Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 20:58
|
|
|
HARALD285 schreef: | Als je het op die manier leest wel ja, Maar de verantwoordelijkheid ligt ook bij de mens(Adam), en het schuldgevoel neemt juist af als je het bij God brengt. Kijk hier voor ook maar naar de opbouw van vele psalmen, schuld, schuldbelijdenis, bevrijding. | begin je wel iedere keer bij dat schuldgevoel? Zou het niet fijner zijn te beginnen vanuit de liefde van God?
HARALD285 schreef: | Kern van de verbond, geen haar van mijn hoofd kan vallen zonder de wil van mijn Hemelse Vader, bevrijdend genoeg? | Ervaar jij Gods bescherming en leiding als bevrijding?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HARALD285
|
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 21:40
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | begin je wel iedere keer bij dat schuldgevoel? Zou het niet fijner zijn te beginnen vanuit de liefde van God? |
Natuurlijk, maar dat doen we toch ook, dat heeft Jezus ons zelf geleerd; Onze Vader die in de Hemelen zijt... Daarnaast is God niet alleen liefde, maar ook een verterend vuur.
CHATULIEM619 schreef: | Ervaar jij Gods bescherming en leiding als bevrijding? |
Absoluut, Zijn bescherming en leiding is de basis van de relatie tussen God en mens.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:08
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ieder mens is in mijn ogen belangrijk Henk. Het wordt teveel kijken naar, ipv beleven Henk. Dus als men zich niet goed voelt ligt het niet aan de leer, maar over hoe je ernaar kijkt. Op dat moment leg je weer de verantwoording bij de mensen neer. En het schuldgevoel neemt alleen maar toe. Wie ervaart de verbondstheologie als bevrijdend en op wat voor manier dan? |
Ieder mens blijft ook verantwoordelijk, Chatuliem. Dat geldt zowel binnen verbondsdoop als geloofsdoop. Dat bij verbondsdoop ineens meer schuldgevoel aangepraat wordt, is puur jouw invulling. Het is zeker niet gebaseerd op feiten binnen de verbondsleer.
Zoals al aangegeven ben ik een van de vele protestanten die de verbondstheologie als bevrijdend ervaar, puur omdat we ervaren dat binnen de verbondstheologie Gods onophoudelijke zorg voor Zijn schepping zo nadrukkelijk naar voren komt. Het is dus echt niet te verkopen dat verbondstheologie hoe dan ook niet bevrijdend zou werken/voelen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:11
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Ik vergelijk het altijd een beetje met lid worden van een andere vereniging sus, sportvereniging , muziekvereniging. Ook die hebben allemaal een regelement, dat is ook nodig om orde te houden.
Als ik daar lid van wil worden zal ik het vast niet met alle regeltjes maar dien ik me daar wel aan te houden. Zint dat me niet is het voor mij een teken dat het niet de juiste vereniging voor mij is.
Ik denk dan ook dat je een kerk zonder richtlijnen nergens gaat vinden. Ik heb een poosje heel veel verschillende kerken bezocht, gewoon om te kijken wat me trok en wat me niet trok. En eigenlijk hadden ze allemaal dingen waar ik me in kon vinden, maar ook allemaal wel iets waar ik me minder in kon vinden. Ik denk dat het dan zoeken is naar een gemeente die dingen heeft die je wat minder vind, maar waar je je bij neer kan leggen. De perfecte gemeente bestaat nu eenmaal niet. |
Dat mag je van mij zo zien Annette, maar ik blijf het raar vinden als ik bijv. in de kerk moet gaan blijven zitten, terwijl er het heilig avondmaal gevierd wordt... dat is geen regel die God instelt en ik vind dat daar naar gekeken zou moeten worden. Ieder die met zijn hart gelooft in de genade van Jezus Christus zou daar mijns inziens mogen zitten, als regeltje mogen ze stellen belijdende leden, maar ik vind dat ze de regels tever doortrekken in dat geval.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:13
