Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:16
|
|
|
DAVID923 schreef: | thomas, door een hyperbool/overdrijving maak je een karikatuur van het calvinisme en wat sommige mensen hier zeiden en ook Bijbels onderbouwen.
Mensen zonder de Heer in hun zondige gevallen staat, hebben alle recht om de Heer en Zijn Heilige Toorn te vrezen.
De christenen Zijn dan wel gered, en er is alle reden tot vreugde, maar met god valt niet te spotten, en kan je Bijbel vele plaatsen aanwijzen waar HIJ zijn kinder pittig tuchtigd, voor hun eigen bestwil.
mooi stukje emotie en gevoel, maar nu nog argumenten en bijbelse onderbouwing.
succes! | Het verschil tussen pittig en onredelijk is voor veel mensen heel klein. En juist dan moet Gods oordeel niet centraal staan, maar Gods liefdevolle hand... Het antwoord dat je geeft op het lijden van de mens voldoet niet. In tegendeel het geeft zelfs een aversie tegen het geloof. Hoeveel mensen denk je kunnen juist niet omgaan met deze waarheid?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:22
|
|
|
DAVID923 schreef: | thomas, door een hyperbool/overdrijving maak je een karikatuur van het calvinisme en wat sommige mensen hier zeiden en ook Bijbels onderbouwen.
Mensen zonder de Heer in hun zondige gevallen staat, hebben alle recht om de Heer en Zijn Heilige Toorn te vrezen.
De christenen Zijn dan wel gered, en er is alle reden tot vreugde, maar met god valt niet te spotten, en kan je Bijbel vele plaatsen aanwijzen waar HIJ zijn kinder pittig tuchtigd, voor hun eigen bestwil.
mooi stukje emotie en gevoel, maar nu nog argumenten en bijbelse onderbouwing.
succes! |
Je spot met het gegeven dat God Zijn eniggeboren Zoon aan ons gegeven heeft om Zich met ons - Zijn schepping - te verzoenen. Nergens ontkent Thomas God en Zijn Toorn. Hij getuigt slechts van Zijn Heilige Liefde en dat verdient respect en zeker niet jouw opgeheven vingertje en je hoon. Graag zie ik van jou een respectvoller toon en houding ten aanzien van je medegelovigen. Je slordigheid in taalgebruik en spellingsfouten zijn ronduit respectloos ten aanzien van je eigen taal en van degenen die je uitnodigt je schrijfsels te lezen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIA576
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:35
|
|
|
Allereerst: bedankt Frank en bedankt Thomas, voor jullie heldere bijdrage. Hoewel ik het zélf niet zo kan verwoorden, geloof ik beslist dat God liefhebben een Liefde zónder angst is. Wanneer Liefde ontstaat in een leven..omdat HIJ ons heeft liefgehad, wordt angst iets van uit het verleden. Althans, zo ervaar ik het wel. Nooit en nergens heb ik me zó geliefd gevoeld als bij Hem en door Hem. Zelfs wanneer ik blunder en er zélf enorm van baal, weet ik dat ik alleen maar naar Hem toe hoef te gaan. De Liefde geeft mij geen 'vrijbrief' om maar aan te rotzooien, integendeel: Dé Liefde leert mij, zachtmoedig, om een ánder, béter leven te willen gaan leiden. Niets geen dwang, niets geen angst! Angst hoorde thuis in mijn oude leven, niet in dit leven met Hém!
David: als ik jouw bijdragen gelezen zou hebben, toen ik nog niet tot geloof gekomen was? Dan zou ik keihard zijn weggerend..voor God én alle mensen die zouden beweren 'christen' te zijn. Misschien bedoel je het allemaal niet zo negatief, maar zo komt het wel op mij over. Je zult dit waarschijnlijk als 'emo-verhaal' afdoen, prima. Ik kan mijn geloof en Liefde voor Hem niet zo bijbels onderbouwen als jij jouw bijdragen/mening onderbouwt, maakt mij niet uit, maar dit is waar ik voor sta: God's Liefde...zónder angst.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:54
|
|
|
Mieke, jammer van de ad hominem reactie. en dat ik soms enthousiast te snel typ en de spelling niet check doet niks af aan de INHOUD, ook de toon niet. wat een zwaktebod en non-argument (wie het beste spelt heeft gelijk)
en thomas nam ook een behoorlijk persoonlijk schot op de calvinistische denominatie, of in ieder geval een bepaalde groep/doctrine. . Weer geen Bijbelse weerlegging of steekhoudend argument van jullie kant. Jammer!
@maria
zoals ik al aangaf is mijn reactie in de context van de discussie. Zelf ben ik een wedergeboren christen, en ken de liefde en vreugde van de Geest erg goed, maar wil wat tegengewicht geven aan de nadruk op alleen maar die eigenschappen van de Heer. God is al Zijn eigenschappen tegelijk, en liefde EN Heilig EN rechtvaardig.
Ik ken getuigenissen van mensen die vol van berouw en zondebesef tot bekering kwamen (bijv luther in de storm) en mensen die door God zo uit de wereld worden geplukt door Zijn liefde of getuigenis van een ander christen. maar beiden groepen leren ook de andere kanten en eigenschappen van de Heer kennen. Het gaat om een Bijbelse balans, zonder dat is er een eenzijdig en verkeerd GodsBeeld.
Laatst aangepast door
|
DAVID923
|
op maandag 14 maart 2011, 21:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:06
|
|
|
DAVID923 schreef: | Mieke, jammer van de ad hominem reactie. en dat ik soms enthousiast te snel typ en de spelling niet check doet niks af aan de INHOUD, ook de toon niet. wat een zwaktebod en non-argument (wie het beste spelt heeft gelijk) . Weer geen Bijbelse weerlegging of steekhoudend argument van jullie kant. Jammer!
@maria
zoals ik al aangaf is mijn reactie in de context van de discussie. Zelf ben ik een wedergeboren christen, en ken de liefde en vreugde van de Geest erg goed, maar wil wat tegengewicht geven aan de nadruk op alleen maar die eigenschappen van de Heer. God is al Zijn eigenschappen tegelijk, en liefde en Heilig en rechtvaardig.
Ik ken getuigenissen van mensen die vol van berouw en zondebesef tot bekering kwamen (bijv luther in de storm) en mensen die door God zo uit de wereld worden geplukt door Zijn liefde of getuigenis van een ander christen. maar beiden groepen leren ook de andere kanten en eigenschappen van de Heer kennen. Het gaat om een Bijbelse balans, zonder dat is er een eenzijdig en verkeerd GodsBeeld. |
Het is jouw trieste wie heeft gelijk spelletje, David, niet het mijne en dat maak je het ook niet. Farizeeërs en Sadduceeërs zijn van de eeuwige bijbelse uitleggingen en steekhoudende argumenten. Christus was er - zoals je in de bijbel kunt lezen - niet weg van. De gave van de Geest, David, de levende God. Je wetticisme haalt het daar niet bij.
