ChristianMatch

Forum

ongelovige vriendschappen
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 juni 2011, 16:04

FRANKT627 schreef:
Vele ongelovige zien dat 'rijker' zijn net als een beknotting van hun vrijheden. Geloven betekent immers ook veel opgeven en wat ze er voor in de plaats krijgen is niet altijd datgene wat zij belangrijk vinden. Houden van God of Jezus klinkt ook abstract in hun oren. Het is niet tastbaar en soms ook niet zichtbaar. Ze zien het heil er niet goed van in.

Als ik gelovig word...wat zal ik dan op moeten gaan geven?
Ik begrijp dit niet helemaal. Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO318

BerichtGeplaatst: zondag 12 juni 2011, 00:00

MARIAN519 schreef:

Er zijn genoeg dingen doe je op kan geven.

een voorbeeld

Volgens de ene christenen mag je geen varkensvlees,
Volgens andere christenen geloof weer wel.

Dat is dus lekker dubbel zeker als je net met het geloof bezig bent.
Want wat moetje nou?

Hou jij je aan de eerste groep dan maak je het zelf moeilijk
Want Varken zit in meer producten dan je lief is ;)

Ik ga zo nu en dan naar concerten toe,

Iron maiden
AC/DC

Ik wilde dat eens keertje mee maken erg leuk enz.

dit vertelde ik aan me vrienden die niet gelovig zijn
hun reactie joh tof!

De reactie van me christelijke vrienden was iets anders

Dit was duivels!
Want je helpt een groep financieel met promoten van de duivel.
Bovendien kan de duivel jou zo in zijn macht krijgen.
Dat laatste schrikt veel mensen af

je kan mensen ook prikkelen
Neem ze mee naar opwekking of Xnoise, newsboys

laat ze een kant van het christendom zien die ze nog niet wisten.

Dat trok mijn over de streep om me meer met het geloof bezig te houden.
ik ben nu anderhalf jaar bezig in die tijd heb ik veel mensen leren kennen.
En het bevalt me prima

Mvg
Mario

Laatst aangepast door
MARIO318
op zondag 12 juni 2011, 00:02
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 12 juni 2011, 12:47

MARIAN519 schreef:

Ik zou zeggen: kijk alleen maar eens naar het topics sex voor het huwelijk en masturbatie?
Ik denk zelf dat je zeker als christen geen beter mens wordt dan als je niet gelooft maar toch wel wat anders staat in vergeven en leven volgens richtlijnen die in de Bijbel staan........

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 12 juni 2011, 13:17
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: maandag 13 juni 2011, 18:54

MARIO318 schreef:
Er zijn genoeg dingen doe je op kan geven.

een voorbeeld

Volgens de ene christenen mag je geen varkensvlees,
Volgens andere christenen geloof weer wel.

Dat is dus lekker dubbel zeker als je net met het geloof bezig bent.
Want wat moetje nou?

Hou jij je aan de eerste groep dan maak je het zelf moeilijk
Want Varken zit in meer producten dan je lief is ;)

Ik ga zo nu en dan naar concerten toe,

Iron maiden
AC/DC

Ik wilde dat eens keertje mee maken erg leuk enz.

dit vertelde ik aan me vrienden die niet gelovig zijn
hun reactie joh tof!

De reactie van me christelijke vrienden was iets anders

Dit was duivels!
Want je helpt een groep financieel met promoten van de duivel.
Bovendien kan de duivel jou zo in zijn macht krijgen.
Dat laatste schrikt veel mensen af

je kan mensen ook prikkelen
Neem ze mee naar opwekking of Xnoise, newsboys

laat ze een kant van het christendom zien die ze nog niet wisten.

Dat trok mijn over de streep om me meer met het geloof bezig te houden.
ik ben nu anderhalf jaar bezig in die tijd heb ik veel mensen leren kennen.
En het bevalt me prima

Mvg
Mario

Hoi Mario,

Ik geloof zeker dat het geloof inhoudt dat je keuzes moet maken en dat je dat dan doet vanuit jouw eigen overtuiging.
Als Christen zul je niet naar bepaalde gelegenheden toe willen gaan en bepaalde dingen niet willen doen, maar dat het een opgave betekent voor je is iets heel anders.
Ik geloof dat je dan vanuit de liefde tot God die dingen die in Zijn ogen misschien fout zijn niet doet ..en dan heb je de juiste keuze gemaakt, zoals jij deed, echt heel knap van je.
Ik zie het dan niet als een opgeven van iets, want dan heb je er nog spijt van ook misschien ..het gaat er om dat je achter je keuzes staat, zonder er later spijt van te hebben en het alsnog wel te willen doen.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: maandag 13 juni 2011, 19:05

