ChristianMatch

Forum

God straft de mens niet
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: woensdag 13 oktober 2010, 16:03

JOLAN931 schreef:
De zonden maken in de eerste plaats dat er een verwijdering komt tussen jou en je God, daar zijn we het wel over eens.

Maar waarom komt er een verwijdering tussen jou en God??
Dat is omdat God verdriet heeft van de zonden, en omdat Hij de zonden haat.
Dan kom je toch vanzelf bij een veroordelend God terrecht?

Dan kunnen je zonden vergeven worden als je ze voor Hem beleid en vervolgens ook laat las ik ergens, maar zonder die vergeving blijft God een verterend vuur blijkbaar

4.Jesaja 30 [2 v.] „Ziet, de Naam des HEEREN komt van verre, Zijn toorn brandt, en de last is zwaar; Zijn lippen zijn vol gramschap, en Zijn tong, als een verterend vuur;”
5.Jesaja 33 [1 v.] „De zondaren te Sion zijn verschrikt; beving heeft de huichelaren aangegrepen; zij zeggen: Wie is er onder ons, die bij een verterend vuur wonen kan? Wie is er onder ons, die bij een eeuwigen gloed wonen kan?”
6.Hebreeën 12 [1 v.] „Want onze God is een verterend vuur.”

onderschatten wij (ik) dan niet de ernst van de zonden?

Daar ben ik ook weleens bang voor Jolan. Het offer van Jezus en zijn onvoorstelbare lijden maakt duidelijk hoe ernstig zonde is. Wij hadden deze gruwelijke straf verdiend. Ook het feit dat wij opnieuw geboren moeten worden en een beetje oppoetsen van ons oude ego niet volstaat geeft wel aan hoe diep en ernstig het probleem is. Ons probleem. Waar God ons gelukkig niet mee heeft laten zitten.

Ik denk dat het verhaal van Ananias en Saffira een beetje aangeeft wat er gebeurt als je met onbeleden zonde voor God komt te staan. Een mens kan niet staan voor God in zijn eigen hoedanigheid. Alleen in Christus. Als hij zijn zonden beleden heeft, zich bekeerd heeft en gereinigd is door het bloed van het Lam.

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 13 oktober 2010, 16:49

ZINGA672 schreef:

Ik denk dat het verhaal van Ananias en Saffira een beetje aangeeft wat er gebeurt als je met onbeleden zonde voor God komt te staan. Een mens kan niet staan voor God in zijn eigen hoedanigheid. Alleen in Christus. Als hij zijn zonden beleden heeft, zich bekeerd heeft en gereinigd is door het bloed van het Lam.

GrZing!

Waar lees jij dat het om "onbeleden zonden" gaat ? Smiley die vol vragen zit

Hetgeen dat ik er uithaal is: dat elke belofte die een mens maakt met (YHWH) God niet na komt, gestraft wordt!!!

Men kan zich wel eens gaan afvragen geldt bij God nu alleen de 10 geboden of zijn de persoonlijke belofte's erbij gekomen??? Smiley die vol vragen zit

Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 13 oktober 2010, 17:05
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: woensdag 13 oktober 2010, 17:08

MAR907 schreef:
Waar lees jij dat het om "onbeleden zonden" gaat ? Smiley die vol vragen zit

Hetgeen dat ik er uithaal is: dat elke belofte die een mens maakt met (YHWH) God niet na komt, gestraft wordt!!!