Je voortdurende oordeel over hoe een ander denkt en zijn/haar geloof beleeft en weergeeft is kwetsend. Wie denk je dat je bent dat je voortdurend boven een ander gaat staan? Wat denk je hiermee te bereiken?
Je badinerende toontje is pas jammer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:11
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: God is Liefde, Hij stuurde zijn Zoon Jezus Christus naar deze aarde om te redden wat verloren was.... Dat God Liefde is weten we dus, maar waarvan moest Hij ons dan redden ?? Laten we het gewoon bij de naam noemen, als we Jezus Christus niet kennen als onze Verlosser en Zaligmaker (Redder) dan zijn we veroordeeld tot de hel !!! (Joh.3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.) Moet je daarom eerst bang zijn om te kunnen geloven, NEE, maar als je niet weet waartoe "ongeloof" leidt, hoe kun je dan de volheid van zijn Liefde ervaren ?? Hij, Jezus Christus, daalde af in het dodenrijk (hel) om de satan te overwinnen, Jezus maakte wel voor mij de weg vrij om überhaupt te kunnen geloven in zijn Liefde voor mij. Dus ik denk dat je de Liefde (en de angst voor het oordeel) niet los kunt zien. God is dus Liefde maar ook rechtvaardig, en juist daardoor komt Zijn Liefde nog meer naar voren omdat Hij je laat zien wat je te wachten staat als je "tegen Hem kiest".
Volgens wordt mijn posting verkeerd gelezen/geinterpreteerd
FRANKT627 schreef: | Hoi Cross,
Hummm, ik weet niet goed wat ik moet denken bij je stukje. Een beetje moeilijk om het schriftelijk te verwoorden wat ik eigenlijk wil zeggen.
Het lijkt er een beetje op dat het maar beter is dat iedereen in God gelooft en daar dan ook naar zal handelen. Zo versta ik het althans Wat op zich niet slecht is, wat dat handelen betreft. Toch kunnen we niet iedereen verplichten om te geloven in welke God dan ook. Dwangmatigheid leidt dikwijls tot niet veel goeds. Toch niet op het gebied van vrije meningsuiting. De 'ongelovige' overvallen met woorden als hel en straffen zal niet veel uithalen omdat ze er geen boodschap aan hebben. Ook mogen wij, gelovigen, niet denken de allerbeste mensen zijn of zullen worden. Ik ken verschillende mensen die helemaal niet geloven en die echt een leven leiden waar meningeen godvruchtig mens jaloers op zou zijn. Je kan best heel mooi en goed handelen zonder ook maar één letter uit de Bijbel te hebben gelezen. We hebben allemaal een wil en die leidt ons naar onze daden. Ons geweten en verstand maken mee deel uit van die handelingen.
"God is dus Liefde maar ook rechtvaardig, en juist daardoor komt Zijn Liefde nog meer naar voren omdat Hij je laat zien wat je te wachten staat als je "tegen Hem kiest"." dit schreef je. Bij mij komt deze zin over als chantage. Als pure chantage. Het is jammer dat je het zo ziet Frank, maar de bijbel zegt het zelf; (Joh.3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.) Eenmaal we in Hem geloven én leven zoals Hij het ons voordeed zitten we goed. Ik kan begrijpen dat een bepaalde levenshouding, zoals ons geloof, ook wat van ons vraagt. Daar ben ik het volkomen met eens. Toch zal God ons steeds lief hebben ook al gaan we eens een keertje in de fout. Daar gaat mijn posting dus niet over, het gaat over de mens die Jezus Christus niet kent als Verosser en Zaligmaker De vergevende God is heel wat anders dan een straffende God. Jezus zelf legt het ons uit in het evangelie hoe we de andere moeten vergeven. Waarom zou Hij ons iets aanleren waar hij zich zelf niet aan houdt. Mensen om de oren slaan met zulke uitspraken zullen eerder een afwending van het geloof veroorzaken. Het is te zwaar beladen én het is ook niet waar. Met bangmakerij zal men eerder zielen afstoten dan winnen / redden. Ook al beslist een gelovige om de kerk te verlaten dan nog zal hij of zij geen prikkende duivels en een hel tegenkomen. De hel, satan, de toorn van God...het zijn zinnebeelden. Als je dit allemaal zinnebeelden wilt noemen, noem dan gelijk God ook maar zinnebeeld, want waarvoor zou God dan zijn Zoon naar de aarde hebben gestuurd??
Ik denk dat vele gelovige angst hebben van de angst. Als we nu eens die ene angst, waarmee we de straffende God bedoelen, achterwege laten dan zullen we ons een stuk vrijer voelen. Natuurlijk bedoel ik niet dat we zomaar kunnen gaan hoeren en boeren. Een gelovige levenshouding vraagt iets van ons waar anderen, wij en God enorm veel goeds uit kunnen putten. Gaan we dan eens in de fout zal het ons zeker wel vergeven worden wanneer we onze fout inzien en wanneer we ons verbeteren. Ook dat zal weer ten goede komen aan ons zelf, de anderen en God. Het blijft wel een steeds wederkerend punt en ik zou bijna durven zeggen een wederkerend overbodig obstakel. Daar gaat dit topic niet over, het gaat erover waarom men de keuze maakt om te geloven. Wie laat je toe in je hart, de Liefde van Jezus Christus of blijf je in de duisternis, en doe je dit uit angst voor de hel of omdat de Liefde van God je heeft getrokken tot het Licht. Voor mezelf weet ik zeker dat het Gods Liefde is, maar juist omdat ik weet dat ik nu vrijgekocht ben, en niet naar de hel ga, kan ik nog meer liefde voelen voor wat God, door zijn Zoon Jezus Christus, voor mij heeft gedaan. Dus voor mij is het bestaan van de hel zeker geen overweging geweest om voor Jezus Christus te kiezen!!!
Frank (back from weggeweest) | Welkom terug Frank
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:24
|
|
|
Beste mieke ik ben geen farizeer, ook niet wettisch en ik laat het oordeel aan de Heer. 3 strikes your out...
zie zelf hoe je op de man speelt?
Verder gaf ik al meerdere keren aan Dat ik de Gave van de Geest er goed ken, en een wedergeboren christen ben. sorry dat ik niet alles met de mantel der liefde bedek, en het zeg zoals de westerse postmoderne mens het wilt horen, maar toon en vorm zouden niks aan de inhoud af moeten doen.
laten we weer inhoudelijk ONTOPIC gaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:29
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Het is jouw trieste wie heeft gelijk spelletje, David, niet het mijne en dat maak je het ook niet. Farizeeërs en Sadduceeërs zijn van de eeuwige bijbelse uitleggingen en steekhoudende argumenten. Christus was er - zoals je in de bijbel kunt lezen - niet weg van. De gave van de Geest, David, de levende God. Je wetticisme haalt het daar niet bij.
