Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 22:59
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Helemaal goed Mariska, maar helaas is de werkelijkheid anders tegenwoordig, zeker in ons land, waar alles kan en mag. En er wordt te makkelijk geschermd met, dat met al de normen en waarden, die in de Bijbel staan, eigenlijk bedoeld wordt, de tijd waar men toen in leefde. En dat die normen en waarden zijn aangepast aan de tegenwoordige tijd. Das wel lekker makkelijk. In ene heel veel mogelijkheden. |
Waarom mag je als je op bezoek komt bij de koningin niet onfatsoenlijk/ schaars gekleed zijn? Er gelden daar fatsoensregels. Mensen in het kabinet lopen ook in pak gekleed of wat dacht je van vertegenwoordigers/ zakenlui? Waarom kan dit (soms) niet in de kerk?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 22 september 2011, 23:00
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dat is dus niet helemaal juist. De bruiloft komt pas na het laatste oordeel, maar ik sta wel sympathiek tegenover de achterliggende gedachte. Topjes op korte broeken, vind ik gewoon niet kunnen. |
Vandaar dat men er soms op aangekeken word dat men er te werelds bij loopt,o.a. spijkerbroeken en sportschoenen, korte broeken, te korte rokken...enz.
Daarom vind ik het niet raar dat vrouwen in d gereformeerde rokken dragen. Ze laten zo zien dat er onderscheid is tussen mannen en vrouwen kleding.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 09:36
|
|
|
COOTJE711 schreef: | Waarom mag je als je op bezoek komt bij de koningin niet onfatsoenlijk/ schaars gekleed zijn? Er gelden daar fatsoensregels. Mensen in het kabinet lopen ook in pak gekleed of wat dacht je van vertegenwoordigers/ zakenlui? Waarom kan dit (soms) niet in de kerk? | Hoezo soms, bij ons in Katwijk gebeurd dat nog steeds. Het zijn geen uniformen, maar aan de hand van de kleding, kan je nog steeds de beleving aflezen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 11:13
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Hoezo soms, bij ons in Katwijk gebeurd dat nog steeds. Het zijn geen uniformen, maar aan de hand van de kleding, kan je nog steeds de beleving aflezen. |
prima maar wil alleen zeggen dat het steeds minder te zien is kerken terwijl dit wel kan/moet/ gedaan wordt in andere omstandigheden...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 11:25
|
|
|
Ik ben het ermee eens dat schaarse kleding een middel kan zijn van de duivel om zo te kunnen provoceren.
Maar gaat het niet om meer dan de kleding die we dragen? Is iemand die punkachtige kleding oid draagt minder waardevol voor God en waardevol voor de duivel?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 12:03
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Ik ben het ermee eens dat schaarse kleding een middel kan zijn van de duivel om zo te kunnen provoceren.
Maar gaat het niet om meer dan de kleding die we dragen? Is iemand die punkachtige kleding oid draagt minder waardevol voor God en waardevol voor de duivel? |
Wat heeft de duivel er nu weer mee te maken???? Is gewoon een kwestie van normen en waarden die heel persoonlijk zijn .......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 12:08
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Wat heeft de duivel er nu weer mee te maken???? Is gewoon een kwestie van normen en waarden die heel persoonlijk zijn ....... |
Ik leg even de combinatie tussen de titel en de vraag van dit topic en de discussie over kleding die gaande was.
Maar ik weet inmiddels wel wat schaars geklede dames met een man kan doen en ik geloof dat de duivel daar zeker een rol in kan spelen dat de duivel dat kan gebruiken om bij een man bepaalde gedachten te geven.
Maar het is uiteraard ook een kwestie van normen en waarden die ook heel persoonlijk kunnen zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 12:21
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Ik leg even de combinatie tussen de titel en de vraag van dit topic en de discussie over kleding die gaande was.
Maar ik weet inmiddels wel wat schaars geklede dames met een man kan doen en ik geloof dat de duivel daar zeker een rol in kan spelen dat de duivel dat kan gebruiken om bij een man bepaalde gedachten te geven.
