ChristianMatch

Forum

En dan gaat het weer kerst worden....
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 30 november 2011, 23:37

tjonge jonge jonge, wat kan het ongelofelijk mis gaan in een discussie als mensen gelijk op de kast gaan zitten. Ik heb alle bijdragen gelezen en ik ben een beetje verbaasd over de felle reacties die Marry krijgt. In mijn optiek vist zij niet naar schouderklopjes, zegt zij nergens dat iemand zich schuldig moet voelen maar geeft ze gewoon aan wat zij met kerst deed en doet. Dat wil niet zeggen dat een ander dat ook moet doen toch?

Anyway, wij hebben nog nooit aan cadeau's gedaan met kerst en ik ben ook niet van plan om daar verandering in aan te brengen. Net als Annette wil ik niet dat mijn kids bij kerst aan het krijgen van cadeau's denken, want voor mij is het wel degelijk het feest dat we mogen vieren omdat Jezus geboren is (zelfs al is dat niet op 25 december in het jaar 1). Dat heeft niets met het krijgen van cadeaus te maken. Bovendien hebben we begin december sinterklaasavond (en nee, geen kind van mij geloofd in Sinterklaas, dus dat is puur en alleen een gezellig avondje).

Volgens mij mag kerst ook best een feest zijn, met gezelligheid, met lekker eten, met kerstboom en kaarsjes aan, maar ook met het lezen van het kerstverhaal uit de Bijbel en met een bezoek aan de kerk. Zolang maar duidelijk is waarom we als christenen kerst vieren, zelfs al was kerst oorspronkelijk een heel ander feest.

En weet je, wat betreft die kerstboom en de kaarsjes.... Het mag dan allemaal niet Bijbels zijn, de kerstboom en die kaarsjes geven wel een heel gezellige sfeer en bovendien licht. En met de geboorte van Jezus is er ook een geweldig licht naar de wereld gekomen toch? Daar mag je blij om zijn, daar mag je van genieten en dat mag je ook zeker vieren. Laten we elkaar daarover vooral geen schuldcomplexen aanpraten. Laten we ons al helemaal niet ergeren aan mensen die laten blijken dat zij het anders doen dan wij. Voel je daarover ook niet aangevallen, maak elkaar geen verwijten of wat dan ook. Kerst is het feest van het licht. Het feest waarop we mogen vieren dat onze vredesvorst ooit, heel lang geleden naar deze wereld is gekomen, als een klein en weerloos kind. En telkens als je je ergert aan wat iemand anders heeft geschreven.. realiseer je dan dat dit in de eerste plaats jou ergernis is. En vraag jezelf dan eens af: WWJD?!

Ik wens iedereen een zalig kerstfeest ongeacht de wijze waarop hij of zij daar invulling aan geeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: donderdag 1 december 2011, 18:29

MARISKA601 schreef:
Omdat zij minder hebben dan wij moeten wij ons schuldig gaan voelen?
Die mensen weten zich vaak te redden met dingen die ze hebben.
En kerst draait niet om een 6 gangendiner met een vette kalkoen van 15 kg.
En dat weten die mensen daar ook wel.
Dus het maakt niks uit wat je met kerst op tafel zet.

Vergeet ook niet dat die landen die je opsomt ook een hele andere cultuur heeft.

En je hoeft anderen niet te zeggen of ze bijdrages willen leveren aan goede doelen.
Als het goed is draagt iedereen op zijn/haar manier zijn steentje bij.

't kom nie over he..... Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: donderdag 1 december 2011, 18:30

LISA610 schreef:
tjonge jonge jonge, wat kan het ongelofelijk mis gaan in een discussie als mensen gelijk op de kast gaan zitten. Ik heb alle bijdragen gelezen en ik ben een beetje verbaasd over de felle reacties die Marry krijgt. In mijn optiek vist zij niet naar schouderklopjes, zegt zij nergens dat iemand zich schuldig moet voelen maar geeft ze gewoon aan wat zij met kerst deed en doet. Dat wil niet zeggen dat een ander dat ook moet doen toch?

Anyway, wij hebben nog nooit aan cadeau's gedaan met kerst en ik ben ook niet van plan om daar verandering in aan te brengen. Net als Annette wil ik niet dat mijn kids bij kerst aan het krijgen van cadeau's denken, want voor mij is het wel degelijk het feest dat we mogen vieren omdat Jezus geboren is (zelfs al is dat niet op 25 december in het jaar 1). Dat heeft niets met het krijgen van cadeaus te maken. Bovendien hebben we begin december sinterklaasavond (en nee, geen kind van mij geloofd in Sinterklaas, dus dat is puur en alleen een gezellig avondje).

