ChristianMatch

Forum

Schaamte om jezelf bloot te geven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 12:43

MARIAN519 schreef:
Ik zeg zeker heel wat, maar als Ik geloof en weet, mijn aanname, dat God mijn bron is en niet alleen de mijne, maar de Bron van alles?
Dan geloof ik dat ik mij spiegelen moet/wil aan God...

Die aanname is prachtig maar hoe is je menselijke reactie als er over je geroddeld wordt of als iemand vraagt naar je diepere gevoelens,dan reageer je vast anders?

Als je in je leven continu omhoog kijkt struikel je geheid regelmatig .....dat kan niet de bedoeling zijn Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 12:56

LEANNE226 schreef:
Die aanname is prachtig maar hoe is je menselijke reactie als er over je geroddeld wordt of als iemand vraagt naar je diepere gevoelens,dan reageer je vast anders?

Als je in je leven continu omhoog kijkt struikel je geheid regelmatig .....dat kan niet de bedoeling zijn Knipoog smiley

Ik bedoel te zeggen dat mijn geloof een aanname is, ieders geloof, het is een niet bewezen iets..
Ik word elk moment van elke dag met mijn neus op de feiten van deze wereld gedrukt!....en vind het erg als er over mij geroddeld wordt en ik vind het erg als ik over iemand roddel.
Het gaat erom dat we willen doen wat God van ons vraagt bij alle dingen in dit leven..en dan helpt God me om continu het oog op Hem te houden..
en ik weet dat als Hij me helpt..ik niet struikel..en als het toch zo is? dat HIj me weer opricht..

MIjn diepere gevoelens geef ik in vertrouwen aan hem/haar die daarom vraagt en zal ik niet op een openbaar forum neerzetten..ze zijn voor bepaalde personen en niet voor iedereen.

Laatst aangepast door
MARIAN519
op zaterdag 30 juli 2011, 12:57
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 13:20

ROADY641 schreef:
En duidelijke gezonde grenzen voor jezelf aangeven, en ook voor de ander.

Absoluut!
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 13:26

MARIAN519 schreef:
Ik zeg zeker heel wat, maar als Ik geloof en weet, mijn aanname, dat God mijn bron is en niet alleen de mijne, maar de Bron van alles?
Dan geloof ik dat ik mij spiegelen moet/wil aan God...

Mijn grootste vraag in mjn leven is dan ook: what would Jesus do?

En vooral ook: wat wil Jezus dat ik doe?

Voor mij is dat spiegelen aan de wil van God. En dat betekent ook zeker dat God mij geregeld een spiegel voorzet.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 14:57

Je kwetsbaar opstellen moet je ook doen met je gevoel, je hart en je verstand. En inderdaad, ook het laatste. Als je aarzelt of juist niet kunt wachten is het wijs het zich openstellen wat meer tijd te gunnen.

Ok, gedicht van Okke Jager.

Hoe kostbaar is een kwetsbaar mens

Verraadt ons aller angst zich niet
in wie het leven weerloos liet?

De glasglans stemt de blazer mild.
De kaarsvlam vormt de hand tot schild.

De krokus wijst beton zijn grens.
Hoe kostbaar is een kwetsbaar mens.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 30 juli 2011, 15:49
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 20:04

THOMAS968 schreef:
Je kwetsbaar opstellen moet je ook doen met je gevoel, je hart en je verstand. En inderdaad, ook het laatste. Als je aarzelt of juist niet kunt wachten is het wijs het zich openstellen wat meer tijd te gunnen.

Ok, gedicht van Okke Jager.

Hoe kostbaar is een kwetsbaar mens

Verraadt ons aller angst zich niet
in wie het leven weerloos liet?

De glasglans stemt de blazer mild.
De kaarsvlam vormt de hand tot schild.

De krokus wijst beton zijn grens.
Hoe kostbaar is een kwetsbaar mens.