Gaan zwemmen of naar het strand gaan met heel warm weer kan dan ook niet meer. Een sauna bezoeken mag dan ook niet meer. Een vrouw die niet schaars maar wel heel mooi gekleed is kan ook niet. Is dit niet allemaal erg overdreven? Waar is die duivel dan aan het werk? Bij de vrouw of bij die man? Bij beide dan maar? Moet achter elke handeling of levenswijze iets gezocht worden dat met de duivel te maken heeft?
Maar het is uiteraard ook een kwestie van normen en waarden die ook heel persoonlijk kunnen zijn. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 12:22
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Ik leg even de combinatie tussen de titel en de vraag van dit topic en de discussie over kleding die gaande was.
Maar het is uiteraard ook een kwestie van normen en waarden die ook heel persoonlijk kunnen zijn. |
Ik vind dat je gedachten een beetje met je op de loop gaan hoor..... Alles wat je niet bevalt kan je dan wel aan de duivel of aan satan of wie dan ook toeschrijven...... Een beetje realistisch denken kan ook geen kwaad af en toe....... Ga straks naar de sauna.....zal ook wel aanstootgevend zijn......Ik vind het gewoon heerlijk.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op vrijdag 23 september 2011, 12:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 12:36
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik vind dat je gedachten een beetje met je op de loop gaan hoor..... Alles wat je niet bevalt kan je dan wel aan de duivel of aan satan of wie dan ook toeschrijven...... Een beetje realistisch denken kan ook geen kwaad af en toe....... Ga straks naar de sauna.....zal ook wel aanstootgevend zijn......Ik vind het gewoon heerlijk..... |
Misschien wel ja, ik realiseer mij dat er ook nog altijd eigen verantwoordelijkheid is. Maar ik heb heel erg recent het een en ander meegemaakt hieromtrent dat ik daardoor wel anders ben gaan denken
maar geniet gerust van van de sauna hoor
Laatst aangepast door
|
JOSINA022
|
op vrijdag 23 september 2011, 12:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 12:38
|
|
|
De discussie qua kleding ging over wat te dragen in de kerk en ik denk dat wanneer er een schaars geklede vrouw voor je zit, het je gedachten weg kan halen van datgene waar je daarvoor bent, nl God. en is dat niet wat de duivel wil?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 12:41
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Misschien wel ja, ik realiseer mij dat er ook nog altijd eigen verantwoordelijkheid is. Maar ik heb heel erg recent het een en ander meegemaakt hieromtrent dat ik daardoor wel anders ben gaan denken
maar geniet gerust van van de sauna hoor |
Je kan het een en ander meemaken maar of dat nu net van de duivel komt? Het zijn zaken die bij het leven horen en omdat nu gelijk daaraan te schrijven.........heb ik erge moeite mee......en ik denk ook dat het niet correct is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 12:49
|
|
|
JOSINA022 schreef: | De discussie qua kleding ging over wat te dragen in de kerk en ik denk dat wanneer er een schaars geklede vrouw voor je zit, het je gedachten weg kan halen van datgene waar je daarvoor bent, nl God. en is dat niet wat de duivel wil? |
Denk je nu niet heel negatief over mannen?Waar jij het over hebt is iets dat zich tussen de oren afspeelt,iets dat er al zat en hooguit aangewakkerd werd,een normaal denkend mens zal niet onmiddelijk geil(excuse my language)worden bij de aanblik van de andere sekse,het maakt niet uit of je dan 3 cm blote borst kunt zien........
Hier in de kerk loopt iedereen er netjes bij(maar van mij mogen ze fleecetruien voor vrouwen verbannen,God heeft niet voor niets mannen en vrouwen verschillend geschapen )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 12:58
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Denk je nu niet heel negatief over mannen?Waar jij het over hebt is iets dat zich tussen de oren afspeelt,iets dat er al zat en hooguit aangewakkerd werd,een normaal denkend mens zal niet onmiddelijk geil(excuse my language)worden bij de aanblik van de andere sekse,het maakt niet uit of je dan 3 cm blote borst kunt zien........