Je voortdurende oordeel over hoe een ander denkt en zijn/haar geloof beleeft en weergeeft is kwetsend. Wie denk je dat je bent dat je voortdurend boven een ander gaat staan? Wat denk je hiermee te bereiken?
Je badinerende toontje is pas jammer. | Eerlijk gezegd vind ik dat je nu te ver gaat. David schrijft duidelijk dat hij wel degelijk de liefde van de Heer ervaart in zijn leven, maar dat Hij ook tegenwicht wil geven. Laten we Hem dan met argumenten bestrijden, niet met onnozele scheldpartijen. Eén ding merk ik wel dat er een stuk integriteit zit in zijn argumentatie...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:32
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | CROSSROAD317 schreef: God is Liefde, Hij stuurde zijn Zoon Jezus Christus naar deze aarde om te redden wat verloren was.... Dat God Liefde is weten we dus, maar waarvan moest Hij ons dan redden ?? Laten we het gewoon bij de naam noemen, als we Jezus Christus niet kennen als onze Verlosser en Zaligmaker (Redder) dan zijn we veroordeeld tot de hel !!! (Joh.3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.) Moet je daarom eerst bang zijn om te kunnen geloven, NEE, maar als je niet weet waartoe "ongeloof" leidt, hoe kun je dan de volheid van zijn Liefde ervaren ?? Hij, Jezus Christus, daalde af in het dodenrijk (hel) om de satan te overwinnen, Jezus maakte wel voor mij de weg vrij om überhaupt te kunnen geloven in zijn Liefde voor mij. Dus ik denk dat je de Liefde (en de angst voor het oordeel) niet los kunt zien. God is dus Liefde maar ook rechtvaardig, en juist daardoor komt Zijn Liefde nog meer naar voren omdat Hij je laat zien wat je te wachten staat als je "tegen Hem kiest".
Volgens wordt mijn posting verkeerd gelezen/geinterpreteerd
Welkom terug Frank |
Heren, heren, heren, het ligt er maar aan waar je de klemtoon legt. Zoals je Cross, de nadruk legt op "wat je te wachten staat als je tegen hem kiest" krijgt je uitleg een dreigende ondertoon waaruit het gebruiken van macht blijkt waarin de mogelijkheid van misbruik van macht doorklinkt.....Misschien wat vergezocht maar dat is wat vaak vanaf de kansel werd gepreekt met zwaaiende vuist en gefronste wenkbrauwen en donderende stem. Dat is wat angst inboezemt en klein maakt en klein houdt. Dat heeft in het verleden en hier en daar nog steeds karaktermoord en psychische schade teweeg gebracht waar velen nog onder lijden. God is Liefde en rechtvaardig en vooral barmhartig en vergevingsgezind. Wij mensen zijn onvolkomen en imperfect en dat houdt Hij altijd indachtig. Vertel elkaar dat en neem de brieven van Paulus er nog eens bij. Hij schrijft zo mooi dat we elkaar bemoedigen en dragen en verdragen zullen en de vrede bewaren en elkaar helpen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:34
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: God is Liefde, Hij stuurde zijn Zoon Jezus Christus naar deze aarde om te redden wat verloren was.... Dat God Liefde is weten we dus, maar waarvan moest Hij ons dan redden ?? Laten we het gewoon bij de naam noemen, als we Jezus Christus niet kennen als onze Verlosser en Zaligmaker (Redder) dan zijn we veroordeeld tot de hel !!! (Joh.3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.) Moet je daarom eerst bang zijn om te kunnen geloven, NEE, maar als je niet weet waartoe "ongeloof" leidt, hoe kun je dan de volheid van zijn Liefde ervaren ?? Hij, Jezus Christus, daalde af in het dodenrijk (hel) om de satan te overwinnen, Jezus maakte wel voor mij de weg vrij om überhaupt te kunnen geloven in zijn Liefde voor mij. Dus ik denk dat je de Liefde (en de angst voor het oordeel) niet los kunt zien. God is dus Liefde maar ook rechtvaardig, en juist daardoor komt Zijn Liefde nog meer naar voren omdat Hij je laat zien wat je te wachten staat als je "tegen Hem kiest".
Volgens mij wordt mijn posting verkeerd gelezen/geinterpreteerd
MARIAN519 schreef: | Ik geloof dat je liefde en angst wel los moet zien. In de liefde is geen vrees ofwel de liefdedrijft de vrees uit. Als we geloven dat Jezus Christus voor ons is gestorven en is opgestaan, dan zal dood nog macht ons kunnen scheiden van zijn Liefde. Daarin is geen vrees mogelijk, we mogen ons niet voor niets kinderen van de Allerhoogste noemen. Dit staat ook in de Bijbel en zegt mij dat die twee niet bij elkaar horen. Wél is er de zonde, die wij allemaal hebben en elke dag allemaal weer begaan. De angst voor de zonde kan de straf zijn, zoals in het dagelijks leven ook de straf volgt op het niet naleven van regels...en dan denk ik aan diefstal ed. Wat ik dus schreef, het gaat om de ongelovige mens, die Jezus Christus niet heeft aangenomen als Verlosser en Zaligmaker (Redder), die mens is al veroordeeld. Die mens mag je dus jaloers maken, hem wijzen op het werk van Jezus Christus, maar ook waar hij naar toe gaat als hij/zij niet gelooft in de opgestane Heiland. Maar als wij geloven dat Jezus onze straf gedragen heeft mogen we ook geloven dat Jezus de angst weggenomen heeft, we mogen in blijheid en vol dankbaarheid en dus zonder angst in dit leven staan. | Als kinderen van God weet je toch dat Jezus je zonden heeft weggenomen, dan weet je toch wat je eindbestemming is ?? In mijn posting (nogmaals) gaat het dus over de ongelovige mens...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:39
|
|
|
DAVID923 schreef: | Beste mieke ik ben geen farizeer, ook niet wettisch en ik laat het oordeel aan de Heer. 3 strikes your out...
zie zelf hoe je op de man speelt?
Verder gaf ik al meerdere keren aan Dat ik de Gave van de Geest er goed ken, en een wedergeboren christen ben. sorry dat ik niet alles met de mantel der liefde bedek, en het zeg zoals de westerse postmoderne mens het wilt horen, maar toon en vorm zouden niks aan de inhoud af moeten doen.
laten we weer inhoudelijk ONTOPIC gaan. | Ik heb me altijd verbaasd waarom jij deze omslag in je denken gemaakt hebt. Je bent wedergeboren, ervaart de liefde van de Heer en opeens ga je heet OT-isch redeneren. Wat is er gebeurd dat je die omslag gemaakt hebt? Veel mensen gaan nl. de andere kant op, die kunnen niet omgaan met een wrede oordelende God. Een God die willekeurig kiest...toch schijn jij dat op een of andere manier belangrijk te vinden? Juist het Nieuwe Testament legt de nadruk op de verlossing en bevrijding door de doop....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 14 maart 2011, 21:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:40
|
|
|
[quote=DAVID923]Mieke, jammer van de ad hominem reactie. en dat ik soms enthousiast te snel typ en de spelling niet check doet niks af aan de INHOUD, ook de toon niet. wat een zwaktebod en non-argument (wie het beste spelt heeft gelijk)
Sinite me, sed ad exercendum homini si contulerunt implevi graece et latine terminis, nascetur ridiculus mus Predestinatie Hyperbool ad hominem denominatie doctrine… Sperare autem populus in vestri ineo errata.