Thomas

mooi, vooral die krokus..die beton zijn grens wijst...
en dat dan een kwetsbaar mens kostbaar is...
Naar boven

Auteur Bericht
YELNIN491

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 20:18

ROADY641 schreef:
Inderdaad, we moeten onszelf spiegelen....
Maar waaraan dan? En wat is de referentie? Wie zegt wat goed is, en wat fout is?

spiegelen aan de wet van God. Heb God lief boven alles en de naaste als jezelf.
En neem de Bijbel als leidraad.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 20:42

JOSINA022 schreef:
Mijn grootste vraag in mjn leven is dan ook: what would Jesus do?

En vooral ook: wat wil Jezus dat ik doe?

Voor mij is dat spiegelen aan de wil van God. En dat betekent ook zeker dat God mij geregeld een spiegel voorzet.

Ik bedoel met mijn stukje te zeggen dat wij geen van allen volmaakte mensen zijn ook al zijn wij en noemen wij ons christenen.....Ook wij roddelen en doen dingen die we beter niet kunnen doen......daar moet je gewoon realistisch in zijn......zo steekt het leven nu eenmaal in elkaar......en ook wij krijgen tegengas en nare dingen te verwerken, ook dat is het leven....en dat is zeker allemaal de moeite waard......
Zoals ik vind dat het hier gepresenteerd wordt (nadeel van alleen een geschreven woord) kan je mensen bijna heilig noemen......en daar heb ik gewoon wat moeite mee......
Op mijn werk hebben we regelmatig spiegelbijeenkomsten en die zijn bijzonder leerzaam omdat je je niet altijd realiseert wat je zegt en wat je doet en wat dat kan aanrichten......en dat is wat anders dan de wil van God doen.......hoe het moet weten we wel, hoe we het doen weten we niet altijd......dus ik denk eigenlijk dat hier twee onderwerpen langs elkaar heenlopen......
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 20:43

LEANNE226 schreef:

Prachtuitspraak, Leanne.

Thomas, houdt wel van noordelijke nuchterheid.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 30 juli 2011, 21:58
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY641

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 21:30

WILLEMIJN232 schreef:
Ik bedoel met mijn stukje te zeggen dat wij geen van allen volmaakte mensen zijn ook al zijn wij en noemen wij ons christenen.....Ook wij roddelen en doen dingen die we beter niet kunnen doen......daar moet je gewoon realistisch in zijn......zo steekt het leven nu eenmaal in elkaar......en ook wij krijgen tegengas en nare dingen te verwerken, ook dat is het leven....en dat is zeker allemaal de moeite waard......
Zoals ik vind dat het hier gepresenteerd wordt (nadeel van alleen een geschreven woord) kan je mensen bijna heilig noemen......en daar heb ik gewoon wat moeite mee......
Op mijn werk hebben we regelmatig spiegelbijeenkomsten en die zijn bijzonder leerzaam omdat je je niet altijd realiseert wat je zegt en wat je doet en wat dat kan aanrichten......en dat is wat anders dan de wil van God doen.......hoe het moet weten we wel, hoe we het doen weten we niet altijd......dus ik denk eigenlijk dat hier twee onderwerpen langs elkaar heenlopen......

Volgens mij is roddelen een zeer bewuste keuze....

Slapende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 21:34

ROADY641 schreef:
Volgens mij is roddelen een zeer bewuste keuze....

Slapende smiley

Dingen die we beter niet kunnen doen natuurlijk ook......maar weet je wat het is? We blijven mensen.....geen heiligen Knipoog smiley

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 30 juli 2011, 21:36
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY641

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 21:41

WILLEMIJN232 schreef:
Dingen die we beter niet kunnen doen natuurlijk ook......maar weet je wat het is? We blijven mensen.....geen heiligen Knipoog smiley

Zodra je je bewust bent dat roddelen een keuze is, kun je ervoor kiezen het te laten. Zeker als je beseft hoe vernietigend het is voor de ander...

