ChristianMatch

Forum

Vergeven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 19:45

DAVID923 schreef:
sorry hoor maar wat zijn jullie triest zeg, tuurlijk moet je het haar vergeven! en haar voeten wassen erna (bij wijze van spreken).

schaam jullie!

mat 18:

Vergiffenis
21 Toen kwam Petrus bij Hem en zeide: Here, hoeveel maal zal mijn broeder tegen mij zondigen en moet ik hem vergeven? 22 Tot zevenmaal toe? Jezus zeide tot hem: Ik zeg u, niet tot zevenmaal toe, maar tot zeventig maal zevenmaal.
23 Daarom is het Koninkrijk der hemelen te vergelijken met een koning, die afrekening wilde houden met zijn slaven. 24 Toen hij begon te rekenen, werd een voor hem geleid, die tienduizend talenten schuldig was. 25 Omdat hij niet bij machte was te betalen, beval zijn heer hem te verkopen, met zijn vrouw en kinderen en al wat hij bezat, opdat er betaald kon worden. 26 De slaaf wierp zich neder als smekeling en zeide: Heb geduld met mij en ik zal u alles betalen. 27 De heer van die slaaf kreeg medelijden met hem en hij liet hem vrij en schold hem de schuld kwijt. 28 Toen die slaaf wegging, trof hij een zijner medeslaven aan, die hem honderd schellingen schuldig was, en hij greep hem bij de keel en zeide: Betaal wat gij schuldig zijt. 29 De medeslaaf nu wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen. 30 Doch hij wilde niet, maar ging heen en zette hem gevangen, totdat hij het verschuldigde zou betaald hebben. 31 Toen nu zijn medeslaven zagen, wat er gebeurd was, werden zij zeer verdrietig en gingen hun heer al wat er gebeurd was, mededelen. 32 Toen ontbood zijn heer hem en zeide tot hem: Slechte slaaf, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, daar gij het mij dringend hadt gevraagd. 33 Hadt ook gij geen medelijden moeten hebben met uw medeslaaf, zoals ook ik medelijden had met u? 34 En zijn meester werd toornig en gaf hem in handen van de folteraars, totdat hij hem al het verschuldigde zou betaald hebben. 35 Alzo zal ook mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet, een ieder zijn broeder, van harte vergeeft.

David, jij kunt niet spreken voor een ander. Hoogstwaarschijnlijk voel jij je niet gekwetst door de stukjes van Anita, maar dat geldt niet voor iedereen. Erg makkelijk dus, om alleen maar een bijbelgedeelte te plaatsen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 20:03

MARIJAN072 schreef:
David, jij kunt niet spreken voor een ander. Hoogstwaarschijnlijk voel jij je niet gekwetst door de stukjes van Anita, maar dat geldt niet voor iedereen. Erg makkelijk dus, om alleen maar een bijbelgedeelte te plaatsen.

klopt... das inderdaad n stuk makkelijker dan iemand 70x7 maal te vergeven.
dat je dit niet kunt is misschien wel menselijk, maar blijft het zonde....
en dat kun je niet maskeren door een ander te verwijten een "makkelijke" bijdrage te plaatsen.
hier past slechts erkenning, deemoed en diep berouw.
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 20:23

PIETER649 schreef:
en dat kun je niet maskeren door een ander te verwijten een "makkelijke" bijdrage te plaatsen.

Waar het hier om gaat, is dat Anita de ene dag haar excuses maakt voor het kwetsen van mensen, en de volgende dag daar gewoon weer vrolijk mee door gaat! Natuurlijk kan ik Anita wel vergeven, daar gaat het niet om...
sterker nog, ik heb vooral moeite met de toon van haar laatste bijdragen en niet zozeer met de inhoud omdat ik me daar absoluut niet door aangesproken voel.
Het blijft niet alleen bij 70x7 maal vergeven, het gaat ook om leren van de fouten die je maakt...Gaat heen en zondigt niet meer! Blijkbaar gaat dat in het geval van Anita dus niet op...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 20:58

PIETER649 schreef:
Beste Pieter je hebt gelijk. Vergeven is idd het antwoord. Maar vergeving kun je niet van mensen afdwingen. Je kunt ze erop wijzen, maar het blijft altijd de keuze van de mens zelf.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 21:10

negeer de Bijbel maar...laat een zuster maar door het stof gaan.
jullie reageren als een stelletje humanisten en negeren die Bijbelse opdracht totaal!
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 21:11

PIETER649 schreef:

Bedoel je nu bij degenen, die moeite hebben met vergeven Smiley die vol vragen zit 'k Ben het met Chat eens, dat je dat niet kunt afdwingen. Als je iemand om vergeving vraagt, terwijl je het gevoel hebt dat die persoon niet verandert, kan dat heel moeilijk zijn. Tess geeft dit ook duidelijk aan, ik begrijp haar gevoel. Dus ik blijf er bij, dat ik de bijdrage van David wel heel makkelijk vind.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 21:16

"hier past slechts erkenning, deemoed en diep berouw."

