sommige bijdrages van jullie lees, vind ik dat er menselijke wrede wetten genoemd worden, die volgens mij eerder de vreugde van de rustdag belemmeren dan dat ze die vreugde stimuleren....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 16:05
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Er worden hier goede punten naar voren gebracht vind ik. Wat ik nog verder benadrukken wilde is het volgende. Ik kan me niet voorstellen op wat voor rigide manier er met de zondagsheiliging omgegaan wordt in sommige kerken. Je zou verwachten dat als men werkelijk Gods woord als zo absoluut zien, dat ze ook gewoon de sabath zouden houden. Temeer daar er geen enkele reden is, om dat niet te doen. Verder merk ik dat ze die zondagsheiliging eigenhandig hebben ingevuld zonder dat daar een daadwerkeliijke basis voor te vinden is in de Bijbel. Mogen joodse kinderen buiten spelen op sabbath? Gods wetten zijn altijd doordacht en redelijk en menselijk. Als mensen zelf hun wetten gaan maken worden ze onredelijk en wreed. bv. De islam kent het vasten, maar dat is op een onredelijke wrede manier. Bovendien richt het de mens niet op God, maar op zichzelf. Zoals ik sommige bijdrages van jullie lees, vind ik dat er menselijke wrede wetten genoemd worden, die volgens mij eerder de vreugde van de rustdag belemmeren dan dat ze die vreugde stimuleren.... |
Ik vind je nu een beetje tekort door de bocht......een ieder is er zelf bij om op wat voor manier de zondag te vieren....dat kan je wreed noemen maar wie ben jij om dat zo te noemen? Er zijn mensen die dat zo met volle overtuiging doen. Jij heb tnu eenmaal een vreugdevol geloof maar vergeet niet dat er anderdenkenden zijn die dat niet hebben en dat ook niet willen.....dat kan je onredelijk en wreed vinden......maar is dat dan een christelijke gedachtengang? Iemand die anders denkt veroordelen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 16:54
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik vind je nu een beetje tekort door de bocht......een ieder is er zelf bij om op wat voor manier de zondag te vieren....dat kan je wreed noemen maar wie ben jij om dat zo te noemen? Er zijn mensen die dat zo met volle overtuiging doen. Jij heb tnu eenmaal een vreugdevol geloof maar vergeet niet dat er anderdenkenden zijn die dat niet hebben en dat ook niet willen.....dat kan je onredelijk en wreed vinden......maar is dat dan een christelijke gedachtengang? Iemand die anders denkt veroordelen? |
Waarom kan je dat dan wel op de zondag maar niet op andere dagen? Daar ben je toch ook zelf bij? Voor mij klinkt het tegenstrijdig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 16:56
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Praktisch gezien lijkt me het niet mogelijk om alle dagen zo te leven als God zou willen. Dan moet je toch echt in een klooster gaan......Ik vind de zondag wel een speciale dag......even uit de sleur en hectiek van de hele week en even rust.....Als je onregelmatig werkt is de kans groot dat je continu doorgaat en niet even zo'n rustdag hebt..... |
Dan moet je niet het klooster in gaan !!! Dat kan door je bewust te zijn / worden dat Hij altijd bij je is. Zoals Jezus dat ook was / is
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 17:08
|
|
|
MOMO697 schreef: | Waarom kan je dat dan wel op de zondag maar niet op andere dagen? Daar ben je toch ook zelf bij? Voor mij klinkt het tegenstrijdig. |
Op de andere dagen wordt ik 's morgens nog ergens verwacht tot vaak laat in de middag.......ook wel werken genoemd......Zondag is voor mij toch vaak een dag met kerkgang en tijd voor bezinning.... zie ik me doordeweeks ook niet doen.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 17:39
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik vind je nu een beetje tekort door de bocht......een ieder is er zelf bij om op wat voor manier de zondag te vieren....dat kan je wreed noemen maar wie ben jij om dat zo te noemen? Er zijn mensen die dat zo met volle overtuiging doen. Jij heb tnu eenmaal een vreugdevol geloof maar vergeet niet dat er anderdenkenden zijn die dat niet hebben en dat ook niet willen.....dat kan je onredelijk en wreed vinden......maar is dat dan een christelijke gedachtengang? Iemand die anders denkt veroordelen? | Ik veroordeel mensen niet, ik veroordeel een kerkleer. En vooral de veroordelende houding naar anderen toe.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 17:52
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik veroordeel mensen niet, ik veroordeel een kerkleer. En vooral de veroordelende houding naar anderen toe. |
Wie zegt dat het een kerkleer is. Het zijn vaak de ouders die bepaalde regels opleggen van wat op zondag kan en niet kan.
