Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: woensdag 7 april 2010, 20:45
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik kan boos worden op zulke reacties.
Heb jij zelf nooit die vragen? Waarom liet God dat en dat allemaal toe?
Waarom laat God het toe dat mijn moeder verder dementeerd? |
Wat denk je dat ik die vraag niet gesteld heb naar God toen mijn vrouw zich heeft opgehangen? Had Hij het niet tegen kunnen houden??? (natuurlijk) Zo zijn er meerdere vandiezelfde vraagstelingen.
De antwoorden ligt niet bij God maar bij mijzelf.
Hoe ga ik ermee om, de beproevingen doorstaan samen met Hem. Hij weet immers, wat het beste voor mij is en/of een ander? Zou ik het dan zelf het beter weten? ik denk het niet. God laat 'dingen' toe om ervan te leren zodat je eigen relatie met Hem nog dichter wordt. Hij vormt je tot nieuwe dingen in het leven.
Jezus heeft heel vaak gezegd, "Uw geloof heeft u behouden" Dat is de kracht die de Heer geeft en dat wens ik iedereen toe. De vraag waarom? Vraag maar waartoe.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op woensdag 7 april 2010, 21:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: woensdag 7 april 2010, 21:43
|
|
|
MAR907 schreef: | Wat denk je dat ik die vraag niet gesteld heb naar God toen mijn vrouw zich heeft opgehangen? Had Hij het niet tegen kunnen houden??? (natuurlijk) Zo zijn er meerdere vandiezelfde vraagstelingen.
De antwoorden ligt niet bij God maar bij mijzelf. Hoe ga ik ermee om, de beproevingen doorstaan samen met Hem. Hij weet immers, wat het beste voor mij is en/of een ander? Zou ik het dan zelf het beter weten? ik denk het niet. God laat 'dingen' toe om ervan te leren zodat je eigen relatie met Hem nog dichter wordt. Hij vormt je tot nieuwe dingen in het leven. |
Een hele gewaagde uitspraak, maar o zo waar !!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: woensdag 7 april 2010, 22:13
|
|
|
HENK710 schreef: | Als je je richt op acceptatie van het gebeurde, ga je al niet meer zozeer die waaromvraag benadrukken. Acceptatie heeft iets in zich van het willen leren van het gebeurde, waardoor je als het ware al een soort antwoord krijgt op de waaromvraag |
Ik vind wel dat acceptatie van het gebeurde tot een valkuil kan leiden... Het verder kijken vanaf het moment is idd. alleen maar goed, maar accepteren van mensen die jou niet in je waarde lieten, die over jouw grenzen heengingen, never ... ik accepteer dat niet .... ik zal juist eerder strijden tegen onrecht... Je hoeft het mijns inziens niet te accepteren, maar jullie bedoelen misschien dat je op dat moment verder moet en dat terugkijken niet echt zin heeft, de situatie is zoals die is.... Wat je overkomen is hoef je mijns inziens niet te accepteren. Als je maar niet blijft hangen in het verleden... da's iets anders.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: woensdag 7 april 2010, 22:20
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik geloof pas dat je na je dood echt volledig ben je bevrijd van alles. In het dagelijks leven is het , hoe gaan wij met de trauma's om? Wat doen we ermee. Het ene trauma is het andere niet. Uit mijn ervaring zeg ik:
Leer het te accepteren dat die dingen gebeurt zijn. Zonder acceptatie kom je niet verder.
De vraag rijst wel, waarom heeft God het laten gebeuren? Wat is de bedoeling ervan? |
Waarom God het heeft laten gebeuren ? Ik geloof niet dat alles wat er in deze wereld gebeurt Gods wil is. Denk wel dat Hij een situatie ten goede kan keren. Mensen hebben van God een vrije wil gekregen en daardoor zijn er dingen die gebeuren, maar daardoor is het nog niet iets wat God wil. Ik geloof dat God liefde is en het goede voor de mens zoekt.
God wil dat niemand verloren gaat ... en toch gaan er straks mensen verloren... Denk je dat God die ramp laat gebeuren bijv. in Haitti ??? God is een liefdevolle God, geen straffende. Jezus heeft onze straf gedragen en dus is die straf gedaan... da's wat ik geloof.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 7 april 2010, 22:58
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Waarom God het heeft laten gebeuren ? Ik geloof niet dat alles wat er in deze wereld gebeurt Gods wil is. Denk wel dat Hij een situatie ten goede kan keren. Mensen hebben van God een vrije wil gekregen en daardoor zijn er dingen die gebeuren, maar daardoor is het nog niet iets wat God wil. Ik geloof dat God liefde is en het goede voor de mens zoekt.