Je vult het wel erg makkelijk voor een ander in Pieter........
Wat een aantal mensen hier eigenlijk probeert te zeggen is dat iedereen Anita best aardig vindt maar dat het prettiger is als zij wat minder inpulsief dingen opschrijft.......
En dan kom jij met de zalvende tekst: erkenning, deemoed en diep berouw? Waar heb je het over?
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 21:19

WILLEMIJN232 schreef:

Wat een aantal mensen hier eigenlijk probeert te zeggen is dat iedereen Anita best aardig vindt maar dat het prettiger is als zij wat minder inpulsief dingen opschrijft.......
En dan kom jij met de zalvende tekst: erkenning, deemoed en diep berouw? Waar heb je het over?

idd je hebt geen flauw idee...
dat is wel duidelijk.

hoe lees jij dan zo`n Bijbeltekst, die zo direct en duidelijk is?
en snap je dan niet dat anita soms dingen door unkunde en onwetendheid soms wat onpastoraal brengt, maar ze bedoeld het goed!

Jullie hebben echt zo`n houding van; nee ik ben zielig ik ben nu gekwetst en nu moet ze door het stof ook, kan ik zo boos om worden wie denken jullie wel niet dat je bent? alsof Jezus niet jullie zonden heeft gedragen net als de hare?

dus ja...SCHAAM JE DIEP! en gehoorzaam God.
stelletje verkapte humanisten met opgeblazen ego`s.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 21:21

DAVID923 schreef:
dat is wel duidelijk.

en snap je dan niet dat anita soms dingen door unkunde en onwetendheid soms wat onpastoraal brengt, maar ze bedoeld het goed!

Jullie hebben echt zo`n houding van; nee ik ben zielig ik ben nu gekwetst en nu moet ze door het stof ook, kan ik zo boos om worden wie denken jullie wel niet dat je bent? alsof Jezus niet jullie zonden heeft gedragen net als de hare?

Nu doe jij een beetje raar.......en je praat over mensen die je helemaal niet kent......

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op dinsdag 9 november 2010, 21:28
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 21:25

WILLEMIJN232 schreef:
Nu doe jij een beetje raar.......

t is besmettelijk? Verraste, verbaasde smiley Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 21:27

ZINGA672 schreef:
t is besmettelijk? Verraste, verbaasde smiley Smiley met dichtgeplakte mond

Lijkt er wel op....... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 21:34

Dames, zij jullie het nu met elkaar eens Knipoog smiley Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 21:39

MARIO216 schreef:
Dames, zij jullie het nu met elkaar eens Knipoog smiley Smiley met dichtgeplakte mond

Straks worden we nog vriendinnen........ Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
AREND003

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 21:40

Aan Anita!

Hoe meer schreeuwend de reacties zijn, hoe onzekerder ben je over jezelf! Kijk je schreeuwende plaatjes maar een na! Wat wil je met die plaatjes bereiken? Het gevoel van de brede en de smalle weg? Denk zelf eens na!
Naar boven

Auteur Bericht
AREND003

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 21:41

Aan Anita!

Hoe meer schreeuwend de reacties zijn, hoe onzekerder ben je over jezelf! Kijk je schreeuwende plaatjes maar een na! Wat wil je met die plaatjes bereiken? Het gevoel van de brede en de smalle weg? Denk zelf eens na!
Naar boven

Auteur Bericht
SOFIE807

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 21:42

Vergiffenis maakt het verleden niet mooier, maar wel de toekomst.
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 21:42

DAVID923 schreef:
dat is wel duidelijk.

