ChristianMatch

Forum

masturberen moet gewoon kunnen als vrijgezel christen ?
Ga naar pagina Vorige 1 ... 7 8 9 10 11 12 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 12:06

JOKE849 schreef:
Dan zal ik dat maar even snel doen door mijn mening te plaatsen:
(zoals gevraagd werd)
Mijn mening is helaas niet zo verhelderend denk ik.

De vraag is:
dit is al een bepaalde groep in een hokje plaatsen vind ik,
want waarom "vrijgezel christen?" Net of dat de getrouwden/
of degene in een relatie zich niet hiermee "bezondigen"
Dus dat is niet echt fair.

Daarbij denk ik dat we allemaal wel iets van normen en waarden
hebben meegekregen van huis uit, misschien in combinatie met de pynenburgkoek.

Sommige redenaties kan ik niet helemaal volgen: zoals als het écht
zonde was, zou het wel vernoemd staan in de Bijbel. Dus als iets niet
vernoemd staat, mag het. We hebben de 10 geboden en die worden
genoemd, maar hoeveel mensen, houden zich eraan? Dus er is niemand van ons die liegt, begeert, iemand dood wenst, en we hebben allemaal onze vijand lief!

Beter kun je dan de tekst gebruiken:
Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig.

- Is het nuttig om te doen?
- Is het het nog nuttiger om het hier bespreekbaar te maken?

Ik denk dat niemand zonder zonde is, of het nu gaat om dit onderwerp
of iets anders, maar niemand is volmaakt.

Hé Joke. Top dat je back on topic bent gegaan en jouw mening over dit onderwerp op een wel degelijk verhelderende manier hebt weergegeven. Ik ben het met je eens dat dit topic evengoed zou kunnen gaan over mensen die getrouwd zijn of op een andere manier in een relatie zitten. Degene die het topic ooit is begonnen kunnen we echter niet meer vragen waarom hij het alleen maar heeft over vrijgezelle christenen. Ik weet niet of hij van mening was dat het wel mag als je in een relatie zit en het daarom alleen heeft over vrijgezellen. Maar ik ben het wel met jou eens als je stelt dat mensen die getrouwd zijn/in een relatie zitten ook kunnen masturberen.

Jou redenatie wat betreft de vraag of het zondig is begrijp ik niet helemaal. Wil je daarmee zeggen dat iets volgens jou toch zondig kan zijn, terwijl niet in de Bijbel staat dat het zondig is? Dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje vergezocht, want dan kan alles wel zondig zijn. In mijn ogen is datgene zondig wat ook daadwerkelijk in de Bijbel vermeld wordt als zonde. En ja, je hebt helemaal gelijk als je stelt dat er tal van geboden zijn die door mensen worden overtreden. Niemand is zonder zonde en daarom is het goed te weten dat Jezus voor onze zonden is gestorven, opdat onze zonden vergeven zullen worden. Dat neemt niet weg dat we wel moeten proberen om niet te zondigen. Maar als je dan ook nog moet gaan bedenken wat mogelijk zondig is in Gods ogen, terwijl dat niet in de Bijbel staat dan wordt het in mijn ogen wel erg verwarrend allemaal. Daarom neem ik juist de Bijbel als leidraad om te toetsen of iets wel of niet zondig is.

Jij stelt ook heel terecht: “Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig”. Wat betreft de vraag over of het nuttig is om te doen…. Tja, als je alleen de bijdragen op dit topic al leest dan is het volgens sommigen wel nuttig en volgens anderen niet. Ik denk daarom dat iedereen zijn eigen persoonlijke afweging moet maken met de vraag of het nuttig is of niet. Feit is wel dat er mensen zijn die zich heel schuldig voelen als zij masturberen en ik vraag me af of het nuttig is om iets te doen, waar je je schuldig over voelt. De vraag is dan waarom zij zich schuldig voelen. Is dat omdat hen is aangepraat dat het zondig is om te doen, zelfs al staat dat niet in de Bijbel? Of heeft dat wellicht een hele andere reden.

Of het nuttig is om er op dit forum over te praten is een andere vraag die je terecht naar voren brengt. Als je naar de lengte van dit topic kijkt en naar de inhoudelijke bijdragen die geleverd zijn, dan is het blijkbaar een onderwerp wat wel leeft onder christenen. Volgens mij komt dit mee doordat dit onderwerp zo lang in de taboesfeer heeft gehangen. Mensen vinden het blijkbaar moeilijk om hierover te praten, maar op een forum als dit durven ze de discussie wel aan.