Ja dat denk ik ook. Tenzij je berouw toont, en je jouw zonde laat afwassen door het bloed van Jezus. Met beleden zonden bedoel ik zonden die je hebt erkend en waarvoor God je vergeving heeft geschonken. Deze zonden worden ver van je verwijderd (zover het Oosten is van het Westen). Die zonden zijn denk ik voor God ook niet meer zichtbaar.
Blijven dus de onbeleden zonden over; dat waarvan je je niet hebt willen bekeren.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 13 oktober 2010, 17:38

ZINGA672 schreef:
Ja dat denk ik ook. Tenzij je berouw toont, en je jouw zonde laat afwassen door het bloed van Jezus. Met beleden zonden bedoel ik zonden die je hebt erkend en waarvoor God je vergeving heeft geschonken. Deze zonden worden ver van je verwijderd (zover het Oosten is van het Westen). Die zonden zijn denk ik voor God ook niet meer zichtbaar.
Blijven dus de onbeleden zonden over; dat waarvan je je niet hebt willen bekeren.

klopt wat je denkt.
In deze geschiedenis gaat het om de "leugen". "Gij zult niet liegen". Dat was de zonde die zij deden.

Andersom denkend is het zo, dat als iemand leeft binnen de richtlijnen van God (10 geboden inclusief sabbath) wordt je niet gestraft door YHWH....

Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 13 oktober 2010, 17:40
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: woensdag 13 oktober 2010, 17:54

I cannot believe I'm this dirty
I'm ashamed to even ask to be clean
'Cause I can't think of anyone less worthy
I have nothing to offer or to bring
I throw myself on Your mercy
I throw myself at Your feet
I throw my filth on the grace
of One who's beauty is beyond me
And I wait
And I wait

I'm not even sure how I got here
Wondered to this darkness from Your light
I still remember walking in the garden with You
Now I'm just stumbling through this night
I throw myself on Your mercy
And I wait
And I wait

Chorus:
I wait for Your rain to fall
The waves of Your grace wash over me
I wait for Your rain to fall
Strange how forgiveness comes so easily
When I call Your name
And wait for Your rain

Lord, this desert is killing me
My throat's dry from screaming Your name
I want to come home but the sands of time surround me
The dirt's finally covered my shame
So I throw myself on Your mercy
And I wait

"Wait for Your rain" door Todd Agnew:

http://www.youtube.com/watch?v=2EiV4yRdw04

Laatst aangepast door
ZINGA672
op woensdag 13 oktober 2010, 17:57
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 13 oktober 2010, 18:10

Diegene welke binnen de richtlijnen van God leeft, die heeft zijn genade al ontvangen Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 13 oktober 2010, 18:11

Toch voldoet het argument van God straft niet. Veel mensen kunnen daar niks mee. Of ze vinden Hem een strenge God, die op alles let wat ze doen, of ze zien Hem als een onredelijke God, die ons straft ook al kunnen we er niks aan doen. Dit schaadt in veel gevallen het beeld wat mensen van God hebben en zo is het ook niet bedoeld
De reden dat we niet zouden moeten zondigen, is omdat de zonde ons schaadt. In mijn eerste bijdrage heb ik weergegeven wat zonde voor onszelf betekent, en daar kunnen we ons het beste bewust van blijven.

Vergelijk het met de opvoeding van je kind. Als je van tevoren de nadruk alleen maar op straf legt, krijg je dat kinderen bang voor de straf worden. Als ze dan ongehoorzaam zijn, zijn ze bang voor straf, maar hebben ze niet door dat je sommige dingen gewoon beter niet kunt doen.
Als je ze uitlegt, dat als ze met bepaalde dingen zichzelf pijn doen, zullen ze veel minder geneigd zijn het uit te proberen.
Zo is het ook met de volwassene. Als we beseffen, dat we beter kunnen proberen om niet te zondigen, omdat we onszelf daarmee beschadigen, dan zijn we veel gemotiveerder om bepaalde dingen te laten.

Natuurlijk zijn er voorbeelden waarin God meteen laat zien dat Hij almachtig is. Maar dit oordelend handelen is alleen maar in uiterste gevallen.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 13 oktober 2010, 18:19

CHATULIEM619 schreef:
Toch voldoet het argument van God straft niet. Veel mensen kunnen daar niks mee. Of ze vinden Hem een strenge God, die op alles let wat ze doen, of ze zien Hem als een onredelijke God, die ons straft ook al kunnen we er niks aan doen. Dit schaadt in veel gevallen het beeld wat mensen van God hebben en zo is het ook niet bedoeld
De reden dat we niet zouden moeten zondigen, is omdat de zonde ons schaadt. In mijn eerste bijdrage heb ik weergegeven wat zonde voor onszelf betekent, en daar kunnen we ons het beste bewust van blijven.

