ChristianMatch

Forum

liegen of een leugentje
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: maandag 25 juli 2011, 18:00

HENKWAL969 schreef:
Je hebt inderdaad gelijk.
De kreet 'Christelijk gedrag' wordt ook door iedereen anders ingevuld.

Mijn opmerking was niet voor jou bedoeld. Ik leef ook in deze wereld en zal daar ook mee geconfronteerd worden.

Christelijk gedrag - ik denk dat bestaat uit het naar eer en geweten leven. En daarin zullen we zeker fouten maken.
Dat is ook wat Paulus zegt. Hij wil het goede doen, maar dat lukt hem niet altijd.

Sommige vinden dat je dan op zondag geen tv mag kijken, anderen verbieden vrouwen het dragen van een broek en het spreken in de gemeente/kerk.
Weer anderen nemen het niet zou nauw en mogen schijnbaar alles.
Het is allemaal heel erg afhankelijk in welke kringen iemand verkeerd en in welke regio iemand woont.

Het is afhankelijk van in welke regio iemand woont????
Hier snap ik niks van.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENKWAL969

BerichtGeplaatst: maandag 25 juli 2011, 19:09

VISSER278 schreef:
Het is afhankelijk van in welke regio iemand woont????
Hier snap ik niks van.

Mensen in een grote stad leven en denken anders over zaken als in een dorp als bijvoorbeeld Urk of Bunschoten Spakenburg
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: maandag 25 juli 2011, 19:17

HENKWAL969 schreef:
Mensen in een grote stad leven en denken anders over zaken als in een dorp als bijvoorbeeld Urk of Bunschoten Spakenburg

Maar dat komt vast doordat plattelanders op klompen lopen en ze in de stad de hele dag stoned zijn Engeltje smiley

oftewel;gevalletje lariekoek
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969

BerichtGeplaatst: maandag 25 juli 2011, 19:57

LEANNE226 schreef:
Maar dat komt vast doordat plattelanders op klompen lopen en ze in de stad de hele dag stoned zijn Engeltje smiley

oftewel;gevalletje lariekoek

Ach... bij ons in het dorp hebben sommigen een identiteits-crisis.
Dan lopen ze stoned op klompen Clown smiley

En ik maar denken dat het wierook was Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTEN307

BerichtGeplaatst: maandag 25 juli 2011, 20:38

HENKWAL969 schreef:
Ben ik helemaal mee eens.
Je hoeft inderdaad niet te liegen, maar je hoeft zeker niet alles te vertellen.
Het forum is zo wie zo openbaar, dus moet je het al helemaal niet doen.

En via mail is het ook riskant, omdat je iemand niet in zijn ogen kan kijken.
Het feit dat dit een christelijke site is, wil niet zeggen dat de mensen die lid zijn, zich ook christelijke gedragen.
Opnieuw veronderstellingen en verdachtmakingen, zonder direct bewijs, juist die dit soort gedragingen "veroordelen" doen heimelijk zelf wat zij in een willekeurige ander verfoeien... de z.g. balk in eigen ogen..
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 25 juli 2011, 20:43

CHRISTEN307 schreef:
Opnieuw veronderstellingen en verdachtmakingen, zonder direct bewijs, juist die dit soort gedragingen "veroordelen" doen heimelijk zelf wat zij in een willekeurige ander verfoeien... de z.g. balk in eigen ogen..

Maar nu ben ik toch wel benieuwd wat jij onder de term' çhristelijk gedrag'verstaat?
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969

BerichtGeplaatst: maandag 25 juli 2011, 20:52

CHRISTEN307 schreef:

Dit zijn helaas geen veronderstellingen of verdachtmakingen.

Tenzij dat degenen gelogen hebben, waar ik een persoonlijke mail wisseling gehad heb.

Mannen hebben doorgaans minder last van onbehoorlijke reacties.
Misschien dat vrouwelijke leden hier meer van kunnen vertellen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTEN307

BerichtGeplaatst: maandag 25 juli 2011, 21:01

HENKWAL969 schreef:
Dit zijn helaas geen veronderstellingen of verdachtmakingen.

Tenzij dat degenen gelogen hebben, waar ik een persoonlijke mail wisseling gehad heb.

Mannen hebben doorgaans minder last van onbehoorlijke reacties.
Misschien dat vrouwelijke leden hier meer van kunnen vertellen.

Als en ieder nu eens begint met oprecht te mailen vanuit zijn(haar) ontvangen geloof en dan kan het niet anders, dan dat de leugen moet wijken,
Dat vereist steeds een dagelijks onderzoek van onszelf of wij waarachtig zijn of niet...
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: maandag 25 juli 2011, 21:08

CHRISTEN307 schreef:
Als en ieder nu eens begint met oprecht te mailen vanuit zijn(haar) ontvangen geloof en dan kan het niet anders, dan dat de leugen moet wijken,
Dat vereist steeds een dagelijks onderzoek van onszelf of wij waarachtig zijn of niet...

