ChristianMatch

Forum

Is de duivel echt?
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 13:33

THOMAS968 schreef:
Het is twee keer ja. Ik zie het kwade dus echt wel maar ben overtuigd van het ja op deze antwoorden. Er is dus niet continu een god van het kwaad, die je achtervolgt en waarvoor je op de hoede moet zijn en je slechte dingen influistert of zo. We hebben niet een god van het goede en een god van het kwade. Er is maar één God en die wil ook geen andere goden voor zijn aangezicht. Ik vraag me af als mensen zo bang zijn voor de duivel of ze het verlossende werk van Christus en de bevrijding daardoor wel voldoende zien. Door Christus' dood zijn we in een andere verhouding met God komen te staan.

Thomas, als de angst voor de duivel ons meer beheerst dan de overwinning van Christus daarop, zijn we niet goed bezig.

Toch loert het kwaad op ons, continue. Efeze 6 geeft daarvoor trouwens de oplossing. Je hebt gelijk dat er Één God is, de enige God, de schepper van hemel en aarde, Hij die zijn Zoon heeft gegeven voor onze Redding.
Wij, christenen, kinderen Gods, strijden tegen de hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen.
Als de angst voor de duivel ons meer beheerst dan de overwinning van Christus daarop, zijn we zeker niet goed bezig. Het is dan ook van belang dat we ons wapenen door de wapenuitrusting van God aan te trekken anders kunnen we de listen van de duivel niet onderscheiden en dus ook geen stand houden tegen die listen ...
Juist door het aantrekken van de wapenuitrusting van God, zijn we bezig met de Waarheid, Gerechtigheid, Evangelie, Geloof, Verlossing en de Geest als Gods Woord ... Al deze punten zijn samen het Licht en aangezien satan het kwaad is, het kwaad kan het Licht niet verdragen ... Zullen wij door het dragen van de wapenuitrusting van God ten volle kunnen genieten van het Volbrachte werk van Jezus Christus ...

Efeziërs 6:10 Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. 11 Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. 12 Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. 13 Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. 14 Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, 15 de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, 16 en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. 17 Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden.
18 Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen. (NBV)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 13:44

CROSSROAD317 schreef:
Toch loert het kwaad op ons, continue. Efeze 6 geeft daarvoor trouwens de oplossing. Je hebt gelijk dat er Één God is, de enige God, de schepper van hemel en aarde, Hij die zijn Zoon heeft gegeven voor onze Redding.
Wij, christenen, kinderen Gods, strijden tegen de hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen.
Als de angst voor de duivel ons meer beheerst dan de overwinning van Christus daarop, zijn we zeker niet goed bezig. Het is dan ook van belang dat we ons wapenen door de wapenuitrusting van God aan te trekken anders kunnen we de listen van de duivel niet onderscheiden en dus ook geen stand houden tegen die listen ...
Juist door het aantrekken van de wapenuitrusting van God, zijn we bezig met de Waarheid, Gerechtigheid, Evangelie, Geloof, Verlossing en de Geest als Gods Woord ... Al deze punten zijn samen het Licht en aangezien satan het kwaad is, het kwaad kan het Licht niet verdragen ... Zullen wij door het dragen van de wapenuitrusting van God ten volle kunnen genieten van het Volbrachte werk van Jezus Christus ...