God wil dat niemand verloren gaat ... en toch gaan er straks mensen verloren... Denk je dat God die ramp laat gebeuren bijv. in Haitti ??? God is een liefdevolle God, geen straffende. Jezus heeft onze straf gedragen en dus is die straf gedaan... da's wat ik geloof. |
Als God een liefdevolle God is, waarom gebeuren er dan rampen waarbij mensen omkomen? De mensen hebben zeker een vrije wil, maar de slachtoffers van een traumatische gebeurtenis hebben er niet omgevraagd wat hun overkwam. De mensen die hun wat aangedaan hebben hadden een vrije wil. En de slachtoffer van natuurrampen, hebben ook niet gevraagd om de gebeurtenissen. Als God een liefdevolle God is, waarom laat hij dit toe?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: woensdag 7 april 2010, 23:37
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Als God een liefdevolle God is, waarom gebeuren er dan rampen waarbij mensen omkomen? De mensen hebben zeker een vrije wil, maar de slachtoffers van een traumatische gebeurtenis hebben er niet omgevraagd wat hun overkwam. De mensen die hun wat aangedaan hebben hadden een vrije wil. En de slachtoffer van natuurrampen, hebben ook niet gevraagd om de gebeurtenissen. Als God een liefdevolle God is, waarom laat hij dit toe? |
Ook ik stel de waarom-vraag vaak. Het programma Door de wereld van de EO heeft mij geholpen, om de ramp in Haïti (het lijden in de wereld) heel iets beter te begrijpen. Het is niet de wil van God, dat zulke rampen gebeuren. Hij is en blijft een liefdevolle God. De uitleg van bisschop Punt heeft toen veel indruk op me gemaakt. Ook ben ik onder de indruk van de manier, waarop de mensen in Haïti met God en met dit lijden omgaan.
Het is te bekijken via de volgende link http://player.omroep.nl/?aflID=10567520
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op woensdag 7 april 2010, 23:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: woensdag 7 april 2010, 23:43
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Als God een liefdevolle God is, waarom gebeuren er dan rampen waarbij mensen omkomen? De mensen hebben zeker een vrije wil, maar de slachtoffers van een traumatische gebeurtenis hebben er niet omgevraagd wat hun overkwam. De mensen die hun wat aangedaan hebben hadden een vrije wil. En de slachtoffer van natuurrampen, hebben ook niet gevraagd om de gebeurtenissen. Als God een liefdevolle God is, waarom laat hij dit toe? |
idd. slachtoffers van een traumatische gebeurtenis hebben er niet om gevraagd wat hun overkwam... soms zijn het de mensen die verkeerde keuzes maken. Waarom vragen zouden mij echt een beetje gek kunnen maken... omdat je vaak toch het antwoord niet krijgt... (bijv.:) waarom voel ik mij van tijd tot tijd zo eenzaam en lijkt niemand het te begrijpen ? Daarom heb ik persoonlijk besloten niet meer in de "waarom"-vragen te blijven hangen... maar te vertrouwen in de liefde en de goedheid van God. Merk dat ik weinig aan kan vangen met "waarom"-vragen en dat je dan in een bepaalde machteloosheid blijft hangen... kies er liever voor om actief met mijn leven aan de slag te gaan... Besef dat het moeilijk ligt als je zo'n ramp hebt meegemaakt... ik hoop dat die mensen zullen beseffen dat God hun niet in de steek laat... ik geloof dat God om die situatie ook tranen laat... juist Jezus voelde met mensen mee en Hij kan dat als geen ander... !!
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op donderdag 8 april 2010, 00:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 00:53
|
|
|
Genesis 1:31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.
Genesis 3:14 God, de HEER, zei tegen de slang: ‘Vervloekt ben jij dat je dit hebt gedaan, het vee zal je voortaan mijden, wilde dieren wenden zich af; op je buik zul je kruipen en stof zul je eten, je hele leven lang. 15 Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw, tussen jouw nageslacht en het hare, zij verbrijzelen je kop, jij bijt hen in de hiel.’ 16 Tegen de vrouw zei hij: ‘Je zwangerschap maak ik tot een zware last, zwoegen zul je als je baart. Je zult je man begeren, en hij zal over je heersen.’ 17 Tegen de mens zei hij: ‘Je hebt geluisterd naar je vrouw, gegeten van de boom die ik je had verboden. Vervloekt is de akker om wat jij hebt gedaan, zwoegen zul je om ervan te eten, je hele leven lang. 18 Dorens en distels zullen er groeien, toch moet je van zijn gewassen leven. 19 Zweten zul je voor je brood, totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen: stof ben je, tot stof keer je terug.’ 20 De mens noemde zijn vrouw Eva; zij is de moeder van alle levenden geworden. 21 God, de HEER, maakte voor de mens en zijn vrouw kleren van dierenvellen en trok hun die aan. 22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven. 23 Daarom stuurde hij de mens weg uit de tuin van Eden om de aarde te gaan bewerken, waaruit hij was genomen. 24 En nadat hij hem had weggejaagd, plaatste hij ten oosten van de tuin van Eden de cherubs en het heen en weer flitsende, vlammende zwaard. Zij moesten de weg naar de levensboom bewaken.
