ChristianMatch

Forum

Zondigen
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 23:39

MARY052 schreef:
Jezus heeft voor alle alle mensen geleden!! Voor iedereen....de vraag is of je dat gelooft en HEM aanneemt als je Verlosser!!

Voor iedereen?

Dan zou Hij voor diegene die niet geloven dus nutteloos geleden hebben?

Is eigenlijk wel heeeeel off-topic hè

Laatst aangepast door
JOLAN931
op maandag 8 november 2010, 23:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:19

JOLAN931 schreef:
Voor iedereen?

Dan zou Hij voor diegene die niet geloven dus nutteloos geleden hebben?

Is eigenlijk wel heeeeel off-topic hè

Nutteloos? Ook die mensen KUNNEN bij Hem terecht! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:20

HENK710 schreef:
Nutteloos? Ook die mensen KUNNEN bij Hem terecht! Knipoog smiley

klopt--- zolang ze nog niet dood zijn wel... daarna verwijs ik weer naar Jolan dr bijdrage
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:23

PIETER649 schreef:
klopt--- zolang ze nog niet dood zijn wel... daarna verwijs ik weer naar Jolan dr bijdrage

Maakt het werk van Jezus niet nutteloos in mijn ogen Knipoog smiley
Iedereen krijgt van Hem de kans om voor Hem te kiezen...
Da's toch een geweldig gebaar voor ons mensen die er maar al te vaak een zootje van weten te maken...
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:33

HENK710 schreef:
Da's toch een geweldig gebaar voor ons mensen die er maar al te vaak een zootje van weten te maken...

dat is een arminiaanse aanname. niet een Bijbelse waarheid ( en rasechte calvinist zegt dat God mensen uitverkiest).

niet om te zeuren of azijn te pissen, maar vond ik wel een nuance waard.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 22:36

DAVID923 schreef:
dat is een arminiaanse aanname. niet een Bijbelse waarheid ( en rasechte calvinist zegt dat God mensen uitverkiest).

niet om te zeuren of azijn te pissen, maar vond ik wel een nuance waard.

God kiest zeker uit, maar een mens reageert wel op die keuze!
Dat is nu juist het bijzondere van de mens...
...die dus geen robot is...
Naar boven

Auteur Bericht
LOES550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 november 2010, 01:14

HENK710 schreef:

De dominee heeft tijdens mn bijbellessen gezegt dat zelfs de ergste crimineel nog op t allerlaatste moment, een seconde voor t doodgaan, voor God kan kiezen en dat God je dan nog alles vergeeft.
Vind ik wel moeilijk als je bedenkt wat voor erge dingen iemand gedaan kan hebben. Niemand weet dan dat diegene voor God heeft gekozen, want een tel later is hij overleden. Daar heb ik toch wel moeite mee.
Wie weet of daar iets over in de bijbel staat?
Naar boven

Auteur Bericht
HDBAS635

BerichtGeplaatst: woensdag 10 november 2010, 01:20

LOES550 schreef:
De dominee heeft tijdens mn bijbellessen gezegt dat zelfs de ergste crimineel nog op t allerlaatste moment, een seconde voor t doodgaan, voor God kan kiezen en dat God je dan nog alles vergeeft.
Vind ik wel moeilijk als je bedenkt wat voor erge dingen iemand gedaan kan hebben. Niemand weet dan dat diegene voor God heeft gekozen, want een tel later is hij overleden. Daar heb ik toch wel moeite mee.

Moordenaar aan het kruis is wel een mooi voorbeeld,dat het wel mogelijkk is.
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: woensdag 10 november 2010, 07:35

LOES550 schreef:

Vermoedelijk heb je hier moeite mee omdat je denkt dat al die vreselijke misdaden 'ongezien' Gods rechterstoel passeren. En dat het dus onrechtvaardig zou zijn.

Maar bedenk dat iedereen in het hiernamaals ook 'loon naar werken' krijgt. Een misdadiger die op het nippertje wordt gered krijgt dan weliswaar niet de straf die hij verdient, maar hij heeft ook geen tijd gehad om 'hemelse schatten te vergaren'.

Verder denk ik dat het verschil tussen een zware crimineel en een nette burger ws voor ons veel groter is dan het bij God is. God kent onze harten en weet waartoe wij, ten diepste en in het uiterste, in staat zijn. Een zware crimineel heeft andere keuzes gemaakt, wellicht ook andere omstandigheden gehad. Waarmee ik hem/haar niet in de slachtofferrol wil plaatsen want we zijn allemaal verantwoordelijk voor onze keuzes.

Tenslotte denk ik dat het voor notoire misdadigers niet zo makkelijk is om tot geloof te komen. Zelfs niet op het nippertje. Neem maar eens een heel duidelijk voorbeeld; een dictator of massamoordenaar zoals Hitler. Zo iemand is in de loop van de tijd denk ik 'verhard' en zijn gedachtepatronen liggen ver in het duister. Zie jij zo iemand vlak voor zijn dood ineens tot inkeer komen met berouw over wat hij allemaal misdaan heeft? Bij God zijn alle dingen mogelijk, maar ik denk dat als je volhardt in de zonde, de weg terug naar God steeds langer en moeilijker wordt.