Hier in de kerk loopt iedereen er netjes bij(maar van mij mogen ze fleecetruien voor vrouwen verbannen,God heeft niet voor niets mannen en vrouwen verschillend geschapen ) |
Een normaal denkend mens idd niet...en dat is nu net iets dat idd mijn kijk naar mannen veranderd heeft op een negatieve manier, helaas.
Laatst aangepast door
|
JOSINA022
|
op vrijdag 23 september 2011, 13:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 13:10
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Een normaal denkend mens idd niet...en dat is nu net iets dat idd mijn kijk naar mannen veranderd heeft op een negatieve manier, helaas. |
Och meid toch,die ervaring heeft je blik vertroebeld,zodra die mist en pijn optrekken zul je zien dat de meeste mannen hele leuke mensen zijn
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 13:22
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Och meid toch,die ervaring heeft je blik vertroebeld,zodra die mist en pijn optrekken zul je zien dat de meeste mannen hele leuke mensen zijn |
Dank je wel!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 13:44
|
|
|
Zullen we weer on topic gaan?? Anders verzandt de discussie weer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 13:53
|
|
|
..
..
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op vrijdag 23 september 2011, 13:53
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 13:56
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Hoezo soms, bij ons in Katwijk gebeurd dat nog steeds. Het zijn geen uniformen, maar aan de hand van de kleding, kan je nog steeds de beleving aflezen. |
Het is een kwestie van gewoonte en kerkelijke cultuur. In de meeste evangelische kerken die ik ken is de kleding casual en er is er verder een grote variatie. Toen mijn tante overleed, die van uit de Christelijk gereformeerde kerk werd begraven, deed ik mijn pak aan. Wat ik in mijn eigen kerk soms ook maar meestal niet doe. Het is niet zozeer respect voor God, die ziet het hart aan, maar een zeker respect voor de gewoonten in een geloofsgemeenschap. Al is het respect er niet altijd van de andere kant, dat weten we helaas allemaal. En ik vind dat verhaal van lustopwekkende kleding wat vergezocht hoor. Ik zie dat in de praktijk nooit. En misleiding door Satan? Als ik wordt afgeleid omdat de preek mij verveelt,is dat geen misleiding door Satan: dan boeit het me niet of de dominee preekt slecht, dat kan ook.
Thomas, vandaag ook in pak.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 23 september 2011, 14:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 14:16
|
|
|
JOSINA022 schreef: | De discussie qua kleding ging over wat te dragen in de kerk en ik denk dat wanneer er een schaars geklede vrouw voor je zit, het je gedachten weg kan halen van datgene waar je daarvoor bent, nl God. en is dat niet wat de duivel wil? |
Je kan ook ergens naar kijken zonder het te zien...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 19:01
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Je kan ook ergens naar kijken zonder het te zien... |
En soms, heel soms, kan je ook iets zien zonder er naar te kijken dat valt dan in eens op
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 19:05
|
|
|
GERRIT084 schreef: | dat is geen vergelijk, een korte broek onthuld niets, maar een mini rokje, en topje dus wel. En daarbij gelaten, in de kerk pal bij het strand, heb ik nog nooit een kerel met een korte broek gezien. Maar wel dames met heel veel.... het onthulde nog al veel, en daar hoeft het niet eens zomer voor te zijn. Ik werd er door ernstig gehinderd, in mijn ogen naar de dienst |