Begin eerst eens bij jezelf
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 25 juli 2011, 21:16

CHRISTEN307 schreef:

Helaas zullen er altijd mensen op cm blijven komen met andere bedoelingen.
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: maandag 25 juli 2011, 21:24

HENKWAL969 schreef:

Dat is waar , maar daar gaat het hier niet om.
Het gaat erom wat men verstaat onder christelijk gedrag.
En dan is het onze taak om een lichtend licht en een zoutend zout te zijn.
Of we nu wonen in een grote stad of in een klein dorp dat doet er niet toe.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969

BerichtGeplaatst: maandag 25 juli 2011, 22:20

VISSER278 schreef:
Dat is waar , maar daar gaat het hier niet om.
Het gaat erom wat men verstaat onder christelijk gedrag.
En dan is het onze taak om een lichtend licht en een zoutend zout te zijn.
Of we nu wonen in een grote stad of in een klein dorp dat doet er niet toe.

Helemaal mee eens.

Het was ook alleen het antwoord op een vraag.
Het probleem is alleen vaak dat mensen elkaar beoordelen op hun gedrag en dit doen aan hun eigen visie wat christelijk gedrag is.
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: maandag 25 juli 2011, 22:37

HENKWAL969 schreef:
Helemaal mee eens.

Het was ook alleen het antwoord op een vraag.
Het probleem is alleen vaak dat mensen elkaar beoordelen op hun gedrag en dit doen aan hun eigen visie wat christelijk gedrag is.

Als er wordt beoordeeld op gedrag en het is op grond van wat de Bijbel zegt dan is er niks mis mee.
Maar ik snap wel wat je bedoelt.
Kijk , ik woon ook in een klein dorp met behoorlijke grote sociale controle.
Iets wat in de grote steden veel minder zal zijn.
Voorbeeld:
Als ik op zondag m'n auto zou gaan wassen ....dan wordt daar over gesproken, terwijl dat in de stad misschien wel iets heel normaals is.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 juli 2011, 01:25

VISSER278 schreef:
Als er wordt beoordeeld op gedrag en het is op grond van wat de Bijbel zegt dan is er niks mis mee.
Maar ik snap wel wat je bedoelt.
Kijk , ik woon ook in een klein dorp met behoorlijke grote sociale controle.
Iets wat in de grote steden veel minder zal zijn.
Voorbeeld:
Als ik op zondag m'n auto zou gaan wassen ....dan wordt daar over gesproken, terwijl dat in de stad misschien wel iets heel normaals is.

Dat is bij ons in het dorp ook zo. Maar ik woon in een moderne buitenwijk.
Bij de afvalligen Verlegen lachende smiley

Een kennis vertelde me, dat als je 20 / 30 jaar geleden in het oude dorp de auto op zondag durfde te wassen, 's maandag de ramen van je huis wit gekalkt waren.
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTEN307

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 juli 2011, 08:19

Een christen(ikzelf) leef mijn geloof en leven, net als Lot en net als Job en net als Jezus tussen allerlei mensen, die van alles en nog wat kunnen beweren over mij, mijn geloof en mijn Christus.
Maar ik ben vrij van de oordelen van mensen, Christus is het Die mij oordeelt en mij raadt in het leven, om Zijn zoutend zout te zijn en lichtend licht en met voorzichtigheid te wandelen bij en naast hen, die(nog) buiten zijn
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 juli 2011, 17:25

CHRISTEN307 schreef:
Een christen(ikzelf) leef mijn geloof en leven, net als Lot en net als Job en net als Jezus tussen allerlei mensen, die van alles en nog wat kunnen beweren over mij, mijn geloof en mijn Christus.
Maar ik ben vrij van de oordelen van mensen, Christus is het Die mij oordeelt en mij raadt in het leven, om Zijn zoutend zout te zijn en lichtend licht en met voorzichtigheid te wandelen bij en naast hen, die(nog) buiten zijn

Jaja, een mooi verhaal Christen, maar nu de praktijk?
Is wat weerbarstiger heb ik de indruk......
Naar boven

Auteur Bericht
MARY052

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 juli 2011, 17:31

WILLEMIJN232 schreef:
Jaja, een mooi verhaal Christen, maar nu de praktijk?
Is wat weerbarstiger heb ik de indruk......

Ja dat denk ik ook Willemijn, het zou zo moeten zijn he?

Mary
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 juli 2011, 18:59

CHRISTEN307 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dit wel een heel gemakkelijke houding. Je trekt je niks aan wat anderen van je zeggen of schrijven. Je noemt dat meteen veroordelen, terwijl ze gewoon anders denken dan jij.
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTEN307

BerichtGeplaatst: woensdag 27 juli 2011, 07:01

CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dit wel een heel gemakkelijke houding. Je trekt je niks aan wat anderen van je zeggen of schrijven. Je noemt dat meteen veroordelen, terwijl ze gewoon anders denken dan jij.