Efeziërs 6:10 Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. 11 Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. 12 Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. 13 Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. 14 Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, 15 de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, 16 en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. 17 Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden.
18 Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen. (NBV)
Uiteraard heb je helemaal gelijk Cross, maar ik vind dat Thomas ook gelijk heeft. In geestelijke strijd denk ik dat mensen een hele grote denkfout maken. Ze geven de duivel nl. meer macht dan dat hij toekomt. Ten eerste om te stellen, dat alle zonde die je begaat de schuld van de duivel is. In mijn ogen is hij helemaal niet zo sterk. Verleidingen worden verleidingen als we het toestaan. In 9 van de 10 gevallen hebben we voldoende ruimte en tijd om van tevoren je niet in een verleidelijke situatie te begeven. En als we dan vallen voor verleiding, geven we hem de schuld. Ik geloof dat we daar boven kunnen staan, als we willen.
Het tweede, waardoor de duivel teveel macht krijgt, is als ons leven er alleen op gericht is hem te verdrijven...ons geloof is meer dan alleen strijd leveren, het is leven in de liefde van de Heer. Ons geloof moet gericht zijn op het nieuwe leven en zou een voortdurend loflied moeten zijn voor Hem.
Het derde, waardoor de duivel teveel macht krijgt, is gebukt gaan onder het oordeel Gods. Veel mensen denken dat ze geen overwinningsleven kunnen lijden of mogen lijden, want God is een God van genade. Omdat wij niet de autoriteit zien die God ons gegeven heeft gaan we door het leven als machteloze christenen, gebukt onder zonde en oordeel.
De duivel heeft veel macht toegedicht gekregen, maar hij heeft het in feite niet. We geven hem teveel macht omdat we zo weinig beseffen, dat God ons bevrijd heeft...
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 13:56

CHATULIEM619 schreef:
Uiteraard heb je helemaal gelijk Cross, maar ik vind dat Thomas ook gelijk heeft. In geestelijke strijd denk ik dat mensen een hele grote denkfout maken. Ze geven de duivel nl. meer macht dan dat hij toekomt. Ten eerste om te stellen, dat alle zonde die je begaat de schuld van de duivel is. In mijn ogen is hij helemaal niet zo sterk. Verleidingen worden verleidingen als we het toestaan. In 9 van de 10 gevallen hebben we voldoende ruimte en tijd om van tevoren je niet in een verleidelijke situatie te begeven. En als we dan vallen voor verleiding, geven we hem de schuld. Ik geloof dat we daar boven kunnen staan, als we willen.
Het tweede, waardoor de duivel teveel macht krijgt, is als ons leven er alleen op gericht is hem te verdrijven...ons geloof is meer dan alleen strijd leveren, het is leven in de liefde van de Heer. Ons geloof moet gericht zijn op het nieuwe leven en zou een voortdurend loflied moeten zijn voor Hem.
Het derde, waardoor de duivel teveel macht krijgt, is gebukt gaan onder het oordeel Gods. Veel mensen denken dat ze geen overwinningsleven kunnen lijden of mogen lijden, want God is een God van genade. Omdat wij niet de autoriteit zien die God ons gegeven heeft gaan we door het leven als machteloze christenen, gebukt onder zonde en oordeel.
De duivel heeft veel macht toegedicht gekregen, maar hij heeft het in feite niet. We geven hem teveel macht omdat we zo weinig beseffen, dat God ons bevrijd heeft...

Toch is er 1 vast gegeven...er is God..het goede én de Satan..de gevallen engel...de Morgenster...het kwade...

Daartussen kunnen wij kiezen..wie volgen wij? de Satan..het kwade de verleiding tot verkeerde keuzes ...of?
God...het goede..de allerbeste keus, Die ons geluk op het oog heeft..

Het is dan wel onze keus en onze verantwoordelijkheid.
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 14:12

MARIAN519 schreef:
Toch is er 1 vast gegeven...er is God..het goede én de Satan..de gevallen engel...de Morgenster...het kwade...

Daartussen kunnen wij kiezen..wie volgen wij? de Satan..het kwade de verleiding tot verkeerde keuzes ...of?

Welk punt wil je nu maken gezien de gaande discussie?
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 14:44

MARIAN519 schreef:

ANNETTE050 schreef:
Welk punt wil je nu maken gezien de gaande discussie?