Ik bedoel het niet als vergelijk! Ik erger me meer aan de dames die zoals omschreven naar de kerk gaan dan de korte broek van de heren, en dan nog wat is kort? Kniebroek of echt een korte broek! Een nette kniebroek met echt warm weer heb ik geen moeite mee.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 19:08
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Ik bedoel het niet als vergelijk! Ik erger me meer aan de dames die zoals omschreven naar de kerk gaan dan de korte broek van de heren, en dan nog wat is kort? Kniebroek of echt een korte broek! Een nette kniebroek met echt warm weer heb ik geen moeite mee. |
Ik ook niet hoor, van een minirok tot de enkels
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 20:20
|
|
|
Na enkele pogingen ondernomen te hebben om het hier weer over het onderwerp te hebben, zal ik als laatste maar het volgende doen. Pieter heeft aangegeven het niet eens te zijn met de benaming satanisch. De eerste vraag die je kunt stellen, is, mag je een andere kerkrichting satanisch noemen. We doen immers ons uiterste best om de ander in zijn of haar waarde te laten. Laten we eens dan naar de Dordtse leerregels kijken, de basis voor de refo kerken. Sorry alvast voor het lange citaat:
Quote: | Onder de zeer vele vertroostingen, dewelke onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus aan zijn strijdende Kerk in deze ellendige pelgrimage gegeven heeft, wordt deze met recht de voornaamste geacht, die Hij haar heeft nagelaten, als Hij tot zijn Vader in het hemelse Heiligdom zoude ingaan, zeggenden: "Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld". De waarheid van deze vriendelijke belofte is blijkelijk in de Kerk van alle tijden. Want alzo zij niet alleen door openbaar geweld der vijanden en goddeloos geweld der ketteren, maar ook door bedekte listigheid der verleiders van den beginnen is gestreden, voorwaar, indien de Heere haar te eniger tijd van de heilzame hulp van zijn beloofde tegenwoordigheid had ontbloot, zij zoude al over lang òf door geweld der tyrannen zijn verdrukt geweest òf door de arglistigheid der bedriegers ten verderve geleid. Maar de goede Herder, die zijn kudde, voor welke Hij zijn leven heeft gelaten, zeer volstandiglijk bemint, heeft het woeden der vervolgers steeds ter rechter tijd en door zijn uitgestrekte hand, dikwijls wonderlijk, ternedergezet, en de kromme wegen en bedriegelijke raadslagen der verleiders ontdekt en te niet gedaan; in beide bewijzende, dat Hij waarlijk bij zijn Kerk tegenwoordig is. Hiervan hebben wij een zeer klaar bewijs in de Historiën der Godzalige Keizers, Koningen en Prinsen, dewelke de Zone Gods zo menigmaal tot hulp van zijn Kerk heeft verwekt, met een heilige ijver van zijn huis ontstoken, en door hun dienst niet alleen het woeden der tyrannen bedwongen, maar ook zijn Kerk, wanneer zij met valse leraars te strijden had, tegen hen met middelen ter genezing, van heilige Synoden voorzien, in welke de getrouwe dienstknechten van Christus met gezamenlijke gebeden, raad en arbeid kloekmoediglijk zich hebben gesteld voor de Kerk en waarheid Godes tegen de knechten des satans, alhoewel zij zich in engelen des lichts veranderden; en hebben het zaad der dwalingen en der tweedracht weggenomen, de Kerk in eendracht der reine religie behouden en de oprechte godsdienst ongeschonden op de nakomelingen voortgezet.