Op alle waarom vragen, zoals jullie die stellen, is een simpel antwoord het beste. In genesis hoofdstuk 1 lees je dat God zag dat het zeer goedwas, twee hoofdstukken verder zien we dat God de mens uit de tuin van Eden stuurt. Vanaf het moment dat Adam en Eva van de "verboden" vrucht aten kwam ook de zonde in de wereld. Hiervan plukken we nog steeds de zure "vruchten"
En de opmerking "Als God Liefde is" waarom dan dit of dat?? Wil ik jullie wijzen op het feit dat pasen nog geen week voorbij is. Hoeveel Liefde van God wil je ontvangen, God gaf zijn Zoon warempel voor jou en mij, is er ooit grotere LIEFDE getoond in deze wereld !!! In plaats van God de "schuld" te geven, kun je beter de schuld leggen bij de leugenaar van de beginne, de satan.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 08:25
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Genesis 1:31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.
Genesis 3:14 God, de HEER, zei tegen de slang: ‘Vervloekt ben jij dat je dit hebt gedaan, het vee zal je voortaan mijden, wilde dieren wenden zich af; op je buik zul je kruipen en stof zul je eten, je hele leven lang. 15 Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw, tussen jouw nageslacht en het hare, zij verbrijzelen je kop, jij bijt hen in de hiel.’ 16 Tegen de vrouw zei hij: ‘Je zwangerschap maak ik tot een zware last, zwoegen zul je als je baart. Je zult je man begeren, en hij zal over je heersen.’ 17 Tegen de mens zei hij: ‘Je hebt geluisterd naar je vrouw, gegeten van de boom die ik je had verboden. Vervloekt is de akker om wat jij hebt gedaan, zwoegen zul je om ervan te eten, je hele leven lang. 18 Dorens en distels zullen er groeien, toch moet je van zijn gewassen leven. 19 Zweten zul je voor je brood, totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen: stof ben je, tot stof keer je terug.’ 20 De mens noemde zijn vrouw Eva; zij is de moeder van alle levenden geworden. 21 God, de HEER, maakte voor de mens en zijn vrouw kleren van dierenvellen en trok hun die aan. 22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven. 23 Daarom stuurde hij de mens weg uit de tuin van Eden om de aarde te gaan bewerken, waaruit hij was genomen. 24 En nadat hij hem had weggejaagd, plaatste hij ten oosten van de tuin van Eden de cherubs en het heen en weer flitsende, vlammende zwaard. Zij moesten de weg naar de levensboom bewaken.
Op alle waarom vragen, zoals jullie die stellen, is een simpel antwoord het beste. In genesis hoofdstuk 1 lees je dat God zag dat het zeer goedwas, twee hoofdstukken verder zien we dat God de mens uit de tuin van Eden stuurt. Vanaf het moment dat Adam en Eva van de "verboden" vrucht aten kwam ook de zonde in de wereld. Hiervan plukken we nog steeds de zure "vruchten"
Idd God heeft de wereld en de mens GOED geschapen. Maar de mens heeft gekozen om zonder God te willen leven. Dat bracht de zonde, de ellende, de rampen in de wereld. Wij leven in de wereld na Genesis 3
En de opmerking "Als God Liefde is" waarom dan dit of dat?? Wil ik jullie wijzen op het feit dat pasen nog geen week voorbij is. Hoeveel Liefde van God wil je ontvangen, God gaf zijn Zoon warempel voor jou en mij, is er ooit grotere LIEFDE getoond in deze wereld !!! In plaats van God de "schuld" te geven, kun je beter de schuld leggen bij de leugenaar van de beginne, de satan..... |
Amen!!!
Laatst aangepast door
|
IMKE917
|
op donderdag 8 april 2010, 08:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 11:08
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Genesis 1:31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.
En de opmerking "Als God Liefde is" waarom dan dit of dat?? Wil ik jullie wijzen op het feit dat pasen nog geen week voorbij is. Hoeveel Liefde van God wil je ontvangen, God gaf zijn Zoon warempel voor jou en mij, is er ooit grotere LIEFDE getoond in deze wereld !!! In plaats van God de "schuld" te geven, kun je beter de schuld leggen bij de leugenaar van de beginne, de satan..... |
Ik vind het zeer goede opmerkingen Cross.........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 11:14
|
|
|
MAR907 schreef: | Wat denk je dat ik die vraag niet gesteld heb naar God toen mijn vrouw zich heeft opgehangen? Had Hij het niet tegen kunnen houden??? (natuurlijk) Zo zijn er meerdere vandiezelfde vraagstelingen.