Ik denk dat Marian wil aangeven dat er geen "grijs" gebied is.
Dat satan zich niet alleen als een brullende leeuw manifesteerd maar zich ook als een "engel des lichts" voordoet.
Hij, satan, imiteert de Almacht van God op zijn manier om zodoende een "grijs" gebeid te creeeren. Maar er is geen grijs gebied, het is "in of van het Licht" of "in of van de duisternis" ... Je bent of van God of van satan ... Gered of verloren ... geen tussenweg of tussenoplossing !!!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 14:47

CROSSROAD317 schreef:
MARIAN519 schreef:

Ik denk dat Marian wil aangeven dat er geen "grijs" gebied is.
Dat satan zich niet alleen als een brullende leeuw manifesteerd maar zich ook als een "engel des lichts" voordoet.
Hij, satan, imiteert de Almacht van God op zijn manier om zodoende een "grijs" gebeid te creeeren. Maar er is geen grijs gebied, het is "in of van het Licht" of "in of van de duisternis" ... Je bent of van God of van satan ... Gered of verloren ... geen tussenweg of tussenoplossing !!!
Wie niet in Hem gelooft is reeds veroordeeld. Hier lees ik maar één keuze, we kunnen kiezen voor God, als we niet kiezen, zijn we van de duisternis.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 15:22

CROSSROAD317 schreef:

CHATULIEM619 schreef:
Uiteraard heb je helemaal gelijk Cross, maar ik vind dat Thomas ook gelijk heeft. In geestelijke strijd denk ik dat mensen een hele grote denkfout maken. Ze geven de duivel nl. meer macht dan dat hij toekomt. Ten eerste om te stellen, dat alle zonde die je begaat de schuld van de duivel is. In mijn ogen is hij helemaal niet zo sterk.
Verleidingen worden verleidingen als we het toestaan. In 9 van de 10 gevallen hebben we voldoende ruimte en tijd om van tevoren je niet in een verleidelijke situatie te begeven. En als we dan vallen voor verleiding, geven we hem de schuld. Ik geloof dat we daar boven kunnen staan, als we willen.
Dat gaf ik dus aan door te citeren uit Efeziërs 6. We weten dat er boze machten en krachten om ons heen zijn waar we strijd tegen leveren. Hiertegen kunnen we (moeten we) ons wapenen. Als je de wapenuitrusting van God aandoet ben je m.i. bezig met God en Zijn Woord. Vanuit dat besef heb je dus ook ruim voldoende inzicht om te weten wat verleidelijke situaties zijn. Je kunt daar aan toegeven of je kunt het weerstaan. Dan is de vraag wat is verleidelijk en waarom komt dat op je pad. Eva werd verleid door satan om van de vrucht te eten, omdat hij met een heel verleidelijk voorstel kwam ...
Dat stel je goed, als ons leven er alleen op gericht is om hem, satan, te verdrijven, geef je satan teveel macht. Dan zie je achter elke boom en demoon en ben je niet meer bezig met het ervaren van Gods Liefde in je leven.
Op dat moment, ontken je dus in feite, wie je bent in Christus, en maak je de weg vrij voor satan en trawanten om jou aan te kunnen vallen met van alles en nog wat ... Daar geeft God in Efeziërs 6 dus een oplossing voor ... Trek de wapenuitrusting van God aan ... Met andere woorden "Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen". (Joh.15:5) We weten tenslotte wel dat we vechten tegen satan en zijn trawanten ... Als we dichtbij Hem zijn ervaren we Zijn Liefde en zullen we ook kunnen zien wat Goed is en wat slecht. Hoe beleef jij je persoonlijke leven met God, waar staat Hij, op welke plaats heb ik/jij Hem staan. Persoonlijk denk ik dat als je Hem op de eerste plaats hebt staan je dan ook de wapenuitrusting van God al hebt aangetrokken ... Lachende smiley

Zoals je dus in mijn posting (reactie op Thomas) kon lezen ben ik het dus zeker met hem eens en dat gaf ik ook aan ... Verraste, verbaasde smiley

Heerlijk al die verschillende emoticons, ik mis nog wel een aantal trouwens
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 15:33

CHATULIEM619 schreef:
Wie niet in Hem gelooft is reeds veroordeeld. Hier lees ik maar één keuze, we kunnen kiezen voor God, als we niet kiezen, zijn we van de duisternis.

dat klopt dan toch ook ... je kiest voor Hem of je kiest tegen Hem en ook al zou je niet kiezen ... ben je al veroordeelt

Joh. 3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.

