ChristianMatch

Forum

Calvijn
Ga naar pagina Vorige 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 ... 19 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:39

Niet elke vrijgemaakte heeft gedacht dat alleen de vrijgemaakte kerk zalig zou maken. Er is binnen de vrijgemaakte kerk ook altijd een schakering aan groepen geweest, al is dat nooit altijd even sterk onderkend. Maar dit is al begonnen tijdens de Vrijmaking, waarin de professoren Greijdanus en Schilder al tegenover elkaar stonden, al zijn ze het verdere traject wel samen in gegaan. Zo is de hele verzuiling, met veel eigen vrijgemaakte organisaties als gevolg, nooit door Schilder gepromoot, maar is zijn naam wel meer verbonden aan de Vrijmaking dan die van Greijdanus, waarbij dus snel de gedachte kan bestaan dat Schilder voorstander was van die verzuiling, wat dus pertinent niet juist is. Nadien is er ook altijd wel verschil gebleven tussen diverse groepen mensen, alleen is altijd vooral de eenheid gezocht, ook naar buiten toe, wat tegenwoordig gelukkig wel wat anders is. Maar ik ben opgegroeid in diverse vrijgemaakte kringen, maar heb nooit de gedachte aan de ware kerk zo gemerkt zoals dat door anderen wel is beleefd. Dit is dus ook weer locatieafhankelijk. In de kringen waarin ik me begaf was wel sprake van ware kerk, maar dan wel dwars door kerkmuren heen, aangezien Gods Geest Zich niet houdt aan menselijk grenzen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:41

MARIAN519 schreef:
[/b]Het is waar wat je zegt...de ger.vrijgemaakten hadden tot voor een paar jaar geleden nog datzelfde idee...
MIjn kinderen wilde ik op een goede christelijke school doen, maar alleen de vrijgemaakten waren daar toen welkom.
Later is dit veranderd en konden ze alsnog naar het voortgezet onderwijs van de Vrijgemaakten.
Verhalen die over bekend zijn, maar laten we vooral de lijn van de discussie in de gaten houden. Het gaat er niet om een bepaalde stroming in een kwaad daglicht te stellen. Het gaat mij er meer om, om duidelijk te maken, dat als je slechts de leer van één persoon zo centraal stelt, je automatisch brokken gaat maken.
Dit fenomeen heb ik vaak mee te maken gehad, omdat men in mijn kringen men nogal snel achter allerlei hypes aan gaat. En dan blijkt altijd weer dat er niet één theologie doorslaggevend is, maar dat ze samen een onderdeel vormen van Gods plan...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 2 april 2011, 21:42
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:43

HENK710 schreef:
Niet elke vrijgemaakte heeft gedacht dat alleen de vrijgemaakte kerk zalig zou maken. Er is binnen de vrijgemaakte kerk ook altijd een schakering aan groepen geweest, al is dat nooit altijd even sterk onderkend. Maar dit is al begonnen tijdens de Vrijmaking, waarin de professoren Greijdanus en Schilder al tegenover elkaar stonden, al zijn ze het verdere traject wel samen in gegaan. Zo is de hele verzuiling, met veel eigen vrijgemaakte organisaties als gevolg, nooit door Schilder gepromoot, maar is zijn naam wel meer verbonden aan de Vrijmaking dan die van Greijdanus, waarbij dus snel de gedachte kan bestaan dat Schilder voorstander was van die verzuiling, wat dus pertinent niet juist is. Nadien is er ook altijd wel verschil gebleven tussen diverse groepen mensen, alleen is altijd vooral de eenheid gezocht, ook naar buiten toe, wat tegenwoordig gelukkig wel wat anders is. Maar ik ben opgegroeid in diverse vrijgemaakte kringen, maar heb nooit de gedachte aan de ware kerk zo gemerkt zoals dat door anderen wel is beleefd. Dit is dus ook weer locatieafhankelijk. In de kringen waarin ik me begaf was wel sprake van ware kerk, maar dan wel dwars door kerkmuren heen, aangezien Gods Geest Zich niet houdt aan menselijk grenzen Knipoog smiley

Ik ken wel het boek: Hulpeloos maar Schuldig van Aleid Schilder die uit eigen ervaring verteld over de trauma's uit die vrijgemaakte kerk.......
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:47

CHATULIEM619 schreef:
Verhalen die over bekend zijn, maar laten we vooral de lijn van de discussie in de gaten houden. Het gaat er niet om een bepaalde stroming in een kwaad daglicht te stellen. Het gaat mij er meer om, om duidelijk te maken, dat als je slechts de leer van één persoon zo centraal stelt, je automatisch brokken gaat maken.
Dit fenomeen heb ik vaak mee te maken gehad, omdat men in mijn kringen men nogal snel achter allerlei hypes aan gaat. En dan blijkt altijd weer dat er niet één theologie doorslaggevend is, maar dat ze samen een onderdeel vormen van Gods plan...