Volgens mij mag kerst ook best een feest zijn, met gezelligheid, met lekker eten, met kerstboom en kaarsjes aan, maar ook met het lezen van het kerstverhaal uit de Bijbel en met een bezoek aan de kerk. Zolang maar duidelijk is waarom we als christenen kerst vieren, zelfs al was kerst oorspronkelijk een heel ander feest.

En weet je, wat betreft die kerstboom en de kaarsjes.... Het mag dan allemaal niet Bijbels zijn, de kerstboom en die kaarsjes geven wel een heel gezellige sfeer en bovendien licht. En met de geboorte van Jezus is er ook een geweldig licht naar de wereld gekomen toch? Daar mag je blij om zijn, daar mag je van genieten en dat mag je ook zeker vieren. Laten we elkaar daarover vooral geen schuldcomplexen aanpraten. Laten we ons al helemaal niet ergeren aan mensen die laten blijken dat zij het anders doen dan wij. Voel je daarover ook niet aangevallen, maak elkaar geen verwijten of wat dan ook. Kerst is het feest van het licht. Het feest waarop we mogen vieren dat onze vredesvorst ooit, heel lang geleden naar deze wereld is gekomen, als een klein en weerloos kind. En telkens als je je ergert aan wat iemand anders heeft geschreven.. realiseer je dan dat dit in de eerste plaats jou ergernis is. En vraag jezelf dan eens af: WWJD?!

Ik wens iedereen een zalig kerstfeest ongeacht de wijze waarop hij of zij daar invulling aan geeft.

Dank je wel Lisa voor je begrip! Dank je wel, dat JIJ wél verder kijkt dan een mensenneus lang is!
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zondag 4 december 2011, 15:52

ANNETTE792 schreef:
Ik vind eerlijk gezegt dat er zo'n heisa van kerst gemaakt wordt.
Wat heeft kerst dat andere christelijke feestdagen niet hebben?.
Zou pasen eigenlijk niet een groter feest horen te zijn dan kerst?

Liturgisch gezien is Pasen het grootste feest. Tijdens die dagen, het paastridium wordt ons verteld hoe 'het' eigenlijk allemaal in elkaar zit. Het is dan ook bij uitstek de meest intieme geloofsbeleving van een christen. Of dat zou het kunnen zijn. Denken we dan ook eens aan Maria...die als moeder lijdzaam moest toezien wat er gedaan werd met haar kind, de Zoon.

Tuurlijk is het sfeertje met kerst leuk, heel gezellig hoor de boom en al die lampjes, maar wat heeft het nou eigenlijk met de geboorte van Jezus te maken? Voor mij helemaal niets.
Cadeautjes met kerst vind ik vreselijk, Ik ontkom er hier niet helemaal aan maar we doen het expres aan het begin van de vakantie, niet met kerst zelf. Ik wil niet dat als je het woordje kerst noemt mijn kinderen eerst aan een lading cadeautjes denken.
We eten lekker met kerst, maar dat doen we op andere dagen in het jaar ook.

We hebben hier de adventskrans op tafel liggen, elke middag als het gaat schemeren steek ik met de kinderen de kaars aan. Het moment dat we het even hebben over wat advent is, was we met kerst (horen) te vieren.
Ik denk dat die momenten hier vele malen belangrijker zijn dan de kerstdagen zelf.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zondag 4 december 2011, 16:05

Nou Frank, je reactie wekte bij mij deze associatie op en voor één keer maar buiten het daarvoor bedoelde topic: Emma Kirkby en James Bowman in wat ik althans de mooiste uitvoering van het Stabat Mater van Pergolesi vind - en ik beluisterde er vele: de treurende moeder aan de voet van het kruis:

http://www.youtube.com/watch?v=l2-DOhyCop0

http://www.youtube.com/watch?v=9A5_xwlPBas

Thomas, luister en huiver, wie dit niet pakt, mist de grote schoonheid van klassieke muziek.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 4 december 2011, 16:18
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zondag 4 december 2011, 16:39