De antwoorden ligt niet bij God maar bij mijzelf.
Hoe ga ik ermee om, de beproevingen doorstaan samen met Hem. Hij weet immers, wat het beste voor mij is en/of een ander? Zou ik het dan zelf het beter weten? ik denk het niet. God laat 'dingen' toe om ervan te leren zodat je eigen relatie met Hem nog dichter wordt. Hij vormt je tot nieuwe dingen in het leven.
Jezus heeft heel vaak gezegd, "Uw geloof heeft u behouden" Dat is de kracht die de Heer geeft en dat wens ik iedereen toe. De vraag waarom? Vraag maar waartoe. |
Goed gezegd Mar.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 11:16
|
|
|
En de opmerking "Als God Liefde is" waarom dan dit of dat?? Wil ik jullie wijzen op het feit dat pasen nog geen week voorbij is. Hoeveel Liefde van God wil je ontvangen, God gaf zijn Zoon warempel voor jou en mij, is er ooit grotere LIEFDE getoond in deze wereld !!! In plaats van God de "schuld" te geven, kun je beter de schuld leggen bij de leugenaar van de beginne, de satan..... | tis mooi maar euhm met die liefde krijg ik me broer niet terug... of dat me ouders weer bij elkaar zijn... of ene vaste baan.... of noem maar op.... Ik bedoel het niet verkeerd maar het leven vormt je in goede en slechte dingen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARIENNEZ498
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 11:42
|
|
|
RELLOK036 schreef: | tis mooi maar euhm met die liefde krijg ik me broer niet terug... of dat me ouders weer bij elkaar zijn... of ene vaste baan.... of noem maar op.... Ik bedoel het niet verkeerd maar het leven vormt je in goede en slechte dingen... |
Ik begrijp ook niet waarom er pijn en verdriet is...waarom het leven soms zo'n pijn doet en elke dag een zware strijd kan zijn om te overleven....maar wat ik wel weet is dat ik God dank....omdat ik lééf! Is dit simpel gezegd? Nee, mijn leven was en is beslist niet 'simpel'. Wat ik óók weet is dat er geen groter LIJDEN was dan bij de Here Jezus want om te wéten dat je geboren wordt om te stérven? Voor de schuld van ánderen? Hóé zwaar moet dit voor Hem geweest zijn..... en als ik daar aan denk? Dan dánk ik God...voor mijn leven. Als ik me bedenk wat HIJ heeft moeten doorstaan? Dan wéét ik dat Hij mijn pijn begrijpt en vierkant naast mij staat...en dat uit alle ellende iets moois komt: de 'Parel'....die door de 'zandkorrels van dit leven'.... gevormd worden. Zouden wij het mákkelijker 'moeten' hebben dan HIJ, dé Grote Kóning?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 12:25
|
|
|
misschien moeten we naast alle waaroms en pijn e.d. ons eens afvragen waartoe heeft God de mens geschapen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 13:44
|
|
|
RELLOK036 schreef: | tis mooi maar euhm met die liefde krijg ik me broer niet terug... of dat me ouders weer bij elkaar zijn... of ene vaste baan.... of noem maar op.... Ik bedoel het niet verkeerd maar het leven vormt je in goede en slechte dingen... |
De liefde geeft het je idd niet terug... Maar de LIEFDE kan je wel helpen het te verwerken en er doorheen te komen, Zonder mijn geloof had ik alle "ellende"niet overleeft, Het geeft me een hou vast en een stuk kracht... Breng het waarschijnlijk niet goed onderwoorden, Maar durf wel eerlijk te zeggen dat als ik niet mijn geloof zou hebben ik hier niet meer gezeten zou hebben... En ja snap je heel goed dat weet je daarom een dikke knuffel
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 14:13
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | De liefde geeft het je idd niet terug... Maar de LIEFDE kan je wel helpen het te verwerken en er doorheen te komen, Zonder mijn geloof had ik alle "ellende"niet overleeft, Het geeft me een hou vast en een stuk kracht... Breng het waarschijnlijk niet goed onderwoorden, Maar durf wel eerlijk te zeggen dat als ik niet mijn geloof zou hebben ik hier niet meer gezeten zou hebben... En ja snap je heel goed dat weet je daarom een dikke knuffel |
Lieve Doessie ... dit ben jij !! zo breng jij het onder woorden ... en t'is goed zo Ik herken veel in wat je hier zegt... ik merk ook dat Gods liefde me erdoor heen sleept, (door alle ellende heen) wat ik ook nog meemaak ... we hoeven het niet alleen te doen... en dat vind ik een toegevoegde waarde... een onbeschrijflijk mooie waarde die ieder mens van God mag krijgen... !! Daar ben ik echt dankbaar voor...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 14:14
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | jullie bedoelen misschien dat je op dat moment verder moet en dat terugkijken niet echt zin heeft, de situatie is zoals die is.... Wat je overkomen is hoef je mijns inziens niet te accepteren. Als je maar niet blijft hangen in het verleden... da's iets anders. |