WILLEMIJN232 schreef:
Ik zou zeggen: kijk alleen maar eens naar het topics sex voor het huwelijk en masturbatie?
Ik denk zelf dat je zeker als christen geen beter mens wordt dan als je niet gelooft maar toch wel wat anders staat in vergeven en leven volgens richtlijnen die in de Bijbel staan........

Hoi Willemijn,

Ik ben het met je eens dat je anders hoort te staan in vergeven en leven volgens die richtlijnen én als volgeling van Christus.
Ook een ongelovige kan heel goed vergeven en goed leven, het enige wat ze missen is het geloof in Jezus.

Ik probéér zo te leven dat mijn on-anders gelovige vrienden zien dat ik voor mijn geloof niets op hoef te geven ..wel met sommige zaken anders omga, vanuit mijn geloof en daardoor andere keuzes maak.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 13 juni 2011, 19:12

MARIAN519 schreef:
Hoi Willemijn,

Ik ben het met je eens dat je anders hoort te staan in vergeven en leven volgens die richtlijnen én als volgeling van Christus.
Ook een ongelovige kan heel goed vergeven en goed leven, het enige wat ze missen is het geloof in Jezus.

Ik probéér zo te leven dat mijn on-anders gelovige vrienden zien dat ik voor mijn geloof niets op hoef te geven ..wel met sommige zaken anders omga, vanuit mijn geloof en daardoor andere keuzes maak.

Ik heb zeker een aantal ongelovige vriendschappen en ik moet je eerlijk zeggen dat ik niets laat zien. Ze weten wat ik geloof en hoe ik daarmee omga en ik hoef er voor mijn gevoel ook niets voor te laten en maak volgens mij nu ook geen andere keuzes omdat ik christen ben.....Ja, ik hoor bij de kerk en ben daar actief in en dat deel ik wel als het me bezighoudt maar dat doen zij ook met hun bezigheden.....
Wel heb ik vaak boeiende gesprekken maar die heb ik met gelovige vriendschappen ook dus daar ligt het ook niet aan.....
Eigenlijk kom je dan tot de conclusie dat het enige wat ze missen het geloof in God is, zoals je al eerder noemde....

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 13 juni 2011, 19:19
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: maandag 13 juni 2011, 19:24

WILLEMIJN232 schreef:
Ik heb zeker een aantal ongelovige vriendschappen en ik moet je eerlijk zeggen dat ik niets laat zien. Ze weten wat ik geloof en hoe ik daarmee omga en ik hoef er voor mijn gevoel ook niets voor te laten en maak volgens mij nu ook geen andere keuzes omdat ik christen ben.....Ja, ik hoor bij de kerk en ben daar actief in en dat deel ik wel als het me bezighoudt maar dat doen zij ook met hun bezigheden.....
Wel heb ik vaak boeiende gesprekken maar die heb ik met gelovige vriendschappen ook dus daar ligt het ook niet aan.....

Voor mijn geloof niets opgeven..laten zien wat mijn geloof betekent..
Het gaat er niet om dat ik iets wil laten zien, en toch ook weer wel..
Ik ontmoet regelmatig nieuwe mensen, mijn vrienden kennen me wel, maar de ander, mijn naaste?
Ik mag sterke drank drinken zoveel ik wil, ik mag met ongelovigen omgaan, leven zo ik wil, doen wat ik wil, zonder beperkingen...alle vlees eten hoe of het ook bereid is..ik mag biddag vieren zonder eerst mijn huis te moeten reinigen, ik ben vrij zie je? omdat we van God alles mogen..
Of alles tot stichting is..dát moeten we ons afvragen.
We hoeven niets te verdienen, het is genade waardoor wij behouden zijn..en ja..ik hoop dat een ander iets aan me ziet en dan vragen gaat...zo wil ik in dit leven staan.
Maar dat is mijn keuze.. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 13 juni 2011, 19:28