Betekent dit dat het nuttig is? Tja, wanneer is een discussie nuttig. Persoonlijk denk ik dat deze discussie nuttig is als het ertoe leidt dat mensen zich minder schuldig voelen. Want in mijn beleving zijn die schuldgevoelens ontrecht, juist omdat niet in de Bijbel staat dat zij zondig bezig zijn als zij masturberen. Dat wil niet zeggen dat ik meen dat iedereen het zou moeten doen. Ik denk dat een ieder zich vrij mag voelen om dat te doen waarbij hij of zij zich prettig voelt wat dit onderwerp betreft. En nee, ik meen niet dat dit geldt voor alle andere dingen die wel in de Bijbel worden vermeld als zonde. Hoewel niemand volmaakt is en niemand zonder zonde is, meen ik dat je er wel naar moet streven om het voorbeeld van Jezus te volgen en dus niet te zondigen. En als je probeert te leven naar wat Jezus zelf het belangrijkste gebod heeft genoemd, dan kom je daar volgens mij een heel eind mee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOKE849

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 13:53

De vraag of het nuttig is, dat is ieder voor zich en zullen de meningen
over verdeeld zijn.
nuttig (bn): bevorderlijk, bruikbaar, dienstbaar, dienstig, goed,
leerzaam, praktisch, productief, van dienst, van nut, voordelig, winstgevend

Lisa: Jou redenatie wat betreft de vraag of het zondig is begrijp ik niet helemaal. Wil je daarmee zeggen dat iets volgens jou toch zondig kan zijn, terwijl niet in de Bijbel staat dat het zondig is?

Mijn opmerking was meer bedoeld op je eigen woorden:
(Lisa) Als masturberen daadwerkelijk zondig zou zijn,
dan zou er toch wel ergens iets over te vinden zijn in de Bijbel
dunkt me. dit is een stukje wat jezelf
zet op 4 mei.......

Daaruit kwam het bij mij over dat jij vind dat als het
idd zonde is, het wel in de Bijbel vernoemd zou staan,
volgens jou staat het er niet!, dus is het geen zonde,
of begrijp ik jou verkeerd?

Mijn mening is dat ongeacht of het in de Bijbel genoemd
staat, dat ik hoop dat mensen toch geestelijk wel een zekere
vorm van volwassenheid hebben of zijn, waardoor ze zelfstandig genoeg zijn om zelf
te beoordelen of iets goed/slecht is. Of moet alles beschreven
en als goed of afgekeurd genoteerd staan?

Hij heeft ons niet als wezen achtergelaten.......

Naar jou mening zijn schuldgevoelens onnodig of onterecht in deze.
Wat is de taak van ons geweten eigenlijk? Waarom hebben we een geweten?
Is dit niet een innerlijke sensor.

Geweten
Het geweten (Duits: Gewissen, Grieks: syneidèsis, Latijn: conscientia,
dat wil zeggen "bij of met zichzelf weten") vergelijkt een aangeleerde,
ingeschapen of ingeboren ethische norm met een praktische situatie.
In de opvoeding wordt het geweten ontwikkeld omdat de ervaring leert
dat menselijke neigingen erdoor in toom gehouden kunnen worden.
Het geweten wordt metaforisch beschreven als de stem van het goede
in de menselijke geest. In (teken)films wordt het geweten vaak neergezet
als een engeltje dat op de schouder zit, en af en toe goede raad in het oor fluistert.
[bewerken]Pathologie

Om van een geweten te kunnen spreken, moet er een besef zijn van goed en fout. Wanneer dit besef niet aanwezig is, kan men hierop geen beroep doen en kan men een persoon niet in gebreke stellen voor het maken van foute beslissingen, maar dient deze persoon grondige psychische begeleiding te krijgen. Bij bepaalde persoonlijkheidsstructuren (bijvoorbeeld bij psychopaten of pathologische narcisten)
ontbreekt vaak dit besef van goed en fout en bijgevolg ook (een stuk van) het geweten. Ook bij jonge kinderen dient dit besef, dus een geweten, nog te ontwikkelen. Vermoedelijk begint het geweten zich te vormen rond de leeftijd van drie jaar. Bij zwaar mentaal geretardeerde personen is het mogelijk dat dit besef nooit of nauwelijks tot ontwikkeling komt.

Lisa: Hoewel niemand volmaakt is en niemand zonder zonde is, meen ik dat je er wel naar moet streven om het voorbeeld van Jezus te volgen en dus niet te zondigen.

Vraag je je in deze ook af of Jezus het deed? Ik tracht het voorbeeld van Hem wel te volgen en ernaar te leven, maar t is mij ook nog niet gelukt een zieke beter te maken, of op te staan uit de dood, het voelt wel of dat ik vaak onterecht gekruisigd wordt. Soms is het voor gelovigen al moeilijk om iemand te vergeven, of te accepteren, zoals deze is, laat staan liefhebben.