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | begin je wel iedere keer bij dat schuldgevoel? Zou het niet fijner zijn te beginnen vanuit de liefde van God? | Dat is nu juist de kerngedachte binnen de verbondstheologie. Gods liefde is de start van alles. Vanuit die liefde heeft Hij ons geschapen. Vanuit die liefde wil Hij al vanaf het eerste begin onze Vader zijn. Vanuit die liefde wil Hij ons ook ondersteunen op onze weg vol gebrokenheid. Vanuit die liefde blijft Hij naar ons omzien, hoe vaak we ook vallen. Vanuit die liefde wil Hij ons Zijn Geest geven om zo Zijn Wezen in ons leven weer meer zichtbaar te laten zijn, zoals Hij het ooit bedoeld heeft. Zo werkt God in Zijn Verbond, waarin wij onze kinderen vanaf het eerste begin mogen laten delen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:13
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Thomas, ikzelf heb natuurlijk gevraagd om die reactie. Ik weet wel dat Hannah er zelf anders over denkt dan hier voorgeschreven staat. Ik lees de humor wel, en beschouw het niet als een persoonlijke aanval. Laten we de humor ervan inzien. |
Voor mij persoonlijk hebben de Dordtse leerregels geen waarde, ik leid ze ook niet uit de Bijbel af. Het is voor mij een uiterlijk kenmerk van vasthouden aan oude zekerheden en meer niet. En het getiktak heen en weer moet inderdaad ook wat luchtigs en relativerends hebben. Hannah reageert vanuit een behoudende traditie maar vertaalt het gewetensvol en menselijk. Daar kunnen ze in haar kringen nog van leren. Bedenk wel dat velen hier anders over deze thesen denken en iedere afwijking van traditie als een aanval op de kerk zelf zien. Onderwijskrachten wordt nog wel eens gevraagd deze regels te onderschrijven naast nog andere binnenkerkelijke dingen ook.
Thomas, die daarover niet eens peinst.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:32
|
|
|
HENK710 schreef: | Ieder mens blijft ook verantwoordelijk, Chatuliem. Dat geldt zowel binnen verbondsdoop als geloofsdoop. Dat bij verbondsdoop ineens meer schuldgevoel aangepraat wordt, is puur jouw invulling. Het is zeker niet gebaseerd op feiten binnen de verbondsleer.
Zoals al aangegeven ben ik een van de vele protestanten die de verbondstheologie als bevrijdend ervaar, puur omdat we ervaren dat binnen de verbondstheologie Gods onophoudelijke zorg voor Zijn schepping zo nadrukkelijk naar voren komt. Het is dus echt niet te verkopen dat verbondstheologie hoe dan ook niet bevrijdend zou werken/voelen. | Ik stel een gewone vraag Henk, zonder dat ik dat voor een ander invul. En ik probeer oprecht te interpreteren wat jij onder bevrijding verstaat. En het antwoord dat je geeft is dat God voor je zorgt. Wat is het bevrijdende element daarin?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:37
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik stel een gewone vraag Henk, zonder dat ik dat voor een ander invul. En ik probeer oprecht te interpreteren wat jij onder bevrijding verstaat. En het antwoord dat je geeft is dat God voor je zorgt. Wat is het bevrijdende element daarin? |
De onophoudelijke zorg (want dat is wat ik aangeef) bestaat in het steeds weer geven van een nieuwe kans, in het mogen delen in Zijn Geest, in het leven zonder juk. Zeer bevrijdend dus.
Verder vind ik niet dat je omtrent dat schuldgevoel een vraag stelt, maar eigenlijk steeds weer wilt doen voorkomen alsof verbondsdopers mensen een schuldgevoel aanpraten. En ja, daar word ik elke keer weer een beetje moe van...
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op donderdag 6 mei 2010, 22:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 22:40
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Voor mij persoonlijk hebben de Dordtse leerregels geen waarde, ik leid ze ook niet uit de Bijbel af. Het is voor mij een uiterlijk kenmerk van vasthouden aan oude zekerheden en meer niet. En het getiktak heen en weer moet inderdaad ook wat luchtigs en relativerends hebben. Hannah reageert vanuit een behoudende traditie maar vertaalt het gewetensvol en menselijk. Daar kunnen ze in haar kringen nog van leren. Bedenk wel dat velen hier anders over deze thesen denken en iedere afwijking van traditie als een aanval op de kerk zelf zien. Onderwijskrachten wordt nog wel eens gevraagd deze regels te onderschrijven naast nog andere binnenkerkelijke dingen ook.