Toch heeft Jezus ook die misdadiger lief; wij zijn vergeleken bij God allemaal misdadigers.

Vergeet ook niet dat God ook het verdriet kent van de slachtoffers van een crimineel. Hij weet wat de gevolgen zijn van die misdaden en Hij wil, nog afgezien van het straffen van de dader, ook de slachtoffers nabij zijn en hen troosten.

Heb je hier wat aan?

GrZ!

Laatst aangepast door
ZINGA672
op woensdag 10 november 2010, 07:38
Naar boven

Auteur Bericht
WIM727

BerichtGeplaatst: woensdag 10 november 2010, 13:34

Hoorde zopas een mooie uitdrukking om is over na te denken:
MINDER ZONDIGEN OM MEER ZONDAAR TE WORDEN!!!!
Als we ons hier van bewust worden ,gaan we de goede kant op.
fijne dag aan allen gewenst.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: woensdag 10 november 2010, 13:58

[quote=CHATULIEM619]Paulus beschrijft zijn kinderperiode als het leven zonder wet. Toen deze wet ook voor hem ging gelden, stierf hij. In de Joodse traditie heb je een ritueel, dat heet Bar Mitswa en dat wordt gezien als het punt waarin het kind geestelijk volwassen wordt en volwassen geacht wordt door zijn daden.
Zelf vind ik dat Paulus hiermee ook aangeeft hoe het Oude Testament over zonde denkt en verantwoordelijkheid voor het kind. Een kind is pas verantwoordelijk voor zijn/haar daden als hij daarvoor de leeftijd bereikt heeft.

Denk dat ik het met je eens ben.
Jezus heeft zelf gezegd dat we geloven moeten als een kind.
13 Toen werden kinderkens tot Hem gebracht, opdat Hij de handen hun zou opleggen en bidden; en de discipelen bestraften dezelve.

14 Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.

MIjn oudste broertje is als baby gestorven en mijn moeder heeft altijd zorgen gehad om zijn zieleheil...
Vond ik zo erg...en wat ik ook zei..zij geloofde dat hj verloren zou zijn.
Streng oud-ger.gemeente opgevoed..dan was dat zo..
Maar ik geloof wat Jezus beloofde en dat staat in deze tekst en jij licht het met deze aanvulling nog extra toe..
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: woensdag 10 november 2010, 20:27

[quote=MARIAN519]Hoi Marian, dat is wel intriest voor jouw moeder. Ik vind zelf in 1 Cor. 7 wel een antwoord staan: de kinderen zijn geheiligd in de ouders. Dacht eigenlijk dat dit ook gereformeerd denkgoed was. Maar mss werd dit in de kerk van jouw moeder anders uitgelegd?

1 Cor. 7: 14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

GrZing!

Laatst aangepast door
ZINGA672
op woensdag 10 november 2010, 20:28
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: woensdag 10 november 2010, 22:12

[quote=ZINGA672]1 Cor. 7: 14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

Deze tekst geeft een heilig- apart zetten- verklaring af.
Ik geloof niet dat hier bedoeld wordt dat als gevolg van..nu alle kinderen heilig zijn.....en Jezus verwijst direct naar het koninkrijk der hemelen.

En ja, ik heb het altijd erg gevonden dat mijn moeder dat geloofde, zo vond ze het ook erg dat hij niet gedoopt was.
Vroeger lag het gedachtegoed dat je gedoopt moest zijn om behouden te worden heel sterk verankerd in het geloof wat in de kerken beleden werd en echt niet alleen in de Roomse kerk.
Er zijn ook nu nog kerken waar dit verkondigd wordt, terwijl er duidelijk in de bijbel staat dat de doop, volwassen of kinder- een teken en zegel is.
Naar boven

Auteur Bericht
LOES550

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 00:04

[quote=ZINGA672]

Ik vond dat ook altijd erg lastig. Ik ben wel gedoopt maar mn kinderen niet.
Ergens in de bijbel staat:
Al is er 1 van het huis gedoopt, iedereen die in dat huis woont is meegedoopt.
Het ging in die tijd dat de man van het huis gedoopt was en dan was iedereen daar ook gedoopt, dus de vrouw, kinderen, knechten, andere vrouwen...
Het hele huis is in principe gedoopt, een geruststellend idee.
Naar boven

Auteur Bericht
LOES550

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 00:07

ZINGA672 schreef:
Vermoedelijk heb je hier moeite mee omdat je denkt dat al die vreselijke misdaden 'ongezien' Gods rechterstoel passeren. En dat het dus onrechtvaardig zou zijn.