Misschien komt dit een beetje spottend over, maar zo is dit niet bedoeld.!!
Soms komt het over of dat gelovigen uit "eigen" beweging geen besef hebben van goed of kwaad en zich altijd maar schuilen achter God en de Bijbel. Wij kunnen onself heel wijs vinden en denken alle wijsheden te bezitten maar is het zo? zoals wij het zien, of houden we onzelf een beetje voor de gek.(?)

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk staat er, dus zullen wij ze Zijn wegen écht kennen ? (of kennen wij ze, zoals het ons uitkomt)

Geloven is vrijheid, hij heeft ons vrijgekocht, maar vaak laten we ons binden door regeltjes of wetjes of meningen door anderen opgelegd lijkt het wel. Een vrij mens is vaak vrolijker en opener dan iemand die vastgebonden zit, laat dat ons streven zijn. Elkaar vrijlaten en de ruimte geven.

En als het om jou schuldgevoel gaat Lisa (of anderen),
grow up!

Laatst aangepast door
JOKE849
op donderdag 12 mei 2011, 13:55
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 13:59

JOKE849 schreef:
Dan zal ik dat maar even snel doen door mijn mening te plaatsen:
(zoals gevraagd werd)
Mijn mening is helaas niet zo verhelderend denk ik.

De vraag is:
dit is al een bepaalde groep in een hokje plaatsen vind ik,
want waarom "vrijgezel christen?" Net of dat de getrouwden/
of degene in een relatie zich niet hiermee "bezondigen"
Dus dat is niet echt fair.

Daarbij denk ik dat we allemaal wel iets van normen en waarden
hebben meegekregen van huis uit, misschien in combinatie met de pynenburgkoek.

Sommige redenaties kan ik niet helemaal volgen: zoals als het écht
zonde was, zou het wel vernoemd staan in de Bijbel. Dus als iets niet
vernoemd staat, mag het. We hebben de 10 geboden en die worden
genoemd, maar hoeveel mensen, houden zich eraan? Dus er is niemand van ons die liegt, begeert, iemand dood wenst, en we hebben allemaal onze vijand lief!

Beter kun je dan de tekst gebruiken:
Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig.

- Is het nuttig om te doen?
- Is het het nog nuttiger om het hier bespreekbaar te maken?

Ik denk dat niemand zonder zonde is, of het nu gaat om dit onderwerp
of iets anders, maar niemand is volmaakt.

Het is inderdaad mooi geschreven wat hier boven staat maar wat vind je nu zelf eigenlijk? Want dé vraag die in deze topic gesteld wordt, beantwoord je met een wedervraag. Daarnaast lees ik dan wel een hele uiteenzetting over normen en waarden maar jouw antwoord op de topic-vraag vind ik niet terug.

Knipoog smiley

Laatst aangepast door
FRANKT627
op donderdag 12 mei 2011, 17:36
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 16:11

JOKE849 schreef:
De vraag of het nuttig is, dat is ieder voor zich en zullen de meningen
over verdeeld zijn.
nuttig (bn): bevorderlijk, bruikbaar, dienstbaar, dienstig, goed,
leerzaam, praktisch, productief, van dienst, van nut, voordelig, winstgevend

Lisa: Jou redenatie wat betreft de vraag of het zondig is begrijp ik niet helemaal. Wil je daarmee zeggen dat iets volgens jou toch zondig kan zijn, terwijl niet in de Bijbel staat dat het zondig is?

Mijn opmerking was meer bedoeld op je eigen woorden:
(Lisa) Als masturberen daadwerkelijk zondig zou zijn,
dan zou er toch wel ergens iets over te vinden zijn in de Bijbel
dunkt me. dit is een stukje wat jezelf
zet op 4 mei.......

Daaruit kwam het bij mij over dat jij vind dat als het
idd zonde is, het wel in de Bijbel vernoemd zou staan,
volgens jou staat het er niet!, dus is het geen zonde,
of begrijp ik jou verkeerd?

Mijn mening is dat ongeacht of het in de Bijbel genoemd
staat, dat ik hoop dat mensen toch geestelijk wel een zekere
vorm van volwassenheid hebben of zijn, waardoor ze zelfstandig genoeg zijn om zelf
te beoordelen of iets goed/slecht is. Of moet alles beschreven
en als goed of afgekeurd genoteerd staan?

Hij heeft ons niet als wezen achtergelaten.......

Naar jou mening zijn schuldgevoelens onnodig of onterecht in deze.
Wat is de taak van ons geweten eigenlijk? Waarom hebben we een geweten?
Is dit niet een innerlijke sensor.