Thomas, die daarover niet eens peinst. | Ik heb ze eens doorgelezen Thomas. En ik zie ze meer als een verweerschrift, dan dat ze duidelijk maken wat voor hun de liefde van God inhoudt. In hun verantwoording lees ik dat ze de Arminianen op het matje hebben willen roepen, dat ze niet kwamen en dat ze daarom als ketters werden gekwalificeerd. Vreemd, zelf zijn ze door de Inquisitie vervolgd om honderd jaar later zelf de rol van de inquisitie over te nemen. Dezelfde patronen zie ik dus ook weer terug. En dat stemt mij verdrietig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ELOY025
|
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 23:06
|
|
|
HENK710 schreef: | Dat is nu juist de kerngedachte binnen de verbondstheologie. Gods liefde is de start van alles. Vanuit die liefde heeft Hij ons geschapen. Vanuit die liefde wil Hij al vanaf het eerste begin onze Vader zijn. Vanuit die liefde wil Hij ons ook ondersteunen op onze weg vol gebrokenheid. Vanuit die liefde blijft Hij naar ons omzien, hoe vaak we ook vallen. Vanuit die liefde wil Hij ons Zijn Geest geven om zo Zijn Wezen in ons leven weer meer zichtbaar te laten zijn, zoals Hij het ooit bedoeld heeft. Zo werkt God in Zijn Verbond, waarin wij onze kinderen vanaf het eerste begin mogen laten delen. |
heel mooi omschreven Henk.
je hebt het geheel omschreven zoals ook in mijn ogen Hij het ooit bedoeld heeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 6 mei 2010, 23:48
|
|
|
HENK710 schreef: | De onophoudelijke zorg (want dat is wat ik aangeef) bestaat in het steeds weer geven van een nieuwe kans, in het mogen delen in Zijn Geest, in het leven zonder juk. Zeer bevrijdend dus.
Verder vind ik niet dat je omtrent dat schuldgevoel een vraag stelt, maar eigenlijk steeds weer wilt doen voorkomen alsof verbondsdopers mensen een schuldgevoel aanpraten. En ja, daar word ik elke keer weer een beetje moe van... | Henk, als twee mensen op het forum aangeven dat het verbond hun niet geholpen heeft bij het vinden van de liefde van God, is het toch terecht om daar over door te vragen. En nog steeds krijg ik het gevoel dat ik catechesatielessen terug krijg en niet de persoonlijke beleving. Ik mis een bepaalde logica, maar als ik over bevrijding praat, dan komt het woord zorg niet bij mij boven. Het is niet het eerste waar ik bevrijding aan refereer. Het zijn theologisch correcte antwoorden, maar wat betekent het in de praktijk. Het blijven kunstmatige antwoorden in mijn ogen.
Voor mij staat bevrijding in eerste instantie voor bevrijding van schuld. Ten tweede staat bevrijding het ontvangen van het kindschap van God. Dat betekent heel concreet dat ik in vrijmoedigheid bij hem mag binnen gaan en Zijn liefde voor mij mag ontvangen. Deze vrijheid en vrijmoedigheid vormen de basis van mijn relatie met God. Ik mag Zijn liefde ontvangen en in Zijn liefde leven. Het betekent ook voor mij, dat ik als kind van Hem mag genieten van Zijn aanwezigheid in mijn leven, de relatie bestaat niet alleen meer als zondaar en Heilige, maar ook als kind en vader. Later mag ik samen met Hem in de hemel zijn, vrij van alle beperkingen die deze wereld oplevert. En zal de vreugde in Zijn aanwezigheid zijn. Dit zijn de woorden die bij mij opborrelen als ik over bevrijding spreek.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 mei 2010, 10:01
|
|
|
DIKKIE717 schreef: | hannah, hoe verklaar jij je godzalige leven, ( als ik zo vrijmoedig mag zij, om het zo te interpreteren) met CM.? |
ik begrijp de strijdigheid tussen beiden niet, dikkie? cm is een christelijke site, waar christenen elkaar ontmoeten, dus lijkt het me logischer om hier rond te hangen, dan op relatie-planet oid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 mei 2010, 11:45