Met een gelijke weldaad heeft onze trouwe Zaligmaker zijn genadige tegenwoordigheid aan de Kerk van Nederland, die enige jaren zeer is verdrukt geweest, in deze tijd bewezen. Want deze Kerk, van de tyrannie van de Roomse Antichrist en de schrikkelijke afgoderij van het Pausdom, door Gods machtige hand verlost, en in de gevaren van zo langdurige oorlog menigmaal wonderbaarlijk bewaard zijnde, en in eendracht der ware leer en tucht tot lof van haar God, tot wonderlijke wasdom van het gemenebest, en vreugde van de gehele Gereformeerde wereld zeer heerlijk bloeiende, is van Jacobus Arminius en zijn navolgers, dragende de naam van Remonstranten, door verscheidene zo oude als nieuwe dwalingen, eerste heimelijk, daarna openlijk aangevochten, en, door ergerlijke twisten en scheuringen hardnekkiglijk verstoord zijnde, in zo groot gevaar gebracht, dat die zeer bloeiende Kerken door een schrikkelijke brand van tweedrachten en verdeeldheden ten laatste zouden zijn verteerd geworden, ten ware de ontferming van onze Zaligmaker ter bekwamer tijd daartussen ware gekomen. Doch geprezen zij in der eeuwigheid de Heere, dewelke, nadat Hij zijn aanschijn een ogenblik tijds van ons , die op menigerlei wijze zijn toorn en gramschap hadden verwekt, verborgen had, voor de ganse wereld heeft bewezen, dat Hij zijn Verbond niet vergeet en het zuchten der zijnen niet veracht. Want als daar nauwelijks enige hope van herstel naar menselijk oordeel scheen voorhanden te zijn, heeft Hij aan de Doorluchtige en Hoog-Mogende Heren, de Generale Staten der Verenigde Nederlanden, in het hart gegeven, dat zij, met advies en directie van den Doorluchtigsten Prince van Oranje, besloten hebbende deze woedende zwarigheden met wettelijke middelen te bejegenen, welke door de voorbeelden der Apostelen zelf en der Christelijke Kerk na hun tijd doorgaans zijn goed gekend, en zelfs ook in de Kerk van Nederland met grote vrucht vóór dezen gebruikt, en hebben een Synode uit al de Provinciën van hun gebied door hun autoriteit naar Dordrecht bijeengeroepen, nadat zij daartoe van tevoren verzocht en door gunst des grootmachtigsten Konings Jacobus, Koning van Groot-Brittannië, enz., en machte Republieken, verworven hadden vele voortreffelijke godgeleerde mannen, opdat door gemeen oordeel van zoveel theologanten der Gereformeerde Kerk, de leringen van Armimius en zijn navolgers in een zo vermaarde Synode rijpelijk zouden worden onderzocht, en alleen uit Gods Woord geoordeeld, de ware leer bevestigd, de valse verworpen, en de Nederlandse Kerken eendracht, vrede en rust door Godes zegen wedergebracht. Over deze weldaad Godes is het, dat de Nederlandse Kerken zich verheugen en haars Zaligmakers ootmoediglijk bekennen en dankbaar roemen.
Deze eerwaardige Synode , na voorgaand algemeen vasten en bidden door autoriteit der Hoge Overheid in al de Nederlandse Kerken tot afbidding van Gods toorn en verwerving van zijn genadige bijstand uitgeschreven en gehouden, in des Heeren naam binnen Dordrecht vergaderd zijnde, ontstoken in liefde tot God en de welstand der Kerk, en wezende, na aanroeping van Gods naam, met een heilige eed verplicht, van alleen naar het richtsnoer der Heilige Schrifture te oordelen, en in het onderzoek met een goede consciëntie te handelen, heeft zeer naarstiglijk en met grote lankmoedigheid gearbeid, om de voornaamste voorstanders dezer leringen, voor haar geciteerd zijnde, te bewegen, dat zij hun gevoelen van de bekende vijf Hoofdstukken der leer, mitsgaders de redenen van die volkomenlijk wilden verklaren. Maar als zij het oordeel der Synode verwierpen en op de vraagstukken, in de manier als billijk was, weigerden te antwoorden, en dat voorts geen vermaningen der Synode, noch resolutiën der Welgeboren Edele Gedeputeerde Staten van de Heren Generale Staten, ja zelfs niet de bevelen van de doorluchtige Hoogmogende Heren Generale Staten, bij hen iets vorderden, is de Synode genoodzaakt, met last van hun Hoog-Mogende en naar de gewoonte der ouderen Synoden, een andere weg in te gaan; en is het onderzoek van de voorzeide vijf leerstukken uit de