Geweten
Het geweten (Duits: Gewissen, Grieks: syneidèsis, Latijn: conscientia,
dat wil zeggen "bij of met zichzelf weten") vergelijkt een aangeleerde,
ingeschapen of ingeboren ethische norm met een praktische situatie.
In de opvoeding wordt het geweten ontwikkeld omdat de ervaring leert
dat menselijke neigingen erdoor in toom gehouden kunnen worden.
Het geweten wordt metaforisch beschreven als de stem van het goede
in de menselijke geest. In (teken)films wordt het geweten vaak neergezet
als een engeltje dat op de schouder zit, en af en toe goede raad in het oor fluistert.
[bewerken]Pathologie

Om van een geweten te kunnen spreken, moet er een besef zijn van goed en fout. Wanneer dit besef niet aanwezig is, kan men hierop geen beroep doen en kan men een persoon niet in gebreke stellen voor het maken van foute beslissingen, maar dient deze persoon grondige psychische begeleiding te krijgen. Bij bepaalde persoonlijkheidsstructuren (bijvoorbeeld bij psychopaten of pathologische narcisten)
ontbreekt vaak dit besef van goed en fout en bijgevolg ook (een stuk van) het geweten. Ook bij jonge kinderen dient dit besef, dus een geweten, nog te ontwikkelen. Vermoedelijk begint het geweten zich te vormen rond de leeftijd van drie jaar. Bij zwaar mentaal geretardeerde personen is het mogelijk dat dit besef nooit of nauwelijks tot ontwikkeling komt.

Lisa: Hoewel niemand volmaakt is en niemand zonder zonde is, meen ik dat je er wel naar moet streven om het voorbeeld van Jezus te volgen en dus niet te zondigen.

Vraag je je in deze ook af of Jezus het deed? Ik tracht het voorbeeld van Hem wel te volgen en ernaar te leven, maar t is mij ook nog niet gelukt een zieke beter te maken, of op te staan uit de dood, het voelt wel of dat ik vaak onterecht gekruisigd wordt. Soms is het voor gelovigen al moeilijk om iemand te vergeven, of te accepteren, zoals deze is, laat staan liefhebben.

Misschien komt dit een beetje spottend over, maar zo is dit niet bedoeld.!!
Soms komt het over of dat gelovigen uit "eigen" beweging geen besef hebben van goed of kwaad en zich altijd maar schuilen achter God en de Bijbel. Wij kunnen onself heel wijs vinden en denken alle wijsheden te bezitten maar is het zo? zoals wij het zien, of houden we onzelf een beetje voor de gek.(?)

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk staat er, dus zullen wij ze Zijn wegen écht kennen ? (of kennen wij ze, zoals het ons uitkomt)

Geloven is vrijheid, hij heeft ons vrijgekocht, maar vaak laten we ons binden door regeltjes of wetjes of meningen door anderen opgelegd lijkt het wel. Een vrij mens is vaak vrolijker en opener dan iemand die vastgebonden zit, laat dat ons streven zijn. Elkaar vrijlaten en de ruimte geven.

En als het om jou schuldgevoel gaat Lisa (of anderen),
grow up!

He Joke. Wat betreft jouw vraag over de Bijbel. Ik meen inderdaad dat iets niet zondig is als niet in de Bijbel vermeld staat dat het zondig is. Ik beschouw de Bijbel namelijk als het woord van God, waar ik persoonlijk niets aan toe hoef te voegen. Dit neemt niet weg dat er wel mensen zijn die denken dat bepaalde dingen zondig zijn, terwijl die dingen helemaal niet in de Bijbel vermeld staan als zijnde zondig in Gods ogen. Het feit dat er veel mensen zijn die met onterechte schuldgevoelens kampen, geeft in mijn ogen aan dat het blijkbaar niet zo is dat iedereen altijd evengoed in staat is om zelf te bedenken of iets zondig is of niet, maar dat mensen hun eigen ideeën over wat wel of niet zondig is ook niet altijd toetsen aan wat in de Bijbel staat geschreven. Ik denk dat het juist daardoor ook geestelijk vrij maken als je ontdekt dat iets waar je je altijd schuldig over voelde, juist helemaal niet zondig is. Ik zeg dus niet dat alles beschreven moet staan wat goed is of afgekeurd moet worden. Ik zeg eerder dat mensen er geen dingen bij moeten verzinnen die niet in de Bijbel staan.

Wat betreft het geweten: Het geweten is iets wat is aangeleerd, zoals je zelf ook al aangaf toen je zei dat bij jonge kinderen het geweten nog tot ontwikkeling moet komen. En dat geweten wordt heel sterk beïnvloed door de normen en waarden die je van huis uit mee krijgt. Juist daarom kan het geweten ook niet leidend zijn in de beoordeling of iets zondig is of niet. Dat kun je uitsluitend en alleen toetsten door te lezen wat er in de Bijbel staat geschreven.