Grutjes...wie bedoel je nou met "Jullie" ?
Zie namelijk meer dan genoeg mensen die aangeven dat het er niet om gaat dat Anita door het stof moet, maar wel dat ze graag zien dat ze er zich bewust van word dat bepaald gedrag niet door de beugel kan.
Daar kom je namelijk veel verder mee dan met, blijkbaar loze, excuses.
Als ik met dezelfde teksten aangekomen was dan had ik net zo goed het halve forum over me heen gehad hoor...heeft namelijk niets met de persoon te maken (Anita is idd een leuke meid) maar wel met gedrag.
"Vermaning" is toch net zo goed bijbels, of niet?
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 21:46

DAVID923 schreef:
dat is wel duidelijk.

Idd, hier kan ik mij in vinden.

Het is voor een kameel makkelijker om door een oog van het naald te gaan, dan ............

Elkaars taal leren verstaan (ook in relatie,s) is voor velen moeilijk, laat staan de bijbelse dingen.

Laatst aangepast door
MAR907
op dinsdag 9 november 2010, 22:09
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 21:50

WILLEMIJN232 schreef:
Straks worden we nog vriendinnen........ Verraste, verbaasde smiley

Hoho... rustig aan hoor.

We zouden kunnen beginnen met 4 weken samen vasten en bidden in de polder? Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:03

WILLEMIJN232 schreef:

Het is ook makkelijk in te vullen Willemijn.
Lees de bijbel er maar op na...

HELAAS blijkt steeds vaker, ook op cm, dat zoals David al aangeeft, het humanisme de kop op steekt.
Alles moet maar gespiegeld worden aan de moderne tijd.
De zondaar is zielig en degene die radicaal voor Jezus kiest is de dorpsgek.
Nu mag ik een sucsesvol zakenman zijn die leuk verdiend, mooi huis woont en dure auto rijd.... ik ben jaloers op het geloofsleven van Anita en de manier waarop zij dat geloof hier belijd op het forum.

En dat diepe berouw Willemijn... dat komt als laatste in het logische rijtje; zonde... erkenning van de zonde.... diep berouw.
Dus zolang je weigert stap 2 te zetten, zul je ook nooit weten en ervaren wat stap 3 is.
Dus tja.... ik kan het je niet uitleggen, je zult er zelf wel achter komen nadat je stap 2 hebt gezet.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:05

WILLEMIJN232 schreef:
Nu doe jij een beetje raar.......en je praat over mensen die je helemaal niet kent......

Ik zie wat je typt en wat de Bijbel zegt, en hoe je die totaal negeert.
Je denkt alleen vanuit jouw beleving, jouw morele en etishe maatstaaf.
Kan je gewoon niet serieus nemen op dit christelijke forum, waar de Bijbel toch het laatste woord moet hebben en ons compas/maatstaaf moet zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:13

Maar moet je iemand ook vergeven als zo'n persoon er zelf helemaal geen berouw van heeft? En ik doel nu niet specifiek op Anita, maar meer in t algemeen.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:14

ZINGA672 schreef:
Maar moet je iemand ook vergeven als zo'n persoon er zelf helemaal geen berouw van heeft? En ik doel nu niet specifiek op Anita, maar meer in t algemeen.

Vergeven is niet enkel iets voor die ander, maar vooral ook iets voor jezelf. Vergeven is ook een vorm van met jezelf in het reine blijven/komen. Dus is vergeven denk ik niet enkel afhankelijk van berouw van de ander of een vraag van de ander...
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:18

DAVID923 schreef:
dat is wel duidelijk.

Ik vind dat die laatste opmerking niet kan. Maar ik vergeef je.
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:22

HENK710 schreef:
Vergeven is niet enkel iets voor die ander, maar vooral ook iets voor jezelf. Vergeven is ook een vorm van met jezelf in het reine blijven/komen. Dus is vergeven denk ik niet enkel afhankelijk van berouw van de ander of een vraag van de ander...

Oké, dus als iemand ergens geen berouw van heeft is het voor mijzelf beter die persoon te vergeven (en dan moet ik ook vergeten). Zodat die persoon, die nergens berouw van heeft, doodleuk mijn leven weer binnen banjert en de ene verwoesting na de andere aanricht?? Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:24