MARIAN519 schreef:
Voor mijn geloof niets opgeven..laten zien wat mijn geloof betekent..
Het gaat er niet om dat ik iets wil laten zien, en toch ook weer wel..
Ik ontmoet regelmatig nieuwe mensen, mijn vrienden kennen me wel, maar de ander, mijn naaste?
Ik mag sterke drank drinken zoveel ik wil, ik mag met ongelovigen omgaan, leven zo ik wil, doen wat ik wil, zonder beperkingen...alle vlees eten hoe of het ook bereid is..ik mag biddag vieren zonder eerst mijn huis te moeten reinigen, ik ben vrij zie je? omdat we van God alles mogen..
Of alles tot stichting is..dát moeten we ons afvragen.
We hoeven niets te verdienen, het is genade waardoor wij behouden zijn..en ja..ik hoop dat een ander iets aan me ziet en dan vragen gaat...zo wil ik in dit leven staan.
Maar dat is mijn keuze.. Knipoog smiley

Klopt ,en ik denk dat ik ook wat anders in het leven sta dan jij dat doet. En dat is toch ook ok? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HERKRO005

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 juni 2011, 22:07

Ongelovig of gelovig, volgens mij zijn we allemaal geschapen naar Zijn evenbeeld en voor Hem ook evenveel waard, het is niet God die verschil maakt, dat doen de gelovigen in hun waan betere mensen te zijn.
Ken veel ongelovigen die een leven leiden waar menig gelovige nog een puntje aan kan zuigen.
Als je mensen uit gaat sluiten dan doe je jezelf en de ander tekort, en alleen omgaan met gelijk gezind-en lijdt vaak tot navelstaren, je kunt dan elkaar in je oordeel bevestigen maar leren van en toetsen aan anderen is er dan niet meer bij, wordt dan wel een armmoedig bestaan. Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 12:54

HERKRO005 schreef:
Als je mensen uit gaat sluiten dan doe je jezelf en de ander tekort, en alleen omgaan met gelijk gezind-en lijdt vaak tot navelstaren, je kunt dan elkaar in je oordeel bevestigen maar leren van en toetsen aan anderen is er dan niet meer bij, wordt dan wel een armmoedig bestaan. Smiley die vol vragen zit

Als je alleen met gelovigen omgaat, hoe kun je dan getuige zijn van Gods werk je leven??
Ik geloof zelf dat de omgang met ongelovigen van groot belang is.
We hoeven natuurlijk geen deel te hebben aan hun activiteiten, maar moeten gewoon op gepaste wijze afstand nemen.
Mijn ervaring is dat dit meer respect oplevert dan het eindeloos prediken van het evangelie, want dat wekt irritatie op in plaats van respect.

Er wordt ook wel gesproken, dat je dingen als gelovige op moet geven.
Daar wordt dan ook nog wel eens het woord 'HELAAS' bij gebezigd.

Een heel extreem voorbeeld:
Als je een dief bent, maar je wilt niet naar de gevangenis, dan zul je moeten stoppen met stelen, maar gaan werken.
Het gestolen brood smaakt goed. Het brood dat je met werken verdient smaakt hetzelfde, maar je mag het met voldoening eten.

Ja...., als christen moet je sommige dingen opgeven, maar daarvoor krijg je andere dingen terug die veel waardevoller zijn.
Het opgeven van dingen klinkt zo beladen, ik vind het meer een kwestie van ANDERE dingen gaan doen.

En... Daar schrijft de brief aan de Galaten over.... laat je niet opnieuw een wet opleggen. Sommige christenen vertellen je dat je sommige dingen niet meer mag doen.
In een van de reacties, las ik, dat sommige christenen geen varkensvlees mogen eten.
Waar staat dat in de Bijbel????
Wel lees ik dat Petrus als Jood zijnde, tegen zijn gevoel bij een heiden moest gaan eten, en ook nog eens varkensvlees.

Wat wel wordt gezegd. Als ik bij mensen ga eten die daar aanstoot aan nemen, dat ik het niet moet doen. Maar dan wachten tot ik thuis ben en daar lekker die speklap ga eten.
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTEN307

BerichtGeplaatst: maandag 25 juli 2011, 20:48

HENKWAL969 schreef:
Als je alleen met gelovigen omgaat, hoe kun je dan getuige zijn van Gods werk je leven??
Ik geloof zelf dat de omgang met ongelovigen van groot belang is.
We hoeven natuurlijk geen deel te hebben aan hun activiteiten, maar moeten gewoon op gepaste wijze afstand nemen.
Mijn ervaring is dat dit meer respect oplevert dan het eindeloos prediken van het evangelie, want dat wekt irritatie op in plaats van respect.