Anders denken dient getoetst te worden aan het Woord van God, dat is het criterium.
En daar van uitgaande zijn vele denkwijzen bijbelvreemd en soms verwerpelijk.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969

BerichtGeplaatst: woensdag 27 juli 2011, 10:33

CHRISTEN307 schreef:
Anders denken dient getoetst te worden aan het Woord van God, dat is het criterium.

Hoe toets jij??
Biddend (natuurlijk schreeuwend naar de hemel) ?
De Heilige Geest vragend om openbaring?
Of toets jij alles naar JOUW opvatting wat de Bijbel bedoeld.

Ik heb in mijn leven regelmatig mijn opvattingen over wat de Bijbel bedoelt moeten bijstellen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTEN307

BerichtGeplaatst: woensdag 27 juli 2011, 11:09

[quote=HENKWAL969]Hoe toets jij??

Laatst aangepast door
CHRISTEN307
op woensdag 27 juli 2011, 21:19
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: woensdag 27 juli 2011, 12:43

CHRISTEN307 schreef:

ik ben het wel met je eens, in de zin dat je "waarheden" toetst aan wat de bijbel erover zegt, maar wat door sommigen wel eens wordt onderschat, is dat je persoonlijke vorming, de ervaringen die je in je leven op hebt gedaan, en de vorm van bijbels onderwijs, heel veel invloed kunnen hebben op de manier waarop je de bijbel intepreteert.

zo wordt in reformatorische kringen "de redelijke godsdienst" van brakel nogal eens aangehaald; maar mocht je die eens eerlijk en nauwkeurig bestuderen, dan kom je er wellicht achter dat á Brakel heel ruim is in sommige "bevindingen".
bij mijzelf heeft dit boek voor de nodige verruiming van inzichten gezorgt, doordat ik "onbijbelse" manieren van denken probeerde te weerleggen op bijbelse gronden, en ik kwam er toen achter dat ook á Brakel op diezelfde "onbijbelse" manier dacht...... Knipoog smiley

gedurende de tijd die ik hier op cm soms heel mooie gesprekken heb gevoerd, en discussies hier op het forum, ben ik in gaan zien, dat andere mensen dan wel vanuit een andere hoek dingen benaderen; maar wanneer je oprecht probeert de denk structuur van de ander te volgen, dan zie je soms, dat op een dieper nivo de accenten anders liggen, en de waarheid grotendeels het zelfde wordt beleefd;
met andere woorden; hoe groot de verschillen ook leken in het begin van een gesprek; uiteindelijk kom je uit bij dezelfde basis; Jezus Christus, en verlossing door Zijn bloed.

ik denk nu bijvoorbeeld even aan de discussie tussen Chatuliem, voorganger in een vrije evangelische gemeente, en mijzelf als "zwaar refo-meissie" van een aantal jaren geleden op het vorige forum over volwassen/kinderdoop, in verband met verlossing en verbond. eerst als felle tegenstanders in de discussie; en uiteindelijk (onverwacht) toch heel dicht bij elkaar blijken te staan qua inzicht.

Laatst aangepast door
HANNAH810
op woensdag 27 juli 2011, 13:15
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 27 juli 2011, 13:57

CHRISTEN307 schreef:
De heilige Geest is volmaakt en leidt tot de volle Waarheid en het is als het er op aankomt niet nodig dat een mens, een christen of christin onderwijs geeft als extra "opvoeding', maar als je Hem nog niet in overgave wilt kennen, dan ben je eigenlijk een kameleon, die steeds van kleur(moet) verandert(en) en een onzekere God hebt, Die steeds verandert wat Hij Zelf geschreven heeft...
Dus in jouw ogen hebben we geen onderwijs nodig? Je zou gelijk hebben als we als mens volledig in staat waren God te begrijpen, of Zijn woord te begrijpen. Maar ons kennen is nog beperkt, en zolang ons kennen nog beperkt is, hebben we onderwijs nodig:
1 Kor.13 schreef:
Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben.
Verder hebben we de ander nodig om Gods liefde ten volle te begrijpen:
Ef. 3 schreef:
Moge hij vanuit zijn rijke luister uw innerlijke wezen kracht en sterkte schenken door zijn Geest, 17 zodat door uw geloof Christus kan gaan wonen in uw hart, en u geworteld en gegrondvest blijft in de liefde. 18 Dan zult u met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte kunnen begrijpen, 19 ja de liefde van Christus kennen die alle kennis te boven gaat, opdat u zult volstromen met Gods volkomenheid.
Ik zou zo zeggen, stap eens af van de kansel en laat je gewoon kennen door je broeders en zusters. Want als je leert een te zijn met iemand die de Heer net zo lief heeft als jij, zul je merken dat je liefde voor de Heer ook groeit.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 27 juli 2011, 14:00
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2