Dusse.... ff duidelijkheid. Anita plaatst hier een aantal bijdragen waar ze anderen mee kwetst. Als ze daarop gewezen wordt gaat ze door als een olifant door de porseleinkast. En wij, die daar moeite mee hebben, krijgen de schuld dat we niet snel genoeg vergeven???
En we moeten medelijden met haar hebben, omdat ze nu aangeeft van de site af te willen??
Sorry, ik begrijp het ff niet.
Wat mij betreft is het geen kwestie van vergeving, want dat doe ik wel. Het is gewoon haar mening en daar zit een verschil in. Ze is nergens op haar standpunt teruggekomen, heeft alleen maar spijt dat ze mensen gekwetst heeft. En ze ging door, terwijl iedereen aan de bel trok dat ze op moest houden.
Als mij verweten word dat ik met occulte dingen bezig ben, dan mag ik daar absoluut tegenin gaan. Als de NBV vertaald wordt met Bijbelverkrachter, dan is het toch logisch dat mensen er tegen in gaan?
Als haar excuses inhielden, dat ze besefte dat de inhoud onjuist en te grof was, dan was het veel geloofwaardiger.
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:27

CHATULIEM619 schreef:
Dusse.... ff duidelijkheid. Anita plaatst hier een aantal bijdragen waar ze anderen mee kwetst. Als ze daarop gewezen wordt gaat ze door als een olifant door de porseleinkast. En wij, die daar moeite mee hebben, krijgen de schuld dat we niet snel genoeg vergeven???
En we moeten medelijden met haar hebben, omdat ze nu aangeeft van de site af te willen??
Wat mij betreft is het geen kwestie van vergeving, want dat doe ik wel. Het is gewoon haar mening en daar zit een verschil in. Ze is nergens op haar standpunt teruggekomen, heeft alleen maar spijt dat ze mensen gekwetst heeft. En ze ging door, terwijl iedereen aan de bel trok dat ze op moest houden.
Als mij verweten word dat ik met occulte dingen bezig ben, dan mag ik daar absoluut tegenin gaan. Als de NBV vertaald wordt met Bijbelverkrachter, dan is het toch logisch dat mensen er tegen in gaan?
Als haar excuses inhielden, dat ze besefte dat de inhoud onjuist en te grof was, dan was het veel geloofwaardiger.

Dus eigenlijk moet ze excuses maken omdat ze het niet met jou eens is?
Misschien heeft ze vaker gelijk dan jij denkt!! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:27

@ zinga

truth hurts!

had het niet over jou maar wie de schoen past.....

de profeten apostelen en jezus zelf bedekte ook niet alles met de mantel der liefde. Ook soms recht voor z`n raap.

Dat mensen sommige dingen niet willen horen is niet hetzelfde als oordelen of gemeen zijn. westerse christenen anno 2010 hebben een te groot ego, alles moet maar politiek correct en oweee als je hun ergens op wijst...

i call 'em like i see em.

dat je me vergeeft is al uitgaande van de assumptie dat ik de fout in ging, lol.

maar goed.... ty!

we moeten meer figuurlijke voeten wassen, en ons herinneren dat we allemaal als christen zijn vrijgekocht, dat stuk uit mat 18 is zooo duidelijk...

eindelijk is dat al einde discussie, we kunnen wel praten over hoe anita het brengt, de vorm, maar niet ter discussie stellen of ze wel of niet vergeven moet worden.

Laatst aangepast door
DAVID923
op dinsdag 9 november 2010, 22:31
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:28

CHATULIEM619 schreef:
En wij, die daar moeite mee hebben, krijgen de schuld dat we niet snel genoeg vergeven???

...zegt de man die altijd roept dat anderen zich niet zo snel aangevallen moeten voelen door zijn woorden...
...over geloofwaardigheid gesproken! Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Waarom nu weer doorzagen op dit specifieke geval als de discussie al meer in algemene termen door is gegaan???

Nu dus aub weer gewoon terug naar het onderwerp vergeven in algemene termen!

Laatst aangepast door
HENK710
op dinsdag 9 november 2010, 22:29
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:34

CHATULIEM619 schreef:

Ik vermoed dat Anita niet geholpen wordt door boze reacties, noch door klakkeloze vergeving. Het is heel lief bedoeld om haar zonder enig tegengas alles te vergeven, maar daar komt zij geen stap mee verder. Uiteindelijk vind ik dit juist liefdeloos omdat dit haar niet helpt.

Volgens mij zou ze er veel meer aan hebben als er mensen zijn die haar helpen met communiceren, al dan niet op een forum.

En met goed en bijbelgetrouw bijbelonderricht (en niet rucksichtloss alles van internet afplukken).

En last but not least; een zinvolle dagbesteding. Teveel studeren en thuis zitten is niet bevorderlijk voor de grijze massa.

GrZing

Laatst aangepast door
ZINGA672
op dinsdag 9 november 2010, 22:34
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Pagina 2 van 4