We hebben het inderdaad over hetzelfde volgens mij Susannah. De situatie is zoals die is. Daar kun je in blijven hangen of accepteren en vooral doorgaan... Dit betekent niet dat je accepteert dat mensen elkaar verdriet/pijn doen. Wel accepteer je op een moment van pijn dat het zo is en probeer je vooruit te kijken hoe je er toch het beste van kunt maken. Het oog dus op de toekomst gericht en niet op het verleden...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 14:18
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Merk dat ik weinig aan kan vangen met "waarom"-vragen en dat je dan in een bepaalde machteloosheid blijft hangen... kies er liever voor om actief met mijn leven aan de slag te gaan... Besef dat het moeilijk ligt als je zo'n ramp hebt meegemaakt... ik hoop dat die mensen zullen beseffen dat God hun niet in de steek laat... ik geloof dat God om die situatie ook tranen laat... juist Jezus voelde met mensen mee en Hij kan dat als geen ander... !! |
Dit is denk ik een juiste levenshouding, Susannah. Oppassen voor negatieve effecten van machteloosheid en actief aan de slag gaan met de dingen waar je wel iets mee kunt doen! Dat is ook wat Jezus deed: Hij gaat door, dwars door alles heen! Dat mag ons tot troost zijn, te weten dat Hij ook door een zeer diep dal is gegaan en zo met ons mee kan voelen als geen ander...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 20:13
|
|
|
Laten we de discussie weer samenhangend maken. Mijn conclusie over ds. Vos in datgene wat hij beschrijft, is dat hij vanuit zijn verleden dermate veel geconfronteerd is geweest met homoseksueel gedrag, dat het als een molensteen om zijn nek heen hing. Hij kon niet anders meer dan eraan denken, werd er helemaal door geobsedeerd. Het traumatische voor hem, dat hij er niet meer onderuit kon. Zijn bevrijding lag in erkenning van deze begeerte, eraan toegeven. Dat doet me denken aan Rom 1 schreef: | Terwijl ze beweren wijs te zijn, zijn ze dwaas 23 en hebben ze de majesteit van de onvergankelijke God ingewisseld voor beelden van vergankelijke mensen, vogels, lopende en kruipende dieren. 24 Daarom heeft God hen in hun lage begeerten uitgeleverd aan zedeloosheid, waarmee ze hun lichaam onteren. 25 Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen. 26 Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, 27 en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald | Ik geloof dat veel homoseksuelen deze weg gekozen hebben. Niet door hun aanleg, maar door de begeerte, aangewakkerd door anderen, waardoor ze in harstocht zijn ontbrand voor de ander. Daarom geloof ik ook in bevrijding. Het beest wat ze in hun hebben is weg te halen door gebed, voorbede en door een lange strijd. Maar het is te doen. Zoals vele van jullie hebben getuigd, is het een moeilijke haast onbegaanbare weg, om los te komen van je verleden. Maar uiteindelijk komt die bevrijding wel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 20:48
|
|
|
[ Daarom geloof ik ook in bevrijding. Het beest wat ze in hun hebben is weg te halen door gebed, voorbede en door een lange strijd. Maar het is te doen. Zoals vele van jullie hebben getuigd, is het een moeilijke haast onbegaanbare weg, om los te komen van je verleden. Maar uiteindelijk komt die bevrijding wel.[/quote]
Heterosexualiteit kan zich net zo goed als beest uiten. Om dat te zien en mee te maken hoef je niet zo ver te reizen, voorbeelden te over op CM. Iemand die hetero is bevrijdt zich niet daarvan en homosexuele mannen en vrouwen ook niet. Sexuele gerichtheid is een nagenoeg onveranderlijk gegeven waar je niet los van komt. Het is in de menselijke hersens aantoonbaar. Ik zal hetero blijven en daar kan niemand wat aan veranderen. Ik wil daar ook niet van bevrijd worden. Het aanpraten van schuldcomplexen en dreigen met hel en verdoemenis heeft niet gewerkt en zal niet werken. Voor veruit de meeste mensen is ereknning, begeerd worden en beminnen met daarin sexualiteit een basisbehoefte. En iedereen die het nieuws volgt weet dat het celibaat niet alleen een groot kwaad kan zijn, maar ook is. Ondanks beloften met verwijzingen naar God is het meestal niet vol te houden. Elke biechtvader kende het verschijnsel wat men onder priesters eufemistisch de noodsexualiteit noemde. Het is ook onnatuurlijk. Het zou voor veel mensen pas een bevrijding zijn, zeker in onze kring, sexualiteit niet in een sfeer van zonde of schuldgevoelens te trekken.