Je weet toch wel dat we aangespoord worden:
"Wees heilig want Ik ben heilig (1Petr1:15/16)"
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 21:48

ROADY641 schreef:
Zodra je je bewust bent dat roddelen een keuze is, kun je ervoor kiezen het te laten. Zeker als je beseft hoe vernietigend het is voor de ander...

Je weet toch wel dat we aangespoord worden:
"Wees heilig want Ik ben heilig (1Petr1:15/16)"

Nu de praktijk nog..... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTEN307

BerichtGeplaatst: zondag 31 juli 2011, 13:19

WILLEMIJN232 schreef:
Nu de praktijk nog..... Knipoog smiley

Ja de praktijk: 9 Geen vuile rede ga uit uw mond, maar zo er enige goede rede is tot nuttige stichting, opdat zij genade geve dien, die dezelve horen.
30 En bedroeft den Heiligen Geest Gods niet, door Welken gij verzegeld zijt tot den dag der verlossing. Efeze 4
31 Alle bitterheid, en toornigheid, en gramschap, en geroep, en lastering zij van u geweerd, met alle boosheid;
32 Maar zijt jegens elkander goedertieren, barmhartig, vergevende elkander, gelijkerwijs ook God in Christus ulieden vergeven heeft.
Dat is een opdracht aan de christenen...Jakobus 4:
11 Broeders, spreekt niet kwalijk van elkander. Die van zijn broeder kwalijk spreekt en zijn broeder oordeelt, die spreekt kwalijk van de wet, en oordeelt de wet. Indien gij nu de wet oordeelt, zo zijt gij geen dader der wet, maar een rechter. Ook een opdracht voor ons allen als christenen......

Dus niet roddelen ook niet in reacties onze haat tegen broeder x of zuster y "uitleven"

Laatst aangepast door
CHRISTEN307
op zondag 31 juli 2011, 13:23
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: zondag 31 juli 2011, 13:57

Niet alleen woorden, maar ook in boze gedachten en in werken.

We moeten wederom geboren worden, anders kunnen wij Koninkrijk
Gods niet ingaan.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 31 juli 2011, 16:13

HERMAN388 schreef:

Gods niet ingaan.
Hioe zie jij wedergeboorte Herman?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 1 augustus 2011, 17:21

Goed roddelen is een ander onderwerp. Ik zie dat veel mensen de discussie vergeestelijken en daar schiet je vaak niks mee op. We weten allemaal wel dat we niet moeten zondigen, maar de vraag van Lisa was veel concreter. In hoeverre durf jij je kwetsbaar op te stellen naar de ander toe. En die ander kan verschillend zijn. Mijn algemene antwoord is, dat je er voorzichtig mee om moet gaan. Je kunt je niet aan iedereen kwetsbaar opstellen. Er moet eerst een vertrouwensbasis zijn. Vertrouwen van beide kanten. Wil je iemand vertrouwen, moet je hem eerst leren kennen. En leren kennen is voor mij ook irl ontmoet hebben. Ga er niet van uit dat iedereen te vertrouwen is, maar wees ook niet bang kwetsbaar te zijn tegenover iemand die dat wel is.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 1 augustus 2011, 18:44
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTEN307

BerichtGeplaatst: maandag 1 augustus 2011, 17:51

HERMAN388 schreef:

Gods niet ingaan.

We "moeten" wederom geboren zijn, en dan ga ik roddelen haten, omdat Christus niet roddelt(de)....

Laatst aangepast door
CHRISTEN307
op maandag 1 augustus 2011, 17:52
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: maandag 1 augustus 2011, 18:50

CHRISTEN307 schreef:
We "moeten" wederom geboren zijn, en dan ga ik roddelen haten, omdat Christus niet roddelt(de)....