Overigens vraag ik me ook af wat je nu eigenlijk wilt zeggen met jouw toelichting op wat het geweten inhoud. Er zijn immers mensen die zich wel schuldig voelen als zij masturberen en er zijn mensen die zich helemaal niet schuldig voelen als zij dat doen. Ik heb niet het idee dat de mensen die zich niet schuldig voelen, niet over een geweten zouden beschikken. Je kunt dat in mijn ogen dan ook niet per definitie als graadmeter nemen. Reden temeer om toch eens te toetsen in de Bijbel of masturberen zondig is in Gods ogen. Als Hij namelijk niet aangeeft dat het zondig is, dan hoeven mensen daar dus in ieder geval niet over in te zitten. Of ze het dan vervolgens wel of niet doen, is een persoonlijke keuze. Om heel eerlijk te zijn maakt mij dat niet uit. Ik heb gewoon een beetje moeite met mensen die roepen dat iets zondig is, terwijl niet in de Bijbel vermeld staat dat iets zondig is. Maar goed, dat was je inmiddels vast al wel duidelijk.

Het voorbeeld van Jezus willen volgen impliceert volgens mij niet dat jij zieken geneest of probeert op te staan als de dood. En ja, jij zult ook ongetwijfeld het gevoel kennen dat je onterecht gekruisigd wordt. Dat geldt voor de meeste gelovigen (en waarschijnlijk net zo goed voor mensen die niet geloven). Er staat ook nergens in de Bijbel dat jouw leven makkelijk wordt op het moment dat je tot het geloof komt en ervoor kiest om het voorbeeld van Jezus te volgen. Wij leven als christenen nu eenmaal in dezelfde gebroken wereld als mensen die niet geloven. Wij mogen onze kracht echter wel putten uit het feit dat wij weten dat Jezus ons heeft vrijgekocht.

Het voorbeeld van Jezus proberen te volgen houdt voor mij in dat ik ernaar streef om te naar wat Jezus zelf het belangrijkste gebod heeft genoemd. Hij zei:“Heb God lief met heel uw hart, heel uw ziel, heel uw kracht en heel uw verstand. En heb uw naaste lief als uzelf.” Later heeft hij nog aangegeven dat je elkaar lief moet hebben zoals Hij ons heeft lief gehad. Als je daarnaar leeft zul je je bijna automatisch houden aan alle andere geboden die in de Bijbel genoemd staan. Dat wil echter niet zeggen dat het altijd even simpel is, want het is inderdaad ook voor gelovigen soms best moeilijk om een ander te vergeven of te accepteren zoals deze is, laat staan lief te hebben. Dit neemt niet weg dat je hier als christen wel voortdurend naar moet streven, hoe moeilijk dat soms ook is. Zoals ik al eerder zei: er staat nergens in de Bijbel dat het makkelijk is. En ja, iedereen gaat wel eens de mist in. Dat beseft God ook en Hij vraagt niet van ons dat we volmaakt zijn. Jezus is immers niet voor niets aan het kruis gestorven.

Ik vind het jammer te horen dat jij soms de indruk hebt dat gelovigen uit "eigen" beweging geen besef hebben van goed of kwaad en zich altijd maar schuilen achter God en de Bijbel. Weet je, ik meen het juist heel goed is om te schuilen achter of beter gezegd bij God. En ja, ik meen ook dat je de Bijbel mag beschouwen als Zijn Woord, waardoor Hij tot jou spreekt, waardoor je Hem beter kunt leren kennen, waardoor je kunt ontdekken welke geweldige beloftes Hij jou heeft gedaan. Dat is geen kwestie van je verschuilen achter de Bijbel. Evenmin is het een kwestie van denken dat ik zelf de wijsheid in pacht heb. Integendeel, het is juist een zoeken naar de wijsheid die ik in de Bijbel te lezen krijg om dat vervolgens toe te passen op mijn eigen leven. En nee, ik hoef Gods wegen niet écht te kennen, want dat gaat me toch niet lukken. Juist daarom is geloven voor mij veel meer een kwestie van vertrouwen op het feit dat ik weet dat Hij het goede met mij voor heeft.

Wat betreft jou stelling dat geloven vrijheid is en dat een vrij mens vrolijker en opener is dan iemand die vastgebonden zit, dat ben ik helemaal met jou eens. Feit is echter ook dat niet iedereen zich vrij voelt. Fijn als jij dat wel zo ervaart. Jij stelt dat het ons streven moet zijn om elkaar vrij te laten en de ruimte te geven. Op zich klinkt dat heel mooi, maar ik denk dat we best nog iets verder mogen gaan dan dat. Ik denk dat je ook best anderen mag helpen om de vrijheid te ervaren die jij zelf ervaart. Het gaat daarbij juist niet om iemand te binden aan wetjes, regeltjes of meningen. Het gaat daarbij veel meer om het verkondigen hoe groot Gods liefde en genade is, zodat anderen zich ook vrij gaan voelen net als jij.