Er wordt ook wel gesproken, dat je dingen als gelovige op moet geven.
Daar wordt dan ook nog wel eens het woord 'HELAAS' bij gebezigd.

Een heel extreem voorbeeld:
Als je een dief bent, maar je wilt niet naar de gevangenis, dan zul je moeten stoppen met stelen, maar gaan werken.
Het gestolen brood smaakt goed. Het brood dat je met werken verdient smaakt hetzelfde, maar je mag het met voldoening eten.

Ja...., als christen moet je sommige dingen opgeven, maar daarvoor krijg je andere dingen terug die veel waardevoller zijn.
Het opgeven van dingen klinkt zo beladen, ik vind het meer een kwestie van ANDERE dingen gaan doen.

En... Daar schrijft de brief aan de Galaten over.... laat je niet opnieuw een wet opleggen. Sommige christenen vertellen je dat je sommige dingen niet meer mag doen.
In een van de reacties, las ik, dat sommige christenen geen varkensvlees mogen eten.
Wel lees ik dat Petrus als Jood zijnde, tegen zijn gevoel bij een heiden moest gaan eten, en ook nog eens varkensvlees.

Wat wel wordt gezegd. Als ik bij mensen ga eten die daar aanstoot aan nemen, dat ik het niet moet doen. Maar dan wachten tot ik thuis ben en daar lekker die speklap ga eten.

Een christen 'moet" niets maar wil uiteindelijk niet, wat God niet wil en alles is ge-oorloofd, maar niet alles is nuttig en zorg als christen dat je je vrijheid niet gebruikt om een aanstoot te zijn voor een ongelovige.of gelovige... want dan misbruik je je vrijheid in Christus voor je eigen vleselijk ego...
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO318

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 17:25

HENKWAL969 schreef:
Als je alleen met gelovigen omgaat, *knip*

las ik, dat sommige christenen geen varkensvlees mogen eten.

Duurde eventjes maar goed,

Leviticus 11: 7-8Ook het zwijn, want dat verdeelt wel den klauw, en klieft de klove der klauwen in tween, maar herkauwt het gekauwde niet; dat zal u onrein zijn. Van hun vlees zult gij niet eten, en hun dood aas niet aanroeren, zij zullen u onrein zijn..

Jesaja, 65:2-5
'Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten. Een volk, Mij geduriglijk tergende in Mijn aangezicht, in hoven offerende, en rokende op tichelstenen; Zittende bij de graven, zo vernachten zij bij degenen, die bewaard worden, etende zwijnenvlees, en er is sap van gruwelijke dingen in hun vaten. Die daar zeggen: Houd u tot uzelven, en naak tot mij niet, want ik ben heiliger dan gij. Dezen zijn een rook in Mijn neus, een vuur, den gansen dag brandende

maar dan is er ook weer dit.

Handelingen 10:9-15
9 De volgende dag, nog voordat de afgezanten van Cornelius in Joppe waren aangekomen, ging Petrus omstreeks het middaguur naar het dak van het huis om daar te bidden. 10 Maar hij kreeg honger en wilde iets eten. Terwijl er eten voor hem werd klaargemaakt, werd hij gegrepen door een visioen. 11 Hij zag hoe vanuit de geopende hemel een voorwerp dat op een groot linnen kleed leek aan vier punten op de aarde werd neergelaten. 12 Op het kleed bevonden zich alle lopende en kruipende dieren van de aarde en alle vogels van de hemel. 13 Hij hoorde een stem zeggen: ‘Ga je gang, Petrus, slacht en eet.’ 14 Maar Petrus antwoordde: ‘Nee, Heer, in geen geval, want ik heb nog nooit iets gegeten dat verwerpelijk of onrein is.’ 15 En voor de tweede maal hoorde hij de stem: ‘Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.

marcus 7: 14-22
14 Nadat hij de menigte weer bij zich had geroepen, zei hij: ‘Luister allemaal naar mij en kom tot inzicht. 15 Niets dat van buitenaf in de mens komt kan hem onrein maken, het zijn de dingen die uit de mens naar buiten komen die hem onrein maken.’ 16
17 Toen hij een huis was binnengegaan, weg van de menigte, vroegen zijn leerlingen hem om uitleg over deze uitspraak. 18 Hij zei tegen hen: ‘Begrijpen ook jullie het dan nog niet? Zien jullie dan niet in dat niets dat van buitenaf in de mens komt, hem onrein kan maken 19 omdat het niet in zijn hart, maar in zijn maag komt en in de beerput weer verdwijnt?’ Zo verklaarde hij alle spijzen rein. 20 Hij zei: ‘Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein. 21 Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, 22

Dus al met al staat het er wel in henk.