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | En nog steeds krijg ik het gevoel dat ik catechesatielessen terug krijg en niet de persoonlijke beleving. Ik mis een bepaalde logica, maar als ik over bevrijding praat, dan komt het woord zorg niet bij mij boven. Het is niet het eerste waar ik bevrijding aan refereer. |
Dus omdat jij er niet direct aan denkt, klopt het niet? Gelukkig heeft God andere logica
CHATULIEM619 schreef: | Voor mij staat bevrijding in eerste instantie voor bevrijding van schuld. Ten tweede staat bevrijding het ontvangen van het kindschap van God. Dat betekent heel concreet dat ik in vrijmoedigheid bij hem mag binnen gaan en Zijn liefde voor mij mag ontvangen. Deze vrijheid en vrijmoedigheid vormen de basis van mijn relatie met God. Ik mag Zijn liefde ontvangen en in Zijn liefde leven. Het betekent ook voor mij, dat ik als kind van Hem mag genieten van Zijn aanwezigheid in mijn leven, de relatie bestaat niet alleen meer als zondaar en Heilige, maar ook als kind en vader. Later mag ik samen met Hem in de hemel zijn, vrij van alle beperkingen die deze wereld oplevert. En zal de vreugde in Zijn aanwezigheid zijn. Dit zijn de woorden die bij mij opborrelen als ik over bevrijding spreek. | En dit klinkt praktisch en niet theologisch Bovendien beschrijf jij in heel veel woorden wat ik al beschreef in mijn reactie, want ook jij geeft te kennen dat bevrijding staat voor nieuwe kans in je leven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 mei 2010, 11:55
|
|
|
HENK710 schreef: | Dus omdat jij er niet direct aan denkt, klopt het niet? Gelukkig heeft God andere logica
En dit klinkt praktisch en niet theologisch Bovendien beschrijf jij in heel veel woorden wat ik al beschreef in mijn reactie, want ook jij geeft te kennen dat bevrijding staat voor nieuwe kans in je leven. | Als ik vraag naar een persoonlijke beleving is dat per definitie praktisch en niet theologisch.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 7 mei 2010, 12:00
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Als ik vraag naar een persoonlijke beleving is dat per definitie praktisch en niet theologisch. |
Kijk nog eens naar je eigen antwoord dan En vergelijk dat daarna ook nog eens met mijn antwoord:
- net zo praktisch;
- met dezelfde boodschap.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BERT168
|
|
Geplaatst: zondag 9 mei 2010, 01:49
|
|
|
ik zal ook eens even wat neerzetten hier,is al weer een hele tijd geleden.
het lijkt wel of er meerdere onderwerpen spelen binnen dit topic? ik wil graag even bij het onderwerp blijven. in het vorige forem (jaar geleden ofzo..)heb ik eens een vraag gesteld over de kinderdoop maar hier nooit echt een antwoord op gekregen eingelijk.
dus stel ik graag nog een keer,zo houden ik jullie mooi actief...
we hebben dit onderwerp al vaker besproken en waren er de vorige keer al uit dat de methode van besprenkeling niet die methode is die ons door God gegeven is maar van oorsprong werd men ondergedompeld,toen de 1e gemeenten zijn ontstaan.
mn vraag is dus ook de volgende: mogen wij als mensen zelf een doopmethode bedenken? want dat is precies wat er gebeurd is ergens in de middeleeuwen(?)toen de kinderdoop is ingesteld toch?
de gene die op een ander methode gekomen is,moet toch wel gedacht hebben van...''die methode van onderdompeling rammeld aan alle kanten,dus moeten we maar een betere methode bedenken...'' dat zou betekenen dat God steken heeft laten vallen,of mogen we aannemen dat de methode van onderdompeling uit de bijbel toch 100% goed is?
graag gewoon antwoord op de vraag als het kan, geen details over wat de kinderdoop inhoudt,want dat heeft niks met de vraag te maken.
