Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 19:51
|
|
|
PIETER649 schreef: | mis!!!
ik ken de term maar weet niet wattie betekend, het was dus oprechte interesse |
nav artikel 31 zijn er 2 kerken ontstaan: de geref kerk vrijgemaakt en de gereformeerde kerk synodaal . het gebeurde in 1944.
Dit stond toen in artikel 31(kerkorde):
Zoo iemand zich beklaagt door de uitspraak der mindere vergadering verongelijkt te zijn, dezelve zal zich op eene meerdere kerkelijke vergadering beroepen mogen; en 't gene door de meeste stemmen goedgevonden is, zal voor vast en bondig gehouden worden. Tenzij dat het bewezen worde te strijden tegen het Woord Gods, of tegen de Artikelen in deze Generale Synode besloten, zoo lang als dezelve door geene andere Generale Synode veranderd zijn.
Wat er aan vooraf ging:
Bij deze scheuring splitste een vleugel van de Gereformeerde Kerk onder leiding van professor Klaas Schilder zich af en ging de Gereformeerde Kerken (onderhoudende art. 31) vormen, later zijn die de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt gaan heten. De aanleiding tot deze ontwikkeling was onder meer de onenigheid die ontstaan was over de precieze betekenis van de doop. Eenvoudig gesteld was dit het probleem: was de doop alleen geldig als de gedoopte de rest van zijn/haar leven gelovig bleef, en doopte je op grond van een veronderstelde wedergeboorte (de synodalen)? Of is de doop een teken van Gods belofte dat je Zijn kind mag zijn, waarbij de dopeling geroepen wordt om ook als kind van God te leven (de vrijgemaakten)? Daarnaast speelde kerkrechtelijke zaken een belangrijke rol, vooral of kerken synodebesluiten moesten goedkeuren (vrijgemaakten) of moesten accepteren en bij volgende synode bezwaar maken (Synodalen). Naast verschil over de leer speelden ook meer persoonlijke elementen bij deze kerkscheuring een rol. Schilder was een polemisch gezind man, die zijn opponenten nogal eens tegen zich in het harnas joeg.
De Vrijmaking kwam op een uiterst ongelukkig moment in de geschiedenis. In 1944 was de Duitse bezetting op zijn ergst en het was dan ook niet eenvoudig een synode bijeen te roepen. Openbaar vervoer was er nauwelijks en liep het risico bestookt te worden door de geallieerde luchtmacht. Een aantal kopstukken (waaronder Schilder) van de Kerk was ondergedoken, vanwege hun aandeel in ondergrondse activiteiten. Op de synode van 1944 zijn de latere "vrijgemaakten" - zo beweren zij zelf - niet netjes behandeld. Maar ook de koppige houding van Schilder heeft bijgedragen aan het conflict. Er werden besluiten doorgedrukt, waarvoor een - volgens de vrijgemaakten - onreglementaire verlenging van die synode nodig was. Belangrijke opponenten konden er door oorlogsomstandigheden niet bij zijn. Er werd een uitspraak gedaan over de doop die noodzakelijk werd gevonden om de erfenis van Abraham Kuyper te beschermen. Hiermee werd een compromisformule opengebroken over Kuyper's leer van de 'veronderstelde wedergeboorte', die in 1905, dus in Kuyper's tijd, tot stand was gekomen. De synode handelde - zo beweren de vrijgemaakten - in strijd met artikel 31 van haar eigen Dordtse Kerkenordening, en de nieuwe uitspraak werd als enig aanvaardbare uitleg opgelegd, waarmee de synode verder ging dan Kuyper zelf ooit had gedaan; de synode vroeg van ieder die zich kandidaat wilde stellen voor het ambt van predikant de recente synodebesluiten te onderschrijven, de zgn. "kandidatenbinding". Schilder (en ook zijn collega Greijdanus) verzetten zich tegen deze besluiten. Reden voor de synode om Schilder en Greijdanus te schorsen en uiteindelijk te ontslaan en uit zijn ambt te zetten. Schilder kwam van zijn onderduikadres om de "Acte van vrijmaking of wederkeer" voor te lezen Den Haag 1944).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 23:44
|
|
|
PIETER649 schreef: | mis!!!
ik ken de term maar weet niet wattie betekend, het was dus oprechte interesse |
Een ding weet ik wel, in ons dorp heet het tegenwoordig: Ned gereformeerd. Dus gewoon onder de vlag van de PKN.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 02:12
|
|
|
Ging het hier over het de woorden...art 31???