Maar bedenk dat iedereen in het hiernamaals ook 'loon naar werken' krijgt. Een misdadiger die op het nippertje wordt gered krijgt dan weliswaar niet de straf die hij verdient, maar hij heeft ook geen tijd gehad om 'hemelse schatten te vergaren'.

Verder denk ik dat het verschil tussen een zware crimineel en een nette burger ws voor ons veel groter is dan het bij God is. God kent onze harten en weet waartoe wij, ten diepste en in het uiterste, in staat zijn. Een zware crimineel heeft andere keuzes gemaakt, wellicht ook andere omstandigheden gehad. Waarmee ik hem/haar niet in de slachtofferrol wil plaatsen want we zijn allemaal verantwoordelijk voor onze keuzes.

Tenslotte denk ik dat het voor notoire misdadigers niet zo makkelijk is om tot geloof te komen. Zelfs niet op het nippertje. Neem maar eens een heel duidelijk voorbeeld; een dictator of massamoordenaar zoals Hitler. Zo iemand is in de loop van de tijd denk ik 'verhard' en zijn gedachtepatronen liggen ver in het duister. Zie jij zo iemand vlak voor zijn dood ineens tot inkeer komen met berouw over wat hij allemaal misdaan heeft? Bij God zijn alle dingen mogelijk, maar ik denk dat als je volhardt in de zonde, de weg terug naar God steeds langer en moeilijker wordt.

Toch heeft Jezus ook die misdadiger lief; wij zijn vergeleken bij God allemaal misdadigers.

Vergeet ook niet dat God ook het verdriet kent van de slachtoffers van een crimineel. Hij weet wat de gevolgen zijn van die misdaden en Hij wil, nog afgezien van het straffen van de dader, ook de slachtoffers nabij zijn en hen troosten.

Heb je hier wat aan?

GrZ!

Daar heb ik zeker wat aan.
Dank je wel.
God kijkt dus in de harten van iedereen.
Ik oordeel ook nooit. Je weet nooit wat er achter het motief schuil gaat
van iemands kwaadaardigheden. Niet dat ik het er mee eens ben natuurlijk. Maar het oordelen laat ik aan de rechter over en als die er niet aan te pas komt aan God. Op Hem vertrouw ik volkomen.
Naar boven

Auteur Bericht
PIEKIE042

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 11:20

ik heb dit een beetje gelezen, en bedenk...waar staat dat dat je in zonde geboren bent?

enne..ja, na Jezus leven op aard en sterven is er zoveel veranderd.
Jezus heeft God vertolkt in het zichtbare.
wat een onuitputtelijke liefde heeft God met en voor de mens, en wat voor een genade, en leven..
simpel.geloven als een kind!!
heerlijk toch? een kind is met heel veel NIET bezig als volwassenen.Een goed en geaond kind vladdert door het leven, dat speelt met poppen, een bal, buiten zijn enz..
Die maakt zich in GEEN ding bezorgt, die weet dat paps en mams voor hem/haar zorgt.
Voor eten, voor een pleister, voor even samen lachen en geheimpjes delen..

waarom maken de meeste mensen nu druk om.............niks??
Naar boven

Auteur Bericht
LOES550

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 11:54

PIEKIE042 schreef:
ik heb dit een beetje gelezen, en bedenk...waar staat dat dat je in zonde geboren bent?

enne..ja, na Jezus leven op aard en sterven is er zoveel veranderd.
Jezus heeft God vertolkt in het zichtbare.
wat een onuitputtelijke liefde heeft God met en voor de mens, en wat voor een genade, en leven..
simpel.geloven als een kind!!
heerlijk toch? een kind is met heel veel NIET bezig als volwassenen.Een goed en geaond kind vladdert door het leven, dat speelt met poppen, een bal, buiten zijn enz..
Die maakt zich in GEEN ding bezorgt, die weet dat paps en mams voor hem/haar zorgt.
Voor eten, voor een pleister, voor even samen lachen en geheimpjes delen..

waarom maken de meeste mensen nu druk om.............niks??

Nou wat verlang ik soms terug naar die onbezorgde tijd
Als volwassene heb je toch de verantwoording over je inkomen, de rekeningen, dat er eten op tafel komt, je kinderen gezond/gelukkig opgroeien en goed terecht komen. Al met al heel wat om je druk over te kunnen maken. En dan komen hier naast nog zoveel anderen dingen bij....

Ik weet niet waar t staat in de bijbel dat je zondig op de wereld komt. Ik ben niet bijbelvast. Heb het in het begin van mn leven met God gehoord van de dominee. Echt ik vond het idioot en heb er heel veel over gediscusseert, want ik neem niet zomaar alles aan. Na vele discussies werd t onderwerp afgesloten met een: dat is het geloof.
Dat voelt als berust je er maar in. Sommige dingen zijn niet te begrijpen. Er zijn zo nog wel meer dingen waar ik moeite mee heb.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2