En idd je hebt kerken die zich er mee bemoeien. Laat die kerken toch.
Ik weet dat binnen de gemeente waar ik kerk mensen geen tv in huis hebben. Het is de keus van de mensen zelf om er geen aan te schaffen.
Zijn die mensen bekrompen van geest? Nee die mensen willen geen bagger zien voor tv.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 9 januari 2012, 17:55
|
|
|
MOMO697 schreef: | Natuurlijk kent God ons als geen ander en weet Hij dat we die rust nodig hebben. Voor mij zit dat alleen niet in 1 dag. Bovendien geloof ik niet in verplichtingen opgelegd door God. Wel in instructie, raadgeving, wijsheid van Zijn kant.
En als je 1 dag leeft zoals God zou willen, waarom dan niet alle dagen? Ik wil doordrenkt zijn met Hem zodat er geen verschil is in welke dag dan ook. Want ik geloof dat we elke dag om de armen moeten denken, elke dag rusten (en werken), elke dag onze gedachten aan Hem weiden. En ik denk dat dat mogelijk is doordat wij de Heilige Geest hebben ontvangen. Als een levenskracht voor elke dag. Wel hebben we ook te maken met onze eigen ikkie. Maar hoe meer je je naar Hem uitstrekt, hoe minder je eigen ikkie de regie heeft. |
Maar hoe zie jij dan: 6 dagen zal je al je werk doen en de 7de dag rusten? Is dat geen duidelijke verplichting dan? Werken en rusten gaat namelijk niet gelijk.
GIJ ZULT( oftewel je MOET) is dat geen verplichting dan? Het staat toch niet nutteloos in de bijbel? Je MOET klinkt nu bepaald niet als een goede raad, maar als een gebod, ofwel: verplichting
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 09:35
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Maar hoe zie jij dan: 6 dagen zal je al je werk doen en de 7de dag rusten? Is dat geen duidelijke verplichting dan? Werken en rusten gaat namelijk niet gelijk.
GIJ ZULT( oftewel je MOET) is dat geen verplichting dan? Het staat toch niet nutteloos in de bijbel? Je MOET klinkt nu bepaald niet als een goede raad, maar als een gebod, ofwel: verplichting |
Lees handelingen 15 waarin door de apostelen onder de leiding van de Heilige Geest gezegd word welke voorschriften de heidenen, die zich bekeerd hebben, zouden moeten houden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 12:06
|
|
|
Wat is er mis met dat je de de zondag andere dingen doet dan door de weeks?
Ik ben er niet slechter van geworden. Ik ging vroeger 2x naar de kerk. De tv bleef vaak op zondag uit. We deden soms spelletjes, of lazen boeken. Bij mooi weer gingen we weleens fietsen.
Uit eten en een terasje nemen deden we niet. Zondagsrust betekende voor ons: je laat niemand voor je werken op die dag.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 13:40
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Wat is er mis met dat je de de zondag andere dingen doet dan door de weeks?
Ik ben er niet slechter van geworden. Ik ging vroeger 2x naar de kerk. De tv bleef vaak op zondag uit. We deden soms spelletjes, of lazen boeken. Bij mooi weer gingen we weleens fietsen.