Vergelijk het met de opvoeding van je kind. Als je van tevoren de nadruk alleen maar op straf legt, krijg je dat kinderen bang voor de straf worden. Als ze dan ongehoorzaam zijn, zijn ze bang voor straf, maar hebben ze niet door dat je sommige dingen gewoon beter niet kunt doen.
Als je ze uitlegt, dat als ze met bepaalde dingen zichzelf pijn doen, zullen ze veel minder geneigd zijn het uit te proberen.
Zo is het ook met de volwassene. Als we beseffen, dat we beter kunnen proberen om niet te zondigen, omdat we onszelf daarmee beschadigen, dan zijn we veel gemotiveerder om bepaalde dingen te laten.

Natuurlijk zijn er voorbeelden waarin God meteen laat zien dat Hij almachtig is. Maar dit oordelend handelen is alleen maar in uiterste gevallen.

Als mijn kinderen binnen de richtlijnen (regels in liefde) houden???? Worden ze ook niet "gestraft"..... Maar ze horen mijn richtlijnen wel te kennen....anders zou ik hun onterecht straffen.....
Het gaat om het weten en wat doe ik ermee....

Laatst aangepast door
MAR907
op donderdag 14 oktober 2010, 17:19
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: woensdag 13 oktober 2010, 22:33

CHATULIEM619 schreef:

Volgens mij was dat ook de aanpak van God in Genesis 2: 16: "En de Here God legde de mens het gebod op: Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten, maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven."
Bleek toch niet afdoende te helpen...

GrZ!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 13 oktober 2010, 22:35

ZINGA672 schreef:
Volgens mij was dat ook de aanpak van God in Genesis 2: 16: "En de Here God legde de mens het gebod op: Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten, maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven."
Bleek toch niet afdoende te helpen...

GrZ!
We moeten "bang" zijn voor de zonde, maar niet voor God.....
Naar boven

Auteur Bericht
MARY052

BerichtGeplaatst: donderdag 14 oktober 2010, 16:29

CHATULIEM619 schreef:

Amen Chat, want daar zit een heel groot verschil tussen!!!

Mary
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: donderdag 14 oktober 2010, 16:35

Ik geloof eerder in bang zijn voor de straf op de zonde.
Als kind zijnde deed je weleens iets, wat eigenlijk niet mocht, en je was bang voor de gevolgen, de straf die je ouders je zouden opleggen.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: donderdag 14 oktober 2010, 17:23

MARISKA601 schreef:
Ik geloof eerder in bang zijn voor de straf op de zonde.
Als kind zijnde deed je weleens iets, wat eigenlijk niet mocht, en je was bang voor de gevolgen, de straf die je ouders je zouden opleggen.

Precies, bang zijn voor de straf....leert zonde besef.....
Zonder straf is ook geen genade......
Men gaat dan voorbij aan de liefdevolle genade van God.....

Laatst aangepast door
MAR907
op donderdag 14 oktober 2010, 17:30
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: donderdag 14 oktober 2010, 21:38

CHATULIEM619 schreef:

Das niet volgens de Bijbel... De Bijbel spreekt over "de vreze des Heren" en "Ik zal u tonen, wie gij vrezen moet. Vreest Hem, die, nadat Hij gedood heeft, macht heeft om in de hel te werpen. Voorwaar, Ik zeg u, vreest Hem! (Lucas 12:5)
.

Het is helemaal niet van deze tijd om te denken in termen van 'zonde', 'straf' 'schuld' en angst'. We hebben het nu over ons 'Godsbeeld' ons 'Vaderbeeld' over 'innerlijke genezing' en het vinden je 'identiteit in Christus' en het 'worden wie je bent'. Deze begrippen komen niet uit de Bijbel maar uit de psychologie / psychotherapie. Ik zeg niet dat ze niet waardevol zijn, maar ik denk dat zowel de liefde als de vrees een plek horen te hebben in onze beleving. Deze beide horen in balans te zijn.