schriften, bekentenissen en verklaringen, eensdeels te voren uitgegeven, anderdeels ook aan deze Synode overgeleverd, ter hand genomen. Hetwelk, alzo het nu door Gods bijzondere genade met zeer grote vlijt, getrouwigheid, consciëntie en overeenstemming van allen en een iegelijk is voleind, zo is 't, dat deze Synode tot Gods eer, behoudenis van de oprechtigheid der zaligmakende waarheid, gerustheid der consciëntiën, vrede en welstand der Nederlandse Kerken, besloten heeft het navolgende oordeel , waarin het waarachtige en met Gods Woord overeenkomende gevoelen van de vijf voorzegde leerpunten wordt verklaard, en het valse, en met Gods Woord strijdende verworpen, openlijk uit te spreken en aan een iegelijk bekend te maken. | Als ik dit zo lees, vind ik de benaming van Cross eigenlijk best wel meevallen...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 23 september 2011, 20:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 21:03
|
|
|
De Dordtse leerregels hebben geen gezag, zoals de Bijbel dat heeft. Het is niet meer dan een interpretatie en grijpt terug op de theologische kennis van de 17e eeuw. Met een verwijzing naar Arminius en wat we nu de tachtigjarige oorlog noemen, dan wel de opstand der Nederlanden. Buiten de reformatorische kerken is de invloed ervan ook gering en er binnen die kerken is er ook discussie over. Voor mij betekent dit geschrift helemaal niets. Het is tijdgebonden en men verweert zich tegen Remonstranten en de toenmalige (politieke tak van de) katholieke kerk.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 23 september 2011, 22:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 22:01
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Na enkele pogingen ondernomen te hebben om het hier weer over het onderwerp te hebben, zal ik als laatste maar het volgende doen. Pieter heeft aangegeven het niet eens te zijn met de benaming satanisch. De eerste vraag die je kunt stellen, is, mag je een andere kerkrichting satanisch noemen. We doen immers ons uiterste best om de ander in zijn of haar waarde te laten. Laten we eens dan naar de Dordtse leerregels kijken, de basis voor de refo kerken. Sorry alvast voor het lange citaat:
Als ik dit zo lees, vind ik de benaming van Cross eigenlijk best wel meevallen... |
Met alle respect, maar al die leren zeggen mij niets, als je alleen van de Bijbel uit zou gaan, en volgens mij is dat niet al te moeilijk, zou het er een stuk mooier uitzien. Dan zou het ook niet nodig zijn, elkaar te bestoken met, door derden uitgevonden mogelijkheden, en beweringen. En we moeten vooral niet met dat beschuldigende vingertje naar elkaar wijzen. Heeft ook allemaal geen zin, Cross en jij hebben best wel in veel dingen een punt, maar ook niet in alles. Met al die, vingerwijzingen naar elkaar, van wij doen het zo goed, en jullie verkeerd, doen we uiteindelijk, de duivel een hoop plezier. En gelukkig worden wij straks niet geoordeeld op onze goede werken, die hebben wij allemaal niet, dat hebben wij in ieder geval wel gemeen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 22:12
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Met alle respect, maar al die leren zeggen mij niets, als je alleen van de Bijbel uit zou gaan, en volgens mij is dat niet al te moeilijk, zou het er een stuk mooier uitzien. Dan zou het ook niet nodig zijn, elkaar te bestoken met, door derden uitgevonden mogelijkheden, en beweringen. En we moeten vooral niet met dat beschuldigende vingertje naar elkaar wijzen. Heeft ook allemaal geen zin, Cross en jij hebben best wel in veel dingen een punt, maar ook niet in alles. Met al die, vingerwijzingen naar elkaar, van wij doen het zo goed, en jullie verkeerd, doen we uiteindelijk, de duivel een hoop plezier. En gelukkig worden wij straks niet geoordeeld op onze goede werken, die hebben wij allemaal niet, dat hebben wij in ieder geval wel gemeen. |
Met je eens, temeer daar ook Chatuliem de ander in zijn of haar waarde wil laten..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 september 2011, 22:21