Tenslotte wat jouw laatste opmerking betreft: Nou Joke, het gaat juist niet om mijn schuldgevoel. Gevoelens van schuld, angst, pijn, verdriet, schaamte, teleurstelling, etc. heb ik wel degelijk gekend in mijn leven. Maar al die gevoelens heb ik achter gelaten bij het kruis in de wetenschap dat Jezus ook voor mij is gestorven. Juist daarom heb ik mij vorig jaar laten dopen door onderdompeling, omdat ik heel bewust een persoonlijke keuze gemaakt heb voor een nieuw leven met Hem. Hoewel ik als kind een hele bijzondere relatie met God had, was die relatie namelijk compleet verwaterd door alles wat er was voorgevallen in mijn leven, tot het moment waarop God zelf ingreep. Vervolgens ben ik heel bewust op zoek gegaan naar de relatie die ik als kind met God heb gehad. En ja, die heb ik hervonden, in een zoektocht die ruim een jaar geduurd heeft en uiteindelijk dus geresulteerd heeft in mijn doop.

Juist door de enorme omwenteling in mijn leven zul je mij nooit tegen een ander horen zeggen: “als het om jouw schuldgevoel gaat.. grow up”. Ik zeg liever, wat kan ik voor jou doen, hoe kan ik jou helpen, wat kan ik voor jou betekenen… maar ja, dat is uiteraard ook een hele persoonlijke keuze die alles te maken heeft met hoe ik zelf in het leven sta. Ik wil hiermee niet de indruk wekken dat ik een oordeel uitspreek over jou laatste opmerking, want dat is juist niet mijn bedoeling. Ik geef alleen maar aan wat ik zelf zou zeggen op het moment dat ik verneem dat iemand kampt met schuldgevoelens of andere emoties waar hij of zij onder lijdt.

Laatst aangepast door
LISA610
op donderdag 12 mei 2011, 16:12
Naar boven

Auteur Bericht
JOKE849

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 17:17

Je hebt helemaal gelijk, sorrie dat ik het verkeerd opvat.
Naar boven

Auteur Bericht
DINI968

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 18:59

JOKE849 schreef:

er zijn vele oepsen op het forum Joke.........
ik vind dat je heel helder uiteenzet wat je bedoeld en als mensen dat niet begrijpen, ach wie begrijpt nu altijd een ander en zeker het geschreven woord?
Bovendien reageert ieder nav zijn eigen leven en ervaringen en teleurstellingen,pfffffffff oma is weer aan het preken................
Maar ik vind je eigen geweten een prima leidraad om je beslissingen op te stoelen. Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 19:06

JOKE849 schreef:

Geeft niets hoor, kan gebeuren. Laat het je er vooral niet van weerhouden om op het forum te blijven schrijven, ongeacht wat anderen daar ook van vinden of menen mee te moeten doen. De meeste mensen waarderen het alleen maar als zij een nieuweling op het forum aantreffen die zelfs het lef heeft om te reageren op de meer beladen onderwerpen en dat geldt zeker ook voor mij. Knipoog smiley Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: donderdag 12 mei 2011, 19:14

LISA610 schreef:
Geeft niets hoor, kan gebeuren. Laat het je er vooral niet van weerhouden om op het forum te blijven schrijven, ongeacht wat anderen daar ook van vinden of menen mee te moeten doen. De meeste mensen waarderen het alleen maar als zij een nieuweling op het forum aantreffen die zelfs het lef heeft om te reageren op de meer beladen onderwerpen en dat geldt zeker ook voor mij. Knipoog smiley Knipoog smiley

Eerlijk gezegd kan ik niet meer volgen. Wie schreef welke reactie? Waar gaat het nog over? Waarom niet gewoon eens duidelijk antwoorden...het lijkt nu wel een openbaar onderonsje dat zo ingewikkeld is dat niemand het nog begrijpt...

Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOKE849

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 mei 2011, 11:47

DINI968 schreef:
er zijn vele oepsen op het forum Joke.........
ik vind dat je heel helder uiteenzet wat je bedoeld en als mensen dat niet begrijpen, ach wie begrijpt nu altijd een ander en zeker het geschreven woord?
Bovendien reageert ieder nav zijn eigen leven en ervaringen en teleurstellingen,pfffffffff oma is weer aan het preken................
Maar ik vind je eigen geweten een prima leidraad om je beslissingen op te stoelen. Engeltje smiley

Nou ik ben blij met zo n oma als jij hoor, Kussende smiley af en toe moet ook ik nog
wat bijgestuurd en gecorrigeerd worden. Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MAUREEN217

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 mei 2011, 11:54

Een heel boekwerk, ik heb niet alles gelezen, maar wat ik heb gelezen vond ik best boeiend, hoe anderen hierover denken. Zelf ben ik op zoek geweest in de bijbel om te weten of er over dit onderwerp iets staat, maar helaas, er staat zoals jullie al bekent niets van in.
Maar wat ik wel weet, is als de Geest van God in je woont, Hij je onderwijst wat goed is en wat fout, en als je je er niet bij voelt, moet je er mee stoppen, zo simpel is dat. Een ieder moet dat bij zichzelf nagaan.wat de een als verkeert ziet, kan de ander als goed ervaren of andersom. Je moet er zelf mee dealen.
Naar boven

Auteur Bericht
RONNY104

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 mei 2011, 13:02

zoveel staat niet letterlijk geschreven in de bijbel..de bijbel is bedoelt
om het op de juiste manier te interpreteren daarvoor hebben we bijbelgeleerde die hiervoor jaren geleerd en gestudeerd hebben.
in de bijbel staat ook niet gij zult niet de lucht bevuilen met uitlaatgassen..
moeten we daarom dat dan maar wel doen...of juist niet...
Naar boven

Auteur Bericht
MAUREEN217

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 mei 2011, 14:26

Beste Ronny, ben het volkomen met je eens, eerder heb ik het ook zo gebracht. Maar men kon mij niet volgen. Daarom probeer ik het op deze manier hier moet je letterlijk met bijbelteksten gooien, anders word het niet gepakt of begrepen.
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 mei 2011, 16:00

MAUREEN217 schreef:
Beste Ronny, ben het volkomen met je eens, eerder heb ik het ook zo gebracht. Maar men kon mij niet volgen. Daarom probeer ik het op deze manier hier moet je letterlijk met bijbelteksten gooien, anders word het niet gepakt of begrepen.

Neen Maureen, dat is nu net het punt. Je moet bij deze vraag niet met bijbelteksten gooien want er staat helemaal niets in de Bijbel over matrubatie.

Er wordt een vraag gesteld en vele geven een uiteenzetting over van alles en nog wat maar ze vergeten (durven niet) hun mening zeggen of het voor hen kan of niet. Rond de pot draaien, goochelen met woorden maar de vraag blijft bij sommige onbeantwoord. Terwijl eigenlijk alleen een 'ja' of een 'neen' volstaat met eventueel daarbij een toelichting.
Naar boven

Auteur Bericht
MAUREEN217

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 mei 2011, 17:32

Beste Ftank, dat zei ik ook, toch!
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 mei 2011, 17:39

MAUREEN217 schreef:
Beste Ftank, dat zei ik ook, toch!

Ja, maar anderen begrijpen precies niet goed wat een vraag inhoud.
Er kan soms een praatcultuur zijn waar je heel veel woorden gebruikt maar eigenlijk niets zegt.
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator

BerichtGeplaatst: maandag 16 mei 2011, 14:47

Lieve mensen, let erop dat je on-topic blijft.
Berichten waar niets instaat wat met het onderwerp te maken heeft, worden verwijderd.
Naar boven

Auteur Bericht
RONNY104

BerichtGeplaatst: maandag 16 mei 2011, 17:05

FRANKT627 schreef:
Ja, maar anderen begrijpen precies niet goed wat een vraag inhoud.
Er kan soms een praatcultuur zijn waar je heel veel woorden gebruikt maar eigenlijk niets zegt.
O jij gaat maar een paar keer per jaar naar de kerk vandaar!
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 16 mei 2011, 17:08

RONNY104 schreef:

PARDON?? Boze smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 16 mei 2011, 17:15

RONNY104 schreef:

Je moet bovenstaande eens even lezen van Judith, zij schreef streng doch rechtvaardig on-topic blijven......
En ik zie de link niet zo tussen een paar keer of 52 keer naar de kerk gaan en masturberen Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: maandag 16 mei 2011, 17:18

WILLEMIJN232 schreef:
Je moet bovenstaande eens even lezen van Judith, zij schreef streng doch rechtvaardig on-topic blijven......
En ik zie de link niet zo tussen een paar keer of 52 keer naar de kerk gaan en masturberen Verraste, verbaasde smiley

Ik zie het verband ook niet W-tje maar ik ben er zeker van dat Ronny ons gaat uitleggen wat hij bedoelde.
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: maandag 16 mei 2011, 17:24

FRANKT627 schreef:
Ik zie het verband ook niet W-tje maar ik ben er zeker van dat Ronny ons gaat uitleggen wat hij bedoelde.