Als je ìets geproefd hebt van wie God is, hoe ontzagwekkend en heilig Hij is, dan kun je niet anders dan 'vrezen'. Die God wil je niet tegen je hebben.

Een straffende God mag dan niet 'van deze tijd' zijn, maar de essentie van het evangelie is nog altijd dat degene die in Jezus Christus gelooft niet verloren gaat en niet de straf ontvangt die hij heeft verdiend. Jezus is als rechter aangesteld en ieder mens ontvangt straks ook 'loon naar werken'.

Ons denken verandert met de tijd. In sommige dingen gaan wij vooruit (vinden wij) en andere zaken waren 'vroeger allemaal beter'.
Maar God is altijd volmaakt geweest; daarom is Hij gisteren, vandaag en morgen dezelfde.

Persoonlijk vind ik dat een christendom dat alleen maar uitgaat van een God die "wil dat wij gelukkig zijn" met uitsluitend oog voor de liefdevolle aspecten, gevaar loopt uit te monden in een slap christendom zonder ruggegraat.

Een christendom dat alleen oog heeft voor de ontzagwekkendheid van God, zonder daarbij aandacht te schenken aan Zijn onvoorstelbare liefde, boezemt inderdaad angst in en schept afstand tussen de mens en God. En dat terwijl God er nu juist alles aan gedaan heeft om die afstand te overbruggen.

Betreffende zondigen denk ik dat ook allebei een motivatie kunnen zijn om niet te zondigen. Zolang je de zonde niet haat, blijft het een strijd. Paulus zelf roept uit: "Ik ellendig mens!" Je mag als christen denk ik hierin groeien; sommige zonden zul je laten omdat je weet dat het van God niet MAG. Terwijl je er zelf nog geen hekel aan hebt. Andere zonden laat je omdat je Gods licht daarover hebt gezien en je ze haat. Naarmate we meer veranderen naar Zijn beeld denk ik dat we ook hierin zullen groeien.

GrZing!

Laatst aangepast door
ZINGA672
op donderdag 14 oktober 2010, 21:42
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 14 oktober 2010, 21:43

Zinga

Ik denk niet dat we bang hoeven te zijn voor God. De vreze des Heren waar je naar verwijst is meer een houding van ontzag dan angst in mijn ogen. Dan is de opmerking van Chat gewoon bijbels: angst voor God hoeven we niet te hebben, we moeten eerder de zonde vrezen...
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: donderdag 14 oktober 2010, 21:46

HENK710 schreef:
Zinga

Ik denk niet dat we bang hoeven te zijn voor God. De vreze des Heren waar je naar verwijst is meer een houding van ontzag dan angst in mijn ogen. Dan is de opmerking van Chat gewoon bijbels: angst voor God hoeven we niet te hebben, we moeten eerder de zonde vrezen...

Ben ik met je eens. Hoewel ik in de term 'vreze des Heren' iets meer zie dan alleen maar ontzag. Het heeft ook te maken met God serieus nemen.

Ok met de kanttekening dat dit alleen geldt voor degenen die Jezus Christus als zaligmaker hebben aangenomen. Degenen die Hem ongehoorzaam zijn hebben denk ik alle reden om te vrezen.

GrZing!

Laatst aangepast door
ZINGA672
op donderdag 14 oktober 2010, 21:49
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 12:56

ok en hoe zie je dan de eerste 3 hoofdstukken van openbaring?
en hebr 12?