Thomas, die andersgeschapenen ook liefde gunt.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 8 april 2010, 20:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 20:54
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Heterosexualiteit kan zich ook als beest uiten. Om dat te zien en mee te maken hoef je niet zo ver te reizen. Iemand die hetero is bevrijdt zich niet daarvan en homosexuele mannen en vrouwen ook niet. Sexuele gerichtheid is een nagenoeg onveranderlijk gegeven waar je niet los van komt. Het is in de menselijke hersens aantoonbaar. Ik zal hetero blijven en daar kan niemand wat aan veranderen. Ik wil daar ook niet van bevrijd worden. Het aanpraten van schuldcomplexen en dreigen met hel en verdoemenis heeft niet gewerkt en zal niet werken. Voor veruit de meeste mensen is ereknning, beggerd worden en beminnen met daarin sexualiteit een basisbehoefte. En iedereen die het nieuws volgt weet dat het celibaat niet alleen een groot kwaad kan zijn, maar ook is. Ondanks beloften met verwijzingen naar God is het meestal niet vol te houden. Elke biechtvader kende het verschijnsel wat men onder priesters eufemistisch de noodsexualiteit noemde. Het is ook onnatuurlijk. Het zou voor veel mensen pas een bevrijding zijn, zeker in onze kring, sexualiteit niet in een sfeer van zonde of schuldgevoelens te trekken.
Thomas, die andersgeschapenen ook liefde gunt. |
Ik denk dat het voor veel mensen, ook in onze kring, pas een bevrijding is als we üperhaupt niet meer over zonden praten. Dat past wel in ons straatje. Maar ja, wat zegt de Bijbel (Gods Woord) ons dan nog
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op donderdag 8 april 2010, 21:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 20:59
|
|
|
Dit stukje is een citaat uit de CIP nieuwsbrief. Ik vond het wel een mooie gedachte over seksualiteit en passend in deze discussie...
Quote: | Voorproefje van de hemel Seks wordt in deze maatschappij direct gelinkt met lust, terwijl God het juist gemaakt heeft als het meest intieme moment tussen man en vrouw. Bijzet (hulpverlener bij De Driehoek, een instelling voor christelijke psychosociale hulpverlening) stelt zelfs dat seks een ' voorproefje' van de hemel is. " Het is niet laagdunkend bedoeld, maar in Efeze 5 wordt het huwelijk tussen man en vrouw vergeleken met de relatie tussen Christus en Zijn gemeente en seks hoort ook bij het huwelijk. Het gevoel dat bij seks komt kijken, de diepe intieme band die je als man en vrouw hebt, het verlangen naar en het opgaan in elkaar, juist daarvan denk ik dat het wijst naar de relatie tussen Jezus en Zijn gemeente, maar ook naar de relatie tussen Jezus en mij. Als er iets op aarde zou zijn wat een klein beetje vergelijkbaar is met de passie die Jezus voor ons heeft, dan komt seks erg dichtbij!"
|
Voor wie het hele artikel wil lezen... http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=15435
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 21:10
|
|
|
Ik denk dat het voor veel mensen, ook in onze kring, pas een bevrijding is als we üperhaupt niet meer over zonden praten. Dat past wel in ons straatje. Maar ja, wat zegt de Bijbel (Gods Woord) ons dan nog [/quote]
Hier heb ik ernstig bezwaar tegen Marijan. Dit is echt heel wat anders dan ik aandraag. Het opleggen van schuldgevoelens over wat in de schepping ingebouwd is en een verplicht celibaat met alle gevolgen van dien, veroorzaken pas zonde. Ik vind dat je me nu dingen in de mond legt, je zou beter moeten weten. Gods Woord is echt niet minder belangrijk voor mensen als ze oog hebben voor en behoefte hebben aan dingen zoals ik ze boven beschreef. Christendom en het verlangen naar een (niet beestachtige) lichamelijke liefde zijn niet tegengesteld. En bij het lezen van Gods Woord is er altijd interpretatie. Het hoogste gebod is de liefde voor God en medemens. Althans zo lees en interpreteer ik het.
Thomas, die jouw reactie niet bij mijn tekst en ook niet bij jouw persoon vindt passen.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 8 april 2010, 21:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 21:27
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Hier heb ik ernstig bezwaar tegen Marijan. Dit is echt heel wat anders dan ik aandraag. Het opleggen van schuldgevoelens over wat in de schepping ingebouwd is en een verplicht celibaat met alle gevolgen van dien, veroorzaken pas zonde. Ik vind dat je me nu dingen in de mond legt, je zou beter moeten weten. Gods Woord is echt niet minder belangrijk voor mensen als ze oog hebben voor en behoefte hebben aan dingen zoals ik ze boven beschreef. Christendom en het verlangen naar een (niet beestachtige) lichamelijke liefde zijn niet tegengesteld. En bij het lezen van Gods Woord is er altijd interpretatie. Het hoogste gebod is de liefde voor God en medemens. Althans zo lees en interpreteer ik het.