Back on topic graag. Het ging hier niet over roddelen of over wedergeboorte, maar over hoe moeilijk het soms is om jezelf figuurlijk bloot te geven bij anderen.
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: maandag 1 augustus 2011, 20:05

CHRISTEN307 schreef:

Na de kruisiging en opstanding van de Here Jezus werd de Heilige Geest uitgestort. Hij geeft een overtuiging van zonde, oordeel én gerechtigheid als iemand die wedergeboren is, iets doet of zegt wat niet goed is.
Het komt me heel vreemd voor dat de Here Jezus nu als een soort voorbeeld wordt gebruikt...dan draait het er dus toch weer op uit dat je alles uit eigen kracht moet bevechten, omdat Jezus het niet deed.
Jezus is niet een voorbeeld, Hij is degene die onze straf voor ons heeft gedragen, en door de Kracht van Zijn Heilige Geest kunnen we wederomgeboren worden. Jezus is degene die ons door de Heilige Geest tot de Vader leidt! GEEN VOORBEELD OF AFVAL.

En je hebt gelijk, Lisa, back on topic....

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op maandag 1 augustus 2011, 20:41
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTEN307

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 augustus 2011, 04:58

ANNETTE050 schreef:
Na de kruisiging en opstanding van de Here Jezus werd de Heilige Geest uitgestort. Hij geeft een overtuiging van zonde, oordeel én gerechtigheid als iemand die wedergeboren is, iets doet of zegt wat niet goed is.
Het komt me heel vreemd voor dat de Here Jezus nu als een soort voorbeeld wordt gebruikt...dan draait het er dus toch weer op uit dat je alles uit eigen kracht moet bevechten, omdat Jezus het niet deed.
Jezus is niet een voorbeeld, Hij is degene die onze straf voor ons heeft gedragen, en door de Kracht van Zijn Heilige Geest kunnen we wederomgeboren worden. Jezus is degene die ons door de Heilige Geest tot de Vader leidt! GEEN VOORBEELD OF AFVAL.

En je hebt gelijk, Lisa, back on topic....

Jakobus 5:10
Mijn broeders, neemt tot een voorbeeld des lijdens, en der lankmoedigheid de profeten, die in den Naam des Heeren gesproken hebben.

1 Petrus 2:21
Want hiertoe zijt gij geroepen, dewijl ook Christus voor ons geleden heeft, ons een voorbeeld nalatende, opdat gij Zijn voetstappen zoudt
navolgen;

Duidelijk dus voorbeelden waaruit en waarvan wij kunnen leren en dat gaat door de werking van de Heilige Geest, Die Christus in ons wil uitwerken en dan is er niets verborgen voor Hem en geef ik mijzelf geestelijk bloot aan Hem maar ook aan mijn a.s. partner, oprechtheid ook over mijn zwakke kanten in mijn geloof, maar juist dan wil Hij ons helpen...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 augustus 2011, 10:14

CHRISTEN307 schreef:
Jakobus 5:10
Mijn broeders, neemt tot een voorbeeld des lijdens, en der lankmoedigheid de profeten, die in den Naam des Heeren gesproken hebben.

1 Petrus 2:21
Want hiertoe zijt gij geroepen, dewijl ook Christus voor ons geleden heeft, ons een voorbeeld nalatende, opdat gij Zijn voetstappen zoudt
navolgen;

Duidelijk dus voorbeelden waaruit en waarvan wij kunnen leren en dat gaat door de werking van de Heilige Geest, Die Christus in ons wil uitwerken en dan is er niets verborgen voor Hem en geef ik mijzelf geestelijk bloot aan Hem maar ook aan mijn a.s. partner, oprechtheid ook over mijn zwakke kanten in mijn geloof, maar juist dan wil Hij ons helpen...
Eerlijk gezegd kan ik hier niks mee. Ik denk dat kwetsbaarheid nl. buiten het geloof ook kan en zelfs moet. Dit is belangrijk binnen elke intieme relatie, niet alleen tussen gelovigen.
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 augustus 2011, 11:37

......... maar juist dan wil Hij ons helpen....