Voor de gewone Nederlanders onder ons (waaronder ikzelf): Laat mij het dan ook maar even op de man spelen: als jij jouw bijdragen vol met Latijnse en Griekse termen zet, zoals: Predestinatie= uitverkiezing Hyperbool = overdrijving ad hominem = op de man denominatie = benoeming doctrine = leer Dan kun je verwachten dat mensen opmerkingen maken over jouw taalfouten.
En denk nu niet dat ik de Latijnse taal beheers, want dat is absoluut niet het geval..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:57
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd vind ik dat je nu te ver gaat. David schrijft duidelijk dat hij wel degelijk de liefde van de Heer ervaart in zijn leven, maar dat Hij ook tegenwicht wil geven. Laten we Hem dan met argumenten bestrijden, niet met onnozele scheldpartijen. Eén ding merk ik wel dat er een stuk integriteit zit in zijn argumentatie... |
Davids bijdragen vragen om een tegenwoord en dat is in een discussie geoorloofd. Zoals hij op mij en anderen badinerend en honend reageert vraagt om een reactie. Hijzelf oordeelt en scheldt en hoont mensen die een zeer integere bijdrage leveren. Dat is wat je mij niet kunt verwijten, Chatuliem. Van mij geen onnozele scheldpartijen, wat een zwaar overdreven omschrijving overigens over mijn posting. Je mag je toon ten aanzien van mijn bijdragen temperen. Van jou heb ik geen vermanend vingertje nodig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 22:39
|
|
|
Jij bent degene met de agressieve houding steeds mieke.. je bent gigantisch aan het steigeren over toon en vorm, maar heb geen Bijbelse weerlegging of argumenten gehoord.
Quote: | Hijzelf oordeelt en scheldt en hoont mensen |
oordelen is het recht in eigen hand nemen, dat doe ik niet dat laat ik aan God. En ik ben geen oudste of leidinggevende in je kerk/gemeenschap (1cor 5 , 9-13) dus geef alleen een onderbouwde, Bijbelse mening. reageer dan ook inhoudelijk en niet op de man.
@chat, dank je!
ontopic!
Laatst aangepast door
|
DAVID923
|
op maandag 14 maart 2011, 22:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 22:47
|
|
|
waarom moet men elkaar hier met de bijbelteksten om de oren slaan?
ieder mens heeft recht op om op haar /zijn manier te discussieren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 23:16
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik heb me altijd verbaasd waarom jij deze omslag in je denken gemaakt hebt. Je bent wedergeboren, ervaart de liefde van de Heer en opeens ga je heet OT-isch redeneren. Wat is er gebeurd dat je die omslag gemaakt hebt? Veel mensen gaan nl. de andere kant op, die kunnen niet omgaan met een wrede oordelende God. Een God die willekeurig kiest...toch schijn jij dat op een of andere manier belangrijk te vinden? Juist het Nieuwe Testament legt de nadruk op de verlossing en bevrijding door de doop.... |
Dan ga ik erg offopic en is een lang verhaal. wil best prive je antwoorden, of als je rest het niet eng vind mag je dat hier wel kopieren, ga mijn bed nu opzoeken, maar in het kort. heeel kort, lol:
niet gelovig opgevoed, tot bekering gekomen op 19de door de bijbel te lezen in moeilijke tijd. Wedergeboren. eerste kerk was charismatisch. door ervaring en Bijbelstudie er weg gegaan, omdat er veel onBijbels was. toen baptistenkerk, en Bijbelschool, door persoonljke vragen en studie neigte ik meer en meer naar het calvinisme.
als de andere het goed vinden, en het niet te veel oftopci is mag je de prive en langere versie van het antwoord wat ik je stuurde hiet kopieren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 09:54
|
|
|
DAVID923 schreef: | Dan ga ik erg offopic en is een lang verhaal. wil best prive je antwoorden, of als je rest het niet eng vind mag je dat hier wel kopieren, ga mijn bed nu opzoeken, maar in het kort. heeel kort, lol:
niet gelovig opgevoed, tot bekering gekomen op 19de door de bijbel te lezen in moeilijke tijd. Wedergeboren. eerste kerk was charismatisch. door ervaring en Bijbelstudie er weg gegaan, omdat er veel onBijbels was. toen baptistenkerk, en Bijbelschool, door persoonljke vragen en studie neigte ik meer en meer naar het calvinisme.
als de andere het goed vinden, en het niet te veel oftopci is mag je de prive en langere versie van het antwoord wat ik je stuurde hiet kopieren. | Eerlijk gezegd merk ik dat je je anders opstelt dan een paar maanden geleden. In de mail die ik ontvangen heb, lees ik niets wat eigenlijk niet bekend kan worden gemaakt, en aangezien je zelf toestemming geeft, zal ik het op het forum zetten. Het geeft een bepaald inzicht in je denken, vind ik tenminste.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 10:02
|
|
|
Het persoonlijke verhaal van David 923:
Mijn moeder was een linkse hippie, een vrijdenker. mijn vader een huisarst een man van de ratio, rede en emprisch bewijs.
Als katholiek gedoopt omdat mijn oma er op stond, die diep gelovig katholiek was. Maar mij ouder waren niet gelovig.
vrij opgevoed, vrije school, en kon alles doen,bijne geen tucht of straf, ik was zeer moeilijk opvoedbaar kind, school in en uit, internaat in en uit. tot mijn 16de, toen bij mijn moeder weer, waar bijna geen regels waren.
leefde in de werel:, weed xtc, alcohol, vrouwen gebruiken voor seks, vechten, stappen, kortom alles wat God verboden had, geen remmen, geen regels.
Dus ik denk ook dat mensen als mij die door die slechte opvoeding een zwakke impuls controle heeft, eerder geneigt is naar de wat traditionele/strenge denominatie, en de persoon die zo is opgevoed en die excessen daar heeft meegemaakt meer neigt/hunkert naar de vrije en warme sfeer in de evangelische-pinkster denominatie.