Lisa,

Ik ben wel met je eens dat het mis ging in deze discussie en Marry onevenredig werd aangevallen. Het probleem zit hem denk ik in de weerstand tegen mensen die menen een superieur standpunt in te nemen en dat, ook in mijn kerk, helaas daadwerkelijk zo brengen. Wat mezelf betreft: ik vind het prima een soberheidsmaaltijd te houden als dat aansluit bij je eigen beleving. Ik krijg alleen vreselijk jeuk als dat de norm voor Christenen met Kerstmis moet zijn. Helemaal als mensen vinden dat ze je er op kunnen aanspreken als je de eerste kerstdag met familie/vrienden wilt doorbrengen met inderdaad ook een lekker kerstdiner. Het is deze vermeende morele superioriteit, gekoppeld aan een bepaalde opvatting van het christendom die kennelijk maatgevend is, die me dus tegen staat. Waarom mogen we het leven niet vieren? Marry bedoelde dat denk ik niet zo maar de reflex van weerstand was er duidelijk wel. Ik eet lekker met de Kerst en heb het geluk dat ik dat ook inderdaad makkelijk kan doen. En het chequeboek voor het onrecht in de wereld is een zaak van God en mij en van niemand anders. Daar hoeven we geen bijbelteksten bij te halen want die kennen we allemaal wel.

Thomas, bliid das 't der wer bist, famke.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 4 december 2011, 19:43
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 12:51

FRANKT627 schreef:

Hé Frank. Ik ben met jou eens dat Pasen het grootste feest is. Dat neemt niet weg dat ook kerst een groot feest mag zijn, want per slot van rekening vieren wij christenen dan dat Jezus is geboren. En uiteindelijk is dat het begin van hetgeen wat met Pasen heeft plaats gevonden. Dus ja, Pasen is het belangrijkste feest. Maar ook kerst is volop reden tot feest in mijn ogen en ik meen niet dat je dat feest dan in alle soberheid moet vieren. Dat deden de engelen ook niet toen zij aan de herders vertelden dat Jezus was geboren:
8 Niet ver daarvandaan brachten herders de nacht door in het veld, ze hielden de wacht bij hun kudde. 9 Opeens stond er een engel van de Heer bij hen en werden ze omgeven door het stralende licht van de Heer, zodat ze hevig schrokken. 10 De engel zei tegen hen: ‘Wees niet bang, want ik kom jullie goed nieuws brengen, dat het hele volk met grote vreugde zal vervullen: 11 vandaag is in de stad van David jullie redder geboren. Hij is de messias, de Heer. 12 Dit zal voor jullie het teken zijn: jullie zullen een pasgeboren kind vinden dat in een doek gewikkeld in een voederbak ligt.’ 13 En plotseling voegde zich bij de engel een groot hemels leger dat God prees met de woorden:
14 ‘Eer aan God in de hoogste hemel
en vrede op aarde voor alle mensen die hij liefheeft.’

Als ik dit lees krijg ik de indruk dat er een behoorlijk feest gaande was in de hemel.... Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 13:01

En dan gaat het weer kerst worden...

Ja, zoals elk jaar. Dan horen we die mooie (?) liederen in de winkels en straten en de tv puilt uit van de kookprogramma's waar duur en moeilijke recepten worden aangesmeerd. De boom kan niet groot genoeg zijn om al die pakjes onder te leggen. We maken ons ook zorgen welke ballen we er in hangen... De familie of vrienden worden opgetrommeld. We vertellen 100 keer hetzelfde verhaal van hoe leuk en gezellig het gaat zijn. De mensen die 5 keer zeggen dat ze eenzaam zijn omdat ze niemand hebben zijn dan zielige zeurpieten...Ja, het gaat weer kerst worden...Maarre, wat vieren we nu eigenlijk ook alweer op Kerstmis?
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 13:08

FRANKT627 schreef:
En dan gaat het weer kerst worden...

Ja, zoals elk jaar. Dan horen we die mooie (?) liederen in de winkels en straten en de tv puilt uit van de kookprogramma's waar duur en moeilijke recepten worden aangesmeerd. De boom kan niet groot genoeg zijn om al die pakjes onder te leggen. We maken ons ook zorgen welke ballen we er in hangen... De familie of vrienden worden opgetrommeld. We vertellen 100 keer hetzelfde verhaal van hoe leuk en gezellig het gaat zijn. De mensen die 5 keer zeggen dat ze eenzaam zijn omdat ze niemand hebben zijn dan zielige zeurpieten...Ja, het gaat weer kerst worden...Maarre, wat vieren we nu eigenlijk ook alweer op Kerstmis?