Dat is toch een kerkgenootschap??? Dat is toch geen scheldwoord???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 09:20
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Een ding weet ik wel, in ons dorp heet het tegenwoordig: Ned gereformeerd. Dus gewoon onder de vlag van de PKN. | Nederlands Gereformeerd is toch niet aangesloten bij de PKN???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 10:27
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Nederlands Gereformeerd is toch niet aangesloten bij de PKN??? | Bij ons, althans die ene zeker wel, maar hoe dat landelijk geregeld is, dat weet ik ook niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 10:31
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Nederlands Gereformeerd is toch niet aangesloten bij de PKN??? |
Bij mijn weten niet nee. Hier tenminste niet!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 10:32
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Bij ons, althans die ene zeker wel, maar hoe dat landelijk geregeld is, dat weet ik ook niet. |
Landelijk is de NGK niet aangesloten bij de PKN, maar hebben zij hun eigen synode. Wel hebben veel NGK-gemeentes een samenwerking met de CGK.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 18:20
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Nederlands Gereformeerd is toch niet aangesloten bij de PKN??? |
Nee, de PKN is in 2004 ontstaan door samenvoeging van de Ned. Herv. Kerk, de Gereformeerde Kerk en de Lutherse Kerk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYAN401
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 18:42
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Landelijk is de NGK niet aangesloten bij de PKN, maar hebben zij hun eigen synode. Wel hebben veel NGK-gemeentes een samenwerking met de CGK. |
De Nederland Gereformeerde Kerk bestaat sinds 1969, is een 'afscheiding' van de Vrijgemaakte Gereformeerde Kerk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 18:52
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Landelijk is de NGK niet aangesloten bij de PKN, maar hebben zij hun eigen synode. Wel hebben veel NGK-gemeentes een samenwerking met de CGK. |
Nou dan ga ik morge me geld terug halen, ze liepen te collecteren voor een torentje op de kerk van hen. En zeiden tegen ons onze kerk in ut bos.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: woensdag 19 oktober 2011, 13:01
|
|
|
Ik was dus in de bonen Ik bedoelde Christelijk gereformeerde kerk
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: woensdag 19 oktober 2011, 15:29
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Ik was dus in de bonen Ik bedoelde Christelijk gereformeerde kerk |
De Christelijke Gereformeerde Kerk aangesloten bij de PKN? Ik ben zelf lid van de CGK en ik weet wel voor 100 % zeker dat dat niet gebeurd is. Anders had ik het wel gehoord.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: woensdag 19 oktober 2011, 15:57
|
|
|
JOSINA022 schreef: | De Christelijke Gereformeerde Kerk aangesloten bij de PKN? Ik ben zelf lid van de CGK en ik weet wel voor 100 % zeker dat dat niet gebeurd is. Anders had ik het wel gehoord. |
Nee de Christelijk Gereformeerde kerk is niet aangesloten bij de PKN!!!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: woensdag 19 oktober 2011, 16:20
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Nee de Christelijk Gereformeerde kerk is niet aangesloten bij de PKN!!!!!! |
Tsss...dat schreef ik toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: woensdag 19 oktober 2011, 16:23
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Tsss...dat schreef ik toch? |
Ik bevestigde uwes even mevrouw
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: woensdag 19 oktober 2011, 16:27
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Ik bevestigde uwes even mevrouw |
Ok, dan is het goed
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: woensdag 19 oktober 2011, 21:43
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Ik was dus in de bonen Ik bedoelde Christelijk gereformeerde kerk |
recetefekatsie...........was vergeten is maar 1 gladverkeerde bij de pkn sorrie
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: woensdag 19 oktober 2011, 21:53
|
|
|
GERRIT084 schreef: | recetefekatsie...........was vergeten is maar 1 gladverkeerde bij de pkn sorrie |
Al goed hoor
|
|
Naar boven |
|
|