Maar goed ik leefde zo door Tot God ingreep, toen die levenstyle bij me terug kaatste en ik ellendig was, bad ik God om hulp, nou bidden, ik ging op de knieen en sprak God aan, weet niet meer wat ik precies zei, maar het was in de strekking van; God ik heb er een zootje van gemaakt, wilt u me helpen.
vond vlak erna ''toevallig'' een kinderBijbel en begon te lezen, ging nadenken over wat ik las en het klopte in mijn hoofd, op het einde was een uitnodiging om Jezus in je leven uit te nodigen (ik denk dat ik toen al wedergeboren was hoor, ander had ik de bijbel als dwaasheid verworpen, en Jezus niet uitgenodigd, dat was dus Gods werk in mij)
Geen sterren, vuurwerk of visioenen, of hevige ervaringen zoals je soms hoort, maar in die weken erna, merkte ik iets, ik was anders, ik wou God dienen, en stoppen met zondigen, kreeg een hekel aan de dingen waar god een hekel aan had en een liefde om Hem te gehoorzamen, wilde er over praten met mensen, en dan kwam er een vrede, krecht en grote vreugde over me heen. echt van buiten af, niet van mij, dacht echt zo van wow wat is dit nu!?
Later las ik in de ''echte'' Bijbel, het boek, een makkelijke vertaling, dus 1 stapje hoger dan de kinderBijbel, over de Heilige Geest, de wedergeboorte, en wat dat inhield, dus toen ik teksten als 2 cor 5:17 las, wist ik wat er was gebeurd, ik was wedergeboren!!! geen suggestie, geen placebo, geen waanideen of dat ik me dingen inbeelde omdat ik in een moeilijke situatie zat. dat gaf me zo`n vertouwen. van dat moment af was de Bijbel DE universele waarheid voor mij, en de maatstaaf voor mijn leven. las de 2 jaar erna alleen maar de Bijbel, zonder leraar of kerk, maar met de Geest als leraar (1joh 2:26).
Mijn eerste kerk was een afrikaanse charismatische kerk in Leiden, ik was naief, dacht dat iedereen er een wedergeboren christen was, en nam de leer als zoete koek aan. droeg mijn hart voor me uit. Het was dus een kerk die de word of faithleer en health and wealth leer (rijkdom en gezondheid kan je claimen) predikten. En ook zaken als vallen in de Geest en meer van die dingen.
Toen ging ik via een kennis ook wel eens naar een baptistenkerk in katwijk waar henk bakker voorganger was in die tijd. die preken waren minder oppervlakkig en mens gericht. En goed Bijbels onderwijs, ben via hem gaan studeren aan de evangelische theologische hogeschool.
Toen kwam ik er achter dat er vele onBijbelse dingen aan de gang waren in die kerk waar ik was. Later door andere dingen te bestuderen die ik als zoete koek daar had geslikt ging ik het vergelijken met de calvinistische leer, dus ook de vraag over de relatie russen Gods Voorzienigheid en almacht en de mens en zijn vrije wil, dus ook de predestinatie leer. Ook de mensgerichtheid, en nadruk op gevoel en emotie (bijvoorbeeld de vele oppervlakkige en eenzijdige opwekkingsliederen versus de psalmen en johannes de heer liederen) trok ik steeds minder.
Naast mijn ervaringen het toetsen aan de Bijbel, stuurde boeken als ''oorlog tegen de Heiligen'' en 'Ze hebben lief, maar worden vervolgd' door henk bakker waren eye openers.
Ben nu nog steeds onderweg en de Bijbelse balans aan het zoeken. Maar toest alles aan de bijbel en bid dat de Geest me helpt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 16:00
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het persoonlijke verhaal van David 923:
Mijn moeder was een linkse hippie, een vrijdenker. mijn vader een huisarst een man van de ratio, rede en emprisch bewijs.
Als katholiek gedoopt omdat mijn oma er op stond, die diep gelovig katholiek was. Maar mij ouder waren niet gelovig.
vrij opgevoed, vrije school, en kon alles doen,bijne geen tucht of straf, ik was zeer moeilijk opvoedbaar kind, school in en uit, internaat in en uit. tot mijn 16de, toen bij mijn moeder weer, waar bijna geen regels waren.
leefde in de werel:, weed xtc, alcohol, vrouwen gebruiken voor seks, vechten, stappen, kortom alles wat God verboden had, geen remmen, geen regels.
Dus ik denk ook dat mensen als mij die door die slechte opvoeding een zwakke impuls controle heeft, eerder geneigt is naar de wat traditionele/strenge denominatie, en de persoon die zo is opgevoed en die excessen daar heeft meegemaakt meer neigt/hunkert naar de vrije en warme sfeer in de evangelische-pinkster denominatie.
Maar goed ik leefde zo door Tot God ingreep, toen die levenstyle bij me terug kaatste en ik ellendig was, bad ik God om hulp, nou bidden, ik ging op de knieen en sprak God aan, weet niet meer wat ik precies zei, maar het was in de strekking van; God ik heb er een zootje van gemaakt, wilt u me helpen.
vond vlak erna ''toevallig'' een kinderBijbel en begon te lezen, ging nadenken over wat ik las en het klopte in mijn hoofd, op het einde was een uitnodiging om Jezus in je leven uit te nodigen (ik denk dat ik toen al wedergeboren was hoor, ander had ik de bijbel als dwaasheid verworpen, en Jezus niet uitgenodigd, dat was dus Gods werk in mij)
Geen sterren, vuurwerk of visioenen, of hevige ervaringen zoals je soms hoort, maar in die weken erna, merkte ik iets, ik was anders, ik wou God dienen, en stoppen met zondigen, kreeg een hekel aan de dingen waar god een hekel aan had en een liefde om Hem te gehoorzamen, wilde er over praten met mensen, en dan kwam er een vrede, krecht en grote vreugde over me heen. echt van buiten af, niet van mij, dacht echt zo van wow wat is dit nu!?
Later las ik in de ''echte'' Bijbel, het boek, een makkelijke vertaling, dus 1 stapje hoger dan de kinderBijbel, over de Heilige Geest, de wedergeboorte, en wat dat inhield, dus toen ik teksten als 2 cor 5:17 las, wist ik wat er was gebeurd, ik was wedergeboren!!! geen suggestie, geen placebo, geen waanideen of dat ik me dingen inbeelde omdat ik in een moeilijke situatie zat. dat gaf me zo`n vertouwen. van dat moment af was de Bijbel DE universele waarheid voor mij, en de maatstaaf voor mijn leven. las de 2 jaar erna alleen maar de Bijbel, zonder leraar of kerk, maar met de Geest als leraar (1joh 2:26).
Mijn eerste kerk was een afrikaanse charismatische kerk in Leiden, ik was naief, dacht dat iedereen er een wedergeboren christen was, en nam de leer als zoete koek aan. droeg mijn hart voor me uit. Het was dus een kerk die de word of faithleer en health and wealth leer (rijkdom en gezondheid kan je claimen) predikten. En ook zaken als vallen in de Geest en meer van die dingen.
Toen ging ik via een kennis ook wel eens naar een baptistenkerk in katwijk waar henk bakker voorganger was in die tijd. die preken waren minder oppervlakkig en mens gericht. En goed Bijbels onderwijs, ben via hem gaan studeren aan de evangelische theologische hogeschool.