ben benieuwd... groet, Bert
Laatst aangepast door
|
BERT168
|
op zondag 9 mei 2010, 02:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 9 mei 2010, 10:37
|
|
|
Het volk Irael werd in de woestijn besprenkeld met bloed, als teken van het verbond. En waarom dan? Waarom was dat nodig? Wel, omdat aan dat bloed van de Here Jezus Christus, inderdaad een belofte vast zit. De belofte van reiniging, en vergeving. Dus ook de kleine kinderen werden besprenkeld met bloed.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RIK120
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 16:12
|
|
|
HENK710 schreef: | Dat verschil in theologie is er in mijn ogen niet. Met beiden wordt dezelfde stap gezet richting God. | Maar bij de protestanten zit er wel een hele kerkleer achter, die neergeschreven is in de catechismus. http://www.online-bijbel.nl/catechismus/zondag/26/ klik op zondag 9 en zondag 10 Inclusief doopformulier wat voorgelezen wordt. Dat geeft wel lekker houvast voor de mensen, maar of het ook klopt met de bijbel???? Dat verschil in theologie is er dus wel, want waarom doe je iets zo als je het doet. Maar ik ben het wel met je eens als je bedoelt dat de intentie hetzelfde is.
Laatst aangepast door
|
RIK120
|
op maandag 10 mei 2010, 16:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 16:19
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Het volk Irael werd in de woestijn besprenkeld met bloed, als teken van het verbond. En waarom dan? Waarom was dat nodig? Wel, omdat aan dat bloed van de Here Jezus Christus, inderdaad een belofte vast zit. De belofte van reiniging, en vergeving. Dus ook de kleine kinderen werden besprenkeld met bloed. | De vraag was waar komt dat ritueel vandaan? Cross heeft dat antwoord al gegeven:
Cross schreef: | En zo is het daarom niet verwonderlijk, dat ook de kinderdoop haar oorsprong vindt in een heidense reinigingsritus, die onmiddellijk na de geboorte als initiatie tot het leven plaatsvond. Door de kerk is dit religieuze oersymbool overgenomen als werkzaam teken van de wedergeboorte uit het oude bestaan | .
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 10 mei 2010, 16:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 18:25
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | De vraag was waar komt dat ritueel vandaan? Cross heeft dat antwoord al gegeven:
. |
Dan is het toch een prachtig ritueel de kinderdoop? Doop is de geboorte van je kind vieren en het opdragen in de palm van Gods hand......
Wil jullie toch nog dat prachtige lied van Huub Oosterhuis meegeven over dopen:
Jouw leven staat aan het begin het heeft nog geen herinnering het is zo weerloos en zo klein je weet nog niet hoe het zal zijn
Dit teken is een heilgeheim God wil met jou verbonden zijn Hij is nabij waar jij ook bent omdat Hij je bij name kent
Zo komt jouw leven aan het licht zo krijgt het zin, zo krijgt het zicht Gods adem heeft je aangeraakt en jou tot bondgenoot gemaakt.
Dit lied zongen ze bij de doop van mijn beide kinderen die nu inmiddels volwassen zijn en als ik de tekst lees kan het mij nog ontroeren omdat die tekst voor mij aangeeft waarom ik mijn kinderen heb laten dopen......
Willemijn
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RIK120
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 20:03
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dan is het toch een prachtig ritueel de kinderdoop? Doop is de geboorte van je kind vieren en het opdragen in de palm van Gods hand......
Jouw leven staat aan het begin het heeft nog geen herinnering het is zo weerloos en zo klein je weet nog niet hoe het zal zijn
Refrein: O Heer bevestig ons bestaan, noem ons bij onze naam
Dit teken is een heilgeheim God wil met jou verbonden zijn Hij is nabij waar jij ook bent omdat Hij je bij name kent
Refr.
Zo komt jouw leven aan het licht zo krijgt het zin, zo krijgt het zicht Gods adem heeft je aangeraakt en jou tot bondgenoot gemaakt.
Refr.
Dit lied zongen ze bij de doop van mijn beide kinderen die nu inmiddels volwassen zijn en als ik de tekst lees kan het mij nog ontroeren omdat die tekst voor mij aangeeft waarom ik mijn kinderen heb laten dopen......
