|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 17 april 2011, 08:09
|
|
|
Veronderstel nu dat er mensen zijn die er stellig van overtuigd zijn dat er geen God is. Generaties lang is het een familie die vrijzinnig leefde, geen God aanbaden en toch een relatief goed en bijna een foutloos (in onze ogen: christelijk leven) hebben geleid. Zouden deze mensen na hun sterven ‘ontvangen’ worden door God? Zouden ze op de vingers getikt worden door God? Of geprezen voor wat ze aan goeds deden? Ik bedoel maar: je heb tijdens je leven een keuze.
Je gelooft in een religie of je gelooft er niet in. Veronderstel dat je gelooft en je wordt gedoopt en je verbind je aan de levenswijze die van jou als christenen wordt gevraagd en verwacht. In dit geval kan ik me heel goed voorstellen dat je dan wel door Hem beoordeeld zal worden. Maar wat met de mensen die niet geloven? Mensen, die nooit een verbintenis aangingen met God. Zou het fair zijn dat ze door God na hun dood beoordeeld zullen worden? Ergens klopt dit toch niet? Het zou erop duiden dat geloven en handelen ernaar een verplichting is. Dat je geen keuze hebt gehad. Of misschien wel een keuze hebt gehad maar met de onderliggende maatregel erbij van: het is gelijk welke keuze je maakt, je zult later, na de dood, toch beoordeeld, geprezen en gestraft worden.
|
|