Toen kwam ik er achter dat er vele onBijbelse dingen aan de gang waren in die kerk waar ik was. Later door andere dingen te bestuderen die ik als zoete koek daar had geslikt ging ik het vergelijken met de calvinistische leer, dus ook de vraag over de relatie russen Gods Voorzienigheid en almacht en de mens en zijn vrije wil, dus ook de predestinatie leer. Ook de mensgerichtheid, en nadruk op gevoel en emotie (bijvoorbeeld de vele oppervlakkige en eenzijdige opwekkingsliederen versus de psalmen en johannes de heer liederen) trok ik steeds minder.
Naast mijn ervaringen het toetsen aan de Bijbel, stuurde boeken als ''oorlog tegen de Heiligen'' en 'Ze hebben lief, maar worden vervolgd' door henk bakker waren eye openers.
Ben nu nog steeds onderweg en de Bijbelse balans aan het zoeken. Maar toest alles aan de bijbel en bid dat de Geest me helpt. |
Tjonge een heel levensverhaal en David heb er toch veel respect voor.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 20:47
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Tjonge een heel levensverhaal en David heb er toch veel respect voor. |
Maar is het niet zo Leonard, dat een ieder zijn eigen levensverhaal heeft? Wat mij een beetje verbaast David is dat je wel begrip voor jouw manier van geloven wilt hebben, en dat is terecht, zo hoort het ook, maar naar mijn gevoel en zeg maar als ik het mis hebt weinig inlevingsvermogen hebt in de belevingswereld van mensen hebt die anders geloven, of in ieder geval de moeite doet om er een beetje begrip voor op te brengen. En dat is eigenliijk wel wat ik hier op CM geleerd heb, wat meer inzicht in wat mensen drijft in hun beleving van geloof........ En dat is heel wat anders dan het er mee eens zijn........... Ik weet heel goed dat dat bij de leer die jij aanhangt niet zo gebruikelijk is maar je moet andere mensen ook 'heel'laten.....ook tijdens een pittige discussie.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op dinsdag 15 maart 2011, 20:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INEZ910
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 21:12
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Maar is het niet zo Leonard, dat een ieder zijn eigen levensverhaal heeft? Wat mij een beetje verbaast David is dat je wel begrip voor jouw manier van geloven wilt hebben, en dat is terecht, zo hoort het ook, maar naar mijn gevoel en zeg maar als ik het mis hebt weinig inlevingsvermogen hebt in de belevingswereld van mensen hebt die anders geloven, of in ieder geval de moeite doet om er een beetje begrip voor op te brengen. En dat is eigenliijk wel wat ik hier op CM geleerd heb, wat meer inzicht in wat mensen drijft in hun beleving van geloof........ En dat is heel wat anders dan het er mee eens zijn........... Ik weet heel goed dat dat bij de leer die jij aanhangt niet zo gebruikelijk is maar je moet andere mensen ook 'heel'laten.....ook tijdens een pittige discussie..... |
Dus ik denk ook dat mensen als mij die door die slechte opvoeding een zwakke impuls controle heeft, eerder geneigt is naar de wat traditionele/strenge denominatie, en de persoon die zo is opgevoed en die excessen daar heeft meegemaakt meer neigt/hunkert naar de vrije en warme sfeer in de evangelische-pinkster denominatie. is wat David zegt.. als je zo naar elkaar luistert en met elkaar omgaat is 't oké lijkt mij.. eigen ervaringen spelen vaak een grote rol in een discussie, hier en in het echte leven
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 21:19
|
|
|
INEZ910 schreef: | Dus ik denk ook dat mensen als mij die door die slechte opvoeding een zwakke impuls controle heeft, eerder geneigt is naar de wat traditionele/strenge denominatie, en de persoon die zo is opgevoed en die excessen daar heeft meegemaakt meer neigt/hunkert naar de vrije en warme sfeer in de evangelische-pinkster denominatie. is wat David zegt.. als je zo naar elkaar luistert en met elkaar omgaat is 't oké lijkt mij.. eigen ervaringen spelen vaak een grote rol in een discussie, hier en in het echte leven |
Is helemaal waar Inez wat je zegt, eigen ervaringen vormen je, maar je moet ook niet de fout begaan om niet verder te kijken dan je eigen ervaringen........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 21:46
|
|
|
ja willemijn, empathie is niet mijn sterkste kant, en als ik denk gelijk te hebben en het Bijbels kan onderbouwen kan ik nog al eens lomp en doordrammerig overkomen. zal ik aan werken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 maart 2011, 22:00
|
|
|
DAVID923 schreef: | ja willemijn, empathie is niet mijn sterkste kant, en als ik denk gelijk te hebben en het Bijbels kan onderbouwen kan ik nog al eens lomp en doordrammerig overkomen. zal ik aan werken. |
He David, ben het vaak niet eens met wat ik lees van jou, maar ik vind het wel cool van je wat je hier schrijft! Petje af en succes!!
Groet Mary
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DINI968
|
|
Geplaatst: woensdag 16 maart 2011, 10:52
|
|
|
Nu weer even terug naar de chantage. Ik geloof zelf dat God mijn Vader is en voor mij zorgt op een heel persoonlijke manier. Dat wil dus niet zeggen dat ik dat altijd plezierig vind of gevonden heb maar ik moest opgevoed worden! Ook betekend het niet dat ik het altijd eens ben met Gods besluiten of niet vaak denk, een beetje minder mag ook wel. Maar het mooie van onvoorwaardelijke liefde is juist dat er gevochten en gestreden kan en mag worden. God ziet mijn onvolkomenheden wel en toch houdt Hij van me! Onze Rooms Katholieke broeders en zusters kunnen ons nog veel leren over de vergeving. Ga te biecht bij God en ontvang de absolutie. Waarom zou je dan nog bang zijn? Als de gemeente vergeleken wordt met een huisgezin zijn daar ook vele ruzietjes en botsingen maar als een ander er aan komt sluit je het front en sta je voor je broer of zus ook al zie je duidelijk zijn of haar onvolkomenheden. En maakt ons dat nu juist niet veelkleurig?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 16 maart 2011, 13:49
|
|
|
@ David: De reden dat ik je vroeg naar die omslag in je denken, is omdat je vaker ziet dat mensen de andere kant om gaan. Je kiest bewust voor een bepaalde lijn in je denken en daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Je praat niet vanuit je opvoeding, je hebt er zelf over nagedacht..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 16 maart 2011, 13:59
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | @ David: De reden dat ik je vroeg naar die omslag in je denken, is omdat je vaker ziet dat mensen de andere kant om gaan. Je kiest bewust voor een bepaalde lijn in je denken en daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Je praat niet vanuit je opvoeding, je hebt er zelf over nagedacht.. |
En misschien begrijpen we nu David beter op CM? Na zijn levensverhaal gehoord te hebben en zijn opmerking in alle grootsheid dat hij soms een gebrek aan empathie heeft? Ik in ieder geval wel.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: woensdag 16 maart 2011, 19:26
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | En misschien begrijpen we nu David beter op CM? Na zijn levensverhaal gehoord te hebben en zijn opmerking in alle grootsheid dat hij soms een gebrek aan empathie heeft? Ik in ieder geval wel..... |
Misschien zouden we allemaal ons levensverhaal op het forum moeten zetten? Dat kweekt begrip.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: woensdag 16 maart 2011, 21:40
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Misschien zouden we allemaal ons levensverhaal op het forum moeten zetten? Dat kweekt begrip. |
LIjkt me heel goed idee, Marijan...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: woensdag 16 maart 2011, 23:09
|
|
|
Allereerst vind ik het bijzonder jammer als mensen zich gedwongen voelen om God te dienen omdat zij anders bang zijn om naar de hel te gaan. Dit is namelijk precies wat God nooit heeft bedoeld. God heeft de mensen geschapen naar zijn evenbeeld, met als doel om een relatie met hen aan te gaan. Zowel in het OT als in het NT kun je lezen dat God in de eerste plaats voor ons kiest. Hij dringt zich echter niet op. Hij wacht tot we zelf ons hart open stellen en Hem toelaten in ons leven. Als mensen het gevoel hebben dat zij gedwongen zijn om God te dienen, is er in feite geen sprake van een vrijwillige keuze. Alles wat onder dwang gebeurd is immers niet vrijwillig.