Nou ik sluit me ook aan, bij het rijtje wachtende op Ronny's antwoord
Naar boven

Auteur Bericht
RONNY104

BerichtGeplaatst: maandag 16 mei 2011, 17:25

opmerking van Frank,
Je moet bij deze vraag niet met bijbelteksten gooien want er staat helemaal niets in de Bijbel over matrubatie.

*de vraag is of een christen mag mastruberen.
dus ja als je maar een paar keer naar de kerk gaat dan denk ik niet
dat je van zo een iemand kan verwachten de bijbel te kennnen vandaar..

Laatst aangepast door
RONNY104
op maandag 16 mei 2011, 17:27
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: maandag 16 mei 2011, 17:28

RONNY104 schreef:
de vraag is of een christen mag mastruberen.

Oei wat een veroordeling Ronny, maar is dat het antwoord op de vraag Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: maandag 16 mei 2011, 17:32

RONNY104 schreef:
opmerking van Frank,
Je moet bij deze vraag niet met bijbelteksten gooien want er staat helemaal niets in de Bijbel over matrubatie.

Nou jongen, ik zou je wat kunnen vertellen over mijn verleden maar aangezien ik bij de katholieken strekking hoor zal dat toch weer des duivels zijn...

ik zou je best met enkele Bijbelse termen rond de oren kunnen slagen maar dat doe ik maar niet aangezien het onderwerp van de topic.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 16 mei 2011, 17:36

RONNY104 schreef:
opmerking van Frank,

Ik snap het nog niet.....als je maar een paar keer naar de kerk gaat mag het wel? en anders niet?
Ik weet van geen een cm lid hoe vaak en wanneer ze naar de kerk gaan......jij blijkbaar wel.....
En dan nog......Nee, Ronnie, je moet met betere argumenten komen.....
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 16 mei 2011, 17:41

FRANKT627 schreef:
Nou jongen, ik zou je wat kunnen vertellen over mijn verleden maar aangezien ik bij de katholieken strekking hoor zal dat toch weer des duivels zijn...

ik zou je best met enkele Bijbelse termen rond de oren kunnen slagen maar dat doe ik maar niet aangezien het onderwerp van de topic.

Je kreeg net vandaag een knipoog van Judith Frank, dus blijf maar bij het masturberen en niet bij jouw kerkgang........(geldt naar een kerkdienst kijken op tv ook) Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 16 mei 2011, 17:44

RONNY104 schreef:
opmerking van Frank,

hahaha; je zou eens moeten weten, ronny!!
je zou je wellicht drie maal in de rondte schamen!!

er zijn mensen die zelden de kerk binnengaan;
maar er dan gewoonweg blijven,
en dus niet nog eens hoeven gaan.
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: maandag 16 mei 2011, 17:46

WILLEMIJN232 schreef:
Je kreeg net vandaag een knipoog van Judith Frank, dus blijf maar bij het masturberen en niet bij jouw kerkgang........(geldt naar een kerkdienst kijken op tv ook) Verraste, verbaasde smiley

W-tje, als Judith straks die knipoog verwijderd Huilende smiley, smiley in tranen heeft door jouw toedoen ben ik heel boos op jou...

maar laten we ons niet overgeven aan slow chatten.
Het onderwerp van deze topic is best wel ernstig omdat het overladen is met veel taboes die het genieten wel eens in de weg zou kunnen staan. En laat ons eerlijk zijn: we genieten allemaal wel eens graag. Een mooie film, een pilske, lekker eten, genieten van de aandacht, muziek...enz.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: maandag 16 mei 2011, 17:55

RONNY104 schreef:
opmerking van Frank,

Nou dank je wel... uche uche... Gefrustreerde smiley

Wees alsjeblieft een beetje voorzichtig met dit soort uitspraken Ronny, het is misschien heel handig om eerst te weten waarom iemand bijv. weinig naar een kerk gaat... bovendien gaat het in dit topic niet over kerkgang maar over "masturberen"...
Ik vind het heel spijtig dat je zo over iemand gaat schrijven... Twijfelende smiley hoop dat je in het vervolg wat meer nadenkt voor je iets plaatst.
Alvast bedankt !

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op maandag 16 mei 2011, 17:57
Naar boven

Auteur Bericht
RONNY104

BerichtGeplaatst: maandag 16 mei 2011, 18:13

uh ok...als 1 iemand er wat van zegt Frank bijvoorbeeld ok..maar lol..
11 berichten.

Laatst aangepast door
RONNY104
op maandag 16 mei 2011, 18:15
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 7 8 9 10 11 12 Volgende
Pagina 10 van 12