4 Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde, 5 en gij hebt de vermaning vergeten, die tot u als tot zonen spreekt:
Mijn zoon, acht de tuchtiging des Heren niet gering,
en verslap niet, als gij door Hem bestraft wordt,
6 want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Here, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt.
7 Als tuchtiging hebt gij dit te dragen: God behandelt u als zonen. Want is er wel een zoon, die door zijn vader niet getuchtigd wordt? 8 Blijft gij echter vrij van de tuchtiging, welke allen ondergaan hebben, dan zijt gij bastaards, en geen zonen. 9 Voorts, de tuchtiging van onze vaders naar het vlees hebben wij ondergaan en wij zagen tegen hen op; zullen wij ons dan niet nog veel meer onderwerpen aan de Vader der geesten, en leven? 10 Want zíj hebben ons voor luttele dagen naar hun beste weten getuchtigd, maar Híj doet het tot ons nut, opdat wij deel verkrijgen aan zijn heiligheid. 11 Want alle tucht schijnt op het ogenblik zelf geen vreugde, maar smart te brengen, doch later brengt zij hun, die erdoor geoefend zijn, een vreedzame vrucht, die bestaat in gerechtigheid.
12 Heft dan de slappe handen op en strekt de knikkende knieën, 13 en maakt een recht spoor met uw voeten, opdat hetgeen kreupel is niet uit het lid gerake, doch veeleer geneze.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 15:22

DAVID923 schreef:
ok en hoe zie je dan de eerste 3 hoofdstukken van openbaring?
en hebr 12?

4 Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde, 5 en gij hebt de vermaning vergeten, die tot u als tot zonen spreekt:
en verslap niet, als gij door Hem bestraft wordt,
6 want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Here, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt.
7 Als tuchtiging hebt gij dit te dragen: God behandelt u als zonen. Want is er wel een zoon, die door zijn vader niet getuchtigd wordt? 8 Blijft gij echter vrij van de tuchtiging, welke allen ondergaan hebben, dan zijt gij bastaards, en geen zonen. 9 Voorts, de tuchtiging van onze vaders naar het vlees hebben wij ondergaan en wij zagen tegen hen op; zullen wij ons dan niet nog veel meer onderwerpen aan de Vader der geesten, en leven? 10 Want zíj hebben ons voor luttele dagen naar hun beste weten getuchtigd, maar Híj doet het tot ons nut, opdat wij deel verkrijgen aan zijn heiligheid. 11 Want alle tucht schijnt op het ogenblik zelf geen vreugde, maar smart te brengen, doch later brengt zij hun, die erdoor geoefend zijn, een vreedzame vrucht, die bestaat in gerechtigheid.
12 Heft dan de slappe handen op en strekt de knikkende knieën, 13 en maakt een recht spoor met uw voeten, opdat hetgeen kreupel is niet uit het lid gerake, doch veeleer geneze.

Tuchtigen is geen straffen. Tuchtigen is opvoeden, omgaan met vervolging en tegenslag.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 15:56

CHATULIEM619 schreef:
Tuchtigen is geen straffen. Tuchtigen is opvoeden, omgaan met vervolging en tegenslag.

Hey God straft wel dus!!!

5 en gij hebt de vermaning vergeten, die tot u als tot zonen spreekt:
en verslap niet, als gij door Hem bestraft
wordt,

Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 24 oktober 2010, 15:58
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 16:28

CHATULIEM619 schreef:

wat is het verschil?

en wat dacht je de plagen in openbaring?

of: 1kor 11

27 Wie dus op onwaardige wijze het brood eet of de beker des Heren drinkt, zal zich bezondigen aan het lichaam en bloed des Heren. 28 Maar ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker. 29 Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt. 30 Daarom zijn er onder u velen zwak en ziekelijk en er ontslapen niet weinigen. 31 Indien wij echter onszelf beoordeelden, zouden wij niet onder het oordeel komen. 32 Maar onder het oordeel des Heren worden wij getuchtigd, opdat wij niet met de wereld zouden veroordeeld worden.