Of theologieën een onderdeel vormen van Gods plan betwijfel ik.
Het is veeleer een mensenplan..
en we stellen hier niets in een kwaad daglicht.. Boze smiley

het gaat erom, net als jij stelt, dat we geen brokken willen maken.. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:49

HENK710 schreef:

Dat is de ware samenbindingsgedachte..heel mooi
en mijn kinderen zaten ( toevallig Smiley die vol vragen zit ) wél op het Greijdanus College... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:56

HENK710 schreef:

Ik wil met mijn verhaal aangeven hoe het was met de mensen die wel zo dachten en dat waren er nogal wat. Het gaat me er ook niet om de vrijgemaakten in een kwaad daglicht te stellen. Wat ik wel belangrijk vind te vermelden is dat het in een groot deel van deze groep zo dacht en het veel ellende heeft veroorzaakt. Het heeft ook sterk bijgedragen aan de afsplitsing van wat nu de Nederlands gereformeerde kerken heten. En het was geen lokale kwestie. Jongeling, de vertegenwoordiger van het GPV, dacht zo. Dit fenomeen zwakte in de zeventiger jaren geleidelijk af, vooral door verzet uit de vrijgemaakte kring zelf. De ellende die het heeft veroorzaakt, is echter met geen pen te beschrijven, vooral in de intermenselijke verhoudingen. In het door Willemijn genoemde boekje gaat het zover dat de theoloog Schilder (niet de bekende) op een zondag met een aantal kinderen naar de vrijgemaakte kerk gaat en zijn vrouw ook met een aantal kinderen naar wat nu de NGK heet, toen vrijgemaakt buiten verband. Probeer je het eens voor te stellen....

Thomas, maar goed dat Gods Geest anders werkt.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 2 april 2011, 21:59
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:02

THOMAS968 schreef:
Ik wil met mijn verhaal aangeven hoe het was met de mensen die wel zo dachten en dat waren er nogal wat. Het gaat me er ook niet om de vrijgemaakten in een kwaad daglicht te stellen. Wat ik wel belangrijk vind te vermelden is dat het in een groot deel van deze groep zo dacht en het veel ellende heeft veroorzaakt. Het heeft ook sterk bijgedragen aan de afsplitsing van wat nu de Nederlands gereformeerde kerken heten. En het was geen lokale kwestie. Jongeling, de vertegenwoordiger van het GPV, dacht zo. Dit fenomeen zwakte in de zeventiger jaren geleidelijk af, vooral door verzet uit de vrijgemaakte kring zelf. De ellende die het heeft veroorzaakt, is echter met geen pen te beschrijven, vooral in de intermenselijke verhoudingen. In het door Willemijn genoemde boekje gaat het zover dat de theoloog Schilder (niet de bekende) op een zondag met een aantal kinderen naar de vrijgemaakte kerk gaat en zijn vrouw ook met een aantal kinderen naar wat nu de NGK heet, toen vrijgemaakt buiten verband. Probeer je het eens voor te stellen....

Thomas, maar goed dat Gods Geest anders werkt.

Dit soort zaken gebeurd nu toch ook? Kijk en lees maar eens over de vorming van de PKN in het Bible Belt gebied, hele families zijn erg door gebrouilleerd en lopen een straatje om als ze elkaar zien......Jammer dat men elkaar niet wil respecteren in geloof......
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:08

WILLEMIJN232 schreef:
Dit soort zaken gebeurd nu toch ook? Kijk en lees maar eens over de vorming van de PKN in het Bible Belt gebied, hele families zijn erg door gebrouilleerd en lopen een straatje om als ze elkaar zien......Jammer dat men elkaar niet wil respecteren in geloof......

Het is niet het respecteren in het geloof..het is de pijn van de ander.. zijn ander-geloof..en het onbegrepen zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:13

WILLEMIJN232 schreef:
Ik ken wel het boek: Hulpeloos maar Schuldig van Aleid Schilder die uit eigen ervaring verteld over de trauma's uit die vrijgemaakte kerk.......