Willemijn | http://www.kerklied.net/files/tussentijds-099.mid
Staat dat in Glorieklokken? of in Johan de Heer?
http://www.youtube.com/watch?v=JODBYos1bm8
Laatst aangepast door
|
RIK120
|
op maandag 10 mei 2010, 23:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 21:10
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dan is het toch een prachtig ritueel de kinderdoop? Doop is de geboorte van je kind vieren en het opdragen in de palm van Gods hand......
Willemijn |
Ik vind dit ook een heel mooi lied Willemijn. Vind het wel eens jammer dat soms over kinderdoop gezegd wordt dat het niet in de bijbel staat.
Voor mij heeft het die betekenis ook... God kwam eerst en zei tegen je dat Hij ook met jou verbonden wilt zijn... al ben je nog zo klein (laat de kinderen tot mij komen)... en jij mag antwoorden, als je die deur opent en Jezus bij je binnen laat; je mag "ja" zeggen op Gods uitnodiging. Of dat nou belijdenis is of volwassendoop, dat moet ieder voor zich maar weten, ik vind dat het op hetzelfde neerkomt.
Mijn belijdenistekst vind ik erg mooi: Jezus zei in Mattheus 10: 32 "Een ieder dan, die Mij belijden zal voor de mensen, hem zal ook Ik belijden voor mijn Vader, die in de hemelen is".
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RIK120
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 17:45
|
|
|
@Harald Ik denk dat Hand 11:9 slaat op het binnengaan bij het huis van een heiden. Daar had Kefa als Jood moeite mee. En dat hij nog steeds Joods was blijkt uit het vorige vers, Hand. 11:8, kosher food na de opstanding van Jezus. mvg Rik
Ik denk dat Kefa ook nooit in Rome geweest is, wat moest hij er doen? Volgens mij hebben Petrus en Jacobus zich alleen gericht op Israel zelf. tot zover niet ter zake.
Waar ik het over hebben wil is Efeziers 2: 12. ik heb er zelf wel een idee over maar wat zeggen jullie? NBV 12 bedenk dat u destijds niet verbonden was met Christus, geen deel had aan het burgerschap van Israël en niet betrokken was bij de verbondssluitingen en de beloften die daarbij hoorden. U leefde in een wereld zonder hoop en zonder God. NBG1951 12 dat gij te dien tijde zonder Christus waart, uitgesloten van het burgerrecht Israëls en vreemd aan de verbonden der belofte, zonder hoop en zonder God in de wereld.
In die laatste vertaling (die ik gewend ben) staat verbonden=meervoud. Vraag: Welke verbonden gaat het volgens jou om? Want het nieuwe verbond =enkelvoud, en hier wordt van een meervoud gesproken. Oei! probleem voor de theologie?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RIK120
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 17:58
|
|
|
BERT168 schreef: | ik zal ook eens even wat neerzetten hier,is al weer een hele tijd geleden. mn vraag is dus ook de volgende: mogen wij als mensen zelf een doopmethode bedenken? want dat is precies wat er gebeurd is ergens in de middeleeuwen(?)toen de kinderdoop is ingesteld toch?
de gene die op een ander methode gekomen is,moet toch wel gedacht hebben van...''die methode van onderdompeling rammeld aan alle kanten,dus moeten we maar een betere methode bedenken...'' dat zou betekenen dat God steken heeft laten vallen,of mogen we aannemen dat de methode van onderdompeling uit de bijbel toch 100% goed is? ben benieuwd... groet, Bert |
Een kerk bestaat uit mensen, dus de mensen moeten het doen. Wat is nou makkelijker? Een grote beker vol met water laten lopen of een heel zwembad in je kerk maken en dat vol laten lopen? Ik denk dat er een heel stuk gemakzucht bij komt kijken. Dan moeten ze weer helemaal een tank laten lassen van RVS plaat van tenminste 3mm, bij de lokale machinefabriek. Dat vind jij niet erg want dan hou je lekker werk. En dan zeg jij: 'ik zou 4 mm nemen dan hoeven die versterkingsribben er niet in, maar dan wordt ie wel 8kg per vierkante meter zwaarder." En dan moet die predikant zich weer helemaal omkleden. En die prutsloot in de buurt is ook al geen optie.