Waar blijkt dat uit?
Schenkt God veel aandacht voor je?
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTEN307

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 augustus 2011, 22:03

HERMAN388 schreef:

Waar blijkt dat uit?

God schenkt geen aandacht voor mij, Hij heeft geen kan, waaruit Hij aandacht schenkt...
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 augustus 2011, 22:35

Psalm 119 :3 (ber)

Och, schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest!

Is deze werkwoord niet goed?
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 augustus 2011, 23:10

HERMAN388 schreef:
Psalm 119 :3 (ber)

Och, schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest!

Is deze werkwoord niet goed?

eigenlijk zou je zinsopbouw als volgt moeten zijn;
och schonk gij mij.........
schenkt god je veel aandacht? (zonder het woord "voor")

Laatst aangepast door
HANNAH810
op dinsdag 2 augustus 2011, 23:16
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 augustus 2011, 23:43

CHRISTEN307 schreef:
God schenkt geen aandacht voor mij, Hij heeft geen kan, waaruit Hij aandacht schenkt...

Flauw en kinderachtig om iemand aan te vallen omdat hij niet de juiste toonzetting neerzet..

Iedereen kan begrijpen wat Herman hier bedoelde
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 augustus 2011, 23:45

HERMAN388 schreef:

Waar blijkt dat uit?
Je zult bedoelen...
Schenkt God veel aandacht AAN je..

(maakt niet uit hoor ...ik begreep je)
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: donderdag 4 augustus 2011, 23:31

CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd kan ik hier niks mee. Ik denk dat kwetsbaarheid nl. buiten het geloof ook kan en zelfs moet. Dit is belangrijk binnen elke intieme relatie, niet alleen tussen gelovigen.

Mee eens Chat. Een relatie wordt immers pas intiem juist als je je ook kwetsbaar leert op te stellen ten opzichte van elkaar. Zo lang je niet durft te delen wat er werkelijk in je omgaat, zal een relatie oppervlakkig blijven. Ik heb op zich een heel groot sociaal netwerk, maar de mensen met wie ik echt alles kan en wil delen wat er in mij om gaat, kan ik op één hand tellen. Op zich is daar volgens mij niets mis mee. Het is fijn om te weten dat er een aantal mensen zijn bij wie het kan, maar ik hoef niet mijn hele ziel en zaligheid te delen met iedereen die ik tegenkom. Het doet me echter wel realiseren dat er pas echt intieme vriendschappen kunnen ontstaan als je bereid bent om jezelf kwetsbaar op te stellen ten opzichte van anderen. Dat geldt voor vriendschappen, voor een relatie tussen man en vrouw, maar juist ook voor je relatie met God. Het klinkt soms zo makkelijk als we zeggen dat we God op de allereerste plaats hebben staan, dat Hij de regiseur is van ons leven. Maar als puntje bij paaltje komt, geven we Hem dan ook echt de controle over ons leven? Of hebben we de neiging om te denken dat iets God's wil is, simpelweg omdat we het zelf zo graag willen.... en komen we dan van een koude kermis thuis omdat het toch anders is gelopen dan we wilden, terwijl we zo onze best gedaan hebben om het goed te laten lopen? Telkens als ik dat tegenkom realiseer ik me weer dat ik weer even met mijn neus op de feiten wordt gedrukt: niet mijn wil, maar Zijn wil. Het valt niet altijd mee om echt de controle uit handen te geven, me kwetsbaar op te stellen en te erkennen dat ik het in mijn eentje niet redt.. Herkenbaar? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: donderdag 4 augustus 2011, 23:46

Helemaal herkenbaar...fijn om te lezen...zo ben ik ook!!!
Ik ben een open boek...
Soms is dat lastig, maar toch ook vaak bevrijdend.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3