Een boek dat zeker de moeite van het lezen waard is om in elk geval te merken hoeveel pijn de menselijke kerkenstrijd doet. Er zijn, zoals al aangegeven, altijd wel stromingen geweest, soms locatieafhankelijk. Dus ja, er zullen ook best plekken zijn waar wat harder gereageerd werd, zoals er dus ook verschil was in gedachtengoed van bijvoorbeeld de professoren Greijdanus en Schilder. Dit zul je in elke gemeenschap tegenkomen, want er zijn denk ik geen gemeenschappen waar men het 100% altijd eens is...
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:16

HENK710 schreef:
Een boek dat zeker de moeite van het lezen waard is om in elk geval te merken hoeveel pijn de menselijke kerkenstrijd doet. Er zijn, zoals al aangegeven, altijd wel stromingen geweest, soms locatieafhankelijk. Dus ja, er zullen ook best plekken zijn waar wat harder gereageerd werd, zoals er dus ook verschil was in gedachtengoed van bijvoorbeeld de professoren Greijdanus en Schilder. Dit zul je in elke gemeenschap tegenkomen, want er zijn denk ik geen gemeenschappen waar men het 100% altijd eens is...

Klopt, maar tussen het niet volledig eens zijn en het leed wat er is ligt wel een erg groot verschil......
Het rare vind ik zelf dan altijd dat als mensen gaan overlijden het dan vaak goedkomt en dan vraag ik me werkelijk af, waarom is het in hetw erkelijk leven een brug te ver en als je gaat sterven ineens niet meer????

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 2 april 2011, 22:16
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:26

THOMAS968 schreef:
Jongeling, de vertegenwoordiger van het GPV, dacht zo.
Piet Jongeling (alias Piet Prins) was inderdaad een volger van Greijdanus. Niet direct lokaal te noemen met zijn invloed inderdaad. Maar hij is wel een vertegenwoordiger van een bepaalde stroming binnen het grotere geheel geweest. Dat was meer waar ik op doelde. En ja, binnen beide groepen is gelukkig wel sprake van werking van Gods Geest ondanks de menselijke 'muren'.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:26

HENK710 schreef:

Wat belangrijker is dan het altijd met elkaar eens zijn is natuurlijk verdraagzaamheid, eenheid in diversiteit; een pluriforme eenheid met elkaar vormen zoals Jezus ons heeft voorgeleefd.
Door de kerksluitingen zie je dat verschillende stromingen weer bij elkaar worden gevoegd. Dan moeten harde hoofden weer milder worden en moet men bij de koffie wel weer elkaar groeten en naar elkaar luisteren. Het vergt veel van de kerkeraad en de voorganger om dit proces te begeleiden. Ik zie Gods Geest hierin.
Alleen liefde, verdraagzaamheid, vergevingsgezindheid, willen zien wat elkaar verbindt in plaats van wat de verschillen zijn en die benadrukken worden gedragen door Gods Geest. Verdeeldheid verwoest en vernietigt en ontmenselijkt en de overlevingskansen worden nihil.
Mensen gaan op zoek naar wat de Bijbel ons voorschrijft te doen en daar waar daaraan wordt gewerkt schijnt Zijn Licht en worden alle dingen nieuw.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:29

WILLEMIJN232 schreef:
Klopt, maar tussen het niet volledig eens zijn en het leed wat er is ligt wel een erg groot verschil......
Het rare vind ik zelf dan altijd dat als mensen gaan overlijden het dan vaak goedkomt en dan vraag ik me werkelijk af, waarom is het in hetw erkelijk leven een brug te ver en als je gaat sterven ineens niet meer????

Ik denk dat hier toch een stukje koppigheid in een mens zit, wat meer losgelaten wordt als het einde echt nadert....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:32

MARIAN519 schreef:
Of theologieën een onderdeel vormen van Gods plan betwijfel ik.
Het is veeleer een mensenplan..
en we stellen hier niets in een kwaad daglicht.. Boze smiley

het gaat erom, net als jij stelt, dat we geen brokken willen maken.. Knipoog smiley
Ondanks het feit dat veel theologen een andere kijk hebben over God, Zijn Woord en de Geest, vind ik ook, dat er theologen zijn, die wel degelijk volgens Gods plan werken...
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:41

HENK710 schreef:
Niet elke vrijgemaakte heeft gedacht dat alleen de vrijgemaakte kerk zalig zou maken.

Nu niet meer denk ik, maar dat was toch wel zo, nog niet zo heel lang geleden.
Als je je onttrok, ook al was dat naar een andere gereformeerde keerk, werd je naam 3 x van de kansel gelezen, kreeg je een half jaar tot een jaar ouderlingen op bezoek, elke week, daarna de dominee die aangaf dat als je je keuze door zou zetten je verloren was....en daaarna werd je in de ban gedaan vanaf de kansel.