(ander vertalingen zeggen straf i p v tuchtigen, is in de grondtekst hetzelfde.)

open b 2:

20 Maar Ik heb tegen u, dat gij de vrouw Izebel laat begaan, die zegt, dat zij een profetes is, en zij leert en verleidt mijn knechten om te hoereren en afgodenoffers te eten. 21 En Ik heb haar tijd gegeven om zich te bekeren, maar zij wil zich niet bekeren van haar hoererij. 22 Zie, Ik werp haar op het ziekbed en hen, die met haar overspel bedrijven, breng Ik in grote verdrukking, indien zij zich niet van haar werken bekeren. 23 En haar kinderen zal Ik de dood doen sterven en alle gemeenten zullen inzien, dat Ik het ben, die nieren en harten doorzoek; en Ik zal u vergelden, een ieder naar uw werken.

*

en nu laat ik het O.T nog even rusten, die staat helemaal bomvol....
en God is altijd dezelfde, gister, vandaag en moregn, tot in eeuwigheid.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 18:48

DAVID923 schreef:
wat is het verschil?

en wat dacht je de plagen in openbaring?

of: 1kor 11

27 Wie dus op onwaardige wijze het brood eet of de beker des Heren drinkt, zal zich bezondigen aan het lichaam en bloed des Heren. 28 Maar ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker. 29 Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt. 30 Daarom zijn er onder u velen zwak en ziekelijk en er ontslapen niet weinigen. 31 Indien wij echter onszelf beoordeelden, zouden wij niet onder het oordeel komen. 32 Maar onder het oordeel des Heren worden wij getuchtigd, opdat wij niet met de wereld zouden veroordeeld worden.

(ander vertalingen zeggen straf i p v tuchtigen, is in de grondtekst hetzelfde.)

open b 2:

20 Maar Ik heb tegen u, dat gij de vrouw Izebel laat begaan, die zegt, dat zij een profetes is, en zij leert en verleidt mijn knechten om te hoereren en afgodenoffers te eten. 21 En Ik heb haar tijd gegeven om zich te bekeren, maar zij wil zich niet bekeren van haar hoererij. 22 Zie, Ik werp haar op het ziekbed en hen, die met haar overspel bedrijven, breng Ik in grote verdrukking, indien zij zich niet van haar werken bekeren. 23 En haar kinderen zal Ik de dood doen sterven en alle gemeenten zullen inzien, dat Ik het ben, die nieren en harten doorzoek; en Ik zal u vergelden, een ieder naar uw werken.

*

en nu laat ik het O.T nog even rusten, die staat helemaal bomvol....
en God is altijd dezelfde, gister, vandaag en moregn, tot in eeuwigheid.

Je kunt idd benadrukken dat er momenten zijn dat God straft, maar dat is tevens een grote denkfout. Onze motivatie om niet te zondigen zou een intrinsieke motivatie moeten zijn. Nl. dat we vanuit onszelf zouden moeten weten wat de gevaren van zonde zijn. Straf is een extrensieke motivatie en daarvan is de werking beperkt. Als voor jou de enige motivatie om niet te zondigen is, dat je er straf voor krijgt, neemt die motivatie af zolang die straf uitgesteld wordt. Maar als je beseft, dat je jezelf straft, tekort doet met zonde, dan ben je veel gemotiveerder om bepaalde dingen te laten, omdat je weet dat ze je beschadigen.
God wil ons niet straffen, Hij wil ons helpen zonde te overwinnen. En in veel gevallen zien we iets als de straf van God terwijl het gewoon een gevolg van onze eigen zonde is.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 19:56

ik snap niet hoe je over al die directe en letterlijke Bijbelse voorbeelden kunt heenlezen en weer zeggen dat God niet straft.

Verder had ik het ook niet over de redn en motieven van het straffen, alleen dat het WEL gebeurd. en er een Bijbelse waarheid met voeten werd getreden.

hebr 12 heeft het precies over het waarom en hoe van tuchtigen.
daar hou ik het bij dit riekt naar de psychologisering van het geloof (vooral via de zielzorg)

Laatst aangepast door
DAVID923
op zondag 24 oktober 2010, 19:56
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 20:03

DAVID923 schreef:
ik snap niet hoe je over al die directe en letterlijke Bijbelse voorbeelden kunt heenlezen en weer zeggen dat God niet straft.