Thomas, die jouw reactie niet bij mijn tekst en ook niet bij jouw persoon vindt passen. | Ik vind dat je de dingen nu eens echt in haar verband moet zien. Als ds zelf aangeeft, dat het een begeerte was, die hij niet onder controle had, dan vind ik dat je dat wel erg gemakkelijk afdoet, met dat is aanleg. Nee, het was een oncontroleerbare heftige begeerte, die hem tot veel dingen verleidde. Dan zou je ook dat gedrag moeten afwijzen, en niet afschuiven op aanleg.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 8 april 2010, 23:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 22:01
|
|
|
HENK710 schreef: | We hebben het inderdaad over hetzelfde volgens mij Susannah. De situatie is zoals die is. Daar kun je in blijven hangen of accepteren en vooral doorgaan... Dit betekent niet dat je accepteert dat mensen elkaar verdriet/pijn doen. Wel accepteer je op een moment van pijn dat het zo is en probeer je vooruit te kijken hoe je er toch het beste van kunt maken. Het oog dus op de toekomst gericht en niet op het verleden... |
Duidelijk !! tnx Henk710
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 22:01
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Hier heb ik ernstig bezwaar tegen Marijan. Dit is echt heel wat anders dan ik aandraag. Het opleggen van schuldgevoelens over wat in de schepping ingebouwd is en een verplicht celibaat met alle gevolgen van dien, veroorzaken pas zonde. Ik vind dat je me nu dingen in de mond legt, je zou beter moeten weten. Gods Woord is echt niet minder belangrijk voor mensen als ze oog hebben voor en behoefte hebben aan dingen zoals ik ze boven beschreef. Christendom en het verlangen naar een (niet beestachtige) lichamelijke liefde zijn niet tegengesteld. En bij het lezen van Gods Woord is er altijd interpretatie. Het hoogste gebod is de liefde voor God en medemens. Althans zo lees en interpreteer ik het.
Thomas, die jouw reactie niet bij mijn tekst en ook niet bij jouw persoon vindt passen. | Ik vind dat je de dingen nu eens echt in haar verband moet zien. Als ds zelf aangeeft, dat het een begeerte was, die hij niet onder controle had, dan vind ik dat je dat wel erg gemakkelijk afdoet, met dat is aanleg. Nee, het was een oncontroleerbare heftige begeerte, die hem tot veel dingen verleidde. Dan zou je ook dat gedrag moeten afwijzen, en niet afschuiven op aanleg.[/quote]
Chat ik heb het al zo vaak gezegd: ik wijs promiscuiteit en liederlijkheid af, ik heb het over homosexualiteit als sexuele variant in een liefdesrelatie. De interpretatie is die van de dominee zelf. Het is zijn goed recht het zo te zien en zijn eigen gevoelens zoals hij die ervoer in het verleden desnoods af te wijzen. Hij zal kennelijk de liederlijke varianten hebben ervaren. Ik heb het altijd over een homosexuele relatie buiten dat soort circuits. En het is geen afdoen met het is aanleg, dat is gewoon aangetoond. Aanleg kun je niet veranderen, gedrag wel. Maar je kunt als hetero niet aan een homosexueel opleggen dat hij of hetero moet worden of zich moet onthouden. Jij zult je niet onthouden als je een vrouw hebt die je liefhebt, denk ik. Van mezelf weet ik zeker dat ik dat niet zal doen. En dat kan je ook van geen medemens vragen. Het zal ook zeker niet werken, dat blijkt uit wat nu aan het licht komt in de RK-Kerk en in psychiatrische instellingen weet men al helemaal waar verdringing toe leidt. Kijk maar eens naar het grote verschil in opstelling en benadering binnen de groepschat en in het forum. Je moet ook een pastoraal oog hebben voor elkaar.