Het is nog maar sinds kort dat de vrijgemaakte kerken bij evangelisatiecampagnes mee willen werken met de NGK en CGK

Het is nog maar sinds kort dat de vrijgemaakte kerken bij evangelisatiecampagnes mee willen werken met de NGK en CGK

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 3 april 2011, 15:54
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:42

HENK710 schreef:
Ik denk dat hier toch een stukje koppigheid in een mens zit, wat meer losgelaten wordt als het einde echt nadert....

En dan zijn de verschillende denkwijzes ineens weg? Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:47

ANNETTE050 schreef:

Ook in het verleden heeft niet elke vrijgemaakte zo gedacht, zo weet ik uit eigen ervaring. Ja, er zijn altijd wel wat rotte appels in de fruitmand, maar die maken nog niet direct al het fruit rot, al is er natuurlijk altijd kans op besmetting. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:52

WILLEMIJN232 schreef:

Op Urk zijn ook vele stromingen en groepen kerkgangers groeten elkaar vaak niet. Sommigen gaat dit toch te ver. Ze hebben dan een paar vingers uit hun zak en bewegen die, waarna de groet op dezelfde wijze wordt beantwoord.

Thomas, vist naar de waarheid.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:52

ANNETTE050 schreef:
Als je je onttrok, ook al was dat naar een andere gereformeerde keerk, werd je naam 3 x van de kansel gelezen, kreeg je een half jaar tot een jaar ouderlingen op bezoek, elke week, daarna de dominee die aangaf dat als je je keuze door zou zetten je verloren was....en daaarna werd je in de ban gedaan vanaf de kansel.

Een afschuwelijke werkwijze. Nu zou je dat als karaktermoord kunnen betitelen; het gevolg van mensen binnen kaders dwingen te denken en het is een vorm van psychische mishandeling. Leve de wetenschap (psychologie) die heeft kunnen aantonen wat de schade is die werd berokkend. Er is veel werk verzet door psychologen en therapeuten om de duizenden die in de zestiger en zeventiger jaren uit de kerken vertrokken te helpen met hun trauma's.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:55

WILLEMIJN232 schreef:
En dan zijn de verschillende denkwijzes ineens weg? Verraste, verbaasde smiley

Er is dan op een of andere manier blijkbaar toch meer ruimte om eenheid te zoeken. Blijkbaar meer behoefte aan samenbindende gevoelens of zo...
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:56

HENK710 schreef:
Ook in het verleden heeft niet elke vrijgemaakte zo gedacht, zo weet ik uit eigen ervaring. Ja, er zijn altijd wel wat rotte appels in de fruitmand, maar die maken nog niet direct al het fruit rot, al is er natuurlijk altijd kans op besmetting. Knipoog smiley

k weet niet uit welke streek je komt, maar in 't noorden was het heftig!
Eigen MAVO, eigen Lyceum, eigen Pedagogische Academie, kunstacademie, School voor Verpleegkunde, eigen opleiding tot Maatschappelijk werk, eigen maatschappelijke vereninging enz.enz., vrijgemaakte studentenvereniging.
De kinderen, allemaal, moesten , langs het Lyceum uit hun geboortestad, naar het vrijgemaakte Lyceum, drie kwartier met de bus, half uur lopen naar school en vice versa ....alle kinderen uit de vrijgemaakte kerk.....van 12 tot ....daarna bijv. vrijgemaakte Pedagogische Academie, werken/lesgeven op een vrijgemaakte basisschool.........
Alle vrijgemaakte leerlingen uit de drie Noordelijke provincies kwamen naar dit Lyceum....en zover ik weet is dat nog zo.
Drie maal raden hoe dat Lyceum heet....

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zaterdag 2 april 2011, 23:02
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 22:57

HENK710 schreef:
Er is dan op een of andere manier blijkbaar toch meer ruimte om eenheid te zoeken. Blijkbaar meer behoefte aan samenbindende gevoelens of zo...