David gaf in één van zijn eerste posts aan dat mensen vaak naar de kerk worden gelokt op grond van een in zijn ogen verkeerd en incompleet Gods beeld. Wat vervolgens in mijn ogen veel te veel doorklinkt in zijn bijdragen is de toorn van God, het bang maken van mensen. En als je op grond van dat soort argumenten mensen probeert te bekeren, ben je volgens mij net zo fout bezig als wanneer je de indruk wekt dat je alles maar kunt doen en laten, omdat het toch wel wordt vergeven. In beide gevallen geef je mensen een compleet verkeerd beeld van God. En in beide gevallen is er sprake van een stuk psychologische manipulatie.
Persoonlijk vind ik dat wanneer je een beeld neerzet van een God waarin je wel moet geloven omdat je anders gedoemd bent om naar de hel te gaan, misschien nog wel een veel ergere vorm van manipulatie. Dat leidt er immers juist toe dat mensen zich gedwongen zullen voelen, terwijl juist dit niet Gods opzet is. Hij heeft ons niet voor niets gemaakt als mensen met een vrije wil en de mogelijkheid om te kiezen.
Liefde is vrijwillig. Zodra er sprake is van dwang in de liefde, dan gaat dit beklemmen en benauwen. Dan krijg je het gevoel dat de ander je probeert te claimen op een hele vervelende manier. En als je het gevoel krijgt dat de ander jou dwingt om bepaalde dingen te doen of laten, dan zal dat op de lange duur ook leiden tot of rebels gedrag of tot een slaafse houding. Dit zijn in mijn ogen geen dingen die God van ons verlangd.
Maar hoe zit het dan? Want God heeft ons wel de tien geboden gegeven. En Jezus zegt zelf het volgende in Marcus 12: 29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’
En in Johannes 13: 34 Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. 35 Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’
We hebben dus wel degelijk een opdracht: namelijk om God lief te hebben met heel ons hart, met heel onze ziel en met heel ons verstand en met heel onze kracht. Daarnaast moeten we onze naaste liefhebben zoals onszelf, sterker nog we moeten elkaar lief hebben zoals Jezus ons heeft lief gehad.
Feit is dat wanneer je leeft conform die opdracht, dat je je dan automatisch houdt aan de tien geboden, want dan dien je alleen God, maak je geen afgodsbeelden, misbruik je de naam van de Heer niet, houd je de Sabbat (of in onze maatschappij de zondag) in ere als een rustdag die gewijd is aan God, toon je eerbied voor je vader en moeder, pleeg je geen moord, geen overspel, geen diefstal, leg je over een ander geen valse getuigenis af en zet je je zinnen niet op iets dat een ander toebehoort.
Als je dan kijkt naar de vier evangelies, waarin het leven van Jezus op aarde wordt beschreven, zie je dat Jezus het volmaakte voorbeeld heeft gegeven qua levenswijze. Jezus heeft nooit gezondigd, maar deed in alles Gods wil. Hij stond voortdurend in contact met God.
Nou zijn wij natuurlijk maar mensen en dus niet volmaakt zoals Jezus. Wij worden constant bloot gesteld aan allerlei verleidingen, verzoekingen en beproevingen. En ja, wij mensen maken allemaal ieder onze eigen fouten. Zolang je niet geloofd ben je je daar niet of nauwelijks van bewust. Maar als je eenmaal tot het geloof bent gekomen, Gods Woord gaat lezen, dan ontdek je wel dat bepaalde gedragingen niet conform Gods wil zijn. Overigens zijn dit overwegend gedragingen die uiteindelijk leiden tot pijn, verdriet, schaamte, angst of teleurstelling.
Ik denk dat God juist daarom aan ons zijn tien geboden heeft gegeven. Dat heeft hij niet gedaan om een stok te hebben om ons mee om de oren te slaan, in de wetenschap dat het voor ons heel moeilijk zou zijn om ons daar ten volle aan te houden. Hij heeft ons die tien geboden gegeven, juist omdat Hij het goed met ons voor heeft.
Denk bijv. aan een kind bij een hete kachel. Je waarschuwt het kind dat zij daar niet te dicht bij moet komen, omdat ze het risico loopt dat ze zich anders brand. Je zegt dit dus niet omdat je het kind wilt plagen, maar juist omdat je niet wilt dat dit kind zich pijn doet. Blijkt dan toch dat ze zich brand, dan is het eerste wat je doet het kind oppakken en ermee naar de koude kraan rennen. Anders gezegd: je helpt het kind zo snel mogelijk weer van de pijn af. En over het algemeen bedenkt het kind zich vervolgens wel twee keer voordat het weer te dichtbij de kachel komt…
Als ik terug kijk op mijn persoonlijke leven weet ik dat er veel momenten zijn geweest waarop ik mijn vingers heb gebrand. Alleen daaruit al kan ik de conclusie trekken dat ik blijkbaar een hardleers mens ben. Ik weet echter ook dat God op tal van momenten met mij naar die koude kraan is gerend. En uiteindelijk heeft hij die kachel gewoon maar stuk geslagen..
Anyway, sinds ik de relatie die ik als kind met God had heb hervonden, is Zijn Heilige Geest op een geweldige manier in mij en door mij gaan werken. Ik dien God niet omdat dit moet, uit angst voor hel en verdoemenis.. Ik dien God omdat ik ongelofelijk veel van Hem houdt en omdat ik me uiteindelijk opnieuw ben gaan realiseren dat Hij veel beter weet wat goed voor mij is dan ikzelf. Bovendien weet ik dat Hij ook ongelofelijk veel van mij houdt en juist daarom voor mij het goede, volmaakte en volkomene voor mij op het oog heeft. Daar op te mogen vertrouwen geeft een enorme rust.