Wie in Hem gelooft -- is een bewuste keuze ...
Wie niet in Hem gelooft, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon -- is ook een bewuste keuze ...
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 18:20

CROSSROAD317 schreef:
dat klopt dan toch ook ... je kiest voor Hem of je kiest tegen Hem en ook al zou je niet kiezen ... ben je al veroordeelt

Joh. 3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.

Wie in Hem gelooft -- is een bewuste keuze ...
Wie niet in Hem gelooft, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon -- is ook een bewuste keuze ...

thx voor je reacties..dit is wat ik zeggen wilde. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 22:02

Hallo Annette
Denk je, dat als je een kind van God bent kwade machten constant om je heen kunnen hangen? Dacht van niet toch......

Ik denk juist van wel dat hij jou steeds probeert jou het kwade te laten doen want de mensen die al zo zijn die hoeft hij niet te verandere.
Sjalom.
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 22:27

MARTIN695 schreef:
Hallo Annette
Denk je, dat als je een kind van God bent kwade machten constant om je heen kunnen hangen? Dacht van niet toch......

Ik denk juist van wel dat hij jou steeds probeert jou het kwade te laten doen want de mensen die al zo zijn die hoeft hij niet te verandere.
Sjalom.
Martin

Maar, Martin, een kind van God heeft de Heilige Geest ontvangen, staat onder de autoriteit van het bloed van Jezus Christus en heeft de bescherming van 2/3 van de engelen.....dan hoef je toch niet bang te zijn?
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 22:38

ANNETTE050 schreef:
Maar, Martin, een kind van God heeft de Heilige Geest ontvangen, staat onder de autoriteit van het bloed van Jezus Christus en heeft de bescherming van 2/3 van de engelen.....dan hoef je toch niet bang te zijn?

We hoeven ook niet bang te zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat er geen gevaar is ...
Dat is waar Efeziërs 6 over gaat "Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen".
En om ons te wapenen tegen die kwade machten is het noodzakelijk dat je de wapenuitrusting van God aantrekt. De wapenuitrusting van God is in feite niets anders dan dicht bij Hem zijn en blijven, zodat je je ten volle bewust bent van Zijn aanwezigheid en Zijn Liefde kunt voelen, ervaren, proeven ... en kunt doorgeven ... Hoe wil/kun je anders in Zijn autoriteit staan ... Twijfelende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 22:41

CROSSROAD317 schreef:
We hoeven ook niet bang te zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat er geen gevaar is ...
Dat is waar Efeziërs 6 over gaat "Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen".
En om ons te wapenen tegen die kwade machten is het noodzakelijk dat je de wapenuitrusting van God aantrekt. De wapenuitrusting van God is in feite niets anders dan dicht bij Hem zijn en blijven, zodat je je ten volle bewust bent van Zijn aanwezigheid en Zijn Liefde kunt voelen, ervaren, proeven ... en kunt doorgeven ... Hoe wil/kun je anders in Zijn autoriteit staan ... Twijfelende smiley

Maar de enige reden, dat ik in Zijn autoriteit kan staan is toch omdat ik gekocht en betaald ben door en met het bloed van Jezus Christus?
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 22:53

ANNETTE050 schreef:
Maar de enige reden, dat ik in Zijn autoriteit kan staan is toch omdat ik gekocht en betaald ben door en met het bloed van Jezus Christus?

En ook dicht bij Hem te blijven.
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 23:00

MARIO216 schreef:
En ook dicht bij Hem te blijven.

Maar soms heb ik wel eens het idee dat Hij mij dicht bij Hem houdt. Het begint allemaal met Zijn Liefde voor mij/ons, we zijn door het offer van Jezus Christus in de palm van God's Hand geplaatst.
Dat betekent niet dat moeilijkheden ons bespaard blijven, maar wel dat niets en niemand ons kan roven uit de Hand van de Vader.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zaterdag 17 september 2011, 23:33
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 23:35

Maar de enige reden, dat ik in Zijn autoriteit kan staan is toch omdat ik gekocht en betaald ben door en met het bloed van Jezus Christus