Verder had ik het ook niet over de redn en motieven van het straffen, alleen dat het WEL gebeurd. en er een Bijbelse waarheid met voeten werd getreden.

daar hou ik het bij dit riekt naar de psychologisering van het geloof (vooral via de zielzorg)

Begrijp me niet verkeerd broeder, ik zeg niet dat we in angst moeten leven, want:

1 Joh 4,18
De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.

En we willen de Geest niet bedroeven, uit liefde gehoorzamen we de Heer, en het doet ons pijn als we weer de fout in gaan, ik snap echt wel wat je bedoeld broeder en welke kant je op wou met deze post.
We willen God ABBA noemen. Maar dat doet niks af aan de vrese des Heere. ontzag en respect wat Hij verdiend. en het Bijbelse feit dat Hij wel straft (zie al die voorbeelden). God is niet te vergelijken met een papa uit een westers gezin anno 2010, ons Godsbeeld moet een volledige balans hebben, Bijbels.

. 1 Petr 4,17
Besef goed dat de tijd van het oordeel is aangebroken. Dat oordeel begint bij Gods eigen mensen. Als het bij ons begint, hoe zal het dan aflopen met hen die weigeren het evangelie van God te aanvaarden?
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 20:31

DAVID923 schreef:

Die psychologisering lijkt inmiddels in heel kerkelijk Nederland te zijn doorgedrongen en richt volgens mij meer schade aan dan menigeen beseft. Men beseft niet dat psychologische 'waarheden' nimmer zijn bewezen. De bijbelse waarheid heeft de 'steun' van de psychologie niet nodig. Ik geloof echt dat de bijbelse waarheden toegepast op ons dagelijkse leven heilzamer en helender werken dan alle psychologie en therapie bij elkaar.

Btw; welcome back David Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 23:06

DAVID923 schreef:

Die bijbelse voorbeelden hebben in hun letterlijke vorm mensen bang gemaakt voor God. En dat is niet juist. Als je nu eerst gelezen had wat ik met dit topic bedoelde, begreep je ook waar het om ging. De straf van de zonde is in eerste instantie de zonde zelf, die scheiding brengt tussen God en mens. Maar lees nu maar eerst eens het begin.....
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 23:30

CHATULIEM619 schreef:
Die bijbelse voorbeelden hebben in hun letterlijke vorm mensen bang gemaakt voor God. En dat is niet juist. Als je nu eerst gelezen had wat ik met dit topic bedoelde, begreep je ook waar het om ging. De straf van de zonde is in eerste instantie de zonde zelf, die scheiding brengt tussen God en mens. Maar lees nu maar eerst eens het begin.....

Ik denk dat het heel juist is. Mensen zijn bang voor God omdat God straft als zij zondigen. Dat is realiteit. Die angst voor God moet je niet wegnemen door de bijbel aan te passen, maar de houding van je hart. Als je God liefhebt wil je zijn geboden doen en hoef je niet bang te zijn voor straf.
Als je God niet liefhebt, wil je liever niet gehoorzamen en heb je reden om bang te zijn. Ergo: de mensen die bang zijn voor straf zouden eigenlijk liever gewoon hun eigen zin doen. (En geldt dat niet voor ieder van ons, af en toe heel soms?)

1 Johannes 4:18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit; want de vrees houdt verband met straf en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde.

Wij maken vaak onderscheid tussen het gevolg van de zonde (scheiding van God, ziekte of problemen) en de straf op de zonde. Maar God is Degene die deze 'gevolgen' aan de zonde heeft gekoppeld. Waar ligt dan het verschil?

Het probleem met het afzwakken van de straf die God geeft vind ik nog steeds het kruis van Jezus Christus. Dat was ONZE straf.
Ik denk eigenlijk ook dat wij ten lange na niet beseffen hoe slecht en zondig wij in vergelijking met God zijn. Wij denken nog veel te goed over onszelf en kunnen ons niet voorstellen dat wij echt verschrikkelijke straf verdienen. Maar de afstand tussen God en mensen was onoverbrugbaar totdat Jezus die slechtte.