WAT we vieren, Frank...dat weten wij CM mensen meestal nog wel.....
Maar vieren....das iets wat zo mooi is om SAMEN te doen....
Ben ik nou een zielige zeurpiet? Smiley die vol vragen zit Zieke smiley Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GRACE585

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 13:11

MARRY942 schreef:
Ben ik nou een zielige zeurpiet? Smiley die vol vragen zit Zieke smiley Verlegen lachende smiley

Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 13:13

GRACE585 schreef:
Smiley met dichtgeplakte mond

Thx Grace!
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 13:16

MARRY942 schreef:

Het ging niet zozeer om die vraag ik die ik op het laatste stelde. Dat was een retorische vraag...
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 13:58

MARRY942 schreef:

Dat is een heel persoonlijk iets Marry, jij vind het fijn om het samen met anderen te vieren, de ander vind dat geen probleem.....
Maar inderdaad, gaat het niet om de inhoud van het feest? En daarna pas met wie en hoe je het viert?
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 17:53

LISA610 schreef:
Hé Frank. Ik ben met jou eens dat Pasen het grootste feest is. Dat neemt niet weg dat ook kerst een groot feest mag zijn, want per slot van rekening vieren wij christenen dan dat Jezus is geboren. En uiteindelijk is dat het begin van hetgeen wat met Pasen heeft plaats gevonden. Dus ja, Pasen is het belangrijkste feest. Maar ook kerst is volop reden tot feest in mijn ogen en ik meen niet dat je dat feest dan in alle soberheid moet vieren. Dat deden de engelen ook niet toen zij aan de herders vertelden dat Jezus was geboren:
8 Niet ver daarvandaan brachten herders de nacht door in het veld, ze hielden de wacht bij hun kudde. 9 Opeens stond er een engel van de Heer bij hen en werden ze omgeven door het stralende licht van de Heer, zodat ze hevig schrokken. 10 De engel zei tegen hen: ‘Wees niet bang, want ik kom jullie goed nieuws brengen, dat het hele volk met grote vreugde zal vervullen: 11 vandaag is in de stad van David jullie redder geboren. Hij is de messias, de Heer. 12 Dit zal voor jullie het teken zijn: jullie zullen een pasgeboren kind vinden dat in een doek gewikkeld in een voederbak ligt.’ 13 En plotseling voegde zich bij de engel een groot hemels leger dat God prees met de woorden:
14 ‘Eer aan God in de hoogste hemel
en vrede op aarde voor alle mensen die hij liefheeft.’

Als ik dit lees krijg ik de indruk dat er een behoorlijk feest gaande was in de hemel.... Lachende smiley

Dat klopt...dat ben ik met je eens....maar zou dat feest in het teken hebben gestaan van kalkoen...een ijstaart...en kerstballen???
God werd geprezen en gelooft...engelen zongen tot ZIJN Eer...
Het was een koor zoals er nog nooit geweest is..denk ik...

Als ik Kerst mag"vieren" (ook weer een raar woord) hoop ik dat ik dat mag en kan doen met mijn hart ja...
Ik kan de mooiste liederen galmen...met mijn mond ja...maar wat is het leeg als mijn hart en buiten blijft staan???
Wat is het een eenzame Kerst...als ik mijn buik rond eet....de kast uitpuilt...maar er geen plaats is voor de geboren Koning in mijn hart!!!

En dan denk ik inderdaad aan de kerst in mijn jeugd...
Er was wat extra"s jazeker....ook al moesten er 9 monden worden gevuld...Maar het stond niet bovenaan!!! Vader las het Kerstverhaal...we dronken chocolademelk..er stond bij ieder bord een kaarsje en we gingen naar de kerk...Moeder speelde op het orgel...en wij zongen mee..
En toch stond bovenaan...Al die lichtjes, al die kaarsjes...al dat eten...

NEE, dat is het Kerstfeest niet!!!!
Het zijn dankbare herinneringen...goede herinneringen...

Laatst aangepast door
ZEELAND736
op woensdag 7 december 2011, 17:55
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 17:57

WILLEMIJN232 schreef:
Dat is een heel persoonlijk iets Marry, jij vind het fijn om het samen met anderen te vieren, de ander vind dat geen probleem.....
Maar inderdaad, gaat het niet om de inhoud van het feest? En daarna pas met wie en hoe je het viert?