ANNETTE050 schreef:
Maar soms heb ik wel eens het idee dat Hij mij dicht bij Hem houdt. Het begint allemaal met Zijn Liefde voor mij/ons, we zijn door het offer van Jezus Christus in de palm van God's Hand geplaatst.
Dat betekent niet dat moeilijkheden ons bespaard blijven, maar wel dat niets en niemand ons kan roven uit de Hand van de Vader.
En Hij zorgt wel, door de Kracht van Zijn Heilige Geest, dat we niet boven bermogen verzocht worden....toch?
Angst heeft geen plaats meer...wel de moed om in vertrouwen op de Liefde en Trouw van God aan ons, moeilijkheden het hoofd te bieden en .m.i. dient daar de wapenrusting van God voor....én....als je die éénmaal hebt aangetrokken doe je die toch niet meer uit.....?

Ja, als je Hem niet kent als je persoonlijke Verlosser, Redder en Zaligmaker is er ook geen grond om in Zijn autoriteit te mogen staan.
Als je dicht bij Hem leeft en blijft is het voldoende om eenmalig de wapenuitrusting van God aan te trekken. Maar hoeveel christenen dwalen af van Hem? Zoals Visje ook zegt "Je kunt mijlenver van God afdwalen, het is maar één stap om terug bij Hem te komen." Op het moment dat je die beslissing neemt doe je ook weer de wapenuitrusting van God aan volgens mij ... Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 23:51

CROSSROAD317 schreef:
Maar de enige reden, dat ik in Zijn autoriteit kan staan is toch omdat ik gekocht en betaald ben door en met het bloed van Jezus Christus

Ja, als je Hem niet kent als je persoonlijke Verlosser, Redder en Zaligmaker is er ook geen grond om in Zijn autoriteit te mogen staan.
Als je dicht bij hem leeft is het voldoende om eenmalig de wapenuitrusting van God aan te trekken. Maar hoeveel christenen dwalen af van Hem? Zoals Visje ook zegt "Je kunt mijlenver van God afdwalen, het is maar één stap om terug bij Hem te komen." Op het moment dat je die beslissing neemt doe je ook weer de wapenuitrusting van God aan volgens mij ... Lachende smiley

Die wapenrusting is toch beeldspraak lijkt mij?
Heb ik eigenlijk nooit echt begrepen....

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 18 september 2011, 10:25
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 23:53

ANNETTE050 schreef:
Die wapenrusting is toch beeldspraak lijkt mij?
Heb ik eigenlijk nooit echt begrepen....
ik wou dat ik kon liegen....maar als ik één klein leugentje vertel, word ik knalrood en heb ik gelijk het getuigenis van de Heilige Geest in mijn hart dat ik Hem ermee bedroef....
denk dat ik een erg zeldzaam exemplaar ben dan....
In mijn ogen is het ook maar beeldspraak. Het geeft aan hoe te handelen en hoe staande te blijven in een wereld vol verzoekingen.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 september 2011, 23:57

CROSSROAD317 schreef:

Als je dicht bij Hem leeft en blijft is het voldoende om eenmalig de wapenuitrusting van God aan te trekken. Maar hoeveel christenen dwalen af van Hem? Zoals Visje ook zegt "Je kunt mijlenver van God afdwalen, het is maar één stap om terug bij Hem te komen." Op het moment dat je die beslissing neemt doe je ook weer de wapenuitrusting van God aan volgens mij ... Lachende smiley

Ik geloof dat we telkens weer Zijn wapenrusting aantrekken moeten..net zoals we telkens weer tot belijden van Zijn Naam moeten komen en telkens weer om vergeving vragen...

He is een weerkerend proces...ondanks het feit dat we Zijn kinderen zin en tot bekering gekomen zijn..denkj eniet?
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zondag 18 september 2011, 00:15

http://www.youtube.com/watch?v=YWA7eJbAHuU
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 21:16

FRANKT627 schreef:
Volgens mij doet het er niet toe dat hij gebeden kan 'beluisteren'. Die gebeden zijn aan God gericht en Hij doet er wat mee. Misschien kent hij inderdaad ook onze onuitgesproken woorden maar ook nu weer hoeft dit niet een slecht iets te zijn. Wat is hij ermee indien we ons niet door hem laten verleiden? Misschien moet de duivel er wel zijn om ons bewust te maken dat we veel meer hebben aan de tegenpool van de duivel, namelijk de Heilige Geest.