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Met je eens, temeer daar ook Chatuliem de ander in zijn of haar waarde wil laten.. | Laten we een ding duidelijk stellen. Ik heb een vreselijke hekel aan die term elkaar in zijn waarde laten. Dat is een humanistische gedachte, die uiteindelijk leidt tot vervolging van christenen. In veel landen is het verboden te evangeliseren, zelfs in Israel geldt dat verbod, want je moet elkaar in je waarde laten. Het is de gevaarlijkste uitdrukking die je tegen een christen kunt zeggen. Mijn moeder deed mee aan een project waarin een aantal mensen in verschillende appartementen gingen wonen. In persoonlijke contacten vertelde ze gewoon dat ze christen was en getuigde van haar liefde van de Heer, en met moeite kon ze er blijven wonen. Van te voren was nl. afgesproken dat je elkaar in je waarde moest laten. Humanisme is het grootste vergif tegen het christendom, laten we dan ook niet de door hun geliefde citaten hier aanhalen. Nee, mijn doel is niet iemand in zijn waarde te laten...Ik schrijf gewoon op wat ik denk en meestal blijf ik bij de argumenten, verder niet.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 23 september 2011, 22:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zaterdag 24 september 2011, 10:57
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Laten we een ding duidelijk stellen. Ik heb een vreselijke hekel aan die term elkaar in zijn waarde laten. Dat is een humanistische gedachte, die uiteindelijk leidt tot vervolging van christenen. In veel landen is het verboden te evangeliseren, zelfs in Israel geldt dat verbod, want je moet elkaar in je waarde laten. Het is de gevaarlijkste uitdrukking die je tegen een christen kunt zeggen. Mijn moeder deed mee aan een project waarin een aantal mensen in verschillende appartementen gingen wonen. In persoonlijke contacten vertelde ze gewoon dat ze christen was en getuigde van haar liefde van de Heer, en met moeite kon ze er blijven wonen. Van te voren was nl. afgesproken dat je elkaar in je waarde moest laten. Humanisme is het grootste vergif tegen het christendom, laten we dan ook niet de door hun geliefde citaten hier aanhalen. Nee, mijn doel is niet iemand in zijn waarde te laten...Ik schrijf gewoon op wat ik denk en meestal blijf ik bij de argumenten, verder niet. | Dus: Normen en waarden, zijn dan volgens jou, ook een humanistische gedachtengoed. Je hebt volgens mij ook de normen en waarden binnen de Christelijke beleving, en die bedoelen ik . Dat waren wel de peilers, die wij zouden moeten gaan bewandelen, volgens Balkenende van het CDA in het vorige kabinet.
Laatst aangepast door
|
GERRIT084
|
op zaterdag 24 september 2011, 10:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROADY641
|
|
Geplaatst: zaterdag 24 september 2011, 11:18
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Laten we een ding duidelijk stellen. Ik heb een vreselijke hekel aan die term elkaar in zijn waarde laten. Dat is een humanistische gedachte, die uiteindelijk leidt tot vervolging van christenen. In veel landen is het verboden te evangeliseren, zelfs in Israel geldt dat verbod, want je moet elkaar in je waarde laten. Het is de gevaarlijkste uitdrukking die je tegen een christen kunt zeggen. Mijn moeder deed mee aan een project waarin een aantal mensen in verschillende appartementen gingen wonen. In persoonlijke contacten vertelde ze gewoon dat ze christen was en getuigde van haar liefde van de Heer, en met moeite kon ze er blijven wonen. Van te voren was nl. afgesproken dat je elkaar in je waarde moest laten. Humanisme is het grootste vergif tegen het christendom, laten we dan ook niet de door hun geliefde citaten hier aanhalen. Nee, mijn doel is niet iemand in zijn waarde te laten...Ik schrijf gewoon op wat ik denk en meestal blijf ik bij de argumenten, verder niet. |
Goed gezegd Chat!
Misschien moeten we de term "in de waarde laten" vervangen door "de juiste waarde toekennen", daarbij wijzend op de liefde die Jezus voor ons heeft. Juist die liefde bewijst de waarde die de mens heeft...
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|