David vroeg: “Wat betreft de Bijbelse concepten als de ellendige zondige, gevallen staat van de mens? De noodzaak van berouw en bekering? Termen als zonde, hel, kruis en het bloed?”
Ik denk dat als je daarover begint tegen iemand die God nog niet kent, dat het alleen aversie zal oproepen. Ik ben het eens met de opmerking dat het om het hele evangelie gaat, niet alleen om de passages over de liefde van God, maar juist ook over de passages waaruit blijkt dat God wel degelijk boos, verdrietig, teleurgesteld kan zijn in mensen. Dit neemt niet weg dat God wel genadig is. Hij heeft immers niet voor niets Zijn Zoon naar aarde gestuurd en Jezus is niet voor niets gestorven. Daarmee heeft Jezus onze zonden op zich genomen. En vanaf het moment waarop we Hem hebben leren kennen en aanvaarden als onze Verlosser en Zaligmaker, mogen wij ook weten dat onze zonden vergeven zijn en dat wij in vrijheid mogen leven, los van schuld, angst en schaamte, zonder de angst om veroordeeld te worden.
Dat betekent niet dat je er vervolgens maar op los kunt gaan leven onder het mom van “ach.. het maakt niet uit, want het wordt toch wel vergeven.” Maar God dwingt je nergens toe. Naarmate je groeit in het geloof, Hem beter leert kennen, ontdekt hoe ongelofelijk goed Hij is, zul je uit liefde voor Hem en je medemens ook hoe langer hoe meer willen leven conform het voorbeeld dat Jezus heeft gegeven.
Let wel: ik heb het hier bewust over groeien in het geloof. Vergelijk dit rustig met de ontwikkeling van een kind. Een pasgeboren baby moet alles nog leren: praten, zelf eten, leren lopen, contacten met anderen leggen en onderhouden, verantwoordelijkheid nemen en dragen voor de eigen daden. Als zo’n kindje verwaarloosd wordt, zijn er heel veel dingen die het kind niet mee krijgt. Als zo’n kindje voortdurend overal voor op zijn kop krijgt, wordt het een heel bang en onzekere of juist heel recalcitrante volwassene. Maar als zo’n kindje met heel veel liefde wordt opgevoed, ontstaat er een stabiele persoon.
Vergelijk iemand die net tot het geloof is gekomen daarom maar met zo’n jong kindje dat alles nog moet leren. Je verwacht van een pasgeboren baby niet dat hij mee gaat doen aan een marathon of een debat. Juist iemand die net tot het geloof is gekomen is erbij gebaat dat je hem met heel veel liefde probeert op te voeden in het geloof. Als je dan meteen gaat preken over hel en verdoemenis, dan loop je een grote kans dat je het uiteindelijke doel nooit wordt bereikt. Ditzelfde geldt ook op het moment dat je iemand die God helemaal nog niet kent probeert te bekeren door hem te vertellen dat hij veroordeeld wordt tot de hel als hij niet als de sodemieter in God gaat geloven en precies doet wat in de Bijbel staat.
Juist daarom is het zo ontzettend belangrijk dat wij mensen vertellen over Gods enorme liefde en genade. Dat we laten zien dat wij kinderen van God zijn, door onze manier van leven. Dat we ons niet verheven voelen boven andere mensen, maar hen juist in alle nederigheid willen laten kennis maken met de liefde van God. Niet door te overtuigen, maar door te getuigen. Niet door te dwingen of door te chanteren, maar juist door mensen te helpen bij het hen zelf te laten kiezen.
Ik ben mij er goed van bewust dat juist ook in de vier evangelisch wordt gesproken over het oordeel en de hel. Ik denk dat het goed is om die stukken in de totale context te lezen. In veel van deze stukken richt Jezus zich op de wetgeleerden als de sadduceeën en de farizeeërs. Zij voelden zich verheven boven andere mensen, meenden hen te vertellen hoe zij leven moesten, terwijl zij zelf niet eens leefden op de manier waarop God het bedoelde. Juist daarom zegt Jezus erg vaak dat je niet moet oordelen opdat je niet geoordeeld wordt. Verder geeft Jezus aan dat het oordeel zal gelden voor mensen die niet willen luisteren naar het evangelie, die niet tot het geloof komen. Juist ook hier klinkt door dat het dus niet aan ons is om die mensen te veroordelen. Wat Jezus hierover zegt is het volgende (Mattheüs 10): 7 Ga op weg en verkondig: “Het koninkrijk van de hemel is nabij.” 8 Genees zieken, wek doden op, maak mensen die aan huidvraat lijden rein en drijf demonen uit. Om niet hebben jullie ontvangen, om niet moeten jullie geven! 9 Neem in je beurs geen gouden, zilveren of koperen munten mee, 10 schaf je voor onderweg geen reistas aan, geen extra kleren, geen sandalen en geen stok, want een arbeider is het waard dat er in zijn onderhoud wordt voorzien. 11 In elke stad en in elk dorp waar je komt, moet je uitzoeken wie het waard is je te ontvangen; blijf daar dan tot je weer verdergaat. 12 Groet de bewoners van het huis dat je binnengaat. 13 Laat jullie vrede over dat huis komen als het dat waard is, maar als het dat niet waard is, laat dan die vrede naar je terugkeren. 14 En als ze je niet willen ontvangen noch naar je woorden willen luisteren, verlaat dan dat huis of die stad en schud het stof van je voeten. 15 Ik verzeker jullie: de dag van het oordeel zal voor het land van Sodom en Gomorra draaglijker zijn dan voor die stad.
Anders gezegd: Jezus vraag niet van ons om hel en verdoemenis te preken. Hij vraagt van ons om te vertellen dat het het Koninkrijk van de hemel nabij is en om het evangelie te verkondigen. Als mensen daar niet naar willen luisteren is de keus aan hen. Jezus zegt niet dat we dan hel en verdoemenis moeten spreken, maar juist dat we dan verder moeten gaan, naar andere mensen die wel willen luisteren.
Het is niet aan ons om over mensen te oordelen die niet tot het geloof komen. Dat doet God te Zijner tijd zelf wel. Wij hebben echter wel een hele duidelijke opdracht om anderen te vertellen over God, om te getuigen van Zijn enorme liefde en genade, om alle volken tot discipelen van Jezus te maken. Juist door Jezus hebben vele mensen de liefde van God leren kennen. Kijk daarom naar hoe Jezus sprak met mensen, met wie hij omging. Jezus veroordeelde niemand, hij genas en schonk vergeving. Hij vertelde over de liefde van Zijn Vader in de hemel. Hij vertelde hoe wij met God om moeten gaan en met elkaar. Laten we Zijn voorbeeld volgen bij het verkondigen van het evangelie, zodat mensen zich juist niet gedwongen of gechanteerd voelen, maar vrijwillig kiezen voor een leven met God.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|