Uit eten en een terasje nemen deden we niet. Zondagsrust betekende voor ons: je laat niemand voor je werken op die dag. |
Zo ben ik vroeger ook opgevoed Maris, bij ons thuis ging het er hetzelfde aan toe....niet schaatsen als er heerlijk ijs lag, ook geen terrasjes en zo.... (doe ik nu nog niet op zondag: schaatsen kan dit ouwe mens met versleten knietjes nie meer, en een terassie pik ik op andere dagen nog wel eens, hoeft van mij niet op zondag) Mijn opvattingen zijn eh...wel iets gewijzigd....maar aan tv heb ik nog steeds geen behoefte op zondag, ik kan best één dag zonder...(wel moeilijk geworden vanwege boer zoekt vrouw, best leuk om te zien hoe die kerels gelukkig worden, maar daar hebben we dan "programma gemist" voor)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 14:04
|
|
|
MARRY942 schreef: | Zo ben ik vroeger ook opgevoed Maris, bij ons thuis ging het er hetzelfde aan toe....niet schaatsen als er heerlijk ijs lag, ook geen terrasjes en zo.... (doe ik nu nog niet op zondag: schaatsen kan dit ouwe mens met versleten knietjes nie meer, en een terassie pik ik op andere dagen nog wel eens, hoeft van mij niet op zondag) Mijn opvattingen zijn eh...wel iets gewijzigd....maar aan tv heb ik nog steeds geen behoefte op zondag, ik kan best één dag zonder...(wel moeilijk geworden vanwege boer zoekt vrouw, best leuk om te zien hoe die kerels gelukkig worden, maar daar hebben we dan "programma gemist" voor) |
En zo leg je jezelf een wet op die zo door God niet bedoeld is. Is mijn bescheiden mening. Jij hebt het recht op de jouwe.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 14:10
|
|
|
MOMO697 schreef: | En zo leg je jezelf een wet op die zo door God niet bedoeld is. Is mijn bescheiden mening. Jij hebt het recht op de jouwe. |
Wij maken allemaal onze eigen wetjes Momo... Maar God kijkt over die wetjes heen... We hebben allemaal een geweten gekregen.... Daar houd ik me maar aan vast....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 14:44
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Wat is er mis met dat je de de zondag andere dingen doet dan door de weeks?
Uit eten en een terasje nemen deden we niet. Zondagsrust betekende voor ons: je laat niemand voor je werken op die dag. |
Och,ik kom uit een streng gezin maar mijn vader wilde ons op zondag ook laten genieten van sommige dingen. Toen trouwde ik en kwam terecht in een wereld waarin geen ledigheid mocht plaatsvinden op zondag.......niet wandelen,fietsen,lezen,handwerken,koken,geen visites,alleen kerkmuziek.......dat waren nog eens zondagen,er naar uitkijken deed je bepaald niet,een bloedhekel kreeg ik er aan,ruzies hoorden bij de zondag leek het wel Ik leef nu anders maar helaas zit het er zo ingeramd dat het schuldgevoel vaak de overhand krijgt,enorm jammer want dat is niet nodig. En voor wat ik doe op zondag hoef ik bij mensen geen verantwoording af te leggen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 17:27
|
|
|
MARRY942 schreef: | Wij maken allemaal onze eigen wetjes Momo... Maar God kijkt over die wetjes heen... We hebben allemaal een geweten gekregen.... Daar houd ik me maar aan vast.... |
Waardoor wordt dat geweten dan gevormd?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 19:14
|
|
|
MOMO697 schreef: | Waardoor wordt dat geweten dan gevormd? |
Door God zelf Mo...hij is met je bezig...en met mij!!! Zeker weten!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 19:19
|
|
|
MARRY942 schreef: | Door God zelf Mo...hij is met je bezig...en met mij!!! Zeker weten! |
En wat dacht je van al die opgelegde wetjes van mensen en kerken dan? Opvoeding? Religie? Omgang met anderen? Cultuur? Geestelijk voedsel?
Heeft allemaal invloed op je geweten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 januari 2012, 19:23
|
|
|
MOMO697 schreef: | En wat dacht je van al die opgelegde wetjes van mensen en kerken dan? Opvoeding? Religie? Omgang met anderen? Cultuur? Geestelijk voedsel?
Heeft allemaal invloed op je geweten. |
Klopt Mo...mensen kunnen iemands geweten enorm beinvloeden... Maar hoe JIJ tegenover GOD staat...gaat immers niemand wat aan? Laat ze maar kletsen...het is tussen jou en God...ja toch!
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|