Thomas, die de hele dag in verbanden moet denken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 22:04
|
|
|
HENK710 schreef: | Dit is denk ik een juiste levenshouding, Susannah. Oppassen voor negatieve effecten van machteloosheid en actief aan de slag gaan met de dingen waar je wel iets mee kunt doen! Dat is ook wat Jezus deed: Hij gaat door, dwars door alles heen! Dat mag ons tot troost zijn, te weten dat Hij ook door een zeer diep dal is gegaan en zo met ons mee kan voelen als geen ander... |
Jezus deed dat niet alleen toen Hij door een zeer diep dal moest... wat ik zo mooi vind is Jezus' bewogenheid... die zie ik ook zo ontiegelijk mooi terug als Lazarus is gestorven... Jezus huilt daar met Maria mee... dat vind ik zo mooi he' ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 22:46
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ik vind dat je de dingen nu eens echt in haar verband moet zien. Als ds zelf aangeeft, dat het een begeerte was, die hij niet onder controle had, dan vind ik dat je dat wel erg gemakkelijk afdoet, met dat is aanleg. Nee, het was een oncontroleerbare heftige begeerte, die hem tot veel dingen verleidde. Dan zou je ook dat gedrag moeten afwijzen, en niet afschuiven op aanleg. | Chat ik heb het al zo vaak gezegd: ik wijs promiscuiteit en liederlijkheid af, ik heb het over homosexualiteit als sexuele variant in een liefdesrelatie. De interpretatie is die van de dominee zelf. Het is zijn goed recht het zo te zien en zijn eigen gevoelens zoals hij die ervoer in het verleden desnoods af te wijzen. Hij zal kennelijk de liederlijke varianten hebben ervaren. Ik heb het altijd over een homosexuele relatie buiten dat soort circuits. En het is geen afdoen met het is aanleg, dat is gewoon aangetoond. Aanleg kun je niet veranderen, gedrag wel. Maar je kunt als hetero niet aan een homosexueel opleggen dat hij of hetero moet worden of zich moet onthouden. Jij zult je niet onthouden als je een vrouw hebt die je liefhebt, denk ik. Van mezelf weet ik zeker dat ik dat niet zal doen. En dat kan je ook van geen medemens vragen. Het zal ook zeker niet werken, dat blijkt uit wat nu aan het licht komt in de RK-Kerk en in psychiatrische instellingen weet men al helemaal waar verdringing toe leidt. Kijk maar eens naar het grote verschil in opstelling en benadering binnen de groepschat en in het forum. Je moet ook een pastoraal oog hebben voor elkaar.
Thomas, die de hele dag in verbanden moet denken.[/quote]
Niet alles is verdringing. Dat is wel zeer ongenuanceerd gesteld.
Het is als gelovige mogelijk om uit liefde tot God en om de zonde te willen laten ook uit overwegingen van puur lijfsbehoud....als je bijv. door je zondige leven al eens behoorlijk in de ellende hebt gezeten bijv., waar van ik zelf kan getuigen. Ook het doen van sexuele zonden kan iemand in nood brengen.
Als iemand bewust er voor kiest om de zonde te willen laten uit liefde tot God dan is dat geen verdringing.
Verdringing is pas iets, wanneer je iets opgelegd wordt en je je daarvan niet bewust bent m.i.. Dan kun je daarvan misschien psychische klachten krijgen. Dat is altijd weer het ongenuanceerde stokpaardje van de wereldse en ongelovige mens.
Ik onthoud me al vanaf mijn 32ste jaar, dus al vanaf de tijd dat de Heer in mijn leven was gekomen en me heeft gered uit mijn diepe depressie en me verlost heeft van mijn angsten etc... Ik persoonlijk wil geen los leven meer, van leve de vrijheid ......... Voor het huwelijk is er voor mij geen sexuele gemeenschap meer en zo zijn er velen, die dat zo vinden en zich dan onthouden..........en dat is dan absoluut geen VERDRINGING....maar een bewust kiezen om de Heer te willen liefhebben en een Gode welgevalig leven te willlen leiden, zelfs al zou dit met strijd gepaard gaan.
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op donderdag 8 april 2010, 22:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 8 april 2010, 22:55
|
|
|
verdringen is in mijn ogen, ontkennen van...
er zijn kerken die homoseksualiteit afkeuren. de geaardheid en het praktizeren ervan.
om verder geen problemen met familie en kerkleden te hebben doen ze alsof ze hetero zijn. als de kerken gaan beginnen om de geaardheid als iets normaals te gaan beschouwen komt iedereen al een heel eind vooruit. ook de ouders moeten het gaan zien dat het een aangeboren iets is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: vrijdag 9 april 2010, 02:40
|
|
|
Laat ik in eerste instansie even terug gaan wat God wil zeggen of bedoeld heeft.
God (de eeuwige) zegt zelf "het is niet goed dat de mens Adam (man) alleen zij. Vervolgens formeerd Hij (de eeuwige) een andermens uit de rib van Adam. En zegt dat dit zijn hulp is. En die twee zijn èèn. Èèn en toch verschillend!!!!
Zocht Adam naar een vrouw of stelde God een vrouw (man) aan Adam voor??? Is het zo dat God een man aan de vrouw voorsteld word of is het andesom??? Wat leert God ons in de bijbel? Ben benieuwd dat er in de bijbel een man aan een vrouw gepresenteerd wordt.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op vrijdag 9 april 2010, 02:43
|
|
Naar boven |
|
|
|
|