GrZing!
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 18:00

CHATULIEM619 schreef:

misschien is dat gezonde angst, net als een tijger op je af stormt.
de zondige mens zal terecht de Heer moeten vrezen.
De vergeven christen is vergeven, maar God laat niet met zich sollen en tuchtigt zijn kinderen.

@ zinga, mooi verwoord, met alles eens... and ty!
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 18:41

ZINGA672 schreef:
Die psychologisering lijkt inmiddels in heel kerkelijk Nederland te zijn doorgedrongen en richt volgens mij meer schade aan dan menigeen beseft. Men beseft niet dat psychologische 'waarheden' nimmer zijn bewezen. De bijbelse waarheid heeft de 'steun' van de psychologie niet nodig. Ik geloof echt dat de bijbelse waarheden toegepast op ons dagelijkse leven heilzamer en helender werken dan alle psychologie en therapie bij elkaar.

Btw; welcome back David Knipoog smiley

ja idd die psychologie, vooral de mainstream psycho-anaysis van freud is humanistish, dus ; uit de kracht van de mens zelf, we moeten zelf onze ziel opbouwen, los van God. terwijl moeilijkheden juist soms een weg zijn naar de Heer.

2 cor 7:

9 thans verblijdt het mij, niet, dat gij bedroefd zijt geworden, maar dat de droefheid u tot inkeer heeft gebracht; want gij zijt bedroefd geworden naar Gods wil, zodat gij generlei nadeel van ons hebt geleden. 10 Want de droefheid naar Gods wil brengt onberouwelijke inkeer tot heil, maar de droefheid der wereld brengt de dood. 11 Want zie toch, wat juist deze ervaring van droefheid naar Gods wil u gebracht heeft: welk een ernst, meer nog, verontschuldiging, verontwaardiging, vrees, verlangen, ijver, bestraffing.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 18:59

DAVID923 schreef:
ja idd die psychologie, vooral de mainstream psycho-anaysis van freud is humanistish, dus ; uit de kracht van de mens zelf, we moeten zelf onze ziel opbouwen, los van God. terwijl moeilijkheden juist soms een weg zijn naar de Heer.

2 cor 7:

9 thans verblijdt het mij, niet, dat gij bedroefd zijt geworden, maar dat de droefheid u tot inkeer heeft gebracht; want gij zijt bedroefd geworden naar Gods wil, zodat gij generlei nadeel van ons hebt geleden. 10 Want de droefheid naar Gods wil brengt onberouwelijke inkeer tot heil, maar de droefheid der wereld brengt de dood. 11 Want zie toch, wat juist deze ervaring van droefheid naar Gods wil u gebracht heeft: welk een ernst, meer nog, verontschuldiging, verontwaardiging, vrees, verlangen, ijver, bestraffing.
Laten we eens terug gaan naar het begin van mijn stelling. Het valt me op David dat je daar helemaal niet op ingaat. Ik heb vanuit de bijbel aangegeven wat het gevolg is, de verandering in gedrag van zonde. Dit is geen psychologisch verhaal, omdat de psychologie begrippen als zonde ontkent. De mens is immers een produkt van nature en nurture, maar nooit wordt hij als verantwoordelijke gezien. Zijn psyche wordt onderzocht, maar men is niet wezenlijk in staat hem te veranderen.
De zonde echter beschadigt de mens. En de reden dat men niet zou moeten zondigen, is omdat men er zichzelf mee schaadt.
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 19:02

de reden dat men niet zou moeten zondigen is dat men de Heere God er zoveel verdriet mee doet..........!!

(als je niet zondigt omdat je jezelf schaadt, is ben je op jezelf gericht; als je niet zondigt omdat het God schaadt, is je hart op Hem gericht...... Knipoog smiley )

.

Laatst aangepast door
HANNAH810
op maandag 25 oktober 2010, 19:06
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 2 van 5