Juist Willemijn!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 18:00

MARRY942 schreef:
Is dit een retorische vraag of wil je echt antwoord?
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 18:04

CHATULIEM619 schreef:

Smiley met dichtgeplakte mond Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: woensdag 7 december 2011, 18:14

CHATULIEM619 schreef:

Zeg wat je denkt Chat....dan lieg je niet Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 12:47

KERST 2011

Immanuel- God met ons:

Luister: ik heb je wat te zeggen;
o nee, het is geen nieuw verhaal,
en ik gebruik heel simpele taal,
er is niet veel aan uit te leggen.

't Is enkel dit: God weet dat mensen
zo vreselijk eenzaam kunnen zijn,
dat ze alléén hun angst en pijn
verdragen moeten, tot de grenzen

van kracht en moed zijn overschreden;
zo tobben ze wanhopig voort,
omdat geen mens hun noodkreet hoort,
geen mens weet, wat er wordt geleden.

En Omdat GOD niet kan verdragen
dat zó Zijn wereld ondergaat,
zond Hij Zijn Zoon, die metterdaad
bij ons wou zijn. Hij hoort ons klagen.

Kijk, dáárom werd de Heer geboren -
Het kerstfeest zegt je: Hij met mij
en ik met Hem. God is dichtbij,
je mag voor altijd bij Hém horen. -

Nel Benschop
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 15:36

YELNIN491 schreef:
KERST 2011

Immanuel- God met ons:

Luister: ik heb je wat te zeggen;
o nee, het is geen nieuw verhaal,
en ik gebruik heel simpele taal,
er is niet veel aan uit te leggen.

't Is enkel dit: God weet dat mensen
zo vreselijk eenzaam kunnen zijn,
dat ze alléén hun angst en pijn
verdragen moeten, tot de grenzen

van kracht en moed zijn overschreden;
zo tobben ze wanhopig voort,
omdat geen mens hun noodkreet hoort,
geen mens weet, wat er wordt geleden.

En Omdat GOD niet kan verdragen
dat zó Zijn wereld ondergaat,
zond Hij Zijn Zoon, die metterdaad
bij ons wou zijn. Hij hoort ons klagen.

Kijk, dáárom werd de Heer geboren -
Het kerstfeest zegt je: Hij met mij
en ik met Hem. God is dichtbij,
je mag voor altijd bij Hém horen. -

Nel Benschop

Geweldig Yelnin! Schitterend gedicht! Dank je wel!
Naar boven

Auteur Bericht
BILLY701

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 16:52

Ik kijk omhoog naar de bergen.
Daar komt mijn hulp vandaan.
Daar is de Heer, Hij helpt mij.
Hij heeft de aarde gemaakt.

De Heer zorgt ervoor dat jou niets overkomt.
Hij beschermt je, Hij slaapt niet.
Hij slaapt nooit, Hij let goed op.
Hij beschermt Zijn volk Israel altijd.

De Heer beschermt je.
Hij gaat met je mee,
bij hem ben je veilig.
Er overkomt je geen kwaad,
niet overdag en niet in de nacht.

De Heer zal je steeds beschermen,
het kwaad zal je niet raken.
De Heer beschermt je,
overal, waar je ook gaat,
je leven lang.
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 19:13

BILLY701 schreef:

De Heer beschermt je.
Hij gaat met je mee,
bij hem ben je veilig.

De Heer beschermt je,
je leven lang.

Dit is de psalm die ik altijd....met of zonder CM mensen.....op oudejaarsavond lees....vorig jaar met zn allen...psalm 121 : een pelgrimslied...wij zijn allemaal pelgrims he...
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 19:36

BILLY701 schreef:

De Heer beschermt je.
Hij gaat met je mee,
bij hem ben je veilig.

De Heer beschermt je,
je leven lang.

PRACHTIG Billy...ik zong het zachtjes mee!!!
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: zondag 11 december 2011, 20:22

BILLY701 schreef:

De Heer beschermt je.
Hij gaat met je mee,
bij hem ben je veilig.

De Heer beschermt je,
je leven lang.

Ken hem in een andere uitvoering maar deze is ook prachtig.
Thnxxxx Lachende smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2