Wat bedoel je ermee dat de duivel echt is? Zie je die dan als een vermomd persoon of zo?

Een beetje late reactie. Sorry, was niet eerder in staat om te regeren.
Ik zie de duivel niet als een vermomd persoon, en die zin is afgeleid van de openingszin in dit topic.

Beter geformuleerd in mijn geval:
Ik bedoel ermee dat ik geloof dat de duivel echt BESTAAT.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 19 september 2011, 21:29

Als de duivel niet zou bestaan waar komt het kwade dan uit voort?
Naar boven

Auteur Bericht
CAPRISON506

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 15:46

MARISKA601 schreef:
Is de Duivel Echt - Wat Zegt de Bijbel?

Het maakt niet uit of we hem Satan, Lucifer of Beëlzebub noemen - of dat we misschien zelfs te bang zijn om zijn naam uit te spreken - veel mensen maken zich zorgen over de duivel.

Is de duivel echt? Kan hij verschillende vormen aannemen? Hoeveel macht heeft hij eigenlijk? Als God almachtig is, hoe kon de duivel dan tegen Hem in opstand komen en de heerschappij over de aarde verwerven?

Als we de Bijbel letterlijk nemen, dan blijkt deze duidelijk te stellen dat de duivel bestaat. Satan wordt in bijna vijftig passages bij naam genoemd. De duivel wordt daarnaast nog meer dan dertig keer genoemd. Hij wordt beschreven als degene die Adam en Eva in de Hof van Eden verleidde om te zondigen; en hij is degene die Jezus in de woestijn op de proef stelde.

Sommige mensen geloven niet dat de Bijbel letterlijk waar is. Wanneer zij de vraag "Bestaat de duivel?" proberen te beantwoorden, dan moeten ze sterker op hun persoonlijke ervaringen in de wereld afgaan.

Is de Duivel Echt - Hoe Gaat de Duivel te Werk?
Niemand kan ontkennen dat het kwaad werkelijk bestaat in deze wereld. Hoe kunnen we vaststellen of dit gewoonweg het gevolg is van de menselijke natuur, of dat dit bewijs is voor een kracht die van buitenaf te werk gaat?

Ook hier is het interessant om eens te bekijken hoe Satan in de Bijbel te werk ging en om dit te vergelijken met de problemen waar we in het dagelijkse leven mee te maken hebben.

Toen Satan Jezus op de proef stelde, deed hij dit door drie verschillende dingen aan te spreken: de begeerte van het lichaam, de begeerte van de ogen en de trotse hoogmoed van het leven. Eerst daagde hij Jezus uit, na een vastentijd van veertig dagen, om Zijn vermogens te gebruiken om voedsel te maken en in Zijn lichamelijke behoeften te voorzien. Vervolgens daagde hij Jezus uit door Hem vanaf een hooggelegen plek de wereld te tonen en Hem de heerschappij aan te bieden over alles wat Hij van daar kon zien. Tenslotte probeerde hij Jezus te verleiden om Zichzelf van een toren af te werpen; hij zei dat Hij als God's Zoon toch zeker wel gered zou worden - hij deed dus een beroep op de menselijke trots.

Met welke verleidingen we ook te maken hebben, deze lijken allemaal in deze drie categorieën te vallen. Pornografie, overspel en vraatzucht spreken allemaal tot de begeerten van het lichaam. Materialisme en het streven naar macht spreken tot de begeerte van de ogen. En ook als we er naar streven om grotere geestelijke hoogtes te bereiken worden we bedreigd door de zondige hoogmoed die ons doet geloven dat WIJ belangrijker zijn dan God.

De duivel verschijnt misschien niet persoonlijk aan ons. Wellicht prikt hij ons niet met een drietand, gehoornd en met een gespleten staart. Maar we weten dat hij er is door de manier waarop hij zich gedraagt, net zoals we kunnen weten dat er een stinkdier in de buurt is wanneer we de onmiskenbare stank ervan waarnemen.