Angst Henk, niets minder dan angst en dat is het trieste......neem dat van mij aan......
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 23:02

ANNETTE050 schreef:
k weet niet uit welke streek je komt, maar in 't noorden was het heftig!
Eigen MAVO, eigen Lyceum, eigen Pedagogische Academie en ga zo maar door.
Wij moesten , langs het Lyceum uit mijn geboortestad, naar het vrijgemaakte Lyceum, drie kwartier met de bus, half uur lopen naar school
en vice versa ....alle kinderen uit de vrijgemaakte kerk.....van 12 tot ....
daarna vrijgemaakte Pedagogische Academie, werken/lesgeven op een vrijgemaakte basisschool.........
Alle vrijgemaakte leerlingen uit de drie Noordelijke provincies kwamen naar dit Lyceum....en zover ik weet is dat nog zo.

Die school ken ik Knipoog smiley
Maar dat was meer een teken van verzuiling en niet zozeer een teken van de ware-kerkgedachte. Nogmaals is het ook goed om te benoemen dat de verzuilingsgedachte vooral bij Greijdanus weg kwam en niet bij de uiteindelijke voorman van de Vrijmaking, Klaas Schilder. Die heeft zelfs altijd wel gegruwd bij die gedachte...Voor Klaas Schilder gold veel meer de gedachte aan het wel in de wereld staan, maar niet van de wereld zijn, om zo niet teveel te vervreemden van de wereld, wat door de verzuiling wel wat meer gegroeid is...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 23:04

WILLEMIJN232 schreef:
Angst Henk, niets minder dan angst en dat is het trieste......neem dat van mij aan......

Angst kan zeker een rol spelen, maar dat is absoluut niet het enige. Er kan ook echt sprake zijn van herstelgevoelens en dus meer samenbinding trachten te zoeken.
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 23:05

HENK710 schreef:
Die school ken ik Knipoog smiley
Maar dat was meer een teken van verzuiling en niet zozeer een teken van de ware-kerkgedachte. Nogmaals is het ook goed om te benoemen dat de verzuilingsgedachte vooral bij Greijdanus weg kwam en niet bij de uiteindelijke voorman van de Vrijmaking, Klaas Schilder. Die heeft zelfs altijd wel gegruwd bij die gedachte...Voor Klaas Schilder gold veel meer de gedachte aan het wel in de wereld staan, maar niet van de wereld zijn, om zo niet teveel te vervreemden van de wereld, wat door de verzuiling wel wat meer gegroeid is...

k Weet het niet, misschien een domme opmerking van mij...maar de verzuiling kwam toch voort uit de ware kerk gedachte?

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zaterdag 2 april 2011, 23:05
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 23:05

HENK710 schreef:

hmmm... helaas moest ik daar destijds zelf achterkomen...
In de tijd dat ik lid was van de Geref. vrijgemaakte kerk ging ik eens met een (gelovige) jongerengroep naar een andere gelovige jongerengroep in Duitsland... ik vond het toen ineens vreemd dat de vrijgemaakte kerk de enige ware kerk zou zijn... dat zou dan immers betekenen -daar die kerk in Duitsland niet eens bestaat- dat gelovige Duitsers niet in de ware kerk zouden zitten en dat zette mij aan het denken... vanaf die tijd geloofde ik dat niet meer...

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op zaterdag 2 april 2011, 23:06
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 23:07

ANNETTE050 schreef:
k Weet het niet, misschien een domme opmerking van mij...maar de verzuiling kwam toch voort uit de ware kerk gedachte?

Niet zozeer. De verzuiling was meer een creëren van een eigen beschermde omgeving met gelijkgestemden, zoals we dat ook hebben gezien in omroepland.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 23:09

HENK710 schreef:
Angst kan zeker een rol spelen, maar dat is absoluut niet het enige. Er kan ook echt sprake zijn van herstelgevoelens en dus meer samenbinding trachten te zoeken.

Na 35 jaar ziekenhuiservaring kan ik je echt zeggen dat het vaak pure angst is......en dat maakt het juist zo triest......hetstel moet je in het dagelijks leven doen en niet als je leven ten einde loopt......
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 23:15

WILLEMIJN232 schreef:
Na 35 jaar ziekenhuiservaring kan ik je echt zeggen dat het vaak pure angst is......en dat maakt het juist zo triest......hetstel moet je in het dagelijks leven doen en niet als je leven ten einde loopt......

Herstel moet gedaan worden als iemand eraan toe is!
In een ziekenhuis ga je toch ook niet eerder revalideren dan wanneer het lichaam van de patiënt dit toelaat?
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 23:17

HENK710 schreef:

Kan het ook zijn, dat, wat je weleens hoort, dat ze een zeer heldere terugblik hebben op hun leven en opeens boven zaken uitgetild worden en andere/scherpere inzichten krijgen?
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 ... 19 Volgende
Pagina 9 van 19