Laatst aangepast door
|
RIK120
|
op dinsdag 11 mei 2010, 17:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 18:12
|
|
|
en als de kerkdienst God centraal stelt, rik, en t werk van de Heilige Geest? wie moet het dan doen???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 19:53
|
|
|
RIK120 schreef: | Een kerk bestaat uit mensen, dus de mensen moeten het doen. Wat is nou makkelijker? Een grote beker vol met water laten lopen of een heel zwembad in je kerk maken en dat vol laten lopen? Ik denk dat er een heel stuk gemakzucht bij komt kijken. Dan moeten ze weer helemaal een tank laten lassen van RVS plaat van tenminste 3mm, bij de lokale machinefabriek. Dat vind jij niet erg want dan hou je lekker werk. En dan zeg jij: 'ik zou 4 mm nemen dan hoeven die versterkingsribben er niet in, maar dan wordt ie wel 8kg per vierkante meter zwaarder." En dan moet die predikant zich weer helemaal omkleden. En die prutsloot in de buurt is ook al geen optie. |
Dit een echt zinvolle bijdrage aan de discussie over kinderdoop..........
Willemijn
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 20:49
|
|
|
Willemijn |
Bij ons in de kerk zingen we dit lied idd voor de doop... Voorafgaand aan de doop wordt bij ons in de kerk ook altijd aan de doop ouders gevraagd om de dopeling te tonen aan de gemeente... Het doet mij altijd denken aan een stukje uit de film de lion king Zo mooi hoe trots de dopeling getoont wordt...Zodat de gemeente ook daadwerkelijk kan zien om wie het gaat....bij mij "kippevel"
Tevens worden er bij ons in de kerk worden naast de vragen aan de doopouders ook vragen aan de gemeente gesteld.
Tijdens en na de doop zingen we het volgende... En bij beide liederen krijg ik toch elke keer weer de tranen in men ogen zo mooi...
Gezang 335: 1, 6 en 9 1 Heer van uw kerk, Gij hebt het woord genomen en zegt ons: laat de kindren tot Mij komen, want hunner is het koninkrijk.
6 Uw teken spreekt Gij wilt zijn Heiland wezen, het is gedoopt, begraven en herrezen in Vader, Zoon en Heilge Geest.
9 Er is gedoopt! Wij allen zijn verbonden, het voorgeslacht, de ouders, die hier stonden, de ganse kerk in één geloof.
Weet niet of dit alles gebruikelijk is, maar vind dit zo verschrikkelijk mooi
Laatst aangepast door
|
ROBBEDOES873
|
op dinsdag 11 mei 2010, 21:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 21:06
|
|
|
RIK120 schreef: | Een kerk bestaat uit mensen, dus de mensen moeten het doen. Wat is nou makkelijker? Een grote beker vol met water laten lopen of een heel zwembad in je kerk maken en dat vol laten lopen? Ik denk dat er een heel stuk gemakzucht bij komt kijken. Dan moeten ze weer helemaal een tank laten lassen van RVS plaat van tenminste 3mm, bij de lokale machinefabriek. Dat vind jij niet erg want dan hou je lekker werk. En dan zeg jij: 'ik zou 4 mm nemen dan hoeven die versterkingsribben er niet in, maar dan wordt ie wel 8kg per vierkante meter zwaarder." En dan moet die predikant zich weer helemaal omkleden. En die prutsloot in de buurt is ook al geen optie. |
Hier dopen ze gewoon volwassenen in de rivier. En ach, er spoelt er wel eens eentje weg, de rivier op. Maar die vissen ze dan onder Gorinchem wel weer uit het water....
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op dinsdag 11 mei 2010, 21:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 21:08
|
|
|
IMRE695 schreef: | Hier dopen ze gewoon volwassenen in de rivier. En ach, er spoelt er wel eens eentje weg, de rivier op. Maar die vissen ze dan onder Gorinchem wel weer uit het water....
|
Dan was er vast sprake van hardnekkige gebrokenheid in die mens
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 21:11
|
|
|
HENK710 schreef: | Dan was er vast sprake van hardnekkige gebrokenheid in die mens |
Zo kweek je vertrouwen!
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|