Is de Duivel Echt - Hoe Moeten We Reageren?
We doen er verstandig aan om altijd op onze hoede te zijn. De Bijbel zegt in Efeziërs 6:11-12 dat we het volgende moeten doen:

"Trek de wapenrusting van God aan om te kunnen standhouden tegen de listen van de duivel. Want onze strijd is niet gericht tegen vlees en bloed, maar tegen de heerschappijen, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van deze duisternis en tegen de geesten van het kwaad in de hemelse regionen."

Maar we mogen nooit vergeten dat Jezus, door Zijn door aan het kruis, Satan heeft verslagen. We hoeven deze overwinning alleen maar uit Zijn handen aan te nemen om te kunnen weten dat we stand zullen houden tegen de duivel, welke vorm hij ook aanneemt.

Bron: http://www.allaboutgod.com/dutch/is-de-duivel-echt.htm

De duivel bestaat. En hij komt inderdaad niet met horentjes en een prikvork. Dat zou simpel zijn te herkennen en niemand zou er in trappen. De duivel is de vader van leugens en bedrog. Bedrog is ook zijn uiterlijk hoe hij kan verschijnen. Als bijv een overleden persoon. De duivel is een mooie engel zo staat in de bijbel. Van zijn uiterlijk kun je dus al bedrogen worden. Hij heeft ook velen namen. In de eindtijd zal hij ook komen, veel mensen bedriegen zelfs christenen. Hij gaat komen in de naam van liefde en vrede. Als je niet in het bestaan van het kwaad gelooft is gevaarlijk. Je hebt kans om bedrogen te gaan worden. Veel occulten geloven, geloven niet in het slechten, alles heeft een reden, karma, het slechte leert je dingen (met vallen en opstaan, pijn en verderf soms) en is het werk van een universelen god (geen persoon energie) die je wil verlichten met wijsheid. Want na velen leerprocessen kun je zelf een god worden. - En waar hebben wij dat vaker gehoord? Speelt in op je ego.

Ik geloof de bijbel letterlijk, al zitten er ook veel boodschappen in verstopt. Ik geloof dat we van naturen slecht zijn geworden, sinds de vrucht die adam en eva aten. Toen is het bewustzijn van slecht geschapen in de mens, en de dood gekomen.

Gods aangezicht kun je vinden in de wereld. Je hebt de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Je hebt kwa tijd: verleden, heden en toekomst. Kwa materiaal: gas vorm, vloeibaren vorm en vaste vorm. Geboren, leven en dood. 3 demensionalen wereld lengte, hoogte en diepte - ruimte, materie en tijd. Allemaal 3 dingen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Zonden: je vlees ogen zien iets, je gevoel/verleiding/trots zet je aan tot iets wat dood brengt. Gedachte, zonden = dood.
En alleen doen we hier niks aan. Dit is onze corrupte natuur. Het is inderdaad niet het gevecht tussen vlees en bloed, maar tussen geestelijke gekheid in hogere plaatsen. Hier komt de Heer in het plaatje. Alleen kun je het niet door je natuur. God kan ons hart van steen pakken en er een van vlees terug geven. Hij kan ons nieuwe ogen, oren, gevoelens, rust, gedachtes, interpretaties etc geven. Wat ons gevoels matig een ander mens maakt, ons gevoels matig beinvloed zodat we andere dingen verlangen. Een honger die je aanzet tot eten. Hij maakt nieuw als je met hem leeft, Hij kan je positief inspireren. Zijn juk is licht en draaglijk, zoals het aardse leven ondraaglijk is. Maar nog niet iedereen is bekeert, er is nog veel ruimte over voor het slechte om mensen tegenovergesteld te beinvloeden/inspireren. Haat in hun harten te sturen, onrust etc waardoor je dus slechte dingen verlangt en uitvoert (om hun frustraties af te kunnen reageren/ventileren).

Wat de duivel ook voor schade aanricht God buigt het uiteindelijk altijd om naar zijn voordeel. We gaan de eindtijd in en het zal nu even alleen maar moeilijker en slechter worden. Maar God zegt dat die dingen moeten passeren.

Gods zegen!
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2