Een paar van me vrienden die weigeren alles wat maar met varken is
Zelfs bepaalde snoep, Senseo, pff wat heb je nog meer noem maar op!

Zelf vind ik dat gewoon veelte ver gaan..
Ik ben het ook eens met je over zo lekker speklapje haha.

Laatst aangepast door
MARIO318
op zaterdag 30 juli 2011, 18:02
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 juli 2011, 23:01

MARIO318 schreef:
Duurde eventjes maar goed,

Leviticus 11: 7-8Ook het zwijn, want dat verdeelt wel den klauw, en klieft de klove der klauwen in tween, maar herkauwt het gekauwde niet; dat zal u onrein zijn. Van hun vlees zult gij niet eten, en hun dood aas niet aanroeren, zij zullen u onrein zijn..

Jesaja, 65:2-5
'Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg, die niet goed is, naar hun eigen gedachten. Een volk, Mij geduriglijk tergende in Mijn aangezicht, in hoven offerende, en rokende op tichelstenen; Zittende bij de graven, zo vernachten zij bij degenen, die bewaard worden, etende zwijnenvlees, en er is sap van gruwelijke dingen in hun vaten. Die daar zeggen: Houd u tot uzelven, en naak tot mij niet, want ik ben heiliger dan gij. Dezen zijn een rook in Mijn neus, een vuur, den gansen dag brandende

maar dan is er ook weer dit.

Handelingen 10:9-15
9 De volgende dag, nog voordat de afgezanten van Cornelius in Joppe waren aangekomen, ging Petrus omstreeks het middaguur naar het dak van het huis om daar te bidden. 10 Maar hij kreeg honger en wilde iets eten. Terwijl er eten voor hem werd klaargemaakt, werd hij gegrepen door een visioen. 11 Hij zag hoe vanuit de geopende hemel een voorwerp dat op een groot linnen kleed leek aan vier punten op de aarde werd neergelaten. 12 Op het kleed bevonden zich alle lopende en kruipende dieren van de aarde en alle vogels van de hemel. 13 Hij hoorde een stem zeggen: ‘Ga je gang, Petrus, slacht en eet.’ 14 Maar Petrus antwoordde: ‘Nee, Heer, in geen geval, want ik heb nog nooit iets gegeten dat verwerpelijk of onrein is.’ 15 En voor de tweede maal hoorde hij de stem: ‘Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.

marcus 7: 14-22
14 Nadat hij de menigte weer bij zich had geroepen, zei hij: ‘Luister allemaal naar mij en kom tot inzicht. 15 Niets dat van buitenaf in de mens komt kan hem onrein maken, het zijn de dingen die uit de mens naar buiten komen die hem onrein maken.’ 16
17 Toen hij een huis was binnengegaan, weg van de menigte, vroegen zijn leerlingen hem om uitleg over deze uitspraak. 18 Hij zei tegen hen: ‘Begrijpen ook jullie het dan nog niet? Zien jullie dan niet in dat niets dat van buitenaf in de mens komt, hem onrein kan maken 19 omdat het niet in zijn hart, maar in zijn maag komt en in de beerput weer verdwijnt?’ Zo verklaarde hij alle spijzen rein. 20 Hij zei: ‘Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein. 21 Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, 22

Dus al met al staat het er wel in henk.

Een paar van me vrienden die weigeren alles wat maar met varken is
Zelfs bepaalde snoep, Senseo, pff wat heb je nog meer noem maar op!

Zelf vind ik dat gewoon veelte ver gaan..
Ik ben het ook eens met je over zo lekker speklapje haha.
De bovenstaande teksten gaan over joden, niet heidenen. Bij de periode van de eerste gemeente vroeg men zich af of heidenen( niet joden) alle joodse wetten moesten navolgen. Deze discussie heeft decennia geduurd en is pas opgelost bij de eerste vergadering in Jeruzalem. De conclusie was het volgende:
Hand. 15 schreef:
In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2